Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ulven og Gardermoen

HB top 10

over 20 år siden

HB top 10

Sitter og følger med Henrik, og kan jo derfor benytte anlednng til å spørre om følgende:

Jeg lurer på hvordan deg går med de to prosjektene. Det var mye blest rundt begge i våres, har ikke hørt noe siden.

Det siste jeg hørte var at Niclaus var valgt som arkitekt på Gardermoen og at Drummond og Martens hadde skaffet XXL som garantist for at banen skulle bygges.

Analyzer

over 20 år siden

Analyzer

Med dagens aksjepris rundtomkring og masse ledige medlemsskap blir det neppe nye baner på Gardermoen og Liertoppen.
Nå venter vi bare på at Holtsmark skal tryne igjen. Fremdriften er meget laber der oppe.
Dream on.

Bjørnen

over 20 år siden

Bjørnen

Ulven er et dødt prosjekt. Hvilke eiere står bak og har de mulighet til å gjennomføre? NEPPE! Håper ingen har betalt noe 'up front' her.

Til Analyzer - Holtsmark

over 20 år siden

Til Analyzer - Holtsmark

Enig med deg, Gardermoen og Ulven er dødfødte prosjekter og bør/kommer aldri til å bli noe av. Men du sier laber fremdrift på Holtsmark ? jeg trodde det var full fart det ? Noen som har status ??

golfpro

over 20 år siden

golfpro

hei
På Holtsmark er alt vel og og blir spilleklar til sommeren 18 hullsbanen er er ferdig sådd. i tillegg har de bygget en ny 9 hullsbane som treningsbane.
meldte meg inn før jul og alt ser veldig spennende ut, de er nå 1950 medlemmer. Er selv pro og var mektig imponert hva jeg så i sommer. banen blir helt rå !!

Golfpro og Holtsmark

over 20 år siden

Golfpro og Holtsmark

Såvidt jeg vet åpner de ikke 18 hull før etter sommeren, og 9 hulls banen er vel et flatt jorde med 9 pinner rundt omkring. Prosjektet blir sikkert bra om det blir ferdig....

golfpro

over 20 år siden

golfpro

de første 9 hull på hovedbanen åpner til våren, 18 hull i juli. I tillegg åpner de en ny 9 hullsbane med 3 par 4 hull og med USGA oppbygning på alle greener.

H

over 20 år siden

H

Golfpro og Holtsmark (16.01.06 kl. 15:42)

Det er nok en del ting du ikke vet ang Holtsmark. Og når man ikke vet, så er det en god regel å la være å komme med usannheter.
Holtsmark åpnet 9 hull i 2005. 6 i juni-juli og de siste 3 av den ene sløyfen i august.
Holtsmark kommer til bli mange ganger bedre enn noen av Mikke Mus banene som ligger rundt i Oslo, Buskerud eller Akershus.
Kun Miklagard er i samme klasse.
Jeg har sett med egne øyne det som golfpro skrev 17:04

Skjønner ikke at det skal være nødvendig å sette ut rykter basert på usannheter

Til H

over 20 år siden

Til H

Hvem er du som kan påberope deg sannheten om Holtsmark og Miklagard sammenlignet med de andre baner som du kalle Mikke Mus baner. Hvordan kan du si at DIN mening er den korrekte ? På samme måte vil jeg da selv kunne hevde at en rekke baner blir bedre enn Holtsmark ! noe jeg faktisk også mener, mao min mening.

golfpro

over 20 år siden

golfpro

hva er det som plager deg H ?? er det så vanskelig å akseptere at Holtsmark faktisk blir en toppbane. Hadde vært iinteressant å vite hvilken bane som er din hjemmebane, hørets nesten ut som det er Pebble beach eller Valderama så eplekjek som du er !

Til golfpro

over 20 år siden

Til golfpro

Og hva plager deg....? Kam du ikke akseptere at andre ikke mener det samme som deg. Hvilken bane som er min hjemmebane påvirker ikke hva jeg mener om dette, det er bare du som tror det !

x

over 20 år siden

x

Er det i det hele tatt NOEN av dere som leser hva dere svarer på før dere poster. Makan til "godag man økseskaft" og tull skal man lete lenge etter.

XXX

over 20 år siden

XXX

Joda vi leser før vi poster, og synes ikke det er tull.

H

over 20 år siden

H

golfpro
Misforstod du? "er det så vanskelig å akseptere at Holtsmark faktisk blir en toppbane. "
Les hva jeg skrev.
Jeg sier jo at Holtsmark blir mye bedre enn mange andre baner.

Jeg sier ikke at min mening er korrekt og jeg er ikke medlem av noen toppbane, men jeg klarer å godta og skjønne at Mg er og HM blir mye bedre enn snittet her i Oslo & omegn.

Til H

over 20 år siden

Til H

Ja bedre enn snittet i Oslo & omegn er jeg hel enig i. Akkurat det skal vel ikke så mye til heller. Nå har vi fått plassert HM. Dog hører den vel neppe til hverken Oslo eller omegn......

golfpro

over 20 år siden

golfpro

SORRY H , jeg legger meg helt flat det var ikke til deg meldingen var den var TIL H. beklager !

stakkers

over 20 år siden

stakkers

Vis litt talmodighet med golfpro. De er ikke kjent for å vaere "the brightest stars in the sky".

Hei golfpro

over 20 år siden

Hei golfpro

Ikke ta dette så tungt, en OB kan vi leve med !

golfpro

over 20 år siden

golfpro

fint !

XXX

over 20 år siden

XXX

Og HM er litt bedre enn snittet i Oslo & omegn, og enda litt bedre enn banen i sitt eget område. Da er vi enige

H

over 20 år siden

H

Til golfpro
Du får gi meg et par gratis leksjoner da så er alt glemt he he

Ctrl-X

over 20 år siden

Ctrl-X

"Skal bli like god som Miklagard."
Hvem skal betale det da ?
Et gammelt ordtak sier at "Hovmod står for fall". Foreslår at "H" venter med å skryte til han har noe å skryte av.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke konseptet deres gir særlig mye penger i kassa, og de får neppe mange medlemmer uansett hvor fin banen blir. Tipper at mange kjøper medlemsskap til å begynne med, men etter et par år blir man lei av å kjøre forbi baner som ligger mye nærmere der man bor og da blir medlemmene borte igjen. Holtsmark kommer til å bli en typisk weekend-bane med liten inntjening midt i uka.
Alle pengene de får inn blir brukt til nedbetaling av lån, og vedlikeholdet blir skadelidende.

Trist men sant

over 20 år siden

Trist men sant

til Ctrl-X Kansje ikke. Hvis HM får en veldig snill sloping sån at Ole Normann kan få masse poeng så kommer de. Det er akkurat "den golf opplevelse som lokker folk til Drøbak eller?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

La nå banen og drivkreftene bak få vise hva den/de kan!

Så kan jo de som kritiserer eventuelt kunne lene seg tilbake etterpå og sole seg i glansen og si, "hva var det jeg sa?". Det vil de sikkert synes er en topp følelse, triste greier.

Stå på dere som jobber for flere gode baner!

Hei Fooore

over 20 år siden

Hei Fooore

Vi kritiserer ikke, vi er bare realister. Prøv å regne på økonomien i konseptet selv ! Mulig det kan bli lønnsomt hvis spillerne også plukker jordbær mellom rundene....men neppe på endel år.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg mener uansett man bør la klubben få en sjanse før den skrinlegges!

Driver

over 20 år siden

Driver

Det er mange meninger om Holtsmark, og det som er helt sikkert er at mange tapte penger på den første runden. Dog skal dette ikke gå utover at det satses igjen. Spørsmålet er om Drammens området har behov for flere baner. Ser man på Oslo & omegn er det helt klart en overetablering her. Selvom Holtsmark ikke ligger i dette området er jeg i sterk tvil om den vil trekke til seg spillere f,eks fra Oslo. En annen ting jeg mener er vesentlig er at klubben fullstendig mangler fasiliteter utover selve banen. Et bra klubbhus er viktig om man ønsker å skape et miljø, og dette koster penger, mye penger. Det er bra det bygges nytt, men noen må betale og det tror jeg ikke det er spillere nok til å gjøre. Mao så tipper jeg banen ikke varer lenge og at det pånytt blir jordbær åker istedenfor fairways !

Svindler-bane

over 20 år siden

Svindler-bane

Bevisbyrden er ikke noe problem: det er vel ingen her inne som ikke har fått med seg at banen gikk konkurs og fikk ettergitt gjeld for 30 mill.

Disse 30 mill var brukt til grunnarbeider på banen. Den som tjener på det er bonden som eier Holtsmark.

Det er på papiret ikke de samme personene som driver Holtsmark i dag, men "teamet" bak er mye det samme. Holtsmark er en privat bane som det ikke eies av medlemmene på samme måte som andre baner.
Sammenlignet med andre postkasseklubber som har både faste medlemmer med aksjer, og rene postkassemedlemmer som betaler full eller redusert greenfee, så er Holtsmark den eneste banen i landet som ikke har fritt-spill medlemmer, men BARE postkassemedlemmer.

Slik konseptet virker vil eierne stikke et eventuelt overskudd i sin lomme, og hvis prosjektet tryner kan det avvikles uten at medlemmene har noe å si.

Det negative er at Holtsmark kommer til å svekke de andre klubbene i nærheten (Asker, Tyrifjorden, Kjekstad, Drammen, Eiker, Hokksund, Vikersund, Ringerike) som alle har kjørt fair play og betalt det det koster.

Men det komiske her er at postkasseklubben Holtsmark bare får godord av mange som i andre diskusjoner kritiserer postkassemedlemmer nord og ned. Forteller litt om modenheten til en del skribenter her...

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Svindler-bane. Jeg ser at webmaster har slettet alle disse innleggene, og det holder jeg med ham i.

Svindler-Bane

over 20 år siden

Svindler-Bane

Ja det er bare å bøye seg i støvet for overmakta. jeg mener nå likevel at jeg ikke har lagt fram annet enn fakta som er kjent av de fleste.

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Fikk klage. Uriktige opplysninger.

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Det å stå frem som anonym og kalle andre for svindlere er heller ikke "godkjent" på dette forumet.

H

over 20 år siden

H

Jeg har kritisert postkasseklubber og ser ingen motsetning / komikk i det å forsvare Holtsmark. Som medlem av Holtsmark får du tilgang til en bane som andre kan spille på også. Skjønner ikke helt hva du mente Svindler- Bane.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

Svindel eller ikke.
jeg er faktisk enig med deg i at Holtsmark prosjektet ikke bare er positivt for miljøet, men at banen kan bli flott, og ha livets rett, det er en helt annen diskusjon.
Synes det er synd om dette går ut over Kjekstad og Tyrifjord, som er blandt mine favoritter her på østlandet.

Tyrifjord lever jo veldig mye på greenfee inntekter, og det kan nok være det blir de som vil slite mest dersom Holtsmark blir et vellykket prosjekt.

Tiden vil vise, i mellomtiden får vi bare vente og se.... jeg skal nå uansett teste banen til sommeren.. så får den heller konke etter at jeg har vært der... hehehe...

Truls

over 20 år siden

Truls

Tror ikke Tyrifjord merker noe på gf-inntektene! Det er tross alt noen mil mellom de. Tror nok at tilreisende fra Oslo og Bærum velger å stoppe ved Storøya fremfor å kjøre helt til Holtsmark...

TF

over 20 år siden

TF

Tyrifjorden kommer neppe til å merke spesielt konkurranse fra Holtsmark. Til det ligger banen altfor usentralt. Etter avkjørslen fra motorveien har du fremdeles langt igjen og stort sett i 50 sone. Kjekstad vil muligens tape litt, men tror det vil gå fort over.

Uflaks-bane

over 20 år siden

Uflaks-bane

OK, så får jeg modifisere nick'et mitt litt fra Svindler-bane.
Tror ikke jeg har lagt frem uriktige opplysninger. Holtsmark ville bli nærmeste bane til der jeg bodde fra 2001 til 2004, så jeg fulgte nøye med på prosjektet fra de stakk spaden i jorda, og husker det meste som har vært skrevet og lovet på hjemmesidene deres.
Det eneste jeg vil råde folk til er å ikke bruker penger der før de ser hva de får. Det er lett å love, og lett å drømme, men det er ikke alltid like lett å gjennomføre det i praksis.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

vel, du kan si hva du vil, men dersom du råder folk til å ikke bruke penger der, og "alle" følger rådet ditt, så blir det lite penger i kassa til Holtsmark, og de vil dø.

er det slik du mener redelig butikk skal starte?

Jeg vil råde til det stikk motsatte.

Dersom du er interessert i Holtsmark, så løp og kjøp. det er en svimlende lav investering, som kan bety tilgang på en knallbra golfbane.
Dersom dette er negativt, så forstår ikke jeg noe tydligvis.
jeg tror heller ikke dette vil påvirke Tyrifjord, som kanskje er i nærheten, men ikke i samme "kjørerute".

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Enig med Tiger mm, vil garantert spille banen til sommeren selv om den ikke akkurat er i sykkelavstand!

Stå på entusiaster!!

Uflaks-bane

over 20 år siden

Uflaks-bane

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et luftslott til halv pris eller å kjøpe et orntlig slott til full pris velger jeg det siste.
Jeg har studert konseptet til Holtsmark og regnet meg frem til at det ikke henger på greip. Enten vil prisen gå kraftig opp eller så blir det ikke den kvaliteten de forespeiler.
Jeg sammenligner med Miklagard, og der betaler hver 10 000 kr+ for å være medlem.
Dette er ren gjetning fra min side, men jeg TROR Holtsmark har større gjeld enn Miklagard (noen kan kanskje korrigere meg), og da blir det enda dyrere å drifte Holtsmark.

Ser man på 2006-prisene må man gå 8 runder før det lønner seg å være medlem. Går man mer en 12 runder på hjemmebanen lønner det seg å være medlem på f.eks Tyrifjorden, Drammen, Asker m.fl. Altså henvender Holtsmark seg (sett ut fra den enkelte's privatøkonomi) bare til de som spiller mellom ca 8 og 12 runder på hjemmebanen pr. år.
Legger man reisekostnader til grunn blir regnestykklet enda mer ugunstig for Holtsmark.

Det blir en annen sak dersom kvaliteten blir merkbart bedre enn f.eks Tyrifjorden, men det skal MYE til og vi vil ikke se det før om 2-3 år. Da blir også prisen garantert dyrere.

Med 2006-priser kan jeg spille 7 runder på Holtsmark før det lønner seg å kjøpe medlemsskap. Hadde jeg ikke allerede hatt handicapkort fra en annen bane måtte jeg "ofre" en av de 7 rundene for å kjøpe fjernmedlemskap i Haugesund til 350kr.

Men bevares, klarer Holtsmark å bevise at de er "norges nye toppbane" kan jeg alltids revurdere ønsket om medlemsskap. Tar meg bare 1t å kjøre dit men har 6 andre baner som ligger nærmere.

Calle

over 20 år siden

Calle

Har selv fulgt Holtsmark saken siden starten og ingen har vel ungått å få med seg at de gjentatte ganger har gitt løfter om "gull og grønne skoger" som ikke har holdt stikk. det må det være lov å si med all mulig respekt for webmaster.

Jeg kjenner inngående til den økonomiske driften av mange norske baner og det er hevet over en hver tvil at det er medlemmenes årsavgift som betaler for driften. Greenfee og andre inntekter er småpenger i forhold til medlemmenes årsavgift i alle anlegg. Dette betyr at med høy årsavgift kan banene være i super stand og med lav tilsvarende dårligere. Det er ikke uten grunn at Miklagaard har høyest årsavgift og samtidig er banene med best kondisjon. Inntektgrunnlaget fra medlemmene på Holtsmark er så vidt jeg kan se vesentlig lavere enn på Miklagaard og banen kan derfor over tid ikke holde samme standard.

Skal Holtsmark holde Miklagaard standard er det egentlig bare 2 muligheter. Enten øke årsavgiften til Miklagaard nivå eller lånefinansiere driften. Det første er det vanskelig å tenke seg at mange nok medlemmer vil finne seg i så lang fra Oslo. Det andre er ikke særlig smart og vil kunne føre til ny konkurs.

Personlig tror jeg HM vil kunne etablere seg som en helt ok klubbane på sikt, men noe høystatus anlegg ala Miklagaard tror jeg vi kan glemme over tid.

På landet

over 20 år siden

På landet

Banen vil i beste case klare årets årsavgift 1 sesong til. Etter dette må avgiften kraftig opp for at det skal bli økonomi i prosjektet. Tenk hva det koster med vedlikehold, lønninger, utstyr og ikke minst klubbhus. Dette må finaniseres av medlemmene, enten i forkant eller ved høyere årsavgift. Dessuten ligger banen til de grader på landet ift veldig mange andre allerede etablerte og gode baner. Denne kampen blir knalltøff og nyetableringer i et slik marked går 99 av 100 ganger galt. Dessverre for Holtsmark.

over 20 år siden

ja, jeg er sikker på at ingen har tenkt på noe av dette i prosessen rundt oppstart av HM.
De har nok ikke tenkt i det hele tatt, og satser på at ingen skjønner det og avslører bløffen deres.

Er det noen her inne som har noe som helst kunnskap om banen og planene ut over de udokumenterte påstandene som kommer?

jeg ønsker meg et innspill fra noen i ledelsen i HM sånn at de som "vet" at dette kommer til å skjære seg får avkreftet eller bekreftet sine mistanker.

innflytter

over 20 år siden

innflytter

hei

er det snart mulig å få litt info vedr. ulven og gardermoen golf. det var vel det diskusjonen begynte med ???
Skal flytte til oslo og trenger derfor info om alle nye prosjekter

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Det virket som det var stor enighet i begynnelsen av tråden om at både Ulven og Gardermoen er døde. I dagens klima blir det nok for vanskelig å få både bank og entrepenør med på laget. Eneste nye prosjekt som ser ut til å være liv laga er Hakadal.

Det burde imidlertid være god plass i/på alle eksisterende klubber/baner i Oslo-området, med OGK og muligens Bærum som hederlige unntak. Aftenpostens bane/klubb-oversikt (golf.no) er geografisk inndelt, så det er bare å klikke og kikke på banene i Akershus og Oslo (og kanskje også Østfold og Buskerud).

Liertoppen express

over 20 år siden

Liertoppen express

Synd at Ulven ikke ble påbegynt tidligere.
Den ligger perfekt til mellom Oslo og Drammen, og er supertilgjengelig.
Den er kommet langt nok til at jeg tror den er liv laga, men tipper de vil slite for å få nok medlemmer. Blir en langsom utvikling.
I dagens golfklima er det vanskelig å dra til seg nye medlemmer før banen er ferdig. De som er villige til å investere 30 laken i aksjer ønsker instant valuta for pengene.
Jeg kunne godt forplikte meg til å kjøpe aksjer den dagen banen ble åpnet med 18 hull, men det er uaktuellt å spytte inn så mye penger nå i noe så usikkert.
Få tør å satse etter å ha sett hva som har skjedd med aksjeprisene i andre baner.
Tror at "postkasse"-ideen til Holtsmark faktisk kunne være liv laga på Ulven pga nærheten til Oslo og Drammen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her