Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Aksjer???

Petter

over 20 år siden

Petter

Hvordan er det i din klubb?
Hvis din golfbane legger ut aksjer for salg, er det da en selvfølge at man også må stå som medlem av den klubb som er knyttet opp mot anlegget. Det kan jo tenkes at noen vil kjøpe aksjer kun for å investere/støtte opp i et lokalt golfanlegg. Hvis man da i tilegg må betale en årsavgift i en klubb som man ikke vil være medlem av, vil ikke dette da skremme bort eventuelle investorer?

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

hehe. dersom en "investor" satser penger på golfaksjer, så er det på tide å skremme ham bort.
tror vi kan telle på 1 finger hvor mange golfklubber som har skapt overskudd i Norge som deles med aksjeeiere de siste 10 årene...

Petter

over 20 år siden

Petter

Vet at kan høres utrolig ut, men jeg kjenner flere som har kjøpt aksjer for å støtte opp i et prosjekt som de synes er bra.
Spørsmålet er da:Skal disse personene i tilegg belemres med et klubbmedlemskap og en årsavgift på mange tusen kr.
Vi som er aktive golfspillere bør jo ta imot slike støttespillere med åpne armer.

b

over 20 år siden

b

Det var da også en problemstilling å ta opp.
Hvis prisen på aksjene er at vedkommede må betale medlemskapsavgift for hver aksje så er det vel sånn det er. Kan han da få det til å lønne seg så han om det. Dersom det er en ren investering så får han regne med denne avgiften og se om det lønner seg.

Dersom det er ett støttekjøp så må det behandles som det og dersom ikke vedkommede skal ha igjen for investeringen så blir det en gave eller sponsor eller ett rentefritt lån eller...

Er du enda en av disse som konstruerer problemstillinger på vegne av andre som skal løses i fora???? av (Eriktype)

Petter

over 20 år siden

Petter

Er kun ute etter hvordan dette hånteres i andre klubber/baner.
Har fått spørsmål fra "investorer" som synes det er urettferdig at medlemsavgiften må betales i tilegg. Som noen kansje skjønner snakker vi her om en forholdsvis nystartet bane/klubb.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Hei Petter, jeg ser problem stillingen, men aksje/andel er bare en del av et golf anleggs inntekter. De trenger andels salg for å finansiere bygging, det er helt korrekt. Etter bygging skal imidlertid banen driftes. Da trenger klubben også inntekter fra årsavgift ,green fee, sponsorer osv. Dersom noen vil støtte et anlegg ved å kjøpe andel, men ikke vil spille selv, tror jeg nok klubbene er behjelpelig med å leie ut andelen slik at investoren slipper å betale årsavgift selv. Simen Fulland

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

det kan kanskje virke som om jeg er pirkete Petter, og det er slett ikke meningen, men det er litt ordet investor som førte til svaret mitt.
de som kjøper aksjer for å støtte prosjektet er nok ikke så veldig investorer, for de kan jo ikke regne med noen form for avkastning.

Men, det er mange klubber som har passive medlemsskap som alternativ til full medlemsskap.
eller de kan leie ut spilleretten sin, dersom det ikke er passive medlemsskap i klubben din.

Synes ikke det er noe "Erik-aktig" over dette "b"......

b

over 20 år siden

b

Kanskje det ikke er Erikaktig og da i meningen en konstruert og tenkt, men umulig problemstilling.

Det Petter må ha i bakhodet er at klubben kanskje ikke ønsker at banen skal kunne brukes som investeringsobjekt. Klubben kan i så fall miste for eksempel tippemidler som ikke kan gis dersom noen kan stikke av med "gevinst", det er ikke tillatt i henhold til reglene.

En annen sak er at aksjer i en klubb er lite intressant dersom det ikke knyttes en spillerett til aksjen og da særlig når banen begynner å bli fulltegnet. Dersom "din" interessent kunne kjøpe "ikke aktiverte" aksjer som han ikke betaler arsavgift for for senere å kunne aktivere disse når han ønsker så vil dette åpne for flere av hans type og klubben vil miste kontrollen.

Klubben vil også miste inntektene på årsavgift i perioden som din kjenning ikke ønsker å aktivere andelen.

En annen sak er at dersom vedkommede har råd til å legge så mange tusen på bordet som det virker som om det snakkes om her så kan han kanskje vurdere å låne klubben en større pengesum mot en forkjøpsrett til ett visst antall akser før fulltegning - det er mange veier som kan føre frem til ett eventuellt mål - dersom ikke problemstillingen er konstruert.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

godt sagt b.....

a e

over 20 år siden

a e

værre med deg...

Money for nothing

over 20 år siden

Money for nothing

Forbauset at ingen har tenkt over følgende situasjon:
En ukependler har medlemsskap i klubben og banen der han bor, og spiller turneringer for denne klubben.
For å trene ønsker han å kjøpe spillerett på en bane på stedet der han arbeider, men er ikke interessert i å ha noe med klubben der å gjøre.
Ifølge statuttene til Norges Idrettsforbund er det forbudt å være medlem av to ulike klubber i samme gren samtidig.
Må han da kjøpe medlemsskap i borte-klubben for å spille banen, eller må han det ikke ?
På min hjemmeklubb er banen og klubben adskilte enheter med hver sine budsjett, hvert sitt styre, hver sine bankkontoer, og medlemskontingentene betales hver for seg. Likevel sender ikke banene ut nye bag-tags før begge avgiftene er betalt.
Er dette lovlig ???
Sammenlignet med andre anlegg (svømmehall, alpinanlegg), er det ingen klubbavgifter for å benytte seg av anlegget selv om svømmehallen samarbeider nært med svømmegruppa og alpinanlegget med alpingruppa i idrettslaget. Det er like dyrt for medlemmer av det lokale idrettslaget som for medlemmer av andre idrettslag.
Forståelig at golfbanen vil ha dokumetert golfferdighetene til medlemmene (GK, hcp-kort), men dette behøver nødvendigvis ikke gjøres av den lokale klubben.
Jeg er medlem i 3 klubber/baner, men gidder ikke lage bråk for å spare 400kr i året. Likevel er jeg usikker på utfallet dersom jeg et år nekter å betale klubbavgift til de to klubbene som ikke utsteder hcp-kort. Spurte daglig leder på ene borte-klubben for et par år siden og fikk til svar at siden banen og klubben hadde felles database for medlemmer lot det seg dessverre ikke gjøre å bare betale den ene eller andre avgiften. "Systemet godtok ikke mindre andre summer enn det som vart lagt inn som standard for hver medlemsskapstype" (sen, jun, student, prøve, mm).
Spørsmålet blir da om et golfidrettslag kan påtvinge noen en avgift vedkommende ikke trenger, og som det ikke ytes noen service for. Hjemmeklubben min har "utgifter" til hcp-kort, ordner med norsk-golf, sender påmelding til eksterne turneringer etc, men borteklubbene gjør ikke noe, annet enn å motta pengene jeg betaler og noen kroner fra kommunen for hver medlem.
It stinks.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

ja, det er ingen tvil om at golfklubbene/banene er veldig annerledes oppbygget enn andre idrettsklubber/idrettslag.
Men, disse statuttene i NIF gjelder vel i utgangspunktet kun for nettopp golfklubber som er idrettslag/sportsklubb e.l?
det er ikke alle golfklubber som opererer etter reglene til NIF, fordi de ikke er organisert som et idrettslag.
Vet ikke hvordan reglene skiller på akkurat det, men regnskapsmessig, for eksempel, så er det forskjell på en vanlig registrert bedrift og en idrettsklubb. Siden jeg vet om flere klubber som er vanlig registrerte bedrifter, så kan det være at det er samme forskjellen i forholdet til NIF.

b

over 20 år siden

b

- alle golfere som er medlem av en golfklubb er også medlem av NIF gjennom NGF sitt medlemskap i NIF og må derfor forholde seg til disse regelene. Så vidt jeg vet er det ikke mer enn ett par private baner i Norge som ikke er tilsluttet NGF og skal slipper å følge NGF's regler.

Er nok ikke sikker på om din "tolking" når det gjelder doble medlemskap er helt riktig, det spørs om ikke - forbudt å være medlem- kanskje skal være:
-- forbudt å representere to klubber samtidig -
dette vil jo gi en litt annen mening og løse opp for medlemskap i flere klubber dersom man ønsker det.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

ja, det har du sikkert rett i b, men så kommer spørsmålet om hvem som må forholde seg til reglene da. vi som golfere, eller klubben som sådan.
jeg kjenner ikke til reglementet på dette nivået, så jeg har ingen forutsetninger for å spekulere i det ut over det jeg skrev.

idrettsjel

over 20 år siden

idrettsjel

Du kan ha så mange golfmedlemskap du bare ønsker, 100 hvis du vil. Men du kan bare velge en av dem som din hjemmeklubb og fra denne klubben får du ditt hcp kort.
Når det gjelder tvang til å betale årsavgift gjelder følgende stattutter i NIF.
Hvis banen dives som et AS og det er solgt aksjer så har dette ingen ting med medlemskap i klubben å gjøre.
IHT NIFs lover kan du ikke tvinges eller pålegges å betale en årsavgift i en klubb på mer en 1 år av gangen. (derfor er klubbene pålagt hvert år å innrapportere medlemsmassen i idrettstellingen som er i n3 sport.
Noen klubber tror at de kan koble baneavgiften opp mot medlemskontigenten, det er feil !! de kan selvfølgelig fakturere ut dette sammen men det skal splittes i klubbavgift og baneavgift.

Lost ball

over 20 år siden

Lost ball

Helt uproblematisk å være medlem i mer enn en klubb - har vært det i årevis. Du må imidlertid bestemme deg for hvilken klubb som er hjemmeklubben din. Det er bare den klubben du kan spille "representasjon" for i turneringer som lag-nm, nordea pairs o.l.

Jeg betaler riktignok for spillerett på begge banene, og vet ikke helt hvordan det stiller seg hvis man ønsker medlemsskap i forskjellige klubber, men bare 1 spillerett. Der tror jeg kanskje at praksisen kan variere stort fra klubb til klubb, jeg ser at hos enkelte lokale klubber kan man betale enten medlemsavgift eller medlemsavgift med spillerett. Man kan sågar kjøpe bare spillerett, men da må man ha ett aktivt medlemsskap i en annen klubb.

b

over 20 år siden

b

Du kan nok kanskje ikke koble medlemsavgiften til baneavgiften, men jeg er ganske overbevist om at du kan koble spilleretten opp mot både betalt medlemsavgift og betalt baneavgift - dersom dette er delt.

Dette vil jo si at du ikke vil få utlevert bagtag før begge begge deler er betalt og derved er alt koblet sammen.

Petter

over 20 år siden

Petter

Har sjekket litt nærmere i banens prospekt og der står det:
Tegnere av aksjer må samtidig bli medlem i ...........golfklubb.
Og ved litt mere lesning i prospektet står det også:
Det kan imidlertid ikke påregnes at Selskapet vil utbetale utbytte.
Litt tidlig med konklusjon kansje men, Les alltid den lille skriften.

PS: Mange bra innlegg uten at noen slenger med leppa, det er jo fantastisk til Scangolfere å være.

Snudd på hodet

over 20 år siden

Snudd på hodet

Kan jeg gå til klubber som Hauger, Drammen, Miklagard, Kongsberg, Oslo eller andre klubber på østlandet som ikke er postkasseklubber å kjøpe medlemsskap uten å samtidig måtte kjøpe akser på banen ?

Nope, tar du det ene så MÅ du ta det andre. Sånn fungerer det ikke i andre grener i NIF.
Men golf har alltid vært så sært. Sikkert greit for alle de som aldri har drevet noen from for idrett, men jeg skjønner at det oppstår frustrasjon når idrettsutøvere fra godt organiserte grener begynner med golf og må forholde seg til "næringslivet" i stedet for en sportsklubb som er opptatt av å legge forholdene til rette for høyt nivå.
Noen som lurer på hvorfor det eksisterer postkasseklubber ?

idrettsjel

over 20 år siden

idrettsjel

hei
Bra og konstruktiv diskusjon !
Hadde vært fint om NGF kom litt inn på banen her og hadde vært litt presise ovenfor klubbene. Jeg har som sagt selv undersøkt med NIF og lovutvalget i NIF. Det er helt klart at det er flere selskaper som bør rydde opp i sine vedtekter da de faktisk bryter med NIF lover om et frivillighetsprisipp innenfor idretten. IHT til NiF lover kan man ikke koble aksjer til medlemskap i klubbene. Det er helt riktig som blir sagt at dette blir ulikt praktisert rundt i de forskjellige klubber. De selskapene som er mest ryddige og har fulgt NIFs lover gir mulighet for den enkelte og stå helt fritt om man ønsker å være medlem i klubben hvor man har en aksje, du herfter kun ved den årlige baneavgiften som er knyttet opp mot aksjen som du har kjøpt.
Jeg oppforderer derfor NGF å komme på banen i denne diskusjonen og gi oss dem sin tolkning av saken.
Dette er som det også blir skrevet et ennå større argument til å holde seg unna de ulike aksjeklubber da du faktisk ikke bare har kjøpt deg en aksje eller spillerett men en betalingsforpliktelse for fremtiden.

Tolle

over 20 år siden

Tolle

Idrettsjel skriver:
"Dette er som det også blir skrevet et ennå større argument til å holde seg unna de ulike aksjeklubber da du faktisk ikke bare har kjøpt deg en aksje eller spillerett men en betalingsforpliktelse for fremtiden."

Hvordan skal vi da få en oppbygging av bra golfanlegg i Norge? Alle de nye klubbene bruker dette opplegget. Hvordan skal du få en stabil og god økonomi hvis medlemmene/aksjonærene ikke har en betalingsforpliktelse?
Hadde Norge vært kommunistisk (istedenfor kvasi-kommunistisk..) så ville det sett anderledes ut. Da ville vi alle danset rundt, alle var like og alle betalte like mye for å spille golf, uansett kvalitet...

RGB

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

"Hvordan skal du få en stabil og god økonomi hvis medlemmene/aksjonærene ikke har en betalingsforpliktelse?"
Dra nedover i Europa og spør de klubbene som opererer på samme måte som alpinanleggene her hejmme. Dvs de selger sesongmedlemsskap for en og en sesong av gangen, uten krav om aksjer.

Men problemet her er vel snarere at banene biter seg selv i halen ved å først selge aksjer til skyhøye priser under golfboomen for 5-10 år siden, og deretter setter styrene selv ned aksjeprisen til en brøkdel for å konkurrere om nye spillere når boomen faltet ut rundt 2000.

Det som er kjernen for kritikken er at golfstyrene for 5-10 år siden gikk ut og markedsførte aksjene som lønnsomme investeringer, og deretter aktivt sørget for at verdiene stupte uten å vente på markedet.

Dermed har publikum blitt svært kritiske til golfaksjer, og det er umulig å finansiere nye prosjekter. Når i tillegg ambisiøse bane- og klubbstyrer gir blaffen i både lovverk god forretningsskikk, vil det selvfølgelig føre til bråk.

Jeg er overbevist om at det rundt omkring på golfbanene har blitt begått grove lovbrudd som i en rettsal ville blitt straffeforfulgt. Men så lenge den store naive spillermassen synest det er greit slipper styremedlemmene unna og kan gjøre som dem vil.

H

over 20 år siden

H

Men tror du ikke det er bra at det er blitt litt vanskeligere å finasiere nye prosjekter. Kanskje vi må prøve å få bedre økonomi i de vi allerede har.
Nytter nok ikke å skylde på noen andre enn oss selv. Det er vi som velger styrene og vedtar pengesløsingen under årsmøtene.
Nå må skruen settes på, og det liker selvfølgelig ingen.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Der tar du sørgelig feil, H.
Det er styrene som styrer.
Vi velger dem, ja, men deretter gjør de som de vil i et år uten hverken å informere eller ha kontakt med medlemmene.
Det varierer selvfølgelig fra klubb til klubb.

H

over 20 år siden

H

Albatrost

Har du observert at det er slik demokrati fungerer i praksis? Hva med de som styrer i landet vårt? De lover, og vi tror på dem og stemmer på dem og velger dem inn. Når de så kommer til makten så blir det noe annet pga. at teori og praksis ikke alltid er så enkelt.
Jeg har og forbannet både styrer og regjeringer, men hadde vi gjort det på en bedre måte hvis vi satt der?
Når det gjelder styrer i golfklubber så skal de uansett holde seg innenfor de rammer som årsmøtet har vedtatt. Hvis de avviker sterkt fra vedtak på årsmøte i din klubb bør du varsle kontrollkomiteen og håpe at den fungerer.

trippel

over 20 år siden

trippel

Til snudd på hodet: Man kan bli medlem uten å kjøpe aksje. Dette følger av "åpen for alle" prinsppet i idrettsklubber. Derimot kan klubbene/baneselskapene sette som vilkår for fritt spill ved aksejekjøp at man også er medlem i den aktuelle klubben. Dette følger av avtalen som inngås ved aksjesalget, og er etter mitt skjønn helt legalt og forsvarlig. Øvrige vilkår, rettigheter og forpliktelser i forbi delse med aksjekjøpene varierer fra klubb til klubb.

idrettsjel

over 20 år siden

idrettsjel

Hei Trippel
Ser hva du skriver og skal ikke være ufin på noen måte men det er dette de respektive AS ikke har lov til. De må gjerne mene det godt for å trygge økonomien men det bryter med NIFs lover. Dette vet de men som tidliger nevnt følger bare medlemsmassen med det som blir sagt og gjort

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

Tror kanskje Albatrost er litt overivrig når han mener at dette ville blitt strafferettslig forfulgt også.
Det handler om et reglement som skal følges. Ikke om en statuert norsk lov.
At det bryter med normer og reglementer hos NIF bør kanskje NIF uttale seg om også, for jeg nekter å tro at alle i NIF og alle i NGF, samt alle styreledere og styremedlemmer, samt daglige ledere og administrasjonen i alle golfklubbene som praktiserer denne formen for selskapshåndtering, er kriminelle egoister som ønsker å vrenge lover mest mulig for å få skviset ut flest mulig kroner av hvermannsen.

At dette er noe som kan endres til å være regelfulgt er jeg ikke i tvil om, men med dagens økonomiske situasjon i de fleste klubbene jeg kjenner til i hvertfall, så er dette helt umulig å engang tenke på.

de færreste får særlig støttemidler fra stat og kommune, og er prisgitt at vi nettopp støtter opp under det som konkluderes med på årsmøtene, og det er her vår rett og mulighet til å påvirke kommer inn.
Det er et årsmøte i alle golfklubber. I allefall de som er aktive med Aksjemedlemmer.
på dette møtet skal man bli enige om hva, hvor mye og hvordan årsgrunnlaget skal legges, i form av markedsføring av styremedlemmer, og årsrapport fra styret, daglig leder m. adm.
(eksempelvis da)
Dersom dette er ting som vi virkelig mener bør revurderes, så er nettopp dette den rette måten å gjøre det på. ta det opp, driv lobby og sørg i så fall for at et alternativ som kan gi stabil økonomi blir lagt frem av en person som da kan fremmes som styremedlem.
Dette vil være starten, og så må man ta neste steg når dette er i boks.

ingen enkel sak å få endret med andre ord, men å straffeforfølge de som gjør jobben i dag, tror jeg ikke noe på.
(ikke at jeg tror det er det du ønsker heller Alba... ;) )

Trippel

over 20 år siden

Trippel

Idrettssjel, jeg oppfatter deg på ingen måte som ufin. Dette er en interessant diskusjon. Jeg kan vanskelig se at at vilkår knyttet til et aksjekjøp ulovlig binder et medlem til klubben for lengre tid enn et år. Man kan når som helst melde seg ut. Konsekvensen er imidlertid at dette kan få konsekvenser for aksjen eller for adgangen til fritt spill.

Så lenge dette er avtalt på forhand ser jeg ikke problemet. Ingen er tvunget til å kjøpe aksjer. Alle er velkommen til å kun være medlem.

Siden du hevder dette er i strid med idrettens regler bør du klargjøre om dette er din personlige tolking eller om det finnes uttalelser forbundet eller NIF om spørsmålet. Hvis slike uttalelser ikke foreligger vil jeg anta at min tolking av reglende, herunder i lys av den avtalefrihet som gjelder, kan være like korrekt som din tolking. Hvis du derimot kan henvise til aktuelle uttalelser skal jeg være den første til å legge meg flat :)

I min klubb selger vi ikke aksjer, men har et as som driftsselskap, og selger "spilleretter" fra klubben. Spillerettene gir i kombinasjon med medlemskap adgang til fritt spill. Klubben eier alle aksjene i selskapet. Ser du problemer også med denne løsningen?

idrettsjel

over 20 år siden

idrettsjel

trippel
jeg ser poenget ditt at dette kan oppfattes som et subjektiv beskrivelse fra meg men mener at jeg har fått så klare svar fra personer i Nif sin adm at jeg føler meg på trygg grunn. Vil allikevel ta din oppfordring og ta kontakt med sentrale folk og få dem på banen eller komme med en rdegjørelse på dette. Det er ihvertfall helt klart at det er mange rundt omkring som føler seg bondefanget i ettertid når de skal prøve å selge sin aksje/spillerett fra sine klubber. Det er dette man i større grad bør gjøre hellt klart for fremtidige kjøpere av golfaksjer hvis enkelte klubber har laget sine egne ordninger på tvers av NIF sitt lovverk.

Tigerlily Taylor Made

over 20 år siden

Tigerlily Taylor Made

Kan det være noen vits i å problematisere kjøp av aksjer i golfklubber, mer en kjøp av aksjer i Shanghai.( Forskjellen er vel at pengene kan yngle som rotter i Kina.)

Tror ikke noen blir rike av golfaksjer. Pengene som de som har råd til det sprer, er en berikelse for klubbene.

De fleste utkantsklubber er kanskje til og med avhengig av å få inn en del penger fra annet hold enn fra lokale bedrifter og enkeltpersoner.

Om xy ønsker å kjøpe spilleaksjer i Kvinesdal , Jæren, Stavanger eller hvilken som helst bane som selger spilleaksjer, må vel vedkommede få lov til det.

Som kvindøl er det ok å ha aksje på Jæren og i Kristiansand+ hjemmebane. Å spille hver ledige dag på samme bane år etter år kan vel noen og enhver finne kjedelig.

Greenfee sprers på baner landet og verden rundt. Det er jo også av fri vilje.

Penger er som gjødel. Blir gjødsla spredt riktig vokser og gror det (bare spør greenkeeper) :) . Hvordan det går hvis man "gjødsler" for mye, får forhåpentlig bare ødsleren vite.

Fritt fra en ukjent bargjest. :)

Petter

over 20 år siden

Petter

For og prøve å sammenfatte alle innleggene:
Skal man kjøpe aksjer i en golfklubb, enten for å ha en spillerettighet eller for å støtte et prosjekt, må man også finne seg i å betale for et medlemskap i golfklubben.
Da blir mine ikke golfspillende venner "som ikke hadde lest den lille skriften" før de spyttet kr 20000 inn i bygdeprosjektet skuffet. Vi som spiller golf ønsker flere slike "investorer" velkommen.

TAH

over 20 år siden

TAH

(Orker ikke å lese alle inleggene som er skrevet i tråden her, så mulig dette er skrevet før.)

Dersom disse personene ikke har noe ønske om å være medlemmer og de ikke investerer for å tjene penger så er det nok ingen klubber i dette landet som hadde sagt nei til å motta en gave på x antall tusen kroner.

Be dem gi klubben pengene i steden for å melde seg inn. Er vel ikke noen grunn til å lage problemer av noe som er så enkelt?

Penger i Dass

over 20 år siden

Penger i Dass

Hvorfor kjøpe aksjer når man kan leie.
Å leie en aksje er gratis.
Det blir flere og flere akser på leiemarkedet.
Noen klubber har over 25% av aksjene på leiemarkedet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her