Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sistemann på vei ut

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Da er siste "nordmann" på vei ut av ET kvaliken. Nilbrink ligger 7 over, med nedadgående formkurve. Ser ut til at cut vil gå på 5 over eller deromkring. Englenderne dominerer kraftig i toppen av lista. Se mer her http://scores.europeantour.com/leaderboard.sps?iTourNo=2005994&iTourId=3.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Nitrist. Selv ikke med inngiftet svenskehjelp ser vi ut til å klarer det.

Vi får krysse fingrene for Henrik B!

Update

over 20 år siden

Update

Nå er han 9 over etter 9 hull, cut ligger akkurat nå an til å bli 4 over. Det skal et mellomstort under til, mer håpløst utgangspunkt enn fotballlandslaget i morra.

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

Nilbrink ut - men den som får sove dårligst i natt er Ariel Canete. Kvadruppel 8 på avslutningshullet for å miste jobben med ett slag!

Roar

over 20 år siden

Roar

...og fra P4tour til europatour for svenske Christin Nilsson..

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Gary Abbery og Henrik Nystrøm er sikkert ikke misfornøyd med sine birdies på 18....

snappy

over 20 år siden

snappy

Christian Nilsson er jo helt sinnsykt bra, men er fryktelig dårlig på chipping... Han må bli bedre på det...

Er faktisk ganske morsomt å se på han, slår dyrisk langt og hardt.... Har kansje blitt bedre etterhvert, men han treffer veldig ofte green, så han trenger ikke være så god..

Han her er nok den i Europa som har det beste fotarbeide i nedsvingen... Dette tror jeg mange er enige om, iallefall de som har sett han slå... Digger at han klarte det..

Lykke til Christian..

Og til de Norske, start med å trene... Funker ikke å slå to bøtter på rangen, chippe litt hver dag.. Dette er en jobb, ni til fire hver dag..

I år som i fjor

over 20 år siden

I år som i fjor

Banen er stengt, men treningsfeltet er åpent.

Jeg, avdanket toppidrettsutøver fra en av våre norske paradeidretter, nå godt oppi 40-åra er HELT ALENE når jeg trener, nesten hver dag når været ikke er for ille.

Klubben prioriterer å bruke tid og penger på juniorene, men hvor faen er dem???
Innetrening 1 kveld i uka med påfølgende gatekjøkkenkos som lokkemat holder ikke.

Den gang jeg var på internasjonalt nivå i en fysisk krevende idrett trente jeg 3-5 timer hver dag. Mer kunne ikke kroppen absorbere. Ofte hard fysisk trening på eller over smertegrensa. Vondt som faen. Ute og løp i allslags vær. Vondt i kroppen hele døgnet når musklene skulle restituere seg og tømmes for opphopet melkesyre

Golf er en presisjonsidrett der de beste trener 8-12 timer per dag.
95% av treningen er kosetrening som ihvertfall ikke har smerteaspekt.
Da blir 2 timer i uka litt i minste laget for norske juniorer som muligens har ambisjoner.

Noen som lurer på hvorfor Norge ikke hevder seg internasjonalt ????

Noen som også føler at klubbenes oppbakking av late ubrukelige juniorer er penger i dass ???

Er det noen i forbundet bortsett fra Jan Erik Aalbu som vet hva det vil si å trene ??? Finnes det noen i det hele tatt i klubbstyrene som vet hva trening er ??? Bortsett fra Bjørn Wirkola og nevnte Aalbu kjenner jeg ingen.....

Mats

over 20 år siden

Mats

Hvis flere skjønner verdien av blod, svette og tårer så kan vi hevde oss i golf også. Finnes ikke noe særlig treningskultur, desverre. Spør de beste spillerene i verden hva de har gjort og hvordan de trener. Trener nærspill mange timer hver eneste dag, langspillet har de innebygd i kroppen. Steen Tinning sa det veldig bra under intervju på Teetime.dk når han ble spurt om hvordan han ville prestert i en ET turenring nå: jeg ville ikke merket noe særlig i den delen som omhandlet det slagmessige, der ville jeg vært fullt på høyden med de andre spillerne, men nærspillet ville jeg ha slitt meget med. Det er det første som ryker uten jevnlig trening.
Det er ikke så viktig treningsmessig å slå driveren lengst mulig inn i et lerret på en simulator, men morro er det. For de som har mulighet til et innendørs treningsområde så er det jo absolutt å anbefale å trene puttingstroke og chipping etpar timer hver dag, for de som satser. Suppler med noen få jern og woodsslag mot slutten av treningen.
Det er heller ingenting i veien får å gå ut på diverse treningsfelt utendørs å trene nærspill. Trenger ikke å ha en åpen bane for å trene nærspill. Det viktigste er viljen til å trene og å prestere på sikt. Langrennsløperne trener rulleski resten av året når det ikke er snø. De beste juniorene og aldersbestemte 12-13 åringer trener 5-6 ganger pr. uke. Det bør også golfspillere som satser litt gjøre. Trenger ikke bare tenke på neste treningsleir tur til Spania eller andre plasser, men utnytt tiden treningsmessig med de forholdene som er. Da tror jeg vi vil se en ny generasjon ikke jålende og bortskjemte gutter og jenter som har en innstilling som betyr best når gjelder!

javel...

over 20 år siden

javel...

Mats, du må bare huske på at det er ikke så lett å slå hvite golfballer mot hvis snø i minusgrader, og at det ikke er så veldig mange steder hvor det er mulig å trene nærspill i innendørssenterene. Man kan trene putting ja, men ikke wedger fra 100 m og innover, samt chipping. Chipping går til en viss grad, men det er ikke plass nok, greenene er for små og områdene rundt greenene er for små de også! Så vi må nok tenke på treningsleiren til Spania til det kommer innesentere der det er bra nærspillsmuligheter! :)

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

Klarer ikke å la være å kommentere de to siste innleggene....

Har dere noen ide om hva de beste juniorene i Norge driver med på denne årstiden ?

Boggie

over 20 år siden

Boggie

De er på golfsenteret på Fornebu..., det vet jeg....

Johannes Paul II

over 20 år siden

Johannes Paul II

DE beste, dvs noen veldig få, trener seriøst, og det gir resultater.
Men jeg vet at de som trener golf like seriøst som f.eks Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang, Johann Olav Koss, Kristen Fløgstad, Vebjørn Rodal, og Ole Einar Bjørndalen gjorde og gjør på sine idretter, de kan man telle på en hånd.

Tar man den 50ende beste norske 15-åringen i langrenn, og sammenligner treningsseriøsiteten med den 50ende beste norske golfspilleren uansett alder, så har langrennsløperen en 100 ganger mer seriøs instilling til sin idrett.

Skiforbundet har i alle år gitt ut treningsmateriell og treningsprogrammer, holder trenerkurs og oppdateringskurs for trenere, organiserer seg i lands, landsdels, krets og klubblag.

I Norge har vi kun én seriøs treningsgruppe i golf (team norway), i langrenn finnes mellom 20 og 30 grupper som er like seriøse og har dobblet så mange deltagere.

Jeg kan trygt slenge ut påstanden om at norsk golfledelse er både kunnskapsløs og evneveik. Ser jeg på de 3-4 klubbene i Osloområdet der jeg personlig kjenner til styrene finnes ikke EN eneste leder med seriøs idrettsbakgrunn, ingen med trenerutdanning (for det har de jo pro til..) og ingen som er interessert i å AKTIVT utvikle spillere. Det eksisterer noen halvseriøse selvoppnevnte gjenger som trener litt sammen, men den enkelte må selg sørge for båder å få instruksjon og sette opp treningsprogram.

Har to gutter som både spiller golf og ishockey, og mens hockeyklubben har ledelse der ALLE har spilt og/eller fortsatt spiller aktiv hockey, så er golfklubben styrt av tilfeldige tilårskomnet kompiser og kollegaer som knapt har grønt kort, som aldri trener (bortsett fra å spille noen runder i året).

Sånt blir det ikke høyt nivå utav. I Norge har vi hverken klubber, treningsfelter, ledere eller utøvere som er bra nok for toppidrett.
Noen få unntak finnes heldigvis, men de er så få og nivået er så marginalt at hvis et par av dem slår 2-3 dårlige slag så blir det ikkenoe spill på hverken ET eller PGA.

I stedet får å velge gamle kjerringer og pensjonerte direktører inn i styrene bør vi heller velge inn unge friske krefter med idrettsbakgrunn. Da først blir det fart i sakene. Men innen den tid må vi vel vente til de sittende lederne dør av høy alder, ref paven....

Mats

over 20 år siden

Mats

Meget bra skrevet Johannes P. Du peker på kjernen idet hele. Ikke minst hvem som sitter i styrene i klubbene. Det viktigste er å få inn økonomer og andre fra næringslivet med rimelig lite peil å golf og hva som kreves generellt sett innen trening. Når det da endelig er noen med litt idrettsbakgrunn i styrene og disse kommer med gode forslag, blir de klubbet ned med bakgrunn av behovet, økonomi, og annet. Det hjelper jo heller ikke når 99% av klubben har over 10 i handicap og kun er interessert i en bane og egenverdi. Vet om virkelig få klubber som kan kalles et idrettslag med fokus på trening og mulighet for utvikling og oppflging.

hah

over 20 år siden

hah

Smart å si at det bare er Team Norway som trener seriøst! Hvis du er LITT smart og ser på de spillerene som går på NTG og er på landslagene (ingen er i team Norway), de trener for harde livet. Du få ringe dem hvis du ikke tror meg! Og det er ikke sånn at du får + hcp ved å sitte på stumpen og tro du trener, det viser bare hvor lite du kan om enmet!

Kjære deg Johannes, du må følge litt bedre med på hva som skjer rundt deg. Standarden blandt de beste hever seg, dette gjør også treningmengdene og satsingen fra de enkelte klubber og forbundet.

Erling

over 20 år siden

Erling

Du "hah", du må følge med på hva du leser.
Prøv en gang til. Greier du det, finner du kanskje ut at du og Joh P mener det samme....
Mange av de virkelig gode golfspilleren trener på egenhånd godt hjulpet av bl.a. foreldre, klubbene kommer med på lasset etterhvert, men i de fleste tilfeller bare som pynt.
Har til gode å oppleve at en golfklubb har tatt tak i ungdommene fra de var nybegynnere og fulgt dem opp med daglige treninger med tanke på å skape topputøvere.
De hjelper dem gjerne i gang (GK-kurs og en juniurtrening hver tirsdag...), for deretter å overlate dem til seg selv i flere år, og henger seg på lasset igjen når de begynner å bli gode.
Å arrangere juniortrening en gang i uka er en vits.

Hva angår de som begynner på NTIG, så er de allerede utmærkede golfspillere, og bakker hverandre opp når de er sammen. Men de tilhører likevel hver sine klubber og drar hver til sitt så snart anledningen byr seg. Kan derfor neppe kalles en seriøs treningsgruppe, og det er ikke NTIG som skaper golfspillere av dem. NTIG er bare emballasje.

Erling igjen

over 20 år siden

Erling igjen

Selvfølgelig hever standarden blant de beste seg. Skal ikke så mye til siden de beste ikke har blitt gode før nå....

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

Jeg trodde Johannes Paul II var død ? hans uttalelser kan iallefall tyde på at det er noe som er dødt.....

Tema Norway en treningsgruppe ?

Som jeg skrev i ett tidligere innlegg i denne tråden; hva vet dere synsere om hvordan og hvor mye de beste juniorene trener ?

Hva tror dere de bruker denne årstiden til ?

I år som i fjor

over 20 år siden

I år som i fjor

at de fleste bruker dene årstiden til å gå på skolen, drive med andre idretter enn golf, elller ikke gjøre noe som helst.
Hvor mange trener golf hver dag ??? Sikkert noen, men i % blir det et veldig lite tall.
Nå har frosten satt en stopper for utetrening, ihvertfall for noen dager. Men siste måneden som banen har vært stengt og bare treningsfeltet åpent, så har jeg ikke set EN ENESTE av de bedre spillerene i klubben, bare meg selv og et par andre middels gode gubber.
Så jeg bare spør; Hvorfor???
Dere som hisser dere opp over mine og andre sine negative kommentarer må gjerne komme med konkrete eksempler på hvor og hvem som trener når... Å argumentere med at Johannes Paul er død og at kommentarene er så og så negative blir for dumt.
Du Mikkel, som kjenner så godt til alle sine balltreff i Drammen kan sikkert fortelle hvor alle de seriøse spillerne der har trent siste måneden. Å slenge urelevante påstander i en diskusjon imponerer ingen

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

Har jeg sagt noe om seriøse drammensgolfere ?
det er noen, dessverre ikke mange nok ennå....
Jeg vet om mange juniorer som trener kondisjon, styrke og driver med svingrettelser/endringer på denne årstiden....etter min mening er det rettere fokus nå enn å stå sammen med "40 åringer", meg selv inkludert, på rangen og pælme baller.....eller drive nærspillstrening på tælan....

Det blir aldri en diskusjon, seriøs eller ei, hvis alle mener det samme :-)
Ellers kan det være greit at de som har meninger skriver iallerfall nicket sitt så man vet hvem man skal svare..

Uppercut

over 20 år siden

Uppercut

Der tar du styggelig feil, Mikkel, samma f hvem du står sammen med på rangen (så lenge temperaturen er over 2-3 grader) blir du en bedre golfer av å svinge køller enn ved å svinge vekter i kjelleren.
Er vel ikke bare ikke snakk om å pælme baller, men trene presisjon.
Å la en hel treningsmåned gå fra seg frivillig i tillegg til 4-5 mnd tvangsavbrudd forteller hvor seriøse golfspillerne er.
Nå man så vet at Drammen har ett av de beste juniorlagene i Norge, og det likevel er bortimot tomt på gresset, så vet ikke jeg hva jeg skal kalle de andre klubbenes "elite"-utøvere.

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til uppercut
når du havner i roughen må du styrke, har du ikke styrke nok må du trene !

Sett opp mot når konkurranseseongen er må man prioritere hva man skal bruke tid på når....

Drammen har nok ikke et av de beste jr.lagene, de har noen få som tidvis henger med de beste......og de få trener.....mye !

Uppercut

over 20 år siden

Uppercut

Hva er styrke nok, Mikkel ????
Skal du slå gode slag fra røffen må du trene i røffen.
Hvor mange trener i røffen bortsett fra at de slår ETT slag derfra når de har havnet der under en runde.
Jeg spurte et par av medlemmene på hhv juniorgruppa og elitegruppa på hjemmeklubben min. Disse hadde ALDRI trent på å slå hverken fra røffen, skogen, under trær, slå feil vei med baksiden av køllen, osv.
Proen vår er profilert langt utenfor klubben, holdt for å være en av de mest erfarne i Norge, men jeg stiller store spøsrsmålstegn ved kompetansen hans, og det samme med kompetansen til de aller fleste andre proene i Norge.
Proene er utdannet i svinganalyse, men de har ingen trenerutdannelse. De blir utdannet mht å lære nybegynnere å spille golf, og å forbedre teknikken til spillere på alle nivåer. På enkelttimer.
Jeg etterlyser herved konkrete eksempler på pro'er som har tatt med seg treningsgruppa si ut i skogen for å øve "recovery".

Og hvorfor sørger ikke proene eller styret for at det blir fellestrening etter at banen er stengt ?
Neida, da stikker proene på feire og styrene forsvinner i løse lufta.
I beste fall jobber noen av proene innendørs.
Er det ikke litt idioti å stå inne og slå baller i et nett når det er 14 varmegrader, sol og perfekt gressmatte ute ??
Og her er det noen som forsvarer hvordan spillerutvikling foregår.
Ta fingeren ut av øya og koble til hjernen.
Hilsen TrenerIV i fotball.

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til uppercut;
les innlegget mitt en gang til......

kanskje det ikke er så dumt å fortsette med fotball :-))

shooter

over 20 år siden

shooter

Det er feler enn bare de på team norway som faktisk satser på golf her i landet og driver seriøs trening. hvis vi først ser på ntg er de en gjeng med juniorer som trener mye og fokusert. de er på fornebu ofte med trenere og i tillegg driver egentrening. nå er de i usa på treningssamling for å kunne trene på gress. de aller fleste som kommer på landslaget til neste år driver også seriøst trening i ca 10-.20 timers trening i uken. men det finnes andre jyunioerer og! jeg ser stadig en del juniorer på fornebu som jeg vet trener opptil 20 timer i uken (fysisk+golf), satser og jobber hardt for å bli god.
det vil ikke være mye igjen av golfklubbene uten juniorene til å ta over når de middelaldrende herrer og damer i klubbene rund omkring ikke orker å tusle rundt på søndagene...

The Observer

over 20 år siden

The Observer

Skulle basre mangle at ikke de på NTG trener seriøst.
Hva angår gamle gubber så har jeg bitt meg merke i at på de siste klubbmesterskapene har noen av disse gamle gubbene langt oppi 40-åra knust de fleste juniorgutta som får hjelp og støtte både i hue og ræva.
Det som forundrer meg er at gubbeklubben faktisk spiller rundt handicappet sitt på 6-7-8-9-10 osv, mens juniorgutta med 2-3-4 i hcp ligger på 20-tallet i stablefordpoeng.
Noen andre som har sett det sammme ?????

Middelaldrendre

over 20 år siden

Middelaldrendre

Jada, flere ganger. Gi juniorene mer penger slik at de kan bli bedre

NOT

Arthur

over 20 år siden

Arthur

I min klubb er det juniorene som vinner klubbmesterskapet, ingen av de gamle gutta med singelhandicap klarer å matche juniorene. Juniorene trener 5-6 ganger i uken hovedsaklig med golfteknikk inkl. videoanalyse, samt mye putting og nærspilltrening. Det er nå det er tid for å legge om eller korrigere svingen, ikke midt i turneringssesongen. I tillegg kommer fysisk trening.

Det er faktisk noen juniorer også utenfor NGT-miljøet som trener 15-20 timer i uken fra begynnelsen av november helt til drivingrangen åpner igjen på våren. Hvorfor de skal stå på en frossen drivingrange i mørket når det er mye enklere å trene inne vet ikke jeg, men det er jo alltid noen som har facitsvarene. Det er ikke så mange steder det er 14 grader, sol og perfekt gressmatte om dagen.

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til "The Observer": nei, jeg har ikke merket meg det du nevner ifht stablefordpoeng, iallefall ikke i min klubb.
det er forholdsvis lett å holde "kontroll" på de med 1-3 i hcp da de ikke er mange....

når det gjelder klubbmesterskap så vet jeg at den turneringen teller mer for den middelaldrende klubbspilleren enn for de som har andre mål....
i min klubb er den tiden over da "vi gamle" kan "stjele ett mesterskap, de yngre "2-3" handicapperne er best uansett om de ikke spiller på "topp" selv om noen andre i enkeltrunder kan klare en hyggelig score...

Det som er artig å registrere er at i etterkant av f.eks klubbmesterskap så dukker gjerne debatten opp om enkelte av "de gamle" ikke burde prøve seg på ett høyere nivå, "de er jo ikke så langt bak våre satsende unggutter".....noen har gjort det og har fått erfare at hjemmeklubben med klubbtee er noe annet enn å spille fra bactee på f.eks en AmaTour...fakta er at ingen har gått runder på 70 tallet når de har prøvd seg, det gjør de satsende hele tiden....

til Arthur: du har helt rett og følger tydeligvis med.

til middelaldrende: du er snart gammel, innse at toget ditt har gått :-))

Middelaldrendre

over 20 år siden

Middelaldrendre

Toget kom aldri. he he. Ja, jeg er snart gammel
Jeg er ikke i posisjon til å ta noe KM, har heller aldri vært.

Jeg var kanskje litt generell i mitt innlegg. De under 4 spiller som regel stødig. Verre med de juniorer fra 5 til 10. Der er det mange med jålehcp pga. at de spiller seg ned utenom konk.

Mats

over 20 år siden

Mats

Juniorer med jåle/juksehandicap på 2,3 og 4 som til stadighet ligger på 20 tallet ser vi hele tiden, desverre. Men det finnes også noen seriøse som er i NGF's satsingsgruppe. Men disse bryr seg ikke om de har hverken 0 eller 3 i handicap, de presterer og vinner også noen klubbemesterskap rundt omkring. Det er de som er fremtiden - ikke de 150 som hverken trener ordentlig eller som ikke har en voksen golf tankegang og plan for sitt eget spill. Vi har en håndfull lovende nå som kan utvile seg til å bli gode spillere. Men dette kommer ikke over natta, gi de 5-7 år. Golf er langsiktighet, å skynde seg langsomt og oppleve stagnasjon underveis er nøkkelen til suksess, som i alle individuelle idretter.

Eksperten

over 20 år siden

Eksperten

Jeg vil foreslå for Mats at han bør sette seg litt mer inn i hvordan hcp-systemet i Norge fungerer. Hva mener du egentlig på jålehcp på 2,3?
Viss du har tatt en titt på kortet du får fra NGF hvert år, så vil du kanskje se at hvis du skal senke deg f.o.m. 4,5 i hcp, må dette forekomme i en turnering. Jeg spiller ofte med folk med hcp på rundt 10, som hacker seg rundt på en tresifret fiasko. Når man har 2,3 derimot, har man bevist at man spiller stabilt på eller bedre enn sitt hcp, fordi noen "dårlige" runder på 34 poeng vil være nok til å øke det med 0,1, som er tilsvarende det man senker seg med pr. poeng.

Hvis ditt kort er grønt, noe som ikke er så usannsynlig, vil jeg foreslå at du låner en kamerat sitt.

Johannes du klagde over bredden, men det er vel ingen hemmelighet at langrenn har en lengre tradisjon. En norsk juniorløper som er på 50. plass i Norge kan når som helst slå igjennom. En norsk juniorspiller på 50. plass i Norge er langt, langt unna å lykkes. Husk også at bredden i norsk langrenn er endel større enn den vi har i golfen.

Ser også du ettelyser ledere som har vært aktive spillere?
Hallo? Den generasjonen hadde knapt sett ei golfkølle når de var unge. Men hvis du kan grave fram 50 Asbjørn Ramnefjeller og plassere de rundt i norske klubber, må du huske å bruuke de to andre ønskene du fikk utdelt.

Mats

over 20 år siden

Mats

Problemet er at endel arrangerer egne turneringer der gimme putts på 1-3 meter ikke er uvanlig og skriver seg ned etter runden. Fullt lovlig og en ukultur som foregår i visse miljøer. Jeg har selv 1,9 i handicap og spiller stabilt mellom 72 -75 slag, hvis du hadde sett noen tidligere innlegg.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

men Mats da....

De som vanker i de miljøene spiller jo ikke med noen andre, og når de gjør det, så taper de så det ryker av dem.

hvor er problemet da?

Og for å være ærlig, så tror jeg ikke det miljøet er så veldig stort ut fra hvordan du forklarer det.

Jeg kunne også kalt meg Mats og skrevet at jeg hadde 1,9 i hcp, så lenge jeg holdt meg anonym.
Siden du har slik kjennskap til disse undergrundsmiljøene, så har du kanskje gimmet deg selv til 1,9 også da, eller?

;O)

Eksperten

over 20 år siden

Eksperten

Jeg ville ikke tro at de juniorene som er nevnt i innlegget over har særlig høye ambisjoner, når de trener 2 timer uka.
Jeg kjenner til flere lovende juniorer, som også presterer i norges- og europatoppen, og vet at disse trener timesvis hver dag.

b

over 20 år siden

b

Her er det snakk om så "mange" juniorer. Alle kjenner jo flere som ferdes der opp på europatoppen. HallOOO, hvor er alle disse juniorene til daglig - det er jo ingen som ser dem, eller snakker alle sammen om de 5 - 6 som alle vet om og som det skrives om i avisen og kjenner fordi de har sett dem i en turnering.

jaha

over 20 år siden

jaha

Dere som synes oss juniorer i norgeseliten får snakke med Gud da, så han kan gjøre at det blir sommer og spillbare forhold i norge hele året. Eller bygge en stoooooor innendørshall med 18 hull og treningsfasiliteter som en vanlig bane har, eller enkelt og greit betale treningsleir for oss i et varmt land hele vintersesongen.

Det er faktisk ikke sånn at man får noe spesiellt ut av å se at ballen flyr i 1 sekund før den treffer en vegg, det gir ikke så veldig bra feedback på hva man driver med. Og man blir ikke god til å putte, eller får bra nærspill av å trene på fornebu eller Sandaker. Man går også ganske lei av å slå inn i en vegg som er 40 eller 80m borte... Det gir hvertfall ikke meg noe, og min trener sier det samme. Man går bare lei! Det er bra for hackere å trene inne, men ikke for elitespillere, de må være på gress hele året.

så stfu om at vi ikke trener nok!

Birger

over 20 år siden

Birger

åååh, en sår junior......

Mats

over 20 år siden

Mats

Mange såre bortskjemte juniorer her som er vant til å få sydd puter under armene i alle sammenhenger. Slutt å syt og benytt mulighetene. Det er ikke snø ute enda, da må en benytte seg av det, trenger ikke en åpen bane eller range for å trene forskjellige ting. Hvis en virkelig VIL bli god så benytter en alle muligheter. Har du mulighet som mange juniorer har, så tar en med seg noen wedger ut og trener timevis på chipping. Trenger ikke slå driveren eller 3-4-5 jern o.l Det er nærspillet som er viktig, alltid. Når dette ikke trenes og terpes på, hjelper det lite å slå ballen 280 med driveren. Med det er vel for kaldt og ungdommen idag vil vel heller spille playstation eller golfspill, og vente på neste treningsleir i Spania og pappa betaler. Kommer virkelig til å bli solide golfspillere på ET av dette, som vet hva spillet gir og krever og det utrolige harde arbeidet som ligger bak veien til toppen. Det er rimelig mange spillere på ET som har en forhistorie som er helt utrolig for oss på berget, selv om de ikke har noe særlig vinter. Enten ikke råd til køller, nektet å spille på banen, årevis som caddie for å skaffe penger til øvrig familie osv. Men de hadde et mål, hardt arbeid over lang tid, så KAN målet bli nådd. Det er langt frem for den hamburgerspisende, bærbar pc, merkefikserte, generellt bortskjemte juniorstaben i norsk golf. Og hvis jeg tråkker noen på tærne, så var det meningen.

Til Mats

over 20 år siden

Til Mats

Hold kjeft. Du vet nok ikke hva du snakker om.
Hva bygger du uttalelsene dine på egentlig?
Om sønnen din er en feit slask som spiller PS, så ikke tro alle gjør det da

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Hver sommer ser jeg skiløpere som trener på rulleski og hver vinter ser jeg fotballspillere som trener på kunstgress. Hoppere hopper i plastbakker, skyttere tørrtrener hjemme - uten å skyte etc etc. For ikke å glemme de amerikanske skøyteløperne som drev med rulleskøyter i årevis før de prøvde seg på is. Hvorfor kan de fleste seriøse idrettsutøvere erstatte "the real thing" med noe annet men ikke golfspillere ? Det er bare å være ærlig - gode idrettsutøvere blir gode fordi at de ofrer noe og tar de forholdene de får. De som hele tiden skylder på vær og føreforhold har ikke den driven som er nødvendig.

Jeg sier ikke at det ikke finnes utøvere som har den gutsen som trengs i Norge - jeg sier bare at du må ha bøttevis av guts for å bli best. Et godt sted å begynne er å bruke mulighetene man har og ikke sutre over de man ikke har. Foreløpig er det ikke 15 grader og sol hele vinteren i Norge. Sånn er det bare.

Passauf

over 20 år siden

Passauf

Det viser seg fra tid til annen at folk lykkes til tross for at forutsetningene ikke er de beste. Til og med kan vi si at alle odds er mot dem. Vi er et lite land og dermed for få av folk som har dette lille ekstra i seg for å bli best på et område som egentlig ikke skal være mulig. Disse forhold slår godt ut i golfsammenheng. Janteloven på toppen gjør nåløyet trangere. Jeg tar av meg hatten for alle som prøver. Jeg har ingen ting til overs for de som fokuserer på begrensningene. Når det er sagt må vi være realistiske når forventninger skapes. Drømmer og ønsker er noe annet. De er viktige motivasjonsfaktorer til de som prøver til tross for nevnte hinder på veien til internasjonal golf. Det er viktig at drømmer gis næring til de som bærer dem. Når ungdommer tar tak i begrensningene er det viktig å minne om drømmen de bærer på. Jo lenger man tør å bære på drømmen jo større blir sannsynligheten til å lykkes såpass at forhold blir lagt til rette og begrensninger dempes. Dette er naturligvis en forenklet fremstilling men er altfor ofte tilnærmet riktig på mange områder i vårt lille land. Dream on!

over 20 år siden

litt artig at en hissig junior tar seg nær av det du sier da Mats.... du traff EN tå i hvertfall....

Litt artig at man ber andre holde kjeft på et debattforum også....

hihihi

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Alt var bedre før.... eller? Hvem sa dette?

”Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk.”

40-åring

over 20 år siden

40-åring

Jeg vet ikke hvem som sa det, men det er ikke tvil om at det er relativt færre som trener seriøst nå enn for 20-30 år siden.
Nå er ungene feitere, latere og har dårligere motorikk.
De aller beste er nok enda bedre, men "middelklassen" står det sørgelig dårlig til med.
Det er bare å sammenligne prestasjonene i skoleidretten, så taler dette sitt tydelige språk.
Vi kan gjerne sitte her og være enige om at "juniorene" trener aldri så seriøst, men de seriøse finnes det utrolig få av. Å ha 1 i hcp betyr ikke nødvendigvis at man er seriøs.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Svar: Sokrates, ca 600 Fvt

dere skjønner virkelig ikke.

over 20 år siden

dere skjønner virkelig ikke.

Dere har ikke fått med dere hva som skjer her ass... vi bruker de mulighetene vi har, vi trener inne hele vinteren! ingen som har sett det? det er kanskje fordi vi trener før og på skolen, er noen som går på ntg, og andre som har fritmer om morran!

Dessuten er det MYE lettere for en forballspiller å spille på kunstgress eller en skiløper på rulleski, finnes ikke akkurat alternative baner man kan spille på ute om vinteren? simulator ja, men det gir deg akkurat like mye som å slå inn i en vegg. Det går ikke sammenlike golf og andre sporter på den måten, for vi må faktisk ha gress å spille på for å bli bedre, en fotballspiller får nesten samme effekten av å trene på kunstgress! Det kan man ikke si noe imot...

Man ser desverre at det ikke er nok debattanter som vet nok om hvordan det er å være elitegolfer i norge. Jeg er faktisk inne i dette miljøet i norge, og jeg VET at de andre trener mye, og bruker de mulighetene de har.

Hver eneste lille diskusjon jeg leser på scangolf er full av folk som tror de kan og vet alt om det de snakker om, men dere kan desverre ikke det. Så slutt å tro dere kan komme å fortelle de som faktisk vet noe om det de snakker om hva som er riktig!

45-åring

over 20 år siden

45-åring

Sikkert morro å være elitegolfer når så få satser.
Kan kalle seg elitegolfer uten å være det.
Elitegolfer i Norge....15 plass på amatour og neste deltagelse på P4.
Ja, det er vansklig å være elitegolfer i Norge.
I fjor var det varmegrader og bart på treningsområdene i Oslo i hele Januar og hele Februar.
Var selv ute og trente endel.
Satte opp noen mål ute på rangen, slo egne baller som jeg plukket oppigjen etter treninga. Noen dager var det så varmt at jeg sto i T-skjorta og slo. Alltid alene, ihvertfall nesten.
Sånne tilstander er forferdelige for elitegolferen. Temperaturer under 18 varmegrader er grusomt.
Stakkars dere.
Dere har vel trukket innendørs for lenge siden.
Så ihvertfall ingen den timen jeg var ute og trente i kveld rett før det ble mørkt.
Men det var sikkert fordi det ikke er mulig å trene ute......... brrr.

Avdanket langrennsløper

over 20 år siden

Avdanket langrennsløper

Her var det mange rare unnskyldninger gitt.
Ikke greit å være golfspiller når ikke sola skinner på saftig grønt gress.
For å tenke litt tilbake på den tiden jeg 15 år og hadde palleplass i hovedlandsrennet.
Bortimot alle gode langrennsløpere i alle aldre gjorde det de kunne for å få trene på snø. Vi kjørte til fjells, ofte langt avgårde, så snart det var noenlunde skiføre. Begynte på de høyestliggende skogsveiene, og flyttet oss nedover etterhvert som forholdene ble bedre. Bygde lysløyper på dugnad for å trene når det var mørkt, hadde mange frivillige som jobbet gratis dag og natt for at vi skullle ha det best mulig. Hadde et klubbmiljø som var helt fantastisk, og var gode venner med naboklubber og konkurrenter. Om vinteren hadde vi fellestrening hver eneste dag, også i helgene når det ikke var konkurranse.
Jeg får bare lyst å grine når jeg leser hvor hardet og seriøst noen påstår at det trenes i golf. Finnes nok sikkert unntak, men dem er det jammen langt mellom.
Hvilken golfklubb fyller opp en hel buss med unge som skal ut og konkurrere på andre baner ??
Hvilken golfklubb lar nybegynnerne få delta på treningene på lik linje med de aller beste ?
Hvilken golfklubb i Norge gidder å organisere noe som helt for å få inn penger på samme måte som idrettslagene gjør ??
Hvilke golfklubber i Norge styres av gode eller tidløigere gode spillere som selv har erfart hva som kreves for å bli en topp utøver ???
Klubbene...ja de er en så dårlig vits at jeg fatter ikke hvorfor de eksisterer engang.
Dere som er uenige må gjerne hoste opp konkrete eksempler på golfklubber som driver like seriøst og udiskriminerende golfarbeid blant unge spillere som det en gjennomsnittelig skiklubb gjorde for 30 år siden.
Jeg venter i spenning.

Mats

over 20 år siden

Mats

Mye bra her. Ja Tiger jeg traff ihvertfall veldig sårt og reaksjonen tilbake var akkurat som forventet av en fra det holdet. Nei jeg har ikke en feit sønn som spiller playstation, og jeg ser ikke på meg selv som en elitegolfer selv om jeg har 1,9 i handicap og deltar i de samme turnerigene som deg i Norge. Og ja jeg vet nok desverre hva jeg prater om. Heldigvis finnes det enda et fåtall juniorer som har en viss fantasi om hva som skal til for å nå toppen innen golf, men som flere etterlyser i forumet, hvor er disse i vintermånedene når de ikke er på treningsleirer eller innendørs? Når den vanlig middelgolferen bruker enhver anledning til å benytte seg av mulighetene litt mildvær gir. Mulighetene er fortsatt mange utendørs. Må ikke kjenne spansk gress under føttene i januar/februar til 1000 vis av kroner. Korte turer til våre naboland som har åpne baner eller som nevnt over - tren nærspill på en range eller vinteråpen bane i nærheten. Prøv å ha det litt smålig med tanke på fasiliteter og omgivelser og la treningen bli fokuset. Og for guds skyld ta ansvar for egen utvikling. Alt trenger ikke være organisert gjennom en trener/pro eller golftrener på NTG. Det er stor forskjell på å komme på en trening å bli trent, fremfor å trene. egentreningen nå er kanskje viktigere enn noen gang, også fysisk. Dette vil det nok bli mere og mere fokus på i tiden fremover.

..

over 20 år siden

..

Ingen som har tenkt på at det faktisk er noen som går på skole eller jobber av golferene? noen som har tenkt på at det blir mørkt tidlig om vinteren? Da er det lett å trene ute.... haha, pwndeidfustfun00bsass!!!! hahaha

østfoldspiller

over 20 år siden

østfoldspiller

enig mye av det du skriver avdanket langrennløper, men kan si deg at Borregaard golfklubb gjør veldig mye av det du savner.
Eksempel : egen liten minibuss til juniorene. Treningsleirer i sydsverige fra gk spillere til Øyvind Rohjan, i år hadde vi med oss Morten Hagen også til gamle øst Tyskland, fyllte opp en stor buss.
Klubben har faste bingo inntekter fra bingovakter + at noen bedrifter i område trenger hjelp til ulike gjøremål hvor da de elste juniorene gjør jobben og pengene går til junioravdelingen. Klubben styres veldig mye av tidligere idrettsutøvere i ulike grener + at klubbens spillende proer hjelper til å danner et kjempe miljø. Er vel kanskje derfor Bogk alltid har hatt mange dyktige golfspillere siden 1923.
Alt er ikke svart her på berget.

Passauf

over 20 år siden

Passauf

De ungdommer som finner utfordringen med å utøve golf som idrett for store bør rett og slett gi seg mens leken er god. De andre som ser mulighetene klarer seg nok på et vis. Sånn er det bare!

Den "såre" ungdommen klager på at de (vi) andre ikke forstår hvor vanskelig det er å lykkes i Norge. Dette er naturligvis bare bullshit. Mitt poeng var at det er viktigere å ta tak i muligheten enn å fokusere på ting som ikke går.

Er teknikken så bra at det ikke er mer å hente på videoanalyse? Ikke morsomt, nei vel. Men Alle deler av det å lykkes er ikke like gøy. Repetisjon og timesvis med svette og tårer for ikke å si årevis er historien til de fleste som lykkes. Stå på!

litt rart

over 20 år siden

litt rart

litt rart at bredden av de beste norkse juniorgolferene er bedre enn noen sinne, men de er slappere enn noen gang... De er vel ikke bedre fordi de trener mer? kanskje? eller er det bare masse talent?

Avdanket langrennsløper

over 20 år siden

Avdanket langrennsløper

enig med østfoldspiller, lille Borregaard GK er den klubben jeg kjenner som er nærmest å drive som et idrettslag, og burde være mønster for alle andre klubber.
Til ".." som nevner at ungdommen går på skole: Jeg slutter på jobb 1-1,5 timer etter at ungdommen har sluttet skolen. Hvorfor skulle det være vanskeligere for ungdommen å finne tid til trening enn for meg ?? Jeg bare spør. Og hva med helgene ???
Til "litt rart". Det er ikke rart i det hele tatt at bredden blant de beste er større. Så lenge breden totalt har øket med 10 000% på 10 år vil det selvfølgelig skape større bredde i toppen også.

Håper ingen misforstår meg, jeg er ikke ute etter å kritisere juniorene. De er bare et resultat av sine omgivelser. Jeg er mer ute etter å "ta" klubbene og banene som sitter med styrer stappfulle av personer som ikke har noe der å gjøre, personer som ikke har peiling hverken på organisasjon, golf, trening eller idrett.
Det merkelige er at det i golfstyrene finnes så mange mennesker helt uten relevant bakgrunn, personer som aldri kunne tenke seg eller ville få styreverv i andre idretter enn i golf. Hva er det med golf som tiltrekker seg den slags personer ??
Hvor lenge skal vi som ønsker å satse på golf som konkurranseidrett må slite med idiotstyrer som skal ha medlemskontingent uten å yte hverken tilretteleggelse eller kroner tilbake ? Den eneste service styret i min klubb yter er å skrive ut handicap-kort hvert år, og til og med her har jeg måttet purre 2 år på rad for å få hcp-kortet i hånda før første ama-tour om våren.

Mats

over 20 år siden

Mats

Godt observert, og veldig riktig. Du peker på mye av kjernen til problemet generellt sett. Jo flere golfklubber som får et idrettslagspreg over seg jo flere gode og mere treningsvillige spillere får vi.

ikke trene i helgen

over 20 år siden

ikke trene i helgen

Vi trener i helgen, men det er mye morsomere å dra på fylla enn å trene på kvelden! =)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her