Jalla
Ingen presses fordi elektronikk og optikk tillates, det er fortsatt fullt mulig å lese avstander som før.
Forutsetning for disse nye hjelpemidlene er at de medfører raskere spill ved korrekt bruk, og at ikke forvirrede sjeler med nyinnkjøpte dulpeditter skal stå på fairway og klø seg i hodet mens de leser bruksanvisning.
Ingen ønsker raskere spill for å komme hjem til godstolen og kjøttgrytene, men for å slippe å stå og vente 2 min på ballen foran for hvert slag. Tror de fleste opplever en dårligere dag på banen når spillet stadig må avbrytes, enn når det flyter naturlig.
Selv har jeg ikke behov for dette nye rakkelet, men det finnes, det er spennende, det er økonomiske interesser bak, og det kommer garantert for å bli. Da er det like greit å godta det som å bruke tid og energi på å kjempe imot.
Vet ikke hva som driver mange til å være så negativt innstil til alt nytt. En haug "bedrevitere" har til sine tider kjempet med nebb og klør mot stemmerett for kvinner, fristil i langrenn, V-stil i hopp, kalkulator i skolen (nevnt lenger opp), høyere fartsgrenser, renere kraft (vindmøller, vannkraftverk), fjernsyn, mobiltelefoner, private skoler, lengere golfballer, større drivere, osv osv. Det eneste de oppnår er at mange bruker mye tid og penger på å "slåss", og så kommer det likevel. Det er noe som heter utvikling, og den går sin gang uavhengig av at noen ramler av lasset og prøver å stoppe den.
Nils Jørgensen, PetterØ og Morten Hagen må gjerne fortsette i det stille å bruke tiden på golfbanen til å skritte avstander, kikke på trær og lete etter vannings-lokk, men jeg tar gladelig i bruk ny teknologi selv om jeg enda aldri har prøvd hverken optikk eller elektronikk. Støtter helt Ink Lu Derende's motto "Ja takk, begge deler", og ser nye spennende utfordringer med nytt utstyr.