Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye jern.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Er det noen som har testet disse TaylorMade Mens r7 CGB Max Irons?

Er på utkikk etter nye jern.....

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

er ikke CGB jerna de kjempestore?

Front

over 20 år siden

Front

Ben, dette skrev du i 12.08.05 med referanse til Hogan CFT:

"Spiller med samme køllene selv.
Kjempefornøyd!!!!!"

Har Spaniaturen fått deg på andre tanker?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Nei da. Front!

Men noen av køllene har fått litt hard medfart! rundt trær osv. ;o))
Tenkte da at de køllene kunne få plass på hytta til spill der, mens jeg da fikk nye ellers.

Ser da muligheten for kanskje å prøve noe annet selv om jeg er fornøyd med de jeg har.

I værste fall kan de jo bare bytte plass........

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Om det er noen som har andre forslag til jern. Tar jeg imot med takk.

Som sagt er jeg jo fornøyd med hogan jern. Det eneste er at jeg synest de er litt vanskelige når jeg skal fremprovosere en draw eller fade. Spes.på høye jern.....

seb

over 20 år siden

seb

snake eyes 600 b eller c eller xc. eller du can mikse dem som et combo sett.

du finner dem på ebay og får dem laget fra køllemakere i usa . med frakt og alt tror jeg jeg ga rundt 3600-3700...

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Mizuno er vel noe av det beste du kan få med tanke på å shape ball banen. Spille selv med Mizuno MP-33...

Disse køllene er egentlig forbeholdt spillere med under 4 hcp.

Jeg startet å bruke Mizuno blades da jeg hadde rundt 12 i hcp. Dersom jeg skal bytte køller, ville det nok blitt Callaway X-Tour.. De er bare helt rå, lett å slå, lette å shape. Kan det bli bedre.

Dougy McDogleg

over 20 år siden

Dougy McDogleg

King Ben: du sier køllene dine har fått hard medfart rundt trær osv...
Det er ikke slik man kutter en dogleg :-)

M.M.

over 20 år siden

M.M.

SNAPPY!!!. Du er best!!!. Hvor mye har du skrevet deg ned siden du kjøpte de nye fantastiske militærpolitikøllene (MP)? Kjøpt dem på Madlamoem eller? Er det 33 køller i settet eller er det for spillere med lavere hcp enn 33?

Trur du MP-33 køllene er noe for meg eller? Jeg Spiller nå med cb-køller. Har aldri hatt noe annet, men klarer likevel å skru ballen (er det det samme som å Shape?). Kan jeg skru ballen mere med MP-33 jerna trur du? Hva slags ball bruker du? Jeg har sett noen baller det står 33 på også, betyr det at de også er lett å shape eller? Har tallet noe med antall omdreininger pr sekund å gjøre eller? Hvordan går det om man både bruker baller som er merket 33 og spiller med MP-33 køller blir det da 33 ganger så mange omdreininger da eller?

Jeg bare spør jeg asså? For makan til vrøvel har jeg kun vært borti her på scangolf!

God bedring Snappy. Prat om ting du kan og ikke om ting du bare ønsker å kunne.

King Ben: r7 CGB Max Irons er laget for å være lettspilte. Det er gjort etforsøk på å lage hoder som gir minst mulig lengdetap ved treff utenfor sweetspot. Køllene er helt sikkert bra når de kommer fra en av de store merkene. Det du må spørre deg er hva slags køller du vil ha. Med store cavity back køller vil du fa mindre følelse. Du vil ikke kjenne så godt om du treffer utenfor sweetspot, men du vil heller ikke se det så godt på ballbanen (lengde og form). Tenk gjennom ditt behov. Trenger du mere lettspilte køller, vil du ha noe som er pene å se på? Analyser dine egne slag å se hvor er det du taper i ditt spill. Vil du vinne hull 19 slik som snappy? Han klarer en draw eller fade i ny og ne og sitter her på Scangolf å later som om han klarer dette hele tiden med de hotteste bladkøllene på markedet. Snappy ville garanter forbedret sin scor med r7 CGB Max Irons, men det blir selvfølgelig juks i hans øyne å bruke så lettspilte køller.

Til M.M.

over 20 år siden

Til M.M.

den som er fullest av idioti her er vel deg!!!!

Snappy sier da virkelig ikke at han til en hver tid klarer å kontrollere fade og draw!!!!!

Saken din blir ikke mye mer seriøst tatt når du pisser ut av deg den ene usakligheten etter den andre.

Om Snappy(og jeg, som har 8,7) spiller med MP-33, og liker følelsen av kontroll disse køllene gir, så skal vel ikke du få komme og fortelle at scoren vår ville vært bedre med CGB platene til TM???
CGB er fantastiske nybegynnerkøller, som jeg prøvespilte med for noen få uker siden.
De er særdeles tilgivende, og går rett og langt og fint. De er godt balanserte, og gir selvtillit etter få slag.

MEN: De er utrolig store, og gir en ballfølelse som er milevis fra det jeg ønsker meg.
Jeg liker også å slå fade og draw, og kan GARANTERE DEG at dette gjør jeg særdeles mye bedre med Mizuno MP-33 enn med hvilke som helst cavity back køller.
JEg kan også garantere deg at jeg OVERHODET ikke får dette til så ofte som jeg ønsker, men med mye bedre resultat enn med CB køller.

Dersom du mener Snappy ikke vet hva han prater om, så bør du formulere deg godt selv, og ikke drive med fjortisformuleringer i kritikken din. Det faller på sin egen urimelighet.

Webmaster Jarle:
kan du sette aldersgrense på webben, så disse trettenåringene ikke får skrevet så mye vissvass?

;O)

Nurket

over 20 år siden

Nurket

Jeg elsker blades, de er pene å se på og går som ei klokke.
Mine Ben Hogan 50-anniv er bare hærlige.
Sliter aldri med dårlig balltreff, selv om jeg har 17 i hcp.
Å slå med blades er GOLF, jeg vill gjort det selv om jeg tapte 10 slag per runde.
Men det gjør jeg ikke.
Og hvem bryr seg om man har 14 eller 17 i hcp ???
Klart, hadde jeg hatt -2 eller noe sånt, og kunne fått et par slag ekstra ved å bytte til tennisracketer så hadde jeg sikkert gjort det. Det kunne ha betydd spill eller ikke spill på ET eller PGA.
Men 14 eller 17, tja, samma faen. Mer morro å spille med blades. Vakre blades.
Også morro å se på 20 handicapperne som diskuterer køller. Callaway eller Titleist. Har lyst på Titlesit, men spiller Callaway fordi de kommer under 20 et par måneder tidligere. Veldig viktig asså. Å ha 19 i stedet for 22.
Men 14 i stedet for 17 er ikke så farlig. Ikke for meg. Spiller jo bare stableford, og da går vinninga opp i spinninga likevel.
Og så er det så morro å se på gutta med grytelokk på staur som prøver å kjøpe seg til et par ekstra slag. Med X-18 eller OS-2. Svære flate blekkbokser som stikker opp av bagen. Fulle av sand og dritt i alle krokene.
Men mine Ben Hogan skinner i sola. Rene og fine, slik golfkøller skal være, skinner som nypusset sølv med logo i rødt og gull.
Når jeg står på rangen kommer mange bort til meg, tar opp jerna mine, beundrer dem, misunnelige, har lyst å slå med dem, men tør ikke. Ingen plukker på Callaway-jerna til han som står attmed. De er ekle å ta i. Stygge. Inspirerer ikke til å spille golf, de bare er der av ren sur plikt. De skal hjelpe til et bedre handicap, men de er ikke for golfspill. Bare for handicapjakt. Som å sammenligne hagle med rifle. Orntlig jakt er å skyte store dyr med rifle. De fleste slipper bare til på fuglejakt med hagle. Lissonjegere. Lissongolfspillere. Antiklimaks. Kan ikke kalle seg jeger når man tusler rundt i skogen og skyter fjærkre. Orntlige jegere tar store bytter og får være med å slakte, de er en av gutta de som er med på orntlig jakt. Men nissen med hagla går der å suller for seg selv. I beste fall sammen med bikkja.
Jegeren/golferen har blanke fine køller, han har stil og autoritet, en sterk man, en som elsker å spille, det er ikke nok å bare få en score, han nyter spillet, nyter den rene fine lyden av smidde blader.
Det kjære M.M., det er forskjellen på en golfspiller og en golfer.

snappy

over 20 år siden

snappy

Til M.M

Siden jeg fikk Mizuo køller har jeg gått ned 9 hcp poeng. De første køllene fra Mizuno jeg kjøpte var True T-Zoid. Disse var også av typen blade.

Har hatt Cleveland Ta7 en periode der jeg trente ganske lite.

Om jeg klarer å slå en draw av og til... ja som oftes, men kommer an på hvilket press jeg er under. Men prøver helst å ungå draw, vil heller slå fade.

Etter som du virker litt enkel så svarer jeg: MP33 er ikke miletær køller, og 33 har ingenting med rotasjone på ballen å gjøre.

M.M.

over 20 år siden

M.M.

Ser at jeg klarte å provosere noen med mitt innlegg. Poenget er at du Snappy forsøker å framstå som det Nurket kaller (og beskriver så godt) en golfspiller. Mitt poeng er at jeg tror du faker, du er en golfer som leser deg til (eventuelt. hører på golfspillere) hvilke jern som gir godfølelse etc. Det er viktig for deg at du blir oppfattet som en golfspiller, men vent med å framstå som en til du kjenner det inn i ryggmargen det nurket beskriver.

Nurket : (:-). Du skriver som en golfspiller. Du har funnet dine verdier i spillet og deg selv som spiller. Åpen og ærlig.

Hvem er jeg da? En som er lei av å høre på golfere som vil framstå som golfspillere. Jeg er vel kanskje mer golfer enn golfspiller selv også ( det er vel derfor jeg sier at man må analysere sitt behov når man kjøper køller) Jeg er ikke 13 år, men kunne vært pappa til en 13 åring (kanskje det er Snappy?). Spiller golf (eller golfer) for rekreasjon og har avsluttet min 3. sesong. Spiller med CB-køller fordi jeg ikke har god balltreff. Har singel hcp. Kan forholdsvis mye om utstyr (subjektivt vurdert). For min egen del så ser jeg Nurkets poeng med smekre bladkøller, men for å få en anstendig score (som er viktig for meg) så kan jeg ikke spille med blades. Jeg tror på tilpassede køller og velger lettspilte hoder som er ikke er for klumpete (NB! det finnes mye styggere køller enn Callaway BB og X18).

Til "Til M.M": Mulig du også er en golfspiller, hva vet jeg. Du er i alle fall meget hissig på å forsvare ditt kjøp av blades. OK din følelse med blades er viktig. Ditt hcp er i utgangspunktet for høyt til at du skal spille med blades for å score opp mot ditt nåværende potensial. Alle velger utstyr som passer seg selv. Hvilke køller som er best varierer fra golfer til golfspiller.

Skjerp dere. Det er mange gode køller der ute som ikke passer for verken dere eller meg selv. Ikke vær så forbannet kategorisk når der skriver om hva som er best og dårligst. For mange betyr hull 19 og driving rangen mye; dere burde alle sammen kjøpe BH 50th anniv. For andre så er det andre ting som avgjør hva som er det beste køllevalget.

Nurket ruler. Til dere andre som golfere som faker : NATTA!

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Men da kan vi kanskje være enige om at BH FTX er de aller beste for de aller fleste, eller...? Ja, for det er de nemlig. Med de kan jeg gjøre alt. Draw, fade, toppe, duffe, kort, langt, hook og slice. Har til og med brukt 7i til å putte en 10-cm - midt i koppen. Er sikker på at alle andre klarere dette også - hverftall med FTX.

Guri Malla

over 20 år siden

Guri Malla

Nå har jeg skjønt det: En GOLFSPILLER er en som bryr seg mer om utseende enn scoren, en GOLFER er en som bryr seg mer om scoren enn utseende.

Noe så inni h.... jålete dere er, golfspillere.

Dere kjører vel heller rundt i en Mercedes med minste symaskinmotoren enn en Saab med 250 gamper under panseret også.

Hakker seg avgårde, men fine køller - dét er golf det.

Hihi.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

M.M.
Du har nå avsluttet din 3. sesong, og skal belære alle oss andre med dine fantastiske golfkunnskaper om bladkøller, du som aldri har hatt noe annet enn cb køller? Jeg begynte å spille for 20 år siden, og spilte med bladkøller helt frem til for 5 år siden. Jeg er ingen lavhandicapper, men etter å ha prøvd Mizuno 33 har jeg faktisk vært fristet til å gå tilbake til bladkøller.

Det er vel du som faktisk burde skjerpe deg. Mulig du kunne vært pappa til en 13 åring, men du høres allikevel ut som en 13 åring. Natta til deg også.

Nurket

over 20 år siden

Nurket

Feil Guri, en golfspiller bryr seg om spillet, ikke om utseendet på køllene.
Han elsker feedback som forteller om balltreffet var bra eller ikke.
Lever fra slag til slag. Driter i om han har siste jernmodell fra Taylor Made, eller nyeste trampolinedriver fra Cobra. Han spiller klassisk golf med klassisk utstyr. Det er noe ekte over det, bunnsolid, gjennomført, tradisjonelt og stilig.
En golfspiller prøver å oppnå en god score gjennom godt spill, ikke gjennom alle mulige slags finurlige hjelpemidler som skal skjule hvor dårlig han egentlig er.
En golfspiller er en perfeksjonist som er opptatt av å slå så riktig som mulig. Som rifle-jegeren som må treffe dyret i hjertet. Han er ikke som halgeskytteren som stikker børsa ut i lufta og håper at spredningen er så stor at ett av haglene rammer byttet.
Utseendet på køllene betyr noe. Men bare fordi det er inspirerende å ha et smekkert jern eller en kompakt wood i hånda. Da skjerper man seg. Perfeksjonerer seg. Må slå litt bedre enn gutta fra hjelpemiddelsentralen.
Men den viktigste egenskapen er at han ikke lar seg provosere av bedrevitende nybegynnere. Sleivskyttere som tror de vet alt og kan alt fordi de har lest reklame som forteller at oversize hjelper på hcp. Nybegynnere som lengter etter å bli tilsynelatende like gode som golfspilleren. Tilsynelatende fordi de kanskje oppnår like få slag under en runde, men likevel ikke så gode fordi de må ha hjelp til å spille så bra. Slike spillere mangler selvsikkerehet. De er pysete, usikre, nervøse og opptatt av å få andre til å tro at de er bedre enn de er. De måler spillet sitt i hcp. De er mer opptatt av hva andre tror og mener som dem. Har prøver å bekjempe sitt mindreverdighetskomplex. Det er verdig å ha et godt handicap. de vokser enormt i egene øyne når de passerer 20 og 10 på vei nedover. De spiller selskapsrunden sin som om de går i lederballen på Augusta. Intenst opptatt av å gjøre spillet så enkelt som mulig. Som en gammel lokal fjellbonde som velger kjøttkaker i stedet for fajitas når han en sjelden gang går på kafe. Fajitar er utfordrende sterkt, uvant og farlig. Tryggere med kjøttkaker.
Golferne strekker gjerne reglene litt, hovedsaklig fordi de ikke kjenner dem. Mens den ekte golfspilleren er mer avslappet og opptatt av Slaget, av å utfordre seg selv, han nyter å velge et vanskelig alternativ og koser seg når han lykkes, skjerper seg når han mislykkes. Score og hcp blir som det blir. Han gjør det jevnt over bra i turneringer fordi han behersker elementene. Og ikke minst, han behersker seg selv. Blir ikke satt ut pga nerver, eller vippet av pinnen etter et dårlig slag. Slike spillere bryr seg heller ikke om hvordan de andre spiller. Hver og en får koste for sin egen dør. Det er dette som gjør golf spesielt sammenlignet med andre idretter. Golfspilleren er ærlig og redelig, passer på seg selv og legger seg ikke opp i hva de andre gjør.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Virker som en ganske fjern diskusjon! Jeg har ikke peiling på utstyr, poenget er vel slå ballen fra A-B osv. Tror kanskje den beste scoren kommer hvis man har tro på det man slår med. Bladkøller, bla bla back, CB, trekøller osv. Slå med det man har tro på, som i alle tekniske idretter ligger mesteparten mellom øra!! Men hva vet vel feiten!

Stabil

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

PS: "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."

Stabil

over 20 år siden

ganske komisk at noen av dere tror dere kan stå bak definisjonsforskjellen på en golfer og en golfspiller.

Dette er i grunn bare to uttrykk for samme person.

Men, siden jeg elsker å velge side, så må jeg i rettferdighetens navn le meg skakk av M.M.
Du sier at de andre her inne ikke skal komme her og fortelle noen med sitt bedreviteri, og at Snappy og sikkert alle andre lavhcp'ere her inne er fakere, og så dundrer du over i bedreviteri og forteller oss med innlevelse at det valget du, subjektivt, har gjort, som er å spille på krokket køller (STORE CB) er det mest riktige for oss alle sammen....

det har jeg bare en ting å si om....

LOOOOOOOOOOOOOOL

Dersom du er gammel nok til å være far til en 13åring, så har jeg +10 hcp og kan spille begge veier med føttene.
Språket ditt avslører deg i særdeleshet, og din treårige golferfaring avslører også din totale mangel på innsikt.....
Ikke at man ikke kan ha innsikt etter tre år, for jeg tror at det handler om interesse og engasjement, men du har tydeligvis brukt tiden kun på banen med dine flotte (urgh) CB køller, og lite tid på bakgrunnsstoff.

over 20 år siden

Det glemte jeg å si...

jeg spiller på TM OS køller, og de har jeg vært veldig fornøyd med nå i 2 sesonger.

Dersom jeg får til en fade eller en draw, så jubler jeg som om det skulle vært birdie, så kommentarene mine har ikke noe med forsvar av blades å gjøre, for det har jeg ikke grunnlag for å si noe om....

Guri Malla

over 20 år siden

Guri Malla

Og jeg er enig med Tjukken: De dumme er skråsikre på alt, og de kloke er fulle av tvil.

Derfor tviler jeg på Nurket (hehe)

Å opphøye seg selv og sine verdier samtidig som man tråkker på andre, er smålig, uverdig, patetisk og umodent.

Tror jeg.

Front

over 20 år siden

Front

Kin Ben!
Prøv å starte en tråd til om samme tema, feks. "Nye jern II". Så kan de som vil krangle om blades, CB og angivelige pretensiøse utsagn holde på i denne tråden mens du kanskje får kølletips i den nye?

Får du nytt nick hvis du bytter køller? King Hytte Ben? :-)

over 20 år siden

KB:

kjøp det du liker du.... ikke hør på alle tullingene her inne.... hehehe....

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmmm.

For meg spiller det liten trille hva folk mener om de køllene jeg spiller med.
Det som er inter. for meg er at de funker.
Følelsen av å slå et jern 150 meter å legge balle en meter fra pinnen kan ikke måles i type køller. Om det skjer med de råeste blades eller de "styggeste" klubbene spiller ingen trille.

Tipper det at hadde TW prøvd en driver som var så stygg som et øsekar, men lagt ballen 300 meter i fairway hver gang. Da hadde han bytta tvert. Uansett hvor stygg den hadde vært..............

Tom

over 20 år siden

Tom

Om jeg hadde gitt deg 50 mill dollar for å spille med dem???. Sett Nike sin nye driver??. Så TW sitte med den i hendene under et intrvju. Den er ikke pen.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Tror ikke det hadde vært noe problem.
Hadde TW funnet en slik driver så hadde vel NIKE kjøpt opp slik at TW kunne bruke den.......

SasQuatsch Clone

over 20 år siden

SasQuatsch Clone

Ta en titt på denne nye driveren til Nike, profilen er en nøyaktig kopi av Ping's gamle TIsI.
Welcome as a golf club clone company

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Har også hørt rykter om at ballene TW spiller på er titleist ProV1 med NIKE merke på.............

Tom

over 20 år siden

Tom

KB. Du traff spikern. Nike har jo kjøpt seg til det meste innen golf. Bra sakt

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Det hadde aldri Titleist godtatt, så det stemmer nok ikke. Nike er fortiden det selskapet som omsetter for mest $ innenfor golfsporten. Så jeg tror ikke Titleist hadde gjort noe slikt frivillig.

I USA saksøker de for mye mindre....

TW spiller ikke med ProV1, men jeg tror heller ikke han spiller med de Nike ballen vi får kjøpt i shopen, de er jo sinnsykt dårlige, og stein harde.

Nike

over 20 år siden

Nike

Nei, han spiller med Nike One som er sinnsykt digge!! Disse fås dessverre ikke kjøpt i "vanlige" ProShopper

over 20 år siden

Jeg spilte på Nike One i sommer. fikk av en kompis som har tilgang på rimelig utstyr fra Nike.

knallbra ball, men Pro V1 er bedre..... :)

Nike

over 20 år siden

Nike

Hvem som er best av Nike One og ProV1 er jo opp til hver enkelt person, men det negative med Nike er at de fort blir stygge merker i ballene etter et par wedge slag...

Mojo

over 20 år siden

Mojo

Spiller med TM rac OS2. Er kanonfornøyd. Det er også CB køller, men de har fått veldig god kritikk fra flere hold når det gjelder "feel" også. Flere tour spillere har disse i bagen, riktignok på de lave jernene.

Disse køllene kan du ha lenge.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Fikke en aldri så liten openbaring da jeg her om dagen testet smidde køller.
Tok en time hos køllemakeren på fornebu og fikk målt svinghastighet, osv. Jeg hadde en SH på mellom 92 og 99 med 5 jern. Noe han mente var høyt.
Prøvde skaft som var mer tilpasset den hastigheten hvor det satt på smidde blades.
Har arldri følt det så "riktig" noen gang...............

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Var jo det jeg sa!!!!

Takk

Little Easy

over 20 år siden

Little Easy

De beste køllene etter min mening er enten TaylorMade rac LT, første modell eller de nyeste TaylorMade rac TP jernene. Har selv TM rac LT. Fikk dem i mai 2004 og hadde da hcp 29. Fremdeles har jeg disse køllene, men har nå hcp 6,7. Så jeg vil anbefale disse køllen til alle som vil score bra både på hull 1-18 og hull 19!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her