Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken bane passer best...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

For oss med hcp. mellom 12 og 20?

Det har tydelig kommet frem at de forskjellige hcp grupperingene har forskjellige synspunkter når det gjelder hva som er bra og hva som ikke er bra på banene.
jeg vil ikke utelukke noen grupperinger til å svare, men det er fint om man begrunner forslagene. dette kan bli interessant.

:O)

bane...

over 20 år siden

bane...

med den slicen din, så passer det vel kun med driving-range...med nett på høyre siden!

i-cafe..

over 20 år siden

i-cafe..

Og det perfekte hadde vel vært hvis det var en internett-cafe der også, så du kunne legge inn noen lange, belærende innlegg innimellom slicene! For det virker som du ikke klarer å være mange minuttene unna her om gangen ihvertfall...

Hva med å lage din egen nettside, så kan du skrive Laaaange artikler der, og legge de ut, og så kan du se hvor mange som gidder å komme innom og lese de??

snappy

over 20 år siden

snappy

Må nok bli Nes det, dersom du er god på nærspillet scorer du bra, mister ikke baller der... Føler du at den er lang, kan man jo alltids spille fra rød...

Mange er redde for å spille fra rød tee, jeg spiller ofte fra rød tee jeg, dette gjør jeg bevist for å lære meg å score...

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Slutt med den hetsingen av TigerMc nå. Han er en gromgutt, det sier jeg dere. Ole Petter Westereng blekner i forhold.

Nes er fin hvis du liker å ha mennesker foran deg, bak deg, over deg, under deg og til begge sidene når du spiller. Og husk hjelm.

over 20 år siden

lol... det tar virkelig ikke lang tid før de skarpeste knivene i skuffen høgger tak i en diskusjon gitt.
Godt de er mye bedre selv og holder seg for gode til å bruke sitt virkelige nick når de hetser.

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Ikke kødd med NES. Det er en fin bane, og selv om den blir litt trang(!) for skjevtslående spillere, og greenene blir små og "harde" for folk som må bruke wood inn fra 140 meter... (merkelig at ballen ikke blir liggende på greenen da gitt...) så kan man spille god golf der. Og gi den 3-5 år til, når trærne langs fairway blir enda større, så kommer den til å bli vanskelig å score godt på, hvis man ikke har kontroll på driver og langjerna!

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Jeg har verken klagd på greenene eller lengden.

Geir Åge

over 20 år siden

Geir Åge

Og TigerFan fortetter sin evige forsvarstale om Nes i kjent George Bush-stil.

over 20 år siden

Jaja, så lenge varte den tråden.

noen ganger er jeg enig med de som kjefter på meg, og synes det er for lett å skli ut i en sånn tråd, men siden de idiotene er her og angriper både meg og alle andre som har noe å komme med, så får jeg vel bare hive meg på.

gå hjem til mamman deres og skam dere......

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Jepp, og det kommer jeg til å fortsette med!

Men ikke sammenlikne meg med GWB... Han er en "despot", og jeg mistenker ham for å være borderline psyko... Noen vil sikkert si det samme om meg...men jeg er ikke villig til å væpne meg, eller drepe noen, for å forsvare Nes... SÅ bra er den ikke, og SÅ knyttet til den er jeg heller ikke!

Krutt: jeg har ikke nevnt noe om at du klagde på lengden? Men alt det andre pi**preiket ditt...

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Alt det andre pisspreiket mitt kommenterte du ikke, du gikk rett på dette med lengde og greener. Sikkert av gammel vane, du er jo en mester i å gjenta deg selv til det kjedsommelige.

Geir Åge

over 20 år siden

Geir Åge

TigerFan: så du skal fortsette å rope til oss å si at vi ikke får kødde med Nesesletta di? Vi må da få lov til å ha meninger om banene rundt om i Norge. Jeg synes den er flat, kjedelig, rare greener, og livsfarlig siden alle roper Fore hele tiden. Hvis du hevder at Nes har bra designet greener og ikke er farlig å spille på, så er du like kokko som Bush ja.

Arthur

over 20 år siden

Arthur

Fairways frem og tilbake på et jorde er og blir kjedelig for meg. Når greenene i noen tilfeller også er dårlige er ikke Nes noen favorittbane for å si det mildt.

Morsomme baner å spille på er f.eks. Losby, Tyrifjorden og Kongsberg.

over 20 år siden

Aiiaiiiaii.... jeg har følelsen av at TigerFan! og Krutt ikke er bestisser.

Jeg liker Nes akkurat så godt at jeg synes det er kos å spille den en gang i året eller 2.

Ellers så liker jeg Miklagard godt, for den har man jo valgfri tee på for alle klasser, og jeg kommer ikke utenom hjemmebanen min heller, som jeg aldri blir lei, og har lyst til å spille hver dag. :)

Kongsberg mener jeg er en fin bane for "oss" innen klassen.

H

over 20 år siden

H

Arnold Palmer ble intervjuet under en av de siste sendingen fra PGA-touren i høst. Klarer ikke å huske banen det gjaldt, men han hadde ansvar for designet av den. Han fikk spørsmål om at det ikke var så spektakulært med trær og diverse fint og se på. Svaret var at en god golfspiller ikke ser på natur, men ønsker en bane som har design som gjør at den er utfordrende for gode spillere. Kan være noe å tenke på for alle som synes Nes, Solum og mange flere bare er flate jorder. Kanskje bedre å være mer konkret på hva som er feil med design enn å bare prate om jordene. Faktum er vel at de fleste baner i Norge holder høyere standard som golfbane enn brukerne holder standard som golfspillere.

Tull Ball

over 20 år siden

Tull Ball

Klarer man å lage en bane som gjør at jeg ikke ser på naturen rundt
er den VELDIG fin. det betyr at den er bygt "inn" i et flott natur område og "alt" på banen er topp klasse. Da mener jeg mye bedere en noe i Norge. Kansje en bane Arnold Palmer her bygdt i USA som garantert kostet "NOE" mer en Nes å bygge.
Ikke noe galt om Nes eller Solum, men å sammenligne som du gjør der går ikke.

H

over 20 år siden

H

Jeg sammenligner ikke toppbaner i USA med billigere baner i Norge.
Det blir som ditt nick.
Bare nevner hva Arnold P. la vekt på ved en bane også "ler" jeg litt av de som er så gode at nesten ingen baner er bra nok.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Vanskelig å gi tips til bane ut i fra hcp, det kommer helt an på hva som er årsaken til at hcp er som det er, og om du ønsker en bane som tillater dine svakheter eller som utfordrer dine svakheter.

På toppen av det så kommer det økonomiske. hvor mye du er villig til å betale for å spille golf, og selvfølgelig beliggenhet. Har man mulighet og vilje til å spille på norges beste bane så er det jo greit. Der har man mange tee-steder, god design, og god spilleflate. En bane man kan utvikle seg på og gjøre vanskeligere ved å flytte seg bakover på tee-stedene etterhvert.

Blir dette for dyrt så kan man jo vurdere Nøtterøy, Evje (som kanskje ikke er så veldig mye billigere), Larvik og Kongsberg eller selvfølgelig også Holtsmark (hvis man går for den varianten) men bosted er jo avgjørende.

Under der har man jo også Hauger, Losby og til nød Nes, selv om både Hauger og Losby kan oppleves ganske tøffe for 15. hcperen. Hauger er i tillegg tung å gå og har noen av de dårligst utformede greenene du kan tenke deg (samt at drenering ikke er den beste). Liker man Losby så er den fin, personlig trives jeg ikke på den banen men det skyldes mine erfaringer med klientellet, hoggorm, vannhindre og gåsemøkk.

Er man mest opptatt av natur så er jo Tyrifjorden et bra alternativ, flotte omgivelser, noen dårlige hull, og beryktet for å være en greenfee-bane (med høyt press).

over 20 år siden

nå begynner det jammen å ligne en diskusjon om temaet jo... :)

Fjosok,
personlig så er jeg ute etter meninger, ikke nødvendigvis noe personlig for mitt spill, men siden du spør, så liker jeg aller best baner jeg ikke "mestrer" første gang jeg spiller den, så den utfordrer spillet mitt på alle måter.

Det du sier om Tyrifjorden er nok sant på godt og vondt. mest på godt, siden det stort sett er mulig å få plass her om man er ute i god tid. små pay&play muligheter i helgene i hvertfall.
Ellers liker jeg Larvik svært godt, selv om den er minst like flat som Nes som det diskuteres om i en annen tråd her. Bryr meg lite om hvorvidt den er høy lav flat eller ondulert, så lenge det er god variasjon og bra kvalitet. Jeg liker Asker og Norefjell også jeg, selv om noen mener man må være fjellgeit for å spille der..... :)

704

over 20 år siden

704

Har en del lavere handicap enn den "kategorien" du beskriver, men kan nå svare likevel. Jeg tipper du, TMcWihc, har spilt banene jeg kommer til å nevne, men tenkte kanskje du bare var ute etter folks meninger :o)

Jeg har det jo, som jeg har nevnt i en annen tråd, omtrent like morsomt uansett hvor jeg spiller, men jeg må innrømme at jeg har hatt litt større glede av baner som Miklagard og Losby etter at jeg kom meg ned på "single-digits" over par. Førstnevnte fordi jeg ikke skjønte hvor bra banen var (design, greener, fairwayer bunkerplasseringer etc.), og den andre på grunn av vanskelighetsgraden ("Amen's corner" + jævlig mye vann i spill).

Hauger er kanskje noe lang for de som slår kort. Det samme kan kanskje sies om Evje, selv om den er flatere og noe lettere å spille (for øvrig også en mye bedre bane etter min mening).

For de som slår langt og skeivt kan jo Kjekstad, Asker og Krokhol være noe frustrerende, da disse til tider er ganske trange, men heller ikke så lange), men da er det jo bare å "klubbe ned" litt...

Ellers mener jeg de fleste 18-hullsbanene passer bra for alle handicapkategorier. Relativt "enkle" baner som jeg ikke syns skaper så mye frustrasjon annet enn tapte poeng er baner som Østmarka, Oppegård, Mjøsen, Randsfjorden, Oslo, Tyrifjord, Bærum, Mørk, + en haug med 9-hullsbaner.

over 20 år siden

det du sier der er jo litt essensen i hele spillet og utviklingen som går sammen med hcp.
At man ser en bane på andre måter etterhvert som man blir bedre er helt klart noe vi bør tenke over.
Jeg har ikke spilt Hauger, Mjøsn eller Losby forresten, men resten har jeg vært innom... :)

JEg er litt som deg jeg også. liker å spille golf hvor som helst. tar gjerne til og med en tur på simulatoren om vinteren for å få følelsen av å spille golf. ikke fordi den er så realistisk, for det vet vi jo alle at den ikke er.
Men gøy, det er det.... :)

Single digits sier du..... vi får chattes igjen i desember 2006. målet er å være single digit innen da :D

Tiger McWould if she could

over 20 år siden

Tiger McWould if she could

For oss med hcp. mellom 4 og 5
Det har tydelig kommet frem at de forskjellige hcp grupperingene har forskjellige synspunkter når det gjelder hva som er bra og hva som ikke er bra på banene.
jeg vil ikke utelukke noen grupperinger til å svare, men det er fint om man begrunner forslagene. dette kan bli interessant.

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Prøv Hauger litt utpå sommeren neste sesong. Banen er utfordrende og fin, men gresset gror nok litt langsomt der, så det er nok lurt å vente til juni for å få opplevd banen som den bør oppleves.

Mjøsen er også interessant. For meg, som ikke er spesielt god (HCP 18,4), men som slår rett, er det den banen bortsett fra hjemmebanen som gir konstant høy score. De første hullene er deler av den gamle 9-hullsbanen, mens de siste hullene er nyanlagt. Litt åpent og kjedelig, kanskje, men ikke flatt og heller ikke trangt med motgående fairwayer.

Noe av det som er problemet med Nes er som enkelte har påpekt tidligere: For trangt og møtende fairwayer hele tiden. Det hjelper lite at jeg selv slår rett og holder meg på fairway, når det "hagler" baller fra begge sider. Tror ikke jeg har spilt på annen bane der det må ropes fore så ofte.

Ingen tvil

over 20 år siden

Ingen tvil

Der er ingen tvil om at Oslo GK er best.

Jeg...

over 20 år siden

Jeg...

...mener at den beste baner for dere er Krokhol eller Kristiansand!!! Det er så trange baner at det er umulig å treffe en fervej

Oslo No1

over 20 år siden

Oslo No1

Oslo er den beste, og vil være det for alltid.

lolipop

over 20 år siden

lolipop

lol

Geilo

over 20 år siden

Geilo

har alt en nybegynner måtte ønske seg. Bommer du på fairway slipper du å kaste bort tid på å lete etter ballen i roughen. Ballen er borte i 1 meter dyp lyng. Ferdig med det.

Mår man en sjelden gang traffer 'fair'way så opplever man at den er hard som betong og ballen triller ut i roughen likevel.

Som regel har man 100 meter rough foran seg når man slår ut. Der man ikke har rough har man vann.

Velkommen til Geilo.

Kopite

over 20 år siden

Kopite

De banene som jeg har spilt meg mest ned på er, foruten hjemmebanen, Kongsberg og Sola. Det er sikkert tilfeldig, men spillet har vært bra på disse banene. Om det tilsier at de passer for deg er jo en annen sak. Tror egentlig ikke at det med hcp har så mye å si. Har man "dagen", så¨er det det samme hvilken bane man er på. Det samme gjelder hvis man ikke har "dagen".

H

over 20 år siden

H

Er nok ikke helt tilfeldig med Kongsberg, Sola kjenner jeg ikke.
På kongsberg er det snill slope, selv på en dårlig dag skal man være veldig uheldig for ikke å få en brukbar stableford-score.
Selvfølgelig blir antall poeng mer med 14 mottatte slag på Kongsberg (HCP = 11) enn 9 mottatte på Bærum hvis man spiller 9 over par. 41 vs 36 p. Og Kongsberg er for mange 10-11 hcp ere ikke noe vanskeligere enn Bærum.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her