Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sammenligne idretter

Petter

over 20 år siden

Petter

La oss se litt nærmere på f.eks GOLF og SKI.
Mulig det er flere som har spilt golf enn det er som har gått på ski, men tror ikke det er så veldig mange.

Uansett så vil vel ingen bestride at de fleste som spiller golf har begynt med dette i godt voksen alder. De teller klart ikke med blant dem som er potensielle PGA-tour kandidater. Selv om mange kommer ned på single handicap er de på ingen måte med å dytte opp nivået på de beste.
De er å regne på nivå med hvemsomhelst som går seg en søndagstur på ski. Og dem er det fryktelig mange av, også "i utlandet".

De eneste som danner grunnlag for toppnivået i golf og skiidrett er de som begynner tidlig, gjerne før de fyller 10 år, og som trener systematisk og hardt hele tenåringsperioden. Er du ikke på høyt nivå som 15-åring kan du bare glemme tourer og OL og VM sov.

Så kan vi begynne å telle; Hvor mange 15-åringer konkurrerer seriøst på kretsnivå eller høyere på ski, og hvor mange 15-åringer deltar på A- tour nivå i golf.

I Hele tidligere øst-Europa, finner du hverken golfbaner eller golfspillere, men derimot et høyt nivå på ski.
I Norge, Finland, Sverige, Island, Østerrike, Sveits er det noen få golfspillere og veldig mange skiløpere.
I land som Tyskland, Frankrike, Canada, Japan, Kina, er det ganske balansert,
mens det naturlig nok er dominans i golf i USA, Australia, Spania, Storbritannia, New Zealand, Korea, Thailand og en haug med andre land som ikke har tradisjoner i vintersport.
Ser man alle disse landene sammen (vi snakker fortsatt om seriøst satsende 15-åringer) tror jeg antallet er ganske likt mellom ski og golf.

Dermed kan vi vel også si at det kreves like mye å nå toppen i hver av disse idrettsgrenene, uansett om vi snakker om golf, langrenn eller alpine grener.

Alle disse gamlingene som tusler rundt med golfbag og utgjør 95% av registrerte golfspillere betyr null og nix for nivået på PGA og ET.
Å påstå at bredden i golf har noe å si for nivået i toppen er out of bounds.

elbow

over 20 år siden

elbow

Det som er spesielt med golf er at det er så mange i toppen. Hvis du ser på hvorm mange som kan vinne en Major, er det nok flere enn de som kan vinne OL-gull på ski.

Ruben

over 20 år siden

Ruben

men det er jo fler som kan leve av golf enn ski, pga de store pengene i golfsporten.

Petter

over 20 år siden

Petter

Det er bare fordi golf er en "vingle-idrett", små marginer og masse tilfeldigheter som bestemmer om du får par eller bogey.
Dessuten måles på en måte bare hvert 4de slag i golf, hadde hvert slag blitt målt og hatt innvirkning på resultatet ville nok toppen skrumpet ganske kraftig.
Hadde det vært mange i toppen på en fysisk idrett der resultatet måles med stoppeklokke vill det tydet på at nivået var dårlig. Men slik er det ikke. I idretter som fotball og golf kan en dårlig spiller slå en som er mye bedre, det skjer sjelden i langrenn og alpint, oftere i hopp, og svært ofte i fotball og golf.

guana

over 20 år siden

guana

I Canada er det nok veldig mange flere som satser på golf enn ski! Det er nesten bare små land som Norge, Sverige, Finland osv. som satser på ski, mens nasjoner som USA, Storbritannia og Canada satser mye mer på golf... I USA er det nok flere som satser på golf enn det er satsende langrennsløpere i hele verden.

hans

over 20 år siden

hans

Men ingen langrennsløpere eller fotballspillere trener like mye som golfspillere!

Harry

over 20 år siden

Harry

I Canada er det nesten ikke en kjeft som satser på golf. Det vet jeg for jeg har bodd der i flere år. Det reflekteres også på tourene. Mike Weir er like mye einstøing i toppen der som Bjørnstad er det her.
I USA er det nesten like mange som satser på golf som det er russere som satser på langrenn.

Petter

over 20 år siden

Petter

Det er ikke mulig å trene fysikk like mye som teknikk. Musklene må ha tid å bygge seg opp igjen. Hvemsomhelst gubbe i dårlig form kan ta seg fri fra kontorkrakken og gå ut og trene golf i 12 timer, men ingen topptrente langrennsutøvere tåler mer enn 3-4 timer fysisk trening i døgnet.
Kunstløpere og latin-dansere er blant de som trener mest og hardest, 8-12 timer hver dag.

SJA

over 20 år siden

SJA

Trur det er mange golfere som nærmer seg 8-12 timer trening hver dag... Trur ikke hvem som helst går ut å trener golf 12 timer i strekk, og hvem som helst kan også trene langrenn 4 timer hver dag...

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Hele innlegget til Petter er fullt av faktafeil.

Det hevet over en hver tvil at det er sinnsykt mange flere som har prøvd golf enn det er som har prøvd ski. Kun noen usle prosent av verdens land har snø, mens de fleste land i verden har golfbaner. Ta afrika f.eks. Hvor mange skiløpere ? 1 eller 2 stk fra Kenya som bor og trener på Geilo. Hvor mange golfspillende ungdommer ? 20.000-50.000 eller 100.000 er et godt tips. Land som Sør afrika !!, Zimbave, Tunis, Kenya osv osv har mange golfbaner. PÅ grunn av ferieturister men også fordi de har golfkultur arvet fra engelske koloniherrer. Allerede der er du på jordet Petter.

I sverige er det minst like mange aktive ungdommer som driver golf som det er som driver ski. På Island vesentlig flere, fordi de har mange golfbaner og lite skimuligheter store deler av året.

Ski er en mikroidrett i Tyskland, Frankrike og flere av landene du nevner. Golf derimot driver svært mange med også unge seriøse.

Hvorfor tror du Petter at verdenstoppen består av 300 mann i golf og 10 mann i langrenn ??? fordi det er like mange som satser seriøst ???

Innlegget ditt er så dårlig å unyansert Petter at jeg lurer på om det er ironi ?? si ifra hvis det er det .....

Petter

over 20 år siden

Petter

Du har ikke lest innlegget mitt.
Jeg snakker om seriøst satsende 15-åringer.
Hvor mange land i Afrika har seriøst satsende golfspillere i det hele tatt.
Mange i Sør-Afrika, noen i Zimbabwe. That's all.

elbow

over 20 år siden

elbow

JOnny, hvis du skal ta med 100.000 golfspillende ungdommer fra Kenya i regnestykket ditt, må du også ta med hele barnehagen Blåbærlia, for der gikk alle sammen på ski i forrige uke.

Poenget til Petter var å se bort fra alle "søndagsspillerne".

Du må lese et innlegg litt bedre før du slakter det på den måten....

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Angrip problemstillingen på en litt annen måte: Tenk deg at du får en sønn i dag og målet er at han i løpet av livet skal bli verdens beste innenfor en idrett. Tror du da at det er lettest å trene ham til verdens beste skiløper eller verdens beste golfspiller?

Jeg tror at sjansen er vesentlig mindre for å lykkes hvis man velger golf. Nåløyet er mindre, OG langrenn har ikke på langt nær det samme krav til mental stål-psyke som kreves i golf.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Enig at det er mange satsende 15 åringer på ski i Norge.

Men, Hvor mange av dem er aktive og hevder seg når de er 25??

Eliten i nesten ALLE skiidretter er i underkant av 10 stk. (De som faktisk kan vinne) mens eliten i Golf er på mange-mange-mange ganger fler. Faktisk så kan rundt 100 mann vinne på en turnering på PGA!!

Noen på kontoret i dag presterte å si at det er større å komme med i fotball VM enn å komme med på PGA!!
Noe de fort fikk beskjed om var total bom!

HB måtte "slå" over 1000 "tusen" mann på sin vei til PGA! Hvor ALLE er GODE spillere.
Mens landslaget må slå 4 "fire" lag.!!!!

Og værre er det med Ski som i måleståkk er promille av for eks fotball.

elbow

over 20 år siden

elbow

Rolig nå, King Ben. Du blir fort en klovn på kontoret hvis du er så bombastisk.... Prøv problemstillingsformuleringen til Fjosok på fotball-VM da. Jeg tror nok det er lettere å få sønnen sin med til PGA.

Der kan du tross alt prøve hvert år fra du er 18 til du er 50. For å komme med til fotball-VM må du først bli oppdaget som et talent blant mange tusen, for så å spille seg til fast plass på et topplag i ditt respektive land, for så å bli tatt ut på landslaget, for så å slå noen andre landslag som sannsynligvis er bedre enn ditt eget. Og ingen av disse trinnene har man kontroll over selv.

elbow

over 20 år siden

elbow

Og ikke minst: Fotball-VM arrangeres bare hvert fjerde år!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Ikke helt enig med deg elbow!

Når det gjelder Fotball VM så har det faktisk veldig mye å si i hvilket land du blir født i!!!!

Men å sammenligne lagidrett på landslag med Golf er ikke enkelt.....
Da må man i så fall ta et lag=en spiller!!

Og da er vi virkelig ut å kjøre.... fordi det er jo flere golfspillere enn antall land i verden.........

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg tror ikke forskjellen er så stor. Er du fra et lite land er det "lett" å bli landslagspiller, men "vanskelig" å komme til VM og vice versa.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Bare innenfor highschool og college programmene i USA, Australia, Sør Afrika og GB er det flere 15 åringer som satser seriøst på golf enn det er seriøse skiutøvere i alle aldersgrupper i hele verden.

Hva ville skjedd viss hele verden satset på langrenn ? Ville fortsatt bare en dame ha vunnet alle VC renn hittil i år ? Selvfølgelig ikke, det ville vært flere om beinet og toppen ville vært bredere. Marit Bjørgen ville sikkert vinne et renn eller to men ikke alle. (per i dag vet vi ikke om nivået er dårlig eller Bjørgen er god. Det er for få som driver idretten)

I golf, verdenstoppen er enormt bred fordi svært mange driver med golf og fordi det er store penger involvert. Altså det er mye vanskeligere å hevde seg i golf.

Ta en tur til Karlstad en kveld i april og se 200 unger på golftrening stå å pumpe baller i 2 plussgrader under veiledning av tidligere pga spillere i 4 timer. Tenk deg hvordan det er i golfnasjonene USA, Sør Afrika, GB, Australia, Japan.

Skiidrett når ikke opp til leggen i nivå uansett hvordan du forsøker å argumentere....!

snappy

over 20 år siden

snappy

Petter:

Nå må du slutte!!!!

Desom man tar antall 15 åringer blir det nok litt feil, la oss heller si ungdommer fra 12-18 år som satser på golf... I norge er det vel rundt 10 juniorer pr klubb som spiller på A-Tour og B-tour.. Ofte de eldste som spiller på A-Tour. Jeg vil si å satse på golf er de ungdommene som kommer hjem fra skolen, slenger ryggsekken fra seg, kaster i seg litt middag og rett på trening. Bare i Norge blir det rundt pluss minus 1000 juniorer som "satser" på golf.

Legger vi sammen de som går på ski, vil nok det være ganske likt i Norge vil jeg tro. Men spredningen vil være mye mindre, ofte dukker talenter opp spredt rundt i Norge, og resten av verden.. Når det gjelder ski, blir dette begrenset an klima, selv i Norge. Jeg vet ikke hva den nærmeste ski klubben heter der jeg bor.. (Jeg bor i Stavanger).

Golf er den den sporten som blir utøvd nest mest på denne kloden, bare slått av Vollyball.. At vollyball er på topp kan lett forklares at på denne jord er det mange strender, og mange soler seg der, og de spiller vollyball.

Jeg også si at en annen avgjørende faktor for at flere blir gode i golf er at golf handler om teknikk og mentall trening mer en noen annen sport (kansje turn, og kunst løp). Dette favoriserer de som er talenter, og difavoriserer de som ikke er så gode teknisk. Men som sagt er det ganske mange talenter i verden, og det er mye å tjene dersom man kommer på øverste nivå, derfor mange som faktisk satser.

Å si at det bare er det 4'de slaget som er utslagsgivende pr. hull er jo katastrofe å si... Dette forteller egentlig hvor dårlig du kjenner sporten. Det som er viktig i golf er å slå hvert slag bra.. Dersom du tenker kun på de som er på det øverste nivå i golf er det kansje slik at det er de som setter putter som vinner, men ikke si at første slaget kan ødlegge for en. Ta eks avsluttningen i Hong Kong sist helg, selvforklarenede.

Dette med landslag til VM blir gjærne litt teit å sammenligne, men dersom man skal sammenligne vil jeg tro det blir slik.

Å få din norske sønn på PGA-Touren, vil være = vanskeligheten (som å få din engelske sønn på landslaget til England )* 11

Dvs. Ca. 11 ganger så vanskelig så vanskelig som å få en sønn som spiller på England.

Å kommer på Norges landslag er vel likevanskelig som å komme på B-laget til Manchester...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Skjønne ikke hvor dere har tallene deres fra jeg. dere snakker om 15 åringer fra hele verden, både på ski og innen golf.
dere snakker om hva som er størst og hva som bedrives mest som idrett.
Så blir det sammenliknet med Volleyball, som er store fordi det er så mange som spiller på strendene.
Det blir det samme som å ta med de golfspillende pensjonistene som lurker rundt 5 runder i året, eller konene som er med bare fordi mannen maser.

Dersom dere skal lage statistikker her inne, så hadde jeg ønsket meg noen kilder for påstandene dere kommer med.
Dette blir bare masse tall som hvem som helst kan dikte opp, og da vil det jo aldri komme noen punchline som gir noen som helst oppklaring.

Og JOnny, dersom det er 100 000 golfspillere i Kenya, så lurer jeg på hvor de spiller hen.
Det er 40 baner totalt i Kenya. 12 eller 13 av dem er 18 hulls, og 10 av disse igjen er championship baner.
Hvor finner du tallene dine?

elbow

over 20 år siden

elbow

Tiger:

Stort sett enig i innlegget ditt, men du bommer litt når det gjelder volleyball. Det er verdens største idrett, målt i antall medlemsland. Og da regner man ikke med hobbyspillere på stranda.

Her er en oversikt over de olympiske idrettene:

1) Volleyball 218, 2) Basketball 212, 3) Friidrett 211, 4) Fotball 205, 5) Boksing 202, 6) Bordtennis 197, 7) Tennis 191, 8) Svømming 190, 9) Judo 187, 10) Taekwondo 177, 11) Vektløfting 167, 12) Sykkel 159, 13) Badminton 156, 14) Håndball 155, 15) Bryting 154, 16) Skyting 151, 17) Padling 136, 18) Bueskyting 134, 19) Ridning 131, 20) Gymnastikk 130, 21) Softball 125, 22) Roing 118, 23) Hockey 117, 24) Seiling 116, 25) Fekting 115, 26) Baseball 113, 27) Moderne femkamp 103, 28) Ski 102, 29) Triathlon 97, 30) Skøyter 77, 31) Ishockey 63, 32) Skiskyting 62, 33) Bob 60, 34) Ake 49, 35) Curling 45.

Jeg fant ikke i farten det nøyaktige medlemstallet for Golf, men jeg vet de har noe over 100 medlemsland, på linje med Padling, Bueskyting og Ridning.... Det kan med andre ord ikke sammenlignes med Volleyball eller Fotball for å nevne noen.

eksperten

over 20 år siden

eksperten

At det i det hele tatt finnes en diskusjon der golf og ski sammenlignes er litt merkelig, med tanke på at vi alle er over 6 år.
Når det er sagt, så vil jeg påstå at penger innen en idrett gir ett godt bilde på hvor stor den er, og hvor mange som bedriver den.
Verdens suverent største idrett er fotball. Det er det ingen tvil om. Etter det følger flerekandidater, men er ting er klart, av individuelle idretter er golf den største. Tiger Woods er verdens beste spiller, og han har de siste årene tjent mellom 300-600 mill kr. årlig.
Verdens beste langrennsløper de siste årene er vanskelig å kåre, men jeg tviler på om Estil, Alsgaard, Teichmann eller Fredrikssonhar hatt en årsinntekt på over 5 mill. i årslønn i noen av de årene de har holdt på.

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Ved første øyekast er jeg enig i problemstillingen til Fjosok, men så tenker jeg antall utøvere og da blir det ikke så enkelt lenger.
PGA har vel rundt 300 medlemmer, mens skilandslaget til Norge har 4-5 i hver gren.
Dessuten må du for å lykkes i ski ha riktig type muskulatur (medfødt), høy smerteterskel (kan trenes), høyt oksygenopptak (kan påvirkes litt), og kroppen må kunne absorbere store fysiske treningsdoser. Medfødt talent er mye viktigere på ski enn i golf.
Golf krever derimot struktur, mental styrke og koordinasjon. Tar jeg min 0 måneder gamle sønn, flytter til et egnet sted og kjører et Tiger Woods opplegg er jeg sikker på å få han med på PGA om 20 år.
Men det ønsker jeg ikke, jeg lar alle mine 3 barn drive multiidrett, og selv bestemme om og når de vil spesialisere seg.

JOhnny poster noen lite gjennomtenkte innlegg i denne debatten. Å dra Island med like mange innbyggere som Bergen og Kenya som knapt har en spiller med singel hcp ut av den store golfhatten er ikke annet enn komisk.

Å sammenligne golf og ski i Stavanger blir heller ikke representativt for Norge, for på tjukkeste østlandet der jeg bor er det ca 10 15-åringer som går kretsrenn på ski for hver 15-åring på A-tour. Det er ikke verre enn å se på resultatlistene og telle. Det er også flere 12-18 åringer som deltar på KM for Rogaland skikrets enn det er plass til på en golfturnering.....

Saken er vel den at uansett bredde så vil det i større idretter (omfatter både golf og ski) være en STOR NOK gruppe til å ta idretten mot maksimalt oppnåelig prestasjonsnivå. Et annet godt argument for hvorfor bl.a. ski har høyt nivå er at skiløpere i alle grener blir fulgt opp mye bedre av klubber, kretser og landslag enn golfspillere som ofte er self made.

Ville jeg at sønnen min skulle tjene penger på idrett ville jeg nok ha latt han spille fotball. Det er flere fotballspillere enn utøvere av samtlige andre idretter tilsammen som lever av idretten sin.

I denne diskusjonen får vi ingen riktige konklusjoner, men det er en viss underholdningsverdi i å lese enspora bulldoserinnlegg fra JOhnny og Big Ben.

"Landslaget må slå 4 lag"... Ikke særlig intelligent formulert. Se heller på hvor mange spillere de 20 i troppen må "slå" for å i det hele tatt få spille på landslaget, og i tillegg må de slå alle spillerne i de landene de slår ut av kvalifiseringen. Og til dem som helt sikkert kommer til å påstå at det er flere golfspillere enn fotballspillere foreslår jeg at dere tar dere en tur til Norway Cup og teller spillere, og deretter sammenligner med resultatlistene på A_B_C tour.
Dra gjerne til golfens hjemland (Skottland) og tell fotballspillere mot golfspillere der også. JOhnny kan dessuten telle i Afrika....

over 20 år siden

Elbow,

bare en liiiiiten rettelse, jeg brukte volley på stranda fra innlegget til Snappy. det var ikke min egen mening...

:O)

ellers enig med fuggern over her.... (Albaspurv)

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Dere må da skjønne at det ikke går an å sammenligne dette på verdens basis...

Eks:
- Hvor mange ski klubber er det i verden... Hvor mange juniorer er det i disse klubbene.

- Hvor mange golf klubber er det i verden... Hvor mange juniorer er det i disse klubbene.

Det er det som må frem i denne diskusjonen... Ikke hvem som satser, men hvor mange som blir rekrutert... Hvordan måle om en junior satser????

Tror de fleste juniorer satser på å bli bedre, om de går på ski eller spiller golf spiller tror jeg dette gjelder begge.

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Interessant oversikt du her der, Elbow.
Men hva har den med nivået i de forskjellige idrettene å gjøre.
Også Angola har et golfforbund, med utspring i landets eneste golfbane, en 9-hulls bane 15 km sør for Luanda designet på hardpakket jord uten gress... Antall land der idretten er representert betyr ingenting.

Se heller på hvor mange land som er representert blandt de 50 beste i det som tilsvarer VM i hver gren. Da får du et bedre inntrykk av hvor mange land med hvor mange utøvere som bidrar til å øke nivået.

Bruker vi argumentasjonen til Snappy=Elbow med forbunds-telling så er det omtrent like mange boksere som det er fotballspillere. Behøver jeg si mer ???

Men som jeg skrev lenger opp, de beste i de fleste idretter ligger på så høyt nivå at det er uhyre vanskelig å bli best. Bjørndalen er like god som Tiger Woods og Ronaldinho og Gunn Rita Dahle og Janne Ahonen og Haile Gebreselassie og Chad Hedwik og hvilke som helst andre enere i sin idrett.
Henrik Bjørnstad er sannsynligvis ikke like god som Tiger Woods, men bedre enn Lasse Kjus og fotballandslaget.

Encyclopediuzz

over 20 år siden

Encyclopediuzz

Hvor mange engelskmenn og skotter har hatt ski på beina og hvor mange har hatt golfkøller i henda ???
Veldig mange har hatt begge deler.
Hvert år drar 6 millioner briter på skiferie uten å være medlem av en skiklubb.
Hvert år drar 2 millioner briter på golf-ferie og alle er registrerte medlemmer av en golfklubb.

I Norge deltar ca 1500 barn hvert år i knøttegolf. Alle blir registrert.
I Norge har 300 000 barn ski på beina hvert år.

I Tyskland og Sveits drar de aller fleste barna på vinterleirskole en gang i løpet av grunnskolen og får prøve seg på ski.
I de samme landene er det noen få skoleklasser som tilbyr golf som valgfag, eller lar klassene få et besøk på en golfbane.

I USA bor ca halvparten av alle innbyggerne på steder med snø om vinteren. Der leker barna med ski på beina, men bare noen få blir tatt med på en golfbane.
I Canada er skilek like vanlig som i Norge, mens juniorarbeid i golfklubber er et fremmedord.
Ski er ikke så fremmed for verdens befolkning som noen her vil ha det til, selv om land som Fiji, Honduraz, Thailand, Egypt, Venezuela og Burkina Faso ikke har langrennsløpere med i OL.

snappy

over 20 år siden

snappy

Til Albatrost:

Av alle verdens sporter er det Vollyball flest mennesker utøver daglig i verden... Det har ingen ting med de fakta Elbow kommer med..

Poenget er vel hvor mange som er tilknyttet en skiklubb... Siden dette gir satsning, gjelder også golf... Men ikke snowboard...

De som reiser på fjellet fra GB, USA, Tyskland osv reiser som oftes til ski trekk å slår alpint, snowboard osv, svært få som får langrenn...

Fiji

over 20 år siden

Fiji

Encyclopediuzz tar feil. Fiji har hatt deltakere i vinter-OL. Kjenner personlig han som deltok på 15 km på Lillehammer. Ble ikke engang sist.

elbow

over 20 år siden

elbow

Albatrost:

Meget gode innlegg. Jeg vil bare bemerke at listens formål var å få litt fakta på banen, etterlyst av Tiger McW. Jeg presiserer tydelig at den viser sportenes størrelse målt i antall medlemsland. Jeg er enig i at antall satsende utøvere ikke er direkte sammenlignbart med antall medlemsland, men det viser helt klart en tendens. Når golf har halvparten så mange medlemsland som fotball og volleyball, kan man ikke si at golf er mye vanskeligere å hevde seg i enn de to nevnte.

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Snappy,
jeg betviler at det er flere som spiller volleyball en som sparker fotball.
Fotball sparkes like mye på strendene som det spilles volleyball.'
Fotball spilles i alle friminutt på alle skoler.
Fotball spilles på alle løkker og åpne plasser i hele verden (untatt USA = basketball) hver eneste kveld.
Hele Afrika og Latin-Amerika spiller fotball og ikke volleyball. Samme i Middelhavsområdet, og i Finnmark.
Jeg har ingen offisielle tall å komme med, men dette er min magefølelse og jeg er skråsikker på at jeg har rett.
Tipper det selges ca 100 fotballer for hver volleyball.

Enig i at skiturisme = 99% alpint/snowboard, men disse grenene er også med i diskusjonen.

over 20 år siden

er ikke veldig overasket, men hvor er svarene på mitt spørsmål om hvor alle tallene kommer fra?

det er så mange tall og antall spillere kontra andre idretter her nå at noen må ha utgangspunkt i noe oppslagsverk et sted. eller er det bare bellony for å krangle om noe?

children of the corn

over 20 år siden

children of the corn

Tiger du må vel tro at elbow bare kødder. Skulle tro statestikken er en veps på avveie i hodet hans/hennes.

Ellers var det surt å lese at det ikke finnes golfbaner i hele øst - europa, har så lyst til å reise der med golfbagen - men det er kanskje også en veps.

Hvis jeg ikke finner noen baner,skal jeg for faen prøve å snike ut mange penger fra foreldrene mine, og ønske alle hjertlig velkommen til et par prøverunder når vidunderet er kjøpt betalt og ferdig!

lurulf

over 20 år siden

lurulf

Encyclopediuzz: Hvert år er det 6 milliarder som går seg en tur, ergo er kappgang den største idretten i verden

men

over 20 år siden

men

er det ikke antallet satsende idrettsutøvere som er interessant her? Selv om en brite kommer til Norge i julrferien og står litt på ski, betyr ikke det at han satser seriøst på å begynne å kjøre world cup...

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Dette blir jo bare synsing, og folk slenger ut tall som de ikke er i nærheten av å ha dekning for. Jeg drister meg ut med en ny vinkling: la HB og verdens beste langrennsløper bytte idrett de neste 5 årene, så kan vi se hvem som klarer å komme nærmest verdenstoppen i den andres sport. Jeg TROR at Henrik vil komme mye nærmere verdenstoppen i langrenn, enn hva langrennsløperen vil komme verdenstoppen i golf.

BRA

over 20 år siden

BRA

Helt enig med deg Fjosok! Har langrennsløperen talent og satser skikkelig kan han nok komme seg ned mot en 4 i HCP. Regner med at HB er i ganske bra fysisk form, og han kan nok gjøre det bra i langrenn. Men hvis vi ser på nivået i Norge holder det jo nesten til P4 tour hvis man spiller 4 i HCP, mens man skal gå ganske fort på ski for å gå norgescup på ski...

Husa

over 20 år siden

Husa

Hmm

Tror ikke det blir helt riktig å påstå at det nødvendigvis er dårlig nivå i en idrett fordi en utøver vinner nesten alt, eller at ikke hele verden holder på med denne idretten.
Marit B. og Bjørndalen vinner mye og holder ett vanvittig høyt nivå. Og sammenligne de mot golf blir jo litt tullete da.
Lance Armstrong vant vist 7 tourer på rad, men det er vel ikke så mange som mener at hans nivå er dårlig.

Syns bare det blir litt patetisk at hver gang en nordmann hevder seg i en idrett som ikke er så kjent i Norge så er det altid noen som skal prøve å fortelle oss hvor bra dette er.
Og så prøve å rakke ned på andre idretter. Sammen hvilken idrett en driver i dag så kreves det enormt av utøveren for å hevde seg i verdenstoppen.

Jeg gleder meg stort over Henrik B. sin prestasjon i golf, men tenker ikke tanken på om dette er bedre enn "ditt å datt"

Husa

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Husa.
Du skjønner ikke poenget!
Det handler om store idretter i verdenssammenheng. Vinteridretter er mikroskopiske i den sammenheng, og nåløyet Henrik gikk gjennom fatter du bare ikke......

Det er det det handler om, hvor mange som kjemper om den plassen han fikk, og hvor høyt nivå det er på svært mange golfere på verdensbasis.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Det er ikke snakk om kritikk til andre idretter.
Det er ikke idretten sin skyld at de er små, heller ikke utøveren.

Petter

over 20 år siden

Petter

Bernt, du er helt på jordet.
Det var 166 som kjempet om nåløyet til Henrik.
Henrik vart nr 13, langt bak "vinneren"
Når skiskyttergutta og langrennsjentene går OL er det omtrent like menge som starter. Likevel så vinner OEB og MB ofte.
Henrik har ennå ikke vunnet.
Si meg, Bernt, regner du deg selv som en av disse utøverne i golf som er med å heve nivået ?
Hvis du svarer nei, er det noen andre på Kongsberg som er med på å heve toppnivået ???

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Det er vel du som er på jordet Petter.

Det var over 1100 som kjempet om de 30 plassene!!!!!

Åge

over 20 år siden

Åge

Fjosok: Det utspillet ditt sier vel mer om hva du kan om andre idretter enn golf ;) Det er mer teknikk en du tror i langrenn, veldig mye teknikk.

over 20 år siden

Dere er strengt tatt helt på jordet alle sammen.

dere kan ikke bare velge en idrett å sammenlikne med den, og så snakke om hva som er vanskeligst uten å ha bedrevet begge deler på toppnivå selv.
Det er ingen her inne som har noen som helst forutsetning for å vite hva som er vanskeligst å hevde seg i, rett og slett for at det er så mange faktorer som ligger bak.

Hvorfor hevder norge seg innen vintersport? Jo, fordi vi har 6 måneder vinter.

Hvorfor hevder vi oss ikke i golf? jo fordi golfbanene er stengt i 6 måneder.

dermed blir lista vesentlig høyere for å satse på golf, og dermed er utgangspunktet helt forskjellig fra andre idretter.

Dersom dere skal sammenlikne med andre idretter, så må dere jo velge en idrett som har de samme forutsetningene, og det finnes ingen idretter som har samme forutsetninger som golf.

Det snakkes om antallet som slåss for å komme gjennom nåløyet på PGA touren.
Mitt spørsmål er da: Hva skulle til for at Henrik fikk lov til å prøve seg på kvalifiseringen? altså. hvorfor fikk han lov til å prøve seg?

over 20 år siden

før dere hakker i hjel mitt argument med vinterstengt og vintertid, så vit at jeg vet at det er flere faktorer her også, men dette er ganske vesentlig.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Petter.
Jeg er irrelevant i denne sammenheng, og NEI, jeg hever ikke nivået innen golf. Jeg har bare spilt 5 år, og er nybegynner.

Når jeg snakker om nåløyet, så ser du bare disse 166 spillerne. Du glemmer blandt annet de to forrige kvalifiseringsrundene.

Du glemmer alle spillerne på Nationwide, Nike-tour osv. som også kjemper om plass i kvaliken.

sikkert 1000 spillere på toppnivå som King Ben sier, som kjempet om denne plassen. Men ser du nedover og utover landegrensene, så finnes det et uttall av tourer hvor nivået er meget høyt, og hvor alle har som mål å spille på PGA-touren.

Hvorfor vinkles dette til å skulle være en hets mot vinteridrett, det er det IKKE. Det er et faktum som nevnes i den reløevante sammenligningen hva gjelder verdensidretter og disse knøttesmå idrettene som Skiskyting. En mikrosport, som er aldeles fantastisk TV-underholdning! Men ikke sagt det er mange utøvere, for det er det ikke.

Hold deg til saken, hva angår nåløye i forhold til sportens størrelse, og hvor vanskelig det er å komme dit Henrik er idag. Vi ser på prestasjonen, og da er det disse faktorene som gjelder, ikke hvor god Bjørndalen er i Skiskyting.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Åge: Som du ser så fremmet jeg en antagelse, og fasit-svaret får vi aldri. Alle idretter innebærer teknikk, men jeg TROR igjen at golf er en MER teknisk krevende idrett enn langrenn, og i tillegg TROR jeg at det mentale kan forkludre mye mer i en golfsving enn i langrennsteknikk.

Jeg har aldri bedrevet toppidrett, men har vært allsidig, og i ung alder drev jeg med langrenn, hopp,alpint og fotball, senere snowboard og biljard og etterhvert golf. Jeg observerer at jeg lå nærmere norges-eliten i langrenn, fotball, snowboard og biljard enn det jeg gjør i golf. Selv om det er golf jeg har holdt på med mest seriøst. Men igjen dette er en diskusjon som blir basert på synsing. Personlig har jeg mye større GLEDE av at HB kvalet for Touren enn om vi vinner alle gullmedaljene i Torino, så ting kan være farget av det også seff.

over 20 år siden

Men, igjen da... hva var forutsetningen for at HB skulle få prøve seg på PGA kvalik?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Vet ikke, men kan hende at han fikk delta på kveliken, siden han året før hadde tourkort på Europatouren ?

Eller at han klarte de to første kvelikene på Europatouren....... ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

kvaaaaaalik

over 20 år siden

Nei, det har i hvertfall ikke med kvalikkene på Europatouren, for han var allerede påmeldt PGA kvalik når han spilte ET kvalik.

årsaken til at jeg spør, er rett og slett fordi vi snakker om nåløyer.

Henrik har jo som kjent vært utenfor sirkuset i en sesong, og får alikevel muligheten til å kvalifisere seg til PGA.
Uten tvil, fra norsk side, fordi han er den beste vi har, men hvorfor fikk han lov?

Hva ville skjedd om en idrettsutøver i en annen idrett var borte fra sporten i et år?
Jeg vil tro han må bevise for et landslag at han/hun fortsatt er god nok.
Er ingen Wildcards tilgjengelige for et comeback for Bjørn Dæhlie liksom.

Jeg prøver egentlig å nøytralisere denne diskusjonen litt da, siden det blir brukt så mange ytterpunkter og rare sammenlikninger.

Jeg tror ikke det er mulig å sammenlikne det HB har gjort med det vi på vinterbjerget vanligvis presterer, fordi vi aldri har klart dette tidligere.
Men, så er det neste spørsmålet. hvor mange ganger har en nordmann forsøkt seg på PGA kvalik? hva er i utgangspunktet kravet for å prøve seg?
Ganske interessant spørsmål som kan gi lutt nyanse på det som diskuteres her inne m.h.t bredden i sporten og hva som skal til for å hevde seg.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Du har et poeng, men glemmer det nivået de 1100 han kjempet mot i denne kvaliken ligger på.....

Mange av disse han slo ut, har spilt på touren før. Se på Bob May f.eks. som tapte omspill mot Tiger på en majorturnering, pga championship 2003......han kom på T124 ....

Det var ikke spillere fra gata som prøvde seg på tourkortet slik du kan antyde....

over 20 år siden

neida Bernt. det er i hvertfall ikke det jeg mener.

Jeg personlig får tårer i øynene ved å tenke på hva dette gjør for norsk golfsport, men jeg prøver å holde bena litt på jorda også. noe jeg føler at ikke alle her inne gjør med de uttalelsene som er her ;O)....

jeg vet at det er mange toppfolk som spilte her. Alex Cejka for eksempel, spilte vel i hvertfall en Major i år så vidt jeg kan huske.
du får ikke spille en Major uten å være særdeles god.
Men Alex Cejka har jo da tross alt spilt på tour i år, og det er lettere å forstå hvorfor han får prøve seg på PGA kvalik.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

At Cejka må spille kvalik sier jo også noe om hvilke strenge krav det er til å få fortsette på touren, at de må vise til resultater for å få være med videre, som i et seriesystem.... de lavest rangerte må innom kvalik...

Enig i mye du sier, men når jeg rangerer dette meget høyt i forhold til andre norske prestasjoner, har det med nåløyet å gjøre. Men vi ser annerledes på dette nåløyet, hvordan vi måler hvor trangt det egentlig er....

Rodal glemmer jeg siden Kipketer hadde knust han, og var skadefri, men skiftet pass i de tider....

Ellers glemmer jeg også spyd, for det er for spesielt interesserte.

Motorsport er også sært, i og med at ikke alle kan delta......

Men store prestasjoner innen store idretter er helt klart Grethe Waitz og Ingrid Kristiansen sine prestasjoner meget høyt på lista......

Solskjærs scoring i champions league er sissykt stort i den store sammenheng pga sportens omfang, også denne rangeres meget høyt.........

Men konklusjonen bør bli at det er vanskelig å rangere slikt:)

Analyst

over 20 år siden

Analyst

Her er det mange som ikke har peiling på skiidrett gitt.
Hvilke små bygder kommer dere fra som påstår ski er en mikroidrett i Tyskland ??
Det er nok like mange i Tyskland og Frankrike som går på ski som i Norge. Ikke tilfeldig at nettopp disse to landene nå er blant dem som dominerer i toppen.
Har dere ikke peiling så hold kjeft. Vedder på at Bernt og JOhnny aldri har gått på langrennski ski utenfor Norge. Dere har aldri vært i Schwartzwald, Riesengebirge, Brocken, Thüringerwald, Böhmerwald, Les Vosges, Jura, eller Massif Central og sett aktiviteten og løypenettene som finnes der. Jeg har med vilje utelatt Alpene og Pyrineene som "alle" vet er skiområder.
Det er så kvalmende å lese innlegg skrevet av uvitende idioter med skylapper som hacker seg rundt på golfbanene og tror golf er guds største gave til menneskeheten.

Sitat fra starten av denne tråden:
"Dermed kan vi vel også si at det kreves like mye å nå toppen i hver av disse idrettsgrenene, uansett om vi snakker om golf, langrenn eller alpine grener."
Dette er jeg helt enig i, men siden det er Henrik Bjørnstads bravader som startet denne diskusjonen er det fristende å spørre hvem som har jobbet mest for å komme dit han er: Dæhli og Bjørndalen, eller den snowboardkjørende snekkeren Bjørnstad som la golfkøllene på hylla flere månder hver vinter fordi han var "lei"..
Hvor langt hadde Bjørndalen og Dæhli kommet med en slik holdning ???
Hvor mange seierer kunne vi ventet oss fra Ole Einar i vinter dersom han hadde gitt faen i å trene i ett år, og bare hatt et halvt år på å bygge seg opp igjen ???
Hvor mange medaljer kunne vi vente oss av skiheltene våre dersom de hadde hatt en livsstil som John Daly som ankommer så seint til turneringene at han ikke rekker å varme opp engang???
Og sist, hvor hadde Henrik vært i dag dersom han ikke hadde fått hjelp fra skimiljøet til å legge om holdningene til idretten sin (Aalbu).
Venter på svar spesielt fra Bernt og JOhnny. Kanskje finner vi ut at golf ikke er så krevende likevel.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Hvor hadde de norske skiløperne vært hvis de ikke hadde hatt flinke folk til å smøre på riktig klin under skia deres... ;)

over 20 år siden

jaja, konklusjonen må være at vi er ganske uenige, og det er faktisk derfor man har avstemminger over hvilke navn som bør trone øverst på listene.

Analyst har, selv med sin litt bombastisk aggressive tone, temmelig rett i det han sier om skiidrett, og det understreker bare det jeg mener om at slike idretter ikke kan sammenliknes uansett.
*Det er forskjellige forutsetninger for alle typer idrett, og det gjør at alle har forskjellig forhold til de også.
Dermed må man stemme, så vi ser bredden i hva folk mener.

Dersom det stemmes frem at det er HB som blir årets idrettsnavn for eksempel, så er det fordi han fortjener det i følge det norske folk.

Sammenlikningen med motorsport og andre idretter vil vi sikkert alltid prøve på, men forskjellene på forutsetninger vil alltid stoppe en rettferdig måling av hva som er mest krevende i forhold til å hevde seg på internasjonalt nivå.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

ANAList :)
Du bør lese nøyere, jeg sa det i nettopp Tyskland og Norge var markante vinteridretter hva gjelder anerkjennelse, men kom ikke her og si at det er så mange aktive skiskyttere i Tyskland kontra golfspillere........

Bernt

over 20 år siden

Bernt

ANAList.
Du er litt bedreviter selv, for hva vet du om min bakgrunn.....
Jeg er fra Østerrike, og kjenner godt til idretter i Tyskland og Østerrike.....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

ANAList ;)
Glemte å tilføye at Golf er Guds gave til menneskeheten ;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Hernik var lei alt rundt golfen, spesielt reiser, bo på hotell og slikt. da blir man lei sporten også. Men hans talent gjør at han selv med hammer noen måneder, kan trene seg tilbake og viser at holdning, innstilling og sult, gjør underverker i sportssammenheng...

Oh yeah

over 20 år siden

Oh yeah

Bernt is back.

børnt...

over 20 år siden

børnt...

4 innlegg på rappen her Bernt.... SYnd du ikke holdt deg lengre borte fra forumet, slik de fleste av oss håpet på da du forsvant forrige gang!

Ouch

over 20 år siden

Ouch

Rolig nå børnt.... den var under beltestedet.

børnt...

over 20 år siden

børnt...

so?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Trodde idiotene var borte, derfor dukket jeg opp igjen,men akk der tok jeg grådig feil.... takk for meg :)

akg...

over 20 år siden

akg...

Ja, jeg ser jo at du hadde godt av den pausen... Du kom tilbake akkurat like ***** som du var da du sluttet...

Pausen var nok for kort ja!

hadet.

over 20 år siden

Slutt å henge på Bernt da. nå er dere akkurat ferdige med å jage meg, og når jeg ikke gir meg, så hopper dere tilbake til Bernt.

tapere.....

snappy

over 20 år siden

snappy

Til albatrost:

Tror nok ikke du har rett i det du sier at det er 100 fotballer pr.vollyball...

Dersom ikke har bod i andre land en lille Norge har ikke en anelse hvor utbredt vollyballer.

Men en ting har du rett i, fotball er nok den størst, men se og les:

VOLLEYBALL
Many people in Australia would not know that Volleyball is the largest sport in the World in terms of countries playing the sport and the second largest sport in the World in terms of number of participants (800 million people play volleyball around the World). Volleyball has two major disciplines – Indoor Volleyball and Beach Volleyball.

Volleyball in Australia is growing in popularity yearly. Both Indoor and Beach Volleyball are Olympic Sports and at the Sydney 2000 Olympics Beach Volleyball was widely commented on as being the best sport at the 2000 Olympic Games. The fact that Australia won a Gold medal at Beach Volleyball would definitely have helped in increasing the profile and popularity of the sport.

Volleyball offers the junior athlete many benefits. It is a sport that requires great communication, leadership and self discipline skills. It is a fun sport where you get to become an integral member of a team in a friendly environment. There are clearly defined pathways for junior volleyball players, from school competitions, to representing WA at National Junior Championships, and playing volleyball at Iona College is your initial step in this pathway.

As well as teaching many “life skills” to the junior athlete, Volleyball is an excellent way of achieving a high level of physical well-being and maintaining good levels of fitness. Volleyball will teach an athlete to develop all aspects of their persona, from physical fitness to mental awareness. On top of this (and most importantly) Volleyball is an exhilarating and fun sport to participate in.

Iona 's Volleyball Teams train and compete in the IGSSA weekly Competition matches in Term One of each year.

Kilde referanse: http://www.iona.wa.edu.au/pages/co-curricular/sport.htm

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Snappy.
Jeg har bodd og/eller arbeidet i flere land enn du sannsynligvis har besøkt....
At 800 000 mennesker har tatt i en volleyball stiller jeg meg litt tvilende til, men at så mange har spilt en seriøs match tror jeg aldri på.
Men samma det, Volleyball er en stor lek og en liten idrett med små penger og liten oppmerksomhet. Som fotball er det en lekeaktivitet for den store massen der noen få er seriøse.
Kan du hoste opp et tall på hvor mange som lever av volleyball ??
Har heller aldri hørt om en volleyballstjerne, men det er sikkert fordi jeg ikke interesserer meg for det.
Utklippet over berer sterkt preg av glorifisering og er nok myntet på yngre potensielt nye spillere. Innholdet tar jeg med ei klype salt. 800 millioner er fryktelig mange mennesker, men hvis de regner med alle som spiller volleyball på badstranda og i gymtimene så kanskje.....

Men hva er det egentlig du prøver å bevise, snappy, ?? At nivået i Volleyball er mye høyere inn i golf fordi de har så mange flere spillere på grasrota ???

children of the corn

over 20 år siden

children of the corn

island - ISgolf eller?

snappy

over 20 år siden

snappy

var vel egentlig for å illustrer at det ikke har noe med antall som jar prøvd, men hvem som satser...

Golf er det mange som satser, men også mange som prøver...

Vollyball mange prøver, få satser, lite penger...

Ski er det mange prøver, men få som satser, derfor så mye penger i golf..

ref: Starten på diskusjonen....

Her er svaret

over 20 år siden

Her er svaret

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051221/SPORT/112210431/1001

bernt

over 20 år siden

bernt

populært i vinterland, og enkelte andre land som Tyskland, men for verden eksisterer ikke dette. Gjør oppkmerksom på at verden ser på fotball-VM, sommer-OL og formel 1 .....

jakebs.

over 20 år siden

jakebs.

Det er egentlig rart at vi forventer å ha særlig mange flere golfere i eliteklassen internasjonalt.. Det blir som at Uganda skulle klage over få dyktige langrennsløpere....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jakebs.
Du glemmer vi er en meget rik nasjon med muligheter for toppidrettsutøvere (i grener som for oss er litt unaturlige) og tilbringe store deler av året under varmere himmelstrøk!

NIC.

over 20 år siden

NIC.

Lest ikke alle innleggene.

Jeg er overbevist om at å begynne som barn i de idretter som det er mulig, er viktig!!!

Masse lystbetont trening er Gull.

Datter begynte med karate som 8 - åring Norgescupmester 7 år senere.
Skulket ikke en trening. trente syk flere ganger. Svart belte, (skadet, gikk opp mot legens råd) flere bra plasseringer, men dårlig konkuransemuligheter i klubben.

Hennes far, pistolskytter, NM mester etter 7 år. (Pistol er tung med tungt avtrekk, derfor må man være tålig sterk før man begynner.) Mye trening.! og konkuransetrening. Masse øvrige medaljer. Hevder seg enda som "gammel mann"

Bror til min datter 17- NM medaljer i pistolskyting (8) gull. Mye trening enormt talent. Utallelige andre topplasseringer. Unik!

Meg selv. Pistol delt NM plass i på 10 sekunderen, rangert som nr to. Mange KM, DM og SM medaljer - Begynte som 22 - åring og var blant de ti beste etter få månder. Treningsnarkoman. opptil 5 t. daglig. Sørlandsrekord i duell enda (tror jeg - etter 20 år)

Er ny "gammel" golfspiller, forventer intet annet en gøy.

Fasit: trening og atter trening !! At far, datter og sønn er NM mestere er nok tilfeldig, men alle tre trente mye. I følge idrettspsyk. er høy IQ en fordel. Toppidrettsutøvere skåret en del over middels 100 - (116)

Tren til gull, alle unge - ingen umulighet å bli NM -mester, med masse - masse trening. Lykke til :)

Høh

over 20 år siden

Høh

Pistolskyting er en nisjeidrett, har vel ennå til gode å bli nevnt i sportsrevyen

NIC

over 20 år siden

NIC

Ja, Høh det har du nok rett i, men prøv å hevde deg selv. Mye vanskeligere en mange tror.

Flere hundre påmeldte på et stevne, bunnrekorden min er 102 plass i grov, felt.

Selv tror jeg at golf er lett i forhold. Hadde jeg begynt som 8 åring vet jeg at jeg hadde blitt god.

Allerede etter få runder slo jeg søstra mi som har spillt i 3 år.

Ellers ser jeg aldri på sports les fotballrevyen, men pistolskyting ble ofte nevnt i VG før.

Ser enda at en som for 20 år siden var overnevnte gutt , nå mann sin argeste konkurent hevder seg bra i verdenstoppen.

Dumt å fnyse av noe du ikke kjenner til. Vedder på at du er ei pingle som hadde fått bank at min 160 cm høye datter.

Ellers, alle også du, Høh, God morgen å ha en hyggelig arbeidsdag! :)

NIC

over 20 år siden

NIC

Kom til å tenke på at VM(OL) i luftpistol ble vist i sin helhet på Tv.

En kineser ledet stort sa det var tre serier igjen. Han falt helt for egne nerver og en amrikaner tok ham fort igjen.

Før siste serie var den amrikanske seieren i boks, jeg ba min mann derfor å kjøre til byen for å kjøpe noe it. middag, noe jeg angret dypt.

Siste kule , siste serie amerikaneren zoomes inn. Ingen anvisning, ser på mannens munn - I shot.

Ja, men på feil skive. gull til KINA

Beklager at jeg ikke husker om det var OL el. VM, men det var i fjor eller året før og var helt i min egen verden. Små marginer og enormt nervepress.

Husker vi i klubben vår trente mye psykisk og gikk på de tilbudene vi fikk av typen, best når det gjelder.

På stevner hadde vi ofte de beste med kikkert over skuldrene, og gjorde det samme selv. ei nerva i uoren og el. liten feil i en del av kroppen, jumbo.

Ellers Norges beste pistolklubb noen av årene jeg var aktiv.

Ta det gjerne som skryt, men sant er det. fortsatt fin dag!

Tipper noen skyttere er golfere i dag, leser de dette kjenner de klubben.

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Tilbake til golf:
Som vanlig er det mye synsing som forgår på dette debattforumet og dessverre lite fakta.
Det er idag ca. 57 mill. golfspillere på verdensbasis som spilles i 119 land fordelt på 32 000 golfbaner. 7000+ av banene har kommet til i de siste 10 år.
59% av banene, totalt 18 114, ligger i USA som har 31.7 mill. spillere. Det tilsvarer ca. 10% av befolkningen. Til sammenligning har Europa 6,3 mill. spillere (4,2 mill. registrerte) og 6400 baner.
Noen i innleggene over hevder at golf er nærmest fraværende i Canada, men landet er blant de mest golffrelste med 5 mill. eller 17% av sine 30,5 mill. innbyggere som spiller golf. Ikke nok med det, 'the Canucks' spiller i gj.snitt. flere runder golf i året enn sine naboer i sør.

NIC

over 20 år siden

NIC

Som Petter selv sier er golf en "vingle-idrett", der små marginer og tilfeldigheter spiller inn.

Spør enhver pistolskytter du treffer om ikke nettopp det er tilfelle!!

Da jeg begynte med golf, så jeg umiddeltbart likhetene.

Høh, selv med dine skylapper.

Få deg et nic du kan stå for. Jeg kunne like gjerne gjøre det for alle pistolskyttere og noen golfere vet hvem jeg er likevel, og vet at jeg har rett.

Go`treneren

over 20 år siden

Go`treneren

Masse trening bådte for kropp og sjel. Det er løsningsordet for presisjonsidretter, enten det heter golf, skyting, curling +++. Kontroll over hjernen er selvsagt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her