Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dommere i forbundsturneringer

Irritert

over 20 år siden

Irritert

Jeg vil gjerne høre hva spillere på p4-tour og A-tour synes om dommerne til forbundet. Jeg opplever noen av dem som veldig flinke, det skal de ha kreditt for, men det er noen som irriterer meg gang på gang i hver eneste turnering!

1. Man får beskjed om at man er 4 minutter etter tidsskjema når man ikke har noen spillere bak, og når man har spilt 8 hull på 1 time og 10 min. Dommerene maser om at man ligger et hull bak når man skal drive green på et par 4 hull (Byneset og hull 11 på¨Nes for min del)

2. Det er ingen dommere eller TD'er som skjønner hvordan man skal sette opp en bane så den er fair. Det er ALLTID noen flaggplasseringer som er helt syke i forhold til hvor raske greenene er(hull 15 på Nes)Eller at man bør få ballplassering når det er vått, på matchplayfinalen på A-tour i helgen tok de vekk ballplasseringl, det reslulterte i at mange av spillerene ble irriterte, og ballen er brun og full av jord når man slår den. SMART!!!

3. Sier "vi er der for å hjelpe dere", men jeg har mer inntrykket av at de prøver å ødelegge for spillerne ved merkelige avgjørelser og plutselige "inngrep" når man ikke trenger hjelp!

SKjerp dere!

Jeg vet at det er MANGE som synes det samme som meg, og jeg vil gjerne få vite noe av hva dere synes! (jeg har sikkert glemt noe)

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Enig med deg.

Spurte hovedommeren på Nes om det var fridropp (lå i no leire)
Han bare grynta og snudde seg.

Er bare i Norge man ikke får fridropp på no slikt, på touren er det jo fridropp bare man kan se en tribune fra der man ligger.

Både på Bogstad og Losby har jeg opplevd at dommeren må tilkalle 17 kamerater for å avgjøre om det er fridropp eller ikke, og hvor du skal droppe. Er dommere i Norge redde for å ta beslutninger?

Ironman

over 20 år siden

Ironman

Eksperten:
Skulle gjerne visst tid, sted og hvilken forbundsturnering du spilte 8 hull på 1 time og 10 min, og da fikk beskjed om at du lå 4 min bak skjema. Dette er jo isåfall et skjema som tilsier 18 hull på ca 165 min, altså 2 timer og 45 min. Hallo!!! La oss nå iallefall være litt saklige, og ikke fare med regn og skjær løgn.

Og så er det ikke akkurat dommerens oppgave å sette flagg heller da, og det er helt klart at de aller fleste dommere ofrer ganske så mange helger i sommerhalvåret, bare for å gjøre livet surt for den fantastisk gode gjennomsnittsgolferen på amatour. Godt betalt er det jo og!!

Nei finn noen andre å ta ut frustrasjonen deres over manglende ferdigheter i golf(og antagligvis i annet og) på.

Ironman

over 20 år siden

Ironman

Unnskyld, forrige innlegg var selvfølgelig rettet til Irritert.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Irritert:
Hvis du kan reglene godt nok selv, kan du lett få akkurat de droppene du skal ha. Litt lett argumentasjon skaffer deg det du vil ha. Veldig mange dommere jeg har møtt i konkurranser, kan reglene så dårlig eller er så usikre at du kan få nesten hva du vil, bare du er overbevisende nok...

Irritert

over 20 år siden

Irritert

Jeg spilte matchplayfinalen, og så skrev jeg over at "Det er ingen dommere eller TD'er som skjønner hvordan man skal sette opp en bane så den er fair".

Første 9 på Byneset er din informasjon 1870m, og da tar det ikke lenger enn 1 time og 1 min å spille 8 hull...

Så kom ikke her og si at mine argumenter eller ferdigheter er dårlige, jeg KNUSER deg i golf når som helst!

sfdg

over 20 år siden

sfdg

så du er ikke bare irritert du er en eplekjekk litt jypling som tror han er konge på haugen fordi han spiller a-tour!

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Jeg mener at golfspillere generelt har altfor dårlig regelkunnskap, kanskje spesielt dårlig blant juniorer.

Jeg er helt enig i at flaggplasseringer i norske turneringer ofte er dårlige. Det er en TD som er/var flink til å sette opp baner, og det er den tidligere TDen fra PGA, Svend. Dette at banene ska settes opp så vanskelig som mulig er en uvane fra NGF, som kun tenker på slope og HCP regulering.

sfdg er kokkos

over 20 år siden

sfdg er kokkos

Irritert er en meget respekert og meritert spiller som slett ikke farer med løgn. Jeg selv respekterer han så ikke kødd med han.HAN HAR RETT. HAN ER GOD HAN ER BEST BEST BEST ..så ikke jug. For den som juger den stjeler og den som stjeler den kommer i fengsel, og den som er der for hiv og den som får hiv for aids, og den som får aids den dør, så IKKE jug

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Helt enig! Er altfor dårlig nivå sånn i gjennomsnitt på dommerne i Norge! Noen er jo selvfølgelig veldig bra! Men det som blir husket er de elendige! Spesielt det med flaggplasseringer er helt elendig på de fleste Ama-Tourer og noen P4.

Men er ikke dommerne alene som tar beslutningen da.. Det virker som om det ikke "er lov" å la spillerne score bra, noe som er bra for selvtilliten.. Bare se på våre brødre i øst (Sverige). Flaggplasseringene er faire, og ikke minst lovlige! Nivået på spillerne blir bedre og lærer seg å spille bra rett og slett!!

Ironman

over 20 år siden

Ironman

Til Irritert:
Skal ikke så mye til å være bedre enn meg i golf, men knuse meg?? Tror ikke det...gi meg et femmerjern og en regelbok, så er du nok ute av matchen på en to tre. *S*

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

lol......

Dommere som bestemmer flaggplassering?

Sure juniorer som kjekker seg, og ypper til "golfbråk"..... lol.....

Irritert er nok midt i puberteten er jeg redd, og med den holdningen han viser her, så tipper jeg at dommere med rette fnyser og snur seg når han "stiller dem opp mot veggen".....

A-tour my ass.... betyr ikke at du kan en dritt, utenom å skryte anonymt.

/Tiggr 0ut

Tom

over 20 år siden

Tom

Trenger DU regelboka?? lol

Pepper

over 20 år siden

Pepper

De fleste dommerne er greie og hyggelige mennesker som kan reglene godt og som gjerne hjelper juniorene på A-tour slik at rgelene brukes til deres eget beste. For mange av juniorene er ikke gode nok på regler og tilkaller dommerhjelp på enkle ting. Samtidig er det noen dommere som oppfattes som sure, jeg har opplevd at noen tar feil og etter massive protester må gjøre om beslutninger, og det er stor forskjell på dommerne i hvilken grad de er nøye på tiden. Enkelte er nærmest ekstremt hekta på tidsbruk. Allikevel, dommerne bruker mye av sin fritid uten særlig godtgjørelse for at turneringene kan holdes iht terminlisten.

Det er vel turneringsledelsen som har ansvaret for flaggplassering? På Byneset ble flaggplasseringene bestemt inne på kontoret slik at dommeren på et hull måtte hjelpe en våken greenkeeper med å endre plasseringen.

Hva er egentlig TD'enes rolle og ansvar? Det virker som om de har helt forskjellig fokus avhengig av hvem du møter. Enkelte ganger ser det ut til turneringsledelsen bestemmer, men etter råd fra TD. Andre ganger ser det ut til at turneringsledelsen retter seg etter TD'ens meninger. Her har forbundet en del å arbeide med før neste sesong.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Jeg er selv dommer (i det svenske golfforbundet, men ikke i Norge) og dere skal være forsiktige med å skjære alle over en kam.
Folk har forskjellig motiv for å bli dommere, og som ellers i samfunnet finnes det både gode og dårlige av dem.
Som spiller har jeg alltid opplevd hyggelige og flinke dommere et ti-talls ganger jeg har hatt behov for en "ruling", og har kun én negativ erfaring. Men det var til gjengjeld norges mest kjente dommer med egen regelside på nettet, som for det første var helt på bærtur, og etter turneringa nektet på at han hadde gjort feil til tross for at jeg fikk han til å slå opp i regelboka og lese selv. Han ble kjempesur, slengte ifra seg at det var dommeren som bestemte, og kjørte sin vei.
Tok episoden opp med regelkomiteen i NGF og fikk bekreftet at dommeren hadde gjort en grov feil, men de "kunne ikke foreta seg noe mot han det gjaldt".
Å klare forbundsdommereksamen i NGF krever ikke mer enn at man svarer riktig på 3/4 av dommerprøven, så det er fullt mulig å komme ut for en dommer som ikke kan alle reglene. Da er det av vesentlig betydning at spilleren kan "hjelpe" dommeren til å komme frem til riktig beslutning, og at dommeren opptrer høflig ogt tar seg tid til å undersøke regelboka før han begrenser mulighetene til spilleren.

perry

over 20 år siden

perry

Ser at det er endel av juniorene som spilte Atour finalen på Byneset her. Hva syntes dere om byneset? Skjønner at dere ikke likte første 9, men hva med de siste 9?

spilte byneset

over 20 år siden

spilte byneset

Syntes de siste 9 på byneset var kanon bra, men fortsatt litt kort fra hvit. mye wedger inn på par 4 hullene. Lag den litt lengere og det blir en av norges beste.

tilbake til temaet. For all del det er mange dommere som er kanon bra. Tenker da på f.eks nils jørgensen. m.f.

Jeg fikk selv beskjed om å sette opp tempoet på byneset. Noe jeg ikke kunne forstå. Fordi: 1: de ga oss ballplassering første runden, som resulterer i at det tar lengere tid. 2: Vi spilte 18 hull på 4 t 10 min, noe som ikke er spesielt mye i turnering. 3: alle matchene var ferdigspilte kl 17.30, de vil si at det fortsatt er lenge igjen til det blir mørkt.

Men det er viktig også at vi roser dommerene for det de gjør. Hadde det ikke vært for dommere hadde vi ikke hatt noen turneringer.

H

over 20 år siden

H

Jalla. Du bør passe deg med å peke ut andre som du gjør. Du har hatt innlegg før hvor du navnga en pro du var forbannet på. Nå peker du ut en kjent dommer. Tåpelig og unødvendig med slike personangrep. Korrekt at man ikke skal skjære alle over én kam, men man skal heller ikke angripe navngitte personer anonymt.

Til Jalla

over 20 år siden

Til Jalla

Dommeren du referer til en eneste norske dommer spm kan dømme the open. Dette krever mye....Tror nok han er en betydlig bedre dommer enn det du er.............

A tour spiller

over 20 år siden

A tour spiller

Man trenger ikke være jypling og tro man er noe bare fordi man spiller a-tour. Man må jo få lov til å ha meninger om ting selv om man spiller a-tour, uten at dette skal bli sett på som breialt.

Irritert har helt rett i det han sier om Byneset denne helgen og forbundsturneringer generelt. Under matchplayfinalen måtte man gjentatte ganger slå på en ball full av leire etter å ha slått perfekte slag fra tee.

Selv om A-tour spillere ikke er voksne mennesker som har spilt siden krigen, vil ikke det si at vi skjønner forskjellen på sunn fornuft og kokkos.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

A-tour spillere er bunnen av næringskjeden.

fag

over 20 år siden

fag

"Så kom ikke her og si at mine argumenter eller ferdigheter er dårlige, jeg KNUSER deg i golf når som helst!"

Ja, dette er nok skrevet av en ydmyk og fornuftig junior!

Ironman

over 20 år siden

Ironman

Det er godt å se at det er mange fornuftige folk her og, og ikke bare kjeftesmeller som er ute etter å slenge drit og hetse. Er selv foreløbig kun dommeraspirant(en veldig ambisiøs en sådan), og vurderer å satse på en "karriere" som golfdommer. En tanke jeg har er at nivået/bredden på dommere til en viss grad kanskje gjenspeiles i antall aktive spillere og nivået her til lands. Uansett så finnes det alltid flere sider av en sak, og det er veldig viktig å ikke feie alle over en kam. Både spillere og dommere kan ha gode og dårlige dager på banen. Dette er ikke enestående for golf-sporten, så vi får nok bare lære oss å leve med det, og bidra så godt vi kan til å gjøre vårt beste til enhver tid.

A-tourspiller

over 20 år siden

A-tourspiller

Jeg skal være den første til å innrømme at mange A-Tourspillere tror de er konger bare fordi de spiller på A-Tour. Det kryr av feite, smågriser og annet pakk som tror de er noe. Gidder ikke å ta nedslagsmerker og driter i torven. Selv noen av de som ansees som de beste, og da tenker jeg på EM-spillere og landslagseliten, kan slurve med nedslagsmerker, men som regel er det de som "tror" de er noe som er de største kongene.

Virker som "irritert" ikke kan kunsten å diskutere, men det vil han sikkert lære. Alikevel vil jeg be de fleste "eldre" her inne ikke skjære alle over en kam. Eller hva Kjell T. Ring!??

Til slutt vil jeg be Tiger Mcjøgg om å holde kjeft. Er så lei av at han skal mene alt om alle.
Ta deg en tur på rangen istedenfor å sitter her inne å hoste ut, vil nok kanskje gjøre deg til en bedre spiller, som forøvrig trengs.

Irritert

over 20 år siden

Irritert

Hei dere som ikke liker meg! =) '

Jeg blir veldig frustrert over at folk skal komme og si at jeg ikke kan regler eller spille golf. Jeg la bare frem et saklig innlegg om hva JEG og mange andre synes om dommerenes innsats i forbundsturneringer. Som spiller kom jeg bare med mine synspunkter på hva jeg mener at ikke er så bra, og jeg sier også at jeg ikke tar alle under en kam.
Jeg snakker sant, og farer ikke med løgn, snakker bare ut i fra mine egne erfaringer(se på tidsskjema for første 9 på¨Byneset). Dere som mener dere er best på alle fronter er tydeligvis ikke bra nok til å spille turneringer med de beste i Norge, og da mener jeg at dere ikke kan uttale dere om hva dere mener. Det er sikkert noen av dere er flinke til å spille, og kan gjerne delta i debatten, men man kan ikke gå inn i en diskusjon uten noen bakgrunnskunnskaper og bare slenge dritt til folk som vet hva de snakker om.

Og at mr.Tee beskylder meg for å ikke kunne reglene er uhørt, han kjenner ikke meg som person eller spiller, og vet dermed ingenting om emnet. Jeg kan de reglene jeg trenger for å spille, og trenger sjelden å tilkalle dommer.

Og til slutt til Ironman: Du kan sikkert prøve å slå meg med en regelbok og et femmerjern, men da bare spiller jeg så jeg spiller fw-green hele veien, og da er det ingen regler du kan ta meg på! =)

Jeg trekker meg herved tilbake fra diskusjonen, det kommer aldri noe positivt ut av disse diskusjonene, bare drittslening av folk som tror det er "konger" og ikke vet hva de snakker om...

Undrer

over 20 år siden

Undrer

TIL ALLE DEBATTANTER:

Spør deg selv: Hva er galt med forumet på Scangolf, siden så mange innlegg ender på denne måten (se 22:52 innlegg)...

jeg bare undrer............................................

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Irritert:
Han kommer nok også tilbake som alle andre....

Ta en pause, tell til ti, evt. bytt nick, og velkommen igjen!

over 20 år siden

Beklager, men jeg klarer ikke holde kjeft når usaklige fjortiser som deg driver personjakt.
Jeg mener ikke alt om alle, men har meninger når det kommer tråder som interesserer meg og som raseres av bedrevitere.
At du er lei mine meninger er faktisk ditt problem. jeg er saklig, i motsetning til deg, som til og med må rakke ned på nicket mitt. tom for argumenter?

Dessuten så tror jeg at du skriver kun for å blåse opp temperaturen og få meg i gang, noe som er tvert imot det du ber om.....

Tipper du er JOnny eller en jeg kjenner som liker å kødde med fakenick....

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Tiger: "Jeg mener ikke alt om alle, men har meninger når det kommer tråder som interesserer meg og som raseres av bedrevitere"-

Du er jo en av de større bedreviterene her inne, det er akkurat pga deg at diskusjonene blir usaklige. Gøy med temperatur, men du må kunne ha litt selvinnsikt.

Du vil garantert rope "usaklig" eller "useriøst" e.l, men bare les igjennom tidligere tråder. Meninger om alt og vet alt = Bedreviter.

A-tourspiller: Bare tuller med dere, krysser fingrene for norsk jr. golf. De er fremtiden og A-tour er høyeste nivå for jr og de største talentene vi har. Synes forøvrig de har rett til å kritisere dommere, så lenge det er konstruktivt og dommerne kan bli bedre.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

1) Enig i at Tiger er en av bedreviterne her, og jeg begynner faktisk å bli lei en del av kommentarene hans selv om det skal være høyt under taket her og litt temperatur innimellom. Gutta på A-tour på Byneset kan spille golf og har mye kunnskap om golf.

2) Første 9 på Byneset er svært kort, gutta drivet jo par 4 hull selv i sterk motvind. "Irritert" har helt rett mht tidsbruk på første 9.

3) Hullplasseringene ble gjort på et stykke papir inne på kontoret, og ikke bestemt ute på banen, dvs. en skrivebordsøvelse. Det resulterte i noen underlige hullplasseringer.

4) Det er dessverre slik at det er mye oppslått torv og mange ureparerte nedslagsmerker etter A-tour for gutter. På Byneset hvor bare de beste var med var det bedre.

5) Byneset blir en kjempebane når de siste hullene blir ferdige, gleder meg til å spille der når anlegget er fullt utbygget om et års tid.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Jeg føyer meg til tråden til Pepper!

over 20 år siden

jaja, godt å se at det er observante karer som dere selv som styrer forumet og dets innhold da.

har forøvrig aldri kritisert gutta på A-tour. de er alle mye bedre og har sikkert bedre kunnskaper enn meg, men når en anonym fjortis skriver han skal "knuse" andre i golf når som helst, da må det være lov å komme med en slengbemerkning.
Det er jo beklagelig at dere er så såre og ikke tåler min deltakelse, men til deres ergrelse så tar jeg det ikke så tungt, og skriver når det passer meg, og ikke når det passer dere.

god bedring

WanoMar

over 20 år siden

WanoMar

herregud.... har ikke før skviset ut Bernt før dere idioter må begynne å skvise ut nestemann.
Må gi min støtte til Tiger her altså. Han deltar riktignok på mange tråder, men jeg kan ikke si at det er noe bedreviteri fra ham. Det er dere som påstår absolutte ting. han bare kommer med meninger om det dere påstår.
Påståelige er dere, det er i hvertfall helt sikkert. og såre bedrevitere, dersom dere spør meg.
Hetsing vil det alltid være, mye på grunn av sånne som dere, som kaster dere over folk som ikke er enige med dere. Tiger angriper saken, dere angriper personene. forskjell? jeg synes da det!

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Jeg har ingen ønsker om å styre forumet, jeg er ikke sår og jeg tåler din deltagelse. Når du omtaler A-tour spillerne som "Sure juniorer som kjekker seg" og "usaklige fjortiser" blir det imidlertid ikke særlig interessant å følge med på eller bry seg om hva du skriver.

over 20 år siden

Jeg beklager den flåsete formuleringen, men HELE det innlegget gjaldt da denne spesifikke personen som kaller seg "Irritert", og ble trigget av følgende sitat:

"Så kom ikke her og si at mine argumenter eller ferdigheter er dårlige, jeg KNUSER deg i golf når som helst!"

Jeg mener det er på sin plass å anta at dette er en som passer i den kategorien, og har ikke som hensikt å bås-plassere A-tour spillere. Jeg drømmer om å bli del av den gruppen selv etter hvert, og har ikke planer om å spenne ben på meg selv.

er den saken da avklart?

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Mange idioter her, men jeg er garantert en av dem. Lurer på hva slags figurer som lurer bak nickene.

Jungelloven

over 20 år siden

Jungelloven

Til ManoWar!

Tror du viirkelig Bernt ble skvist ut?
Tipper han ble så flau over res. i Scangolfturneringen, at han trakk seg, eller skiftet nick for så å messe videre om NG.

For her gjelder nemlig Jungelens Lov. De sterkeste overlever.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Jungelloven: Er ganske sikker på at Bernt allerede hadde meldt seg på til turneringen da han "trakk seg" fra diskusjonsforumene.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Han ble vel ikke skvisa ut.. Han valgte å forlate forumet for denne gangen, men kommer nok garantert tilbake!

Det er noen det kan gå en kule varmt hos innimellom som skal blande seg opp i alt vettu, som tror dem kan alt om alt. Også er det noen som ikke tåler at andre mennesker har forskjellige meninger og kverrulerer til de grader og finner velartikulerende uttrykk og kaller det å være konstruktiv! Da skjer slik at diskusjonene koker bort i kålen!

Men men... Survival of the fittest...;)

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Greit, Tiger.

Anonym feiging

over 20 år siden

Anonym feiging

Ganske morsomt å lese utviklingen på denne tråden.
Starter med en som kaller seg Irritert, som fremstår som en særdeles umoden A-tour spiller, med et språk som er helt utrolig analt. Han slenger dritt og tøffer seg, og når han da til og med får støtte fra dere andre, så viser jo det hvilket nivå dere er på.
for å unnvike misforståelser da, så snakker jeg ikke om nivået innen golf og regler, men om folkeskikk og generell oppførsel.
At noen her ikke liker andre her er helt greit, men det er dere selv om gjør diskusjonene usaklige. ikke skyld på andre. At dere er lei av kommentarer, kan kanskje komme av at dere slenger så jævlig med leppa at dere ikke tåler å bli motsagt? kanskje dere tror dere alltid har rett, og ikke vil at noen skal være uenige? Gå i dere selv. slutt å snakke om at andre burde ha bedre selvinnsikt når dere oppfører dere som drittunger selv også.
Dette er ikke for å forsvare noen som helst her inne, for jeg synes dere med hell bør bruke nepa og tenke etter hva dere sier alle mann. Bare diskuter saker så mye dere vil, men prøv å ikke bli så personlige. det blir bare utrivelig.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Og i motsetning til alle andre leverer Anonym feiging et saklig og rydding innlegg uten drittslenging? Gud hjelpe meg for en utvikling på denne tråden.

Anonym feiging

over 20 år siden

Anonym feiging

Hva er usaklig med mitt innlegg?
det er oppfordrende for deg og andre, og du angriper i stedet for?
tror ikke Gud hjelper deg her gitt.
fortell hva som er usaklig, så skal jeg ta det til etterretning.

over 20 år siden

lol.... krangelen har tatt en ny vending...

nå skal vi diskutere hvorvidt vi kan diskutere eller ikke nå....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her