Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rutiner ved Tordenvær

Nils Langeland

over 21 år siden

Nils Langeland

I løpet av siste uken har jeg blitt overrasket av tordenvær to ganger på golfbanen. Ene gangen slo lynet til og med ned i en haug inne på banen.
Dette så imidlertid ikke ut til å affisere mer enn et fåtall av de som spilte, de fleste spilte videre som ingenting.
I min ball ble vi enige om å ta en liten pause til den værste tordenaktiviteten hadde gitt seg, men etter en halv times pause ble vi overhøvlet av skjellsord av to fligter før vi slapp inn igjen for å spille vider på neste hull. Dette skjedde på Kongsberg.
Det kunne være interessant å høre hva rutinene er andre steder ifm tordenvær.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Det er bare én ting som gjelder når det er fare for lyn: avbryt spillet til faren evt. er over. Punktum. Golfkøllen er et meget utsatt for nedslag.

M

over 21 år siden

M

Enig med "Golfentusiast". Spiller du på åpen bane, vil du fungere utmerket som lynavleder når du svinger kølla. At folk kjefter på folk som tar en fornuftig beslutning i slikt vær, sier en del om dem og deres viten.

OK

over 21 år siden

OK

Spilte selv på Kongsberg forrige uke og tok også en pause i regnværet og mens det lynte som værst. Da det begynte å gi seg spilte vi videre. Da kom det plutselig to flighter fram fra buskene midt på fairway etter at vi hadde spilt ut og begynte å spille ballene sine foran oss som da skulle slå slag 2.
Helt enig at alle burde ta seg en pause, men burde ikke pausen tas på teen og burde ikke i det minste folk spurt om å få gå inn igjen istedenfor å gå inn etter at vi hadde begynt å spille hullet uten å si noe.

Skoger-trollet

over 21 år siden

Skoger-trollet

Når været gir seg bør man fortsette i samme rekkefølge som før. De som har vært uforsiktige nok til ikke å stoppe spillet får bare vike plassen.
Slik det forgår på Kongsberg høres helt vanvittig ut. Det trengs kanskje et oppslag eller en note på score-kortet så spillerne vet hvordan de skal forholde seg. Der har baneledelsen tydeligvis løpt fra ansvaret sitt, og setter folks liv i fare.

Lars Petter Glomsrud

over 21 år siden

Lars Petter Glomsrud

Ansvarlige klubber bruker signalhorn. Da SKAL spillet straks avbrytes og alle komme inn til klubbhuset. Man markerer selvsagt sine baller. Når uværet/lyn og torden er over, går alle tilbake til sine merker og spillet fortsetter. Jeg synes det høres merkelig ut at klubber bare lar spillet gå og at det blir opp til hver og en om spillet skal avbrytes eller ikke

Even

over 21 år siden

Even

Jeg har gått av banen ved torden flere ganger, men det er kun en gang som de stoppet spillet og det var en turnering.

En gang jeg gikk av på Skoger så trakk de bare på skuldrene og sa at vi fikk få ut igjen hvis vi klarte å finne en luke. Årsaken: jo de fleste ville spille for de mente at tordenet var langt unna. Men vi og noen andre var litt feige vi da.

Uasett er det en vurdering. Uansett hva man gjør får man kjeft av de 50% som synes avgjørelsen var feil.

Jon

over 21 år siden

Jon

Helt enig, men har man krav på å få tilbake grenfee utgifter hvis man må gå av?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her