Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hcp justering i Portugal og Irland

Steinar Roald

over 22 år siden

Steinar Roald

Hei!

Jeg skal i løpet av året spille på baner både i Portugal og i Irland. Har de i disse landene et tilsvarende slopesystem som vi har her i Norge?

Kan vi regulere vårt "norske" Hcp når vi spiller på baner i disse landene, eller har de et annet system for Hcp justering?

Hilsen
Steinar R.

olemartin

over 22 år siden

olemartin

Jeg har hvertfall regulert hcp på bane i Portugal. Uten at noen har sagt noe på det.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Hvis ikke klubbene har slope som oss så har de "SSS".

Det er så enkelt: hvis banen har par 72, men SSS er 73, ja da har du ditt hcp + 1 slag (vanlig avrunding: 13,5 får da 15 slag). Hvis SSS er 71 så har du 1 slag MINDRE enn hcp (13,5 hcp = 13 slag). Ok ?

På de 5 banene jeg har spilt i Spania er det slikt system. De har "rangert" hullene med index så det er ikke noe problem.

LYKKE TIL !!!!

Slopehater

over 22 år siden

Slopehater

Så vidt meg bekjent har de ikke slope hverken i Portugal, Spania eller Irland. De har sikkert skjønt at slope er noe forbannet tull og holder seg til det samme systemet som har funket i over 100 år. justering av HCP skjer som Runar skriver.

Skal du til Irland MÅ du få spilt European (ca. 1 times kjøring fra Dublin). Sjukt fet bane. Enjoy

Costa

over 22 år siden

Costa

De har i hvertfall slope i Spania.

Joachim Aslaksen

over 21 år siden

Joachim Aslaksen

De har slopesystem i Portugal også. Spilte der selv i februar, men jeg mistet slag på de aller fleste banene. Spilte på 2-3 slag lavere mottatte slag enn mitt HCP skulle tilsi. Så å spille til HCP var ikke lett akkurat med litt "rusten" sving på den tiden av året.

Steinar Roald

over 21 år siden

Steinar Roald

Hei!

Ferien i Portugal er overstått og jeg fikk spilt 3 runder på 2 forskjellige baner.

Den ene var Pinta og den andre Old Course. Begge var supre baner, og det som imponerte meg mest var konsistensen på greenene. De var jo så myke og fine at selv med innspill med 5 jern så stoppet ballen 20-30 cm fra nedslagsmerket. Og det uten backspinn for det kan ikke jeg..... :-)

Når det gjelder slope så hadde begge banene slope. Men handicap tabellen regulerte bare opp til Hcp 28. En nybegynner i Portugal begynner tydeligvis på Hcp 28 slik som i England.

Men de engelskmennene vi spillte sammen med benyttet seg av SSS slik som Runar beskriver.

Anbefaler sterkt en golftur til Algarvekysten!

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Høres greit ut med SSS ved par 72. Da jeg er blandt de tungnemme forstår jeg imidlertid ikke om det vil ha betydning om banens par aviker fra 72. F eks par 69, og SSS 70.- Vil man da ved hcp 13,5 ha 14 slag minus 3 + 1 = 12 slag, eller er banens par uten betydning slik at en får 15 slag???

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her