JN
synd for morten, og jeg burde kanskje ikke uttale meg siden jeg ikke hadde noe med Nes å gjøre, eller var der, og morten hagen er en mye bedre spiller enn jeg noen gang kommer til å bli.
Men det er nå likevel slik at man må ta en bedømmelse av muligheter og farer for hvert eneste slag inkl putter. Har sett altfor mange gode golfere som prøver på det umulige og blir straffet med 2-3-4 slag fordi de ikke kan godta å gi bort étt for sikkert spill.
Har intrykk av at mange spillere gjorde nettopp dette på Nes, og så griner i ettertid.
Det å være best til å spille golf betyr at man må mestre både taktikken, spillet og banen.
Jeg er selv dommer, og når jeg har tid spiller jeg alltid gjennom banen før jeg dømmer større turneringer. Dette for å undersøke landingsområdene mht GUR-merking, og ikke minst sjekke flaggplasseringer og jevnhet på greener osv.
I noen turneringer har spillerne så jevnt og høyt nivå at banen må gjøres vanskelig for å gi de aller beste en mulighet til å stikke fra de nest beste. Det siste vi ønsker er at en halvgod spiller som tilfeldigvis har dagen sin skal vinne på flaks. Denne kategorien spillere krever ofte at det skal være mulig å cruise inn til par på alle hullene, og har den oppfatning at de beste skal vinne på flere birdier.
Men på noen baner, som Nes hvor det er jevnt over lett for spillere på P4-nivå å spille GIR, må man ta i bruk andre midler, som å forsøke å straffe de nestbeste med flere bogeys.
Siden det ikke er mulig å sette ut ekstra bunkere, vannhinder eller trær ifm høynivå-turneringer, blir eneste virkemiddel greenhastighet og flaggplasseringer. Når puttinga gjøres vanskelig medfører det at mange både 3 og 4-putter, og følgelig blir sure. Så snakker de sammen etter turneringa og alle er enige i at dette var altfor vanskelig, ja helt umulig, og banepersonalet og dommeren er idioter etc.
Ser man på resultatlistene har ofte noen spillere som er regnet som meget gode falt igjennom, likevel er det de beste som er best. Det er uhyre sjelden at det kommer positive overraskelser under slike baneoppsett, noe som er helt i tråd med det NGF, P4-tour, Dormy-tour, Ecco-tour, EPGA og PGA ønsker. Og i tråd med det som spillerene også ønsker.