Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Verdens beste golfspiller

Terje

over 19 år siden

Terje

Michelle Wie debuterer jo som proff i dag, og hun er jo som kjent ei jente som liker å spille med gutta, men er de beste gutta egentlig noe bedre å spille golf enn de beste jentene ?

Med likt utstyr så vil jo Tiger banke Annika de fleste gangene siden han slår så mye lenger, men hva hvis man utjevnet gutta sine fordeler ved f.eks å gi Tiger en ball som gå f.eks 20% kortere enn ballen til Annika. Er det da så skråsikkert hvem som vil vinne ?

JA

over 19 år siden

JA

Tiger hadde nok slått Annika da også... Men man må jo huske på at den "rolige" svingen til Annika, som holder når man ikke trenger å drive lenger enn rundt 230, er nok litt mer stabil enn når Tiger griser til ballen og slår den 270-280. Men allikevel er nok Tiger bedre på det meste...

Go Tiger

Mats Ø.

over 19 år siden

Mats Ø.

Tiger er da veldig flink. Det ER en grunn til at han er så kjent som han er. Men man skal også nevne Sergio Garcia da.. bedre kontroll på nærspill har jeg aldri sett før.

Terje

over 19 år siden

Terje

Jeg mener at Sergio er verdens beste "tee to green", men puttinga hans er fryktelig dårlig for tida. Spesielt de korte.

Men poenget mitt med tråden var om de beste mannlige golfere er bedre enn de kvinnlige, hvis man tar fra dem den store fordelen av at de slår ballen mye lenger.

Det hadde iallefall vært veldig gøy å sett en match mellom f.eks tiger, els mot annika, paula creamer hvis gutta spilte med en ball som går 15-20% kortere enn jentene sin.

Tiger

over 19 år siden

Tiger

Det er ikke sikkert gutta trenger baller osm går kortere. Husk at det er på og rundt green det avgjøres, og det er der damene er helt råe. Jeg sier ikke at gutta ikke er gode på denne delen av spillet, men je tror at jentene har en sjans selv om gutta spiller med de samme ballene som de vanligvis gjør....

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Gutta slår litt lengre... generelt. Men noen av gutta slår KORT, mens noen av damene slår LANGT!

Og i det området så vil det være ganske jevnt.

Men, de fleste Gutta kan slå hardere hvis de vil, og dermed Høyere, og da vil ballen stoppe fortere. og jo fortere ballen stopper på green, jo enklere er det å få en kort/enkel putt. Og jo flere enkle/kortere putter du har, jo bedre scorer du. Så enkelt er det i bunn og grunn...

Og det er grunnen til at gutter og jenter skal spille hver for seg! samme gjelder fotball, tennis, roing, og ALLE andre sports-grener.. så lenge det ikke er Mix-double.

mvh

Olle

over 19 år siden

Olle

Et annet bevist faktum er at gutter har bedre dybdesyn enn jenter. Derfor har gutter generelt bedre ballkontroll enn jenter.

Annika har nok bedre dybdesyn enn de fleste gutter, men Tiger er vel ikke som de fleste gutter.

Hvorfor ikke

over 19 år siden

Hvorfor ikke

Gutter fra gul og jenter fra rød :-)

704

over 19 år siden

704

Dette er jo en helt hypotetisk og irrelevant diskusjon. Gutta slår lengere. Det er viktig å slå langt i golf (spesielt når det er så store forskjeller som det er snakk om her). Dermed er gutta bedre til å spille golf, da de er minst like gode rundt greenen.

Terje

over 19 år siden

Terje

Jeg synes at det er interessant å vite hvor gode de beste kvinnlige golferne er sammenlignet med de beste mannlige hvis man ser bort fra det faktum at gutta slår lenger, men det er mulig at jeg er den eneste som synes det.

704

over 19 år siden

704

Hvor rund er en terning hvis den ikke hadde vært firkantet ;o)

Neida, du selvsagt få lov til å lure på det, men det blir jo uansett et helt hypotetisk spørsmål, da et slikt scenario ville føre til at mennene (eller damene) må bruke helt andre køller fra forskjellige lengder.

Dette var vel egentlig helt elendig forklart, men spørsmålstillingen er jo slik at TW slår en viss lengde med et 9-jern og han er visst god til akkurat det. Spørsmålet blir jo da hvor god hadde han vært med et 6-jern fra samme lengden hvis han ikke slo så langt...?? Det er det jo umulig å svare på... Man kan jo ikke spørre om hvem som slår mest presist med 6-jernet for feilmarginen øker med avstand og et 6-jern for TW er vanskeligere enn det er for A.Sørenstam.

Er det noen som følger argumentasjonen??

elbow

over 19 år siden

elbow

Det eneste som er interessant i denne sammenhengen er alt fra - la oss for argumentets skyld si - 100m og inn. På den biten av spillet tør jeg påstå at damer og menn har omtrent de samme forutsetningene.

Så DERSOM det hadde eksistert en egen golfgren, som het noe sånt som 'short golf', kunne man ha sammenlignet damer og menn.

I vanlig golf vil menn alltid ha en klar fordel pga større lengdepotensial, og denne fordelen er umulig å "tenke bort".

Terje

over 19 år siden

Terje

Jeg synes du gjør problemstillingen unødvendig komplisert 704, men et poeng er at tiger måtte spilt seg inn på de nye ballene slik at han finner ut hvor langt han slår f.eks et 6 jern med dem.

Et 6 jern er jo ikke vanskeligere for tiger enn annika hvis de begge slår det f.eks 160 meter med en full sving ?

Jeg forutsetter jo i min sammenligning at alle slår ut fra samme tee. Jeg lurer på hvor langt f.eks en haskell går i forhold til våre baller i dag, og også en gammel persimmons driver. Kanskje vi bare skulle gitt tiger 150 år gammelt golfutstyr ;)

704

over 19 år siden

704

Det er jo nettopp det som er poenget. De slår ikke like langt med et 6-jern. Tiger slår mye lenger. Dette øker risikoen for feil betydelig, og derfor blir det en helt irrelevant og hypotetisk diskusjon å snakke om hvem som er best HVIS de ikke spiller slik som de gjør i dag...

Men jeg er enig det som elbow sier. Hvis dette skulle vært en interessant diskusjon måtte man snakket om "short golf" men jeg ville tatt den helt ned til 60 meter og inn. Først DA kan man sammenligne en gjennomsnittlig mann på PGA-touren og en gjennomsnittlig dame på LPGA.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Golf bør spille som rent slagspill - færrest slag, beste spiller. Det å "leke" med tanken å gi Tiger'n en "dårligere" ball enn Annika, er vel i praksis en variant av hcp og stabelford (10% dårligere ball, 20% dårligere ball...)

Likefult hadde det vært gøy å se de to i sammen på en bane satt opp som på LPGA for ikke å gi Tiger ekstra lengdefordel. Er ikke sikker på hvem som ville vinne siden, som andre i forumet før har nevnt at Annika har en presisjon på nærspillet som ikke står tilbake for Tiger.

Terje

over 19 år siden

Terje

Jeg er enig i at diskusjonen om hvem som blir best er hypotetisk for det er jo umulig å vite, det er derfor jeg gjerne ville sett en slik match, for da kunne hypotesene bli byttet ut med realitet :)

Jeg synes fremdeles ikke den er irrelevant, men jeg kan jo ikke bestemme hva andre skal mene om den saken.

Grunnen til at jeg valgte å utligne lengden til tiger ved å gi han en ball som går kortere, er at nettopp dette har jo blitt diskutert på f.eks pga touren siden dagens golfere slår så langt at banenes hindringer ofte blir satt ut av spill, og at det er dyrt å hele tiden skulle forlenge baner. Noen steder er det jo også vanskelig eller umulig å gjøre banen noe særlig lenger enn den er i dag.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Ad denne diskusjonen, så er det vel snart tid for 'the skins game' hvor Annikka spiller med gutta og har gjort det bra før. Noen som vet om de der spiller fra samme tee?

Terje

over 19 år siden

Terje

Ja, da spiller de fra samme tee, og Fred Funk skal visst være med i år. Han er jo som kjent en av de som slår kortest på pga touren, og han er litt redd for å bli drivet ut av Annika ;)

SJ

over 19 år siden

SJ

Hmm, jeg lurer på hvem som er best av Rosenborg og Real Madrid hvis man ser bort fra teknikk.

Hva hvis Real Madrid må spille uten sko?

Eller kanskje man burde arrangert en corner-konkurranse?

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Svaret er Real Madrid, selv uten sko.

Terje

over 19 år siden

Terje

Synes at en bedre sammenligning hadde vært å spørre hvem som hadde vært best av Kolbotn og RBK, hvis gutta hadde spilt med ankelvekter / vektvester som gjorde at de sprang saktere, hoppet lavere og skøt svakere. Synes faktisk det også hadde vært artig å sett ;)

Men nå er dette jo faktisk et golf forum.

mr tee

over 19 år siden

mr tee

RBK hadde tapt uansett....mot Kolbotn.....
RBK suger....

tudelidu

over 19 år siden

tudelidu

Det som er morsomt her er at noen tror at de beste kvinnelige golfspillerne er i nærheten av gode herrespillere når det gjelder nærspill. Det er langt unna sannheten. Ta bort lengden og det vil fremdeles være enorm forskjell. Det er bare å se på nivået i andre typiske presisjonsidretter hvor det er stor forskjell på menn og damer.

Birger

over 19 år siden

Birger

Ja, for siden gutta er bedre i nærspill i håndball, så må de jo være bedre i nærspill i golf også....
Dårlig argumentasjon, selv om det kanskje er sant.... ;)

Terje

over 19 år siden

Terje

Så det tudelidu sier er at gutta bare er bedre enn jentene i alt ?

Høres litt vel mannsjåvinistisk ut synes jeg.

mr tee

over 19 år siden

mr tee

En ting man må huske på er at banene er satt opp vanskeligere for menn enn damer. Smalere fairwayer og høyere rough, dette gjør at innspillene rundt greenene er mye vanskeligere for menn enn damer...

Derfor mener jeg at snittscore på LPGA og PGA tour ikke er direkte sammenlignbare.

tudelidu

over 19 år siden

tudelidu

Terje, sier du at kvinner er bedre enn menn i noen idretter? Har ingenting med mannsjåvinisme å gjøre, men realisme. Hvilken verden lever du i?

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

pappan min er større enn pappan din......

Ringo

over 19 år siden

Ringo

Husk at bredden er enormt mye større blant gutta. Dermed er det helt naturlig at verdens beste herrespiller er bedre enn verdens beste kvinnelige spiller. Man må trene mer på alt for å bli best blant tusen sammenlignet med å bli best blant hundre, for å illustrere.

ja

over 19 år siden

ja

Jeg tror også at Tiger Woods har trent mer og hardere enn det Annika har gjort gjennom sin karriere...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her