Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Proforce 75

Klaus

over 20 år siden

Klaus

Proforce 75 er et skaft jeg er blitt anbefalt. Er det noen der ute som kan gi meg tilbakemelding på om dette er et godt skaft for en med hcp på ca 8. vil gjerne ha både positive og negative tilbakemeldinger.

På forhånd takk til dere der ute!!!!!!

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Hvor langt er et tau?

Tveita Knut

over 20 år siden

Tveita Knut

Et tau er sannsynligvis ikke langt nok til å rekke rundt den tykke skallen din ihvertfall Lablida!

Klaus

over 20 år siden

Klaus

Tusen takk Lavida!!!

Jeg må virkelig få takke for at du tok deg til litt sent en fredagskveld for å hjelpe meg når jeg lurte på noe innenfor en felles interesse som vi begge har. Jeg føler at svaret ditt var veldig oppklarende og svaret styrket meg i troen på at dette forumet er et fint sted for oss med denne galskapen å diskutere saklig spørsmål som vi har. Håper du hjelper mange som har spørsmål der ute slik at spillere i alle landsdeler og med ulike hcp virkelig vet hvor det er lurt å henvende seg.

Nok en gang takk....

Passauf

over 20 år siden

Passauf

Skaftet er tungt og stift. Det gir steinkontroll. Ulempen er at du må være meget sterkt og inneha en rimelig rask sving for å få lengde med dette skaftet. Et høyt kick punkt gie en lav bane. Et skaft for de aller beste spillere spør du meg. Er du det eller har ambisjoner om det - javel. 8 i hcp sier ingen ting. Så jeg kan jo følge opp med å spørre: hvor mye veier en fisk? Med 8 i hcp så bør du ha forståelse for de ulike parametere som er avgjørende for valg av utstyr. Ditt flåsete svar til Lavida er ikke berittiget. Du bør ta innover deg selv at den første delen av spørsmålet ditt er umulig å besvare.

Tom

over 20 år siden

Tom

Nytt nick Lavida?. =;-)
Sefølgelig kan noen hjelpe om de har testet skaftet og kjenner til det.
Kan desverre ikke hjelpe.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Proforce 75 er som Passauf sier et "tungt" shaft å slå med. Hos meg stiiler det i kategorien jeg kaller SPETT, det gir bare de aller sterkeste spillerne spark på ballen.
Proforce 65 er mye bedre for hvermansen, og det finnes et utall andre skaft som de fleste er bedre tjent med.
Jeg ville aldri anbefale dette skaftet til noen kunde.
Gå heller for UST V2, Grafalloy Blue eller Aldila NVS.
NVS-skaftet er dyrt, men lettslått og utrolig universelt, og ser ut til å passe et utall spillere og køllehoder. Et av de sikreste valg hvis du ikke har mulighet til å prøve deg frem i skaftjungelen.

pelle

over 20 år siden

pelle

Det har vært på markedet i mange år og kommer fra en anerkjente leverandør, så klart det ikke er et dårlig skaft. Jeg har det selv i min 5W og hadde i driver for noen år siden.

Men "om dette er et godt skaft for en med hcp på ca 8" er selvfølgelig umulig å svare på. Man velger ikke skaft etter hcp, men svingtype, hastighet og andre parametre.

Dette er et spm en høyhcp kunne kommet med, ikke en singlehcp...
:-)

pelle

over 20 år siden

pelle

Bare en liten korrigering, det er Proforce 65 Gold jeg har.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Min erfaring bekrefter det KølleKalle sier, at NVS er et meget bra universelt skaft (har det i 3'er wood'en). Vil også si at jeg er veldig fornøyd med NV skaftet i driveren, men dette skaftet er et mye mer "kontant" skaft.

Passauf

over 20 år siden

Passauf

Til Tom: Du tar feil - jeg er ikke Lavida - og ingen kan gi et godt svar på spørsmålet fra Klaus. (St.Klaus) Kunnskap om skaftet forsøkte jeg å bidra med så langt jeg kjenner skaftet. Om det er bra for en med 8 i hcp blir et spørsmål som kan sidestilles med det Lavida foreslo. Du har rett at det ikke er mye til hjelp. Men forutsetningene for å gi et fornuftig svar er ikke til stede. Personlig mener jeg en med 8 i hcp skal ha bedre kunnskap om hvilke parametere som påvirker valg av skaft.

Til Klaus: Fortell litt om deg selv så kan helt sikkert mange på dette fora gi deg råd etter beste evne.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Det var da voldsomt....

Det var ikke meningen å avblåse diskusjonen, men vi er vel ikke mer hårsåre enn en skal få lov å sette spørsmålet ditt litt på spissen. Når det gjelder spørsmål om skaft, så er budskapet mitt litt som Muhammed (eller var det Buddah?): Når fjellet ikke kommer til deg, så får du gå til fjellet...

Altså, prøv deg frem til hva som passer din sving og ditt aksellerasjonsmønster. Men utfra det som er sagt over kan du nok ved hjelp av eliminasjonsmetoden finne frem til noen skaft som er aktuelle

Klaus

over 20 år siden

Klaus

Mulig at jeg var litt krass ovenfor lavida....

Jeg bør sikkert kunnet mer om skaft og alle ulike parametre, men det gjør jeg ikke og det var derfor jeg slile spørsmålet i dette fora. Jeg har siden jeg begynte med golf spilt med to ulike sett. Først Pal Joey og i de siste årene x-16. Synes x-16 er lettspilte, men lurte på om nytt sett kunne føre meg ennå litt videre i spillet. Selv om jeg ikke vet for mye er vel målet å slå rett fram og færest mulig slag. Det jeg derfor ville oppnå med denne tråden var kun tilbakemeldinger på om noen hadde erfararinger med skaftet.

Takk til alle som svarte.

Hans Olav Husa

over 20 år siden

Hans Olav Husa

Jeg spiller med X-14, ett sett som jeg har hatt siden jeg begynte med golf. Har prøvd diverse andre på demoer, men har kommet fram til at de ikke gjør meg til en bedre golspiller. Forstår ikke helt hvorfor folk med lavt hcp skal ha noen kunnskaper om forskjellige skaft.Min påstand er at det hjelper deg ingenting!!
Vil du bli en bedre golfspiller så er det kun en ting så hjelper. Trene, spesielt nærspill. Bruk heller pengene på en god pro.

Men for all del, det går jo an å diskutere sånne ting. Men om du blir bedre....tror desverre ikke det

Husa
hcp 8,1 for tiden, med ett helt vanlig stålskaft

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Jeg har alltid hevdet at en jobb som skal gjørest, krever riktig verktøy som passer den som bruker det. Det er klart at det er trening som hjelper, og som danner basisen i fram eller tilbakegang. Alikevell hjelper det ikke med all verdens trening om du sliter med feil utstyr. Hvor mange damer er det ikke rundt omkring som sliter og hakker med gamalt arvegods fra første gangen gubben byttet sett?. Har hatt damer inne hos meg som har spilt med stiff stålskaft, arvegods etter gubben. Er det rart at mange gir opp? Bedre er det ikke blandt gutta heller, kjøpte brukt sett til grønt kort kurset, gjerne stive skaft og cavity Back. Uansett målsettinger med golfen, så er min filosofi at det er ikke noe poeng i å ha vannskeligere utstyr enn nødvendig. Det er en illusjon å tro at du blir en bedre golfspiller om du kjøper vanskeligspilte køller, det er bare frustrasjonen som blir større.

Tilbake til tråden her, Profors 75. Dette er selvsakt ett meget godt skaft, produsert i åresvis som ett av de mest solgte skaft i verden. Nå har vel utviklingen gått videre, men det må jo være en grunn til at skaftet selger så bra og fortsatt produseres. Tok det ut av grunnsortimentet i fjor, men har hele året måttet skaffe det. Det som jeg lurer litt på om det her var spørsmål om wood skaft, eller til jern. Til jernsett vil dette skaftet spille veldig nær opptil stålskaft, men fortsatt med grafithens fordeler.Uansett, ett godt skaft.

Olli

over 20 år siden

Olli

Hadde du tatt feil verktøy på Miklagard Børje ? eller er det treningen som har slått feil ut ? Regner med du har tilpasset utstyr.
Dette er ikke for å være spydig men måtte bare stille spørsmålet.

SJ

over 20 år siden

SJ

Den var vel under beltestedet, Olli.

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg er enig med Hans Olav. Jeg spiller med omtrent det billigste som er å kjøpe når det gjelder golf utstyr, men spiller bra golf. Klarer ikke helt å se på hvilken måte et annet golfsett skal forbedre spillet mitt, med unntak i at det muligens kan få meg til å slå litt lenger.

Hadde jeg hatt ubegrenset med midler til å bruke på golf, så hadde jeg nok kjøpt noe dyrere, men klarer meg veldig bra med det billigste :)

Det er klart at en som lever av å selge golfutstyr vil at man skal investere i noe dyrt :)

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Ja da Olli, hadde nok bygd utstyret selv, og valgte nok også riktig verktøy. Som du sikkert så, benyttet jeg også bil, for i det hele tatt å kunne bli med. Sliter med kronisk sykdom, og ville normalt ikke spilt en runde denne dagen. Greier alikevel å takle slike runder, da jeg ser på alle fullførte runder som en bonus.

Terje, om du ser på mine priser så ser du at jeg ikke vil at folk skal investere i noe dyrt, tvert om.

Tosken

over 20 år siden

Tosken

Neida ikke kjøp no dyrt kjøp heller noe litt billigere som jeg selger, så blir alle fornøyd... hahaha

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Jeg har spilt med baade Proforce 65 og 75 i samme type driver og loft. Er litt usikker paa om 65 ikke var "stiff" (som 75), men hadde klart best kontroll paa 75. 65 slo jeg ogsaa for hoyt som ikke ga maks lengde.

Disse skaftene er ikke akkurat nye saa det er sikkert mye paa markedet som folk synes er bedre.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det kommer ingen revolusjoner på skaftsiden.
Så lenge skaftet er tilpasset med riktig flex er det ganske uvesentlig om det here NV, Proforce, Diamana eller Swix.
Det viktigste for de fleste ser ut til å være fargen, og hva proffene spiller.
Og proffene spiller alt mulig.
Fortsatt ser jeg av og til gamle design av UST Proforce og andre forholdsvis billige skaft blandt tourspillerne.
Hadde hyperdyre skaft fra Mitsubishi og Fujikura vært merkbart/målbart bedre enn de billigere konkurrentene fra Graphite Design, UST, Grafalloy, Aldila, True Temper, Apache, Rapport, Penley, Harrison, Accuflex, m.m. så hadde selvfølgelig alle brukt disse. men det gjør de ikke.
Finner du riktig flex kan du få max performance fra alle skaft som koster mer enn 30 dollar på nettet i USA, og mange som koster mindre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her