Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slope på Norske Baner

Slope

over 22 år siden

Slope

Etter å ha passert handicap-nivået som gjør at jeg ikke lengre får tilleggsslag på alle hull, har jeg begynt å fundere litt på hvorfor norske baner er slopet som de er.. Ved flere anledninger har jeg mottat 14 tilleggslag, noe som gjør at jeg må spille par på de 4 letteste hullene for å spille til mitt handicap.

Mitt spørsmål er da : Hvorfor er alltid dette par3-hullene? Uansett lengde, hindringer og layout .....er alltid disse hullene de letteste? I utlandet opplever du enkelte ganger at par-3 hull kan være Index 1, og kanskje sjeldnere at de er index 15,16,17 og 18.

Hilsen en som samler poeng på de "vanskelige" par 5-hullene.

Golfguden

over 22 år siden

Golfguden

Åssen kan du ha blitt såpass god, uten å ha fått med deg at indekseringen ikke har noe som helst med hullenes vanskelighetsgrad å gjøre?

("Noe som helst" er litt upresist, for svaret er altså at de hullene med lavest indeks er de hullene der god og dårlig spiller vil ha mest ulik oppfatning om hullets vanskelighetsgrad.)

Slope

over 21 år siden

Slope

Golfguden : Vet at vi i Norge er litt forskjellig fra de andre landene (spesielt i Europa), men at denne oppfatningen du snakker om skal variere så mye bare du kommer sør for Svinesund er merkelig..

Jeg mener å ha hørt om en regel som har ligget til grunn for slopingen før i tiden som gjorde at par 3 hull skulle ha de laveste indeksene.

Ser man på nye baner (f.eks miklagard som har vært i vinden i dette forum) så har de par 3 hull med index 9.

Når jeg først er inne på sloping, så kan det jo heller ikke være tilfeldig at man har valgt partall/oddetall-varienten av front-nine/back-nine. Dette er også i mine øyne en fullstendig meningsløs regel. Se f.eks på Østmarka hvor jeg anser backnine betydelig vanskeligere enn frontnine, uten at dette gir seg gjeldende i slopingen.. (finnes sikkert mange bedre eksempler). Min mening er at denne type regel kun bør benyttes for 9-hullsbaner!

Mitt budskap er derfor at man bør bruke hodet ut i fra en totalvurdering av banen i forhold til sloping og ikke følge alle (for meg) stupide regler som en eller annen byråkrat har funnet på..

Nilsern

over 21 år siden

Nilsern

http://home.online.no/~sveistro/
Les til øyet blir vått, god informasjon, fra Slopeutvalget i NGF. Riktignok litt uproft å ikke ligge under Ngf, men på en privat hjemmeside...

engelskmannen

over 21 år siden

engelskmannen

Enig med golfguden. Forresten, se på indeksering på Losby; der er 2 av de par 5 hullene indeks 15 og 17.

Det finnes, likevel, lite samkjøring ihht sloping av forskjellige baner.
At jeg får 16 mottatte slag på Tyrifjord og 14 på Losby kan ikke være riktig: jeg har spilt begge baner mange ganger og Losby er mye mer vanskelig.

Kølledøck

over 21 år siden

Kølledøck

Jeg har også spilt både Losby og Tyrifjord mange ganger. Kan ikke si meg ening i at den ene er lettere enn den andre. Føler begge baner er relativt lettspilte...

Anders

over 21 år siden

Anders

På Norefjell, er hull nummer 5, ett par 3 hull det vanskeligste(indeks 1)

Dølle

over 21 år siden

Dølle

Det er vist fortsatt noen som ikke har fått med seg at det ikke er noen sammenheng mellom index og hvor "vanskelig" hullet er ?

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Banene slopes med matchplay i tankene.
Grunnen til at alle par3 hull slopes høyt er at de er sett på som vanskelige for scratch spillere og enkle for GK spillere. Derfor trenger ikke GK spilleren så mange slag ekstra der for å slå scratch spilleren. På par5 hull derimot, så viser statistikken at de er de enkleste hullene for scratch spillerne. Ofte gode birdie sjanser. For GK spillere så er par5 hull generellt vanskelige, langt fram, flere slag å gjøre feil på, osv.

Derfor er slopen som den er. Men sef, det kan jo diskuteres om vi spiller så veldig mye match i norge at slopen bør bygges etter dette prinsippet.

PS: I stableford spill så er vel strengt tatt ikke indexen på hullene så veldig nøye. Dersom et vanskelig hull har høy index så får du kanskje bare et poeng der, men hvis et enkelt hull er lavt slopet så får du tre poeng der. Alt i alt 2 poeng i snitt...

Slope

over 21 år siden

Slope

Takker for et godt svar Ole Martin. Jeg må innrømme at min oppfatning ble endret når du legger det slik frem.

Takker uansett alle for gode innspill!

Slope

Jim

over 21 år siden

Jim

Skulle gjerne sett det par 3 hullet som er vanskelige for scratch spillere og enkle for GK spillere.... ;-)

jj

over 21 år siden

jj

jim:

her er det noe du ikke forstår...

det er ikke umulig for en høy handicapper å få par på et par 3 hull, det vil i så fall bety at en lav handicapper må ha hole in one for å vinne eller dele hullet i match avhengig av antall mottatte slag.

Nilsern

over 21 år siden

Nilsern

Slopen sier at hullene med høy index er "like" vanskelig for begge spillere og motsatt ved lav index.

Fra Slopeutvalget:

"Hovedprinsippet
Hovedprinsippet ved fastsetting av indeks på hullene, er at indeks skal virke som en utjevningsfaktor mellom spillere med forskjellige handicap når disse konkurrerer i matchspill. Etter dette prinsippet må vi altså kartlegge hvordan en spiller som har høyere handicap enn en annen, skal få fordelt de ekstra slagene han får tildelt på banen, slik at forskjellen i golf-ferdigheten på beste måte utjevnes ved bruk av forskjellen i spillehandicap. Matchspill med handicap skal alltid spilles slik at det er forskjellen i spillehandicap mellom motspillerne som bestemmer hvor mange slag den ene spilleren får på den andre. Indeks på hullene bestemmer hvordan slagene fordeles på de forskjellige hullene.

En annen sak:
"I årene fra 1998 fram til starten på 2003, har NGF primært tatt hensyn til handicap matchspill. Mye av kritikken mot indeks settingen i denne tiden, har gått på at dette ikke kan være riktig, når det spilles så lite matchspill på banene. Motargumentet har ofte vært at i Stableford spiller det liten rolle, for er det for høyt indekstall på et hull, må det være et annet hull som har fått for lavt indekstall, og da jevner det seg ut over en runde."

ll

over 21 år siden

ll

Jim: Forklaring på hvordan slopen utarbeides er så bra beskrevet over at der er det ikke noe mer å tilføye.
Forskjellen mellom høy og lav hand. vil ligge på de korte hullene, ihvertfall de fleste korte hullene. Tenk på deg selv....
Vet ikke hvilket hcp du har, men når man er helt fersk, så
er det lettest å score bra på korte hull, og vanskeligst på par 4.
Etter min mening da. Grunnen er enkel et dårlig og et godt slag gjør at man lett kan være på greenen på korthull, og man har par putten.
Problemet kommer når man skal slå langt... For høy hand er ikke stabil og slår garantert og som oftest ujevnt, og ikke minst så langt. Dette fører til at man kanskje bruker 4-5 slag for å nå greenen, og man har bogey putt isteden....
Min egen erfaring når jeg var ny. Lettest på korthull ofg vanskeligt på par 4 hull...
Dette er vel sånn jevnt over for de fleste..

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Det denne dabatten peker på er vel årsaken til at mange norske baner er i gang med å slope på nytt.

Dette er ikke bare et problem i Norge - men også i Danmark. Jeg kjenner ikke så mange baner i andre land at jeg kan uttale meg sikkert om utbredelsen.

Slopen er satt en gang av en komite. Det er greit nok. Men, så etter en stund burde man se på tilgjengelig statistikk og endre slik at den passer med virkeligheten.

De fleste klubber har medal turneringer hvor de følger spillere i løpet av sesongen. Gå inn på denne, så kan de enkelt se hvilke hull som er enkle og hvilke som er vanskelige for de forskjellige kategorier av spillere.

Dette er det faktisk noen som er i gang med akkurat nå.

32HC

over 21 år siden

32HC

Mener at slopen må vere etter vansklighetsgraden på hullet

Skårer best på hull med index 1 får som regel par og får 4 poeng
men på vansklige par 3 hull på 200 m som har index 16 eller 17 er problem med og få par blir som regel stryk er ikke så mange lav hc eller dom får par på de hullene ...

mener at index burde vere etter scor på turneringer som bestemmer index....

32 hc

til 32 HC

over 21 år siden

til 32 HC

Dette vil automatisk jevne seg ut i stableford. De poengene du ikke får på de vanskelige par 3 hullene med høy indeks, får du igjen når du, som du sier, får 4 poeng på hullene med lav index. Kan ikke forstå hvorfor dette skal være så vanskelig å begripe. Uavhengig av indekseringen vil du få så godt som indentisk antall poeng i stableford. Muligens plus/minus noen få poeng, men dette vil jevne seg ut over noen runder og du får et hcp som skal reflektere spillestyrken.

Banenes slope mot hverandre og hvorvidt antall slag man mottar på de respektive banene og om det i realiteten reflekterer banens vanskelighetsgrad er en annen sak.

ll

over 21 år siden

ll

Mulig jeg tar feil nå....., men tror det er opp til hver enkel klubb
å sette index på hullene....
Tror jeg...

slopern

over 21 år siden

slopern

Slope er jo egentlig bare til for at vi skal få ett kunstig lavere hcp.
Spill fra scratch. X antall over par.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her