Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

ÅRSAKEN TIL KØ PÅ BANENE

FUGLE JEGER

over 20 år siden

FUGLE JEGER

Vi aksepterer spilletid på 4 t = 240min / 18 hull = 13.3min pr hull.
Banene sender ut en gruppe pr 10 min.
Iløpet av 3timer sendes ut 18 grupper
Dette er 3,3min for raskt pr gruppe til 4timer spilletid
18 grupper * 3,3min = 59,4 min kø !!!!
På 3 timer har altså starteren laget 1 time garantert gø!!!
Gr1 har 1 time igjen til slutt ved sp.tid 4t.
6grupper til: 6*3,3min = 20min
Når folk begynner å bli ferdige på hull 18 er der garantert lagt inn en ventetid på 1t og 20 min.
Er banen full booket er ikke dette synsing eller tro, men FAKTA.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Hvis du lærte deg at ord som 'fuglejeger' og fullbooket' ikke skal deles opp, ville du trolig spart flere sekunder pr. innlegg ved å slippe å trykke space.

Fugle jeger

over 20 år siden

Fugle jeger

Krutt...... Fikk du med deg poenget? Det er nemlig bra.

Fugle jeger

over 20 år siden

Fugle jeger

Rettelse: sier man at 12 av hullene tar 2 grupper går det lenger tid før regnestykket blir riktig.
Etter 5 timer er der 1 time venting.
Starter det kl 0900 er der 1 time venting kl 1400.

Vips

over 20 år siden

Vips

Moralen er:

Stå opp tidlig om morran og spill køfri golf!!!! :-)

Tim Johansen

over 20 år siden

Tim Johansen

FUGLE JEGER er sannsynligvis bedre i matematiske beregninger enn hurtig golf, praktiske løsninger, mekanismer på en golfbane og livets lære. Anbefaler at han jakter andre fugler enn birdies og eagles, for med hans regnestykker skulle klubber med 9 min eller mindre startintervaller ha enda lengre venting.

DET ER DEG DET KOMMER AN PÅ!!

fugle jeger

over 20 år siden

fugle jeger

Tim Johansen.........Hva din sterke side er vet ikke jeg, men tror du det ville bli lik kø om gruppene blir sendt ut på banen med intervaller på f.eks 5 eller 10 min?
Send ut 12 4ball i timen og se hva som skjer!

Balthazar

over 20 år siden

Balthazar

Du fugle jeger;
Regnestykket ditt henger ikke på greip.
Har det noen gang snurret rundt oppi hodet ditt at det er plass til mer enn én flight per hull samtidig ???
Ikke det nei ???
Ta en tur ut i skogen med hagla di og tell fugler i stedet for å skyte med rødfis på golfbanen.

Fugle Jeger

over 20 år siden

Fugle Jeger

Balthazar.....
Det er korrigert for lenger oppe på siden.
Resultatet blir det samme , men på noe lenger tid.
Fyller man mer i en beholder enn det man tapper ut vil den etterhvert renne over. eller hva?

H

over 20 år siden

H

Fugle jeger.
Ja, hvis man fyller mer inn i en beholder enn avløpet i beholderen klare å ta ut så renner den over. Har du også tenkt på at konsistensen på det som fylles i også avgjør hvor mye man får gjennom. Du skjønner vel at 200 liter vann renner fortere gjennom et 2 tommers rør enn 200 liter med seig tjære.
Folk må få opp farten og være mer effektive, da får man flere gjennom banen på 4 timer eller aller helst kortere tid.

Uff da

over 20 år siden

Uff da

Sorry Fuglejeger. Jeg skjønner at du har fått en fiks idé her og beklager å skuffe deg. Men regnestykket er helt feil.

For det første er det feil rent praktisk sett: Det er faktisk fullt mulig å gå en full bane på fire timer. Jeg har gjort det, og mange andre også. Den viktigste grunnen til at dette skal være mulig, er at banen er åpen og grei, uten at man må lete for mye etter baller. Bogstad er et godt eksempel.

For det andre er forutsetningene feil: Hvis man bruker en snitt-tid på 13,5 minutter, vil man bruke ca 9 minutter på par3-hull og ca 18 minutter på par5-hull. Dette inkluderer gåing mellom hullene.

I praksis er det plass til to grupper gjennomsnittlig per hull (ett på par3, to på par4 og tre på par5). Dermed er det altså plass til 36 grupper samtidig på en golfbane. Hvis vi er litt snille og sier at det kun er plass til to grupper på par5-hullene, så vil det forsatt være plass til 32 grupper samtidig mellom 1. tee og 18. hull.

Med 10 minutters startintervall, og hvis dagens første gruppe brukte fire timer, ville det bare være sluppet ut 24 grupper på denne tiden.

Konklusjon: Fortsatt god plass.

Ellers er det selvfølgelig logisk at hvis startintervallene blir kortere enn 10 minutter, så blir sjansen for kø større. Ditto andre veien.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Jammen morsomt å se matematiske regnestykker for praktisk tidsforbruk da.

Fugle Jeger regner nok i utgangspunktet med idealtid på hvert hull, og sånn virker det jo ikke.
Jeg har gått mange runder på ca. 4 timer med full bane, men stort sett så bikker det over 4.15 og som oftest så er det jo Par 3 hullene som gjør dette, for her er det kun plass til en 4rball, og da må man vente.

hadde vært stilig å finne en typisk 4timer bane og eksprimentert en helt dag for å finne ut hva som er oppskriften :D

Uff da

over 20 år siden

Uff da

Nei, jeg skjønte det nå. Jeg tror at det fuglejegeren tenker, er at man ikke kan gå ut før gruppen foran har hullet ut. Eller noe sånt. Nei, vet du, jeg tror ikke fuglejegeren tenker i det hele tatt. Jeg ser han satt oppe til over 4 i natt. Det er et fint tidspunkt å få gode ideer på. Har hatt det sånn jeg også. Våknet dagen derpå og så har den lysende logikken vært borte som dugg for solen.

over 20 år siden

hehe, jepp... been there done that.....

ØRNE JEGER

over 20 år siden

ØRNE JEGER

Tror egentlig han er vestlending, for han skriver mye med caps lock....... lol.....

Bereist

over 20 år siden

Bereist

Det er faktisk plass til 2 baller på par 3 hullene også.
Noen baner som har kommet litt lenger enn barnehagene i Norge praktiserer at man lar gruppen bak slå ut på Par-3 hullene før man putter. Dette er veldig effektivt på lange par-3 hull der man bruker noen minutter på å gå frem til hullet.

Men siden vi som nevnt lenger oppe har tjære i beholderen skader det ikke å øke intervallene utover dagen. De fleste banene har nok erfaring til å vite hvor lang tid det tar å spille nettopp den banen, og burde ta følgene av dette. Er lite imponerende å komme til en bane der det er 15 min kø allerede på hull 1.

Dessuten hjelper det med Marshall-tjeneste, men ikke så lenge marshallen er en gammel nybegynner pensjonist-dust som er mer i veien enn han hjelper til.

704

over 20 år siden

704

He he, jeg måtte le høyt av denne diskusjonen. Makan til regnestykker skal man lete lenge etter :o)

Bereist har for øvrig et godt poeng når det gjelder par 3 hull. Her kan det ofte lønne seg å la ballen bak slå ut før man putter. Dette fungerer (til tider) veldig bra. Noen baner gjør det jo allerede på enkelte hull, f.eks. hull 7 på Østmarka. Der syns jeg det har funket bra de gangene jeg har spilt der.

Fugle jeger

over 20 år siden

Fugle jeger

Makam til regnestykke .. ? kansje det.
Her er uendelig med variabler: 18forskjellige hull og med full bane 32 forskjellige spillegrupper.
Svaret tror jeg likevel er riktig:
Ved fullbooket bane må man utpå dagen regne med en spilletid på ca 5timer uten å ergre seg.

Uff da

over 20 år siden

Uff da

Hehe. Jo, svaret kan nok være riktig. Men begrunnelsen er feil. Svaret er jo gitt på forhånd, så det skulle ikke så mye til å få rett der.

Uansett tror jeg køene kommer selv om vi hadde gått over til 15 minutters intervaller. Noen går mye tregere enn andre, og det tar uansett tid å gå gjennom.

Så resultatet av en slik endring ville nok først og fremst vært en hevning av greenfee på 30-50% for å dekke inntektstapet.

Blir neppe gjennomført, spør du meg..:-)

fugle jeger

over 20 år siden

fugle jeger

Uff da.....du virket en stund fornuftig, men mener du virkelig at det ville blitt samme køene om det sendes ut 16 eller 24 grupper - på 4 timer???
uff og uff

Uff da

over 20 år siden

Uff da

Nei fugle jeger. Jeg sier ikke det, jeg sier at vi nok likevel ikke ville unngått køer helt.

fugle jeger

over 20 år siden

fugle jeger

Klart det - havner dere bak en gruppe som golfer i sirup blir det kø uansett.
Det jeg sier er at der er en grense for hvor mange grupper en bane kan sluke over tid uten at der oppstår kø. Dette gjelder selv om ingen somler og alle kan spille på 4 timer.
Sendes gruppene ut hvert 10 min vil det etter 4-5 timer være 1 time kø.
Så kan det kveruleres om det meste. Uansett tror jeg det er flere som bruker mer enn 4 timer enn de som bruker under 4 timer.
Ved en fullbooket bane må nok alle etterhvert kose seg med en 5 timers runde.
Tror alle ville gledet seg mere med golfen om de så på forholdene og aksepterte at i dag er vi så mange som spiller at det vil ta 5 timer.

Lost ball

over 20 år siden

Lost ball

Det er ikke startintervallene som er problemet, det er spillerne. Vi har 8 minutters intervaller, og det er forholdsvis lite kø. Vi "mangler" ett par 5 hull (par 71) slik at det er plass til færre spillere på banen. Likevel tar rundene som regel maks 4 timer. Jeg har riktignok ikke fått spilt så mye som jeg kunne ønske på hjemmebanen i år, men det var 1 (turnerings)runde som tok ca 4t 15min, ellers gikk samtlige på kortere tid.

Hvis alle passer på å ikke miste kontakten med gruppen foran, så går dette greit. Problemet er at når Ola Potet har betalt greenfee/årskontingent, ja da eier han banen, og alle andre skal gi f... i om han bruker 14 slag og 20 minutter på ett kort par 4. Det er store innsatser må vite, taperen må jo betale kaffe etter runden. Det trenger bare skje med en gruppe på ett hull, så forplanter det seg bakover i det uendelige. Men da er det ikke startintervallet det er noe galt med.

Forresten så er og blir regnestykket feil. Hvis gruppene sendes ut med eksempelvis 10 minutters intervaller (eller 8 min som hos oss), og opprettholder denne avstanden til gruppen foran gjennom hele runden, da kan det rett og slett ikke bli kø.

Jeg slo nesten rot

over 20 år siden

Jeg slo nesten rot

Kunsten å gå en behagelig 5-timers runde er å spille i riktig tempo. Går det treigt foran er det ingen vits å løpe fra ball til ball, stresse med slagene for deretter å stå å skravle på neste tee sammen med de to ballene foran og etterhvert med de to ballene bak.
Utnytt tiden slik at det FLYTER. Da vil det gå enda en smule saktere, men ikke så mye.
Banepersonalet må ta på seg ansvaret for å ikke dytte for mange baller ut på banen samtidig. Min egen klubb øket startintervallene med halvannet minutt for et par år siden, og det gjorde underverker. Likevel er 10 min for tett utpå ettermiddagen i helgene. Heldigvis er det en god del no-show som gjør at en viss flyt opprettholdes.
Husker med gru tilbake på en lørdags morra for 2 år siden når to baller fra den japanske ambassaden startet tidlig på morran og brukte 5 og en halv time uten at noen gikk foran dem. Pensjonistmarshallen fortalte at han turte ikke å snakke til dem for det var "viktige" folk, og når jeg startet utpå dagen var vi 4 baller som stod og ventet på hver tee.

hallo?

over 20 år siden

hallo?

Årsaken til sakte spill er høy-hcp'ere.... det vet alle

Rampo

over 20 år siden

Rampo

Enig, la oss ta dem

ØRNE JEGER

over 20 år siden

ØRNE JEGER

FUGLE JEGER,

du tar feil, du driver matematikk-vranglære så det holder.
det er ingen automatikk i at det må bli kø om banen er fullbooket.

det som er automatisk, er at ikke alle spillere er like flinke til å holde tiden, og dermed blir det kø.

jeg har spilt golf på et utall baner i Norge og i mange andre land, og opplevd fullbookede baner hvor runden tar under 4 timer, med 10 minutters mellomrom mellom ballene.

hvordan er det mulig når du sier at dette ikke er mulig?

betyr dette at du er en påståelig spirrevipp som tror du har alle svarene, eller at alle vi som har opplevd det samme som meg lyver?

your call m8.....

NB! Jeg er langt ifra noen høyhandicapper, langt ifra noen lav-handicapper, men har lang erfaring, og spiller stabilt og effektivt.

Bobla

over 20 år siden

Bobla

Sånn rent teoretisk:

På et par 3 hull er det plass til 1 flight
På et par 4 hull er det plass til 2 flighter
På et par 5 hull er det plass til 3 flighter.
På en par 72 bane med 4 par3-hull. 8 par4-hull og 4 par5-hull er det plass til 32 flighter.
Sendes det da ut en flight hvert 10ende minutt vil det ta 5t 10 min før 32 flighter er ute og banen er full. Forhåpentligvis har da de første gått av for en stund siden. Men er det en eneste flight som holder skatere tempo enn 5t10min blir det kø.
Siden verden ikke er ideell blir det kø lenge før, men 10 min mellom hver flight bør likevel holde.
Regnestykkene til Fugle Jeger og mitt er to ytterpunkter. Sannheten ligger et sted i mellom.

Og til Ørne Jeger: Jeg har også spilt golf i mange år på et utall baner i mange land, og har aldri opplevd at en runde tar mindre enn 4 timer når banen er fullbooket. De gangene jeg har gått på kortere tid har det vært langt fra fullt på banen. Kan heller ikke huske å ha spilt noen steder med mer enn 10 min mellom hver flight.

Løsning

over 20 år siden

Løsning

Har kjøpt årsavtale på autopass, løser alt!!

Unreal

over 20 år siden

Unreal

Kom over denne tråden nå for første gang.. Her det mange som ikke skjønner enkel logikk. Hvis alle flightene går på 4 timer vil det aldri bli kø, selv om det er 32 flighter på banen (Bobla). 8 minutters intervaller er heller ikke problematisk.

Poenget er at KONSEKVENSEN av at en eller flere av flightene ikke holder tempoet blir større med 8 minutters intervall - enn ved 10.

realist

over 20 år siden

realist

Poenget her er at når det er helt fullbooket på en bane så må ingen forvente eller tro at de kan gå på noe i nærheten av 4 timer når banen er fyllt opp.
Det er lov å leite 5 min. Om alle gruppene leiter 5 min på 1 hull - Alle gruppene roter og bruker 3min ekstra på 3 hull .
det er ikke urealistisk.
Hvordan ville du karakterisere spillet deres etter 18 hull når dere hadde leita på 1 hull og 3 hull der flere spillte dårlig så det gikk 3 min ekstra og 14 hull gikk som en strek????
Karakteristikken ville være at i dag gikk det unna -en kjemperunde.

Disse gruppene ville ikke ha problem med å ta inn det tapte og gå på 4 timer, men for her er et stort men - de vil ikke klare å ta dette inn når banen er full.

Teori i praksis

over 20 år siden

Teori i praksis

Det var da svært til mange bokstaver i denne tråden, dere. Nes hadde 10 min intervaller før, og 8 min nå. Før var det bra flyt og 4 timers runder. Nå er det mer venting og lengre rundetider. Men nå er det 20% flere som får spille, selv om det blir sen middag.

meg

over 20 år siden

meg

Og endel tall i tillegg, vi gamle har vanskelig for å "fly" rundt i samme tempo som 20-åringer.

Tenk litt på oss pensjonister også. Vi trenger noe hyggelig å gjøre i all vår fritid.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her