Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

For tidlig stengte baner

Bjelleklang

over 19 år siden

Bjelleklang

Ser at det er stor variasjon på stengetiden for golfbanene rundtomkring på østlandet. Noen baner holder fortsatt åpent, mens andre har vært stengt i flere uker til tross for at de fortsatt er godt spillbare.
Hva mener dere som har medlemsskap i for tidlig stengte baner ?
Synest Skoger har en sunn holdning til medlemmene sine, her er et innlegg saxet fra hjemmesidene deres:
"VINTERBANESPILL-ETT GLIMRENDE TILTAK
Vinterbanen er nå klar, så snart snøen er vekk er det klart for golfspill. Ring proshopen 32 88 03 03 for info om dagens føreforhold."
Sitat slutt.
Ser også at bl.a. Tyrifjorden og Miklagard holder koken, mens Kongsberg, Bærum, Nes, og Asker brukte første andledning til å stenge bommen.
Synest det er en skammelig holdning i banestyrene rundtomkring som ikke yter den service medlemmene bør ha.
Stengte baner bidrar heller ikke noe særlig til økning av nivået i på spillerne. En måned lengere spill blir en måned kortere pause, dobbelt effekt me andre ord.

rs

over 19 år siden

rs

Dette er et godt poeng. Flere baner har meget gode forhold, men STENGT. De skylder på økonomi, men de sparer seg til fant. Hold banen åpen og det kommer spillere og legger igjen kroner. Det er lite banemannskap nødvendig på denne årstiden. Vi spillere krever lite og gresset vokser sakte.

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Drøbak tar vel kaka her. De planla flere uker i forveien å stenge 9.oktober, og gjorde det.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Det sier jeg deg Kruttis...... det gjorde de.... de gjorde det.....

Blæææh

over 19 år siden

Blæææh

Det er vel mange som tar kaka. Når det begynte å gli ut i oktober uten at det kom frost begynte panikken å bre seg. Så kom snøen, og gutta på kontoret skyndte seg å plukke inn flaggene og låse døra før det annonserte mildværet slo til noen dager senere.
Jeg kommer ihvertfall til å spy ut min misnøye på årsmøtet, men får neppe særlig støtte fra gubbeklubben som ikke spiller golf uten at sola skinner og det er 15+ varmegrader.
Uansett så er jeg stadig ute og spiller, er jo ingen der som kan jage meg vekk likevel {(-:)>

bin laden

over 19 år siden

bin laden

Det er det som er tingen. Gå og spill likevel. Vis banestyrene at dere ikke er enig i at banen skal være stengt. Smell med kjeften hvis noen kommer og jager dere. Det er medlemmene som eier banen, og dermed har rett til å bruke den. Styretabber bør ignoreres, ikke etterleves.

Hallo

over 19 år siden

Hallo

Dere tar kaka! Til våren/forsommeren 2006 klager dere på at banene ser ut som matta på Ullevål etter cupfinalen!

Donall Dukk

over 19 år siden

Donall Dukk

Det kommer matta til å gjøre samme faen. Matta blir ikke påvirket av et noen spiller none uker lenger. matta blir påvirket av snø og is, tele og overflatevann. Hallo, er du helt grønn eller ?

Hallo

over 19 år siden

Hallo

Grønn er jeg ikke. Men ta en liten sjekk på hvor mye gressetablering det er i Norge etter oktober måned så kanskje de skjønner litt mer!

Gress

over 19 år siden

Gress

Er vel ikke så mye mer gressetablering på Nøtterøy enn i Drøbak, eller...? Og Drøbak har vel ikke vært SÅ mye bedre enn Nøtterøy i år ;) ???

hassan

over 19 år siden

hassan

for en gjeng med idioter dere er..

Til alle sammen

over 19 år siden

Til alle sammen

Se på Dynekilen GK i Sverige, de har åpent med sommergreener så sant det ikke er snø. Dette gjelder hele vinteren, og frost er overhode ingen faktor vedr. stegning. Der er åpent om greenene er steinharde av frost eller gjennomtrukne av vann og + 1 grad.

I april er det igjen glimrende forhold.

PS : Dynekilen ligger 10 minutter fra Svinesund.

Gress

over 19 år siden

Gress

hassan: du får forklare oss du som tydligvis skjønner dette...

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Det verste er at Drøbak har vedtak på at banen skal stenge første uken av oktober, for alltid hehe

over 19 år siden

det vedtaket tipper jeg blir bestemt av årsmøtet hvert år..... så da er det medlemmene selv som bestemmer.

eller hva?

...

over 19 år siden

...

bin laden er dum han

Muldvarpen

over 19 år siden

Muldvarpen

Hvorfor stenger egentlig Drøbak i det herle tatt ????

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Er visst hellig vedtatt det der Tiger...

Sikkert ingen som tør klage der borte......

Hallo

over 19 år siden

Hallo

OK, kjøper den med Drøbak.
Men, det er jo baner på det sørlige Østlandet som stenger i disse dager og der har det har jo nesten ikke vært spillere i høst - til tross for at Drøbak stengte tidlig.
For få spillere som våger seg ut når det blir vått og kaldt?

petter

over 19 år siden

petter

kvinesdal og omegn golfklubb stengte i oktober, til tross for det er mange plussgrader enda.

Jæren er klubben det. Åpent fra Januar til Januar !!

Lykke til videre kvinesdal ,ellers kan jo pensjonistene kose seg på dagstid midt i uka, helgene er stengt for alle som jobber :(

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Tror det er veldig mange forskjellige grunner til at banene vinterstenger til ulike tider! Grunnforholdene betyr veldig mye. Baner som er anlagt på leirholdig jord blir veldig klinete når tælen kommer og går!
Gress som vokser på våre breddegrader har en innvintringsperiode som er avhengig av klima. pent kaldt vær gjør at innvintringen til gresset skjer normalt fort, dvs at planta trekker vann ut av cellene og erstatter det med tykkere væske som på en måte virker som plantas frostvæske. Derfor er den første perioden med nattefrost svært viktig for at graset skal få en "solid" overvintring. Så langt i år hadde vi en periode med nattefrost og i den perioden slipper man ikke spillere ut på banen før frosten er helt vekk! Deretter har det kommet en periode med mildere vær, regn og mye skyet vær! Dette har ført til at graset har temperatur for å gro, lite lys og "for mye" vann. Her har vi idielle utgangspunkt for soppangrep hvis plantene blir stresset!!!
Mange baner har derfor av erfaring valgt ha minst mulig trafikk på greenene på denne årstiden!! I tillegg har mange dypluftet greenene for at lufttilgangen for planterøttene skal være maximal i løpet av vinteren (da plantene puster selv om de ikke gror).
Man får også en tørrere overflate ved å ha åpne hull i greenene. Når tælem kommer og går tråkkes disse hullene lett igjen og .... da er jobben gjort "noe" uten å få maksimalt ut av den jobben....
Klimaet på de forskjellige baner spiller vesentlig inn på stegningstidspunktet.... kjempestore forskjeller bare på noen hundre meter! Noe av banen kan ligge slik til at det kunne vært tilrådelig å hatt åpent, mens partier av banen tar direkte skade av tråkk.... og spill.
På flere av banene har klubben leid rett til å spille på anlegget en hvis periode av året! Tiden ut over dette har ofte ikke klubbene leid anlegget, så.... det er også et mulig svar på at noen stenger på dato, jeg vet ikke ..... det er svært mange muligheter...for svar...

NARKO

over 19 år siden

NARKO

"soppangrep hvis plantene blir stresset" - er det snakk om fleinsopp eller fluesopp?

Narko II

over 19 år siden

Narko II

Hallo har et godt poeng. Det er nesten ingen som spiller.
Derfor blir det nesten ingen skade.
Men noen vil alltid spille, og disse bør få lov til det.
Vintergreener er greit.
Trenger heller ikke åpent klubbhus.
Nedover i Europa nord for Alpene er det helt vanlig at klubbhuset stenger i oktober november, og spillerne får spille som de vil hele vinteren. Dette gjelder også baner i fjellområdene som Schwarzwald, Les Vosges, Harz, Jura, Rhön, Rheinland-Pfalz, Hunsrück, Massif Central, Rothaargebirge m.fl der det er like tøft vinterklima som Østfold og Vestfold. Dvs det ligger snø der opptil 2-3 mnd i året. Gidder man å spille så er det bare å gjøre det, fordi det er så få som spiller likevel at det blir ingen skade.
Soppangrep kommer ikke pga stresset gress, det kommer pga innestengt fuktighet. Jo før man får bort snøen om våren jo bedre er det, og jo mer tråkking det blir i snøen jo raskere blir den borte.

Fungho

over 19 år siden

Fungho

Ifølge greenkeperen på min hjemmeklubb er de redd for fotsopp, så de stenger for å unngå tråkk. Det er nemlig vanlig med våte baner utover høsten, og da blir skoene våte, og fotsoppen vaskes utover gresset som kan dø i flere kvadratkilometers omkrets.

Sørlending

over 19 år siden

Sørlending

Petter her opp er en STOR løgnhals og IKKE til å stole på!!!!!! Det er sikkert han som ble tatt for å spille om morgenen på stengt bane og surret rundt på frosne greener i oktober og jaget dit pepperen gror.

Kvinesdal og Omengn GK har kun hatt stengt noen morgener med frost og åpnet utpå formiddagen og er fortsatt åpen 9. november.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

hehe...her var det mange fine løsninger...ler.... tror jeg må ut å spille meg en runde.... det er jo noen av oss som fortsatt har det...ler... med eller uten fotsopp og fleinsopp ;)

Mats

over 19 år siden

Mats

Ta turen nedover kystlinjen. Tror følgende baner fortsatt er åpne med sommergreener og tilnærmet perfekte forhold (litt bløtt) og dette er baner av MEGET høy kvalitet, det er også redusert greenfee på de fleste pga. årstiden:
Vestfold, Nøtterøy, Larvik, Kragerø, Arendal, Bjaavann, Kvinesdal og Jæren/Sola området der det generellt sett er åpent hele året.
Hvorfaor vente med årets siste runde når du har hatt muligheten til dette hver eneste helg siden begynnelsen av oktober. Dette kan også vedvare fremover. De fleste banene klipper også fairway og greens flere ganger i uken enda..

Sørlending

over 19 år siden

Sørlending

Dessuten koster hotell, middag og greenfee på utsikten i Kvinesdal kun rundt 800 pr natt hvis tilbudet gjelder fortsatt.

@lle fugler

over 19 år siden

@lle fugler

Å.... nå var det godt med en golfrunde.... spilte nesten hcp mitt idag...med sprekk på slutten.... Fikk verken fleinsopp...eller fotsopp...selv om det var sleipt mange steder på banen... greenene var greie nok for mitt nivå...29 putter derav 10 enputter...så...jeg er fornøyd...temperatur og vær kan en heller ikke klage på (11grader C). Tror jeg må ha meg en runde i morgen også...

Mats

over 19 år siden

Mats

Heldig du da som ikke jobber på dagtid. Vi andre må vente på helgen.

@lle fugler

over 19 år siden

@lle fugler

Har ei ferieuke jeg tar ut nå...så...... da kan jeg kose meg..

petter

over 19 år siden

petter

Javel,sørlending. Les hva jeg skriver. Banen er stengt i helgene, det er da folk som jobber kan spille. Ellers kan jo pensjonistene spille på dagstid :)

Er det løgn???

sørlending

over 19 år siden

sørlending

Ja Petter. Jeg har lest hva du skriver og BANEN ER IKKE STENGT I HELGENE - hvor har du det fra? Det står ikke på nettet og det gjøres ikke forskjell på pensjonister oig andre....

perry

over 19 år siden

perry

Dette er sakset fra Bynesets sin hjemmmeside.
Hvorfor stenger Byneset Golf, når andre baner kan ha åpent hele året?

Svar:

Greenkeepermiljøet i Norge er ganske lite, derfor har vi god kontakt og kontroll på hva vi holder på med. De fleste bane rundt omkring lider under at mange avgjørelser vedr. banen blir tatt av ikke kompetente eiere og daglig ledere. Det finnes mange eksempler på dette, uten at vi skal nevne navn! Jeg tror alle medlemmer på Byneset skal være meget lykkelig for at dagens eiere faktisk har fagkunnskap på området, både bygging og vedlikehold av banen! Dette vil gjennomsyre alle avgjørelser som blir tatt i forhold til drift og vedlikehold av anlegget. Samtidig har vi solid økonomisk styring som er tuftet på at inntektene kan svinge i takt med værforhold.

Så vidt meg bekjent er det kun på sørvestlandet, noen baner som har åpent hele året. Det er fordi de praktisk talt ikke har vinter. Alle andre baner i Norge stenger på vinteren. Faktisk stenger flere av de "store" banene sørpå til bestemt dato fra år til år. Blant annet Bogstad gjør dette, med Norges mest konservative medlemmsmasse. Land som Danmark, Sverige og faktisk England, misunner oss den muligheten vi har til å stenge på vinteren da det er konstant fuktig. De største langtidsskadene på jord oppstår under vinteren med konstant komprimering både av spill og ikke minst maskinellt vedlikehold som nødvendigvis må utføres på vinteren da det er minst trykk på spill. Da blir det ikke vedlikehold, men konstant reparasjonsarbeid!

Vi har den fordelen at vi kan utføre dette vedlikeholdet på høsten, fortrinnsvis under tørre forhold, samt at vinterens tele i jorda, medfører en naturlig brytning og lufting av jordmassene. Hvis denne prosessen ikke får virke, vil vi etterhvert få store problemer med komprimering, mangel på luft til grasrøttene, og intet gress! Dette er nå i ferd med å utvikle seg meget negativt for mange baner, blant annet Sommerseter lider nå under dette. Gresset vokser ikke pga komprimering, og greenkeeper får skylda! Her spiller konstruksjon og oppbygging av banen vel så stor rolle, men de samme symptomene oppstår.

Dyplufting av golfbanen er den viktigste faktor for å unngå vinterskader forårsaket av is. Forsøk gjennomført i regi av NLH, Ås, viser dette. Etter en slik operasjon, er banen i praksis uspillbar. Samtidig bør disse luftehullene stå åpne gjennom vinteren.

I tillegg er det jo slik at all oppslått torv og nedslagsmerker ikke reparerer seg, før veksten starter til våren. Derfor bør enhver golfer med interesse for banen, ha dette i tankene. Vi vil i fremtiden konstant være opptatt av at golf på Byneset styres av banens kondisjon. Vil vi slå hardere ned på alle som unnlater å reparere etter seg på banen.

Forrige høst stengte vi blant de seneste i landet, med siste åpningsdag 6. november. Værforholdene var da helt anderledes en denne høsten. Jeg tviler på at andre konkurrerende baner her i distriktet har åpent senere enn oss.

Ønsker alle velkommen til neste sesong, med en forhåpentligvis tidlig åpning!

Olav Noteng

Head Greenkeeper Byneset Golf.

pyttsan

over 19 år siden

pyttsan

Gikk luften ut av ballongen etter innlegget fra perry?

over 19 år siden

Tyri er åpen og i bra stand, til årstiden å være, med litt ujevne greener, men ikke fuktigere enn at det er fullt spillbart.

jeg skal spille til helgen dersom det er åpent enda :D

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

I dag var det ekstremsport å fullføre 18 hull, vi startet flere, men de stakk etter 5 hull! Kuling og nedbør gjørde det vanskelig å holde konsentrasjonen! Men du verden hvor godt det gjør å ta en golfrunde, selv om det er uvær. En har da klær til sånt! Også så godt å komme inn igjen etterpå! Nei nå lager jeg meg en kopp kaffe !

Gress

over 19 år siden

Gress

@lle Fugler: herlig innlegg!! Hvorfor bare spille golf på varme sommerdager ;)
Selv gjennomførte jeg 18 hull til +10 på Nøtterøy i går. 15 av 18 greener var luftet og dresset, så det stilte store krav til putteegenskapene. Men med noen gitte putter innenfor sikker 1-putt-avstand, ble det allikevel en skikkelig bra opplevelse. Golf er minst like deilig når vinteren er rett rundt hjørnet og hver ekstra runde er en bonus, som den varmeste sommerdag.
I helga spiller jeg vel Nøtterøy på nytt et par ganger...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her