Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Anbefalte baner i Skottland

Frodet

over 20 år siden

Frodet

Jeg og noen kompiser skal til Skottland å spille. Vi flyr til Prestwick og skal bo i Troon. Er det noen som har noen anbefalte baner og ikke minst baner vi bør unngå? Vi ligger på nedre halvdel av 20-tallet i hcp. Det dreier seg om en helg, vet at endel baner i området ikke gir adgang for gjester da.

Scotty

over 20 år siden

Scotty

Bellisle i Ayr er absolutt å anbefale. Meget bra parkbane. £23. Bør bestille på forhånd.
Ellers har jeg spilt Troon Lochgreen. Public linksbane som ligger i Troon. Helt OK. £22 (?). Det er to baner til på samme anlegget (Darley, Fullerton ??).

Nå har de kanskje begynt med vinterspill. Det blir billigere, men banene er ikke like bra. Undersøk på forhånd.

Rro

over 20 år siden

Rro

Enig med Scotty, Belleisle og Lochgreen er bra baner (likte Bellisle mest). Spilte på begge banene i sommer da kona og jeg var på 1 ukes golf-ferie i området. Ved Belleisle (samme sted, proshop, restaurant...) har du også Seafield, som jeg også kan anbefale. På samme måte har du ved Lochgreen også en bane som heter Darley. Den anbefales ikke (slett standard, dårlig vedlikeholdt). Alle banene er "public" (åpen for alle, også i helgene), men det er nok best å bestille på forhånd.

Fredde

over 20 år siden

Fredde

Skal man ha det billig er banene nevnt bra. Vi var der på våren og da var Darley alt annent enn slett standard. Vanskelig var den også, Jeg syntes faktisk den var skikkelig artig. Seafield var bra standard, men mange korte og forholdsvis enkle hull. Girvan litt sørover langs kysten er morsom og meget utforfordrende. På de nevnte banene kjøper man et 6 runders pass til ca. 70-80 pund. Vil man opp et nivå er jo også klassikere som Prestwick Old Course, Royal Troon og Turnberry verdt og nevne. Disse er dyre. I mellomklassen har man Brusnton Castle som sies å være av de bedre parkbanene i området. Prestwick St. Nicholas har jeg blitt anbefalt. I tillegg til et dusin andre flotte baner.

Turen vår er vel dokumentert på våre hjemmesider (vi kjørte på sparebluss).
www.ruff-fairway.com

Frodet

over 20 år siden

Frodet

Takk for tips. Er jo litt seint på året å dra dit, første helgen i november. Etter å ha sjekket nærmere (etter at turen var bestilt) har vi fått info om at man ikke kan slå ut før 10.30 og bør være ferdig 15.30. Men det er jo golfens vugge så da har man vært der også.... . Ser ut til at vi spiller Lochgreen og Belleisle, har bare lørdag og søndag å spille på.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jeg spillte 6 av banene i området i slutten av april. Alle banene er kort taxitur fra Troon.

Den jeg aller mest hadde lyst til å spille var royal troon selvsagt, men den var dessverre ikke åpen for gjester før etter 01.05.

Den jeg absolutt ikke ville ha gå glipp av av disse er Western Gailes. En av de banene jeg liker best av de 79 banene jeg har spillt. Ekte linksbane, fairwayer som slynger seg mellom store "dyner"... fantastisk bane... Spilte faktisk noen av hullene med to spillere fra Irland, den ene hadde spilt på Walker Cup laget, og var en av Irlands beste amatørspillere. Morsomt....

De 5 andre:

Belleisle: Innenlands parkbane. Ikke så bra "off season" sier de jeg pratet med, var ikke 100% når vi var der, er nok plaget med LITT dårlig drenering.

Lochgreen, Darley, og Fullerton (eller no slikt), Lochgreen er best, og best i strekk når vi var der, greie nok baner begge to. Veldig enkelt å komme til, du kan gå dit. Ligger like ved jernbanen. Du ser den når du kjører inn til Troon da den vanligste veien går forbi der. Alle tre banene har utgangspunkt på samme sted. Praktisk. Men litt mye nordmenn der da.... og svensker.

Kilmarnoc Barassie Golf Cup, en meget erverdig klubb. Jeg likte banen godt. Staslig klubbhus, en velkomst du kommer til å huske med omvisning :-) Men ikke slipp vekslepengene i baren i vannmugga deres... det liker de ikke. Du kan bestille lunch eller middag. Vær oppmerksom på kleskode osv. Denne får delt 2 plass av de banene jeg prøvde.

Prestwick Golf Course. Javist, det koster litt. Noen ordinære hull, men mange undelige, snodige hull, som jeg ALDRI ville gått glipp av. Meget spesiell. Vi spillte der et et HELVETES vindvær, liten storm, sterk i vindkasta. Golbaggen blåste ned, begynnte tilogmed å rulle når den lå på bakken... Det var meget synd, da man måtte benytte for mye "energi" konsentrasjon på vinden i stedet for å nye banen. Kjempemorsomt klubbhus. Spør pent mannen i respesjonen å få lov til å se på "the card room" !! Du må egentlig ha jakke og slips for å gå inn i den delen, men hvis det ikke er mange der så går det bra. Dette er også delt 2 plass. Når du betaler greenfee er du medlem for en dag :-)

Troon: liten fint sted, endel koslige pub'er. Husk at restaurantene stenger tidlig.

Runar

over 20 år siden

Runar

En liten ting til: når du først er i troon vil jeg jo anbefale å spille en skikkelig linksbane som ligge helt i sjøkanten. Lochgreen er mer type "larvik" enn en skikkelig linksbane ETTER MIN MENING. Belleisle er innenlands parkbane.

Svein O Larsen - Skottland

over 20 år siden

Svein O Larsen - Skottland

Frodet
Hadde dere brukt noen kroner paa aa leie en bil og kjort en times tid ned til Dumfries and Galoway hadde der uten problemer klart 2 runder per dag . Vi har 30 baner i distriktet her som det er veldig lite press paa og selv i mars-mai er det ingen problem aa spille to runder som tar ca. 3 1/2 - max 4 timer..
Et 6 runders golf pass koster i sesongen £ 80.00 men nu paa hosten koster green fees fra £ 10/15.00 per runde /dag med sommer greener..
Hadde vaert intr. aa hoere fra de som har spillt de kommunale banene Bellaisle og Lochgreen etc. hvor lang tid en runde tok ?

Mac

over 20 år siden

Mac

Prestwick St Nicholas ligger like ved flyplassen, og er ikke så dyr som Prestwick.

golferen

over 20 år siden

golferen

Skal til aberdeen på torsdag og trenger noen tips om noen baner som ikke ligger så langt fra sentrum og ikke koster alt for mye. Både links og parkbaner.

På forhånd takk:)

pekka

over 20 år siden

pekka

Hei
Prøv Inchmarlo golfsenter ikke langt sør for Aberdeen.Innenlandsbane ca 30 minutter kjøring fra flyplassen
Grei greenfee
www.inchmarlo.com

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Aberdeen: Kommer an på hva du mener med at det ikke skal koste for mye.... Det kryr av supre baner ikke langt fra flyplassen. Paul Lawrie sin hjemmebane ligger der - Newmacher med to baner (park + skogsbane) og den er ikke så grusomt dyr (35 GBP for skogsbanen og GBP 20 for parkbanen på hverdager). Skogsbanen - Hawkshill er en bra bane. Parkbanen - Swailend er litt kjedelig, men ok sammenlignet med mye i Norge. Men hvis du først er der så er det åpenbart kulest å spille Murcar eller Royal Aberdeen. (Cruden Bay ligger mer enn 30 min unna). Et annet alternativ er Deeside som ligger i bydelen Cults. Disse tre er i prisleie 50-70 GBP - men verdt hver eneste øre.

Andre alternativer er f.eks. Stonehaven (18 GBP runde/hverdag) og Craibstone (17 GBP runde/hverdag). Sistnevnte spilte jeg like etter åpningen og da var den ok - men ikke noe mer heller. Stonehaven har jeg fått anbefalt - men ikke spilt enda.....

Frodet

over 20 år siden

Frodet

Tilbake etter en helg i Troon. Etter nitidig sjekk av langtidavarsel hver dag siste ukene før avresie, som viste regn regn og atter regn, var forventningene så der. Men igjen hadde guttene flaks! Det regna på de tre første hullene første dag, utover det var forholdene strålende. Endel vind selvsagt, men det må man regne med i Skottland. Spilte belleisle og lochgreen. Mye folk ja, svensker og nordmenn stort sett. Frister helt klart til gjentagelse, men da med lengre og flere dager! Troon anbefales!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her