Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grep og montering

Harald

over 22 år siden

Harald

Hei, jeg skal bestille div utstyr fra Us og avhengig av hvilken butikken det blir så blir det en av følgende grep til driver og jernsett:
Lamkin Cross Line
Golf Pride Tour Velvet
Kelmac Tour Select White

Antagelig blir det sistnevnte, er de greie?

Ang montering, det er jo enkelt, men når jeg først bestiller, skal jeg også ta med greptape og væske eller er det bra nok med teppetape og white spirit her fra Norge?

Takk for svar :-)

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

I Norge er det mye regn, da blir de fleste grep glatte.
Min erfaring mht regngrep er:
Styr unna alt som heter Winn.
Gummien på Lamkin crossline funker i lett regnvær, men i høljeregn sklir den som ei såpe.
Golf Pride Tour Velvet og Tour Velvet Wrap er ikke så ille.
Men best blir Royal Serengeti, Royal Sand Wrap og Royal Interlokin.

Harald

over 22 år siden

Harald

Køllekalle, takk for svar, men hva med tape og glidemiddel? :-)

Steinar

over 22 år siden

Steinar

Er det vanlig å bruke samme grep til jernsett og wood/driver?
Er det ikke ofte litt "oval" form på jerngrepene mens wood/driver-grepene er runde?
F.eks. Golf Pride Tour Velvet - Oval
Royal Serengeti - Rund.
Har jeg helt misforstått og trenger briller eller...?

Harald

over 22 år siden

Harald

Steinar, er 99,99% sikker at du tar feil.
Dersom du er påståelig får du sjekke selv, www.golfpride.com

Nei, nå sjekket jeg Randa og er 100% sikker:
(i) For clubs other than putters the grip must be circular
in cross-section, except that a continuous, straight,
slightly raised rib may be incorporated along the full
length of the grip, and a slightly indented spiral is
permitted on a wrapped grip or a replica of one.

Steinar

over 22 år siden

Steinar

Det er nok denne "slightly raised rib", jeg betegner som "ovaliteten" i grepet. Jeg merket nemlig etter å ha montert et grep litt skeivt at grepet ikke passet så godt i hånden når køllehodet er korrekt "lina up".
Så prøv å monter et grep av typen "Golf Pride Tour Velvet" litt skeivt og se hva du sier da... :-)

Steinar

over 22 år siden

Steinar

JEG er nå 100% sikker på at jeg har rett, med hensyn til at noen grep har en liten rygg (ovalitet) på undersiden, f.eks. Golf Pride Tour Velvet.
Prøv bare å snur grepet rundt i et skyvelær.

Harald

over 21 år siden

Harald

Ang montering av grep:
Apply double-sided grip installation tape leaving ¼ inch overhang at the butt end of shaft. Remove outside backing from tape and smooth carefully to avoid leaving wrinkles. Use tape overhang to cover open butt end of shaft.

Dette vil vel si at ekstra lille biten skal _dekke_ hullet slik at det blir tett?

2 andre siter:
tuck excess tape into the shaft opening og
push it into the end of the shaft.
Det vil vel si _inn_ i hullet?

Hva er riktig? Hvordan gjør jeg?

Steinar

over 21 år siden

Steinar

Som alltid ved golf, putt den/det ned i hullet.
Hadde poenget vært at det skulle vært tett ,så hadde man ikke hatt et hull i toppen av grepet.
Når dem sier "cover butt end of shaft" så mener dem kun kanten av skaftet ikke hele hullet.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Ovalitet: Det er riktig som Steinar sier, noen grep er litt ovale i formen. Bl. a. har Golf Pride Tour Velvet og Tour Wrap en liten innvendig ribbe på baksiden som er ment å skulle gjøre grepet litt "spissere" i fingrene.

Dette kan være en fordel slik at man letter får kølla til å peke riktig i slagøyeblikket. Man må imidlertid være meget nøye når man monterer grepet, ellers vil retningspresisjon bli dårlig fra kølle til kølle.
Anbefaler førstegangslimere å ikke benytte ribbede grep.

Å ha samme grep på alle køllene er en smakssak. Tour-proene har som oftest identiske grep på hele settet, de fleste hobbygolfere som kjøper litt her og litt der får selvflgelig forskjellige grep. Selv har jeg flere ulike grep utover i settet og synest ikke det er et problem.

Når det gjelder å stenge den butte enden av skaftet med tape før skaftet tres nedpå bør dette gjøres. Stålskaft ruster, og ved å stenge den butte enden hermetiseres skaftet innvendig, og mangel på oksygen vil stoppe rust. Hullet på toppen av grepet er for å evakuere luft når grepet monteres. Det kan dessuten komme rusk og sand inn gjennom dette hullet, og det er ganske irriterende å ha gruspartikler som knitrer inni skaftet når man løfter kølla over hodet for å slå.

Harald

over 21 år siden

Harald

Køllekalle:
Så du sier altså at tapen da skal _dekke_ hullet. Skjønner at det tydeligvis er flere oppfatnigner av dette ettersom jeg forstår andre tips som Steinar mener. Men forstår godt at man ikke vil ha rusk _nedi_ skaftet og så vidt jeg husker har Lasse Køllemaker skrevet ett eller annet sted at man _ikke_ skal dytte pegger ol ned i hullet i grepet.

Som Lamkin sier:
cover the end of the shaft with the extra tape.

Takk for svar til begge to.

Harald.

over 21 år siden

Harald.

Da var grep på 9 jern skiftet og det var ufattelig enkel. En snau time totalt med litt hjelp.

Forøvrig vil jeg påstå at vanlig Tour Velvet er helt rund, den var den jeg har jobbet med nå. Tviler på at GolfPride bryter reglene og lager oval grep..
Dere det nok tenker på som Steinar er inne på er:

What is the difference between a “round” grip and a “ribbed” grip?
Most Golf Pride grips are available in either round or ribbed models. A ribbed grip has a little ridge that runs the length of inside the grip. You can see it if you hold the grip up to a light and look inside the small hole in the cap. When you address the golf ball with your club, you'll be able to feel this rib in your left hand. It is purely a matter of personal preference. Some golfers say it helps them; others find it distracting. A round grip, of course, does not have this ridge inside.

In a Golf Pride part number, the letter "R" immediately following core size number indicates round core -- no reminder rib. For example, VTM 58R11-X00 means a 58Round core. VTM 58-11-X00 means a 58 ribbed core.

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Vedr. grep og montering

Du kan bruke vanlig tosidig teppetape og white spirit ved montering av grep. Montér tapen på langs under hele grepets lengde, og ca 2.5 cm lengere enn skaftet. Tvinn den overskytende tapen og press så det overskytende inn i enden på røret. Da får du en tett pakning, og som Køllekalle sier vil du lage en forsegling mot vann og annen uønsket møkk. Påfør godt med white spirit på innsiden av grepet og hell det så over HELE tapen. Nå kan du tre grepet på ganske enkelt. Hvis du er unøyaktig med fukting av tape og innside vil grepet stoppe midtveis under påføringen og låse seg slik at du ofte må ødelegge det for å få det av.
Rib eller ikke er en smakssak. Kanskje litt dumt å mikse forskjellige grep i jernsettet. Prøv litt forskjellig8andres køller) og finn ditt eget favorittgrep. Ta også hensyn til tykkelse!!

Ifølge vanlige oppfatninger blant køllemakere og skaftprodusenter er det bedre å tette enden enn å la den være åpen m.h.t. vann og rust.
Ved å tette kan det argumenteres for at ved store temperaturendringer så vil det dannes kondens i skaftet, og hvis rører er tett vil ikke kondensen tørke opp fort nok, og det vil kunne oppstå rust.
Altså, de lærde strides.
Personlig holder jeg meg til den "gamle" oppfatningen om at det er best å tette enden med greptapen fordi vi oftere utsetter køllene for regn og fuktig vær enn store temperaturforandringer. For å unngå de helt store temp. endringene er det kanskje en fordel å oppbevare køllene innendørs om vinteren?
Fortsatt god golfsesong.
mvh
Lars Chr. Hansen
PCS Clubmaker

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her