Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lengdeforskjeller

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Har mange ganger lurt på hvor de forskjellige grensene for fastsettelse av langder på forskjellige par er.

Litt merkelig å tenke på at fra gult har jeg jo spilt par 3 fra 90m. til 200m. Altså en forskjell på over 100m på par 3.
Har spilt par 4 på litt over 230m nedover til par 4 på 420 oppover og par 5 på snaue 430 til 535.

Altså det kan skille over 100m på likt par, mens det skiller under 10-30m eller likt fra par 3 til 4, og 4 til 5

HVor går grensene? og blir dette riktig?

En birdie på et par 4 på 236m er jo ikke så mye bedre enn par på par 3 på 200. Osv. Samtidig, en som har over 18 motatte slag får jo uansett 1 ekstra slag på alle hull, da har jo lengden mye å si.......

Jau

over 20 år siden

Jau

Disse grensene finner du enkelt ved et lite søk på det store Internettet. Den eneste jeg husker i hodet er par 3 som er max 240 m.

704

over 20 år siden

704

Tror nok dette overlapper litt. har spilt par 4 ned i 209 meter, og par 3 på 215, mener jeg det var. Har også spilt par 5 ned i 404 meter og par 4 godt over dette (Hauger alene har vel to hull som er lengere).

Det kommer nok mye an på hvordan hullet må spilles. Det kan f.eks. være en kort og trang dogleg par 4 som ikke kan nås på 1 slag så sant man ikke slår et kamikazeslag over skogen eller noe sånt. Det samme gjelder for et par 5.

Men i det store og hele så er det vel ganske normalt med skiller rundt 200 og 420 fra gul tee og noe lengere fra hvit.

Longhitter

over 20 år siden

Longhitter

Spilte Ullensaker GK forrige uke, og der var par 4 hullene latterlig korte. 4 av par 4 hullene nådde jeg lett på 1 slag. 2 av dem til og med med 5-wood. Jeg slår 5-wooden ca. 200 meter. Ellers var vel banen lite imponerende med dårlige greener og merkelig lay-out.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mener dette var pratet om i en annen tråd for en stund siden. Da ble det henvist til en banearkitekt som hadde følgende "definerte" lengder. Som 704 sier overlappes dette ja.

par 3 - opp mot 230
par 4 - opp mot 450
par 5 - opp mot 580

Men som sagt erindrer jeg bare dette langt bak i skallen min. Som KB sier så kan man jo sammenligne birdies med par om lengden på hullene er ganske like, og antall par er forskjellig. Dog lange par3-hull har ofte store flate greener der man kan lande lange slag, kanskje til og med oppbygd bakkant. Korte par 4 hull har ofte dype bunkere og en tricky green som det er vanskelig å spille inn på. Da blir vanskelighetsgraden satt av hindere og hvilke fristelser man står over for.

Sammenlign f.eks hull 4 på miklagard med hull 10 på kongsberg.

Mik hull 4: par 5, 475 meter, og spiller nedover mot greenen. Mulig å nå på to med to gode slag, men seks trillioner bunkere å samle opp dårlige slag i.

Kongs hull 10: par 5, 538 meter, spiller nedover fra tee, slemme vann på høyre, og en gigantisk flat green uten noe særlig slemme bunkere.

Begge er vanskelige hull på sin måte og krever sitt.

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Enig med Gunder og 704. Synes forovrig korte par 4 hull er mer vanlig i Norge. Ofte lite rom for feil paa korte par 4 hull og dermed storre spredning paa scoren. Et godt eksempel er fra Ryder Cup (husker ikke banen i England) hvor Seve og Sergio (ikke samme aar selvfolgelig) drivet greenen paa det korte par 4 hullet, mens de fleste slo sikkert ut med et 6-7'er jern. Hullet har litt dogleg (hoyre) med vann foran/venstre. Der ble det alt fra Eagle til trippel bogeys paa verdens beste spillere, meget underholdende...

King Ben spiller nok som meg bedre paa lange, rette par 4 hull (med stor green) hvor innspill fra "feil" fairway noen ganger ender med birdie.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Tidlig på'n Tore P. ;-)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Tore P, du traff spikeren på hodet, helt enig i korte lette par-4 hull.
For mitt vedkommende er det bare 2 par4-hull (5 og 15) hvor jeg ikke slår wedge på andreslaget, og da bruker jeg driver bare på halvparten av dem.
Har fortsatt godt i minne når jeg spilte en suppevåt Bryngfjorden (Karlstad) i vår med trange par4 hull fra 400 til 440 m. Jeg begynner å ane hvorfor svenskene har så mye høyere nivå enn oss, og hvorfor vinneren av Order of Merit i Värmland kommer fra nettopp denne banen.
Hadde gleden av å spille en turnering i samme ball som han, og fikk en oppvisning i hvordan golf skulle spilles. Imponerende når han punchet 2-jernet 240m fra fairway med en ballflukt max 3m over bakken. Et slag man aldri får bruk for i Norge....
Gleder meg til Kongsberg bygger hvite utslagssteder en gang i fremtiden, og håper på Norges første bane over 7000m.....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Over 7? hehe. Da må dem kjøpe mye tomt for å få plass til nye teesteder ;)

Spit1

over 20 år siden

Spit1

Nope, de trenger bare en driftig kar i bulldoser som kan gjøre jobben på en dag. Og så trenger de litt vilje i banestyret, men der er det ingen som slår over 200m, så det blir nok ingen forlengelse før de dør av høy alder (om ca 10 år).

Gunder

over 20 år siden

Gunder

lol

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

He-he (les lol?)
Kjell Bil Ring: staar sjelden tidlig opp, men legger meg sent..
Pacific Time..

Har bare spilt Kongsberg en gang og tror den er blandt de lengre i Norge. Men den kan kanskje ha godt av en forlengelse, siden jeg spilte opp mot mitt beste (antall slag) den gangen. Det siste par 3 hullet er antageligvis langt nok allerede, men det hadde best score-gjennomsnitt for min gruppe/flight/gjeng/pairing.

Tolle

over 20 år siden

Tolle

Kongsberg er 6019 meter lang, men Miklagard er 6707. Miklagard var Norges lengste, men jeg tror nå Nøtterøy kan være litt lenger.

Dilter

over 20 år siden

Dilter

I henhold til scorekortet er Miklagard 5915 fra gul, Evje 6071, Hauger 5974. Det blir en riktigere sammenligning med Kongsberg hva lengde angår. Miklagard og Nøtterøy er muligens de eneste banene i Norge med svart tee. Meland er også muligens lenger enn Kongsberg fra gul.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Nes er også lenger enn 6000 fra gul

2my

over 20 år siden

2my

Banenes scorekort viser at:
Nøtterøy er 5.740 fra gul (6.214 fra hvit og 6.435 fra sort)
Nes er 5.962 fra gul (6.386 fra hvit)
Meland er 5.979 fra gul (6.203 fra hvit)

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

På scangolf står det at Nes er 6001 meter fra gul.. ;-) Vil vel kanskje tro at banens scorekort er mer correct, da trenger Scangolf en oppdatering!

Spm

over 20 år siden

Spm

Ser at Evje er 6.437 fra hvit og Nøtterøy 6.435 fra sort. Er disse to banene nr. 2 og 3 i lengde etter Miklagard?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Kongsberg er norges lengste bane fra GULT

Snedd

over 20 år siden

Snedd

King Ben, hvordan kan den være lengst, hvis det er riktig det som står lenger opp her, at den 6019 fra gult. Evje er jo 6071.

Morty

over 20 år siden

Morty

Longhitter vedr. Ullensaker GK. Da er kvaliteten om trent lik som den var i våres. Hvor stor klubben er og hvor mye penger den kan bruke på banen vet jeg ikke, men jeg kaller ikke dette en golfbane. En treningsbane er vel mer korrekt. Lay-out og plassering av hullen var merkelig på de aller fleste grennene. En bane kun for de fastboende som ønsker ha kort vei til sin hjemmebane. Ikke en bane som tiltrekker seg mange greenfee spillere.

Longhitter

over 20 år siden

Longhitter

Enig Morty!

Banen er noe av det rareste jeg har spilt på.
Tror ikke jeg kan trekke frem et eneste hull som var bra/morsomt.

Kommer det noen gang en debatt om hva som er norges dårligste bane ville denne banen være en soleklar vinner hos meg.

704

over 20 år siden

704

Litt utenfor tema her nå, men jeg må jo få si at hull 5 (blir det vel) er jo ganske morsomt. En lang par 3 som man må slå over et vann. En ganske vanskelig green å treffe spør du meg.

At greenene og fairwayer ikke er så bra er jo helt naturlig for en bane som tar 200 kroner for hele dagen.

Hull to var jo også ganske morsomt, selv om greenen kanskje var verdens aller dårligste i sommer... Vanskelig å bli liggende på den også.

Shorthitter

over 20 år siden

Shorthitter

Ullensaker er den eneste banen jeg noen gang ikke har hatt problem med lengden. Jeg slår relativt kort (150m med driver), men det var ikke noe problem der. Har ikke nok kunnskap til å bedømme banen, men greenene var elendige. De dårligste jeg har spilt på.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Er Ullensaker GK og Miklagard samme bane? ;-)

Shorthitter

over 20 år siden

Shorthitter

NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi snakker mest sannsynlig om norges BESTE bane
(Miklagard)
og Norges dårligste bane!
(Ullensaker)

Ha-Ha

over 20 år siden

Ha-Ha

Ho-ho

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Alle vet at TYGK er norges beste bane

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Hvor ligger TYGK?

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tyrifjorden Golfklubb

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Tiger McWould if he could; forrige helg sa du til meg at Lillestrøm GK er Norges beste bane. Nå må du bestemme deg.

Brent

over 20 år siden

Brent

ja nå må du bestemme deg! tihi... fniiiiiiis... blinkeblinke... tjihi... ;-)

Tom

over 20 år siden

Tom

Hva er det du skriver Bernt?. Forelsket? Noe jeg ikke skjønner med denne fnisingen?. Trodde du var voksen stor og sterk?? Mann?.

Kent

over 20 år siden

Kent

Brent er den utro samboern til Bernt.
snakker ikke om hundevalpen..
Tyrifjord er kanskje norges vakreste bane, men langt fra norges beste

over 20 år siden

Kent da, alle fra Bergen sier jo at Meland er Norges, og kanskje verdens beste bane, og da må jo jeg, som er fra Hole, svare med at det er Tyrifjorden som er Norges beste!!!! (selv om jeg innerst inne ikke mener det)......

men, for å være seriøs, så er den vel i hvertfall på topp 5 på både vakrest og best etter min mening(nå har jeg ikke spilt meland og Nøtterøy enda ;) ) selv om det er et par hull der som drar ned snittet en del..... som forøvrig har fått en del pepper fra før av, så vi trenger ikke diskutere det igjen (hulk, det blir for personlig forstår dere...)

og til dere som ikke har sett animasjonsfilmen Madagaskar enda: LØP OG SE!!!!!!!!!!!!

:O)

/Tiggr 0ut

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tom.
Lære deg å lese. Nicket mitt BERNT er registrert, brent er ikke meg, dust

Brent

over 20 år siden

Brent

Tihi... fniiiiis... han sa dust... tjihi... blinkeblinke... fniiiiiiiiiiis... ;-)

over 20 år siden

ikke så sinna da Bernt........

ole magnus

over 19 år siden

ole magnus

groruddalen gk har et par 3 hull på 243 meter...

til: ole magnus

over 19 år siden

til: ole magnus

230 i følge scorekort og baneguide på nettet.
http://www.grorudgk.no/modules/easyweb/?artid=34&sh=8

De Lutte

over 19 år siden

De Lutte

Groruddalen har jo kun Par 3 hull, så da må det vel være slik.

De Lutte

olemagnus

over 19 år siden

olemagnus

sorry,har vel kansje lengden fra et annet hull da...men altfor langt uansett....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her