Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Når nettene blir lange..

Ulf Laurang

over 19 år siden

Ulf Laurang

Og dagene korte, begynner kaldsvetten å melde seg hos de fleste fanatikerne. Hvor kan vi golfe? Hvor er det bra nå?
Vel, etter et par runder på Moss & Rygge kan jeg fastslå: LØP OG SPILL!
Forholdene er eventyrlige til å være på denne årstiden, og det er ikke å undres at det er få parkeingsplasser ledige om dagen. Det meldes om få ledige flighter, så det gjelder å være tidlig ute. Det er i alle fall verdt hver eneste krone!
Miklagard, som er min hjemmebane, er litt nede for tiden, da mannskapet har pøst på sand og skåret greenene med kirurgisk presisjon. Tipper at neste uke vil bli bra igjen. Er det flere gode baner der ute for tiden?!

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Av de jeg har prøvd nylig, så har Nøtterøy vært god, mens Kragerø var helt på topp.

Quattro Stagioni

over 19 år siden

Quattro Stagioni

mulig at banene er eventyrlige etter kallenderen, men med dette været så skulle det bare mangle.
Nå sitter sikkert mange daglige ledere og gråter sine modige tårer fordi de må lønne banepersonellet enda en måned..-eller to.
Er nok en del baner som kunne ha vært enda mye bedre dersom gjerrige ledere og feige greenkeepere hadde turt.
I min snevre hjemmeplengartnerhjerne har jeg vanskeligheter med å se hvorfor sand må pøses på, hvorfor greener må hulles og vertikalskjæres helt på tampen av vekstsesongen når det gjør forholdene dårlige i månedsvis, i stedet for å gjøre det midt på sommeren når veksten er kraftigst og "sporene" forsvinner på ei uke.
Er det noen greenkeepere her som kan belyse min forundring over dårlig timing ???

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

hehe, din snevre hjemmegartnerhjerne forbereder nok ikke plenen din på vinterkonservering.
Det er faktisk så enkelt at greenene blir behandlet på kanten av sesongen for å være bedre forberedt på frost.
Mange vertikalskjærer greenene både sommer og høst, men dypluftingen er anbefalt på slutten av sesongen fordi det er med og konserverer røttene og gir luft og plass til grus som drenerer og holder skadelig stålis unna.
Jeg er ikke greenkeeper, så dette er bare min snevre green-interessegartnerhjerne som har kommet opp med, og dersom det er på jordet, så tar jeg gjerne imot rettelser.... :)

Nick

over 19 år siden

Nick

Hevingen er som alltid bra

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Det er et flere fagområder å belyse før man har alle sider ved en sak;
planter er som oss mennesker , de trenger luft for å leve, så tenker man at luft er det jo over og rundt planta, ganske riktig! Men så er det slik at røttene også vil ha tilgang på luftporer, fordi i luftporer kan man noen ganger også finne vann m/næring hvis man er heldig. Luftehull som er dresset fulle med sand av riktig kvalitet vil kunne slippe vann og luft ned til røttene i skjønn harmoni, til plantens behag. Kommer det et regnskyll vil overflødig vann renne rett gjennom greenens profil og bli ført videre av dreneringen.
Norge er et land som ligger langt mot nord, her er det gjennomsnittlig lavere tempraturer enn mer mot midten av kloden vår. Organiske planterester (døde røtter og underjordiske utløpere) skal i en sandbasert green helst brytes ned og omdannes til næring for det graset som skal vokse. Organisk materiale trenger en hvis temperatur for å brytes ned, i sommervarmen har vi sterk vekst og omdanningen av organisk matriale foregår til en viss grad brukbart, litt avhengig av hvor vi er i landet og av hvor mye luft det er nede i greenen.
Hvis det ikke er luft nede i greenen vil omdanningen være treg/eller fraværende! Isteden for prosesser som foregår med oksygen, vil vi da få prosesser som foregår uten luft, dette utvikler ofte gass som er giftig for plantene ...... så....... Om vinteren vil en green uten mye oksygen ha liten isolasjonseffekt mot kulda og is vil lettere danne et tett lokk, da får vi også ingen utlufting av giftige gasser...... så...
Ved hullpipelufting og dypvertikalskjæring fjærner man gammel masse med organisk matriale fra greenen for så å erstatte det med ny "sand" som slipper luft (med de herligheter det medfører) ned til røttene. Jo lenger ned vi får luft, jo dypere kan røttene gå og derfor vil man slippe å vanne for ofte.
Hvis man vanner ofte blir ofte overflaten også våt, og røttene klarer ikke å gå dypt. Da skjer det heller ingen omdanning av organisk matriale og organisk matriale vil bygge seg opp, så blir det kjørt på med maskiner, klippere, tromler osv., golfere går med godt marktrykk, golfballer lager dype merker og sopp og andre sykdomslignede organismer vil få suverene forhold for sine kulturer!
Man skulle aller helst ha luftet hele året, men så er det slik at høysessongen for golferne treffer høysessongen for grasvekst her i Norge! Vi vertikalskjærer og lufter om sommeren også, men prøver å gjøre det så skånsomt at golferne ikke plages for mye av det! Noen ganger må man alikevel ta hardere i, men..... så er det jo golfbane en har da....så..... Hadde en vært bonde som produserte gras kunne en pløyd opp hele greia vår eller høst, for å få løst opp i jorda, slik at lufttilgangen var max, men..... pløying av greener er ikke å anbefale......
Jo fortere overflaten tørker opp, jo mindre sjanse er det for at sopp skal trives.... uff....nå får jeg stoppe..... det er som sagt mange grunner til at man "herjer" med flott spilleflate, men..... det får så... store konsekvenser for banekvaliteten og økonomien på sikt ...tror ikke det er noen snarvei utenom....
Ha en fortsatt god høst sessong, jeg håper nå at vi får mange runder enda iår, hvis vær og klima tillater det...så bør jo midten av desember være en mulig stengetid heromkring..... sving sala bim :)

(tror jeg trenger Ulf til å redigere...... orker ikke selv...ler)

Sol

over 19 år siden

Sol

Er stum av beundring!!!

Ulf Laurang

over 19 år siden

Ulf Laurang

Ikke bare har @lle fugler verdens råeste oppstilling på tee, men han har faen hakke meg greie på det han driver med også, nemlig greenkeeper.
Var forresten på Bogstad og spilte noen hull i blæsten i dag. Begynte nesten å gråte da jeg hørte at de skal stenge sommergreene på mandag! Supre forhold, og vakkert som alltid.
Men, også her må det luftes, skjæres og hakkes (?) for at neste sesong skal bli like bra. Faen ta vinterstid!

Mats Ø.

over 19 år siden

Mats Ø.

Jeg fikk spilt Hauger i dag og det var bane med supre forhold. Gode greener, fine fairways, tøff røff, også så fint vær da gitt! De skal visst ha åpent til 22. Oktober hvis jeg ikke tar helt feil! Bra bane! Ikke no stress!

Milde Moses

over 19 år siden

Milde Moses

Fint å se at man har planene for stenging i orden.
Det er jo tross alt mulig at vinteren kommer om bare noen få dager. Eller 2-3 uker. Eller kanskje i romjula, eller begynnelsen av januar. Kanskje kommer den ikke i det hele tatt. Kanskje får vi 2-3 frostnetter sånn av og til, men eller stabile temperaturer på 6-8 grader på østlandet. Tenk om banene ligger der frostfrie hele vinteren.
Da er det jammen godt at man har gjort unna stenginga.
Håper det er noen baner som ikke har så arbeidssky ledelse at de må gå i hi før bakken fryser.

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Kutt ut spydighetene...
Det at man i disse dager gjør banen klar for overvintringen på Miklagard, betyr ikke at man stenger banen nå. Det betyr at man har gjort det i tide før frosten kommer. Når den kommer er det for sent å lufte og gjøre andre overvinterforbredelser som @alleFulger.. så riktig forklarer det. Jeg vil tro at banen holdes åpent helt til gresset slutter å vokse og frosten setter inn som de har gjort det før med sen stenging.
Det bør nevnes at de samme forbredelsen skjer i nord-amerika og til-og-med på de britiske øyer de nærmeste ukene.

Kvinesdal

over 19 år siden

Kvinesdal

Spilte Kvinesdal i nydelige høstfarger og totalt vindstille vær uten en sky på himmelen, en sånn dag man bare drømmer om på tampen av sesongen. Greenene var like raske som de alltid pleier å være, og fairwayer som de ikke har vært før i år - skulle ikke tro at det var første vinterlørdagen denne vinteren. Banen stenger litt om morgenen når det er frost, men forhåpentligvis holder det en stund til.

Om noen tror dette er overdreven så må dere tro om igjen, det var akkurat så fint og litt finere. I morgen har de meldt like fint og det spørs om ikke det blir en runde til.
Ha en fin dag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her