Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Putting (igjen...)

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Kjøpte meg ny putter her forleden, og pensjonerte den "gamle" two ball putteren min.
Scotty C. er vel den mest renomerte putteren(eller merket) på markedet, og ved innkjøp av en slik, tenkte jeg at bortimot alle mine putte problemer var løst.
Den gang ei!!
Gikk AmaTour på en flott Kjekstad i helgen, og endte vel nesten helt i bånn av de som klarte cutten.
Spilte på samme ball gjennom hele finalerunden, var kanskje 2 ganger i litt vanskeligheter, men ikke verre enn at jeg kom meg ut på 1 slag.
De skremmende tallene lyder som følger: 2,2,2,3,3,2,2,2,2,3,3,2,3,3,2,2,3,2: totalt:43 putter.
Skremmende!!!
Langt over halvparten av slagene var på greenene.

Kan ikke skylde på hverken bane eller medspillere, for der var alt topp.
Nå er psyken helt på bånn, men humøret på topp.
Gleder meg til neste runde (med den gamle TWO BALL putteren)

Z

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Synd zibben ;)

"Stroke and confidence" er viktigere enn hva du har mellom bena (når du putter), ikke sant ?

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Enig i det Bernt:-)
Kona er vel litt uenig, men det får nå så være..

z

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Du må slutte å snikdrikke så mye når du jobber på pub om natta, du ser dobbelt hver gang du skal spille i helgene og derfor treffer du ikke hullet.
Neste gang vi skal spille sammen skal jeg lære deg å ikke treffe greenen så ofte. Har sett hvor stødig du er med wedgene, så du kan helt sikkert redusere antallet putter med 20 og totalscoren med 10 slag ved å chippe inn fra 10m og en-putte.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Et lite tips.!

Legg noe hår rundt hullet! Mye lettere å treffe...... ;o))))

ar

over 20 år siden

ar

Zibben: Det oppleves forskjellig å sikte med mallet og bladputter. Var det en tendens til at puttene gikk til en side hele runden?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Zibben:
Jeg tror det der bare var dagsformen. Du putta jo bra på Miklagarden. Det var helt sikkert greenene sin feil :) Jeg plagdes også mye med Newport 2'ern, så jeg handla en centreshafted Odyssey uten offset. Har putta bra siden første runde. Sleit med å pulle puttene så det hjalp å ikke ha offset. Ka du trur?

Zibben

over 20 år siden

Zibben

King Ben(ner`n): Det hadde garantert hjulpet på sisterunden :-))

ar: Jeg satte de som regel i hullkanten til høyre. Det var aldri snakk om å være langt til siden, men de var såpass harde, at de gikk den irriterende meteren forbi..

Gunder: Gamle ørn.. Ser på ditt hcp, at puttingen din ikke har vært så dårlig i det siste.. 3,9 da mann...:-)
Tror nok det, som det meste, sitter mellom øra.
Skal trene litt til med Scottyen, og hvis det ikke funker bedre etterhvert, ser du den på bruktmarkedet her om ikke så lenge. (til gibort pris)
Klar for en runde på Mikla neste uke? Har en billett som jeg må få brukt opp..

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Puttingen har vært magisk. Bare steller meg opp og tror du ikke ballen plopper i hullet? sikter jo ikke engang. gøy.

JAH! Er klar for en runde med Doktor Zibb! I email you!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Si ifra om det er en ledig plass der da Gunder!

Så kan jeg fortsette å drive deg i senk... hihihihihihiihihihihi

simo

over 20 år siden

simo

du traff kanskje flere greener en normalt??

Krutt

over 20 år siden

Krutt

"psyken helt på bånn, men humøret på topp."

En mildt sagt utrolig kombinasjon...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Krutt.
Går an å være en glad laks, men ha null tro på at ballen dropper når du står med kølla klar ;)

Zibben kan klare den kombinasjonen, men at han putter dårlig høres ut som et meget kortvarig symptom :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tipper Gunder med sin lille #2 (Odyssey :)) stiller opp med øynene korrekt, på tross av svært lite visuelle sikteindikatorer. Årsaken kan være at selve hodet er enkelt, og det visuelle inntrykket blir enkelt med slik senterskaft, og en "bildet" blir veldig symmetrisk.
Men lie-vinkelen er svært kritisk, og Gunder har funnet en perfekt match.
To runder med "muske"-Gunder og kun en lesefeil igår på en to-meter sørget for skivebom. Resten har vært skremmende konsistent, både stroke, avstand og lesing, men ikke minst selvtillitt, men skulle bare mangle, når man setter 2-3 metere som om de var "given".

Zibben.
Vet ikke om du har fått sjekket set-up'en din, men den er faktisk kritisk i forhold til om du sikter der du visuelt forestiller deg at du sikter!
Mange har vendt seg til å ha øynene litt på innsiden av køllehodet/ballen, men da sikter man FAKTISK og geometrisk til høyre for koppen, men de fleste som gjør dette sier de misser på venstresiden av koppen. Det er fordi hjernen kompenserer og ender med bom på andre siden. De som allikevel bommer på høyresiden med slik set-up, har som oftest et litt åpent køllehode uten å være klar over det.

Er egentlig enkelt å finne ut om du står korrekt, men GLEM "DROP THE BALL" fra nesen trikset, for de som gjør det, slipper aldri ballen fra den vertikale linjen fra øyet/øynene.

Skal vise deg hvordan du kan finne bedre set-up neste gang vi treffes.

B

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Simo: Jeg tror jeg traff noe slik som 10 greener.

Bernt: Takker for positive tanker og ord:-) Jeg er en liten glalaks, som synes golf generelt er morro.
Jeg tar med glede i mot hjelp fra deg, neste gang vi sees:-)

z

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Den er fin zibben:)

Det som er kjipt er om stroket i seg selv er stødig, men en liten detalj som du ikke er klar over roter ting til!!!

Og en av faktorene kan være set up. Det som er med Newporten kontra 2-ballen er at selv om Newport har litt toe-flow, har den full ofset på halsen, og da kan de som er vant til en face-balanced som 2-ballen av og til åpne bladet på Newporten litt. Men toe-flowen til Newporten kan også gjøre at man lukker bladet litt mer sammen lignet med en face-balanced gjennom impact som sørger for at man trekker den andre veien, til venstre for hullet.
Toe-flow er som du sikkert vet, for de som har litt mer inside-square-inside stroke, slik at man skal ha litt moment i køllehodet som holder facen square gjennom impact (til de som ikke vet hva det er). Det med Newporten er at MED hosel plassert ved hælen av køllehodet, er tyngdepunktet ikke lenger midt på slagflaten!!! Så da vil man ved perfekt balltreff lage et lite moment som åpner køllehodet faktisk, og nettopp denne toe-flow'en vil hindre dette. Med et inside-square-inside stroke blir det enda mere nødvendig på nettopp en slik putter som Newport/PING Anser med "plumber neck".

2-ballen og andre slagflatebalanserte (balanserer man skaftet over fingeren, peker slagflaten mot himmelen, vannrett) er basert på rett bak og rett igjennom stroke, og trenger ikke denne ekstra bevegelsen til tåen på køllehodet.

Men viktisgste er å finne ut hvor øynene er ved set up, uansett stroke...

Et siste moment som kan ødelegge er offset til skaftet.....ang det å ha en square slagflate ved set up og ved balltreff. Visuelt kan man bli lurt!!!

Olle

over 20 år siden

Olle

Kødder du?????

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Olle.
Er det noe du lurer på er det bare å spørre :)

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

hehe...jeg gjør som Gunder...steller meg opp og slår...ler....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Her var det snakk om en spiller som gikk fra en face-balanced putter til en med kvart tå-heng!

I tillegg fra en doublebend skafttype til en "plumber neck" stil på halsen med full offset.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Mitt forbilde er Jesper Parnevik.
Putter du dårlig så bytt putter.
Eller begynn med langputter og bli kvitt alle problemene en gang for alle.
Zibby, jeg sender den langputteren jeg puttet deg i senk med sist vi spilte Miklagard med Roger Rabbit på onsdag, og så bruker du den ut sesongen uansett hvordan du putter i begynnelsen. Jeg tror du er for gammel og dårlig i ryggen til å stå bøyd med den Scottyblekka di! Voksne menn trenger voksne puttere.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Hørt om han som var så forbannet på putteren etter en runde, at han bandt den i en taustump hengende bak bilen på vei hjem. Hvorpå han kommenterte de som spurte hvorfor han gjorde det; " måtte bare lære den forbaska putteren ei lekse".

Er visst en sann historie :)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Da hadde det hengt mye rart etter min bil ja ;)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

En kalkun, en sykkel med støttehjul, fire drivere, to puttere, seks datamaskiner, tre damebekjentskap, to foreldre, x antall søstre, tolv lærere, fem eksamener, atten møbler fra Ikea, ett puslespill, to venner, en grill, en garasje, fire sjefer og to telt.

Ole

over 20 år siden

Ole

Når du sier du hadde 43 putter inkluderer du da alle slag med putter`n selvom du ikke hadde GIR? Hvis ikke gikk du jo på ca 15 over par, og det er jo katastrofe m 4,8 i HCP...

killbill

over 20 år siden

killbill

til gunder:
Gjør som meg, legg deg bak bilen, markøren kjører, tau rundt halsen din, par runder oppvarming på P-plassen på Mikla, før du kjører rundt i anleggsområdet i like mange min som putter. Etter det har jeg puttet bra, aldri over 40, men fått "turtle neck" med full offset....
Dog har jeg prob med toe-flow etter på

Bernt

over 20 år siden

Bernt

killbill.
Du virker å ha store kunnskaper om putterkonstruksjon.....

Til info: Toe-flow sørger for "closing gate effect" tihi

Gresk for deg ;)

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Ole: Det var GIR på alle, bortsett fra hull 9. Da lå jeg 10 cm utenfor. Sant skal sies, det var noen skikkelige langputter. Men også 2 stk 3-putt fra 3m.
Hehe Gunder.. Det hadde blitt et langt tau

z

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Utrolig mange stilige ord og vendinger du flasher med, gitt.

Når du opptrer, Bernt, sitter vi andre tause igjen i støvet og beundrer all kunnskapen din (helt sant, tihi).

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Lavida.
Ikke meningen det, men ikke så klokt å finne norske ord for dette, selv om jeg kan gjøre det. Dette for at de som vil lese mer om puttere, kjenner igjen begrepene.

Ikke verre enn å gå inn på Scotty Cameron sin side og lese litt der, der står det meste om toe.flow, plumber necs, osv osv

Og siden zibben hadde en vond opplevelse ved å gå til dobbel pris på ny putter, er det mange faktorer han berører ved et slikt bytte, fra mallet til kvart tå-heng og full offset :)

ingenting å beundre det ;)

Anonym feiging

over 20 år siden

Anonym feiging

Bernt tar igjen for peppern han får i form av kompetanse på ord og uttrykk som ikke betyr noe for oss andre....

hahaha

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Blir litt teit med tåflyt og rørleggerhals tihi

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg driter i dere andre, jeg svarte zibben :) som har peil

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Er det ikke mye lettere putte ballen i hullet istedenfor tenke på alle disse konsekvensene og rare ordene?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fatso.
Jo det er det, men når man skal kommunisere et budskap og forklaring, er det gjerne lurt å bruke fellesbetegnelser og kjente begreper , ikke sant?

Du bør lese hva zibben skriver, og mine svar, så ser du kanskje relevansen.....

Og hva gjør så Fatso når han tror han skulle burde satt den ballen i hullet, men det skjedde ikke ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Anonym feiging.

Kanskje du lærte noe om puttere........da var det vel ikke så ille at jeg brukte kjente fellesbetegnelser....

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Veldig sjelden det skjer, men hva Fatso sier da: "Huff da, missa gitt. Godt returen er enkel og grei. Jaja, 2 putter har da aldri ødelagt en score, settern på neste hull. Chill".

Problemet mitt er at jeg ikke kan noe om golf, skjønner ikke sånne vanskelige ord osv. Kanskje jeg heller skulle holdt kjeft, hadde vel vært fornuftig. Men hva skal man ellers gjøre på jobb.. ;-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Oki T:)
Men zibben er en som spiller på relativt høyt nivå, og slike detaljer er utrolig viktige, spesielt når han selv ikke skjønner hvorfor han ikke putter så bra med den nye putteren til 3500kr, veiledende pris ;)

Da er det vel greit at en som driver med putterutvikling kommer med tanker om mulige faktorer som gjør puttingen hans usikker...

Men kan selvsagt gjøre ting mer komplisert ved å dra inn loften på putteren, og hvordan skaftet holdes forskjellig av spillere, men også avhengig av type putter og spesielt halsen. Om man presser fremover og reduserer den faktiske lofte osv osv..... ;)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Kjøpte meg ny putter for et par dager siden. Prøvde flere fashion-varianter, men havnet faktisk opp med en klassisk PING Anser uten fancy innlegg og farget skaft :-)

Nais får mi...

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Jeg ser han har brukbart hcp. Jeg ligger mellom deg og han.. Men kan ikke noen slike ord, kanskje en grunn til at svingen ser ut som et takras og putting stroken er dårlig. Men pointet er vel bare få ballen fra A-B. ;-) " Den mann som vet han er uvitende, er ikke dum". Godt Kashmirsk ordtak som passer Fatso.
;-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kloke ord Mr.T ;)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Bernt; fin forklaring som ga meg innsikt på hvorfor jeg aldri er venn med 2 ball'en og newport'en min samtidig ;-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Takk Bobby, men er ikke så veldig stolt over min forklaring, men hyggelig du skjønte problemstillingen!

Det er svært mange faktorer som spiller inn når man skifter fra an Anser/Newport (klassisk look med plumber neck og kvart tåheng) til 2-ball (face balanced og double bend skaft) og omvendt!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Det er ganske rart at først nå (bra norsk) har de tatt hensyn til at halsen på køllehodet endrer tyngdepunktet, slik som f.eks Anser/Newport. Men de eneste som balanserer ut denne tyngdepunktforflytningen på slike modeller er Taylor Made og Never Compromise. De har lagt litt motvekt i sålen under tåen for å balansere ut hals-vekten, slik at det virkelige tyngdepunktet er sentrert bak sweet spot.

Selvsagt vil denne tåflyten (er bare et potensial for at tåen skal rotere gjennom impact og lukke bladet) kompensere for dette, men bedre med tyngdepunkt midt i, der man treffer ballen.

Grunnen til at svært mange holder seg til Anser-looken, er at man har blitt så vant til det visuelle bildet over ballen, og føler seg komfortabel og trygg. Selv om det finnes langt mer tilgivne og bedre balanserte puttere på markedet. Men trygghet er viktigere enn tilgivenhet, for trygghet gir grobunn for selvtillit og et bra stroke.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Interessant å høre dette Bernt - selv om jeg ikke skjønner så veldig mye da. Må lese innlegget ditt her oppe en gang til. Det er nok mye mer bak putting og putteteknikk enn de fleste vet ja. Gøy å få ting forklart av en proff ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her