Marius Gebhardt
Jeg har en laseravstandsmåler som jeg har brukt det siste året, kjøpte den i Spania for under tusenlappen.
Min erfaring er at det går ganske raskt å måle lengden, i hver fall de korte avstandene, (150m eller mindre) det tar meg 15-30 sekunder (ekstra) å måle med avstandsmåler, da må man huske på følgende: Man bruker tid på å vurdere å synse om hvor langt det er til flagget, og det hender også at man blir usikker og ombestemmer seg og går i baggen for å bytte kølle, dette tar i hvert fall ekstra tid, dette problemet forsvinner dersom man er sikker på lengden.
Dersom man vurderer at lengden er 140m men det egentlig bare er 110m så kan jo ballen gå ganske langt inn i skogen, da går det MYE ekstra tid.
Jeg har også den erfaringen at jeg blir mye flinkere til å bedømme lengder uten hjelpemidler, dette er jo ganske naturlig, for jeg får jo stadig en ”fasit” på hvor langt det er til flagget, og dette lærer jeg av, samtidig som jeg husker mange lengder dersom jeg spiller samme bane.
Det er lov med caddie som gir deg alle lengdene du trenger, så om det er et menneske eller en avstandsmåler som gir deg lengden burde ikke spille så stor rolle.
På litt høyer nivå blir veldig mange lengder skrittet opp, og dette tar mye lenger tid en å sikte og trykke på en knapp.
Jeg syntes avstandsmålere burde være tillatt, da jeg ikke kan se at dette ødelegger golfen på noen måte, det gjør oss til bedre golfspillere, og det er tidsbesparende, i hvert fall dersom man bruker avstandsmåleren riktig.
Med vennlig hilsen
Marius Gebhardt