Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lemping av regler

Henning Bang

over 21 år siden

Henning Bang

Vi er en gjeng som ofte spiller sammen og som jeg vil påstå holder oss godt innenfor de fleste golfregler. Jeg vil påstå at ingen av oss har et 0,1 for godt hcp, de ganger vi spiller med andre oppleves det også svært ofte som vi er bedre enn en med samme hcp.
Anyway, det jeg vil frem til er at vi likevel ikke holder oss 100% innenfor reglene. De mest håpløse reglene som ikke egentlig gir oss noen fordel gis det ofte amnesti for.

Det kan være som de gangene
- man ikke sier _tydelig_ "jeg spiller en provisorisk", men heller av typen "jeg får spille en til" ol.
- slår rangeballer tilbake.
- gir mulligan på første hull pga stress, merk; kun 1.
- putter i en svært lang put med flagget i for å spare tid.
- spør om avstand, køllevalg ol.
- treffer ballen sin en gang til etter slag.

Det er alt jeg kommer på nå, for det skjer i liten grad, men dere skjønner tegninga.

Hva gjør dere andre? Hvor strenge er dere? Selv føler jeg ikke at vi jukser kontra hva andre gjør.

hukkmaster

over 21 år siden

hukkmaster

Synes man skal være ganske streng på ting som beviselig forbedrer resultatet av runden, slik som en mulligan, eller å ikke telle dobbeltslag. Må jo si at det gir en ganske stor fordel for dere hvis dere gir mulligan på første, og ikke teller dobbelt-treff...

Derimot å putte med flagget i synes jeg ikke er så alvorlig.Putter innimellom selv både lange og korte slik. Heller ikke de andre tingen du ramser opp.

AK

over 21 år siden

AK

Enig med deg - på selskapsrunder spiller også mine venner og jeg med de "fritakene" du snakker om. Vi diskuterer heller ikke droppepunkter så lenge spilleren dropper klart uregelmentert.

Spiller man derimot en eller annen form for turnering, eller har en intern konkurranse med en liten innsats stiller ting seg litt anderledes.

Selv har jeg spilt med andre som tøyer reglene langt lenger enn det vi gjør, noe jeg ofte oppfatter som juks. Dersom jeg spiller med ukjente er jeg derfor litt mer nøye med å følge reglene enn om jeg spiller med mine faste golfvenner.

Henning Bang

over 21 år siden

Henning Bang

Jeg er enig om at mulligan er en stor fordel. Vi bruker det langt i fra alltid, bare i noen tilfeller når man kommer rett fra jobb og bilkø og ikke har fått tatt så mye som en prøvesving på rangen.

Dobbeltslag skjer jo sjeldent, og man kan vel ikke si at det gir en stor fordel, det er snakk om å komme nær ballen, ikke bevisst slå to ganger.

Ellers dropper vi f.eks ikke like strengt som jeg ser på tv, men å markere med peg droppunktet og nøyaktig 2 køllerlengder osv.

Konkurranse spiller vi nærmest ikke, men hadde nok da ja vært adskillig strengere.

Børje i Køllebua

over 21 år siden

Børje i Køllebua

Tidlig en morgen på 13 hull på Elverum hørte jeg ei dame på 14 hull rope til følget sitt: Kan jeg gjøre slik nå? Ja,da, var svaret, vi bruker den regelen vi.Dette var jo ganske fonøyelig synest jeg, det viste i alle fall at jentene hygget seg, noe som må være litt av poenget.

H

over 21 år siden

H

Vi gir putter som er maks 2 puttehodelengder unna....

TK

over 21 år siden

TK

Bevisst eller ubevisst så tror jeg 99% av alle golfspillere "jukser" på hver runde de spiller (for det meste ubevisst). En regelkjenner kan slå de fleste ved å dele ut straffeslag.

Den ubevisste juksingen er ikke noe stort problem så lenge man kan de viktigste golfreglene. Jeg ser heller ikke noe stort problem i at man ikke følger det til dels rigide regelverket til punkt og prikke så sant de andre spillerne i ballen er enige i måten å gjøre det på.

Spillere som jukser bevisst er derimot noe svineri selv om det først og fremst går ut over jukseren selv. Jeg oppfordrer alle til å ta mot til seg og si i fra dersom de ser medspillere jukse.

TK

over 21 år siden

TK

Glemte å si at jeg er helt enig med Børje i at det viktigste er at man hygger seg. Det jeg mener er at "juks" som gjøres uten forsøk på å skjule det (som f.eks å flytte ballen fra vei, eller annet dårlig leie samtidig som man sier fra, eller er enige om dette på forhånd) må kunne aksepteres på selskapsrunder.

regelbunden

over 21 år siden

regelbunden

Nå kan man ikke "dele ut straffeslag". Leser man reglene nøye ser man at spilleren selv gir seg straffeslag... Se bla.a svar på golf.no sine regelsider.

TK

over 21 år siden

TK

Sant nok regelbunden, men dersom en spiller ikke gir seg selv straffeslag for et regelbrudd skal han diskes (i konkurranse)

Bjørn B.

over 21 år siden

Bjørn B.

Så lenge det er snakk om selskapsrunder, så er det jo egentlig bare en selv som blir lurt. Det som imidlertid er en negativ konsekvens av dette er:

a) runden kan ikke benyttes til å regulere hcp. Det medfører at man spiller på for høyt hcp, og dermed "jukser" til seg tildelte slag på de konkurransene man eventuelt deltar i. Det er ikke alltid like moro å se høyhcp'ere dra avgårde med flere-og-førti stablefordpoeng (gjerne gang etter gang) når man tydelig ser at spillestyrken ligger på ett annet nivå. De som har tilgang til rangeringene på Scangolf community ser fort at det er tidvis ekstreme poengsummer som oppnås rundt omkring. Vi kaller dette sandbaggere...

b) hvis man likevel justerer handicap ved hjelp av "lærpitch", mulligans, gitte putter osv, så skjer det motsatte; nemlig at du får hcp som kan være vesentlig lavere enn reell spillestyrke. Da før man effekten "rett i trynet" selv, og det er jo ikke spesielt morsomt det heller, selv om det da tross alt ikke går utover andre.

Uansett så er det utenfor regelboken, og da beveger vi oss ikke bare utenom regelverket, men også hele konseptet med at golf er en aktivitet hvor vår egen integritet skal være en del av spillet, blir utvannet.

Selv om en del overtredelser kan virke bagatellmessige, så er det likevel overtredelser. Hvis vi skal få lov å avvike bagateller, hvem skal sette nivået for hva som er bagatell, og hva som er viktig? Videre, hva skal vi i det hele tatt med reglene hvis vi skal avvike dem?

For all del, det hender jeg ser litt rundt på om droppen havnet 20 cm nærmere flagget fra ett eller annet sidevannshinder eller noe sånn, men aldri før jeg er sikker på at dette ikke vil ha innvirkning på opp- eller nedregulering av hcp, og uansett aldri i turneringsspill. Grunnen til at jeg er litt opptatt av dette, er at jeg møter stadig spillere i turnering som har betenkelig høy spillestyrke i forhold til hcp, og bryter den ene regelen etter den andre under spillets gang.

Golfregler er omtrent som været, man kan like det eller la være, men sånn er det. Selv har jeg blitt veldig mye mer obs på reglene det siste året, og ser stadig oftere at dette også kan spare slag. Jeg innrømmer likevel at jeg blir skremt når jeg ser spillere som har holdt på en stund ikke vet hvor og når de kan/skal droppe ball.

Som en markør sa en gang etter 2 (bagatellmessige og unødvendige) straffeslag i turneringsspill: Vi spiller ikke monopol heller! Spilleren det gjaldt kom inn 1 slag bak banerekorden... Da er integriteten i orden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her