Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Match, omspill med hcp?

dårlig taper

over 21 år siden

dårlig taper

Når en match med 3/4 HCP er delt etter 18 hull, skal det spilles videre med hcp på hull 19,20 osv.?

Kjekt å vite til neste gang.....

Ja

over 21 år siden

Ja

Det skal spilles videre fra hull 1 med samme hcp som på første runde.

Killer

over 21 år siden

Killer

Nei.
Man har brukt opp sine mottatte slag.
Dermed match fra scratch.

taper

over 21 år siden

taper

Noen som har noe regelverk ref. til å underbygge sine påstander?

Matchvinner

over 21 år siden

Matchvinner

Omspill skal ikke spilles med motatte slag. Omspillet skal spilles på de hull klubben har satt opp som omspills-hull.

Det

over 21 år siden

Det

varierer fra klubb til klubb. Turneringskomiteen er ansvarlige for å bestemme dette. På min hjemmeklubb spilles playoff med tildelte slag.

Selvfølgelig

over 21 år siden

Selvfølgelig

skal omspill spilles med tildelte slag likt som på første runde.
Men uansett hvordan man snur og vender på det blir det ikke rettferdig før man har spilt en hel runde til.

Regel?

over 21 år siden

Regel?

Omspill SKAL spilles med mottatte slag i en matchturnering med hcp. Og det er vanligst at man starter på hull 1 igjen hvis annet ikke er skrevet i reglene for turneringen.
Hvis man ikke spiller med mottatte slag, hvordan tror dere det blir hvis en 2-hcp spiller mot en 20-hcp? Ganske urettferdig, spør du meg... Sunn fornuft må inn i turneringskomiteene hvis andre regler blir brukt.

Keep it long & straight!

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Turneringskommiten bestemmer reglene matchen spilles under.

nja

over 21 år siden

nja

er vant til at slagene er brukt opp etter 18 hull...
Sånn er i alle fall regelen klubb

PC

over 21 år siden

PC

Siden mottatte slag er over 18 hull, så er det naturlig at man får nye mottatte slag når man spiller ut på neste 18... I en 36 hulls match må man doble...

Terje

over 21 år siden

Terje

PC - dersom omspillet spilles over 18 hull er det ingen tvil om at det du sier er riktig, men når det spilles et ukjent antall hull til man har kåret en vinner blir saken en annen.

La oss si at finalistene har hhv 7 og 10 tildelte salg, og de to første hullene som benyttes til omspill har indeks 8 og 10 - da blir det etter min mening urettferdig uansett hvordan man gjør det. Skal man få tildelt "nye" slag har den med høyest handicap en meget stor fordel. Dersom det ikke deles ut nye slag stiller den med lavest hcp naturligvis med en fordel. Etter min mening bør man ikke få nye slag da dette kan gi den med høyest handicap en uforholdsmessig stor fordel.

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

I regelboken side 132 står følgende: Regel 33-6 bemyndiger komitèen til å bestemme hvordan og når en delt matchspill konkurranse eller likt resultat i slagspill skal avgjøres. Bestemmelsen bør publiseres på forhånd".

Videre står det:

"R&A anbefaler: MATCHSPILL En konkuranse som ender med likt resultat bør spilles videre hull for hull inntil en side vinner et hull. Play-off bør starte på det hullet hvor konkurransen begynte. I en handicap konkurranse, bør handicap slagene gis som i den fastsatte runden".

Terje.
Nå er det vel sånn at hvis disse finalistene har hhv 7 og 10 tildelte slag, så er det vel differansen mellom 7 og 10 som er avgjørende. M.a.o spilleren med 10 tildelte slag har et ekstra slag på sin konkurrent på de 3 vanskeligste hullene (hcpindeks 1, 2 og 3). Så ditt eksempel er vel neppe relevant ... ??????

Skjønner heller ikke det med at man har brukt opp sine tildelte slag. Spiller man match så spilles hull for hull til en har vunnet (uansett differanse i hcp). Dermed kan match'n i teorien være vunnet av den ene siden etter 10 hull. Han har da vunnet 10/8 (10 up - 8 to go) Den tapende side kan ikke da si at jeg skal spille resten av hullene fordi jeg ikke har fått brukt opp mine tildelte slag. Matchen er ferdig og man kan gå av banen.

Nå er det sikkert ikke noe i veien for at man for det sosiale biten og for treningens skyld spiller seg rundt. Hvis den tapende side da "vinner" resten av hullene har han heller ikke redusert ledelsen. Matchen er alltid avgjort når den ene siden er så mange hull opp at den annen side ikke har mulighet til lenger å vinne eller få delt match.

Terje

over 21 år siden

Terje

Enig med deg i at eksempelet mitt ble litt feil.

Like fullt mener jeg at det er helt relevant. Gitt omspill mellom to spillere der den ene mottar 3 slag mer enn den ene, og hullene med indeks 1 og 3 kommer tidlig i omspillet mener jeg at dette gir spilleren med flest salg en uforholdsmessig stor fordel.

Nesevis

over 21 år siden

Nesevis

Spiller det noen rolle hva terje mener når det står noe annet i regelboken....?....NEI!

Terje

over 21 år siden

Terje

Nesevis - hvis du tolker det R&A sier som en ufravikelig regel bør du lese det en gang til:

R&A anbefaler: MATCHSPILL En konkuranse som ender med likt resultat bør spilles videre hull for hull inntil en side vinner et hull. Play-off bør starte på det hullet hvor konkurransen begynte. I en handicap konkurranse, bør handicap slagene gis som i den fastsatte runden".

Ord som "anbefaler" og "bør" indikerer vel at dette er en anbefaling og ikke en absolutt regel?

Ny tildeling av slag i omspill som går over det antall hull som er nødvendig for å kåre en vinner vil slik jeg ser det gi spilleren med flest tildelte slag en så stor fordel at det for meg synes urettferdig.

Hvis du Nesevis skulle ut i omspill mot en som hadde 3 slag mer enn deg, og fikk to av disse på de to første hullene det skulle spilles - hadde ikke du syntes at det var feil?

Terje

over 21 år siden

Terje

Når det er sagt ville også jeg syntes det var feil om jeg ikke skulle fått noen slag i omspill mot en scratch-spiller (har hcp 9)

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

Enig Terje. Ordene anbefaler og bør er ingen absolutt regel... og jeg ville nok også fortrukket og fått en par slag mot scratch-spilleren (har likt hcp som deg).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her