Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfspillere og golfere

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Jeg ser at mange på denne siden kaller en golfspiller for en golfer. Det er ganske interessant siden det tidligere bare var golfspiller som var i bruk, ihvertfall på Vestlandet der jeg spilte på 70 og 80 tallet.

Første gang jeg så ordet "golfer" bli brukt var etter at Norsk Golf kom på banen (for "gamlinger" som meg het bladet før "Golfentusiasten"). Min teori er at "golfer" kom flyvende til Norge med golfboomen via Sverige. Der sier man jo en "golfare" (noe man også gjør på engelsk - "golfer". På norsk har det alltid hett golfspiller (i likhet med fotballspiller) og det kommer jeg sikkert alltid til å bruke. Jeg er til og med så barnslig at jeg ikke liker ordet "golfer", men har innsett at det er innført for å bli....

Er det noen andre som har teorier på hvordan "golfspiller" ble til "golfer" evt. om det har vært i bruk f.eks. på Østlandet siden tidenes morgen ?

Som et apropos til flere av debattene her: I Skottland sier man at "There's a difference between a golfer and a hitter of golfballs". Noe å tenke på når man tenker oppførsel på banen....

harald

over 21 år siden

harald

For et par år siden ble det samme påpekt av Asbjørn Ramnefjell på hans sider golfsiden.com.
Og han har jo spilt golf en mannsalder på østlandet Så jeg regner med at det kommer fra sverige.
Selv om jeg er relativt fersk som golfspiller (eller golfer?), så har jeg også reagert. Men når bladet Norsk Golf bruker det på sin forside - så er det vel bare å akseptere ordet. (Men å la Se & Hør forlaget styre den norske spåkutviklingen smaker ikke godt det heller...)

mvh
harald

Golfer

over 21 år siden

Golfer

Jeg tipper at "golfer" kommer fra vår påvirkning fra det engelske språket. På engelsk heter det jo golfer, fotballer, swimmer, etc for flere idrettsgrener (men også f.eks tennis player i stedet for "tenniser").

Der det er "praktisk" så har vi vel hentet disse ordene derfra. Vi sier jo svømmer, jogger, etc, så hvorfor ikke "golfer". Å hente betegnelsen fra verbet er vanlig, også på norsk, og jeg synes det lyder OK.

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Harald... å la Se og Hør Forlaget styre språkutviklingen er selvsagt feil, med all respekt for de som skriver i Norsk Golf.

Golfer....det heter "football player" på engelsk (sjekket dette akkurat med en kompis med språkutdanning fra Oxford :-) ). At det heter svømmer og jogger er vel naturlig - hva skulle det ellers hete ? Men det heter jo ikke "å golfe" på norsk. Det heter å spille golf (eller?) - og da blir "golfer" ikke hentet fra verbet. Interessant det du sier om påvirkning fra England. De amerikanerne jeg gikk caddy for på 70 tallet som hadde vært lenge i Norge og lært seg språket sa golfspiller....

Takk for synspunkter uansett opg som sagt jeg tror ordet har kommet for å bli selv om jeg aldri så lite liker det :-), noen katastrofe er det selvsagt ikke.

K

over 21 år siden

K

For å spore litt av. Du kan si både "football player" eller "footballer" på engelsk. Dog er det siste litt mer slang.

Golfer

over 21 år siden

Golfer

Kunne jo ikke la denne tråden stå urørt uten at Norsk språkråd ble konsultert (!) Deres svar er:

"På norsk er det ganske vanlig å lage nye ord ved hjelp av avledninger,
for eksempel substantiv avledet av verb (en sømmer / å svømme). I tillegg står vi ganske fritt til å lage de sammensetningene vi trenger for å beskrive nye fenomener (snøbrettkjører, skiløper). Jeg kjenner
ikke til at det er satt opp noen regler for dette, for de fleste avledninger
og sammensetninger dannes gjerne spontant når det er behov for nye
betegnelser.

I Tanums store rettskrivningsordbok (2002) står både "golfspiller" og
"golfer" oppført. En kan med andre ord bruke begge disse ordene om en som spiller golf."

Ja vel, så vet vi det. Begge deler, altså...

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Interessant at Språkrådet mener det. Da må vi kunne bruke en fotballer og en håndballer også, ikke sant ? Det er vel i saklighetens navn noen svakheter i resonnementet når de snakker om "nye" fenomener - og nevner "skiløper" ? Skiløper er vel dessuten en parallell til golfspiller parallellen til golfer er vel skier...

Det er forsåvidt litt skuffende at Tanum tillater begge - men jeg finner meg i det....... Det er jo dessuten pokker så hyggelig å kunne være konservativ på et området i livet så for meg blir det golfspiller slik det var før Se og Hør forlaget, samtidig som jeg lover at jeg ikke skal korrigere de som bruker golfer....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her