Money for nothing
Forbauset at ingen har tenkt over følgende situasjon:
En ukependler har medlemsskap i klubben og banen der han bor, og spiller turneringer for denne klubben.
For å trene ønsker han å kjøpe spillerett på en bane på stedet der han arbeider, men er ikke interessert i å ha noe med klubben der å gjøre.
Ifølge statuttene til Norges Idrettsforbund er det forbudt å være medlem av to ulike klubber i samme gren samtidig.
Må han da kjøpe medlemsskap i borte-klubben for å spille banen, eller må han det ikke ?
På min hjemmeklubb er banen og klubben adskilte enheter med hver sine budsjett, hvert sitt styre, hver sine bankkontoer, og medlemskontingentene betales hver for seg. Likevel sender ikke banene ut nye bag-tags før begge avgiftene er betalt.
Er dette lovlig ???
Sammenlignet med andre anlegg (svømmehall, alpinanlegg), er det ingen klubbavgifter for å benytte seg av anlegget selv om svømmehallen samarbeider nært med svømmegruppa og alpinanlegget med alpingruppa i idrettslaget. Det er like dyrt for medlemmer av det lokale idrettslaget som for medlemmer av andre idrettslag.
Forståelig at golfbanen vil ha dokumetert golfferdighetene til medlemmene (GK, hcp-kort), men dette behøver nødvendigvis ikke gjøres av den lokale klubben.
Jeg er medlem i 3 klubber/baner, men gidder ikke lage bråk for å spare 400kr i året. Likevel er jeg usikker på utfallet dersom jeg et år nekter å betale klubbavgift til de to klubbene som ikke utsteder hcp-kort. Spurte daglig leder på ene borte-klubben for et par år siden og fikk til svar at siden banen og klubben hadde felles database for medlemmer lot det seg dessverre ikke gjøre å bare betale den ene eller andre avgiften. "Systemet godtok ikke mindre andre summer enn det som vart lagt inn som standard for hver medlemsskapstype" (sen, jun, student, prøve, mm).
Spørsmålet blir da om et golfidrettslag kan påtvinge noen en avgift vedkommende ikke trenger, og som det ikke ytes noen service for. Hjemmeklubben min har "utgifter" til hcp-kort, ordner med norsk-golf, sender påmelding til eksterne turneringer etc, men borteklubbene gjør ikke noe, annet enn å motta pengene jeg betaler og noen kroner fra kommunen for hver medlem.
It stinks.