Runar Nyrud
Jeg spillte 6 av banene i området i slutten av april. Alle banene er kort taxitur fra Troon.
Den jeg aller mest hadde lyst til å spille var royal troon selvsagt, men den var dessverre ikke åpen for gjester før etter 01.05.
Den jeg absolutt ikke ville ha gå glipp av av disse er Western Gailes. En av de banene jeg liker best av de 79 banene jeg har spillt. Ekte linksbane, fairwayer som slynger seg mellom store "dyner"... fantastisk bane... Spilte faktisk noen av hullene med to spillere fra Irland, den ene hadde spilt på Walker Cup laget, og var en av Irlands beste amatørspillere. Morsomt....
De 5 andre:
Belleisle: Innenlands parkbane. Ikke så bra "off season" sier de jeg pratet med, var ikke 100% når vi var der, er nok plaget med LITT dårlig drenering.
Lochgreen, Darley, og Fullerton (eller no slikt), Lochgreen er best, og best i strekk når vi var der, greie nok baner begge to. Veldig enkelt å komme til, du kan gå dit. Ligger like ved jernbanen. Du ser den når du kjører inn til Troon da den vanligste veien går forbi der. Alle tre banene har utgangspunkt på samme sted. Praktisk. Men litt mye nordmenn der da.... og svensker.
Kilmarnoc Barassie Golf Cup, en meget erverdig klubb. Jeg likte banen godt. Staslig klubbhus, en velkomst du kommer til å huske med omvisning :-) Men ikke slipp vekslepengene i baren i vannmugga deres... det liker de ikke. Du kan bestille lunch eller middag. Vær oppmerksom på kleskode osv. Denne får delt 2 plass av de banene jeg prøvde.
Prestwick Golf Course. Javist, det koster litt. Noen ordinære hull, men mange undelige, snodige hull, som jeg ALDRI ville gått glipp av. Meget spesiell. Vi spillte der et et HELVETES vindvær, liten storm, sterk i vindkasta. Golbaggen blåste ned, begynnte tilogmed å rulle når den lå på bakken... Det var meget synd, da man måtte benytte for mye "energi" konsentrasjon på vinden i stedet for å nye banen. Kjempemorsomt klubbhus. Spør pent mannen i respesjonen å få lov til å se på "the card room" !! Du må egentlig ha jakke og slips for å gå inn i den delen, men hvis det ikke er mange der så går det bra. Dette er også delt 2 plass. Når du betaler greenfee er du medlem for en dag :-)
Troon: liten fint sted, endel koslige pub'er. Husk at restaurantene stenger tidlig.