Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noe for turneringskomiteen

Holma

over 19 år siden

Holma

i Larvik :-)

Handicapjuks
(15 av 15)
Hva skjer om en spiller oppgir et høyere handicap enn han egentlig har i en konkurranse?

info:
Hvis en spiller begynner en konkurranse etter å ha oppgitt høyere handicap enn det som han er berettiget til og dette innvirker på antallet slag som skal gis eller mottas, BLIR HAN DISKVALIFISERT; ellers må spilleren spille med det oppgitte handicap. Kilde: Golfreglene og Regler for amatørstatus
vekt

Han får to straffeslag per hull, til og med det punktet han ble fersket 0
Han blir diskvalifisert 0
Om det påvirker antall slag som skal gis eller mottas blir han diskvalifisert. Ellers må han spille med det oppgitte handicap. 1

Capish?

over 19 år siden

Capish?

Hehe, godt poeng...

Tom Aage Lie

over 19 år siden

Tom Aage Lie

Undertegnede er ansvarlig for World Corporate Golf Challenge i Norden, dvs. Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. I Norge, under navnet Sony Ericsson Corporate Golf Challenge, går turneringen nå inn i sitt 10de år.
Det foregår en debatt i etterkant av landsfinalen i Larvik fredag 30.9. Fokuset i debatten går på om spillere i turneringen har riktig HCP, eller om enkelte lag har mottatt riktig resultat. For oss som ønsker å tilrettelegge en turnering på spillernes premisser, samt at vi tar hensyn til de regler som gjelder i den internasjonale finalen, er det viktig å finne det formatet spillerne/lagene ønsker, og ikke minst det formatet som gir en riktig vinner.
Med dette som utganspunkt inviterer jeg til debatt på følgende:

1. Hva er det riktige formatet på et lagspill med 4 spillere?
2. Hvordan kan vi i turneringen bruke det gjeldende HCP systemet til å oppnå et rettferdig resultat?

Til informasjon om det vinnende lags resultater etter regulert HCP, kan jeg opplyse følgende:
Lagets 4 spillere hadde 41-40-30 og 28 poeng. Turneringsformatet er de 3 beste Stableford poeng pr. hull (ikke totalt for å unngå syndebukk stempel). Til sammenlikning hadde det beste laget før finalen 125 poeng mot 119 poeng for landsfinalevinnerne. Det ble også registrert offisiell og uoffisiell kritikk til det laget som hadde en slik høy score. Bestemann hadde 42 poeng, og mot regelen for "ikke handicapregulerende" runde, ref. regel 3.3.8, valgte spilleren allikevel å skrive seg ned fra 7,2 til riktig HCP før finalen.
Tidligere års vinnere har ligget på fra rundt 115 til 125 poeng. Ikke noe merkeverdig at årets vinnere får 119 poeng. I verdensfinalen i Jamaica i 2002 vant Australia på 258 poeng over 2 dager.
Et eksempel fra hull 16-par 3 i Larvik for det vinnende laget, er at det bekreftes av markøren at laget greidde 3 par og 1 bogey, total 10 poeng på hullet. Dette hullet ble registrert som lagets best hull.
Jeg håper denne debatten kan unngå å personifisere deltakere fra landsfinalen i Larvik, og heller ta saken. "Ta ballen, ikke personen" er et godt gammlet begrep. La oss få et utspill fra NGF på hvordan det norske handicapsystemet fungerer i forhold til land det er natulrig å sammenlikne seg med, og evt. om det er noen endringer på gang. Fortsatt god helg !

Niels

over 19 år siden

Niels

Jeg har forstått det slik at det nettopp var personen som burde smekkes i dag, og ikke Titleisten som lå på peggen hans. Som du påpeker Tom var det nok ikke så unormale resultater fra de beste lagene sammenlignet med tidligere år. Noen snakket om ekstremt dårlige forhold, men det går an å ha gode dager selv på uværsdager. Dog - den ene personen som var på vinnerlaget var jo observert i handicapjuks tidligere. Dette var vel sakens poeng og ikke turneringsformen. La oss håpe at det ikke ble jukset. Og la oss nå slå hardt ned på juks om det forekommer i tiden framover.

Hmm

over 19 år siden

Hmm

Dersom de har fått hull 16 i Larvik til å bli par 3 hull så har du iallefall en kvalifisert grunn til å få de diskvalifisert. Hull 16 er nemlig et par 4 hull...

Jeg for min del syntes det var mange merkelig gode resultater den dagen under rådende forhold... Med en så flott premie må det jo selvfølgelig være markører med er nå min mening...

Hmm

over 19 år siden

Hmm

Ser at Tom nevner i sitt innlegg at det var markører tilstede, hvorfor skriver en av deltagerne her i den diskusjonen som ble stengt at det ikke var markører med??? Var det bare noen flighter som hadde markører???

Myljar Breling

over 19 år siden

Myljar Breling

Juks eller ikke juks.
I alle slike kvalifiserings-mellomspill-finale-internasjonal finale-spill vil det delta spillere som jukser med hcp. Vinnerne er GARANTERT handicapjuksere fordi de for å vinne har skoret over 40 poeng i 3-4 konkurranser som er spredd utover hele sesongen, og det er "ikke mulig" uten handicapjuks. Når man tar i betraktning at det også spilles på forskjellige ukjente baner er det utopi å tro at vinneren har rent mel i bagen.
Har også sett handicapkortet til noen slike spillere, handicappet går jevnt og trutt oppover, stuper ned i utvalgte konkurranser, og fortsetter å stige.
Kjenner også én spiller (la oss kalle ham Larsen) som på noen få år har gått videre til flere golffinaler men aldri har skrevet seg ned utenom disse utvalgte turneringene, og hvert år leverer inn handicapkort med maksimalt handicap, dvs 2 poeng høyere index enn laveste hcp den sesongen.
Dvs han spiller seg ned til f.eks 13 etter etter deltagelse i Peugeot challenge, og leverer inn handicapkort på 15 etter å ha spilt seg opp 20 runder på rad. Neste vår med nytt handicapkort spiller han seg raskt opp til 17, for så å kontrollere seg inn til 43-44 poeng i neste års Peugeot challenge. Handicappet hans har et span på ca 4 poeng HVERT ÅR, og har vippet mellom 13 og 18 i 7 år
Larsen er en kollega jeg kjenner godt gjennom jobben, en som vinner alt som er når det spilles match-play, greensome eller scramble, altså turneringer som ikke er handicap-tellende. Reelt burde han ha hatt et handicap på ca 6-7.
Jeg er overbevist om at det var mange slike Larsen'er tilstede i Larvik.
Hvorvidt en av dem jukset den "riktige" veien er ikke så interessant.

Det som er mer skremmende er at slike kroniske juksere får fortsette år etter år uten at noen gjør noe med det.
I samfunnet vårt jukses det overalt fra skolen til selvangivelsen. "Alle" jukser hvis de kan oppnå fordeler av det. På golfbanen jukses det både mot regler og med handicap. BIG TIME.
På tide å få elektronisk registrering av runder slik de har det i Sverige og mange andre land. Ved at vinnerene i samtlige turneringer får handikaputviklingen sin "gransket" har man en mulighet til å luke bort gjengangerne, selv om det også da blir vanskelig å ta enkelttilfeller.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

enig. få innført elektronisk registrering.

Denne saken i Larvik er vel på vei til å bli en pinlig affære for arrangørene og forhåpentligvis også spillerne, skulle en tro.

Det som forundrer meg, er at straffen ikke er strengere når jukserne blir tatt.

And who said crime didn't pay off..... ;O)

Tor E Straff

over 19 år siden

Tor E Straff

Svar til Tom: Bruk markører på hver flight, og sjekk ALLE kort nøye så kan du unngå de mest klassiske feilene. Så over til saken:
Ærede jury:
Slike personer som den det er snakk om, er gjengangere i turneringer som det Tom arrangerer. Metoden som blir brukt, er strålende beskrevet av min "kollega" Myljar Breling.
For en person som scorer 40 eller 41 poeng fra backtee på Larvik under rådende forhold, har tilfeldigvis ikke så høyt handicap som han viser til. Det er her, ærede jury, at bevismaterialet taler sitt klare språk! Det er en kjensgerning: Jo vanskeligere forhold, desto lavere handicap BØR en spiller ha for å score bra. Logisk, ikke sant?
Det at laget klarer tre par og en bogey på et vanskelig par tre hull, forklarer ingen ting, det bare forsterker sakens kjerne. Andre spillere med lavt handicap har selv sagt at alle par tre hullene på Larvik den dagen var meget vanskelige, og at de på det verste måtte slå driver inn i vinden for å nå frem!
Når så det motsatte skjer, og det kommer inn tips om juks, burde det få alle alarmklokker til å ringe hos turneringsledelsen. Det at du, Tom, trekker frem andre lag som har scoret høyere enn det laget det her snakkes om - i en annen turnering må nevnes, virker bare villedende på juryen, setter vedkommende lag i dårlig lys, din dømmekraft i enda verre - og gjør bare saken verre for alle parter. Jeg foreslår derfor at ditt utsagn skal strykes fra protokollen.
Det går dessverre ikke an å sikre seg i turneringer som denne. Så mye vet vi i dag. Så får det være opp til publikum om de fortsatt vil delta i turneringer av denne art (gjelder de som spiller med åpne, ærlige kort). Det er selvfølgelig synd, men det gjenspeiler i det store og hele det samfunnet vi lever i idag.
Lykke til videre, ærede jury, for denne saken stinker det av..

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Til Tom Aage Lie
Du spør hva som er det riktige formatet på et lagspill for 4 personer...
Jeg har mest lyst å foreslå 4x400m stafett.
Et minimum er at laget sprer seg over minst 2 flighter og spiller sammen med et konkurrerende lag. Type Texas Scramble (som dessverre har slått ned som en råtten pest i klubbturneringer i min egen klubb) har ingenting med hverken golf eller konkurranse å gjøre. Og når man attpåtil sender ut en gjeng som på egenhånd uten kontroll skal gjennomføre en turnering blir det ofte tatt lett på både regler og telling av slag.
Skal man i noen som helst form for turnering oppnå rettferdighet må hcp-systemet BORT, og laget må ha med regelkyndig markør.
Skal Tom Aage holde på hcp-systemet i 4-mannskonkurranser er en grei måte å kjøre 4-ball turnering der 2 og to spiller sammen. 4-mannslaget får dermed 2 scorer på hvert hull der beste score på hullet blir tellende.
Da blir det ikke surr med handicap, og det blir vanskelig å jukse med antal slag.

G. Helmersen

over 19 år siden

G. Helmersen

Jeg var med på turneringen, og observerte spillerne på flere hull, da jeg gikk i gruppen bak. Dette var hackere, og helt ærlig, så hadde jeg tippet disse gutta nede blandt de aller dårligste. Det skal bli spennende å se disse gutta i verdensfinalen. Jeg tror vi snakker om en katastrofe.

Det tok 7 timer å gå 18 hull denne dagen. Unnskyldningen til Lie var at det var langt flere som hadde meldt seg på enn beregnet. Og hadde Lie gjort da? Jo, han rykker inn annonse i Dagens Næringsliv et par uker før finalen, og annonserer: Enda en mulighet til å kvalifisere seg til finalen! Altså Lie ville fylle opp enda mer på finaledagen enn de som allerede var klare!!! DETTE ER GRÅDIGHET.

I tidligere runder har jeg opplevd at det har vært for lite mat til spillerne. Alt for mye applaus (finalemiddagen ble det til sammen klappet 18 ganger, inkludert for hans sønner...)

Å la grupper gå sammen, uten markør, er skivebom.

Beklager Tom Åge Lie, men denne kritikken fortjener du.

over 19 år siden

Men, er det noen som kan dokumentere at det faktisk har blitt jukset her? hvis ikke, så er det virkelig ikke mye å henge seg opp i her heller. Det er foreløpig en haug med anonyme debattanter som påstår det ene og det andre, noe som kan virke som om hensikten er å henge ut noen personer.
Dersom det skal være hold i påstander av denne kaliberen, så er det minste man bør forlange at de som har noe å komme med, gjør det ad persona, og ikke ad alias....

hehe, fett Latinus...

ar

over 19 år siden

ar

Tiger McWould if he could : Helmersen er da ad persona. Gikk i gruppen bak.

Det er opplagt at det her er snakk om mere enn flaks med slike resultater og uten markør.

over 19 år siden

ar:

jeg kan godt være enig i at det er opplagt, men det spiller liten rolle dersom det:
a) Ikke kan bevises at det er jukset
b) er arrangøren som har godtatt spill uten markør
c) Helmersen ikke sier han så de jukset. han sier de var hackere, men hva betyr det?

jeg bare spør, og jeg gjør det fordi det er viktig å ikke tro at man bare kan slenge påstander om juks uten underlag for påstandene. underlaget må være bevis, innrømmelse eller lignende. ikke nok at det er "opplagt".

over 19 år siden

Hvem kan egentlig avsløre juks? En spiller bruker 6 slag, men skriver 5. Ingen andre enn markør kan avsløre jukset. Når markøeren er en lagkamerat, og førsteplassen er en premie verdt 75.000,- så kan jo mange være fristet til juks.

Tom Aage Lie sier at de ville individuelt fått 41 og 40p, men husk at det var 3/4 hcp, og på 9 (høyhcp mistet opptil 9 slag) av hullene så vil de fleste plukke opp når man ikke har poengmulighet. Så om de praktiserte dette, så kunne vi snakke om poengsummer på 45-46.

Husk også at det laget som scoret 125 på nøtterøy hadde spillere med lavt hcp, og mistet kanskje bare et par slag hver). Man gikk der fra gul tee så det var en langt kortere bane.

Sol

over 19 år siden

Sol

Nå får dere slutte med å beskylde folk for juks - hva er dere - misunnelige 12åringer? Er dere ikke klar over hva dere holder på med her.

Det er jo direkte ødeleggende for mange å bli beskyldt for dette, spesilt dersom det er basert på den formen for bevis som fremlegges her. Det er ikke en eneste av dere som har lagt frem bevis bare en masse direkte sagt pissprat med begrunnelse i en masse svada om at siden de har spilt så bra må de ha jukset. Det er ikke lagt frem ett eneste bevis om juks, ikke ett eneste vitne som har sett at e har jukset - ikke en. Dersom helmersen over her som gikk i ballen bak kan legge frem bevis så bør han gjøre det i det rette forumet (turneringskommiteen og ikke fyre opp i ett forum som dette.

Vi lever takk og lov i en rettsstat og det vil si at dersom det ikke kan bevises at vedkommede har gjort noe galt så er han eller hun uskyldig. Sannsynlig juks er ikke godt nok og skal derfor ikke fremsettes, spesielt ikke i anonyme forumer som dette.

Sol

over 19 år siden

Sol

Jeg synes juksesnakket er så alvorlig at forrige innlegget burde stå for seg selv, derfor denne til turneringskommiteen.

Denne formen for turnering med så relativt store premier bør ikke arrangeres uten at det er med markør i det minste. Enten i form av at laget kun er på tre personer og en markør spiller med eller egen markør med laget eller eventuellt at laget splittes slik at det er to spillere på ett lag i to baller - "paring" av resultatet fra disse to bør være enkelt slik at beste resultatet fra de to parene blir gjeldende.

Uansett bør den formen som er brukt nå unngås, dersom beskyldningene og diskusjonen av misunnelige konkurenter skal unngås.....

Holma

over 19 år siden

Holma

Sol: Bevisene foreligger men ingen tør vitne... Hørt den før? Turneringskomiteen lar tvilen komme spillerne til gode, i golf er reglene sort/hvit, riktig/galt...det er ingen gråsoner i golf som noen tror når premiene blir store nok....

Til opplysning så er det ingen misunnelige 12 åringer her, bare irriterte selskapsgolfere som ser seriøse arrangører bli ført bak lyset av spillere med tidligere historier med urent mel i posen...

Få spillerne fram til høring og de vil bryte sammen og tilstå, bevisene er gode nok med Helmersen i baktropp.... :-)

Sol

over 19 år siden

Sol

Om det ikke er 12 åringer så oppfører de seg som om de skulle være det og det er mye verre. Bevisene kan de ta med seg til turneringskommiteen eller så får de hode kjeft!

Nurket

over 19 år siden

Nurket

Nope, her bør ikke holdes kjeft.
Juks i golf er så utbredt at det bør fokuseres mye mer på.
Og fokuseres hele tiden.
Jeg koser meg hvis noen blir tatt. Men det har ikke blitt mye kos de 11 sesongene jeg har spilt golf for jeg har aldri opplevd at noen "har blitt dømt", til tross for at jeg flere ganger har hørt om anklager som ikke har blitt tatt til følge i turneringskomiteen.
Dette eksemplet fra Larvik er handicapgolf i et nøtteskall. Hackere spiller ikke 3 par og en bogey på noen av hullene i Larvik, og ihvertfall ikke når havbrisen suser over banen.
Han som har blitt tatt i hcp-juks tidligere burde dessuten ha vært bortvist fra slike turneringer på livstid.
Og bare for ordens skyld så er det ikke så lett å bevise juks. Dersom markør og spiller er uenige om score på et hull, vinner spiller dersom det ikke er flere som kan bekrefte markørs observasjon.

?

over 19 år siden

?

Har jeg forstått det riktig at firemannslag gikk i samme ball uten ekstern markør?
I såfall hvorfor i all verden brukte man kke samme praksis som i innledende runder men kun halve laget i same ball

Litt anonym

over 19 år siden

Litt anonym

Nurket skrev: Dersom markør og spiller er uenige om score på et hull, vinner spiller dersom det ikke er flere som kan bekrefte markørs observasjon.
-----------------------------------------
Nettopp. Opplevde faktisk dette under Scangolfturneringen. Han jeg var markør for jukset som et helvete på mange hull. Oppga f.eks 5 når jeg visste at han hadde minst 7. Men hva kunne jeg gjøre med det?

Heldigvis kom vedkommende langt ned på resultatlista, selv om han jukset seg til sikkert 10 poeng.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Trist at folk jukser når mange bruker tid på å samle sammen til en sosial turnering. Kanskje noen sleit med å opprettholde løftene sine her på forumet da? :)

På neste scangolfturnering vil det ligge løsbart og flosshatt ved hver tee. Den som juksa på forrige hull må gå resten av dagen med bart og hatt.

Hmm

over 19 år siden

Hmm

Godt forslag Gunder :-)

Pling

over 19 år siden

Pling

Det er her ovenfor hevdet at en spiller "vinner over" markøren sin ved tvil om score. Det er feil. Markøren kan nekte å skrive under på scorekortet under enhver omstendighet.

Kling

over 19 år siden

Kling

Det er riktig, Pling, og da blir scoren stående slik den er levert inn.
Hvis komiteen blir gjort oppmerksom på at markør nekter å signere i det han leverer inn skorekort gjelder ikke regelen om diskvalifikasjon pga usignert kort, og spillerens påstander står.

olli

over 19 år siden

olli

Hva kan man gjøre spørres det om her ? Jo forby slike fristende premier kanskje. Premiens verdi er på virkelige 75000 kr, deler vi det på 4 blir jo det faktisk 18750 kr pr spiller. Hvor er amatørreglene her ?
Foreslår en tlf til NGF og høre hva de sier til dette her.
Er ikke vanskeligere enn flottere premier mere juks.

Pling

over 19 år siden

Pling

Jeg siterer:

6-6. Scoring i slagspill

a. Føre score

Etter hvert hull bør markøren kontrollere scoren med konkurrenten og notere den. Ved avslutning av runden må markøren signere scorekortet og gi det til konkurrenten. Hvis mer enn en markør fører scoren, må hver signere for den delen som han er ansvarlig for.

b. Signere og returnere scorekort

Ved avslutning av runden bør konkurrenten kontrollere sin score for hvert hull og avgjøre alle tvilstilfeller med komiteen. Han må forvisse seg om at markøren eller markørene har signert scorekortet, signere scorekortet selv og returnere det til komiteen så snart som mulig.

STRAFF FOR BRUDD PÅ REGEL 6-6b:

Diskvalifikasjon.

Sitat slutt.

Gjelder ikke regelen, Kling? Ingenting forundrer meg lenger.

Tom Aage

over 19 år siden

Tom Aage

Først takker jeg for alle de innspill som nå kommer i etterkant av finalen i Larvik. Det gir grunn til forbedringer, noe som står i første rekke for vår del. I tillegg vil jeg komme med beklagelser til de som føler at finalen ikke ble gjennomført slik det skulle.
Alle deltakere vil i nær fremtid få anledning til å si sitt i en deltakerundersøkelse vi vil sende ut. Årets finale har elementer i seg som bør forbedres, noe vi tar alvorlig. Vi jobbet hardt for nettopp å løse markørsituasjonen, og beklager at vi ikke fikk løst den til alles tilfredshet. Vi måtte derfor gå for plan B som gikk ut på å bruke markørene på hvert hull isteden. Vi er klar over at dette i gitte tilfeller ikke er like etterettelig som med en gående markør, og derfor blir det debatt over hvordan enkelte bevisst eller ubevisst kan oppgi feil score.

Når det gjelder enkelte spilleres offisielle HCP, er ikke vi herre over hva som ligger til grunn for hver enkelt spillers forhold til reglene. Vi kan sjekke opp spilleres HCP med leder i HCP komiteen i klubben, men ikke mer. Dette ble bl.a bekreftet for en spillers vedkommende fra det vinnende laget i forkant av premieutdelingen. I våre lister kunne vi også registrere at hans HCP var justert nedover under sesongen. Den hendelsen som har oppstått for samme person i en tidligere konkurranse, vil vi gi tilbakemelding på etter svar fra turneringskomiteen i den klubb det gjelder på vår henvendelse. Vi har konfrontert spilleren med denne situasjonen, og ser at ikke alle prosedyrer ble fulgt til det fulle iht. regler for stempling før runden og deretter opp- eller nedskriving. Dog påvirker ikke dette hans HCP i finalen i Larvik, og han fremstår heller ikke som en person som bevisst forsøker å tilgodese seg selv med våre øyne.

Det er viktig at deltakerne i tillegg til å få en god opplevelse også føler at regler følges når det kjempes om å delta i en verdensfinale. Som svar til de som mener at premien ikke er overenstemmende med amatørbestemmelsene, så er dette avklaret med NGF for tidligere års deltakelser for tilsvarende reiser. Vi skiller oss ikke ut i så måte fra andre som gir reise og opphold i premie for å representere sitt land i en verdensfinale. De summene som det refereres til er ikke riktig.

Til sist ber jeg om en fair debatt, og vil sette pris på at de som ønsker å komme med sin konstruktive kritikk gjør dette med fullt navn. All kritikk blir tatt alvorlig, og den som fremsetter det vil bli tatt på alvor.

Kling

over 19 år siden

Kling

Til Pling:
Dersom markør har blitt bedt om å signere, men nekter å gjøre det, har spilleren utført sin plikt i å "få skorekortet signert". Regel 6-6 er da oppfylt dersom turneringskomiteen blir gjort oppmerksom på forholdet før scorekortet blir levert inn og spilleren har forlatt området for innlevering av skorekort.

Kling

over 19 år siden

Kling

til misunnelige olli.
Det vinnende laget får ingen premie på 75000 kr.
De kvalifiserer seg til en finale og pengene er dekning for reiseutgifter.

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Hva er straffen for å bli ferska i juks i Malaysia tro? Dødsstraff? Tør de jukse der nede?

Bjarne

over 19 år siden

Bjarne

Horna blir hugd av

Myzzteriuz

over 19 år siden

Myzzteriuz

det blir mange horn i på gulvet i klubbhuset da...
Naive nordmenn jukser nok rimelig mye, men det er ingenting sammenlignet med det sydeuropeerne gjør.
Portugisere, spanjoler, franskmenn, italienere og grekere får ikke dårlig samvittighet engang. Får du mindre enn 40 poeng på en bra turnering der nede får du ikke engang premie. Selv singlehandicappere hagler inn nettoscor'er langt opp på 40-tallet (stf) eller langt ned på 60-tallet (slag).

olli

over 19 år siden

olli

skjønner da det KLING, at de ikke får sedler.
Ta å les hva jeg skrev.... premiens verdi..
hvis du videre leser om regler for amatørstatus så kanskje du skjønner hva jeg mener, men ut ifra hva du skrev til meg er jeg jaggu ikke sikker.

Kling

over 19 år siden

Kling

Det er bare det at deltagelsen i finalen IKKE er definert som premie. Premien er gjenstander og penger du får på premieutdelingen. Resieutgifter og hotellopphold osv er turneringsutgifter som ikke kan realiseres på annen måte, og derfor teller ikke dette med.
Hvis du hadde visst litt om golf så hadde du visst at denne type turneringer har eksistert i mange tiår, og er anerkjent og godtatt av alt og alle.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

noen må jo krangle om alt da

Tom Aage

over 19 år siden

Tom Aage

Markører vil få en viktig og riktig rolle i fremtidige landsfinaler dersom lagene ikke blir splittet. Dette har vært tilfredstillende gjennomført i alle 8 tidligere års landsfinaler. Vi beklager igjen at årets rekordstore startfelt gav oss disse utfordringene.
Til de som påstår at det har foregått juks i forkant eller under vår landsfinale fra en av spillerne på det vinnende laget, kan jeg rapportere følgende:
Jeg har idag fått belyst spørsmålet om juks hos daglig leder i den klubb hvor en av spillerne fra årets vinnende lag er blitt "tatt i juks". Det har ikke foregått juks som kan dokumenteres hverken fra klubben eller arrangøren av den turneringen som det debatteres rundt fra den spilleren som har fått mistanken rettet mot seg. Dog skal det legges til at personen har erkjent feil rutine på stempling og opp- og nedskriving. Dette er bagatellmessig i forhold til saken, og hans HCP i landsfinalen. Spilleren har lært, og vet hvordan han skal følge reglene etter boka for fremtiden.

Jeg ber om at dette må være slutten på all mistenkeliggjøring av en uskyldig person, og lar resten av debatten gå på mitt ansvar for gjennomføring av en god og rettferdig turnering. For undertegnede er det relevant å stille spørsmålstegn ved en mulig svakhet i rutinen rundt stempling. Hvordan kan spillere bli bedre kontrollert før de spiller sine handicaptellende runder? Kan ansvarlige i startbodene ta ansvar for stempling for alle som spiller, og evt. sørger for utlagt stempelpute utover vanlig betjent startbodtid?
Eller finnes det andre kontrollfunksjoner som gir et riktigere bilde av spilleres offisielle HCP?
Personlig synes jeg også det er feilaktig at spillere som har et tosifret HCP ikke skal justere sitt HCP med ref. regle 3.3.8. Dette mener jeg er relevant for f.eks single HCP'ere, men ikke for oss vanlige golfere.

Holma

over 19 år siden

Holma

Ok, den er grei. Takk for opplysningene Tom Aage. Da kan jeg endelig slå meg til ro :-)

Tore swinger

over 19 år siden

Tore swinger

Jeg er redd at mange faller av ved neste års turnering. Hadde en kompis som var med, og jeg tror jaggu denne turneringa tok nærmere 7 timer!?! "Aldri mer", sa han etterpå.

Skal du spille god golf, så må det flyte. Det gjør det ikke når du står opp til 20 minutter på ett hull og venter!?!

Pirill

over 19 år siden

Pirill

Flott, hvis alle faller av så blir det bare jeg igjen...

Goofy

over 19 år siden

Goofy

Hallo hr. Tore swinger,
mener du at 30hcp og grønt kort spiller ikke skal kunne delta på en slik turnering?

Tror kanskje disse hackerne kan kan vinne hele dritten i malaysia om de har dagen. Forstår det slik at om de hadde spilt ut hvert hull, kunne det vært oppmot 50p (41p, hvorav de kanskje plukket på 9 av hullene da det var 3/4 hcp)?

To stykker som går på 50p er sterkt! keep up the good golfing. Den ene av gutta var nede på 98 slag!

Hilde Gunn

over 19 år siden

Hilde Gunn

... uten markør...

Runkis

over 19 år siden

Runkis

Regner med at vinnerlaget har lagt seg i hardtrening med David Leadbetter og Butch Harmon, fått sponset nytt topp utstyr, og fått fri med lønn fra jobben for å hacke seg ferdig og å lære å spille golf. Med så høye handicap skulle 3-4 effektive treningsuker lett skrelle 20 slag av gjennomsnittsrunden, så regn med 60 poeng i Malaysia.....
Med markør

sol

over 19 år siden

sol

Er ikke dette så patetisk som det på noe sett og vis kan bli og på tide at den blir stengt for nye innlegg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her