Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Michelle&gutta

Mia

over 20 år siden

Mia

Hva synes dere om at Michelle Wie vil prøve seg på herre Tour? Jeg synes det er skikkelig kult.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Ingen spesielle følelser hverken hit eller dit for at kvinner deltar i herreturneringer.
Det er nok stort sett økonomi som gjør at hun blir invitert. -Arrangørene tjener mer penger..
Ellers så synes jeg at hun burde kvalifisere seg, hvilket hun faktisk har gjort ved et par turneringer tidligere.

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

Vet ikke om hun har det nivået inne helt enda,men forsetter hun utviklingen sin kan hun fort spille der fast.....Den riktige veien in på touren for henne burde nok være den samme som for Bjornstad dvs spille kvalifisering. Overlever hun den kan ingen kritisere henne for å ta plassen til andre herrespillere i en turnering. Jeg synes det hadde vært helt konge om hun klarte dette:-) Simen Fulland

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg har vel litt blandede følelser rundt det. I utgangspunktet synes jeg at det er kjempetøft gjort, og hun har jo faktisk mulighet til å klare cut'en og få en anstendig plassering.

Men på den annen side så sender det et signal om at hun synes at nivået er for dårlig på LPGA touren siden hun trenger å konkurrere med gutta, og det uten å ha vunnet en eneste turnering. Ikke helt bra for den kommende generasjonen med kvinnelige golfere.

At hun spiller en turnering i ny og ne på invitasjon er jo bare kult da. Gutta har godt av å få litt deng av ei 15 år gammel jente :)

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Men, er det fordi hun absolutt vil prøve seg på herrene, er det pengene, eller er det at hun blir invitert til å spille med de fordi hun slår så himmla langt?

hun er forøvrig en flott golfer med en fantastisk sving.

Singho

over 20 år siden

Singho

Hun maa vinne litt paa dametouren foer hun spiller herreturneringer. Jenta kan bli en flopp iforhold til sitt potensiale hvis hun fortsetter som hun gjoer. Hun sprekker jo ofte i siste runde paa dametouren.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Wie er et fantastisk talent og det ville hun vært også om hun var av hankjønn. Det som blir spennende nå er om hun klarer å prestere under press. Det er ikke mange US amatørtitler hun har plukket med seg - dvs. de turneringene der alle har forventet at hun skulle vinne.

Kan godt henne hun kan denge gutta - og det ville vært morsomt om hun gjorde det. Jeg tror likevel at med et nøkternt utgangspunkt så er det lite sannsynlig at hun kan bli en stor spiller i herreklassen. I dameklassen derimot kan hun det.

Jeg ser at hun nå skal bli proff - til tross for at både hun og faren har sagt i årevis at hun skulle være fornuftig og gå på college m.m. Sånn er det når lukten av penger blir for sterk.... På den andre siden så har hun i flg. flere US nettsteder vært på grensen til å bryte med amatørregelverket lenge - så da var det kanskje like greit.

Truls

over 20 år siden

Truls

Finnes det regler som tar for seg dette med å blande kjønn i turneringer? (Da tenker seg kun på proffturneringer og ikke stableford på klubben...) Det er jo en grunn til at damer og herrer har egne klasser i idretten og også i golf. De har jo også egne utslag. Jeg syntes helt ærlig at damer bør spille med damer og ikke, fordi de kanskje er gode nok til å klare cut'en', få være med å konkurrere med gutta. Da burde det i prinsippet også være slik at de som ikke er gode nok for PGA tour'en av gutta kan forsøke å kvale inn på LPGA tour'en i stedet. Husk at kjønnsdiskrimenering kan slå begge veier... ;-)

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Grunnen til at man har forskjellige klasser for kvinner og menn er at det vanligvis er ulike forutsetninger for kjønnene. Hadde det vært kun en klasse ville det ofte vært uaktelt for kvinner å kunne være med. I idretter hvor forutsetningene ansees som like er det vanligvis kun en klasse f.eks. Ridning og Skyting.
I golf bør de de beste "tourene" være åpne for alle de beste spillerne uansett kjønn - det bør være udsikutabelt (jfr. R&A holdning angående The Open).
Diskusjonen går mer på om kvinnene "sniker" seg til plasser i turneringer gjennom "sponsor invitations" og burde kvalifisere i stedet.
Mitt syn er at godtar man at sponsoren på kommersielt/ikke sportselig grunnlag kan invitere spillere må man selvfølgelig godta at de inviterer kvinner også - om de finner det formålstjenelig

704

over 20 år siden

704

Jenta må da bare få prøve seg hvis hun kvalifiserer seg på normalt vis.

Jeg tror imidlertid ikke hun har så mye der å gjøre ettersom hun fortsatt har til gode å vise så veldig mye på dametouren. At hun kan smelle til i én og annen konkurranse og kanskje klare cut'en tror jeg nok, men jeg tviler sterkt på at hun klarer spille seg inn blant de 125 i løpet av året. Send heller Paula Creamer over blant gutta. Hun gjør det kanonbra om dagen og hun takler presset også!

Bjarne potet

over 20 år siden

Bjarne potet

Skal da masse menn få lov å spille LPGA tour også nå da? Hvis dem skal få spille PGA tour, så må jo menn få spille LPGA.. Sikkert mange proer som ikke klarer PGA kortet som kunne tenkt seg å vunnet penger på LPGA.

Syns nå man kan ta vare på tradisjonene om klasseinndeling. Nå kommer jo damegolfen sterkere og sterkere. Er det noen grunn til å blande? Nivåene er ganske forskjellige.

Skal vi ta la de flinkeste svømme-damene i verden konkurrere i herreklassene også?

over 20 år siden

Hva er det som er så fint med disse tradisjonene? og hvorfor må man alltid blande inn andre idretter når det diskuteres noe som handler om golf?

ville du ha tviholdt på de samme verdiene hvis situasjonen var motsatt?

Neida, jeg er ingen "rødstrømpe", men jeg savner noen gode argumenter for hvorfor dette er så galt...

Bjarne pottit

over 20 år siden

Bjarne pottit

Tja.. Jeg vil ikke tviholder, jeg lurer bare på hvorfor dette skal gjøres. Og hvorfor det bare skal gjøres i golf.

Golf har lange tradisjoner, og er en gentlemannsport med gitte regler. Greit å utvikle golfen. Men humm.

Men du kan jo svare på om de mislykka pga-spillerne skal få spille på LPGA da? :) Dem burde jo få lov til det?

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Bjarne : Grunnen til at de beste svømmedamene ikke konkurrer med mennene er at de er totalt sjansløse. Som jeg skrev , finnes det flere idretter hvor kvinner og menn konkurrer på like fot f.eks.: Ridning og Skyting.
Klasseindeling er praktisk orientert ikke pga tradisjoner.
Menn på LPGA - det blir for dumt til å kommentere....

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Menn på lpga er like dumt som kvinner på pga :) Kult at dem prøver nå da innimellom, men forskjellen er nok for stor enda. Damene vil alltid slå kortere - hvis man ikke gjør noe med utstyr/baller. Det er litt vanskelig for Annika å slå 5 jern inn på en green når Tiger står å fikler med wedgene sine.

over 20 år siden

neida Bjarne. jeg bare savner de gode argumentene til tider. de er nevnt her, men at det er p.g.a tradisjoner den er jeg ikke med på.

Henrik på LPGA..... hihi.... det hadde vært noe...

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Denne diskusjonen gikk som en "heit potet" i USA i fjor. Der kom også argumentet om at da måtte menn få spille på LPGA inn. Men; LPGA har en regel om at man må være "born female" eller noe slikt. En tilsvarende regel har ikke PGA.

Når det er sagt; alle skjønner at det normalt vil være klokt med en klasseinndeling kvinner/menn. Alle vet også at normalt så vil de beste gutta spille bedre enn de beste jentene. De eksperimentene som har skjedd på dette viser det tydelig.

For det første har man unntaket for "novelty" og PR. Helt greit hvis det wild card'et som ellers ville gått til fettern til fattern til en sponsor istedet går til Annika, Ms. Wie eller andre. Ikke så kult hvis det er det kortet som ellers kunne gått til et mannlig talent, et PGA medlem som har vært skadet etc etc.

For det andre har du kvalifiseringsunntaket. Hvis Wie kvaler inn - fint - la henne spille. Det gjelder det samme for henne som for menn. Jeg har ingen problemer med at Wie får spille på herretiuren hvis hun er god nok. Da er det bare kult.

For det tredje kan du kanskje tenke deg at Wie får sjansen til å spille herreturnering på hjemmebane på Hawaii, dersom det ikke er noen kvinneturnering der. Kult nok. Kjekt for mor, far og resten av slekt og venner.

Tradisjoner er bare dumt her - er hun god nok så la henne denge gutta. Men da må det balanseres med at hvis hun ikke er god nok så skal hun ikke spise 6 sponsor exemptions i året og misse cut'en. Da blir hun bare freak show - og det er bare lommeboken til pappa Wie tjent med - ingen andre.

over 20 år siden

hear hear..... der har du poenget SS.

.....

over 20 år siden

.....

Hun må jo få gjøre absolutt hva hun gidder selv...

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

oj.....Tiger er enig med meg :-)

over 20 år siden

ja, det er ikke ofte.....
Jeg kan godt krangle med deg, sånn at du ikke får sjokk.....

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Sjekk Jean van de Velde, den gamle nesten British Open helt...

Han har ikke gitt opp å prøve å vinne the Open!

Ikke kult, men kilt!

Lurer på hvordan den femtende kølla vil virke inn på prestasjonen? De stakkars jentene har jo bare 14...

http://www.golfonline.dk/kategori.asp?kat=Nyheder&nyheder_id=4332

pondus

over 20 år siden

pondus

jeg tror den regelen er i ferd med og oppheves i USA også SS..
Mianne Bagger fra Danmark jobber for det og spiller på LET.
Men ta en titt på miannegolf.com some facts

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Når det gjelder Bagger så er det et konkret unntak gjort av LET. Det synes jeg er helt ok. Hun har vel ikke akkurat dominert dametouren heller.... Tror det er et stykke unna å få LPGA til å endre - USA er noe mer konservativt enn Europa på den slags issues.... (som så mye annet).

m

over 20 år siden

m

herretouren er for herrer!!!!

par

over 20 år siden

par

er`a go nok så klart hun burde få spille.Tror Tiger kunne trengt og blitt satt på plas av wie;)

Herre

over 20 år siden

Herre

Kjerringer har ikke noe på en herre-tour og gjøre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her