Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ballbane over vann.

Håvard Myrvold

over 22 år siden

Håvard Myrvold

Hei.
Det er en ting ang. vannhinder som forundrer meg. Kanskje noen her inne kan gi meg et svar. Når man skal slå seg over et vannhinder, dvs ikke en bekk el.l, men en dam med litt størrelse, så virker det som man får kortere lengde enn med samme kølle på fairway. Et eksempel er hull nr 7 på Kjekstad, Andedammen. Avstanden fra tee til green skal tilsi et 7ér jern for mitt vedkommende.
Allikevel må jeg ha minst et 6ér jern for å komme frem.

Jeg opplever det samme på andre hull med slag over større vannhinder, hva er grunnen?

Noen vil hevde at dette er psykisk begrunnet, personlig har jeg en annen teori:

Har hørt at lufttemperatur innvirker på ballens luftbane og dermed hvor langt ballen går. Kald luft gjør at slaget blir kortere. Min teori går på at vannet påvirker lufttemperaturen over vannet, slik at luften her holder en lavere temperatur enn ellers og at dette igjen gjør at slaget blir kortere.

Er det noe hold i denne teorien? - Eller er jeg fullstendig ute og "svømmer"?

Kan noen også forklare hvorfor ballen går lenger i varm luft?

Håvard

olemartin

over 22 år siden

olemartin

Har egentlig ikke snøring, men en teori er jo at det er veldig lite rull i et vannhinder... Ballen stopper ganske fort.
Har personlig ikke merket noe til det du nevner, annet enn noen toppede slag som går i vannet. Kan ikke skylde på luftstrømmene der...

Jens

over 22 år siden

Jens

Tror du er ute på en god og frisk svømmetur, hehe...

Ang. hull 7 på Kjekstad, så ikke glem at det er ganske mye høyere enn tee!

I tillegg er det såpass langt at du må forvente at ballbanen naturlig er nesten vertikal over greenen, og sammen med forhøyningen vil du da få ekstremt lite rull, selv med en (relativt) lang kølle. Selv går jeg opp to køllelengder der, hvis utslaget er langt bak, i forhold til om det var flatt.

En annen mulighet er jo selvsagt at noen en eller annen gang har målt opp feil. Skulle ikke forundre meg.

Forresten... Leste innlegget ditt en gang til. Kan være noe med den "lavere temp over vann"-greia likevel. Kanskje det også skapes et "mikro-værsystem" med fallende luft over vannet, som selvsagt effektivt vil ta endel høyde, og dermed lengde, fra slaget ditt...?!?!

Henning

over 22 år siden

Henning

Og jeg ser ikke helt bort ifra at noen av hullene på Kjekstad (også hull 7) har litt feilmålte lengder....synes hull 7, 10 og 12 er litt lengere enn det som står på scorekortet og teeskiltene.

Henning

over 22 år siden

Henning

Og jeg ser ikke helt bort ifra at noen av hullene på Kjekstad (også hull 7) har litt feilmålte lengder....synes hull 7, 10 og 12 er litt lengere enn det som står på scorekortet og teeskiltene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her