Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Reell lengde på Kongsberg

Shortcutter

over 20 år siden

Shortcutter

Etter at jeg begynner å bli godt kjent på en del baner stiller jeg spørsmålstegn ved hvor langt en bane på f.eks. 6000m i virkeligheten er.
Noen av banene jeg spiller på har så mange finurlige dog-legs at den oppgitte lengden fremstår som en vits.
Spesielt Kongsberg er en bane der man kan kutte mye. Samtlige par-4 og par-5 hull er målt opp som dog-legs, selv om de fleste i virkeligheten spiller rett frem. Et estimat på hvor mye man kan kutte bort på Kongsberg:
Hull 1: 35m
Hull 3: 50m
Hull 4: 30m
Hull 5: 35m
Hull 6: 60m
Hull 8: 10 m
Hull 9: 10m
Hull 10: 25m
Hull 12: 10m
Hull 13: 60m
Hull 15: 40m
Hull 16: 20m
Hull 18: 25m
Det blir tilsammen ca 410m. Og når man i tilleg får ufattelig mange tildelte slag der er det kanskje ikke så rart at handicapjegere valfarter dit for å skrive seg ned.

H

over 20 år siden

H

Mye enig i det du sier, men du skal også spille meget target-golf for å utnytte dette. På hull 3 kan det fort bli 50 meter ekstra hvis du ikke tør å legge opp mot bunkerene som er i landingsområdet. Det samme gjelder flere hull. Er det ikke slike ting som kan gjøre en bane bra? Belønning for å være presis, straff for å ikke være presis.

Oppgitt

over 20 år siden

Oppgitt

Som medlem på Kongsberg lar jeg meg jo selvførlgelig tirre opp litt.
Sikkert det som var poenget også.

For single handicappere er det mulig at dette stemmer.
For mer eller mindre alle andre er dette bare reint vås.
Kunne godt argumentert mot alle lengdene på alle hullene du har satt opp, men orker rett og slett ikke.
Sannheten er nok heller helt motsatt for de aller fleste middel golfere som kommer som gjester til Kongsberg.

Nick

over 20 år siden

Nick

Handiapegere som valfarter til en bane for for å skrive seg ned. La dem for all del gjøre det å få et handicap som er lavere enn spillestyrken deres.
Det er i såfall deres problem.
Har forresten aldri skjønt poenget med jålehandicap

sgdg

over 20 år siden

sgdg

poenget med jålehandicap ligger litt i betegnelsen. nemlig det å jåle seg er poenget.

use your brains nick!

Jåla

over 20 år siden

Jåla

Hvis man ligger akkurat i grenseland for å kunne være med eller ikke i f.eks. en Amatour turnering er det alltids greit å kunne reise til en bane som Kongsberg... Jåle eller ikke.

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Shortcutter,
Jeg blir gjerne med deg til Kongsberg neste år for å se deg kutte alle disse leggene...
Jeg ligger vel midt i sonen når det gjelder lengde (IKKE scangolfmeter), og er enig i at Kongsberg er en relativt lett bane. Men det kommer ikke av lengden, men at den er rimelig flat.
De er i alle fall ærlig på meterene sine der oppe, i motsatt til andre baner, hvor de oppgir at de har en bane på x antall meter, og alle mål er til midt på greenen. Det kaller jeg elendig målsetting.

z

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Er nok ikke bare vås det som shortcutter sier, for når jeg var i nybegynnergropa, så opplevde jeg kongsberg som en bane som virkelig ga mange slag og som resulterte i lette 40-tallsrunder.

men, er alikevel sterkt enig i det som kommer frem her ellers også, at det ikke er lett for middel(meg selv) og høyhandicappere å kutte alle dog-leggene, og med handicappet mitt i dag, så får jeg et antall slag som ikke gir meg de helt store stableford opplevelsene.
Spiller jeg slag, derimot, så merker jeg igjen at banen er relativt snill, for det er sjeldent jeg har mistet mye baller her.

Synes alikevel at Kongsberg er en av de fineste å spille, sammen med Tyrifjorden, Miklagard, Larvik og Evje.

Jålehandicappere gir jeg blanke i, for de fleste av dem blir knust i enhver konkurranse situasjon alikevel, dersom de da ikke jukser for å vinne også....

namnam.... nå er det vinteren, så da er det bare å begynne å glede seg..... til sommeren.... hehehe...

Thailand

over 20 år siden

Thailand

Skal til Thailand i jula. Noen som vet om det lønner seg å kjøpe golfpakke på forhånd eller om det er like billig/dyrt med ordinær greenfee?

Shortcutter

over 20 år siden

Shortcutter

Den er grei, Zibben, vi må bare vente til de åpner igjen til våren og da er røffen borte så da kan jeg kutte en kilometer.
"H", for å slå over bunkerne på høyresiden på hull 3 på Kongsberg kreves ikke mer en 220m carry, og det klarer vel de fleste. Jeg bruker å ligge med en chip på 40-50m på dette hullet (hvis jeg ikke har uflaks og treffer stammen på bjørka, men sjansen for det er temmelig liten).

Vegard

over 20 år siden

Vegard

Bra sagt SH, men om du ikke klarer å kutte mer en 410 meter.......
Da må du trene mer.... mye mer.....

Kongsberg medlem

over 20 år siden

Jada, Shortcutter, i Scangolf-meter, så har "de fleste" en carry på over 220.... lol....

tror du virkelig at gjennomsnittsgolferen har en gjennomsnittsdrive på 240-250 meter?

jeg bare spør.... innbyr ikke til noe annet...

Shortcutter

over 20 år siden

Shortcutter

Nei, jeg tror gjennomsnittsgolferen har en reell carry på rundt 180-200 reelle meter og kanskje 20-30m rull i tillegg. De beste av kompisene mine med hcp fra 3-8 har carry på 260-270m og det ser vanvittig langt ut, men de får ikke så mye rull på så lange slag.
De fleste som har lavt nok hcp til at de har overveid å jakte på birdie på hull 3 på Kongsberg har nok carry på 220m.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Jeg er happy hvis driven måler 220 meter med rull. På hull 3 på Kongsberg sikter jeg til venstre for bunkerne, men jeg er vel unntaket her på Scangolf......

H

over 20 år siden

H

Imponert over deg Shortcutter. Håper du lever opp til din påståtte presisjon og lengde også i virkelighetens verden.
Men hva er vitsen med å slå 240-250 meter med fare for å treffe skog + div når man kan slå 200 og deretter ha en behagelig wedge-avstand inn? Har du ofte bedre enn par på dette hullet?
Jeg bare gjentar at du fort kan få de samme meter ekstra som du trekker fra på alle de hull du nevner hvis du ikke er presis på retning.

Mats

over 20 år siden

Mats

Jeg har 2 i hcp. og slår veldig laaangt. Men carry på 260-270 meter i snitt skjer kun på varme sommerdager og optimal balltreff. Vi snakker carry og så 30 meter rull etterpå, kanskje mere også slik at driven lett kommer over 300 meter. Men ikke tro at det er noe som er vanlig for scratch og lavhandicappere. Dine kompiser må slå disidert lengst i Norge og aldri havne i roughen i tillegg. Må også huske på at vi med lavt handicap sjelden slår fullt til på driven, da det rett og slett blir for står feilmargin og de 10 meterene ekstra i carry er ikke så viktig. Fairwaytreff er vesentlig viktigere. Legg også merke til de som slår lengst på touren i USA, Scott Hend, sjelden klarer cuten. Tiger er jo også en av disse, men hadde ikke han vært fenomenal til å klare seg ut av roughen og andre håpløse situasjoner, ville også han slitt med å prestere.

Shortcutter

over 20 år siden

Shortcutter

Akkurat på dette hullet er det tryggest (for meg) å slå seg unna problemene. Jeg slicer aldri, driveren drawer til venstre på dårlige slag.
Har sjelden birdie, men også sjelden dårligere enn par.
Men nå dreier ikke denne diskusjonen seg om hvordan jeg spiller, det var ment som en diskusjon om banenes (og ikke bare Kongsberg) reelle lengde. Hvilke baner som spiller som de er målt opp, og hvilke som spiller mye kortere.

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Shortcuttern:
Lengden på hull skal jo måles lang fairway og ikke i luftlinje til flagget. Det er ikke noe galt med lengdemålingen på Kongsberg. Om du vil kutte alle hull så er det jo bare å kutte, men da kan man heller ikke printe opp scorekort med en reell lengde for de få som kutter en kilometer?! Hva er egentlig poenget ditt? Å gnåle her om hvor flink du er å kutte?

miiiiiiiiiiiiiiihihihiiihii

over 20 år siden

Det som forundrer meg så utrolig mye, er at her inne så leser jeg om utrolig mange som slår og som kjenner folk som slår 220-240-250-260-270 osv. i carry, og når dette måles, så er det vel gjennomsnittet som er interessant, ikke den beste driven i sesongen???

men, så snart jeg kommer på golfbanen, så er det kanskje 1 av 10 lavhandicappere som klarer å slå 1 av 10 driver så langt som det snakkes om her inne.

de skryter heller ikke av at de klarer det oftere, eller at de har så så lange driver, men spiller spillet sitt, og har det bra med en drive på 230-240 med rull.

da lurer jeg på innimellom, hvor i all verden er de som klarer dette snittet? Går sjelden på under par, driver 260 i snitt, kutter doglegger med blinde resultat.... dette høres ut som PGA spill, og da er det vel ikke så rart at det reageres.

Som Niels påpeker, det er ikke luftlinjer det refereres til i baneguidene, og det kan det heller ikke være.
skjønner ikke hva som er galt med målingene på konsberg jeg.

menmen, det er kanskje bare jeg som tenker akkurat dette....

Shortcutter

over 20 år siden

Shortcutter

Tiger, det er vel interessant med både max og gjennomsnittlig lengde, eller kanskje mest interessant med "den-lengden-klarer-jeg-hvis-jeg-må. Dersom man må over en viss lengde for å unngå en bunker eller et vann, og har god plass etter dette hinderet ville jeg slått hardere og lenger (og mer upresist) enn om jeg har en smal fairway i skogen som eneste landingsområde.
Og det er vel også naturlig at de fleste kjenner dem som slår eksepsjonelt langt, de langtslående får jo som oftest longest-drive premie på turneringene.......

Niels, selvfølgelig skal lengden måles midt i fairway, bare det at noen steder går fairwayene i zikk-zakk der de egentlig spiller rett frem. En dog-leg bør ha en naturlig hindring som f.eks trær, vann, OB, hus, osv, ikke bare være en bøy ute på jordet som de fleste med letthet kutter.
Holder vi oss på Kongsberg så er hull 13, 15 og 16 reelle dog-legs der du må være meget god spiller for å kutte, mens 1, 5, 9, og 18 bare er lissom-doglegs.
Ta en sammenligning mellom f.eks Nes og Kongsberg. Begge er åpne baner der de fleste hullene er anlagt på gammelt jordbruksland (jorde). Nes har rette fairwayer der det bare er noen få meter å hente på nominell lengde, mens da Kongsberg er som et sammenklemt trekkspill der det kan kuttes meter i bøtter og spann mange steder helt uten risiko. Miklagard og Tyrifjorden har også minimalt avvik mellom reell og nominell lengde.
Sammenligner man hull 18 på Kongsberg med f.eks hull 4 på Tyrifjorden så er de ganke like å se på med en knekk på slutten. På Kongsberg er det ingen som tenker over at det er en dog-leg der, mens på Tyrifjorden er du tvunget til å slå det så langt frem at du har åpning til greenen. (jada, jeg vet det er mulig å kutte dog-legen på Tyrifjorden h4, men det er ikke for alle)

over 20 år siden

Vi er tydeligvis fundamentalt uenige i oppfatningen av både lengder og doglegger, så jeg legger inn årene i diskusjonen.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Jeg tror osvold har fått nytt nick.......
Makan til teit diskusjon....
Minner litt om diskusjonen om dogleggene på miklagard

Mats

over 20 år siden

Mats

Til shortcutter. Hvis du må over en bunker eller vann og må klemme til som du sier, holder det ikke for en lav/scratchspiller å få en klaring på 5-10 meter. Da legger en seg heller opp kort. Hvis faren er overveiende for å gå i et hinder unngår man det, gir aldri alt på et kort. Det skjer kun i match eller hvis muligheten til å score er ekstremt viktig med tanke på å komme i et omspill etc. At lavhandicappere alltid vinner longest drive konkurranser skulle bare mangle. De slår en kontrollert drive som er sikker på å havne i fairway kun litt hardere enn vanlig. Å gi full gass så går det som regel galt, akkurat som de med litt høyere handicap som skal slå alt de kan på hver eneste drive. Som Tiger Mc would sier og jeg sa tidligere så er ikke "dine venners" ekstreme carry lengder representativt for vi med lavt handicap og som også slår langt. Kutt ned 20 meter så nærmer vi oss. Hvis ikke så er det rett inn på topp 10 lista på pgatouren, det betviler jeg meget.

Antidust

over 20 år siden

Antidust

Takk for informasjonen, Mats. Flink kar du !!!!!!!!!!!

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Mats det var litt mer realisme i dette du skriver og det trengs blant de som er på jordet

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

Jeg er enig i at Kbg er en bane man lett spiller til hcp eller bedre, men tror vel ikke det er pga mulighetene for å "kutte" hullene....tildelingen av slag er bare altfor høy ! man kan slå driver som er "100m" skeive og likevel ha mulighet til å få birdie, i tillegg er de fleste greenene forholdsvis enkle å putte på.....Har man en normal driverlengde er vel heller ikke lengden noe problem...

er selv medlem på Skoger og den er slopet omtrent som Kbg og det synes iallefall jeg er feil, Skoger er i mine øyne en bane som straffer mye hardere.....det er fakta at medlemmer på Skoger VELDIG ofte spiller til hcp eller bedre på Kbg.

Uansett så er Kbg en hyggelig bane å spille, og de fleste golfspillere lar nok objektiviteten fare når man scorer godt :-))

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Synes ikke det er noe galt med lengder eller slope paa Kongsberg. Skoger derimot, er en bane man maa kjenne for aa spille bra.

Skoger = typisk norsk hvor man sjelden staar "rett" og blir hardt straffet for upresise slag.

Kongsberg = ligner litt mer paa de banene jeg laerte aa spille golf paa i USA. Flatere, lengre, mer oversiktelig og man mister ikke ballen saa lett (birdie fra feil fairway..).

Har bare spilt Kongsberg en gang og Skoger 4-5. Antall slag paa Kongsberg = beste runde paa Skoger. Enten er Skoger vanskeligere eller saa har jeg daarlig fjellgeit-golf-egenskaper (og muligens course management). Sannsynligvis begge deler.

Hvordan spiller lavhcp'ere som Gunder og Zibben disse banene?

Beste antall slag paa Tyrif er forovrig det samme paa 2 forsok. Banen er vel ikke den vanskeligste, men noen finurlige/irriterende inspill odelegger (hull 2, 4, 17)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

MikkelRev, det at Kongsberg spiller så lett er vel en kombinasjon av antall tildelte slag og muligheten for å kutte doglegs uten risiko.
Tror ikke så mange spiller seg ned aller første gangen de går Kongsberg, men banen er rimelig lett når du har spilt deg inn og vet hvor du skal legge deg.
På de 4 siste årene har jeg senket hcp ca 30 ganger, av disse er det bare én runde som ikke har vært på Kongsberg til tross for at jeg spiller mindre enn 25% av rundene mine der. Er også medlem på to andre baner hvor jeg har klart hhv 37poeng i Kil i Sverige, og 36 poeng i Lærdal. Eksempelvis så spilte jeg min første runde denne sesongen med Zibben på Kongsberg og fikk enorme 48 poeng fra 11,2 i hcp, og fulgte opp med 43 poeng noen dager etterpå. Ingen tvil om at Kongsberg er slopet hinsides all fornuft, og i tillegg har banekomiteen lagt ut et par kvadratkilometer ekstra fairway i forhold til det banen er slopet etter.
Men banen er likevel hyggelig å spille, og kvaliteten på fairwayer og greener har vært enormt bra i år.
Så et tips til alle herrene som kommer til Kongsberg for å spille seg ned: Spill banen fra RØDT. Hullene blir så mye kortere, og alle hindringene settes helt ut av spill, så dere tjener MYE mer enn dere taper på færre tildelte slag.
Forøvrig trenger jeg en pause fra denne banen og kommer til å leie ut spilleretten min neste år, interesserte må bare si fra.......

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Tore P,
Jeg er, som du ser, medlem på Sgoger, og har også aksjer i Kbg.
Det er to så vidt forskjellige baner som det går å finne, og trives godt på begge.
Kongsberg er banen for driver og FW woods. Skoger spilles nok smartere med mindre driver utslag, og svært sjelden FW woods.
Greenene på Kbg har vært bedre vedlikeholdt enn Skogers i år, og er enig med deg i det du skriver om greenene på de to banene.

For øvrig; på den 48p runden til Jalla, fikk jeg æren av å oppleve HIO på hull 17. I motvind!!!! 3-wood, lett draw inn mot green, 3 meters rull, og borte ble den hvite kula... SINNSYKT :-)

Nå gleder jeg meg bare til å prøve ut noen køller for neste år. Kølle Kalle skal bygge et sett med Millennium blades som jeg skal prøve. TaylorMade TP2 skal prøves, og TaylorMade RAC TP.
Litt off topic, men måtte bare få det ut :-)

over 20 år siden

hva er TM TP2 Zibben?

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til Jalla: er ikke enig med deg at man må kjenne Kbg for å kunne score der, har scort bra der fra dag en !

til Zibben: jeg kjenner til alle på Skoger med lavere enn 5 i hcp og deres svinger og balltreff.....4,8 i hcp og bladkøller ? ja, hvis du vil gjøre det vanskelig er det løsningen....

det er en, kanskje to på Skoger som har rent nok balltreff til å vurdere blades.....og ingen av de spiller med det !

Forøvrig så har jeg ofte lurt på hvor alle "langskytterne" og "gode" spillerne som legger ut om lange driver og lave scorer her inne; "hvor er dere om sommeren når tallene tale er fakta" ?

Jalla

over 20 år siden

Jalla

ingen regel uten unntak, men det er noen hull på Kongsberg som bør "prøves" for å spille optimalt, særlig på siste 9. Gjelder ikke hackere og høyhandicappere i like stor grad som lavhandicappere.

Siden du uttaler deg så bedrevitende om balltreffene til spillerne på Skoger anter jeg du er en høyhandicapper som ikke vet så mye om golf enda. Jeg kjenner bare noen få av spillerne der, men flere av dem jeg kjenner har ingen bakdel av å spille med blades.

48-poengsrunden jeg nevnte lenger oppe var faktisk første runden jeg spilte med nykjøpte rene fine glatte blades, og det var ikke et fnugg vanskeligere enn mine tidligere cavity-jern. Moderne blades (etter 1995) er ikke så vanskelige som ryktet sier, men blades fra Nike og Ben Hogan har ganske små hoder så akkurat disse er ikke for alle.

Forøvrig løenner det seg for de fleste å trene med blades i lavsesongen for å forbedre presisjonen.

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

nei, jeg er ikke en av høyhandicapperne....spiller på 4,4....
og jeg vet hvem som har ball treff !

burde det ikke være enkelt å skjønne "bakdelen" med blades når han som topper OoM på Europatouren spiller med "hjelp" i køllehodet....faktum er at flere og flere av verdens beste golfere har kommet til samme konklusjon "hvorfor gjøre dette vanskeligere enn det er" ?

ps ! jeg kjenner de fleste av de som spiller "hyggelig" på Kbg også :-))
foruten brødrene Hatle er det ingen som har potensiale til å score med startnummer på brystet !

Bamse Brakar

over 20 år siden

Bamse Brakar

Du vet mye du, mikkelrev. Kan du fortelle meg om jeg bør kjøpe svart eller blå hanske til neste år. Den hvite jeg bruker til vanlig er så skitten at jeg ikke får rene balltreff lenger.
Og vi kommer alle garantert til å høre på dine bedrevitende råd for du er garantert dritflink siden du har hcp under 4,5.... Hva slags køller anbefaler du ????

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

bamse brakar.....
jeg tror jeg ville anbefalt deg en rosa hanske og oversized damekøller med grafittskaft.....

"anbefalingen" står i stil med ditt innlegg :-))

lol

over 20 år siden

lol

Dere er nå søte :) Dette er det nusseligste forumet på verdensveven

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Tiger Mc,
Gå inn og se på sidene til TM. TP2 er ikke bladkøller, men CB køller med en fantastisk performence, og et syn for øye :-)

mikkelrev;
hvis du er den jeg tror du er, kjenner du nok de fleste av oss ut på der, men du kan vel ikke bombastisk si at du vet hvem som har balltreff eller ikke??
Og øvelse gjør mester, sier de.
Gleder meg uansett til nye køller, da jeg har brukt mine Callaway alt for lenge.

z

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Nei nei Zibben. Ikke kjøp TP2. Da blir jeg altfor sjalu til neste når når jeg skal banke deg i match. Men hm. Det hadde jo vært gøy å most deg med mine LT'er da. DET tenkte jeg ikke på. hah! Kjøp dem du ! Løp og kjøp!

Og ja, dem er et syn ;) herlige kølliser

Tull Ball

over 20 år siden

Tull Ball

Snakker vi om fine køller for flinke gutter kommer vi vel ikke utenom Cleveland sine CG2 køller. Nicest there is.

http://www.clevelandgolf.com/index.php?&¤t=0&insidefile=club.html& oid=T010:de6e28dad9f88c5f2c677f3a061743ab&moid=105& function=display&oidit=T004:3yjq4xv1ccelx3z2pkbb2mldw

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til zibben:
ja, jeg kjenner til de fleste på Skoger, og etter min mening så er det en kanskje to som er gode nok til å spille med bladkøller. Den ene av de prøvde seg med blades, men fant ut at det var litt vanskeligere enn forventet :-))
4,8 hcp med Callaway ? det ringer ingen bjeller....

spill gjerne med bladkøller, det vi kan enes om er at de er fine å se på og at overgangen fra Callaway blir stor:-))

Bladspiller

over 20 år siden

Bladspiller

Var det noen som kjente ALLE, som så kjente NOEN....
Noen prøver blades og får det ikke til. Javel, da er det bare å fortsette med deg gamle.
Selv brukte jeg ca en måned på å bli fortrolige med mine gamle Maxfli Australian Blades etter et par år med oversize King Cobra som på den tiden var verdens beste jern som ble brukt av Greg Norman.
Men jeg ble offer for alle bedreviterne som fortalte meg hvor mye bedre jeg kom til å spille dersom jeg kuttet ut bladkøllene.
Så i fjor vår solgte jeg Maxfli'ene mine (gråte gråte) og kjøpte et sett Cleveland TA2 i stedet. Større møkkakøller har jeg aldri prøvd. Umulig å få dem til å gå uten at jeg tar en FEIT divot.
Fikk etter noen mnd byttet dem mot et sett MP33, og nå sitter spillet igjen.
At blades er så forbanna vanskelig er bare sprøyt. De er MYE bedre å slå fra gresset med enn mange oversize grytelokk, og jeg har uhyre sjelden (har lyst å si aldri) så dårlig treff at det gjør vondt i fingrene eller innvirker negativt på ballflukten.
Blades er bare annerledes, de fremtvinger en mer sivilisert swing. Resultatet hos meg når jeg først gikk over til blades var at agressiviteten i swingen ble borte, samtidig som svinghastigheten økte og lengden gikk opp. Dette medførte også at jeg ble mer retningsstabil og hcp gikk ned fra 16 til 12 på første 2 mnd.

over 20 år siden

Jeg tipper det at å sammenlikne lettspiltheten mellom blades og CB køller er utrolig vanskelig fordi vi alle er så forskjellige.

noen av oss trenger større sweetspot, bedre tilgivenhet og bredere såle for å tørre å slå gjennom turfen og få et godt resultat.
Andre er så selvsikre at de klarer å fokusere på ballen, og ikke noe annet, og slå og treffe den med hva som helst.

De som tilhører siste kategori, kan slå med blades, fordi det passer dem, mens vi andre(de fleste vil jeg tro) trenger litt mer hjelp til å gjøre en god sving, så vi praktiserer CB-golf.

Som det er tidligere nevnt i denne tråden, så har en god del proffer godt over til å spille med CB, og da kan vi i hvertfall ikke lengre si at det IKKE er noe å hente på CB kontra blades.

At det er individuellt, derimot, det er udiskutabelt.
Jeg har selv prøvd begge deler, og må innrømme at jeg er lysten på å kjøpe meg et sett med bladkøller, men prisen på et godt sett med blades gjør at man, eller i hvertfall ikke jeg, har råd til å kjøpe bare for å teste dette ut.

Dersom noen har et sett med bra blades de ikke lengre vil ha(nyere dato, selvsagt), så kan de sendes til meg helt gratis. jeg betaler frakten.

:O)

Skottty

over 20 år siden

Skottty

Siden vi allerede er langt ute på jordene...

Mikkel: Har du noen gang prøvd blades med litt mykere skaft? Du vet vel selv hvordan det går med for stive skaft, blades eller ikke.
Eller kanskje du bør røyke mindre og gå litt saktere..

Zibben: MP32

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til Skotty:
jeg har aldri hatt blades, prøvde meg med combo køller en gang !

ellers så er jeg av de som faktisk har prøvd en del forskjellige køller over tid.....

dessuten røyker jeg lite og går sakte :-))

H

over 20 år siden

H

mikkelrev

Ikke for å være stygg, men hvis du aldri har hatt blades, er du egentlig den rette til å fortelle andre at de ikke må ha det?

Niblick

over 20 år siden

Niblick

...no hole is a good one unless it has one or more hazards in a direct line of a hole. Max Behr, who is one of the best American golf architects, states that the direct line to the hole is the line of instinct, and that to make a good hole you must break up that line in order to create the line of charm.
ALISTER MACKENZIE

Mizuno man

over 20 år siden

Mizuno man

Leser noen påstander om at så mange av proffene har gått over fra blades til CB køller? Det er ihvertfall ikke mange. Engang blades, veldig ofte blades videre, også for tour spillere. Mizuno har i mange år vært regnet for å ha de beste jernkøllene. Det er også det dominerende merket i baggen til tourspillere både på ET og PGA touren, men blir overskygget av reklame for Taylor Made, Callaway osv. pga av reklame for drivere og woods.
Også folk med høyere handicap kan bruke blades, vel å merke hvis de har et bra balltreff. Å trene med blades på rangen tror jeg vil gi mange en aha opplevelse. Du merker når du treffer riktig å har kontroll på dine jernslag. Dette gjør at du blir enda mere ivrig i treningssamenheng for å oppnå ønsket resultat. Spiller selv på MP 33 og har ingen planer om å skifte disse på en god stund. Men skal jeg bytte så blir det nok Mizuno igjen. Blir som med alpint, skia kan og bør byttes ut ofte, men skoa har du "nesten" til de detter fra hverandre. Har du spilt deg inn med et jernsett som du virkelig liker og eller jerntype, så skal det mye til å bytte. Mens driveren kan byttes da utviklingen er enorm fra år til år.

mikkelrev

over 20 år siden

mikkelrev

til Mizuno man:
tror nok du tar feil vedr hva proffene har i bagen, jeg har ved selvsyn to ganger på ET sett hva de slår med.....
Mizuno var dominerende med sine blades, men det er nok noen år siden !
jeg har TV med freeze og zoom muligheter og der har jeg oppdaget mye intressant.....visste du f.eks at Vijay Singh spillte store deler av fjoråret med R7 hvor det var tapet over TP merket ?

men du kan vel nevne i fleng hvem det er som spiller med Mizuno :-))
den eneste profilerte jeg kommer på er Luke Donald....

du skulle vel ikke tilfeldigvis selge slike køller :-))

Jensgris

over 20 år siden

Jensgris

Det er mange som spiller med "andre" køller enn det ser ut som. Tiger har vel brukt en Taylor Made driver en stund, selv om det så ut som en nike.

Mizuno man

over 20 år siden

Mizuno man

Vijay brukte den i påvente av at Cleveland kunne produsere en driver som van kunne bruke. Tiger prøvde for ikke lenge siden flere typer drivere i påvente av at Nike kunne produsere en driver nettopp han kunne bruke, han slet leeeenge. Det er en rekke spillere som har Mizuno i baggen i jernserien fra 3-p. Svært få får betalt for å bruke Mizuno i motsetning til andre leverandører. Nei jeg har absolutt ingenting med Mizuno å gjøre. Vet også at det var det dominerende merket for 3-4 år siden på touren innen jern, men er fortsatt nesten like hot. Problemet nå er at produsentene ikke bare nøyer seg med at spillere skal ha driver innen eks. TM eller Titleist eller andre store, men også alltid ha et visst antall køller av dette merket i baggen. Cleveland nøyet seg tidligere med å ha wedger, som de forøvrig fortsatt er helt konge på, men har de siste år også utviklet svært bra jernserier, som gjør det lettere å få fullsponsede spillere. Samme med Ping som var helt rå på puttere i sin begynnelse og som etterhvert har utviklet et utrolig bra system med fargekoder for alle typer køller, og som har blitt meget store med tiden. Likevel har nok Mizuno fortsatt den største stjerne innen jern blandt proene. Siden du har vært på noen ET så la du vel merke til trailerne fra Mizuno og de hyppige besøkne fra de ulike spillerne. Mizuno har en rekke spillere i sin stall som er ren sponset, og en rekke spillere som ikke får 5 øre. Sjekk hjemmesiden til Mizuno så ser du utvalget av de sponsede. Nesten samtlige av disse er kjent for et ekstremt presist balltreff og er generellt helt konge med jernene, men de er ikke av de langtslående eller toppen på pengelista, utenom Luke Donald. Sjekk Simon Kahn, alltid en fornøyelse å se ham spille. Flere av spillerene i verdenstoppen spilte med Mizuno jern tidligere. Men når pengemakten rår så bytter de til andre større leverandører og dollaren lyser opp i øynene. Men ofte med et klart krav, lag like gode køller innen så og så lenge, så bytter jeg til eks. TM eller Titleist eller Callaway osv. Ha en fin kveld.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her