Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

GPS på Norske baner

snappy

over 20 år siden

snappy

Noen som vet hvordan GPS kan brukes på norske baner???

Må man sette referanse pkt på treningsrunden eller kan baner finnes på web (norske baner)

Linker osv, alt er intressant

På forhånd takk

snappy

over 20 år siden

snappy

Liten kunnskap om dette eller??????

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Vet bare at banen ble oppmålt av et firma for ca 2 år siden...de sto og skulle selge et slikt apparat en eller to dager til golferne...jeg har aldri sett/hørt noe til de siden???? Vet desverre ikke mer om det!

WeGolf

over 20 år siden

WeGolf

Du kan teste gratis WeGolf frem til jul ved å laste ned på www.wegolf.no
Her får du både elektronisk scorekort og avstandsmålinger.

Vi har noen baner som kan lastes ned fra web med co-ordinater.

Planlegger å ha de fleste klare til sesongstart neste år. Litt avhengig av hjelp og interesse fra klubbene.

Ellers kan man enkelt registrere egne punkter på banen.

snappy

over 20 år siden

snappy

Til WeGolf.

Kunne kansje vært en ide å begynne med de banene som skal arrangere P4-Tour i 2006. Terminlisten skal vel være rett rundt svingen nå vil jeg tro...

Takk for bra initativ

Speedy

over 20 år siden

Speedy

Får håpe at dette ikke blir nok en greie som bidrar til sakte spill.
Greitt at en god spiller får hjelp av å vite nøyaktig avstand, men hva med petimeterne som må kontrollere alt.

Gruer meg allerede.

Pedimeter

over 20 år siden

Pedimeter

Dust Speedy, hva tror du tar lengst tid, å få alle opplysninger med et tastetrykk, eller ved å bla i en fillete baneguide og skritte at og fram for å finne ballens posisjon ihht merker, trær og div andre holdepunkter.

Det er så idiotosk når folk som aldri har brukt disse hjelpemidlene (innkludert en god norsk spiller og en overprofilert golfdommer) forvrenger sannheten ved å kommente ting de ikke forstår seg på.

GPS og elektronikk er MYE raskere en papir og meterstokk på golfbanen som ellers i verden. Som et moderne urbant sivilisert tenkende menneske ser jeg bare gleder og fordeler med disse nye produktene.
Helt greit at noen gubber er gammeldagse og ikke klarer å henge med, men dere trenger ikke å anstrenge dere for å bremse resten av verden av den grunn. Spill spillet deres som dere alltid har gjort, gjerne med wooder av tre og baller av fjær.... Men ikke stikk kjepper i hjulene for utviklingen.

Elektronicum

over 20 år siden

Elektronicum

finnes det noe nettsted hvor det er mulig å laste ned banedata til GPS ?

snylter

over 20 år siden

snylter

snyt heller på hcp`et ditt.

Nick

over 20 år siden

Nick

For all del, bruk penga på all mulig gadgets.
Det finnes nok av de lettlurte som biter på og tror de kan kjøpe seg en bedre scoore.
Om man har ca. 140 m igjen til flagget, eller nøyaktig 143, tror jeg for de fleste spillere spiller liten rolle, da presisjonen på slagene sjelden er av den klasse at noen meter + - har noe å si
Avstandsbedømming er en del av gamet.
Speedy. Du er ikke dust. Du kan iallefall stave petimeter riktig

snappy

over 20 år siden

snappy

NICK!!!!

Er du sint i dag?

For en Id..t.

kansje ikke bare til flagget vi vil ha avstand, men til bunkre, vann osv..

Cortina

over 20 år siden

Cortina

"har ca. 140 m igjen til flagget, eller nøyaktig 143, "
Det kan du ikke avgjøre ved hjelp av GPS.
Den er +/- 10 m. på en god dag.

Vips

over 20 år siden

Vips

Cortina: Det er helt feil det du sier med nøyaktighet. Hvis en har seks satelitter inne noe vi stort sett har tilgang til her i Norge så er nøyaktigheten ned til +/- 1 meter. Har testet flere typer i andre sammenhenger og de er skummelt nøyaktige.

Men hvorvidt dette avgjør en god score vet jeg ikke. Hvis banene er godt merket med avstander så trengs det ikke. Mitt motto; bruk pengene på protimer istedet. Kanskje kjedelig, men en har nok mer igjen for det.

Avstandsbedømmelse er en fin ting å trene på. En del av sporten er jo også å kunne bedømme riktig avstand med de markeringene en har til rådighet, for så å velge riktig kølle. Jeg mener GPS fjerner noe av det som er gøy i golf.

Nick

over 20 år siden

Nick

Det holder tydeligvis ikke med ca. avstander for deg Snappy
Dersom du ikke klarer å lese ca. avstander til vann og andre hindringer med en baneguide har du nok et problem.
Så for all del "løp og kjøp"
Noen gnir seg godt i hendene.

elbow

over 20 år siden

elbow

Dette er nok mest et leketøy for duppedings-glade mannfolk. Men det kan fint erstatte baneguider, og i noen tilfeller er jo baneguidene altfor lite detaljerte. Uansett så må man fortsatt bedømme vind, greenenes hardhet, osv, så gps'en kan ikke fortelle deg hvilken kølle du skal bruke.

Man kommer ikke til å stupe ned i handicap v.hj.a. gps, men det er det vel ingen som har påstått heller.

Nick tror visst at det eneste formålet med slike dingser er å kunne oppnå en bedre score, men han er jo en smule snever også da...

Nick

over 20 år siden

Nick

Det har også noe med å bevare golfens sjarm.
Jeg hadde gleden av å gå en runde med en engelskmann på Tenerife for noen år siden.
Han peppra omtrent hvert j.. flagg, og kom inn på 71 slag
Han fortalte at med de lange jærna håpet han å treffe green.
Med de korte sikta han på flagget. Han hadde opparbeidet seg en syk avstandsbedømmelse med kun 100 og 150m å orientere seg etter.
Det hører med til historien at han brukte et halvsett og ikke hadde gått banen før.
Elbow. hva er vitsen med å bruke penger på utstyr dersom det ikke hjelper på scoren?

elbow

over 20 år siden

elbow

Grunner til å bruke gps (som jeg kommer på i farten, i _for meg_ prioritert rekkefølge):

1. Det er gøy.
2. Man får en raskere og mer nøyaktig avstandsbedømmelse enn med en baneguide (dersom man er noenlunde dreven med utstyret).
3. Fordel hvis man ofte prøver nye baner (slipper å kjøpe baneguide, lære seg å tolke denne guiden osv).
4. Man _kan_ spare et slag i ny og ne hvis man har stabile lengder med jerna.

Men la meg få legge til at dette ikke er så nyttig enda, pga begrenset "elektronifisering" av norske baner. Men dette tror jeg kommer mer av etter hvert. I litt større golfnasjoner enn Norge vil jeg tro det er mer utbredt (det kan muligens de mer bereiste av oss si noe om?).

hah

over 20 år siden

hah

Smart å si at han kom inn på 71 slag hvis han pepra hvert eneste flagg... hadde han 35 putter da? hvis man peprer pinnen legger man den rimelig nære, innen for 5m ca... og det er ingen som misser alle unntatt 1 putt fra 0-5m. TEIT hsitorie! Gjennomskuet! haha!

Vok

over 20 år siden

Vok

Nick, tiden har løpt fra deg.
GPS kommer.
Like sikkert som TaylorMade og Callaway kommer med nye køllemodeller.
Fatter ikke at noen gidder å krangle på noe så selvfølgelig.
GPS er allerede tillatt og dermed blir det snart like selvfølgelig å ha i bagen som drikke.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her