Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

svinghastighet ?

seb

over 19 år siden

seb

er det noen som vet om man kan regne sånn ca ut køllehastighet.

vis ballen går sånn ca 145 m (carry ) med et 8 jern , er man kanskje kanskje nærme 90 eller er mann nærmere 80. trenger ikke noe nøyaktig tall som feks 85,456 , men bare et sånn noelunde greit å vite tall . når jeg ser etter nye skaft .

vis noen har sånn halveis peiling motas all seiøs info med stor takk . alle med idiotiske og ironiske kommentar er også velkommen så har jeg noe å le av på jobb.

Propell

over 19 år siden

Propell

Jeg ble en gang målt til 83 mph. Mitt 8-jern slår jeg ca 120 m carry med. En pro målte svinghastigheten min med et apparat, og andre måter å måle dette på kjenner jeg ikke til.

Simen Fulland

over 19 år siden

Simen Fulland

Se på denne siden, under "fitting chart" nederst til høyre. Carry avstandene er i yards så du må regne om til meter: http://www.royalprecision.com/precision_steel_projectx.html Simen Fulland

mr tee

over 19 år siden

mr tee

Jeg tror at en spiller ned 17 i hcp, som slår 8-jernet 145 m. ikke har optimal ballflukt og treff, og derfor er det umulig å si hvor høy svinghastigheten er...

seb

over 19 år siden

seb

mr tee. beklager å skuffe deg men jeg har et meget bra treff og en fin ballbane i følge proen jeg bruker , jeg beklager at jeg bare har 17,3 i hcp etter å ha fått hvitkort i mai. men skal skynte meg i videre nedover ,

men husk at jeg skrev vis en ball går sånn ca . jeg skrev ikke at jeg gjorde det ( selv om jeg gjør det da :) ) , alt jeg lurte på var om noen hadde en måtte og måle/regne på uten å bruke apperatt,

har ikke så mye å bety siden jeg vet hvor langt alle jerna går . og er stabil på det .

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Hmm. Jeg slår 125-130 meter med 8 jernet og har blitt målt til 105mph i svinghastighet. Dårlig treff?
Eller var det fordi jeg ble målt med driveren kanskje?
Jeg svinger jo ikke raskere(med kropp og armer) med driveren tror jeg.
AHA!
Det er kanskje hastigheten på køllehodet som måles da det passerer laseren?!....

Snoop

over 19 år siden

Snoop

...og Proffen gikk et lite skritt videre mot å bli verdig hans eget nick.
:-)

Helt propell

over 19 år siden

Helt propell

Hmm. Jeg tror at armene dine svinger saktere med driveren, kanskje så mye saktere at du har noenlunde samme svinghastighet på driverens køllehode som på 8-jernets? Kanskje det ikke spiller noen rolle hvilken kølle du tester svinghastigheten med? Her trenger vi ekspertuttalelser fra køllemakere og svinganalytikere, dere. Kanskje en og annen fysiker kan bidra med noggo vettugt også.

Simen Fulland

over 19 år siden

Simen Fulland

Man har stort sett samme hastighet på kropps rotasjonen i svingen uavhengig av køllevalg. Det som avgjør hastigheten på køllehodet i balltreffet blir dermed lengden på skaftet. Jo lenger skaft jo høyere køllehode hastighet. Er det noen fysikere her kan de jo forklare bedre en meg hvorfor det blir slik. Simen Fulland

Propell

over 19 år siden

Propell

Jeg merker at kroppen min klarer å snurre betydelig raskere rundt med en wedge enn med driveren. Sistnevnte blir liksom litt treg å få i gang fra toppen av baksvingen. Hvis det var snakk om sleggekasting, derimot, bekreftes nok etter hvert teorien om at hastigheten (mph) til en kule med lang lenke er høyere enn en kule med kort lenke, gitt samme rotasjonshastighet (rpm).

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Vekten av en driver er ca. 313 g inkl. skaft og grep.
Vekten av 8-jern er ca. 427 g inkl. skaft og grep.

"Helt propell" skal slå betydelig roligere med driveren, for å oppnå så mye saktere armer at driverhodet har samme køllehastighet som 8-jernet...

Det som føles som en roligere/saktere sving med driveren er nok egentlig vell så rask, men den mindre vekten i driveren krever mindre "muskler" og det føles derfor som om man svinger roligere.

Fysikk

over 19 år siden

Fysikk

Kroppsrotasjon x arm x kølle = svinghastighet

Jo lenger avstanden er fra kroppen til køllehodet, jo større svinghastighet. Med forbehold om konstant hastighet på kroppsrotasjon.

En spennende undersøkelse jeg har sett viste følgende.
Europatourspiller sin sving:
Hastighet på kroppsrotasjon: 18 km/t
Hastighet på hendene: 52 km/t
Hastighet på køllehodet: 191 km/t

Amatører har gjerne like høy, eller høyere hastighet på kroppsrotasjonen. Men synkroniseringen i nedsvingen er for dårlig slik at hastigheten fra kroppsrotasjonen ikke utnyttes.

Her er tallene målt hos en amatør (hcp 10):
Kroppsrotasjon: 21 km/t
Hendene: 50 km/t
Køllehodet: 155 km/t

Kanskje dette er grunnen til at proffenes svinger ser så silkemyke ut, mens amatører ser ut til å drepe ballen?

Propell

over 19 år siden

Propell

Jeg er enig i teorien. Lengden på kølla gir et bidrag til køllehodets hastighet og dermed lengden på slaget. Jeg tror fremdeles ikke at alle glade amatører klarer å få samme rotasjonshastighet på alle køllene sine. Det gir seg utslag i at mange slår lengre med 5-wooden sin enn med både 3-wood og driver. Det har sikkert ikke bare med koordinering og timing å gjøre, men også at de aksellererer for dårlig gjennom ballen. Trur eg.

Olle

over 19 år siden

Olle

Selvfølgelig vil man få en lavere rotasjonshastighet med 1w, da denne har større hode og lengre skaft.

Men når det gjelder det opprinnlige spørsmålet, så er det sikkert "enkelt" å regne ut (fart * vekt = kraft + en del andre faktorer).

Men hvis dette skal brukes til å kjøpe skaft, så hadde jeg enten droppet det å kjøpt de skaftene som føltes bra, eller fått en nøyaktig måling.
Begge alternativene må vel være bedre enn en omtrentlig beregning.

s

over 19 år siden

s

Det er to grunnleggende annerkjente måter å designe et køllesett. Enten er det samme svingvekt eller så er det samme treghetsmoment gjennom settet. I de fleste tilfeller er det allikevel avvik i "begge ender". Dvs wedgene har ofte noe større svingvekt/treghetsmoment og driver/wooder kan ha lavere svingvekt/treghetsmoment. Dersom køllenes treghetmoment er konstant fra wedge til driver vil de også føles rimelig like å svinge med. De lange køllene kan (dersom de har mykere skaft (lavere egenfrekvens)) føles noe lettere på toppen (pga bøyning av skaft). Med samme treghetsmoment på alle køllene vil spilleren ikke kjenne forskjell mellom køllene og vil følgelig kunne oppnå samme kropsrotasjonshastighet (med korreksjon for skaftstivhet) og hastighet på hendene med alle køller. Da er det køllens lengde som gir variasjon i køllehodehastighet.

Propell : At mange slår lengre med 5w enn med 3w og kanskje tom lengre enn med driver kan ha mange årsaker. De viktigste er at de fleste har bedre balltreff med kortere køller, og at både 3w og driver rett og slett har for liten loft i forhold til svinghastighet.

eldrick

over 19 år siden

eldrick

Her er en link fra True Temper. Den gir deg et forslag til skaft ut i fra, lenge,tempo,ballbane, osv. både på jern og woods. Videre kan du utifra spesifikasjonene til skaftene de foreslår konvertere deg til et annet merke.(dette må du gjøre selv)

http://www.truetemper.com/shaftfit/

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her