Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Elektronikk - vi lever i 2005

Batman

over 20 år siden

Batman

USGA og R&A er nå i ferd med å tillate GPS og andre avstandsmålere.
http://www.opengolf.com/news/displayNewsItem.sps?id=60004693
Hva vil dette bety for spillerne mht prestasjon og spillerhastighet ?

Jeg tror dommer Nils Jørgensen ikke har tenkt gjennom det han skriver her:
http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=60884
at spillet vil ta lenger tid.
Med GPS har du riktig avstand med et klikk. Men skal du begynne å lese baneguide blir du stående å bla i et hefte og ser deg omkring for å finne holdepunkter som trær, bunkerkanter, avstandsmerker osv.
I tillegg er det mange som skritter opp avstanden, noe som også tar tid.
Har brukt GPS én gang, og for meg sparte det utvilsomt tid. Ett blikk på instrumentet, velge kølle, og bang. 10-30 sek spart per slag

GPS skeptiker

over 20 år siden

GPS skeptiker

Jeg har brukt GPS mange ganger på golfbanen og har delte meninger om dette sinker spillet eller om det går raskere.

1
Når man står midt på fairway og ser greenen er GPS glimrende. Som du sier kan du lese av nøyaktig avstand med et klikk. Fra utslagsstedet kan man enkelt måle avstander til hindere og doglegs.

2
MEN
Når man ikke ser greenen eller fairway godt nok, eller ikke i det hele tatt er GPS ubrukelig. På min hjemmebane Hauger Golfklubb er det mange steder GPS-en min er ubrukelig for nøyaktige avstander.

Ser at Morten Hagen har kommentert saken også, og han sier at han ikke kommer til bruke GPS, for det er bedre å bruke baneguiden.

Dette er jeg delvis enig i. En god baneguide gir deg raskt avstander til alle hindere, til doglegs og til greenen. Dette kan man ikke måle med et klikk med GPS. Men igjen, GPS er glimrende når man har klar sikt mot målet. Derfor tror jeg at en kombinasjon av GPS og baneguide er det beste, og vil ved fornuftig bruk ikke sinke spillet.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Sikkert et artig og nyttig hjelpemiddel.

Ikke alle baneguider er like gode rundtom, noen nærmest uten tall, mens en del har avstander framover/bakover ift bunkere, trær, vann, bekker og annet.

Dersom folk kan bruke sine dippedutter bruker de nok ikke lengre tid enn ellers.

elbow

over 20 år siden

elbow

Det bør kanskje være en øvre aldersgrense for bruk av avansert elektronikk.

Ingen over 50 og dessuten ingen lærere.

;-)

PetterØ

over 20 år siden

PetterØ

Golf er et mentalt spill, det beste slaget sitter mellom ørene. Det er spillern som skal bedømme lengder, ikke elektronikk. Elektronikk er for feiginger. Det får holde med baneguide på papir. Dessuten skal man ikke behøve å investere flere hundre kr bare for å spare 10-30sek pr slag. Hvis dette er så viktig, leveres isåfall GPS ut når du registrere deg får å spille.

Skynd deg langsomt

over 20 år siden

Skynd deg langsomt

og hurra for det bestående....

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

GPS til bruk på norske baner er en avsporing og kommer mer på grunn av nordmenns hank til duppe ditter enn behov på golfbanen.

Har man proffe baneguider og eller oppmerking med avstander på tee så tror jeg de fleste kommer langt med det til hverdags på golfbanen.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Ja takk begge deler. Det er ingen ting som kan konkurere med en god lengdefølelse. Men veien til å utvikle dette kan muligens bli enklere dersom man kan gjøre egne (kontroll)målinger i forbindelse med trening. Har vurdert å skaffe meg en slik dings en stund, men ikke gjort det. Behovet er fremkalt av at jeg føler at enkelte oppmålinge umulig kan stemme med virkeligheten! Vel, med en duppedit kunne jeg ha tatt bort denne usikkerheten.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Noen som er gamle nok til å huske de idiotene som prøvde å forby kalkulatoren på skolene....

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Laserkikkert er helt genialt på innspillsrunder. Kunne man brukt det i turneriner hadde det vært bra, hastigheten på spillet ville blitt raskere, uten tvil.

Spiller man større turneringer og kan bruke tourbaneguider får man akkurat samme informasjon, men det tar lenger tid å regne og telle seg fram til riktig lengde.

Golf uten batterier

over 20 år siden

Golf uten batterier

Jeg mener evnen til å lese avstander er en del av spillet. De som ikke behersker dette, fortjener ingen premie. Den stadige fokuseringen på raskere spill er litt uheldig, og stresser oss til en dårligere dag på banen. Hvis målet er å komme seg hjem til kjøttgrytene eller godstolen, kan jo normalrunden kortes ned til 12-15 hull, eller alle regler kan fjernes. Jeg er redd for at gamlinger i gamet presses ut av all elektronikk som kommer, enten det er GPS, elektroniske scorekort eller internettbooking.

Golf er ikke bare å slå ballen fremover på den mest effektive måten. En nærmere forklaring på denne påstanden er unødvendig for den som forstår golfens vesen.

Lost ball

over 20 år siden

Lost ball

"Noen som er gamle nok til å huske de idiotene som prøvde å forby kalkulatoren på skolene...."

Ja, jeg er, Jeg er også gammel nok til å klare både den lille og den store multiplikasjonstabellen uten hjelp av kalkulator. :-D

Spøk til side; de som er gode nok til å slå ett slag på 102,74 meter må gjerne bruke både laser, kompass og GPS for min del. Jeg for min del har mer enn nok med å treffe green'en, og det er unntaksvis lengdevurderingen som gjør at jeg bommer. Dette er jeg neppe alene om. Hvis du har litt over 50% GIR, så kommer du inn på topp 20 på rangeringen i Community...

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Ingen presses fordi elektronikk og optikk tillates, det er fortsatt fullt mulig å lese avstander som før.

Forutsetning for disse nye hjelpemidlene er at de medfører raskere spill ved korrekt bruk, og at ikke forvirrede sjeler med nyinnkjøpte dulpeditter skal stå på fairway og klø seg i hodet mens de leser bruksanvisning.

Ingen ønsker raskere spill for å komme hjem til godstolen og kjøttgrytene, men for å slippe å stå og vente 2 min på ballen foran for hvert slag. Tror de fleste opplever en dårligere dag på banen når spillet stadig må avbrytes, enn når det flyter naturlig.

Selv har jeg ikke behov for dette nye rakkelet, men det finnes, det er spennende, det er økonomiske interesser bak, og det kommer garantert for å bli. Da er det like greit å godta det som å bruke tid og energi på å kjempe imot.

Vet ikke hva som driver mange til å være så negativt innstil til alt nytt. En haug "bedrevitere" har til sine tider kjempet med nebb og klør mot stemmerett for kvinner, fristil i langrenn, V-stil i hopp, kalkulator i skolen (nevnt lenger opp), høyere fartsgrenser, renere kraft (vindmøller, vannkraftverk), fjernsyn, mobiltelefoner, private skoler, lengere golfballer, større drivere, osv osv. Det eneste de oppnår er at mange bruker mye tid og penger på å "slåss", og så kommer det likevel. Det er noe som heter utvikling, og den går sin gang uavhengig av at noen ramler av lasset og prøver å stoppe den.

Nils Jørgensen, PetterØ og Morten Hagen må gjerne fortsette i det stille å bruke tiden på golfbanen til å skritte avstander, kikke på trær og lete etter vannings-lokk, men jeg tar gladelig i bruk ny teknologi selv om jeg enda aldri har prøvd hverken optikk eller elektronikk. Støtter helt Ink Lu Derende's motto "Ja takk, begge deler", og ser nye spennende utfordringer med nytt utstyr.

Donald

over 20 år siden

Donald

Har man egentlig noe valg?
Utgangspunktet her er hva som er lovlig på hcp-tellende runder . Spiller man i dag en runde med en golfbil med GPS -så er vel runden strengt tatt ikke hcp tellende....., man har benyttet et ulovlig hjelpemiddel.
Hva som blir tillatt i turneringer gjenstår å se, men jeg kan ikke skjønne at det endrer noe om man bruker GPS kontra en presis baneguide.
Dette er bare en justering for ny teknologi i golfreglene.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Lost ball,
hensikten med slike hjelpemidler er ikke å få flere desimaler på lengden, men raskere å finne noenlunde riktig lengde.
Ta bare et eksempel på en middels god spiller som slicer ballen over på nabofairway langt utenfor baneguiden. Da blir det skritting og måling og vinkler, tangenter og radiuser, spasering att og fram, 2 flighter må vente, mange blir irritert og stakkaren slår enda et dårlig slag (det hadde han kanskje fortjent, men likevel...)
Er en smule mer effektivt å trykke på en knapp og få avstanden "lest" på ett sekund. Spilleren må fortsatt slå ballen

Reader

over 20 år siden

Reader

Donald, det SKAL bli lov å bruke GPS i hcp-tellende runder. I dag er i dag, i morra blir det annerledes.
Les linkene i starten av tråden.

Golf uten batterier

over 20 år siden

Golf uten batterier

Jeg vet ikke hvor Jalla vanligvis spiller, men det er ikke der jeg til enhver tid spiller mine runder. Kun unntaksvis ser jeg noen som skritter og måler vinkler. Jeg kan ikke huske sist det skjedde. Jo, nå husker jeg det (men hun var profesjonell).

Jalla snakker om utvikling som om det alltid er til det beste. Han bør bite seg merke i at det alltid er den sterkeste som vinner igjennom med sin idé, ikke nødvendigvis den klokeste. Kun unntaksvis ser jeg disse to egenskapene sammenfalle.

Det er helt sikkert riktig at ingen kommer til å presses til å bruke laser eller GPS, men mange med tommelfingeren midt i hånden kommer til å gjøre det. Nei, kunstige hjelpemidler er juks på linje med å ha en mobiltelefon på øret i en kunnskapskonkurranse. Nettopp, det å kunne lese avstander er en kunnskap som tilhører spillet.

Piano

over 20 år siden

Piano

Apropos tangenter,
ta for dere en situasjon der spilleren ikke ser flagget fordi en bakketopp er i veien. Det er klart jeg kan måle avstanden opp til toppen av bakken, og derfra fram eller ned igjen til flagget, for deretter å regne ut basen (?) i den trekanten jeg da får fram. Neste generasjon lasermåler bør ha denne evnen til å regne ut avstanden frem til flagget for meg når jeg taster inn måledataene. Og så er det bare å slå ballen inn på greenen for en énputt.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Golf uten batterier:

Det er ingen profesjonelle som må synse og anta hvor langt de har til hullet.... De har tour-baneguider og flaggplasseringer som gir dem all den informasjon de trenger.

Hvis alle de profejonelle bruker slike hjelpemidler, fordi de mener at de scorer bedre med det. Skal man ikke anta at en amatør med stabil balltreff vil oppnå det samme?

Det er ingen som mener at bra baneguider burde forbys, hvorfor er det i så fall feil med laserkikkert? Når de gir samme informasjon...

Golf uten batterier

over 20 år siden

Golf uten batterier

Golfsportens voktere har i regelboken nedtegnet en rekke restriksjoner på hvordan utstyret skal være konstruert. Mange av oss har sikkert tenkt på bedre måter å konstruere køller, baller og annet, hvis det eneste målet i golf var å score maksimalt. Det er det altså ikke. Hvis det er flyt på banen som er dagens høyeste ønske, så vil jeg foreslå at startintervallene økes med noen ørsmå minutter. Det gjør underverker, tro du meg.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Golf uten batterier, der jeg spiller er det mange som skritter og leser og måler og vurderer. Det er mange som kommer til Kongsberg som gjestespillere bare for å skrive seg ned i hcp, og når disse ikke kjenner banen er det noen som ikke overlater noe som helst til tilfeldighetene og spiller selskapsrunde som om de gikk i lederballen på Masters.
Det samme har jeg sett på P4 og ama.
Husker med grøss og gru ama-tour på Mørk i sommer. Elendig baneguide uten avstander, noen spillere gikk 100 meter foran tee og tilbake for å se og vurdere doglegs, se på fairwaybunkere, osv. Jeg gikk langt bak i feltet og brukte 5t 20 min.
En elektronisk baneguide med GPS, kart, ekvidistanser, flaggplasseringer og avstander hadde spart MYE tid.
Men bevares, jeg klarer meg fint uten også. Ikke misforstå meg, jeg ivrer ikke for å få disse greiene innført. Bare konstanterer at det er på gang og at det er bortkastet energi å kjempe imot. Og jeg instiller meg på å utnytte det når det kommer, så kan de som ikke vil fortsette som før.
Regner forøvrig med at de som kaller dette juks ikke spiller med high COR drivere.........

Golf uten batterier

over 20 år siden

Golf uten batterier

Jalla, jeg vet dessverre ikke hva en high COR driver er, men det kan jo hende at noe slikt har sneket seg opp i bagen. I den finner du forresten heller ingen baneguider. Golf unplugged/Golf naturelle er hva jeg ønsker, men kanskje ikke hva jeg får?

Jalla

over 20 år siden

Jalla

GUB..
Du får hva du vil ha, uansett hva som står i regelboka.
Vil du ha unplugged golf kan du bli med en runde på Kongsberg med to baller i lomma og bare én kølle i hånda.....

Donald

over 20 år siden

Donald

Reader: Er klar over det, derfor skrev jeg " dette er bare en justering til ny teknologi" - ikke noe å diskutere (man hadde etter mitt syn ikke noe valg). Tråden diskuterer hvorvidt dette er smart eller ikke (til Reader's opplysning).

Hva angår turneringer er det åpent hvordan man gjør det.

Inge Sandvik

over 20 år siden

Inge Sandvik

Kjære medgolfere,

Når man skritter opp, leser baneguide eller leter etter sprinklerhoder bruker man per definisjon et verktøy til å finne distansen.

Det blir dobbelmoralistisk å si at man er mer tro mot golfsportens ide, når man bruker slike "manuelle" verktøy. Dessuten må man ikke tro at sprinklerhoder nødvendigvis er nøyaktig oppmålt. Der har jeg mange erfaringer som tilsier det motsatte. Dessuten har mange baner alt for få sprinklerhoder med distanse på.

Jeg mener at en nybegynner, eller en som har et handicap over 20-25 har liten eller behov for en GPS. Det er fortrinnsvis golfere som har et rimelig lavt handicap som har størst nytte av GPS.

GPS er imidlertid et kjempeverktøy for å hjelpe deg å bli bedre til å lese avstand. Etter å ha benyttet GPS siden 1993, har jeg rimelig god grunnlag for å uttale meg om dette.

Jeg er kanskje blant de i Norge/Skandinavia som har mest kompetanse/erfaring på dette området gjennom mitt selskap Golf GPS AS.

Golf GPS er distributør for blant annet Golflogix og andre håndholdte GPS løsninger. Vi har superbanen Hills GC (Sverige) og Himmerland G&CC(Danmark) som gode eksempler på baner, som har fått kjempegode erfaring fra medlemmer og gjestespillere.

Hills har ikke engang engang lagd baneguide. Det er en bane som krever nøyaktiget i spillet. De tilbyr medlemmer og gjester GPS som baneguide. Det er forøvring en bane som kostet over 100 millioner å lage.

Et lite innspill til de som har brukt kalkulatoren som eksempel på teknologivegring. Når radaren kom som teknologi, ville ikke losene bruke den. De ville heller stole på sin egen komptanse og erfaring. I dag hvem som har radaren som sitt viktigste arbeidsverktøy....

Avlutningsvis vil jeg ønske alle golfere en god vintersesong. Hvis noen besøker baner i Spania og Portugal, vil dere få mange muligheter til å se om GPS kan være noe for deg.

Lykke til.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Inge: hvor presiste er dette håndholdte utstyret ? Jeg spilte med GPS systemet på Kongsberg (2 år siden ?), og det var ikke brukbart den gang. Har utviklingen vært bra ?

Dessuten har det jo helt blitt borte ? Har ikke sett på en eneste bane at de har gps system lenger ?

Jeg spillte faktisk på en bane i dag som ikke var merket overhode... det er ikke så morsomt når det er første gang du spiller den.

diggiss

over 20 år siden

diggiss

har lyst å hente denne tråden opp igjen, og Runar bør på svar

BFH

over 20 år siden

BFH

Heisann

Ser at der er mye snakk om bruk av GPS her, Runar lurer på nøyaktigheten på GPS systemet er fom 01.05.2000 bedre enn 15-17m.

Såfremt det ikke benyttet korreksjonsignaler såkalt DGPS for å få bedre nøyaktiget med slike GPS motagere kan en oppnå 1meters nøyaktighet
Hvis en ønsker enda bedre nøyaktighet er vi på såkalt RTK (real-time-kinematik) løsninger hvor en da har en basestasjon som står i kjent punkt og en motager med seg med radioforbundelse til basestasjonen (henger dere med) dette systemet har en nøyaktighet på 1cm i side og 2cm ihøyde, men det er et stort men dette systemet koster 300.000,- +mva.

Så stå på folkens mitt råd er ikke stol blindt på alt som blir sagt om GPS
ha en flott GOLF høst

linker til seriøse GPS sider

www.gpsworld.com
www.gim-international.com

Kompass

over 20 år siden

Kompass

Hvor i Sverige ligger superbanen Hills GG ?
Hvor mange km fra Oslo, och hur mycket kostar ett greenfee ?

Facit

over 19 år siden

Facit

Göteborg - underkant av fire timer fra Oslo

Inge

over 19 år siden

Inge

Hei

Det var både synd å høre at du Runar ikke opplevde at Golflogix var nøyaktig på Kongsberg. Jeg husker du var opptatt av å teste ut løsningen. Hvordan forresten målte du unøyaktigheten?

Kongsberg er en flott bane, men jeg opplevde at banen hadde begrenset med oppmålte sprinklerhoder. Det var dessuten en del av sprinklerhodene, som hadde feil distanse.

Golflogix er verdens ledende håndholdte GPS system for golf. I Europa har over 60 av de beste banene tatt i bruk systemet.

Vi hadde en test i Norge i 2003. Modellen med å leie ut GPS enhetene via proshop fungerte ikke særlig bra. I tillegg var veldig mange golfere opptatt av at det var i strid med golfreglene.

Behov for GPS krever også at du er en rimelig bra golfer. Våre naboer er på dette området kommet litt lengre enn oss og har langt flere lavhandicap spillere.

Vi konsentrerte oss derfor om Sverige og Danmark og innførte en annen modell for klubbene. Nå leier klubbene enhetene fra oss og leier ut eller inkluderer GPS i bil, tralle eller greenfee. Det har fungert veldig bra.

Himmerland og Hills (www.hillsgolf.se) har fått veldig bra tilbakemeldinger fra sine medlemmer og gjester. Hills medlemmer er hva man må kunne kalle dedikerte golfere. Et medlemskap koster kr 250 000. De solgte forresten alle 600 medlemskap før banen var ferdig...

Nøyaktigheten til GPS er kommentert i ett annet innlegg. Et av unikhetene med Golfogix systemet er en rekke funksjoner innen kalibrering, som gjør at nøyaktigheten blir veldig bra.

GPS teknologien har også utviklet seg siden 2000! I dag har "standard" GPS systemer ca 3-5 meters nøyaktighet. Du trenger ikke å gå til en internasjonal site for å finne informasjon om GPS. Du finner en bra startside på www.gps.no

Golflogix systemets nøyaktighet har blitt testet mange ganger. En av proene på Miklagard tok frem et råskinn av en laserkikkert. Golflogix var på alle tester max 2 meter unøyaktig. Som regel var systemet på meteren eller en meter unna.

De aller fleste golfspillere i vår del av verden vil ha mer enn god nøyaktighet. Apropos verden. Verdens største golf anlegg, Mission Hills i Kina (Hong Kong) har Golflogix på alle deres 10 baner. De har også over 2500 caddier, uten at det er en konflikt. Heller tvert om. Selv caddier har behov for en GPS :)

Det skal bli spennende å se til neste år hvordan Norske golfere vil forholde seg til at det nå er lov å bruke GPS. Det kommer helt sikkert mange alternativer på markedet, men de fleste vil fort se hva som fungerer.

PS! Vi ser nå på å lansere en ny liten enhet som man kan kjøpe. Enheten vil kunne ha opp til 30 baner lagret. Den har også mulighet til å laste ned nye baner fra internett. Enheten vil sannsynligvis koste ca kr 2500.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

HEi.
Er dette en "enhet" ala Suunto G9-klokka!? Har litt lyst på den, men det er for få baner (ennå) som man kan få lastet ned!

Så fort det kommer, så er jeg der!!! :)

mvh

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Inge !
Fungerer dulpeditten din slik at det er mulig på en innspillsrunde å legge inn punkter som memoriseres og kan brukes som target.punkt på neste golfrunde ??
Er det mulig å selv legge inn en bane som "ikke er kartlagt" ?

Runar Nyrud

over 19 år siden

Runar Nyrud

"Kongsberg er en flott bane, men jeg opplevde at banen hadde begrenset med oppmålte sprinklerhoder. Det var dessuten en del av sprinklerhodene, som hadde feil distanse."

Alle sprinkelhoder er oppmålt. Derimot hadde "merket" falt av for en stund tilbake. Nå er de ute å skriver det direkte på hode 2-3 ganger i året....

Jeg skal prate med folket i klubben om å remåle. Det er nemlig noen av greenene som har "forandret seg" litt, men tviler på at det er snakk om mer enn 2 meter. Sist ble det målt med laser. Jeg er gjerne med på å "gps'e" banen på nytt ved behov.

WeGolf

over 19 år siden

WeGolf

Vi utviklet for et års tid siden avstandsmåling på mobilen vha bluetooth GPS, og ser med glede på den nye regelen som kommer 1 Januar. 2005 har vært en test sesong, og vi har bare gjordt en håndfull baner i Norge tilgjengelige, men satser på at alle banene skal være mulig å laste ned i 2006 sesongen.

Løsningen tar enkelt og greit sikte på å gi deg avstanden til hullet fra der du står til enhver tid. (I tillegg er det sevfølgelig scorekort, poeng beregning, stats etc innebygget)

Er det noen som har mening om det er nok med avstanden til hullet, eller er det ønskelig med flere punkter på banen, kart etc? eller blir dette for komplisert?

Punktene kan enkelt registreres selv (eller lastes ned dersom tilgjengelig) og de som vil kan teste dette gratis kan laste ned fra wegolf.no

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her