Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nes golfbane

Birger

over 20 år siden

Birger

Jeg ser at det er mange her som har sterke meninger om Nes golfbane.

selv forstår jeg ikke hva som er så bra med denne banen.
ikke fordi den ligger på et jorde som så mange kritiserer den for, men fordi det er særdeles stor likhet mellom hullene, og du får bare følelsen av å gå frem og tilbake hele tiden.
I tillegg har jeg aldri spilt banen på dagtid, og spesiellt i helgene, uten at jeg enten opplever, eller ser situasjoner hvor FORE bør/blir ropt.
Det er usedvanlig kort avstand mellom fairwayene på såpass lange driver-hull, og det kan fort bli skummelt om man ikke er single handicapper med god kontroll på retning.
til slutt, så må jeg også presisere at jeg tror mye av kranglingen om denne banen kommer av at de som liker banen forsvarer den med nebb og klør, og snakker om hvor bra den kommer til å BLI en gang i fremtiden...., det hjelper ikke meg i dag, for jeg liker å spille på baner som er bra i dag, ikke baner som kan bli bra en gang i tiden.

Hva mener folk flest om denne banen da? er det høy eller lav hcp som dominerer denne banen?

pelle

over 20 år siden

pelle

Nes er en enkel og grei bane. Med enkel mener jeg nødvendigvis ikke enkel golfteknisk.
Er som du skriver et stort jorde hvor du alltids ligger på en eller annen fairway. Opplever den ikke som farlig ettersom det er forholdsvis romselig ved utslagene..
Men mange svært lange hull, utfordrende. Flere par 4 på drøye 400 meter.

Jeg synes banen er helt fin, selv om knallharde greener i år.

Tiger McWould if he woke up

over 20 år siden

Tiger McWould if he woke up

Jeg har ikke spilt Nes så mange ganger, men likte meg forsåvidt greit.

personlig synes jeg kanskje problemet ikke er så stort som noen vil ha det til, men den er jo kanskje litt kjedelig.
Det plager meg ikke noe nevneverdig, men jeg klarer liksom ikke å huske noen spesielle hull midt i sløyfene der, for det er litt for likt der.

Som sagt, ikke noe plagsomt for min del, for jeg er mer opptatt av å spille golf når jeg spiller, men i ettertid, så ser jeg at jeg ikke kan fortelle så mye om banen når jeg ikke husker forskjellen på hullene... :)

Er dette verdt en hel egen tråd da?

;)

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Nei...kan aldri tenke meg at det er verdt en tråd alene for å diskutere nes...

Men, kan man lage en tråd om Caps ut/inne, så kan man vel lage en tråd om alt! ;)

Have a happy

Bobla

over 20 år siden

Bobla

Elsker Nes, det er en bane der man kan spille golf i stedet for å lete etter baller.
Spillet flyter bedre,
greenene er gode,
hullene er på ingen måte like,
banen er variert,
og den er på ingen måte lett å senke hcp på.
Har bare spilt to runder der (ama-tour i år) og etter resultatene å dømme slet langt over halvparten av deltagerne med poengsummer langt nedpå 20-tallet.
Mye heller Nes enn somlebaner som Asker, Mørk og Kongsberg.

Dere nybegynnere som klager på at den minner om et jorde bør ta dere en tur å kikke på mange av banene rundt Middelhavet og i Storbritannia som er enda flatere og enda mer kompakte og har dobbelt så høy fore-faktor (ihvertfall når de er fulle av viltslående ferierende nordmenn).

pellepolti

over 20 år siden

pellepolti

Er så lei sånne som deg Bobla, som fremstiller nordmenn som de verste golfspillerne i verden. Jeg har spilt i USA, Frankrike, Spania samt Sverige og Danmark. Nordmenn skiller seg på ingen måte ut som dårlige golfspillere, tvert imot er vi blant de få landene som krever en opplæring i teori og praksis, i motsetning til f.eks. USA, der alt mulig rart slipper utpå.

Birger

over 20 år siden

Birger

Jeg vet ikke hvor grensen din for nybegynnere går, bobla, men jeg har spilt både rundt middelhavet og i storbritannia, samt kysten i USA og Sør Afrika, og selv om banene der ofte er mer kompakte enn Nes(selv om jeg ikke synes det går an å bli så mye mer kompakt) så er de laget på en annen måte, man går ofte ut 9 hull og 9 hull tilbake, eller i hvertfall følger et landskap på en litt annen måte.
Du snakker om Ama-tour, men nå er det slik at flesteparten som spiller golf i Norge ikke spilller Ama-tour, og det trodde jeg du visste. I tillegg så er ikke denne banen satt opp på samme måte på en vanlig hverfag som det du opplevde når du spilte Ama-tour der i sommer. Til og med de beste spillerne klaget på oppsettet av banen da, og da handler det ikke lengre om hvorvidt banen er lett, men at den må settes opp med sykt vanskelige flaggplasseringer og steinharde greener for at den skal bli tøff.
De fleste har hcp på minst tregangern av det du har dersom du spiller ama-tour.
Alle jeg kjenner som spiller på hcp høyere enn 20 og som har spilt Nes, sier at de spiller Nes fordi den er lett og fordi de får bra med poeng.
Jeg spiller der fordi kameratene mine gjør det, men foretrekker baner som er langt mer varierte for min egen del.

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

ja, og fortsatt er smaken som baken.. stor og rund!

Jeg mener fortsatt at det er umulig å diskutere smak!! Noen liker dattera, noen liker mora og noen liker begge...
Og jeg forbeholder meg retten til å forsvare og markedsføre en bane JEG liker!
Men derifra, og til å si at alle andre SKAL like den, det går ikke! Selv om jeg prøver så godt jeg kan (KRUTT)!

Så bare end den dustetråden her... den er like BAD som Miklagardtråden, og egentlig de fleste andre tråder her, når jeg tenker meg litt om!
En diskusjon med Et godt spørsmål varer som regel kun 2-4 svar, før det bærer ut i endeløst piss-prat..!

Velvel, kanskje man skal ta en Bernt og en Børje.... :)

704

over 20 år siden

704

Dette innlegget blir jo like lite saklig som tråden selv, ettersom jeg aldri har spilt Nes, men jeg måtte si meg helt enig i det TigerFan sier. Å diskutere folks meninger om en bane ender bare opp i nok en "Miklagard-tråd" (der går jo også mesteparten av kritikken på at banen er flat og kjedelig og hullene altfor like), og det MÅ jo til og med de mest inbitte debattantene snart være lei av.

For egen del kan jeg jo for så vidt (for å holde tråden litt i hvert fall) si at jeg helt garantert kommer til å like Nes når jeg spiller den neste år. Grunnen til det er at jeg liker å spille på alle baner. Som en relativt grei hobbyspiller (godt nedpå singelhcp) syns jeg til og med Ullensaker har et par morsomme hull, og det sier jo sitt... Golf er jo moro i hagen, for pokker :o)

HIO

over 20 år siden

HIO

Når først Mørk blir nevnt, så vil jeg si et par ord om denne banen. Jeg skjønner IKKE hva folk skryter av denne banen for. Spilte der i juli, fairwayene var tørre og brune, et par helt elendig utformet golfhull, og så enormt treg å gå... På et av utslagene, tror det var 12, så er utslaget rett bak greenen på hull 11 (par 3) der var jeg rett og slett nervøs når jeg skulle slå ut...at det blir ropt FORE når man skal slå ut hører ingen steds hjemme på en golfbane. Nei, Mørk er vel den dårligste banen jeg har spilt i Østlandsområdet...

Birger

over 20 år siden

Birger

Tigerfan mener tydeligvis at et debattforum egentlig er bortkastet, så da ser vi frem til å slippe å høre sutringen hans om andres meninger fremover.
Det er ikke umulig å diskutere smak, det er umulig å påtvinge andre sin smak.
Det er godt du har oppskriften på et godt forum med en god diskusjon, så jeg gleder meg nå til at du har dette klart.

god bedring.

Når det gjelder HIO, så tror jeg avslutingen på innlegget ditt er noe av det merkeligste jeg har lest noen gang... hehehe.....
vanligvis så kjeftes det for at det er for langt å gå mellom green og tee, mens du mener det ikke hører hjemme på en golfbane at det er kort avstand.... lol?

704

over 20 år siden

704

Birger, jeg syns avslutningen din er enda rarere. Jeg er nemlig helt enig i at teestedet på hull 12 på Mørk burde vært bedre beskyttet. Det er nemlig nok av spillere som ikke klarer gå over vannet på førsteslaget på hull 11 og dermed legger seg kort, bare for å toppe ballen mot stakkars HIO som står klar for å slå ut på 12 når de skal spille seg inn på greenen. Eventuelt kliner de til med en driver de hverken kan kontrollere lengde eller retning på. I det minste burde det vært et nett der. For øvrig syns jeg jo, igjen, at det er kjempemoro å spille Mørk på lik linje med alle andre baner. Til og med midsizebanen er morsom :o)

(ettersom det var Birger, som startet tråden, som fortsatte med et innlegg som ikke omhandlet Nes i det hele tatt, så tok jeg sjansen på at det var ok å kommentere Mørk...)

Birger

over 20 år siden

Birger

hehe, 704, jeg sa det jo med et lite smil da, det skal sies.
Jeg er heller ingen despot, så om du vil skrive om Mørk, så værsågod.
kan jo ikke hindre de som bare vil skrive tullball heller, så da må man i hvertfall tåle saklige innlegg som ikke omhandler temaet.
Overgangen til Mørk, forteller vel bare at det ikke er verdt en egen tråd å diskutere Nes alene.
Jeg laget jo tråden litt for å få ut av sivet både de som elsker og de som hater banen, men den eneste som egentlig bet skikkelig på var TigerFan!.

704

over 20 år siden

704

:o) Regnet vel egentlig med at du gjorde det, ja, men ettersom jeg nesten har fått en ball i blomkålen der selv så måtte jeg bare sende en respons, he he.

Mats

over 20 år siden

Mats

Synes de har fått mye ut av Nes når som noen sier det ligger en golf bane ute på et jorde. Litt kjedelig er jeg enig i, men meget utfordrende, da fra hvit tee. Flere hull på rundt 420 og 430 meter der fairwaytreff er av stor betydning. til og med da kan det være vanskelig å nå inn på to slag pga. motvind. Grenndiskusjonen får du uansett på Nes (ref. tidlige re P4 tour diskusjon) Det vil alltid være rimelig høye scorer på Nes i amatour og P4 pga. de lange hullene og roughen. Men som regel er Nes i god stand og som er positivt. Kan være enig i at avstanden mellom de enkelte hulllene kunne være større med tanke på sikkerheten. Men den kan aldri blande seg inn i noen topp 5-10 diskusjon over de beste banene i Norge, men det er heller ikke målet (tror jeg). Men Nes gir ihvertfall av spillekatgorier muligheten til å utfolde seg. For oss som spiller hvit tee er dette viktig da mange andre baner i Norge rett og slett ikke prioriterer/har mulighet å ha tilstrekkelig lengde på sine baner. Nes ligger også i et område der du kan spille flere gode baner innenfor en relativt liten radius over flere dager.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg er mye enig i innlegget til Mats. Jeg syns Nes er en helt ok bane etter min mening og er ikke blant de dårligste i Norge. Ja det er kanskje litt kjedelig der ute, men nå er jo jeg vant til Miklagard så da blir jo det meste av natur spennende. Dog - jeg står aldri på en golfbane og er bitter fordi naturen er kjedelig. Jeg er ikke på friluftstur så naturen er ikke det jeg ser mest etter. Men å ha utsikt over vakre fairways og bunkere - DET er noe jeg synes er viktig på en golfbane.

Greit nok at Nes er flat, men det er da vitterlig 4-5-6 hull som har endel onduleringer i fairway. De som mener noe annet kan kjøpe billige vatere på Claes Olson (eller hur det skrives). Greenene syns jeg straffer litt mye innimellom ettersom noen av dem har store dominante helninger. Ligger man på feil side kan en up&down bli svært utfordrende. Men man spiller da mot banen, så det er lite å sutre for om man havner i trøbbel. Men på lik linje som Narvik/Skjomen så blir man straffet litt innimellom.

Fett nok at greenen var litt harde i år - da får man bare spille andre slag. Må dere ha mykere greener så stikk en tur på Bogstad da ;)

I bunn og grunn så er det eneste jeg misliker på Nes at det kommer for mange FORE mens man spiller. Har ikke spilt banen mer enn 7-8 ganger, men gud veit hvor mange baller som nesten har truffet meg. Mulig det er noen der (Dag?) som ønsker å drepe meg da.

Og til de som klager på at Nes er flat: Er ikke Danmarks baner ganske flate? Er dette noe dere sutrer over også? Flate baner kan være vel så bra som andre baner.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Gunder, for en gangs skyld er jeg enig med deg altså, men. vi som bor i Norge, må jo klage når det er flatt, siden det er så ondulert her.

så kommer de som bor i Danmark og Larvik og klager på at det er så ondulert.

FORE!

Water

over 20 år siden

Water

Dere som klager på flate baner, bare ta en titt på PGA-tour. Der er det flate baner der.......
Og enda verre, St. Andrews old course er flatere enn noen bane vi har i Norge.
Flate baner, fysj'a.
Hull 18 på Nes er også altfor flatt....

HIO

over 20 år siden

HIO

Til dere som klager på flate og åpne baner...spill Krokhol.... :-))

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Jeg har spilt linksbaner i utlandet og de er da bare flate og åpne. Hva er problemet ???????????.

Det er jo bedre og velge vekk enn å bare sutre over forholdene. det fins andre alternativer.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jau enig med de forrige talerne. Men altså. Er det noen som faktisk mener at Nes er så flat? Jeg har hørt noen si at Miklagard også er flat. Det er for meg et mysterie.

Harstad derimot er IKKE flat. Så jeg vet hva lite flatt er ;) Dog jeg foretrekker flate baner framfor 45 graders helning på fariwayen. Må man slå kunstslag hele tiden pga skeivheter blir det litt slitsomt. Dessuten har jeg sikkert fått ryggplager kun pga Harstad's fairways. DER er det skeivt dere.

over 20 år siden

Nes er anlagt på et relativt flatt område, men det er ikke spesiellt flatt der nei. se når du kjører forbi banen, så ser man lett at dette ikke er noen vigelandspark. Hull 18 på Nes må være et av de ikke-flateste jeg vet om :D

...

over 20 år siden

...

Det er jo bare et hull på Nes som er helt flatt, og det er hull 9, det er bare å telle! Smarte argumenter om at den er kjedelig fordi den er flat... Dette beviser bare at folk ikke skjønner noen ting, desverre....

Birger

over 20 år siden

Birger

smart å angripe andre med dustenick også......

Teiteste innlegg

over 20 år siden

Teiteste innlegg

Det mest argumentløse innlegget i debatten om Nes sto selveste kong Henrik Færevåg for når han for et par år siden skrøt Miklagard til himmels og slaktet Nes.
Vedder på at gubben fra sumpene på Meland hadde hatt en dårlig dag på golfbanen siden han hørtes ut som en forsmådd 6-åring.

Glem ikke

over 20 år siden

Glem ikke

at Færevåg er bÆrgenser, og bÆrgensere snakker med enn de tenker. Færevåg skriver i tillegg mer enn han snakker

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her