Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Til Super spillerene på P4tour

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Hei. Jeg håper de av dere som klagde på et par av greenene på Nes Open iår, sitter og ser på Volvo Open fra Valderama, Spania nå!!

Da kanskje dere holder kjeft i fremtiden, og tenker litt over hva dere klager på... Men dere er vel ikke gode nok, så alle greener bør være flate, fairwayer brede og flate, og alltid skal det være medvind og kort rough??

Maken til greener og for-greener på Valderama! Spes hull 17 er jo helt supert! litt for mye spinn, og vannet lurer.. og på flere av hullene er forgreenen glatt som en BRA norsk green, og med litt for korte slag, og litt mye spinn, så triller du 30 meter tilbake...

Men allikavel så kommer de samme spillerene tilbake år etter år... og ikke hører jeg så jævla mye sutring fra de heller..
Se og LÆR!

Idioter...

mr tee

over 20 år siden

mr tee

idiot.....

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Hehe.. da regner jeg med at du var en av de... Og av kommentaren din, så går jeg utifra at jeg traff ballen midt i sweet-spot...

T.F.

idiot

over 20 år siden

idiot

dust...

Birger

over 20 år siden

Birger

Du er litt OB når du kaller folk idioter da Tigerfan........ blir liksom lite slagkraft og mye fjortispreg på innlegget.

For en tragisk gutt!!!

over 20 år siden

For en tragisk gutt!!!

Ikke tvil om at du er en Nes patriot som er ute etter å forsvare banen din.... Har du vært på valderrama før???? Sikkert ikke.... det har jeg! Kan trygt si at greenene på Valderrama er 1000 ganger så bra, som de 45 graders greenene på Nes. Spill Valderrama, så kanskje du forstår litt mer lillegutt.

PS: Det skrives valderrama, så vet du det også!!!!

Er det mulig?

over 20 år siden

Er det mulig?

Er du helt dum TigerFan?
Hull 17 på Valderrama er av flere kommentatorer utnevnt til det dummeste hullet i verden.
Det er ikke sånn golf skal være.
Men kanskje ikke så rart du er helt på jordet, når du tross alt spiller på NES

Nick

over 20 år siden

Nick

17 på Valderrama er ei perle. Kort par 5. Selvfølgelig må dårlige innspill straffes. Hadde en stor opplevelse der for en del år siden. Tap in par,

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Takk Nick. Helt Enig!

Men så klart... Hvordan skal golf være, "Er Det Mulig"??

Par 5 hull på 440 meter, slik at til og med DU har sjans på Eagle?
Eller skal det faktisk være litt utfordring? For de gode gutta, så virker det faktisk som det er "enklere" å gå for det hullet på 2 slag, enn å legge seg kort. Hvis man har lengden til å gå for 17 på 2, så har man laaangt andre slag, og dermed lite spinn i ballen. De som legger seg kort, får et 3. slag med mye spinn, og risikerer å trille i vannet.

Si meg så... Hvorfor skal ikke golf være slik???

Jeg DRITER vel i om FLERE kommentatorer har UTNEVNT det hullet til det DUMMESTE i VERDEN!(utheving gjort av meg...da jeg synes det understrekte poenget mitt ganske bra... :)
Faktisk synes jeg etterhvert at det hullet må være VERDENS BESTE!!! (ihvertfall ett av de... )

Skal ikke BALLER har mulighet til å trille i vann??? Eller?

T.F.

N.B.. Til den av dere som påpekte skrivefeil lengre opp på siden her... Finn på noe annet! Hvis du har utsett deg selv til jobben å finne skrivefeil på fora rundt omkring, så har du driti på draget... da får du tid til lite annet i tida FRAMOVER/FREMOVER osvosv...

Bålle

over 20 år siden

Bålle

Først sammenligner du Valderrame med Nes, og så presterer du å kalle alle her idioter...! Fint innlegg, nå blir det sikkert mange konstruktive innlegg her.

Runkiss

over 20 år siden

Runkiss

Jeg forsto aldri kritikken av Nes, vanskelige greener ja, men likt for alle.

Forøvrig er beste golfhullene de som grenser mellom par-3 og par 4, eller par-4 og par 5. Det er på slike hull klinte skilles fra hveten.
Hull 17 på Valderrama er et av de beste hullene jeg noen gang har sett. Og enda bedre ble det etter å ha sett Tongchai Jaidee bruke 10 slag, og Monty spille "sikkert" til en dobbeltbogey.
De som høres mest ut som fjortiser her er det som klager over at det er vanskelig, og nok helst skulle ønske seg bare par4-hull på 300-350m.

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Bare en liten presisering... Jeg kalte ikke alle her idioter... Jeg kalte alle som klagde på et par av greenene på Nes under P4-tour, for idioter...

Alle andre her er jo selvsagt ikke idioter!

skrivefeil..

over 20 år siden

skrivefeil..

Apropos skrivefeil: Det er lov å bruke "dem" innimellom vet du TigerFan! Vanskelig å ta deg seriøst når du ikke kan forskjell på de/dem.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Greenene på nes er helt greie de, så lenge man setter spillbare flaggplasseringer.

Birger

over 20 år siden

Birger

Sist jeg spilte nes landet jeg 1 meter fra flaget på hull 15 så måtte jeg slå andre slaget fra bunkeren. Denne greenen er jo 50 grader. Bra jeg har gode spikes under skonene når jeg går opp greenen.

hold kjeft

over 20 år siden

hold kjeft

De som ikke spilte Nes selv under p4 forholdene har i mine øyne ingen rett til å uttale seg om hvordan det var. Det "synserne" som ikke deltar selv ikke har forstått, er at banene settes opp ganske annerledes til store turneringer i forhold til hvordan de er til vanlig.

Med startnummer på bagen, dobbelklipte greener, og til tider litt for utfordrende pinneplasseringer, er det ikke like lett å score som det er en vanlig torsdag ettermiddag fra gul tee, i vindstille og solskinn med bestekameraten din.

Er dette vanskelig å forstå?

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

@ "hold kjeft".. Jeg er ikke sikker på hvem du sikter til jeg??

Du argumenterer jo for at det er forskjell på Konkurranse og Fritids-spill...Og da bør det være akkurat det?? I konkurranser må/bør banen settes anderledes og tøffere? Eller?
Ellers skal den være like "enkel" som på en vanlig torsdag ettermiddag?

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange klager, bare det er et par greener som ikke er paddeflate, og hvor pinnen ikke står midt på greenen?? Det er jo hele konkurranse-konseptet, at det skal være litt vanskeligere, og at man skal bevise at man er god?!

velve... den/de/dem(!) som setter opp banen før en konkurranse gjør vel så godt de kan, og selvfølgelig finnes det pinne-plasseringer som ikke alltid er like heldig... Men umulig er det ikke, og når jeg ser hvordan andre baner er satt opp rundt omkring (aka Valderrama(riktig skrevet nå??)), så synes jeg ikke de som spiller i den "BESTE" turneringen i Norge har noe de skulle klage på!

Apropos dust!

over 20 år siden

Apropos dust!

"Apropos skrivefeil: Det er lov å bruke "dem" innimellom vet du TigerFan! Vanskelig å ta deg seriøst når du ikke kan forskjell på de/dem."

Det er ikke nødvendig å skille mellom de/dem, da "dem" er en gammel kasusform fra gammel-norsk som ikke lenger er i bruk. Man kan faktisk si at det og kun bruke de er mer riktig.

Himmelstormeren

over 20 år siden

Himmelstormeren

Blir det ikke litt dumt å sammenlikne hullplasseringer på ET med hullplasseringer på en P4-tour?

Likt for alle med "umulige" hullplasseringer? Jo kanskje, men det er jo ikke noe poeng at tilfeldighetene skal bestemme heller.

Nei, jeg tror Nes ønsket å vise at banen ikke er så lett som mange vil ha den til, og for å unngå alt for lave scorer, så satte de hullene slik at det ble omtrent umulig å score bra.

Det er tross alt ganske stor nivåforskjell mellom gjennomsnittlig P4-tour og ET. Er helt enig med Mr. Tee; Greenene på Nes er helt greie, men de krever en edruelig hullplassering.

Sorry TigerFan, men verken spillerne eller greenene kan sammenliknes med ET på Valderrama.

Teitinger

over 20 år siden

Teitinger

Det har seg slik at banene settes opp etter turneringsstandard, ikke klubbstandard.
Til ET og PGS settes alltid banene opp vanskeligere enn de er til vanlig klubbspill. Er normalt at store baner som Valderrama, Augusta, K-club etc stenges en eller to uker i forveien bare for å få høyere standard enn de har til vanlig.
Hørte at Karlstad presset banen så hardt til Europamesterskapet for damer i sommer at greenene ble ødelagt for resten av sesongen. Men ingen klaget, lurer på hvorfor..... De hadde vel mer til baller enn våre hjemlige P4-pyser.
Helt naturlig at heldiggriser som kommer med på en og anne P4-turnering klager når han blir offer for baneoppsettet, men så lenge det er likt for alle skjønner jeg ikke at noen gidder å surve. Det forteller med om den enkelte golfspiller enn det gjør om banen. Vær voksen og spill arenaen som den fremstår, eller begynn med noe annet.

Himmelstormeren

over 20 år siden

Himmelstormeren

Til "Teitinger".

Aha, så det finnes en "turneringsstandard" ja. Det visste jeg ikke. Ja, det er jo klart at når det finnes en slik så må den følges.

I og med at det er en "standard", så hadde det vært fint å vite retningslinjene for denne.

Venter spent på svar :-)

Teitinger

over 20 år siden

Teitinger

Så bra som mulig.
Hva er problemet ditt, himmelknøtt ?
Kan du ikke spille golf dersom stimpmeteret viser mer enn 6 ?

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Mye rart å se lese her gitt.

Syns dere virkelig ett hull der du kan slå en ok wedge, som spinner litt for mye, skal bli straffet med en i vannet.
Finnes det virkelig noen som tør å svare ja på det.
Seriøst??

17. på Valderrama er bra hull, men til tider er det helt latterlig.
Tenk deg at du står igjen med 100 m, med motvind, og flagget i forkant. Er ganske fort gjort å spinne tilbake i vannet da. Men nok om det, dere får ringe Thaigern. Hør med han.

Til TigerFan: Hvorfor bruker du hele tiden anførselstegn når du snakker om p4-tourspillere som de "beste" i Norge.
Du mener kanskje at det ikke stemmer.

Spillte selv p4 på Nes, og det var helt latterlig første dagen. Men for all del, når Morten Hagen skriver brev til TK å klager på flaggplasseringer, er det sikkert bare fordi han er helt kokkos, og ikke er vant til de utrolig Nesgreenene som Neskongen med 4,2 i hcp er.

Eller skal jeg kanskje kalle deg SL?

osfdn

over 20 år siden

osfdn

det bør legges til at morten hagen spilte en meget dårlig runde, og ikke bare på grunn av den ene (til nøds to) dårlige flaggplasseringen.

dessuten, hvis en visste hvor flagget sto ville det vært enkelt å finne ut at det å legge seg kort og høyre for flagget ville medføre en god birdie sjanse og lett par.

Himmelstormeren

over 20 år siden

Himmelstormeren

Til Teitinger.

Turneringsstandard = "Så bra som mulig". Ja, det var en grei og spesifikk standard. Hehe.

For øvrig trives jeg best på atskillig raskere greener enn det som Nes normalt oppnår.

Men det er greener som er designet slik at de tåler mer enn 6 på stimpen.

Hvis du skjønner hva jeg mener?

Birger

over 20 år siden

Birger

Ja, la oss for all del forsvare Nes for enhver pris.
Nes er en drittkjedelig bane, i bra stand riktignok, men ellers utrolig kjedelig frem-og-tilbake golf, og da må de lage håpløse greener for å skape utfordringer.
Det var ikke bare Morten Hagen som klaget på greenene på Nes i sommer. de fleste som spilte den dagen var kritiske til hastigheten kontra kvaliteten på banen.
Å kalle noen idioter for at de har et syn på hvordan dette bør være, når sannheten er at Nes ikke er bra nok som mesterskapsbane sier mer om han som kaller andre idioter enn om de såkalte idiotene selv.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Når man spiller golf fordi det er sosialt, er Nes en helt ok bane, den har sine utfordringer ift lengde for min del, samt artige greener.
Men spiller man golf for å ha noe å kritisere og hamre løs på, er den sikkert et yndet objekt for mange.

Språkbruken i denne debattene er helt i tråd med alle andre debatter her inne, fullstendig håpløs, men hva kan man vente når bane etter bane stenger for sesongen?!

Onsøy venter til helga!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

"likt for alle"-argumenterer holder ikke vettu. Hvis man alltid sier "likt for alle" går det ikke an å kommentere banestandard uansett hvor dårlig det er. Noen av greenene på Nes er så bratte at de ikke tåler å klippes ned uten at det blir en parodi. Dette gjøres likevel i stor stil fordi hjemmeklubben er redd for for lave scorer (ikke unikt for Nes).

Har aldri spilt Valderrama, men hvis den kan sammenlignes med Nes så tror jeg nesten at jeg lar være ;)

Mats

over 20 år siden

Mats

Må slutte meg til kritkken av Nes under årets P4 tour. Skjønner at MH skrev brev. Slik skal det ikke være. Alle vil forsvare sin hjemmebane, men denne gang hadde virklig folk rett til å klage.

greenkeeper

over 20 år siden

greenkeeper

På norsk P4 tour eksisterer det turnerings bestemmelser (mal) laget av NGF, med annbefalinger vedr, klippe høyder på green, tee, rough etc disse avviker ikke så mye fra de man feks bruker på europa tour etc.

Forskjellen er at våre baner ligger i norge og ikke i Spania, derfor er det ikke alltid så lett og klippe ned en green til 3,0 m.m. i mai mnd for og etterkomme kravene til rull etc.

Når det gjelder det gjelder hull plasseringer så er det NGF sin turneringsleder sammen med dommeren som bestemmer hvor flagget skal stå, er head greenkeeper selv og har arr en P4 tour i år, og jeg hadde ingen mulighet til og påvirke flagg plasseringene.

Når det gjelder våre proffer så klager de minst av alle, så har hr. Hagen klaget på flagg plasseringene på Nes så var de neppe bra.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Dag ass... jeg blir sliten av alle disse !!! og ??? dine.

Ivar

over 20 år siden

Ivar

Greenene på Nes har trampoline-effekt.

Stig

over 20 år siden

Stig

På Nes er det som å spille på flagg som er satt midt i trollveggen.

Fjellklatrer

over 20 år siden

Fjellklatrer

Jeg er imponert over at ALLE spillerne greide å få ballen i hullet i trollveggen... de flinkeste med bare en putt.......

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Poenget er at flagg plasseringen på hull 15 ikke var rettferdig...

Jeg skulle slå ut i to tiden tror jeg det var, var i alle fall i gruppe 2. Jeg startet på hull 1 så det var langt ut på dagen da jeg kom til hull 15. Ballen min spolte av greenen, men putten etterpå ble liggende.

Før jeg gikk ut på min runde var jeg rundt å så på de andre spillerne, var da på blandt annet hull 15 og 18. De hadde helt andre spille forhold en det vi hadde. Jeg så en meget habil spiller putte fra forgreen på 15' ende. Men ballen trillet helt tilbake til utgangspunktet, det at greenene var tregere sendt på dagen gjør at det ikke er rettferdig.

Så også at M.Orveland 5 putte fra 4m, en balnding av frustrasjon og dårlig pin plassering.

Jeg hadde angst hele runden, men etter par på 15'ende var cutten reddet.

JN

over 20 år siden

JN

synd for morten, og jeg burde kanskje ikke uttale meg siden jeg ikke hadde noe med Nes å gjøre, eller var der, og morten hagen er en mye bedre spiller enn jeg noen gang kommer til å bli.
Men det er nå likevel slik at man må ta en bedømmelse av muligheter og farer for hvert eneste slag inkl putter. Har sett altfor mange gode golfere som prøver på det umulige og blir straffet med 2-3-4 slag fordi de ikke kan godta å gi bort étt for sikkert spill.
Har intrykk av at mange spillere gjorde nettopp dette på Nes, og så griner i ettertid.
Det å være best til å spille golf betyr at man må mestre både taktikken, spillet og banen.
Jeg er selv dommer, og når jeg har tid spiller jeg alltid gjennom banen før jeg dømmer større turneringer. Dette for å undersøke landingsområdene mht GUR-merking, og ikke minst sjekke flaggplasseringer og jevnhet på greener osv.
I noen turneringer har spillerne så jevnt og høyt nivå at banen må gjøres vanskelig for å gi de aller beste en mulighet til å stikke fra de nest beste. Det siste vi ønsker er at en halvgod spiller som tilfeldigvis har dagen sin skal vinne på flaks. Denne kategorien spillere krever ofte at det skal være mulig å cruise inn til par på alle hullene, og har den oppfatning at de beste skal vinne på flere birdier.
Men på noen baner, som Nes hvor det er jevnt over lett for spillere på P4-nivå å spille GIR, må man ta i bruk andre midler, som å forsøke å straffe de nestbeste med flere bogeys.
Siden det ikke er mulig å sette ut ekstra bunkere, vannhinder eller trær ifm høynivå-turneringer, blir eneste virkemiddel greenhastighet og flaggplasseringer. Når puttinga gjøres vanskelig medfører det at mange både 3 og 4-putter, og følgelig blir sure. Så snakker de sammen etter turneringa og alle er enige i at dette var altfor vanskelig, ja helt umulig, og banepersonalet og dommeren er idioter etc.
Ser man på resultatlistene har ofte noen spillere som er regnet som meget gode falt igjennom, likevel er det de beste som er best. Det er uhyre sjelden at det kommer positive overraskelser under slike baneoppsett, noe som er helt i tråd med det NGF, P4-tour, Dormy-tour, Ecco-tour, EPGA og PGA ønsker. Og i tråd med det som spillerene også ønsker.

Kongegolferen

over 20 år siden

Kongegolferen

Det er jo ikke rart når det er medlemene som har designet/konstruert greenene på Nes da. Resultatet måtte jo bli kokkos greener. Nes er designet av kokkoser for kokkoser, hilsen Proffspiller

Stig

over 20 år siden

Stig

Til Fjellklatrer: hihihihihihihihihihihihihihihihihi

dussst

over 20 år siden

dussst

17 på valdeama og 15 på nes kan ikke sammenliknes, hull 15 på valderama er for det første et par 5 hull, hvor man kan legge seg opp HVOR MAN GIDDER, og kan slå slag uten så mye spinn inn mot green, og ikke gå i vannet, bare feilslag går i vannet.

Hull 15 på Nes derimot kan man lande ballen 1 m fra pinnen og spinne ned i bunkeren, eller man kan prøve å lande den kort t.v av green og sprette opp, men da ruller bare ballen til ca SAMME sted som hvis man slo et 9er jern mot pinnen...

Det er da ikke fair at noen skal være så heldige at de plugger ballen i nedslagsmerket og ligge noen meter fra hullet, mens en som slår samme slag og ikke gjør det ruller 16m fra flagget.

Å sammenlikne de to hullene er bare teit, for det er ingenting å sammenlikne, det bare viser hvor lite dere mennesker kan og skjønner om golf, ta å legg opp a!

dusst

over 20 år siden

dusst

Rettelse... 17 på valderama... hehe

Dusst

over 20 år siden

Dusst

Og det er bare kokkos og si imot, da er du en kokkos, og en kokkos, den ljuger, og den som ljuger den stjæler, den som stjæler den kommer i fengsel, der får du HIV, og den som får HIV den får AIDS, og den som får AIDS, den dør, så ikke ljug, eller vær en kokkos!:D

Rettelse IGJEN til Dusst!!!

over 20 år siden

Rettelse IGJEN til Dusst!!!

Valderrama* Lær deg å skrive, så kan du kritisere andre!!!

HAHAHAHA

over 20 år siden

HAHAHAHA

Driti på draget

Herregud

over 20 år siden

Herregud

Kan dere ikke lese Snappy's innlegg over, der er det jo beskrevet. Slik var det........

Uff

over 20 år siden

Uff

Begynner å bli så sinnsykt lei de gutta som kommer med den Hiv/aidstullet.
Har dere ikke annet å gjøre, dere er rimelig patetiske.

Ikke kan dere skrive, og det virker ikke som dere har no særlig greie på golf heller, for alle som har det, vet at å plugge ballen i sit eget nedslagsmerke på NES, er rett å slett umulig.

Idioter!

Anon Ym

over 20 år siden

Anon Ym

Jeg har en anelse hvem han som bruker "kokkos" hele tiden er, han sier det ofte på golfbanen også. Bare hørt en som bruker det så flittig. Han er en stor stor tufs, ikke ta ham seriøst.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Min navnebror Miguel Angel Jimenez gikk syv under i Volvo Masters for noen år siden. Da gjorde han eagle, albatross, birdie, birdie på hull nr 17 på Valderrama. Nå er hullet justert en smule, men fortsatt kan man score på det. Det er et krevende, flott og publikumsvennlig hull. Selv de beste kan feile. Colin surret det til for seg, tapte trolig turneringen da han sendte en wedge i vannet avslutningsdagen. Jeg har spilt banen, den er flott. Hull nr 17 er angstbefordrende. Jeg var over på 3, men 4-puttet, av frykt for å sende putten i vannet. (Hullet var svært nær greenkanten mot vannet).
Nes er en grei bane, men hullplasseringene har tradisjonelt vært helt horrible. Da blir noen av greenene tilnærmet uspillbare. Det er greitt, det og. Det er bare å gå videre til neste hull, subsidiært finne en annen bane å spille på. Flere jeg kjenner har gjort det. Leser i Norsk Golf at det er røde tall i regnskapet der oppe på Vormsund. Det skyldes neppe hullplasseringene til greenkeeper, men hvis alt henger sammen med alt, kan det være lurt å tenke også på dette...

Kokkosen

over 20 år siden

Kokkosen

Takk for tipset, Jimenz, jeg forstår det slik at det er lite folk som spiller Nes, og fordi jeg er lei grå kjedelig lettspilte A4-baner som Asker, Bærum, Borre, Kongsberg, Oppegård, Krokhol, Mjøsen, Randsfjorden mm, skal jeg jammen begynne å gå flere runder på Nes. God plass, lite kø, ingen venting, kan virkelig slå meg løs og ha det gøy med driveren, og finner super utfordring i vanskelige greener.
Kan det bli bedre ????
Sure it can't !!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her