Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avstandsmåler

Marius Gebhardt

over 20 år siden

Marius Gebhardt

I dag er det ikke lov å bruke avstandsmåler i golf, og det er de som mener at det ikke bør være lovelig da det forandrer spillet og at det vil forsinke spillet, det er også de som ser bruk av avstandsmålere som noe interessant, nyttig og morsomt.
Jeg har en laseravstandsmåler som jeg har brukt det siste året, kjøpte den i Spania for under tusenlappen.
Min erfaring er at det går ganske raskt å måle lengden, i hver fall de korte avstandene, (150m eller mindre) det tar meg 15-30 sekunder (ekstra) å måle med avstandsmåler, da må man huske på følgende: Man bruker tid på å vurdere å synse om hvor langt det er til flagget, og det hender også at man blir usikker og ombestemmer seg og går i baggen for å bytte kølle, dette tar i hvert fall ekstra tid, dette problemet forsvinner dersom man er sikker på lengden.
Dersom man vurderer at lengden er 140m men det egentlig bare er 110m så kan jo ballen gå ganske langt inn i skogen, da går det MYE ekstra tid.
Jeg har også den erfaringen at jeg blir mye flinkere til å bedømme lengder uten hjelpemidler, dette er jo ganske naturlig, for jeg får jo stadig en ”fasit” på hvor langt det er til flagget, og dette lærer jeg av, samtidig som jeg husker mange lengder dersom jeg spiller samme bane.
Det er lov med caddie som gir deg alle lengdene du trenger, så om det er et menneske eller en avstandsmåler som gir deg lengden burde ikke spille så stor rolle.
På litt høyer nivå blir veldig mange lengder skrittet opp, og dette tar mye lenger tid en å sikte og trykke på en knapp.
Jeg syntes avstandsmålere burde være tillatt, da jeg ikke kan se at dette ødelegger golfen på noen måte, det gjør oss til bedre golfspillere, og det er tidsbesparende, i hvert fall dersom man bruker avstandsmåleren riktig.

Med vennlig hilsen
Marius Gebhardt

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

jo mer jeg leser om dette, jo mer enig blir jeg i det du sier Marius.
totalt på en runde så vil dette garantert være tidsbesparende, ikke tidkrevende.

Følger med

over 20 år siden

Følger med

Optiske målere er steinalder og tar altfor lang tid.
GPS er tingen, tar ca 5 sek å ta frem instrumentet og trykke på knappen.
Dessuten er det vedtatt at det kommer nye regler som tillater avstandsmålere.
Hobbygolferne med gammelmannshjerne har tapt kampen mot utviklinga (igjen).
Skal golfen gjøres vanskeligere bør driverhodene skrumpes til 200 ccm igjen.

eldrick

over 20 år siden

eldrick

gps'en har en feilmargin på +/- 20 meter, hvis du ikke har med deg en ekstern dgps antenne montert på bagen da. :-)

eldrick

over 20 år siden

eldrick

og en god optisk eller elektronisk som de gjerne kalles har en feilmargin på +/- 2 cm pr 2000 meter!!

elbow

over 20 år siden

elbow

Etter mai 2000 fjernet amerikanerne forstyrrelsene i satelittsignalene, slik at nøyaktigheten ble bedre også for sivile GPS'er. Nå får man fint 5 meters nøyaktighet dersom man har kontakt med mange nok satelitter (typisk 7-9). Med DGPS får man nøyaktighet ned mot 1 cm.

Men hvor mange av oss har egentlig behov for større nøyaktighet enn 5 meter?

eldric

over 20 år siden

eldric

ikke for å kverulere men,

Da amerikanerne skrudde av "jammingen" i år 2000 ble det ingen forskjell på dgps og en vanlig gps. Det Dgps'en gjorde var at den sjekket posisjonen med et fast referansepunkt som man visste den nøyaktige pos. på, regnet så ut hvor stort avviket var, dette ble så sendt tilbake til gps'en som korrigerte for dette avviket og vips!: så var jammingen eliminert, på den tiden var nøyaktigheten +/- 20-200 meter uten Dgps antenne. Når amerikanerne skulle ut å bombe under Gulf krigen ble det sendt ut meldinger om at GPS signalene ville ikke være til å stole på i denne perioden.

I dag er GPS'en nøyaktighet på +/- 20 meter. Under perfekte forhold kan det bli så nøyaktig som 5 m, men problemet er at vi ikke kan bruke masse tid på å studere på signalstyrker og vinkler på satellittene før vi bestemmer oss for å bruke et 8i eller 7i på innspillet.
På sjøen hvor det ikke finnes noen form for skjerming og antennen er montert høyt oppe, er det sjelden vi opplever 5 m nøyaktighet.

Selv om det kunne garanteres at nøyaktigheten var +/- 5 meter hadde det vært helt i grensen for hva jeg hadde akseptert innenfor 115 meter.
Flaggene flyttes noen ganger i uken, og da må nye way points legges inn, mange greener er jo 30m lange så det blir mange feil å ta hensyn til.

På skygolf sine hjemmesider finner jeg ingenting om nøyaktigheten, jeg tror det er en grunn til det.

Personlig tror jeg det beste alternativet er en liten laserkikkert og vettig bruk av denne. De nye modellene tar til og med hensyn til høyde forskjeller, og er 99,998% nøyaktige innenfor en km.

704

over 20 år siden

704

Eldrick, hvis dette stemmer, hvordan fungerer da GPS'en i buggyene i USA? Der er det baner som har buggyer med GPS som visst nok viser nøyaktig avstand til fronten av greenen eller til flagget når du parkerer saken ved siden av ballen din. Jeg har inntrykk av at denne avstanden er temmelig korrekt og i hvert fall ikke 20 meter feil. Er banene programmert inn på GPS'en? Men det forklarer jo fortsatt ikke hvordan buggyen vet hvor den er. Eller har de satt opp mange referansepunkter?
Jeg spør fordi jeg ikke vet...

elbow

over 20 år siden

elbow

Det kan hende GPS-teknologien i seg selv ikke garanterer mer enn +/- 20 m, men i praksis har man i dag langt bedre nøyaktighet. Dette er også en nøyaktighet som stadig har blitt bedre de siste årene.

Med den relativt nye SirfIII chippen kan man motta signaler fra 20 satelitter på en gang, og i Norge (som ligger skjevt på satelittbanene) tar man ofte inn opptil 10 stykker samtidig, selv med chippen i hanskerommet eller nederst i golf-baggen (med mindre man spiller i en dyp vestlandsdal e.l.).

For øvrig kommer det snart et europeisk system som lover 3 m nøyaktighet 95% av tiden, og som ikke amerikanerne kan stenge ned når de invaderer arabere.

eldrick

over 20 år siden

eldrick

de har nok satt opp et referansepunkt, eller så finnes det ant et i nærheten.

Et referansepunkt på Østlandet er f.eks Færder fyr, der er det montert en gps som tar i mot signaler, og man vet den nøyaktige posisjonen på denne gps'en så det er lett å regne ut feilen. Det er også montert en sender som sender ut korrigeringer til Dgps'er i nærheten (stort område). Utsyret er ikke like viktig som for noen år siden, men hvis man vil ha helt nøyaktige posisjoner er det nødvendig.

(Jeg vet ikke om det faktisk er på Færder eller ikke, det kan godt være på land, men prinsippt er det samme)

eldrick

over 20 år siden

eldrick

etter litt research ser jeg at jeg ikke er helt up to date. Det er kommet et nytt system som heter egnos som gjør at man KAN få meget stor nøyaktighet (ca 5 meter), problemet er imidlertid det samme, du må sjekke at sattelitten er "inne" før du er sikker. Så flytter de jo på flaggene, men det kan jo programeres hvis de har flere faste plasser på greenen.

beklager...

(Jeg tror fremdeles at laserkikkert er best)

Marius gebhardt

over 20 år siden

Marius gebhardt

Laser er helt klart det som er mest nøyaktig, det har dog et minus, og det er at det kan være vanskelig å treffe et siktepunkt på lange avstander, f. eks flagg på 200m + er litt vanskelig.

Marius

H

over 20 år siden

H

Marius
Når du sier at det kan være vanskelig å treffe et flagg fra feks 200 meter. Hvordan fungerer laser hvis man vil måle mot et vannhinder som krysser fairway / bunker slik at man kan legge seg opp kort om hindere? Må man ha et flagg / stake å sikte mot, eller kan du sikte mot en grøft / bunkervegg el lignende?

JanB

over 20 år siden

JanB

Bruk laser til trene opp avstandsbedømmelse. Ha med deg en lasermåler når du er ute på en spasertur og finn deg noen avstander. Forøk å bedømme avstanden og SÅ kan du ta fra laseren og se hvor nærme du er. Gjør du 20 slike treninger hver gang du er ute på en tur, skal jeg garantere deg at din avstandsbedømmelse blir raskt bedre.

Marius Gebhardt

over 20 år siden

Marius Gebhardt

H, det går greit å sikte på bunker, trær, grøfter osv. jo større målet er som du sikter på, jo lettere er det å få målt lengden. En flaggstang er jo ganske tynn, derfor er den vanskeligere å treffe på lange avstander, det gjør det tettere dersom det blåser litt slik at du kan sikt på flagget.

Er helt ening med deg Jan B, for å bli flink til å bedømme avstander trenger du å trene på det, og da bør du bruke en slik metode som Jan B beskriver, det har jeg gjort, og det har hjulpet meg.

H

over 20 år siden

H

Takk skal du ha Marius

Til Eldric

over 20 år siden

Til Eldric

Var tidligere fast bestemt på at GPS var et system som ble bygget for navigering av skyts og langdistanse raketter av U.S-Army.

USA legger dermed inn en feilrate under fredstider, dette grunnet at et mulig angrep på USA skal bli så unøyaktig som mulig. Kunne selvsagt værtmer unøyaktig, men da er ikke GPS til å bruke i fredstider.

Men når USA er i krig, "tunes" systemet inn slik at USA skal ha bedre treffsikkerhet på sine raketter. Jeg har en kamerat som er kaptein på en båt, og han fortalte meg at når USA er i krig, kunne han nærmest legge til kai ved hjelp av GPS. "Dette er nok en smule overdrevet"

Jeg forstår ikke helt logikken i at de skal ha større feil margin, når de bruker systemet til det det var tiltenkt.

Europa sitt "GPS-system" skal visst levere en nøyaktighet på +-1m når det blir lansert... Da er det jo ganske bra....

Støtter dein mening om at laser vil nok være det best foreløpig, kan aldri tenke meg at golf norge investerer i mange ref.pkt med det første.. Jeg blir ikke med å betaler det vertfall

Mvh

Snappy

GPS/LASER

over 20 år siden

GPS/LASER

Spiller jeg i en flight der de andre bruker hjelpemidler, føles det nok som om jeg er vinner uansett plassering.

Bruk hjernen!

Cortina

over 20 år siden

Cortina

"Unøyaktighet i fredstid" eller SA ble slått av av President Clinton for mange år siden.
GPS kjører nå med full sivil, CA, nøyaktighet, ca+/- 10 m.
Det er riktig at det står en beacon på Færder. Kjører på 310.5 kHz. Alt for digre antenner til å ha med seg på banen.
EGNOS virker ikke og har aldri virket.
I USA og i Østen kan man bruke GPS på banen fordi de har systemer, WAAS/MSAS, som gjør posisjoneringen svært nøyaktig.
En golfbil kan man med RTK posisjonere innenfor en dm. men det er omfattende og dyrt.

eldric

over 20 år siden

eldric

Dgps antennen er ikke stor og kan fint monteres på en buggy (liten flat disck på 15 cm i diameter), med en slik antenne kan du faktisk "legge til kai" uten å ha en meter sikt.

WAAS/MSAS er det samme som EGNOS bare at de har forskjellige navn for systemet i Europa/Usa/østen.

Når usa økte "feilen" under krig visste de hele tiden hvor stor "feilen" var og korrigerte for dette. Slik hadde de en fordel.
Hvis du hadde en Dgps spilte det ingen rolle hvor stor "feilen" var, gps'en ville vise riktig pos. uansett.

Til slutt: de størte og mest seriøste gps produsentene oppgir en nøyaktighet på +/- 15 m, og dette er under perfekte forhold, og det er det ikke alltid det er på en golfbane.

H

over 20 år siden

H

Hva med en slik Dgps-antenne oppe på capsen?
Da ser i tillegg alle at du har denne flotte greien. ;-)

Hikkas

over 20 år siden

Hikkas

Se regel 90-1h:

"En antenne får ikke være andre spillere til besvær. Maksimal lengde settes til 45 tommer vertikalt, 20 tommer horisontalt.

Brudd på regel: 2 hulls avstengning av signalet".

Lasereye

over 20 år siden

Lasereye

Avstandsmåler ser ut til å bli lovlige i USA dette året. Er det ikke naturlig at dette tillates i Norge også ? Er det opp til hvert enkelt land å bestemme hva som kan brukes av hjelpemidler ?

snappy

over 20 år siden

snappy

Det er lovlig i Norge også dersom turneringsledelsen god tar det...

Dvs: Det er opp til turneringsledelsen..

Lasereye

over 20 år siden

Lasereye

Betyr det at avstandsmåler fritt kan benyttes utenfor konkurranser og at man følgelig kan skrive seg ned i hcp etter gode runder ?

eldrick

over 20 år siden

eldrick

jepp, det stemmer. Jeg gleder meg!!!

Henrik

over 20 år siden

Henrik

Jeg skulle gjerne blitt bedre til å bedømme avstander, tar ofte feil, en laser eller lignende ville sikkert hjulpet meg. Det ville sikkert spart meg for en del tid også.
Du har mange interessante synspunkter Marius.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her