Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

gåte

Fugle Jeger

over 20 år siden

Fugle Jeger

3 golfere hadde betalt 30kr for parkering.
Bonden fant ut at det var litt mye og sendte gårdsgutten etter de med 5kr tilbake.
Han ga de 1kr hver og tok de 2 siste.

De hadde nå betalt 9 kr hver 9*3 = 27kr + 2kr som gårdsgutten tok.
Dette blir 29kr.
Hvor ble den siste kr av ???

bjarne

over 20 år siden

bjarne

sundmøringen brukte den til markør

Jada

over 20 år siden

Jada

For å gjøre det helt riktig, og HELT feil.. 27 + 2 + 25(bonden) = 54.

Ikke 27 +2, men 27 hvor av 2 til gutten og resten til bonden.

hrmpfff....

over 20 år siden

hrmpfff....

dette er ikke en gåte, men en såkalt er-du-så-dum-at-du-tror-dette-regnestykket-er-riktig!

Hans Platon

over 20 år siden

Hans Platon

3 golfere betaler har betalt 9*3= 27kr, 25 til bonden + 2 til gutten.

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Ny gåte:

Du har 100 baller. 50 av de er av merket Callaway HX svart, og de siste er av Callaway HX rød (hvis det er noe som heter det da...)
Du slenger alle 100 ballene i en kasserolle, og blander de skikkelig godt.

Med bind for øya. Hvor mange baller MÅ du plukke ut av kasserollen for å være 100% sikker på å få ut to(2) Callaway baller med samme farge?

z

SJ

over 20 år siden

SJ

3..

H

over 20 år siden

H

51

Truls

over 20 år siden

Truls

3 er riktig. Hvis man plukker ut 2 baller, kan disse være av ulik farge. Da plukker man en til. Da kan du være sikker på at denne har lik farge som en av de andre 2.

Truls

over 20 år siden

Truls

En annen gåte:

Hvis fire stykker spiller i samme ball og takker hverandre for runden etter endt runde; hvor mange håndtrykk har blitt foretatt på green 18?

olle

over 20 år siden

olle

12

elbow

over 20 år siden

elbow

6

The knights who say...

over 20 år siden

The knights who say...

ni

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Nå må det bli slutt på dessi gåtene - skjønner itt'no - men elbow har svart rett.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Mange rare forslag her.

2 hvite Callaway-baller på gåta til Zibben.

1ste mann foretar 3 håndtrykk og går av
2dre mann foretar 2 håndtrykk og går av
3dje mann trykker 4de mann i hånda og begge går av.
altså 3+2+1 = 6 påp gåta til Truls.

Truls

over 20 år siden

Truls

Korrekt!

For spesielt interesserte er formelen:
Antall personer * (Antal personer-1) / 2

Truls

over 20 år siden

Truls

I gåten til Zibben; hvor stor prosent sjanse er for at man plukker 2 like farger på 2 baller?

pap

over 20 år siden

pap

Jalla: Bra svart, men her antar du at alle baller er hvite, det er ikke sikkert!! :)

Truls: Forutsatt at med farge menes marke på ballen,

50/100 * 49/99 = ? (har ikke kalkulator)

pap

over 20 år siden

pap

Ja, multipliser svaret for å få det i prosent!! :-)

Zibben

over 20 år siden

Zibben

3 er selvsagt riktig

Jalla satser på flaks :-)

z

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Zibben, nå surrer du.
Jeg VET at alle Callaway HX baller er hvite, ergo så er svaret 2.
Zibben sier 3 bare fordi han trenger sikkerhetsmargin.

704

over 20 år siden

704

Dette er jo en helt sinnssyk tråd, men jeg får slenge meg på...

Du har 12 Titleist Pro V1x baller som ser prikk like ut (la oss si at alle er markert med et 1-tall). Det er imidlertid en liten USYNLIG fabrikkeringsfeil på den ene. Den er ENTEN litt lettere enn de 11 andre, ELLER litt tyngre. (Forskjellen er så liten at man kjenner det ikke med hendene). Du får en vippevekt som ikke viser hvor tung den ene eller andre siden er. Hvor mange ganger må du MINIMUM bruke vippevekten for å identifisere ballen med "feil" vekt OG si om den er tyngre eller lettere??

704

over 20 år siden

704

Jeg vil ha forklaring og ikke bare vill gjetning.

Og vær så snill å ikke bruk arbeidstiden til dette her ;o)

Truls

over 20 år siden

Truls

Man må bruke vekten kun 3 ganger hvis man er heldig å veier ballen med avvik første gangen. Da vipper vekten den ene eller andre veien. Man vet jo fortsatt ikke hvilken av de to ballene som avviker. Da må man ta den tredje ballen og veie denne mot de to andre. Er man heldig veier man den tredje ballen mot den som IKKE avviker. Da vet man at den ballen man tok vekk fra vekta er den som avviker og man har i hukommelsen om den vippet ned eller opp. OK - da har man bare brukt vekten 2 ganger da. Men det er i tilfelle hvor man har griseflaks... ;-)

704

over 20 år siden

704

Griseflaks gjelder ikke. Her skal man være helt sikker i sin sak med minimum antall veiinger....

Og husk at man skal BÅDE identifisere ballen OG si om den er lettere eller tyngre!

eisp

over 20 år siden

eisp

første veiing: finner avvik mellom ball 1 og 2

andre veiing : hvis ball 1 mot ball 3 gir at de to er like da er ball 2 avvik, ball 1 mot ball 3 gir avvik da er ball 1 den avvikenda ballen. Cluet er at en vet hvilken ball som er avviket.

tredje veiing: husker vektens stilling fra første veiing, legger på en ball ekstra sammen med den ballen det finnes 11 like av, finner ut hvilken vei vekten står nå. Avgjør om dette er tyngre eller lettere. (Ser av 2 baller hvilken vei det blir utslag på vekten, og kan avgjøre om den avvikende ballene er lettere eller tyngre siden vi vet at det har blitt tyngre på siden med 2 baller)

altså, 3 ganger må vi bruke vekten.

SJ

over 20 år siden

SJ

Man må veie max 4 ganger. Man:
1. Legger 6 på hver side og veier
2. Tar de 6 kulene som f.eks veide minst og legger 3 på hver side. Hvis disse veier like mye er ballen med avvik blandt de andre 6. Man vet da at ballen veier mer enn vanlig.
3. Veier de tyngste 6 ballene med tre på hver side
4. Veier de to av de tre ballene på siden som veide mest. Den som veier mest er ballen med avvik. Hvis de veier like mye er det ballen man ikke veide som er den riktige ballen

Hvis man treffer riktig del i steg to trenger man bare veie 3 ganger..

fugle jeger

over 20 år siden

fugle jeger

1 veiing 6 baller i hver skål
2 veiing eks den tyngste siden 3 i hver skål. er dette likt er avvikballen blant de andre 6. er det ulikt er der enten en lett eller en tung ball i en av skålene a 3 baller.
3 veiing er der nok noe lurt med??
Værsego neste :-)

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Skjønner enda mindre, men SJ er er skarping!!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Støtter SJ.

eisp

over 20 år siden

eisp

SJ:
Hvordan vet du om kulene veier mer eller mindre i steg 2? Siden vippevekten ikke viser vekt på noen av sidene vet du ikke om den siden som faller ned er den tyngste...

704

over 20 år siden

704

eisp, hva hvis ingen av de 3 første ballene er den som ikke veier det samme som de andre, men den ligger blant de 9 siste som du ikke veier???

SJ, godt forsøk, men beklager, det er feil

:o)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Støtter ikke SJ lenger :-)

eisp

over 20 år siden

eisp

704
"Hvor mange ganger må du MINIMUM bruke vippevekten for å identifisere ballen med "feil" vekt OG si om den er tyngre eller lettere??
"

Når du sier minimum går jeg ut fra at en leter etter best-case, altså det som er minst mulig bruk av vekten om alt treffer rett. Da skulle 3 veiinger være nok.

Men jeg er helt enig at det ville blitt mer bruk av vekten dersom man ikke fant ballen på første forsøk, men det er det som er minimum, at man finner den med en gang.

eisp

over 20 år siden

eisp

Men minimum for å garantere at den er funnet er noe annet:)

704

over 20 år siden

704

Som jeg sa ovenfor: Flaks gjelder ikke.

Man skal vite helt garantert med minst mulig veiinger.

Maverick

over 20 år siden

Maverick

SJ har rett! Jeg fastholder at han er en skarping. Ved veiing 2 har han eksempelvis tatt de 6 letteste. Veier disse like mye (3 på hver side) finnes avviksballen blant de 6 tyngste og man fortsetter steg 3 og 4.

Hvis de 6 man veier i veiing 2 ikke er like tunge, vet vi at avviksballen er blant de 3 letteste. Dette som et resultat at man veier de letteste fra 1. veiing. Man trenger derfor bare 1 veiing til - 3 veiinger.

eisp

over 20 år siden

eisp

Hva med?

Veiing 1: 6 mot 6, velger den ene siden

Veiing 2: 3 mot 3 av den ene siden fra veiing 1, viser likt

Veiing 3: De 6 gjenstående ballene, 3 mot 3, velger de 3 ballene som står samme retning på vekten som disse 6 ballene stod under veiing 1.

Veiing 4: (De 3 ballene som er igjen kalles a, b og c) a mot b, gir utslag, vet fremdeles ikke hvem som er "anderledes"

Veiing 5: a mot c, dersom like, var b "anderledes", dersom ulike er a "anderledes". (Dersom a og b hadde vært like hadde c vært "anderledes", men da hadde flaksen vært inne i bildet:) )

Veiing 6: Husker fra veiing 3, hvor vi fant i hvilket utvalg "anderledes" var i, hvilken retning vekten stod. Legger de 2 like på den ene siden, og "anderledes" på den andre siden. Ut fra dette vet vi om "anderledes" er tyngre eller lettere enn de 11 andre.

Totalt 6 ganger.

Om ikke dette stemmer heller får jeg heller sette meg på gjerde og vente på løsningen:)

eisp

over 20 år siden

eisp

Samme spørsmål til deg maverick: Hvordan vet du om de 6 ballene er lettere eller tyngre? Står ingenting på vekten, kanskje den viser motsatt av det man er vant til. At den tyngste siden er den som står høyest......

Truls

over 20 år siden

Truls

Men er det virkelig nødvendig med den første veiingen med 6 baller på hver side da man garantert vil få en ubalanse?

Da må det være bedre å dele opp i 4 hauger med 3 baller i hver og veie disse mot hverandre.

Etter 3 veiinger finner man den haugen som avviker fra de andre 3 hvis den ene haugen ligger fast på den ene skålen i alle 3 forsøkene. Da står man igjen med 3 baller etter 3 veiinger.

Legger man så en av disse ballene i den ene skålen og veier den mot de andre 2 vil det være ubalanse i 1 av de to veiingene, eller i begge hvis avviksballen er den som ligger fast i den ene skålen. Da skulle man kjapt se hvilken ball som er synderen!

Da skulle det bli totalt 5 veiinger som burde holde!

eisp

over 20 år siden

eisp

dersom du ser på min igjen truls, står også jeg igjen med 3 baller etter 3 veiinger. Og du har ikke funnet ut om den veier mer eller mindre

:)

SJ

over 20 år siden

SJ

Til eisp: Man vet om ballen er lettere eller tyngre fordi man finner ut om det var den letteste eller tyngste siden som inneholdt avviksballen..

Og til 704: Hvorfor er ikke dette riktig??

Truls

over 20 år siden

Truls

Selvsagt har jeg det!
Du ser jo om den vipper opp eller ned!

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg mener fortsatt at etter 4 veiinger har du funnet ballen uansett..

Truls

over 20 år siden

Truls

Jammen SJ, dette er også basert på flaks. Dette fikk ikke jeg lov å benytte i mitt første eksempel. Da tenkte jeg MINIMUM antall veiinger som var spørsmålet.

Truls

over 20 år siden

Truls

Kom med svaret snart da! Det er helgen nå! Kan ikke tenke på dette helt frem til mandag! :-

SJ

over 20 år siden

SJ

Nei, det er ikke basert på flaks. Les det en gang til, så kanskje du skjønner det.. Med flaks trenger man bare 3 veiinger, ikke 4..

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Den beste metoden jeg klarer å fiske frem er denne:

1V
3 mot 3. Dersom vekta er i likevekt ligger avvikerballen blandt de som ligger igjen på bordet, dersom vekta vipper den ene veien er avvikeren blant de 6 som ligger på vekta.
Dermed er 6 baller borte og du sitter igjen med 6.

2V
Veier 1 mot 1, dersom vekta er i likevekt er disse to normale, og legges bort. 4 baller igjen.

3V
Veier 2 nye. Dersom vekta er i likevekt er også disse normale, og legges bort. 2 baller igjen.

4V
Veier de to siste ballene, og den ene vil da nødvendigvis være tyngre enn den andre.

5V
Bytt bort den letteste ballen fra 4V med en av de normale som ligger på bordet.
Dersom vekta er i likevekt er det ballen du tok bort som er avvikeren og den er lettere enn de andre
Dersom den normale ballen er lettere enn den som lå i gjen på vekta, er det den som lå igjen som er avvikeren, og den er tyngre enn de andre.

MAXIMUM har du måttet bruke vekta 5 ggr.

Dersom du har flax får du resultatet fra V4 allerede i V2, og du slipper unna med MINIMUM 3 veininger.

eisp

over 20 år siden

eisp

Sj og Truls, jeg er helt enige i det dere sier.
Men, det eneste jeg sier er at dersom det er en vippevekt som viser motsatt av hva man er vant med, måtte man hatt den sjette målingen. Bare forestilte meg at det finnes en vekt som hadde vist at vekten gikk ned på siden det var lettere, og opp på siden det var tyngre. Hadde man ikke visst hvilken vei vekten gikk måtte man funnet ut dette. Men har forklart det lengre opp også, at det var i tilfelle en ikke visste dette at en måtte ta med dette i veiingen sin:)

Da kan en stoppe i steg 5 med min fremgangsmåte også (se lengre opp)

Men nå er det nok internett for i dag, tid for trening. Ha en fortsatt fin kveld alle golfere der ute:)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Fane, jeg skulle lest tråden før jeg skrev, Truls har jo allerede løst den lenger opp.

Fugle Jeger

over 20 år siden

Fugle Jeger

1 veiing 6 baller i hver skål
2 veiing eks den tyngste siden 3 i hver skål. er dette likt er avvikballen blant de andre 6. er det ulikt er der enten en lett eller en tung ball i en av skålene a 3 baller.
3 veiing - har nå 6 baller der avviksballen garantert er enten lett i den ene eller tung i den andre. tar ut en av hver skål. er vekta lik er avviksballen blant de 2 uttatte. Er det ulikt tar man ut en av hver skål i 4 veiing. man finner nå de 2 ballene der avviket garantert er. Vet ikke om en er lett eller tung
5 veiing. ???? :-)

fugle jeger

over 20 år siden

fugle jeger

Jalla hadde svaret på 5 veiing

Truls

over 20 år siden

Truls

Jeg tror pokker meg SJ (16.12.05 kl. 14:26) har rett! Det ser veldig riktig ut. Det er nok bare å innse at vi andre ikke har iQ nok... :-(

704

over 20 år siden

704

SJ, du har et godt resonnement, men det er like godt ikke det riktige svaret. Dessverre.

Jeg kan jo ikke si hvorfor, for da gir jeg jo deler av løsningen...

704

over 20 år siden

704

Og jeg gjentar, ettersom det har blitt nevnt, man kan IKKE satse på at man veier den "rette" ballen på et gitt tidspunkt. Her er skal det ikke herske noen tvil på noe tidspunkt.

Men nå drar jeg på fest, så jeg får ikke sjekket hvem som er førstemann til å klare det i kveld i hvert fall :o)

Truls

over 20 år siden

Truls

hmmmmm - hvis ikke 4 er svaret så MÅ det tydeligvis være færre en det!

Skal vi se: hva hvis man lager TRE hauger med 4 baller i hver haug da?

Etter 2 veiinger finner man haugen som inneholder avviksballen.
Da gjenstår det bare 4 baller, men hvordan skal det holde med kun én veiing på 4 baller? Det må ihvertfall 2 veiinger til, slik jeg ser det!

Truls

over 20 år siden

Truls

Faen 704! Ta med deg laptop'en!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Jeg liker resonnementet til SJ.
1.V --> Han veier 6 mot 6 for å finne den letteste.

2.V --> Så sjekker han balansen i den ene gruppen for å finne hvor avvikeren befinner seg, og finner samtidig ut om den er tyngre eller lettere.

3.V --> Finner hvilken 3-ballsgruppe som inneholder avvikeren

4.V --> Finner avvikeren

Truls er også på vei til det samme med 3x4:

1.V --> 4 mot 4, er de like så finnes avvikeren blant de som ligger ighen på bordet.

2.V --> 4 mot de siste 4. Nå vet man hvilken 4-ballsgruppe avvikeren befinner seg i, og om den er lettere eller tyngre enn en vanlig ball

3.V --> 2 mot 2, finner hvilke to baller som inneholder avvikeren.

4.V --> finner avvikeren

Svaret må være 4, ikke faen om du finner 1/12 + lettere/tyngre på 3 veiinger. Men jeg har vært sikker i min sak før og tatt feil, så dersom 704 kommer drita full hjem i natt med en god bedre løsning så leser jeg den gjerne

halloo....

over 20 år siden

halloo....

noen må se på eisp sin løsning fordi han finner også ut om avvikeren er lettere eller tyngre. det er ingen gitt forutsetning at vippevekten vipper den tyngste skålen ned og vice versa.

Mensa next

over 20 år siden

Mensa next

Her var det mange mensa kandidater gitt. Hvis denne tråden gjenspeiler gjennomsnittsgolferens intelligens synes jeg dette er flaut.
3 ganger, kan det være så vanskelig da. Virker som mange har brukt mye tid på dette her. Man begynner med 3 baller på hver side, need I say moore.
En ting til, folk som ikke forstår hvordan en vippevekt fungerer burde ikke sitte foran en datamaskin og absolutt ikke spille golf.

Truls

over 20 år siden

Truls

3 baller på hver side er da foreslått for lengst!

Truls

over 20 år siden

Truls

Og ja! You need to say more for å bevise at du er smartere en oss andre.

Mensa next

over 20 år siden

Mensa next

Akkurat, tenk ut resten selv da. La meg legge til at hvis du treffer riktig er det nok med 2 veiinger.
Det var alt herfra.
Please don't mind my english.

Truls

over 20 år siden

Truls

Tenker du 6 hauger med 2 hauger med 3, 2 hauger med 2 og to med 1 ball, går ikke dette!

704

over 20 år siden

704

Kom akkurat hjem...

Drit i Mensa next. Han har i hvert fall ikke den matematiske kunnskapen som skal til. Mildt sagt...

Jalla, orker ikke legge ut løsningen nå. Er faktisk ikke drita full, men har fått litt innabords...:o) Jeg har en bedre løsning enn noe av det som er foreslått (jeg er faktisk en av de som ikke lyver om noe av det jeg legger inn her uansett hva det gjelder), men jeg vil ikke legge ut den nå. Men kan gi et lite hint. Løsningen er mer komplisert enn det som noen har foreslått så langt...

Det er ganske irriterende å ikke se løsningen, er det ikke? ;o)

Krutt

over 20 år siden

Krutt

"En ting til, folk som ikke forstår hvordan en vippevekt fungerer burde ikke sitte foran en datamaskin og absolutt ikke spille golf."

Helt enig. Faktisk har jeg ofte fått spørsmål om vippevekter i proshopen før en runde.

-Kan jeg få se handicapkortet ditt?
-Ja, vær så god.

-Takk, vet du hvordan en vippevekt fungerer?
-Eh...ja.
-Flott. Ha en fin runde.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Det aner meg at det er en bedre løsning.
Enten ved å legge noe til side, eller mest sannsynligvis ved å merke ballene og flytte dem litt rundt på vekta.
Men da må jeg sette meg ned med papir og blyant og det er for mye arbeid i helga når skøyteisen ligger steinhard på station, langrennsløypene er nypreparerte og slalombakken utenfor stuevinduet ligger og lokker som en magnet på en stakkar med nedstøvet snøbrett.

Truls

over 20 år siden

Truls

Kan ikke forstå hvorfor løsningen skal være så komplisert når svaret er mindre enn 4! Det begrenser seg jo med merking av baller og flytte de rundt når man bare får 3, eller kanskje 2 veiienger. 2 veiinger må uansett til for at man skal kunne finne ut om ballen er tyngre eller lettere. Dette er helt umulig med bare 1 veiing. Jeg misstenker at dette er noe lureri! :-

704

over 20 år siden

704

Det er vel en viss forståelse for at det er 3 ganger som er svaret, så da kan vi jo avsløre det.

Da gjenstår det jo bare at det er noen som kommer med løsningen på hvordan man gjør det :o)

Ernst

over 20 år siden

Ernst

det går ikke på 3 uten hell eller tilfeldigheter. siden 704 etterspør minimum antall veininger har jalla svaret lenger oppe. for å klare det hver gang trengs 4 forsøk.

704

over 20 år siden

704

Rettelse. Det går på 3 veiinger uten tilfeldigheter, hell, flaks, griseflaks eller gullhår. Hver eneste gang :o)

tal

over 20 år siden

tal

704, du e tydelig mensa aktuell, kom med løsningen som du påstår eksistere. Det ser ikkje ud som om det e någe her inne som tror deg.

Det at du ska holda på løsningen hjelpe ikkje t å få folk t å tenka mar!!
Tvert imot, så trur eg de fleste bjunne å gje faen!!

Truls

over 20 år siden

Truls

En ting som er sikkert, er at ALLE ballen må på skåla en eller annen gang for å finne ut om den er tyngre eller lettere! Det må også til minst 2 veiinger for å finne ut om den er lettere eller tyngre.

Jeg har forsøkt med 4 hauger med 3 baller i hver haug og 3 hauger med 4 baller i hver. Man MÅ ha 4 veiinger uansett. Har også førsøkt å starte med 6 i hver skål og deretter bytte bl.a. 3 og 3 i hver skål.

Kommer alltid ut med minimum 4 veiinger hvis man ikke har flaks og det har man jo ikke lov til å ha!

704

over 20 år siden

704

Snakk om backfire.... Hadde virkelig ikke forventet at jeg måtte skrive hele forklaringen. Jaja, får skrive den så detaljert at alle forstår det da (til og med Mensa next), ellers så tror dere vel fortsatt ikke på meg. For øvrig utrolig skuffende å ikke blir trodd ;o)

Well, here we go:

For å lettere kunne forklare løsningen slik at alle forstår det gir jeg ballene nummer fra 1-12.
Symbolet for vippevekten er * (altså en asterisk)

1.veiing: 1,2,3,4 * 5,6,7,8
Her har man tre mulige utfall:
- venstre side går ned og høyre opp (en av ballene 1-4 er tyngre eller en av ballene 5-8 er lettere)
- vekten balanserer (en av ballene 9-12 er enten tyngre eller lettere)
- venstre side går opp og høyre ned (en av ballene 1-4 er lettere eller en av ballene 5-8 er tyngre)

Hvis 1. veiing balanserer gjør vi følgende:

2. veiing: 1,2,3 * 9,10,11
Her har man tre mulige utfall:
- venstre side går ned og høyre opp (en av ballene 9-11 er lettere enn de 11 andre)
- vekten balanserer (ball 12 er enten tyngre eller lettere)
- venstre side går opp og høyre ned (en av ballene 9-11 er tyngre enn de 11 andre)

3. veiing hvis vekten balanserer: 12 * en av de andre ballene
Hvis 2. veiing balanserer veier vi den siste ballen (som enda ikke har blitt veid) mot hvilken som helst av de 11 andre. Hvis den går opp er den lettere, hvis den går ned er den tyngre. Ballen er identifisert og vi vet om den er lettere eller tyngre.

3. veiing hvis veien ikke balanserer: 9 * 10
Hvis 2. veiing ikke balanserer tar vi to av ballene 9-11 og veier de mot hverandre (en på hver side). Hvis de balanserer er det den siste av de tre som var på vekten (i dette tilfellet ball 11) som har forskjellig vekt. Hvis de ikke balanserer er det den som går opp eller ned avhengig av om den er lettere eller tyngre (husk at vi allerede vet dette etter 2. veiing). Ballen er identifisert og vi vet om den er lettere eller tyngre.

Hvis 1. veiing ikke balanserer men venstre side går ned og høyre opp gjør vi følgende (hvis venstre side går opp og høyre ned gjør man det samme som nedenfor men med motsatt utfall):

2. veiing (husk at vi vet at ballene 9-12 har ”rett” vekt): 9,10,1,5 * 11,6,7,2
Her har man tre mulig utfall:
- venstre side går ned og høyre opp, altså samme som første veiing (ball 1 er enten tyngre eller så er en av ballene 6-7 lettere)
- vekten balanserer (en av ballene 3-4 som vi tok av vekten er enten tyngre eller så er ball 8, som vi også tok av lettere)
- venstre side går opp og høyre side går ned (enten er ball 2 som vi flyttet fra venstre siden til høyre siden tyngre, eller så er ball 5 som vi flyttet fra høyre siden til venstre siden lettere)

3. veiing hvis venstre siden går ned og høyre opp: 6 * 7
Hvis venstre siden går ned og høyre opp i 2. veiing tar vi ballene 6-7 fra høyre siden og veier mot hverandre. Hvis disse balanserer er ball 1 fra venstre siden tyngre enn de 11 andre. Hvis disse ikke balanserer er den ballen som går opp lettere enn de 11 andre. Ballen er identifisert og vi vet om den er tyngre eller lettere.

3. veiing hvis vekten balanserer: 3 * 4
Hvis 2. veiing balanserer tar vi ballene 3-4 som vi tok at vekten i 2. veiing og veier mot hverandre. Hvis disse balanserer er ball 8 som vi tok av vekten i 2. veiing lettere enn de 11 andre. Hvis denne veiingen ikke balanserer er den ballen som går ned tyngre enn de 11 andre. Ballen er identifisert og vi vet om den er lettere eller tyngre.

3. veiing hvis venstre side går opp og høyre side ned: 10 * 2 (for eksempel)
Hvis venstre side går opp og høyre side ned i 2. veiing veier vi for eksempel ball 2 som vi flyttet over fra venstre til høyre mot ball 10 (man kan egentlig bruke hvilken som helst ball unntatt ball 5 som vi flyttet over fra høyre til venstre side i 2. veiing). Hvis denne balanserer betyr det at ball 5 er letter. Hvis ball 2 går ned og ball 10 går opp betyr det at ball 2 er tyngre. Ballen er identifisert og vi vet om den er tyngre eller lettere.

Da er vi vel ferdige og ingen får en 3-pack med Titleist Pro V1x baller som jeg hadde tenkt å lyse ut som premie til førstemann som klarte det....

704

over 20 år siden

704

Snakk om å bruke søndagsformiddagen på ubrukelige ting forresten... Men nå blir det trening og så litt innendørs range :o)

Truls

over 20 år siden

Truls

Genialt!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her