Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

UTROLIG DÅRLIG Tyrifjord!!!!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Var ute på tyrifjorden i går ettermiddag sammen med Zibben og en til.

Etter været å bedømme gledet vi oss veldig til en av sesongens siste 18 hullsrunder i Norge.

Men etter å ha traska rundt på en bane med 7 utslagsmatter, nylig luftet greener som minnet mer om bølgeblekktak enn green sitter jeg igjen med dårlig følelse.

Å betale kr. 450 i greenfe for et slikt tilbud er så og si uakseptabelt. Jeg har full forståelse for at greener må luftes, men dette kunne vært gjort mandag eller tirsdag og ikke til helgen når flest spillere er ute.

Det jeg ikke skjønte var hvorfor gul tee hadde matter men ikke rød. Tilsynelatende så de helt like ut. Hadde jeg visst det hadde jeg spilt fra rødt.

Merkelig at vi ikke ble informert før utslag om kondisjonen på banen. Det må ha vært flaut for medlemmer og ta med seg gjester ut på banen i går til full greenfe......

YMCA

over 20 år siden

YMCA

Er ganske vanlig at man lufter greenene når dette trengs. ofte i slutten av september/begynnelsen av oktober.
Spilte på Miklagard for et par uker siden og da var det nettopp pipeluftet og pøset på med finsand over alle greenene.
Grusomt å putte på, men det må gjøres for å holde banen i stand.
Synes ikke det var så voldsomt morsomt å putte, men treningsgreenen var i samme stand, så jeg var klar over det før jeg gikk ut, og samme gjelder Tyrifjord. treningsgreenene er i samme tilstand, og utslagsmatter er vel virkelig ikke farlig?
Synes kanskje du overdriver med så store bokstaver Ben.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Det står opplyst om det på oppslagstavlen, samt på internettsiden KB.

Saxen

over 20 år siden

Saxen

Fra hjemmesidene:

29.09.05
Mandag 26. sept. startet arbeidet som må gjøres med greener, fairways og utslagssteder før vinteren.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Enig i mye av det du sier. Poenget er at man IKKE bør ta full pris når man ikke leverer den varen som er forventet.......

YMCA

over 20 år siden

YMCA

Men du kan faktisk ikke forvente annet på denne årstiden. Og i hvertfall ikke når det er opplyst om det der det trengs.
hva tar de på kongsberg nå?

over 20 år siden

Kan nok være enig i det du sier om pris, KB.
Dette er noe jeg stadig opplever andre steder også. ikke noe spesiellt med TYGK om det.
i fjor var jeg med på Saab Invitational på Kongsberg, og da ble det ikke opplyst om at nesten alle greenene var sådd på nytt på grunn av skade, og var nesten uspillbare.
det er ikke kult å ikke få vite det når vi arrangerer turnering med 44 deltakere, og ikke får inntrykk av dette overhode før vi treffer første green etter å ha betalt full greenfee og turneringsavgift for alle sammen. Dette var i tillegg midt på sommeren.

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Regnet med en liten notis i dette forumet fra KB :-)
Det som var enda mer irriterende, var at jeg ikke fant ballen min igjen på hull 4. Mye løv, og litt møkkete ball.
Og irriterende var også at jeg annonserte en eagle på hull 11 allerede på hull 3, og satte eagleputten 15cm for kort fra 1,5m... guffent..:-(
men,men.. hyggelig tur var det i allefall.

Z

King Ben

over 20 år siden

King Ben

He-he.

Tenkte jeg skulle holde den "eagleflausen" din mellom oss jeg! ;o))

Men siden du brakte det opp selv så.......

Det gjorde litt vondt å se at du satte den 1,5 meteren for kort..... spes. for eagle... ;-) Men prestasjonen i forkant sto det respekt av.......

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Zibbert!! kahoy !! jakter du på ørna så sent på sesongen? Jeg leter etter bjørnen i hi. Det er for kaldt for å finne ørn på denne årstiden. Kanskje vi får jaktet i hangaren?

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Hallo gamle gode nordlending :-)
Jeg jakter fuler, store og små, HELE året. Tenkte faktisk å besøke "@lle fugler" i Larvik i løpet av senhøsten. Man kan da ikke gå i hi, fordi gradestokken går under 10 pluss????
Nu må dærsken mæ skjærpe dæ!!

Z

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

hehe.... kommer mange trekkfugler forbi her...ler.... hører susen av vinger...eller var det en golfball ..hehe... velkommen...

Tomba

over 20 år siden

Tomba

KB
Helt enig med deg!
Har opplevd akkurat det samme tidligere på Tyrifjord.
Sa da ifra på en seriøs måte hva jeg mente om dette i shopen etter runden, og fikk huden full av kjeft!!
Sende deretter en mail til daglig leder og ble da møtt med svært arrogante svar tilbake.
Har aldrig spilt banen siden, heller ingen av mine kammerater.

Willmann

over 19 år siden

Willmann

Full pris for spill på halv bane er usmakelig.
Tyrifjorden burde skamme seg.
KingBen, hadde jeg vært deg så hadde jeg dradd til Tyrifjorden og gått en ekstra GRATISRUNDE.
Man har da rett på den varen man betaler for.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Hmmmm
Skal jeg være helt ærlig så frister det ikke i det hele tatt.......

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Helt enig med Willmann.
I følge kjøpsloven, så skal man kunne levere varen tilbake og få pengene i retur om man ikke får varen man har betalt for.

Kjøpsloven gjelder også for organisasjoner som golfklubber!

Vanskelig å levere tilbake en brukt golfrunde, men hva med en middag i restauranten som plaster på såret?

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

Kanskje dere skal organisere dere og lage en oversikt over baner med god service?
Tipper favorittbanene deres alltid har bra service, og at det aldri blir gjort vedlikehold der om høsten. Tipper de har store neon-skilter ved første tee som advarer om bane i grusom stand etter dyp-lufting av greenene. Tipper de har internettsider som oppdateres daglig med tilstand på banen.
KB: Du har jo ingen hjemmebane engang, og så bruker du første sesongen din på å idiot-gjøre deg selv med udokumenterte påstander om dårlig service? Jeg observerer at du spiller mye på Kongsberg, og jeg tipper du har den som "hjemmebane", men jeg leser ikke så mye om den dårlige servicen de stadig utøver der??? Det er det verste stedet jeg har vært noensinne når det gjelder service og informasjon. I tillegg har ikke hjemmesidene vært oppdatert siden Juni, og bare det i seg selv sier litt om interessen og informasjonsinteressen fra den klubben. Tyrifjorden har i hvertfall, ettersom jeg skjønner, informert om tilstanden både på webben og ved banens oppslagstavler. Da kan man jo velge selv!!! Når det er sagt, så er det latterlig at TY ikke kan sette ned prisen på GF i den perioden som dypluftingen påvirker greenene værst, der jeg jeg enig. Men de skiller seg ikke ut av denne episoden. dette er gjentakende mange steder, og det er synd, men den overdrevne kritikken blir bare latterlig.

over 19 år siden

igjen så sklir en tråd ut og blir teit.

Vi har alle(kanskje) opplevd å få dårlig vare på en bane, og dersom man ønsker å rette opp slike ting, så send heller et konstruktivt brev til klubben.
Å true med å ikke spille Tyrifjorden mer på grunn av prisen etter pipelufting sent på høsten, når det er godt informert om både ved plakater, oppslagstavler og på internettsidene hjelper ikke andre enn klubben som slipper å ha sure greenfee gjester på besøk.

Jeg er helt enig i at det er dumt at det blir tatt full pris, men når det påstås at dette kommer som sjokk, og når det sies at dette er utrolig dårlig, da har man ikke spilt mange norske baner på høsten.

Det samme opplegget møter du på Miklagard, Bogstad, Kongsberg, Asker, you name it. Det er ikke noe spesiellt ved det... selv om det er dumt, ja....

jonNY jonNY: du gjør jo det samme som KB og de andre med å henge ut Kongsberg på samme måten.

jeje, jeg vet at jeg ikke er helt nøytral i forhold til Tyrifjorden, men det får ikke hjelpe. det er teit alikevel. Dersom det skal opprettes et forhold til hverandres klubber her som hindrer greenfee spill, så kan jeg i hvertfall garantere at ting ikke kommer til å bli bedre.

God bedring.

Kopite

over 19 år siden

Kopite

Min hjemmeklubb hadde tidligere grusomme websider, men har denne sesongen tatt seg selv i nakken. Minst en gang i uka har greenkeeper sin rapport om banen og evt vedlikehold. Både medlemmer og gjester kan dermed på forhånd få et inntrykk av hvordan banen er den dangen man skal spille. Her er det i tillegg flere nyhetsoppdateringer der man nå bl.a. reklamerer med nedsatt greenfee p.g.a. veldig godt besøk tidligere i år. Nå er selvsagt ikke alt ved min klubb bra, og langt der i fra, men dette har de fått til.

http://www.vestfoldgolfklubb.no/

Jalla

over 19 år siden

Jalla

jonNY, jonNY, uten handicap og klubbtilknytning, jeg tror det er DU som ikke har oppdatert deg siden juli. Hjemmesidene til Kongsberg blir oppdatert med nye artikler flere ganger i uken, og jeg tror neppe noen kan klage på servicen i år (jada, det har vært mye rart tidligere).
Kongsberg har ihvertfall kjørt redusert greenfee når baneforholdene ikke har vært bra, og det har mange andre baner også.
Dersom forholdene er slik King Ben beskriver, er uten tvil svindel fra Tyrifjorden's side. Har en greenfeebillett jeg må bruke opp der før sesongslutt, men gruer meg til å kjøre dit dersom det er matteutslag og hullete grener.
Burde ha stått mer presist på hjemmesidene hva "klargjøring av greenere" egentlig bestod i, men det ville vel ha skremt bort for mange gjester, så de forfattet en "snillere" variant.
Synest det er helt greit at baner som ikke yter forventet service blir hengt ut. Det er jammen dyrt nok å spille golf likevel, om man ikke skal betale full pris for søppel.
Ellers er Tyrifjorden en av mine favorittbaner med vanligvis suverene greener og spennende variert lay-out. Det var derfor ekstra skuffende å lese starten av denne tråden.

SJ

over 19 år siden

SJ

Du har vel vært med på å gjøre tråder teite du også T McW ;)

Er for øvrig enig at det er feil å ta full pris for et halvt produkt. Selv om dette ikke er på langt nær så ille som Hemsedal, som vi diskuterte tidligere i sommer. Der var det ikke så mye som antydet at baneforholdene var skandaløse (og det er ingen overdrivelse).

Så alt i alt, ris for pris og ros for annonsering.

over 19 år siden

Vi har sikkert alle bidratt i negativ retning, SJ, men dersom det er noe som skal komme "frem" om klubber og baner, så får det jammen være fakta og ikke sterke overdrivelser. å beskylde klubben for svindel når det er opplyst om er jo helt feil og kun destruktivt.
å være misfornøyd er noe helt annet.

Jeg er helt 100% enig i at det er teit å ta full pris, så jeg forsvarer ikke klubben for at de ikke har redusert greenfee, men det blir dratt så langt ut av sammenhengen at det bare blir dumt å diskutere til slutt.

Når det er sagt, så skal ikke jeg hindre at dere diskuterer dette videre til det er 300 innlegg, og jeg skal henvende meg til klubben om saken, så får de ta tak i dette selv. Jeg har opplevd tilsvarende behandling 4 steder tidligere, og har i 3 av tilfellene snakket rolig og saklig med klubben om det. Ingen har vært villige til å fire på prisen, og eneste valget jeg har fått er å ikke spille, og slippe å betale for no show....
Siste gangen gadd jeg ikke spørre engang, for den klubben gir ikke rabatt om det så er snø på banen og brunt gress......

uansett, så gir jeg meg her, og poster i tråden igjen dersom jeg får noe svar fra klubben ang. pris for senere i høst.

/me 0ut

over 19 år siden

Jeg har snakket med klubben, som kan fortelle at greenene skal være bedre nå(litt over en uke siden luftingen).

Matteutslagene er der enda, og det må vi regne med at de kommer til å være.

greenfee er redusert til 300 frem til 1200 på hverdager, men det er ingen reduksjon i helgene.

Banen er forøvrig fortsatt i god stand, og fullt spillbar, men selvfølgelig da, noe reduserte greener. Vi snakker tross alt om oktober på en innlandsbane, så annet er vel ikke å vente.

Alle er velkommen til å spille, og jeg foreslår å sjekke forholdene før man booker for å være sikker.

/Tiggr 0ut

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Dette er jo bra jobbet Tiger! Har denne diskusjonen bidratt til greenfee reduksjonen?

IKKE enig

over 19 år siden

IKKE enig

Når våren kommer så skal vi ha rimelig greenfee for da er banen ikke så bra som den som den kan bli om sommeren, helt klart halv pris.

Når sommeren kommer er det så mange greenfeespillere at det tar 5 timer å komme rundt og da bør det selfølgelig være halv pris.

Når høsten kommer begynner løvet å falle fra trærne og gresset gror ikke som om sommeren - da bør man nesten få betalt for å spille.

Hvor klubbene som tjener så godt fortsatt skal få pengene fra bør jo være en offentlig oppgave, staten har jo så god råd.

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Ganske enig med "ikke enig". Her er løsningen for alle som vil ha rabatt:

Full greenfee = det dobbelte av dagens greenfee.

Vanlig greenfee = 60% av full greenfee.

Ekstra rabatt for dårlige forhold: Halvparten av vanlig greenfee, altså hele 70% rabatt på full greenfee.

Da blir det myyye billigere, samtidig som klubbene klarer å tjene nok penger til at de fortsatt kan drive forretningen (les: klubben) sin, og levere like gode eller bedre kvalitet neste sesong.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Dette ble bare tull, Bull
Alle klubber bør få ta det de vil i greenfee. Forutsetningen må være at for full greenfee skal baneforholdene være "som de pleier".
Matteutslag som gir riktig langde i henhold til baneguide er ingen katastrofe, men når greenene er opphakket, eller det spilles på vintergreener bør greenfee reduseres for at sammenhengen mellom pris og produkt skal være som normalt. I tillegg bør det opplyses klart og tydelig hva som er "feil", ikke bare vage hentydninger om at "noe" er på gang. Dette gjelder ikke bare Tyrifjorden, men mange andre klubber også. På min egen klubb har det irritert meg mange ganger at de poster greenhastighet på hjemmesidene sine, og når det har vært eksepsjonelt god rull lar de denne verdien stå i ukesvis selv om de lar det gå flere dager uten at de klipper greenene. Dette er villedning og jeg forstår at enkelte gjester klager når produktet ikke svarer til forventningene.
Selvfølgelig er klubbene avhengig av å tjene penger, men det er kortsiktig tenkt å tyne noen ekstra hundrelapper i uka når gjestene drar misfornøyde hjem etter runden. Da velger de en annen klubb neste gang.

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Til Jalla. Joda, helt enig i at klubbene bør opplyse om dagens forhold best mulig, og ev. redusere pris når produktet er langt under forventet standard.

Ovennevnte innlegg var mest ment på fleip - synes det er viktig å poengtere at klubbene ikke driver forretning hvor målet er størst mulig overskudd. Målet er fornøyde medlemmer.

Tror jeg, i hvert fall.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Det tror ikke jeg.......

IKKE enig

over 19 år siden

IKKE enig

Dersom Jalla & co er så enfoldige at de tror at golfklubber flest driver Golfbane for å tjene penger på det de holder på med så får de tro det. Selvfølgelig finnes det denne typen klubber, selvfølgelig finnes det også grunneiere som tjener penger på å ha en golfklubb som leietaker og selvfølgelig er det ansatte som arbeider på klubbene som tjener penger på det de gjør, MEN dersom noen tror at klubbene betaler ut noen slags form for utbytte til medlemmene så er dere fullstendig på jordet.

Alle klubbene med bane som er tilsluttet NGF driver ene og alene på ikke kommersiell basis. Dette vil IKKE si at de ikke er interessert i Greenfeespillere, men det vil si at banene i hovedsak er til for medlemmene som er tilsluttet klubbene og ikke greenfeegjestene. Greenfeegjester er selvfølgelig velkomne som gjester og inntektene er en kjærkommen inntekt for mange klubber som derved kan redusere medlemskapsprisen eventuellt legge de ekstra inntektene i bedre vedlikehold, men derfra til å snakke om tilbakebetaling av overskudd - ja, noen tror jo på julenissen også

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Julenissen - er det en bløff også???

King Ben

over 19 år siden

King Ben

jonNY jonNY
Hvordan kan du finne på å si dette?!

"Du har jo ingen hjemmebane engang, og så bruker du første sesongen din på å idiot-gjøre deg selv med udokumenterte påstander om dårlig service? Jeg observerer at du spiller mye på Kongsberg, og jeg tipper du har den som "hjemmebane""

Jeg har selvfølgelig hjemmebane. Eiker er min hjemmebane. Og jeg har aldri snakka om dårlig service på noen måter.......

Det eneste jeg har påpekt i denne tråden er at det er for gærli å betale full pris på en dårlig vare.
Som sagt tidligere, jeg har full forståelse for at banen må vedlikeholdes.

Men på lik linje som når du kjøper ei baconpølse på statoil som baconet har glidd av får man halv pris, eller at man får rabatt om man kjøper ei bukse med skjønnhetsfeil, så burde det også gjelde på golfrunder.

Om du ikke er enig i det, så får jeg jo aksepere det. Men, da bør du få undersøkt det du har over skuldrene.......

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Vil bare presisere at klubbene - i motsetning til Statoil - går i 0.

Med andre ord: Hvis de skal gi rabatt hver gang de arbeider på banen, så må de på ett eller annet vis hente dette inn igjen. Fortrinnsvis ved å øke greenfeen når banen er i god stand.

Jeg mener: Jeg har ikke noe i mot det, men to + to blir fire uansett hvordan man snur og vender på det.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Gunnar: Om de får færre greenfeegjester på grunn av økende misnøye, og således kanskje tjener mindre enn enn man ellers ville ha gjort, da er jo svaret klart. Er det ikke?

Senk prisen!

IKKE klart

over 19 år siden

IKKE klart

Når det begynner å bli høst begynner golfere å se at det nærmer seg slutten (på sesongen) og spiller banen som den er.

Om banen begynner å bli høstlig med kanskje dårlig gressvekst og ellers høstpreg så er dette noe golfere bør akseptere og se er naturlig. likeså ved oppstarten på våren når vi begynner å røre på oss så er vi så "hype" på å begynne å spille at vi aksepterer at banen har vårlig preg og er i oppvåkningsfasen, perfekte forhold kan vi få i syden.

- jeg mener jo også at dersom der er helt helt helt spesielle forhold som banen blir påført av banemannskapet som dressing av alle greener på en gang eller lignenede så bør det opplyses, så blir det opp til den enkelte så de kan utsette runden.

men reduser greenfee av noen grunn - aldri!

Proffen er visst ikke Proff på alle områder - jeg tviler sterkt på at antallet greenfeegjester blir havlert av disse grunner som vi diskuterer her - kanskje 20 - 30 % og da er det jo fremdeles fortjeneste. Det er litt rart også, når greenfee skal rabatteres så er det snakk om 50 %, å gi 10 - 15 prosent er ikkeno, kjøper du ny bil er de fleste storfornøyde med 5.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

Sorry KB. jeg trodde faktisk at Eiker var en klubb i oppstart uten egen bane.
Jeg skammer meg for dårlig undersøkende journalistikk, men står for resten av det jeg sa. du sier du "bare sa", men du sa det med enorme bokstaver i en tråd som er blåst opp som om det skulle vært årets værste krise, og det er det bare ikke. det er dessverre nærmere vanlig enn unntaksmessig, og derfor svarte jeg som jeg gjorde.

men, igjen. Beklager at jeg tok så feil med hjemmeklubben din.

over 19 år siden

Proffen:
det er ikke resultat av debatten, men har stått på webben og vært aktuellt fra før vi begynte å snakke om dette :)

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

For bare et par år siden var temaet at banene stengte for tidlig. Da var det dét alle klaget på.

Nå har de fleste klubbene tilpasset seg dette - de stenger ikke før de må, selv om dette i praksis koster mer penger i form av lønninger og generelle utgifter. Men men, alt burde være såre vel.

Men nei, det e'kke bra nok det heller. Nå skal de i tillegg selge seg billigere fordi "forholdene" ikke er gode lenger.

Blir vi aldri fornøyde?

Svar: Nei.

:-)

pelle

over 19 år siden

pelle

"greenfee er redusert til 300 frem til 1200 på hverdager"

Det høres ut som det grepet er gjort nå pga klager på baneforholdene.

Den prisen har da vitterlig vært i månedsvis, om ikke hele sesongen.

over 19 år siden

Pelle:
ikke gidd å starte en ny krangel om dette da. jeg skriver jo i forrige innlegg at det har stått på webben og vært akuellt fra før vi begynte denne tråden.....

pelle

over 19 år siden

pelle

Ser det nå, innlegget var så lite.
Skriv lengre! :-)

over 19 år siden

hehe...... sorry.. skal aldri skrive så kort igjen...

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Hei Ikke Klart:

Proff er jeg nok ikke! Men halvert greenfee nevnte jeg heller ikke. Sa ikke noe tall.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Jeg tror ikke noen klubber tjener fett på greenfee.
Poenget mitt er at det finnes noen klubber tror at de skal klare det....
Og enda flere som i en pre-oppstartfase trodde dette skulle bli gullkantede greier.
Men det finnes fortsatt ledere med luftrøtter som ikke har fått med seg at det er skjerpet konkurranse og at golfbaner er en servicebedrift som lever av fornøyde kunder.
Jeg blir forbanna både når jeg blir offer for forhold som startet denne diskusjonen, og når ledelsen på min egen hjemmebane tråkker i salaten og skaffer seg dårlig rykte med påfølgende inntektssvikt.

H

over 19 år siden

H

Ikke foerste gang Tyrifjord tar full greenfee med reduserte forhold.
Og Tiger, dine forsoek paa aa glatte over egen baneledelses arroganse er bare taapelig. Vaer ydmyk i stedet, det burde ledelsen i Tyrifjord ogsaa vaere. Finnes heldigvis andre baner som gaar an aa spille istedet for Tyrifjord

Lureri

over 19 år siden

Lureri

Iflg. banestatus på Kongsbergs nettside er banen i sin beste stand.
Det er bare det at dette er skrevet midt på sommeren!
siden jeg ikke har tid til å ringe rundt for å finne ut hvordan tilstanden er får ikke Kongsberg noe greenfee fra meg i dag. skjer dere, det er fortsatt litt igjen av sesongen og banenstilstand er alfa & omega for mit besøk. Eller har man noe å skjule?

grrr

over 19 år siden

grrr

Har du ikke gått på skolen lureri? En 6 åring skriver bedre enn deg...

Jalla

over 19 år siden

Jalla

"Lureri", Kongsberg ER i sin beste stand, bortsett fra at vi skriver oktober og det drøsser løv og barnåler, og at gresset på greenene vokser saktere og dermed ikke klippes så kort.
Spilte der senest for 2 dager siden, og hadde ingenting å utsette på noe som helst.
Men hvis du finner en annen bane i nærheten som er betydelig bedre håper jeg du sier fra, så skal jeg ta meg en tur dit i helga....

Nickfaldo

over 19 år siden

Nickfaldo

Sjekket banestatus på Kongsbergs nettside. Den er skrevet 30.06. Lureri har virkelig et poeng her. Banestatus er nettopp den viktigste infoen en greenfeespiller har å sjekke på en banes hjemmeside. Hvordan kan Jalla skryte av dette? Er det ikke slik at green nr. 3 bygges om og skjer det ingen luftin, dressing eller annet banearbeid?????

Nickfaldo

over 19 år siden

Nickfaldo

Virkelig bra et daglig leder på Kongsberg følger med her. Nå ble det fart i banestatus, bare ta en kikk på hjemmesiden!!!

over 19 år siden

Sjelden jeg bruker dette ordet på forum "H", men nå må jeg bare.
Dust....

glatte over baneledelsens arroganse? alt som står her er fullstendig udokumentert, og banens tilstand står beskrevet overalt.
Jeg glatter ikke over, jeg sier meg til og med enig at det er dumt å ta full greenfee, men slutt å behandle meg som om det er jeg som bestemmer dette. Jeg bare reagerer på tonen som dette blir skrevet med, for dette er ikke noe unikt.
At noen påstår at de får arrogante svar, får ikke jeg gjort noe med, for de er anonyme og u-siterte.
At noen av dere ønsker å hetse TY fordi ingen gidder å hetse Mikla og Kongsberg lengre, er deres utfordring. ikke forvent at noen legger seg flate på grunnlag av en påstand på et nettforum.....

Fast Player

over 19 år siden

Fast Player

Sakset fra Tyrifjordens hjemmesider: "Banen holder fortsatt fin kvalitet,...." Hvis du mener dette beskriver banens tilstand, Tiger, da har du en særdeles tåkete tilnærming til det å beskrive en tilstand.

H

over 19 år siden

H

Jeg har selv spilt Ty med utslag fra matter paa fairway, og jeg fikk ikke beskjed foer jeg betalte og gikk ut.
Kall meg gjerne dust, men tenk deg om hva du betraktes som du som svarer som du gjoer. Bare gjentar Tiger; Ydmykhet. Ty er ikke lenger hva den var for noen aar siden. Mange baner har gatt forbi og det boer dere skjoenne snart.

over 19 år siden

igjen, hvor har du fra at jeg har noe jeg skulle sagt på TYGK?
jeg har ingen grunn til å være ydmyk ovenfor deg vel?

Gjør hva dere vil, spill hvor dere vil, men ikke tro at jeg er noen representant på deres vegne for Tyri. jeg prøvde bare å avklare i forhold til påstandene her inne, og at kvaliteten på banen fortsatt er fin, det er det ingen tvil om. Greenene er mye bedre igjen, og fairwayene er strøkne.
At det er matteutslag er for å spare tee-ene, siden gresset er mer sårbart når det kan forekomme kuldegrader på morgenkvisten. Dersom det er katastrofe for dere, så er det deres problem. ikke klubbens.

Tjalle

over 19 år siden

Tjalle

Innlegg fra Big King:

"Det eneste jeg har påpekt i denne tråden er at det er for gærli å betale full pris på en dårlig vare."

Er det virkelig bare det du påpeker i ditt første innlegg? Dårlig forsøk på å ta ut foten av salaten.

Birger

over 19 år siden

Birger

haha. morsomt å lese alle disse trådene hvor påstandene synker og synker fra å være sterkt kritiske og på kanten av latterlig, til å bli noe som er virkelighet som alle egentlig er enige i.
Foten er nok fortsatt i salaten Tjalle, det er bare at King Ben ikke merker det.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Til Tjalle og Birger!

tror dere må gå øvers på siden og lese på nytt.

Jeg kan jo ikke bare si at prisen burde vært lavere uten å argumentere for det.
Det som er beskrevet er kondisjonen banen var på. Ut i fra dette skriver jeg at full greenfee er uakseptabelt......

KB

Birger

over 19 år siden

Birger

Du skrev:
"Dette innlegget kom du med 3. oktober.
3. Oktober er helt på kanten av sesongen i golf-norge. Det som skjer etter 3. Oktober er at vi lever på lånt tid med golfbanene våre. At du mener de burde gjort luftingen på en mandag i stedet for en torsdag viser bare at du ikke tenker på annet enn at alt burde vært tilpasset deg.
Du snakker videre om å traske rundt på en bane med utslagsmatter bølgeblikktak til greener. Det var sikkert sant også, uten at jeg forstår hva som er galt med utslagsmatter på kanten av sesongen. Greenene var for dårlige til full pris, det forstår jeg også, uten at jeg engang har spilt Tyri i år, men du har nå bidratt til en forsuret tråd om et problem som er landsdekkende, ikke spesiellt på Tyrifjord i det hele tatt.
Jeg spilte Miklagard, Evje og Bogstad i forrige uke, og tror du jeg ble møtt med noe rabatt selv om det var de samme problemene der? nei..
nå skal det sies at det ikke var så ille på Mikla, siden det er litt lengre siden de gjorde jobben der, men dette var ikke Miklagreener som vi kjenner de, og absolutt ikke verdt full pris.
Alikevel, så lager jeg ikke en tråd her inne med store bokstaver som beskriver hvor dårlig dette er av noen av disse klubbene, for jeg synes å møte samme problemet nesten overalt. det er bare de klubbene som har generellt dårlig stand som vanligvis setter ned prisen.
Er alikevel enig i at prisen bør reduseres når greenene er dårlige.

Morten S.

over 19 år siden

Morten S.

her var det mange misfornøyde spillere. Selv vil jeg fortelle om positiv hendelse på Losby for 2 uker siden. I følge med et medlem og en engelsk gjest spilte vi 18 hullsbanen. Grenene var luftet og dresset og ubrukelige. Dette ble det ikke opplyst om og proshopen kunne ikke gjøre noe når vi kom inn etter runden. Jeg sendte en e-post til daglig leder som straks kom tilbake med beklagelse og tilbød nye greenfee biletter. Slik skal det gjøres.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Morten S. Det er bra service! Men en ting vil jeg peke på. Det er uheldig og litt norsk at folk på grasrota(i proshopen) ikke har myndighet til å ta slike avgjørelser selv som går på service.

I land med mer serviceorientering. USA, England etc, ville du oftere fått en beklagelse og erstatning direkte i proshop.

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Ikke skjønner jeg hvorfor greenfee-spilleren skal betale rabattert pris på denne tiden av året så lenge greener og teesteder er åpne. Ett medlem må betale full årsavgift uansett.
En må huske på at den slitasjen en forårsaker nå (divots, nedslagsmerker o.lign) tar lang tid å reparere, kanskje til langt ut i juni neste, hvis man ikke gjør det ekstraarbeidet med å fylle i ny veksmasse/ frø.
Det vill være mere nærligende å foreslå at greenfee-spillere betaler ekstra for dette.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Pasek:
Spørsmålet er da om du snakker som en representant for baneselskap eller klubb.
Skjønner at medlemmer ønsker at banen skal være i god stand til våren.
Jeg har selv andel i en klubb og forstår dette, ønsker selvfølgelig at ikke banen skal ta skade.
Om jeg ønsker å spille en annen bane nå på slutten av sesongen, så betaler jeg den prisen som banen tar, og den er stort sett rabattert på denne tiden av året. Dette forteller meg at baneselskapene fortsatt ønsker greenfeespillere velkommen.
For meg, og sikkert for mange andre, er det ikke aktuellt å betale mer for en dårligere bane. Da er det bedre å gjøre som Oslo GK nå har gjort, å stenge banen for gjestespillere til sesongslutt.

Men når markedet(baneselskapene) gir tilbud om rabatt på mange baner så er det det som gjelder. For både klubb og bane er det totaløkonomien og totalservicen som gjelder.

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Proffen:
Det er det greieste det Oslo GK gjør, å stenge for greenfeespillere på senhøsten.

Tull Ball

over 19 år siden

Tull Ball

Om du som medlem synes det er helt ok å betale ekstra år avgift så er det nok best å gjøre banen om til en privat bane. Slippe alle problemer med greefee og lignende. Problemet er om alle gjør det så har du kunn din egen bane å spille på. Ikke gøy i lengden skulle jeg tro. Jeg synes det skal være billigere greefee om ikke banen er i stand. Vertfall opplyse om det når man bestiller tid så man kan velg. Verste jeg vet er å betale full greenfee og oppdage under spill at 4 av hullene er under ombyggening og matter fra 4 til.

over 19 år siden

Jeg tror at dersom klubbene hadde vært flinkere til å erkjenne at de har en bane som ikke lengre er i perfekt stand, og informert om dette på Web, på plakater i klubbhuset, og i bookingen når du ringer og bestiller, så får vi silet ut hele problemet, for da er valget på brukeren av banen.

Dersom du da som spiller velger å spille banen, etter å ha blitt grundig informert, så har du ingenting å klage på.

Jeg blir selvsagt glad for å få reduserte greenfee når jeg spiller baner som ikke er i tipp topp stand, men er samtidig sjeleglad for at jeg i det hele tatt får spille golf på denne tiden av året her på det kalde, ustabile tåkete østlandet.

Jens

over 19 år siden

Jens

Folk må slutte å beskytte Tyrifjord. Det er også noen som påstår at den er av de bedre i landet. Sprøyt, spør du meg. Banen er helt ok, hverken mer eller mindre. Banen er nå ikke spillbar og det burde ikke være greenfee i det hele tatt på slutten av sesongen. Står på internett sier noen, her er det snakk om pengekåte folk i klubber generellt sett som ser muligheten til å dra inn ekstra kroner selv om banen er rævva. Hvem går det ut over, oss spillere. Det er så mange baner som er i perfekt stand enda - da er det bare å unngå baner som eks. Tyrifjord. Det finnes da betraktelige bedre baner enn denne uansett i og rundt Oslo området. Legg heller helgeturen nedover Vestfold og Agder, der ligger perlene på en snor og perfekte spilleforhold enda.

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Egentlig er det hele veldig greit, alt koker ned til at klubbene har plikt til å informere om at banen ikke er i fullgod stand. Hvorvidt greenfee blir nedsatt eller ei, er da opp til hver enkelt klubb, slik som det er opp til hver enkelt spiller å velge hva han vil gjøre.

Tiger McWould alias "Den Kule" mener fortsatt det samme som meg, selv etter at han måtte betale full gjestepris på Miklagard med skjærte greener. Sånt står det respekt av :-)

Ellers er jeg også enig med Jens i at det fortsatt finnes meget gode spilleforhold lenger sørover. Personlig valgte jeg den dieselbesparende løsningen å spille Bountiful i 22 grader Celsius inne på SAS Gardermoen. Trist at kulden ødelegger lysten til å spille golf, men positivt at SAS Gardermoen ga kun avkrevde 100 spenn i greenfee på en perfekt bane!

OK, rett skal være rett: Greenene var litt humpete, men det visste jeg fra før...

over 19 år siden

Hvis du ikke har fått det med deg, Jens, så har dette gått langt vekk fra beskyttelse av Tyrifjord. hva du synes om klubben skal du få mene så mye du vil.
At noen mener Tyrifjord er en av de bedre banene i landet, får være opp til de som bedømmer baner. m.a.o etablerte spillere med lavt eller intet hcp, og med kompetanse som ikke kan bestrides av kranglefanter som deg og meg.... :O)

Tror at poenget med at tråden fortsatt er her, er at vi må innse at dette er et problem som gjelder svært mange klubber.

Du sier at vi "bare" skal ta helgeturen til Vestfold og Agder, men det er faktisk slik at de fleste av oss ikke bare kan hive oss i bilen og kjøre 2-5 timer for å spille golf.

Når du i tillegg prater om pengekåte folk i klubber generellt, så sier vel det mer om deg enn om klubbene.
Klubbene som holder åpent med sen-høst forhold på banen, vurderer fra dag til dag om de har råd til å fortsette å holde åpent.
årsaken er jo at høstforholdene, som fuktighet og kulde, blandet med luftede greener, gjør at greenene blir svært sårbare, og når man da betaler full lønn for banemannskap, men får mindre greenfee inntekter, så sier det seg selv at dette ikke er noe snakk om pengegriskhet, men derimot om at klubbene ønsker å holde tilbudet åpent for publikum så lenge som det er forsvarlig.

Alikevel, så har du jo rett. det er bare å velge en bane som er "perfekt" som du kaller det. selv spilte jeg på Evje i forrige uke, og den er langt fra perfekt nå den også, selv om den helt klart er bedre enn banene rundt Oslo.

Uffe

over 19 år siden

Uffe

Tiger, Tiger. Når skal du innse at Tyrivannet ikke er noen ordentlig golfbane, men bare en berg- og dalbane hvor de har sådd noen ulike gresstyper rundt omkring på en liten og ubrukelig øy. Så har de tatt et par svensker og spikret opp et golfbane-skilt - lurer på hvor det har blitt av det skiltet som stod på Røa og pekte oppover mot Bågstad?

over 19 år siden

hihihi.......
den var god....

Birger

over 19 år siden

Birger

lol@Jens.....
Er vel ingen som forsvarer Tyri her vel. bare sånne som deg som er negative og leser det negative i alt som står....... Som Gunnar Bull sier, så er det egentlig stor enighet her inne, men noen påståelige kranglefanter og kverulanter(ref. deg) må på død og liv vinne diskusjonen, og gir dere ikke før dere har siste ordet.... Stå på...

Jens

over 19 år siden

Jens

Finnes desverre ikke kranglefant Birger. Men som skratchspiller og deltatt flere norgescuper og P4 på Tyrifjord, så kjenner jeg banen veldig godt. Men det som iriiterer meg er at det en noen som skal fremheve banen. Beliggenhet kan ikke veie oppfor en middelmådig bane. Men likevel det å ikke tilby eks. greenfee på 150-200 kr. istedetfor 450, og samtidig si at beklager at forholdene er som de er, og håper likevel at dere får en hyggelig runde, er ikke vanskelig. Da oppnår en goddwill og forståelse. Og ikke minst positiv feedback. Jeg ville da si til mine venner at jeg spilte Tyrifjord for 150 kr og var fornøyd med at de hadde satt ned greenfee siden det var matteutslag og greene akkurat var vertikalskjært og luftet. Men å betale 450 for slikt ødelegger ikke bare runden helt, men også et bra renome'. Takk for meg, prøver bare å vise litt fornuft og ikke kverulere. Jeg har aldri vært kjent for å være det.

Runar Nyrud

over 19 år siden

Runar Nyrud

Var på Larvik i går, og der var det nyluftede greener med rimelig vanskelige forhold, det var også vintergreen på hull 8. Om et par dager der det nok bra igjen.....

Nå skal det sies at det under ballrenna sto et skilt om at det pågikk lufting av greener.... men jeg kikker ærlig talt ikke på det skiltet... MEN jeg klager ikke. Det sto ihvertfall... selvom jeg synes de burde hatt en liten lapp på greefeeboka eller sagt ifra når jeg var inne.... Det sto ikke noe om stengt green men.......

Niels

over 19 år siden

Niels

Ja dere holder på enda i denne tråden. Blir koselig med adventsstemning også.

Birger

over 19 år siden

Birger

Hvis du ikke skal kverulere Jens, så må du bruke en annen tone. for jeg oppfatter deg helt klart som en påståelig kverulant.
De banene som snakkes om nedover Vestfold og Agder er heller ikke perfekte lengre, så det er ikke hold i det som sies.

Til Jens

over 19 år siden

Til Jens

Hvis det iriiterer deg at noen fremhever en bane de faktisk liker, er det kanskje på tide å vurdere valium? ;-)

Tore P.

over 19 år siden

Tore P.

Tror ikke dere er saa uenige, bare noen hissige meldinger. Selv synes jeg golf paa Tyrifjorden GK er en opplevelse. Er allikevel enig med Jens Lettrus i at banen i seg selv ikke er blandt de beste i landet (eller daarligste).
Go BJORNSTAD!!

over 19 år siden

Til Jens.

jeg er en av de typene som fremhever Tyrifjorden, men i denne tråden har jeg kun fremhevet at det ikke er noe spesiellt med det Tyrifjorden har gjort, uten at jeg liker det noe bedre av den grunn.

Dersom det irriterer deg at jeg fremhever en bane jeg, og veldig mange med meg, liker, så er det du som har et problem, og når du da fremhever deg selv som en habil golfspiller, som da bør ha erfaring og livserfaring, så bør du se deg for god til å komme med innlegg som rakker ned på de med positive meninger om noe så herlig som golf.

Du snakker som en ung uerfaren og noe arrogant tenåring og kommer med påstander på løpende bånd, akkurat som de såkalte perfekte banene du nevner. Det er vinterforberedelser på gang der også, og da er det ikke lengre perfekt.

De eneste som får denne tråden til å fortsette å handle om Tyrifjorden er du og de som evt. fortsatt tviholder på det, selv om vi andre har avklart dette for lenge siden. Er det virkelig så bittert at noen liker en bane og sier det her inne?

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Maken til sutrekopper...
Nå må det gå opp for dere at lufting og dressing hører denne årstiden til på golfbanene. Det bør være en selvfølge at dere selv spørr om dette før dere drar til banen/betaler greenfee. Husk, selv om en bane er strøken en dag, kan den være full av sand og luftehull med enkelte stengte greener og tee-steder den neste. På denne tiden av året er det banenes vedlikehold som prioriteres (les: forebyggende arbeide) og golfspilleren må vike.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her