Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Poenget med Golf

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Jeg er ganske fersk her på forumet og egentlig veldig fersk i Golf også. Har fått mange gode tips her når jeg har spurt og vært frustrert. Har trent litt sammen med Gunder og fått mange ideer.

Jeg er en person som liker å ta sjanser. Dette på alle plan, da også når jeg spiller golf. Dette har jo satt sine spor i scorekortet, da jeg ikke har den rutinen og stabiliteten i slagene mine til å spille på et slikt nivå.

Etter å ha hørt på en del av dere, har jeg prøvd ut tipsene.
De har som regel omhandlet "slå roligere" "del opp hullet" "bruk jern" osv.

De siste rundene jeg har spilt har dette funka på scorekortet (39-35-40 poeng). Dette er jo fint det. MEN. Er det slik at golf handler om å spille safe, bruke kort transportslag og få mest mulig poeng/færrest mulig slag for å skrive seg ned i hcp.??

Eller skal man ha det mest mulig gøy? Ta sjanser, gå for green, kutte doggen, osv.
Når jeg lykkes med dette, er det jo desto mer gøy enn for eks. å spille safe å få en par......

Siste runden jeg spilte (40 poeng) følte jeg meg skikkelig chicken!!!! Tok ingen sjanser og safet inn til poeng hele tiden.....

Men morro. Det var det kanskje ikke.........

Niblick

over 20 år siden

Niblick

King Ben,

You are the perfect person we love designing for!! We try to design for people who dare take the risks but we also punish those that do not manage to pull off the shot.

My best advice to you if you want to enjoy risk taking golf is to improve your short game. If go for the long shot over a bunker or water and end being short in the bunker or in a chipping area it will not matter because you will have the confidence to get up and down.

You should play more matchplay if you want to play risky golf. It is a great form of golf. If your opponent takes a risk and pulls it off then you have to follow him or her.

If you are first on the tee...then you have to start thinking...especially on a Par 3. As Nick Faldo once said...if you just won the last hole and the next is a Par 3, the best way to put pressure on your opponnent is to hit the green not go for the flag.

Matchplay IS golf and that is how it was played in the old days and that is how it should be played in friendly rounds....stableford is a girls game...

Brian

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Spill som du liker det, viktigste er å ha det gøy. Men kan jo være lurt spille safe til man har et hcp man er fornøyd med også kan du ta sjanser. Men hvis hcp ikke er noe stort mål er det vel bare gjøre det som du synes er gøy.

Personlig synes jeg det er morsomst å ha ballen i spill, ikke ta 50-50 sjanser i kutte doggen osv. Men mange sjanser man tar er overvurdering av egne ferdigheter og er selvmord. Synes slag er viktig, en 50-50 sjanse koster ofte mer enn det gir. Tar vel 80-20 sjanser i ny og ne.. ;-)

Nipper

over 20 år siden

Nipper

Husk at med en handicap som din har man råd til å safe og likevel få mange poeng. Du spør om selve poenget med golf - vel, det er jo å gå 18 hull på færrest mulig slag, og man skal klare det ihht sitt potensial, må man spille med en kombinasjon av risk og safe. Da kommer spillestrategier inn i bildet, og man må planlegge spillet. Rådene "slå roligere" "del opp hullet" "bruk jern" osv er ikke alltid veien til god score, særlig ikke når man blir bedre og spiller slag.

ar

over 20 år siden

ar

Golf skal være gøy. De fleste synes det er gøy å slå lang, ta sjanser for å oppnå birdie, eagle etc. Dette gir sjeldent god score, men de gangene vi lykkes får vi følelsen av å spille slik de gode spiller. Etterhvert blir det også viktig å få en god score på hele runden, dette resulterer i "kjedelig golf". Dette er bare en mellomfase til hcp blir lavere. Under 10 i hcp så kan man spille med hjerte og samtidig få en god score.

Fortsett å jobb med teknikken, ta sjanser. Du vil stagnere en stund resultatmessig, men så kommer alt på en gang. Lykke til

Balanse

over 20 år siden

Balanse

Tror de fleste selv finner en balanse greit. Kjedelig å spille safe hele tida, selv om scorekortet blir pent til slutt. Men heller ikke gøy om man tar sjanser og 9 av 10 ganger ender i skauen, vannet, bunker eller villmarka. Medspilleres tolmodighet til leting er også begrenset...

Baner som belønner mot og straffer overmot nådeløst, er nettopp det vi vil ha. Og helt enig i at vi spiller for lite matchplay. Det er et utrolig spennende spill.

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg spiller begge typer av runder jeg, og drar gjerne frem driveren og kliner til når jeg føler for det, men somregel så prøver jeg å holde meg på banen og spille den slik det er ment. Et par 4 hull prøver jeg nesten alltid å nå på 2 selv om det noen ganger medfører 4 jern på andre slaget, selv om det nok kunne vært lurt å spille 7 jern.

En annen grunn til at jeg ofte spiller "chicken" er at jeg er gjennomført gjerrig ;)

Jeg synes det å spille god golf er det som er mest morro. God golf er ikke å kline til med driveren på korte par 4 hull når jeg vet at jeg stort sett bare gir meg store problemer, selv om jeg nok innimellom kan gi meg en eagle sjanse.

palle

over 20 år siden

palle

litt kjedelig å lete etter dine baller i skogen på annehvert hull da. Men du må jo spille på din måte for all del, men det var det med letingen etter ballene.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Golf er jo så gøy.............. her kan man ta sjanser og man kan spille "safe" hvis man er god nok til å vite hvor man havner.... vet ikke helt hvor mange ganger jeg har spilt "safe" og havnet på de utroligste steder.... det gjelder å spille ballen fra der hvor den havnet sist.... de som vet hvor ballen havner....må jo nesten bedrive en kjedelig sport....hehe... neida... men fordelen med å ha et bredt (i videste forstand) utvalg av slag... fører jo til at man får se utrolig mange fasetter ved et golfanlegg... i tillegg får man brukt stemmen sin...hehe.. Men det er jo alltid gøy å spille en bane som utfordrer deg til å ta sjanser.... vurderingene man gjør er en utfordring .... og for helhets nytelsen av en golfrunde.... sving sala bim....

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

King Ben, slik jeg har forstått det har du en evne til å dunke golf ballen langt agårde, akkurat som meg selv. Dette gir oss muligheten (i teorien) til å prøve å gå på på 2 på par 5 hull, gå på på ett på par 4 så sant de ikke blir særlig lenger en 300m. Det gir oss muligheten til å kutte doglegger ,slå over vann og andre farer de fleste andre spillere ikke har muligheten til å prøve på da de ikke har disse lengdene i kroppen. Har man muligheten er det utrolig fristende å prøve. Og går det bra er det utrolig kult:-)...Er dette lurt med tanke på å få lavest mulig handicap?...definitivet ikke.. Er det det veldig gøy å spille på denne måten? YES SIR!!:-) Så jeg sier "GRIP IT AND RIP IT". Skal du spille turnering kan du jo heller safe... Så King Ben spill på den måten du liker best og kos deg med at du kan gjøre slag mange lavhandicappere er misunnelige på..innimellom:-) Simen Fulland

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Vi er ikke misunnelige på letingen ;-)

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Veldig bra innlegg Benny.

Sliter med det samme etter aa ha laert golf paa driving range matter og parkbaner i USA... Naar jeg saa spiller paa en typisk norsk bane (som er mye kortere) boer jeg holde meg til 4-jern og kortere.

Mitt forslag er aa bestemme taktikken paa forhaand, etter hvilken bane du spiller:

Kjekstad = Safe paa hvert hull
Kongsberg = gaa for gull (der du kan)

Andre har sikkert bedre eksempler, men disse banene er vel i "naerheten" av Eiker.

Sportslig Hilsen,
Tore P.

Carbo

over 20 år siden

Carbo

Synes også det er gøy å ta sjanser på golfbanen, men er ofte redd for at jeg skal treffe andre folk dersom slaget går skjevt. Tenker dere på dette før dere skal slå, eller satser dere heller på en "fore"?

Ser jo at det kan være et problem slik jeg spiller, at slaget planlegges ut fra sikkerheten og ikke fra hva som gir best resultat.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Kjedelig og kjedelig.. Et par har aldri "ødelagt" et scorekort! Hadde jeg bare fått par hele tiden hadde jeg kunnet levd av golf. Du klarer de aller fleste cut'er i alle turneringer i verden..

Men herregud, jeg forstår hva du mener.. Den følelsen av suksess når du skal "gå for'n" og lykkes med nettopp det er jo helt fantastisk!!

Golf går ut på å slå bra møkkaslag egentlig..

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Poenget med golf ja. Det er vel litt subjektivt.

For meg: nytelse, teknikk, se ballen flyve mot hullet, sosialt, banne over et latterlig bunkerslag, kose seg med god mat etter en runde, psyke ut kompiser på første tee, sette personlige rekorder mm.

En par kan ødelegge scorekort om du trenger birdie for å vinne matchen ;)

JAJA

over 20 år siden

JAJA

For meg er poenget å skyte så lav score som mulig. Det er det som er morro...

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Skyte!!!?????

Hva skyter du med...?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Deg Ben... vi skyter deg !!!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

He-he Gunder!!!!!

Du med dine halvsvinger er ikke i stand til å skyte noen.....

Hold deg til å punche 8. jernet ditt 115 meter du. Å la oss mannfolka SKYTE den lille hvite av gårde.... ;o))))))))))))))))

hihihihihihihiihihihi

jaddaballa

over 20 år siden

jaddaballa

poenget er å sprrrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuute langt opp i..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her