Gunnar Bull
Tenkte bare å si at jeg støtter min navnebror Bunnar Gull m.fl. Å skryte av sin egen intelligens er ikke å anse som noen god søknad til noe som helst her i livet.
For øvrig finnes det ganske mange forskjellige intelligenstester. Så vidt jeg vet har en av de en maks-score på 160 og gjennomsnittet skal visstnok ligge på ca 100. Flere andre opererer med maks-score på opp mot 200, og gjennomsnittet på 100 blir litt vanskelig å beregne.
Snakker vi da om gjennomsnitt uansett alder? Uansett utdannelse? Blir litt flytende dette. Dessuten finnes det mange former for intelligens. Sosial intelligens blir jo mer og mer verdsatt, og "mensa-liknende" tester sier jo ingen ting om dette.
Fra alvor til spøk.
For moro skyld lagde jeg akkurat nå en iq-test til meg selv. Scoret 100% gitt! Beregnet min egen intelligens til 160. Kunne gitt meg 200, men synes vel det låter litt for utrolig.
Min sosiale intelligens? Tja, jeg har jo en del venner fortsatt. I fjor mistet jeg en men fikk to-tre nye. Og de nye er mye morsommere enn den ene vennen jeg mistet.
Skal vi se...? Nå har vi jo ikke noen offisiell skala for sosial iq. Flott, da kan jeg lage min egen...
OK. Svaret er: Min sosiale iq er temmelig nøyaktig 620000. Det var et høyt og fint tall, og trolig godt over gjennomsnittet som inkluderer alle over ett år.
Er ikke jeg flink?