Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Enkle par 5 hull

704

over 20 år siden

704

Har hatt noen diskusjoner rundt hvilke par 5 hull som er enklest å gå på på to slag. Her inne er det jo noen bra spillere som mest sannsynlig går for to slag ganske ofte så jeg hører gjerne på hva andre synes.

Personlig har jeg følgende "favoritter" som jeg kommer på i farten: (Nå må jeg også si at jeg konkurrerer minimalt så jeg spiller som regel selskapsrunder fra gul tee. Dette kan jo påvirke denne listen ganske betydelig for de som spiller fra hvit...)

Østmarka - hull 7
Oppegård - hull 9
Tyrifjorden - hull 16
Hauger - hull 16

Prøver meg ofte på andre hull også, men det er vel disse jeg har rotet til færrest ganger for å si det på en fin måte.

Jeg kan jo også nevne 9 på Kjekstad, 14 på Hauger, 17 på Losby, 7 på Mørk, og noen andre, men her ender det oftere i tragedie enn gledesstunder... :o)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Nå er ikke jeg noe longhitter-dude da. Men Tyrifjorden 16 er vel der jeg oftest er på/nær på to. Hull 13 på Miklagard er og så nåbar, men litt hardt fra svart ja.

Tyrifjorden må da ha et av norges korteste par5? 431/437 m. Kan ikke huske i farten noen som er kortere. Det er nå kjedelig å plugge driven i bunkeren da slik at man ødelegger enhver sjanse på en liten wedge til hullet.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Her er et lite utvalg enkle "reachable" par 5 hull:

Hull 1 Skjeberg
Hull 5 Skjeberg
Hull 15 Skjeberg (i riktig vind)
Hull 16 Tyrifjorden
Hull 18 Onsøy
Hull 1 Mørk
Hull 7 Mørk
Hull 16 Borregaard
Hull 1 Norsjø

704

over 20 år siden

704

He he.Kjenner godt den bunkeren på Tyrifjorden ja. Den kan vel sies å ligge ganske strategisk ettersom man prøver legge seg litt til høyre for å få et åpent innspill.

På Miklagard har ikke hatt en god nok drive til å ta sjansen på 13, men ser at den er fint mulig fra gul. Relatvit bra "birdiehull" uansett.

HUll 7 på Østmarka er ikke mer enn 404 meter!! Riktig nok oppoverbakke, men likevel...

Kopite

over 20 år siden

Kopite

Hull 1 på Kongsberg er vel relativt enkelt bortsett fra det faktum at det er hull nr 1. Ikke alltid tid til å varme opp på rangen...

H

over 20 år siden

H

Hull 16 Asker

Jeg slår ikke langt, men har vært inne på to.
Men enkelt er det ikke på greenen. Den er jo kraftig ondulert.

pelle

over 20 år siden

pelle

Enig i hull 6 på Østmarka, som du tenker på, hull 7 er par 3..

Hull 1 på Kongsberg er nåbar. Det samme er hull 2 på Nes.

Tom

over 20 år siden

Tom

De 2 som kommer først er 17 på Losby hvor jeg har 2 stk eageler og 18 på Nøtterøy. Var cm fra eagel der i går. AGGhhh.
Første på Hauger er vel også en kandidat om du tørr gå på driven. Har en eagel der også.

704

over 20 år siden

704

Sorry, mente selvfølgelig ikke nummer 7 på Østmarka. Den bør man jo strengt tatt nå på 1 slag :o)

Men tenkte faktisk på hull 8 og ikke 6. Men når jeg tenker meg om så har jeg jo vært oppe ved hull 6 på to noen ganger også, men da litt på høyre siden for å unngå bunkeren foran til venstre.

pelle

over 20 år siden

pelle

Hm, joda, hull 8 går den også selvfølgelig. Men tror nok snittet er lavere på hull 6.
Hull 8 er rimelig bratt, men så lenge man setter den godt ut høyre så er det flatt inn, men litt trangt.

704

over 20 år siden

704

Et godt poeng det pelle. jeg sjekket statistikken min og ser at jeg har noe høyere snitt på 8 enn 6, men det er nok et resultat av at jeg som regel gambler på hull 8 ettersom jeg mener den er lettere å nå. Det ender ofte over greenen til venstre og i trøbbel, men må jo prøve hver gang :o)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Asker: hull 7, 11,16.
Kongsberg: hull 1, 18.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Kongsberg: hull 1
Asker: hull 16
Bærum: Hull 1, 5

Der jeg er nærmest ihvertfall ;-)

pelle

over 20 år siden

pelle

Hm, Kongsberg hull 18.. Vet ikke om jeg vil si den er faller i denne kategorien, men vet du har sagt det før veggiss :-)
Ved ok utslag til veien er det ca 240 meter til forkant green, som er 32m dyp, i en grei oppoverbakke..

Zalo

over 20 år siden

Zalo

Skjeberg hull 1 og 15
Grønmo hull 7

HAr går det i 3 wood fra tee, og alt fra 4 - 7 jern inn.

Tolle

over 20 år siden

Tolle

Mjøsen hull 6 er 405 meter par 5. Ganske enkelt på 2 slag...
Ellers har vi jo Skei Golf. Hull 1 par 4 når du med 5-jern, hull 2 med 4- jern, hull 3 med Driver, hull 4 med 5-wood, hull 7 med 3-wood, hull 9 med driver.. CampingGolf de luxe.. Typisk VÅR-bane... (Vanskelig Å Rose)

xxxx

over 20 år siden

xxxx

Det er lenge siden Tole har vært på Skei.

Tomba

over 20 år siden

Tomba

Ha Ha, overskriften er - Enkel par 5 hull

Jeg ler av de som mener hull 18 på Kongsberg er et enkelt par 5!

Sier ikke at det er umulig å gå inn på 2, men enkelt par 5, skjerp deg Veggis...

Mr. X

over 20 år siden

Mr. X

Grønmo hull 7 er bare 412m. Av og til, når man slår ut fra mitterste tee, har men en wedge inn etter en god drive.

Østmarka hull 6 er 441m.

Ellers er vel Krokhols hull 3 overkommelig. Hullet er 440m, men jeg har en tendens til å gå få tett på skogen og ikke få innspill.

Kortest!

over 20 år siden

Kortest!

Hei.
Tror Fana sitt hull 11 er norges korteste par 5 hull. 384 fra gul, og 401 fra hvit. Det er ganske trangt, og betydelig høydeforskjell opp mot greenen, så enkelt er ikke hullet, men for de som slår langt og rett, burde dette være et godt birdie/eagle hull. Se forøvrig baneguide: http://www.fanagolf.no/bane.php?filnavn=bane/hull_11.htm

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Hull 16 på Asker og hull 16 på Tyrifjorden er vel de jeg er nærmest greenen etter to i hvertfall.

grunnen til at jeg er nærmest, og ikke på, er en blanding av at jeg feiger med et sikkert jern på andreslaget, og at jeg ikke har god nok presisjon til å kjøre på og "gi jernet"... :)

Ellers er hull 11 på tyrifjorden heller ikke spesiellt lang, og der har jeg vært på på 2 et par ganger.

Tolle

over 20 år siden

Tolle

Hvis du sjekker skei golfs scorekort så er hull 1 188 m, Hull 2 er 200, Hull 3 236, hull 4 217, hull 7 251 og hull 9 275. Alle par 4 og alle har du mulighet til å nå fra utslaget.

xxxx

over 20 år siden

xxxx

Hull 1 på Skei er 119 meter par 3. Hull 2 109 meter par 3. Hull 3 435 meter par 5 (oppover). Hull 7 355 meter par 4. Hull 9 431 meter par 5.
Som sagt, lenge siden Tolle har vært på Skei.

Ernst

over 20 år siden

Ernst

Er ingen long-hitter, men har vært på i 2 på hull 1 på Kongsberg, 1 på Hauger, 6 og 18 på Oppegård. Alle de 3 par-5 hullene på Oppegård er vel ganske greie.. Hull 16 på Asker og 1 på Bærum er også relativt greie.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

tja...synes hull 18 på kongsberg er enklere enn hull 16 i asker. har bare spilt hullet en gang, men da drivet jeg over veien, og slo en 23 grader hybrid (samme loft som 4 jern) inn rett i forkant av green. du står helt flatt når du slår andre slaget, og det er bredt og fint. hull 16 i asker er kortere, men du står langt fra flatt når du slår andreslaget, det er stor høydeforskjell, og greenen heller i alle retninger. kommer du på riktig platå der på to slag så er du veldig dyktig.

sgk

over 20 år siden

sgk

hol 2 på Sunnfjord Gk er 382 frå gul tee.. må over to vannhinder, men likevel.. baneguide: www.sunnfjord-golfklubb.no/bana/hol2.htm (eller hol02.htm visst du vil sjå den nye utgåva.......)

Little Easy

over 20 år siden

Little Easy

Hauger hull 1 er ikke et altfor vanskelig hull å nå på to...
Ellers er også Asker hull 16 og Losby hull 11 og hull 17 lette å nå..

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Hull 1 på Kongsberg er det letteste par5 hullet jeg vet om fordi det er kort og bredt, og det er lett å legge ballen til høyre i skråningen og la den trille inn på greenen. Om noen år har imidlertid bjørketrærne på høyresiden blitt så store at du må saftig langt med utslaget for å ha åpning....
Men veggiss bør spille hull 18 på Kongsberg noen flere ganger. Han har nok hatt et par drømmetreff for å komme i greenkanten, og jeg garanterer at det ikke blir en vane å nå flagget på to der.
Hull 16 på Asker er også veldig lett, hull 11 på samme bane likeså.
Kjekstad hull 9 er greit mht lengden, men litt for trangt til at det betaler seg for de fleste å prøve.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Grønmo har et veldig enkelt par 5 hull.
Losby nr 17 - skulle gjerne sagt meg enig hvis det ikke var for alle ballene som har havnet i bekken ;-)

Passauf

over 20 år siden

Passauf

Hull 7 på Grønmo er permanent flyttet til 448 meter. Var ikke enkelt i dag i motvind. Drive, wegde? Men har ganske riktig vært lett når tee var fra 412.

H

over 20 år siden

H

Kjekstad hull 9 under Amatour i dag.
Snittscore blant de 20 beste over 2 runder er 5,3.
Neppe så enkelt par 5 hull.

riktig

over 20 år siden

riktig

Ballen triller altfor lett av fairway.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Veggis må skjerpe seg her!

Hull 18 på KOngsberg er overhode ikke "enkelt". Jeg har vært inne på to kun en gang, da i god medvind.

En drive på ca 300 gir et andreslag på 200 oppover!!!!!

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Begge par fem hullene på Drøbak må vel (dessverre) også regnes i klassen for lette, særlig hull 17.

viktor

over 20 år siden

viktor

Alle par 5 hull er lette for viktor johanson, han slår 7'er jernet 250 m. DA blir det lett da

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Spørs på nivå også, hvis man har 23 i hcp og er inne på 2, er det vel ikke så vanskelig? ;-)

hmmm

over 20 år siden

hmmm

med ditt handicap king ben, tror jeg du neppe har vært inne på to slag på hull 18 på kongsberg.. kanskje du slo deg inn på tre slag og så glemte du det ene? eller kanskje var det noe du drømte?

Niels

over 20 år siden

Niels

King B: Du skulle jo lett vunnet lengste jern konkurranse på miklagard med dine lengder?

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Neste år foreslår jeg longest handwedge. Eller "flinkest til å finne ballen sin hvor som helst i skogen". Begge grener med Ben som soleklar favoritt

over 20 år siden

Trodde bedreviterne visste at det var mulig for en høyhandicapper å drive 300 meter på en god treff på en god dag.

King B sa ikke at han gjorde dette hver gang, gjorde han vel?

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Aner ikke, hva har det med saken å gjøre?

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Jepp, ikke umulig det Tiger. Men driven er en ting, neste slag er 200 meter oppover og det er vel litt smalt opp der. Mulig jeg husker feil, lenge siden jeg spilte der. Men med sånne slag, mener jeg det er prestasjon ha 23 i hcp. Tren litt nærspill ;-)

Olaf

over 20 år siden

Olaf

Tiger: Tjaaaaaa. Det var jo noen som sa at han drivet 260 i snitt. Langt for en høyhandicapper det. Men en handwedge er jo noe annet :]

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Niels. Jeg var lengst på jern, ja. Men det gjelder jo å treffe det kortklipte da......

Hmmm. Spilte KOngsberg på Søndag sammen med Gunder og Bernt. På hull 18 hadde jeg en middels drive. Landet i bunker på venstre side (ved veien). Fra bunkeren slo jeg meg opp på toppen. Derfra er det ca 50-60 meter igjen. Når jeg treffer fairway på utslaget og får rull ligger driven 30-40 meter lenger frem. 200 meter fra fairway er jo ikke en kjempeprestasjon.......... Men som sagt jeg har vært helt inne der på to. (to gode slag)

over 20 år siden

NB! Tiger tøyser og bruker litt ironi innimellom.........

Jeg har jo hørt om maksprestasjonene til kongen jeg også, og tror gjerne at det er mulig for ham å nå greenen på 2 slag, dersom han har to knalltreff.

Jeg har ikke spilt med King Ben selv, så jeg aner ikke hvor god han er, men det går an å ha høyt handicap og slå langt. dersom man kun trener på langspill, så får man ikke senket scoren dramatisk når man nærmer seg 20 hcp. cluet er å bli god på chipping og putting, og dersom dette ikke prioriteres, slik som KB antakelig gjør det, så blir man stående med 23 hcp, og kan slå så langt som helst.....

jeg selv er ikke i nærheten av å ha et gjennomsnitt som det KB selv påstår han har, selv om jeg har en del lavere hcp.
derimot, så chipper jeg bra(stort sett da....;) ) og det gjør at jeg kan redde en del dårlige eller korte driver med et litt bedre andreslag og nærspill.... er ikke GOD i nærspill, sånn som Gunder og andre lavhandicappere... har tross alt ca. 15, og langt igjen.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Helt enig.

Jeg har prioritert lengere slag fremfor nærspill. Dette fordi jeg har hatt store problemer med å i det hele tat komme til nærspillet.

Nå er det motsatt. Kommer meg greit frem til 50-70. Men derifra og inn er helt rævva!!!! Bortsett fra putting da. Den er ok.

Spilte 39 poeng på søndag med rævva nærspill.......

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Ben: du var lengst med jern? hvor mye lengre da da? det er jo et hull man lett kan slå langt med jern når man treffer bra.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Målte aldri lengden i mellom. Han som vant gikk i samme ball som meg! og jeg slo andreslaget fra høyt gress etter ham.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Skulle ønske jeg slo litt lenger! Er det noen mirakelkur for å oppnå dette King?

Tiger McWork

over 20 år siden

Tiger McWork

ta i mer.....

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Fatboy!
Jeg skulle ønske jeg slo litt kortere noen ganger! Da hadde jeg vært mere i spill......

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Sånn er det kongen, men du blir maskin når detta går i banen tenker jeg. Tiger McWork, vet ikke om ta i mer er løsningen. ;-)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Du Bennern ;) Det er mulig å ikke slå 100% veit du. 80% er tingen, men det finner du ut når du blir lei av å ligge i røffen.

Tjukken: Grip it, and rip it !!!!!!!! Det gjør Ben :)

Tiger McWork

over 20 år siden

Tiger McWork

kremt..... jeg tulla..... du må bare forbedre svingen.
dette gjøres med trening, trening, og atter trening.

kanskje eksprimentere med å skifte til et annet grep?
det gjorde jeg for 3 uker siden, og slår lengre og rettere med både jern og driver.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Lengden kommer etterhvert. Å stresse for å slå langt er neppe glupt. spør proen din du. Vi amatører er for dumme ;)

Terje

over 20 år siden

Terje

Er ikke enig i at lengden kommer etterhvert. Slår ikke noe lenger i dag enn første gang jeg gikk på en golfbane. Slår faktisk ikke så mye rettere heller, men nærspillet er bedre :)

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Jeg slår kortere enn jeg gjorde når jeg begynte, men jeg slår mye rettere. Jeg er bedre i golf en proen min, men han slår lengre likevel.. Sliter med og score på lange baner. Går greit på baner under 6000.

over 20 år siden

ha...... dersom du ikke slår rettere eller lengre, så er jo det svært individuellt i ditt tilfelle. Det betyr at du ikke har blitt noe bedre til å kontrollere dine wooder og jern.
Høres egentlig temmelig merkelig ut....

at nærspillet har blitt bedre er jo bra, men dersom du slår like mye ut i skogen som når du hadde GK, så er det ganske snodig at du har 13 i hcp da.......

Terje

over 20 år siden

Terje

Vel, jeg hadde aldri grønt kort. Fikk hvitt kort direkte etter mine 4 første hull, og har aldri slått spesielt mye i skogen. Har stort sett alltid slått ut med jern.

Mitt første golf hull var hull 1 på borre på grøntkort prøven, hvor jeg lå i bakkant av green på 2 etter utslag med 2'er jern, og innspill med 7'er jern fra rød tee.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Går det ann få hvittkort direkte? hmmm, aldri hørt om det før.

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

King ben, når jeg leser det du skriver er en ting klart. Du minner meg veldig mye om meg selv. (til og med handicap er likt 22,7 her) "Grip it and rip it" i beste BIG john stil. Det går meget lang og litt for ofte veldig skjevt.. Det siste trekker en smule ned score messig. Men til de som sikkert sier det samme til Big Ben som de sier til meg.."Prøv å roe ned svingen littegrann, du må ikke drepe ballen hver gang..." Har de det like morsomt som oss når de spiller?..Jeg har mine tvil....:-) Simen Fulland

704

over 20 år siden

704

Det går fint å få hvitt kort med en gang hvis man er god nok. Men normalt sett pleier jo dette være i situasjoner der personer har spilt golf i normale land (der man ikke trenger GK) og så flytter hjem til Norge.

Merkelig hvis dette skjer direkte fra GK-kurs for folk uten tidligere erfaring. I så fall har vi med naturtalent å gjøre :o)

Terje

over 20 år siden

Terje

Til Tjukken

Vel, Johan Tanum som jeg gikk de 4 hullene med (baneprøven) og som var pro på Borre når jeg tok det kurset, sendte meg rett til Tove Dahlen for å få hvitt kort for jeg var for god til å ha grønt i følge han. Vet ikke om slik praktis er vanlig, men jeg ble ikke lei meg :)

Dette var i 91 tror jeg, og ting var kanskje litt anderledes i de tider enn i dag.

Terje

over 20 år siden

Terje

bare som et apropos til min forrige melding som nok kan virke selvmotsigende mot andre hvor jeg skriver at jeg har spilt i 3 sesonger. Jeg spilte golf i 6 uker i 91, og begynte igjen i fjor.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Terje: hehe du er ikke enig? Som regel øker man lengden desto mer man spiller og desto mer man får bedre teknikk. Om du er unntaket som bekrefter regelen vet ikke jeg, men sånn er det for de fleste.

Er enig med Simen ja. Ro ned svingen, da blir alt lettere ;) Det er ikke lett å få kontroll på nærspill og pitching om man dryler til det man makter på alle andre slag. Forskjellen i tempo blir da stor, og vanskelig å kontrollere. Klarer man å ha cirka samme tempo og aksellerasjon på de fleste slag blir alt mer stabilt.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Skjønner Terje, lenge siden jeg tok kortet også. Tror det er nye regler nå, sånn at man må ha 3 runder over 36 poeng på grøntkort før man får hvitt. Beklager, meget off topic.. ;-)
Enkelt par 5 er ihvertfall hull 1 på Bærum. Eneste er bunker der driven lander, men kun 170 til green.

Terje

over 20 år siden

Terje

Vel Gunder, jeg er vel egentlig enig i at for mange så kommer nok mere lengde etterhvert, for de gjør så mye teknisk feil til å begynne med. Men å generalisere og si at lengden generelt blir bedre etterhvert som handicapet blir bedre er jeg ikke enig i.

Jeg slår kortere og kortere etter som jeg begynner å tenke mere på tekniske detaljer istedet for å bare kjøre "grip it and rip it" prinsippet, men mulig at jeg er litt sær :) Jeg spiller iallefall gjevnere og får mere fairway og greentreffer selv om jeg slår litt kortere enn jeg gjorde når jeg hadde 30 i handicap :)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Joda Mr Terje. Er jo enklere å slå rett fram om man slår halvsvinger. Men skal du under 10 i hcp må du øke lengden, samtidig som du forbedrer handicappelet ;) Hæpp!! Sånn erre barre! Birdies får du fra 120 m og inn. Nytter ikke med 5 jern innspill da, om du aldri så mye trener på dem.

over 20 år siden

nå skal ikke jeg pirke Terje, men du skrev selv at du hverken slo rettere eller lengre nå med 13hcp enn da du hadde grønt kort.

hvordan treffer du da flere fairwayer og greener?

tipper du overdriver, og at du slår både lengre og rettere.

det er gjennomsnittet vi snakker om i all beskjedenhet her. ikke maks lengde.

dersom du ikke har lengre gjennomsnitt nå enn for 23hcp poeng siden, så tviler jeg på at du ville kommet dit du er nå...

:O)

Terje

over 20 år siden

Terje

begynner å blitt litt off topic her nå men :)

når jeg hadde rundt 30 i hcp så ble det jo litt duffing, shanking, topping pga at det ikke er så lett å treffe den #¤"¤%# ballen midt i sweetspoten.

Man kan jo si at jeg da slo skjevt og kort, men det er jo et definisjonsspørsmål. I tillegg så manglet course management, så det røyk fort på noen slag når man går for alt. Var ikke flink nok til å line opp slagene skikkelig så da ble det ofte litt utenfor green og fairway.

Men ser man slag for slag, og tar med sikting så er et gjennomsnittsslag i dag lengre og rettere enn før, men de slagene hvor jeg traff bra så slo jeg lenger og ikke mye skjevere enn i dag.

Men det kan jo også være hukommelsen som spiller meg et puss. husker jo somregel best de gode slagene :)

Terje

over 20 år siden

Terje

Til Gunder

For å komme under 5 i hcp så trenger jeg å ta frem spoon og driver litt oftere og treffe fairway. holder ikke med 4 jernet mitt da, for de 4 og 5 jern inspillene er vanskelig å stoppe på green.

For å komme under 10 så trenger jeg bare å få registrert litt flere runder i løpet av året.

trenger ikke å slå noe lenger med jernene før jeg får pluss hcp, og det vil aldri skje. familie og sånne greier ødelegger jo :)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeppers woodene er viktige ja :p er da birdiene kommer ja. Men har gått flere runder i år uten wooder i bagen, og scoret rimelig det samme. Rart det der hvor rettere man slår gjennom hele runden når man bare spiller med jern. Nammis.

704

over 20 år siden

704

Jeg slår ikke noe lengere nå enn jeg gjorde da jeg hadde 25-26 i hcp. Jeg er mye mer presis, men lengden er mye den samme. Hvis noe er den litt kortere. Eneste køllen jeg slår litt lengere med er driveren, men det er jaggu meg ikke store forskjellen...

Alle kan slå langt hvis de skjønner hvordan fysikken funker, men å være konsistent krever MYE trening....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her