Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Etikette utenfor banen

Børje Pedersen

over 22 år siden

Børje Pedersen

Når vi leser alle mere eller mindre saklige og tildels spydige kommentarer om enkeltpersoner, baneforhold, tjenester, you name it, kan man bli mørkredd. Er vi sportsutøvere som bare må drite ut hverandre og framheve vårt eget?Er det ikke på tide å se litt utover egen hengebuk, se hva naboen gjør bra, skryte litt og være litt blid.Da tror jeg skoren går ned, og trivselen går opp. Er dere heldige så går blodtrykket litt ned også, og da kommer også potensen tilbake.
Som Book`n sa: Det er lov å værra bli.

Loco

over 22 år siden

Loco

Problemet med dere hengebukksvin er at dere går rundt å hakker i vei i 6 timer og ikke forstår at dette totalt ødelegger runden til oss som kan spille golf.

Jeg er dritt lei av å betale dyr greenfee for å bli satt sammen med hengebuksvin. Når jeg etter 3 hull har brukt en halv time på å lete etter ball for andre i flighten er konsentrasjonen og humøret ødelagt og mulighetene for en god score borte. Det er ikke mulig å spille god golf når rytmen blir ødelagt på denne måten.

Og hvorfor skal dere hengebuksvin på død og liv ut på de vanskeligste banene i "prime time" ? Klarer dere ikke å gå halvparten av hullene på boggi eller bedre så er dere mye bedre tjent med å gå korthullsbaner og "snille" baner eller stå på rangen.

Det er en stor særnosk misforståelse at det gjelder å gå rundt å være blid og sosial når man spiller dårlig golf. Dette har dere ikke tid til og er en av grunnene til at dere ødelegger runden for oss som kan spillet.

Konsentrer dere, fokuser, tren og lær dere spillet og bevegelssesmønsteret på banen, så kanskje dere har tid til å være sosiale og blide, men ikke før.

Dere skal også få et tips til, ikke gi komplimenter til gode spillere hvis ikke dere er sikre på at vedkommende selv også syntes det er et bra slag. Ingen ting er mer ødeleggende enn å få skryt av en julenisse for et 270 meter slag langt ut i røffen. Tenk på andre og ikke bare dere selv ! Hvis respekt for at medspillere kanskje har andre ambisjoner med runden en det du har.

Eh... Ja!

over 22 år siden

Eh... Ja!

For du er like god som Tiger. Grrrr!

Dust.

T

HP

over 22 år siden

HP

Jeg håper virkelig Locos innlegg en er spøk. Maken til usivilisert og uhøflig oppførsel er det lenge siden jeg har sett. Det kan nesten virke som om Loco har valgt feil sport. Innleggets natur kan tyde på at han kanskje passer bedre til ishockey, eller en annen sport der regelverket tillater at folk denger løs på hverandre for å ta ut agresjonen.

Pussig egentlig, men når jeg leser Locos innlegg så antar jeg helt automatisk at han spiller på østlandet. Det gjør jeg også, men jeg har spilt på en rekke baner andre steder, både i Norge og ellers i Europa. Det er mitt klare inntrykk at golfspillere generelt er mye hyggeligere og høfligere alle andre steder enn her. Dessverre. Heldigvis finnes det baner rundt Oslo også som er hederlige unntak fra denne reglen. Bare synd at det ikke er flere av dem.

Er det trengselen på banene som gjør at folk går løs på hverandre på denne måten, eller er faktisk folk her i østlandsområdet generelt mer uhøflige enn gjennomsnittet andre steder?

PH

over 22 år siden

PH

Flott Loco.
Bortsett fra at jeg ikke vil kalle nybegynnere og de som er dårligere enn meg for "Hengebuksvin" støtter jeg deg fullt ut.
Det å bruke halve runden til å lete etter ballen til uerfarne bajaser som ikke forstår at det er tillatt med andre køller enn en slice-driver på utslagsstedene, og ytterligere en time til å se flighten foran tråkke rundt i skogen gir ikke særlig god valuta for pengene.

På lør og søndager bør det være en maksimumsgrense på samlet hcp i hver flight, gjerne lavere tidligst på dagen.

Jeg likte også metoden til en lokal singlehcp-spiller jeg spilte med på Meland i fjor høst. Han sa rett ut på første utslag: "E gidda'kje å leite ætter ballane dåkkes meir en tre ganger, då går e hæller videre aleine" etter å ha spurt om det var første gang vi spilte Meland.

Loco

over 22 år siden

Loco

Jeg er verken usivilisert eller uhøfflig. Tror de fleste forstår at hengebuksvin var en metafor på spillere som ikke klarer å følge en del genrelle spilleregler på banen, men tror at golf utelukkende går ut på å kose seg rundt banen med hyggelig tåkeprat og uffing, uflaks, uflaks, uflaks,uflaks....osv......

Jeg har ikke noe problem med at noen har andre ambisjoner med golfen enn meg, men hvorfor kan ikke dere bruke hode litt. Spill mindre baner uten press, spill korthullsbaner, gå ut om kvelden sammen, fortell medspillere som kan spille golf at det kommer til å gå tregt , slipp igjennom bedre spillere !!!!! osv....

Mye kunne vært bedre hvis spillerene fokuserte mer på golfen og sluttet med alt tøvet. Golf er ikke det samme som bingo eller sosialbowling, det er en komplisert sport som vi som har ambisjoner og konkurerer med oss selv også må få lov til å drive med.

PS ! Det må da være mye hyggeligere og billigere for dere å gå en tur i skogen ? da slipper dere kravene som tross alt stilles til å færdes på banen. 4 timer pr runde er maks, maks, for en firer, hvis dere ikke klarer det må dere gjøre tiltak for ikke å ødelegge for andre.

KP

over 22 år siden

KP

Hvis man har en tendens til å slå litt skjevt ut på hull som ikke tillater det så kan det være lurt å sende en spiller som forecaddie, eller speider, litt fremover. På hull 3 og 4 på Oppegård har vi gjort dette flere ganger med stort hell. Man bruker to minutt ekstra på utslaget og ti minutter mindre på å slå provisorisk og å lete.

Enig med Loco på det punktet om å få skryt etter et dårlig slag. Utrolig irriterende.

Dessverre...

over 22 år siden

Dessverre...

Dessverre finnes det folk som Loco og PH.. Med innlegget til Loco virker det som at de som er nybegynnere ikke har noe på en golfbane å gjøre. Det er tydeligvis ikke lov å være nybegynner for faen!! Det er en jævla grunn til at golf aldri blir en ordentlig folkesport og det er at det finnes folk som Loco og PH! Sånne gubber som det som går med nesa i været og kun ser jeg selv og ingen andre, hører absolutt ikke hjemme på golfbanen!

Det må da for pokker være lov å være nybegynner på banen og faktisk få lov til å spille når man har tatt grønt kort, for hvordan i pokker skal man bli bedre??

Og hvis dere er så jævla oppsatt på at det skal gå fort når dere spiller, så kan jo dere gå ut midt på dagen når alle jobber, for da er det faktisk ikke folk på banen! Dere skjønner det at nybegynnere må jobbe som alle andre og ikke har tid til å ta seg fri fra jobben for å spille golf fordi at Loco skal komme seg fortest mulig rundt banen! Se forresten på tidene han skriver innleggene. Hvis han har tid til å skrive de innleggene klokka 13:49 og 09:33 så kan man lure på hvorfor han ikke er på banen i stedenfor?????

Avslutter med å be Loco og PH DRA TIL HELVETE!!!!

PH

over 22 år siden

PH

Erru sinna eller ???

Loco

over 22 år siden

Loco

"Desverre" bekrefter bare mine påstander om at en del mennesker har lite forståelse for spillet. Jeg kommer med mange forslag til hvordan grønnskollinger som "desverre" kan få mer utbytte av en runde, men dette kommenterer han ikke. Det han ikke forstår er at også gode spillere som meg (4 hcp ) skal ha lov til å ha det morro på banen.

4 timer på en fireflight er forøvrig ikke raskt, men relativt tregt. Alle bør klare denne tiden uansett hcp.

Et eksempel, hvis du skal lære å hoppe på ski begynner du ikke i Vikersundbakken, du begynner på et potetjorde og hopper 5 meter. Så bygger du deg gradvis opp til du har lært og fått erfaring nok til å hoppe de største utfordringene. Slike som "desverre" tar grønt kort og går straks ut på Norges vanskeligste baner i "prime time" med 3 av de "grønne" vennene sine. Det han ikke forstår er at 6 timers runden grønnskollingene spiller forsinker alle flighter bakover i 6 timer etter at de selv har slått ut.

For du slipper vel ikke igjennom ? (det var vel ikke pensum på kurset ditt)

"Desverre", du hører hjemme på en korthullsbane til du har lært deg mer om spillet. Etikette og språkbruk er vel også en del av grønnt kort kurset ? men det er vel også noe du alerede har glemt ?

PH

over 22 år siden

PH

Det er ikke snakk om å gå fort.
Det er snakk om å IKKE GÅ SEINT.
Alle må få være nybegynnere, men noen er nybegynnere hele livet, og andre er for lite intelligente til at de etter 100 slag med 3-wood i meterhøy røff ikke klarer å få ballen ut, og ville være bedre tjent med å bruke sandwedgen.
Men kritikken bør rettes mot banene som slipper saueflokken ut uten gjeterhund.

Og en annen ting som er helt idiot fra banene: Man blir under turnering som singlehandicapper satt opp i flight sammen med en 20 hcp, en 30 hcp og en GK-spiller. For det første bruker man 2/3 av tiden til å lete etter andre's baller i skogen, for deretter å få advarsel for sakte spill. Hvorfor skal jeg straffes fordi de jeg spiller med spiller sakte ?
Hver og en har lov til å lete etter ballen sin i 5 min. Skjer det 1 gang pr hull går det en og en halv time bare til leting. På baner som Asker har jeg opplevd at det har skjedd MER enn en gang pr hull.

Eddie the eagle

over 22 år siden

Eddie the eagle

Som en middel "hopper" så kan jeg ikke gjøre annet enn å støtte meg til utbruddet til Desverre!
Helt siden jeg begynte har jeg spilt sammen med singel handicapere og har aldrig opplevd en slik innstilling.
Slike innlegg er SVÆRT ødeleggende for golfsporten!

Dette blir som å si at et 5. divisjonslag i fotball ikke får lov til å spille på en gressbane!

Loco

over 22 år siden

Loco

Tull Eddi, det er å si " vi spiller ikke 5 div fotball på tippeligaarenaer".

Eddie the eagle

over 22 år siden

Eddie the eagle

Til Loco:

Hvor mange folbaner i Norge erklærer seg selv som "tippeligaarenaer"??

2-3 på Østlandet!

Da må jo slike som deg spille der da!
Hold dere langt unna alle de andre meget bra banene som ønsker alle velkommen så slipper dere jo å bli irritert!

Forresten; Startet du å spille på et jorde eller startet du hjemme i hagen??

GK

over 22 år siden

GK

Som GK synes jeg denna debatten er helt på jordet, høres ut som en gjeng frustrerte 14 åringer....

Alle har et poeng her...

over 22 år siden

Alle har et poeng her...

Dessverre: Språkbruken hans hører hjemme et helt annet sted og han burde ikke tatt med den, men han har et poeng i at det høres ut som om Loco og PH ikke liker nybegynnere. Jeg syns det høres sånn ut jeg også.

Loco: Det er jo hcp krav på de beste banene på Østlandet i prime time (Hauger, Bogstad, Miklagard?). Der slipper de nesten aldri ut 4 GK spillere i en flight unntatt hvis de er medlemmer eller gjest av medlemmer. Forslagene dine om hvordan og når GK spillere kan spille er gode, men tross alt har også GK spillerene lyst til å få noe ut kvelden, ikke bare gå rundt på banen.. Tror du ikke det?

Alle har et poeng her...

over 22 år siden

Alle har et poeng her...

Dessverre: Språkbruken hans hører hjemme et helt annet sted og han burde ikke tatt med den, men han har et poeng i at det høres ut som om Loco og PH ikke liker nybegynnere. Jeg syns det høres sånn ut jeg også.

Loco: Det er jo hcp krav på de beste banene på Østlandet i prime time (Hauger, Bogstad, Miklagard?). Der slipper de nesten aldri ut 4 GK spillere i en flight unntatt hvis de er medlemmer eller gjest av medlemmer. Forslagene dine om hvordan og når GK spillere kan spille er gode, men tross alt har også GK spillerene lyst til å få noe ut kvelden, ikke bare gå rundt på banen.. Tror du ikke det?

Alle har et poeng her...

over 22 år siden

Alle har et poeng her...

Oops, jeg trykka på enter knappen to ganger ;)

PH: Du har et veldig godt poeng når det gjelder det med turneringer. Det hadde vært veldig mye bedre om arrangørene satte opp folk med nesten samme HCP i samme flight.

Til slutt: Jeg er ikke helt enig i at 4 timer på rundt er treigt, men det har kanskje noe med at det har vært ca standard i de tre årene jeg har spilt. Men jeg spilte 23 runder på Hauger fra Mai til Juni og kun 1 gang opplevde jeg at det tok over 5 timer, og kun 1 gang under 4 timer. Men jeg tror at en annen grunn til at det ofte går treigt på Hauger er at det er så veldig lett å komme i trøbbel der man må leite etter ballen. Dette gjør at det tar tid og siden Hauger i 95 % av tilfellene ikke har en marshall ute på banen tar det tid! Jeg vet ikke om andre baner har flere marshaller ute og kjører, men det er dårlig av Hauger å ikke ha marshaller.

GK: Jeg er 14 år og har 13,3 i hcp. Har du noe imot meg?

PH

over 22 år siden

PH

Det er helt feil at jeg ikke liker nybegynnere. Man møter ofte hyggelige nybegynnere, men "viderekomne" kan være både hummer og kanari.
Det jeg ikke liker er 15-30 handicappere som har fått det for seg at de kan spille samme spill som etablerte single-handicappere.
GK-spillere er ofte de hyggeligste å spille med, de har ikke blitt fordervet av snobbisme og blærisme. GK-spillere stiller nederst på rangstigen og det vet de. Derfor spiller de ofte ut med jern og prøver å klore seg gjennom spillet som best de kan. Smiler, ler, spør om råd, unskylder seg og plukker opp ballen når de føler de forsinker spillet til de andre.
Men så snart mange tipper under 30 i hcp føler de seg som erfarne golfspillere og begynner å jakte på honnøren sammen med de gode spillerne. DET GÅR OFTE HELT SKEIS, men de er så innsnevra på sitt eget spill at de ikke plukker opp hva som skjer rundt dem. Å pelle opp ballen etter 10 slag er NEDERLAG, man begynner å telle bruttoslag osv.
JEG HATER Å GÅ MED SLIKE SPILLERE, DE ØDELEGGER HELE DAGEN.

PH

over 22 år siden

PH

Eddi er helt på jordet med 5-divisjonsklubben sin.
5-divisjonslaget må gjerne spille på tippeligaarenaen, men ikke UNDER en tippekamp.
Har aldri opplevd at motstanderen i en fotballkamp har brukt en og en halv time til å lete etter ballen når noen bomma på mål.
I fotball spiller man fotball hele tiden, mens i golf får man spille ca 45 minutter. resten er bortkastet tid.
Når jeg går helt alene på banen uten noen foran meg labber jeg fint og rolig rundt på ca 2 t 15 min.
En tidlig søndagsrunde i 4-flight med gode spillere tar gjerne 3 og en halv time, det er greit.
Men når man på samme bane blir plassert i en gruppe middels og høyhandicappere og det tar 5 t da er det ikke så greit lenger.
See what I mean ?????

GK'er

over 22 år siden

GK'er

PH, det høres bra ut. Selv er jeg GK-spiller og har lagt bort driveren for sesongen. (Hva jeg tenkte på da jeg kjøpte den, skjønner jeg ikke. Men den er fint til å måle køllelengder med. :-)

Når jeg kommer på første tee, og jeg skal spille med noen jeg ikke har spilt med før, så sier jeg selvfølgelig i fra om at jeg er GK-spiller og gjør mye rart. Hvis den/de vil, så kan jeg godt vente til en annen flight.

De tregeste rundene mine har nettopp vært sammen med 20-30 hcp-ere som bruker laaaaaang tid på å lete etter ballene sine, selvom det er lake balls og scoren for hullet allerede er ødelagt. Selv plukker jeg opp ballen eller hvis den har gått langt til skogs,
dropper en ny eller spiller provisorisk, for ikke å sinke spillet. (Dropper jeg en, så stryker jeg selvfølgelig hullet.)

Noen nekter å slå en provisorisk ball selv om det er tydelig at det vil bli vanskelig å finne ballen, og det finner jeg snodig. Det må da være morsommere å bruke mer tid på fairwayen enn å rote rundt blandt blåbær og lyng. (På banen vår, i alle fall.:)

Men, jeg har aldri spilt sammen med noen som har vært sure eller sinte, eller har gått av banen i protest. Jeg er imponert og glad for det sterke sosiale preget golf har, og synes det er morsomt å møte andre på banen. Jeg har opplevd at flighten foran har ventet på meg når jeg spiller alene, for å spørre om jeg vil henge med dem.

Dette er vel noen av grunnene til at jeg foretrekker golf fremfor bedriftsfotball :)

(og til dere andre GK'er, sett dere et mål for når dere skal ha hvitt kort, og prøv å nå det. Selv skal jeg ha det i løpet av juli. *krysser fingrene*)

Vel, golf er fantastisk moro!

Svein O.Larsen

over 22 år siden

Svein O.Larsen

Jeg ser at det er store meningsforskjeller i denne debatten ,men siden jeg bor i New Galloway , Skottland har jeg ingen erfaring naar det gjelder de norske banene. I mitt fylke Dumfries & Galloway, som ligger ca. 1 times kjoring syd for Prestwick flyplass hvor Ryanair flyr fra Torp, bor det 145.000 og vi har 32 golfbaner slik at det baner for en hver ferdighet. Vi har hatt gjester fra fks. Fredrikstad som vi meldte paa en lokal turnering som en av normennene vant ( tidlig april), og vi har hatt nybegynner familer med barn som har storkost seg, og brukt sin tid uten at de blir kjeftet paa av hverken Loco eller marshalls. Man trenger heller ikke gront kort for aa spille paa de fleste banene her i distriktet.
Riktignok gaar rundene her i Skottland ganske raskt, men her i distriktet er det lite press paa banene , enten det er Championship Links baner som Southerness eller hill/parkland's som New Galloway
som bare ligger 300 meter fra mitt hotell. Vi har baner for en hver ferdighet.

Er dere 2 eller 3 personer gaar dere ut alene, uten 4.mann slik at dere slipper ukjente i flighten om onskelig og kan kose dere enten dere er single hcp eller gront kort spillere.

Green fee prisene her er ogsaa lave. Et 6 runders golf pass koster £ 75.00.. saa kanskje det er vert turen over til Skottland for aa slippe alle fustrasjon som enkelte har.

Hilsen Svein
Leamington Hotel
www.leamington-hotel.com

Herregud da..

over 22 år siden

Herregud da..

Takk for opplysningen Svein, men dette her er ingen reklameside!!!

G

over 22 år siden

G

Men mye riktig i det Svein sier om Skottland.

Ironisk at man i golfens hjemland ikke møter mange "surtryner" som klager på alle med høyere HCP enn seg selv sammenliknet med her hjemme på berget.

Dette til tross for at de spiller noe raskere der (riktignok oftere 2-er og 3-er baller på banene der enn her, med unntak av de aller mest kjente da).

Her om dagen på en golfbane i Oslo-området gikk jeg ut i en 3'er-ball, alle i fairway frem til green på hull en, og bogey på alle tre. Bakfra kom en to-ball som slo ut før tida, og nådde oss igjen på tee til hull 2 da vi måtte vente et par minutter der. De sutret seg gjennom oss da vi ikke gidda ha slike folk pustene i nakken og lot dem heller slippe gjennom. Disse fortsatte i samme stil fremover med det resultat at det ble mer venting da disse på død og liv skulle slå seg gjennom alle og enhver..Irriterende og lite effektivt.

Eller de to "gamlegutta" vi støtte på tidligere i år, med golfbil og greier. Nådde oss igjen på hull 4 der vi sto og ventet for å slå ut. Elendige holdninger og kommentarer om at "de foran der skal vi ta igjen å kjefte på"... Den søndagens golfrunde var nok trivelig tenker jeg. Går man utpå for å surmule bør man heller drive med en fritidssyssel der man slipper å omgås andre folk.

Som de fleste andre "hater" jeg å vente fordi noen suller foran meg, men av og til "går den i skogen", og da er det viktig at man ikke bruker 5 minutt på leting uten å slippe gjennom hvertfall. Har du brukt 8 slag frem til dame-tee bør du heller plukke opp enn å hakke videre, det hullet blir stryk uansett HCP..

HCP10

over 21 år siden

HCP10

Synes debatten er litt unyansert, men synes også noen av poengene er bra. Jeg synes det er rart at GK spillere drar rett på baner med mange spillere med en gang de har fått kortet. Jeg ville ikke vært tilfreds med å være den som hele tiden gjør at de 3 andre i flighten må vente/lete og ende opp med å bruke 5 timer rundt. Etter at jeg tok kortet, trente jeg på rangen en stund før jeg spilte banen, dette av respekt for de bedre spillerne. Første gang jeg gikk på banen(Tyrifjord), hadde jeg 54 poeng. Da gikk jeg i flight med 3 andre spillere som hadde fra 10 - 15 i HCP. Synes dette er en bra måte å gjøre det på, da det lettet min egen introduksjon til golfsporten, og det å mestre spillet på banen. Fortsatte slik den første sesongen og opplevde sjelden at det var meg de andre ventet på. Da høsten kom var mitt HCP ca 10.

HCP 9,9

over 21 år siden

HCP 9,9

... og poenget ditt var (foruten å få sagt fra at du har vært veldig flink)...?

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

Kjære Loco!
Jeg har lest innleggene ditt, og kan bare gi kreditt for et poeng: JA, mer enn 4 timer på en 4-ball er for tregt!
Maken til Loco sin arroganse skal man lete lenge etter. Hvordan kan du bestemme, eller irritere deg over andres golfspill med den innstillingen du har til andre spillere?
Startet du med lavt handicap, eller har du glemt alle ballene du har slicet og hooket langt til skogs? Å ja, det stemmer, du trente om natten, og på naboens jordet, du var en ydmyk GK spiller som var livredd for å drite deg ut, men tar det igjen nå med å oppføre seg som en klovn!!!
Hvis det er noe som er irriterende på en golfbane, så er det å spille med en selvgod tåpe som nettopp Loco...

Gud hjelpe meg for en julenisse!!!

Med hilsen
Kjetil Dahl

Jon Freberg

over 21 år siden

Jon Freberg

Helt enig Kjetil Dahl! Og spille med sånne personer som Loco er det værste jeg veit!! Jeg kan ikke fordra dem. Hvertfall ikke voksne. Som en aktiv junior på Asker GK har jeg opplevd et par ufine episoder. Jeg hadde slått litt skeivt på et hull å var ute i roughen får å lete etter ballen. Mens jeg leter finner jeg ut at jeg har mistet nøkkelene mine. Jeg tar opp tlf og sender en mld til en kamerat av meg som spiller rett bak meg får å be han ta en titt etter nøklene. Denne mannen kommer bort til meg å skjeller meg loddrett ut, dette takler jeg ikke! Hvertfall ikke av en voksen person! Han kommer med kommentarer som :"Slik nybegynnere som deg som ikke klarer og treffe fairway engang skulle ligget langt utenfor banen..." Det er jo helt tåpeligt! Selv har jeg 9 i hcp, å lå tre over par etter 11 hull og jeg tror det var omtrent den enste fairwayen jeg ikke traff... Nå for to dager siden hadde jeg også en episode i proshopen på asker hvor en spiller gikk helt bananas fordi det hadde blitt noe tull med greenfee billetter. Han ble sint og begynte å klage på alt og alle, skjerp dere! Eller skal jeg kanskje si :"Skjerp deg Loco!" Spillere som deg er bare fisefine prippene drittunger som tror dere er konger. Hadde kanskje ikke du GK en gang??

Loco

over 21 år siden

Loco

Jeg hater å spille sammen med folk som Kjetil Dahl og Jon Fredberg. Folk som ikke har en knutte selvinnsikt.

Dere to har ingen problemer med å tillegge meg all verdens dårlige egenskaper på golfbanen, kalle meg stygge ting osv osv. Rett og slett svært ufin opptreden av dere to !

I mitt innlegg tillegger jeg ikke personer onde hensikter slik dere gjør, men jeg snakker rett fra levra om en del ting jeg er opptatt av. I steden for å være voksne nok til å drøfte dette setter dere igang med personsjikane og bannskap. Hvis dere har litt mer intelligens enn innleggene deres bærer bud om, så forstår dere at utrykket "hengebuksesvin" er en metafor, det har jeg også presisert i et senere innlegg.

Jeg oppfører meg meget anstendig på golfbanen og overholder all etikette. Kanskje jeg setter ting litt vel mye på spissen i dette forumet. Problemet deres gutter (Kjetil og John) er lang alvorligere. Dere har ikke evnen til å diskutere sak. Andre (les Loco) er idioter, mens det er helt greit og flott av dere og skrive dritten deres.

Skjerp dere gutter, dette henger ikke på greip.

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

Å kalle deg en klovn, tåpe og julenisse føles helt naturlig etter dine innlegg, jeg gidder ikke gjemme meg bak et fjollete dekknavn, eller bortforklare provokasjonene mine med å kalle det metaforer...
Det er vel INGEN som tror du klarer å oppføre deg anstendig på banen med så mye hat du har til andre spillere som ikke er så råtøffe & seriøse som deg. Forresten, hvem gidder å trene beinhard for å få tillatelse av deg til å være hyggelig??? For du skriver jo i et av dine overintelligente innlegg at "Konsentrer dere, fokuser, tren og lær dere spillet og bevegelssesmønsteret på banen, så kanskje dere har tid til å være sosiale og blide, men ikke før"... det er så dumt at jeg får frysninger...
Vi HAR allerede en konge i landet som gjør en god jobb, du er & blir bare en simpel statist!

Med hilsen
Kjetil Dahl

Loco

over 21 år siden

Loco

Kjetil Dahl har vist et problem med å lese norsk. Han forsetter å tillegge meg mange stygge egenskaper som jeg ikke har. Han unngår også å komme med saklig argumentasjon mot mitt innlegg.

Når barn er i ferd med å tape en diskusjon og har gått tom for argumenter hører man ofte "du er en idiot, du hater meg osv". Er du 10 år gammel Kjetil Dahl ?

Jeg står for alt i innlegget mitt og det inneholder mange gode forslag til hvordan man kan få fart på spillet her i Norge. Jeg bortforklarer ingen ting, men forventer meg at voksne mennesker forholder seg til sak og ikke forsvarer sin mangel på motargumenter med bannskap og idiotbetegnelser.

Vidar Pedersen

over 21 år siden

Vidar Pedersen

Loco setter ting litt vel mye på spissen i innlegget sitt og det blir for dumt. Men det er åpenbart for meg (14 hcp) at han har en del gode poeng. Det er for mange som tusler rundt i ro og mak, koser seg i hyggelig lag og prioriterer ikke golfen først, men ser heller på dette som en tur i skogen eller lign. Ikke noe galt i det, men man må velge tidspunkt for når det er greit å spille på denne måten. Hvis disse flightene går foran flighter med gode spillere som prøver å spille bra, vil automatisk noe av runden til de bak bli ødelagt og sannsynligheten for å score lavt blir mindre. Dette er å vise liten respekt for andre på banen. Det mange gode tips i innlegget til Loco om hvordan nybegynnere kan unngå å bli en propp i systemet. Tror Dahl ville være bedre tjent med å diskutere sak enn å hoppe på person....kun mitt synspunkt...

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

Det er vanskelig å unngå å bli irritert på personen "Loco", når argumentasjonen blir så utrolig selvsentrert. Essensen i innleggene dine går ut på at alle andre spillere skal behandle dine oppfatninger av golf som fasit svar, og den eneste måten å spille golf på. Hvis ikke, kan de se å pelle seg vekk til en dårlig bane uten spillere. Du fremstiller deg selv som en kommende golfstjerne, og prøver å tråkke på de som også har glede av golfspillets sosiale- og friluftsmesige aspekt.
Det er "tonen" i dine innlegg som provoserer meg, ikke innholdet. Dine innlegg innholder ingen nyheter, bare terping på det som irriterer alle: langsomt spill, enten det skyldes det ene eller andre. Du snakker om "mange gode forslag", hvor er dem?????
Det er mange mennesker som har problemer med å gjøre 2 ting samtidig, så det er kanskje her noe av ditt problem ligger? Mine golf venner og undertegnede har ingen problemer med å spille golf seriøst og være hyggelig samtidig.
Nei, jeg er ikke 10 år, men 40.

Med hilsen

Kjetil Dahl

Olav K

over 21 år siden

Olav K

Lurer litt på hva Loco mener med hengebuksvin.

Er det grønt kort spillere/nybegynnere?
Eller er det generelt folk som går tregt/slår skjeivt?

Synes nemlig ikke selv det er noen likhetstegn mellom
GK spiller og det som skisseres. Det kan like gjerne være
"sluggerdrivere" som slår langt og skjeivt eller folk
som tror de spiller i PGA hver gang de skal putte en
ball på greenen eller folk på fairway som tar 10
prøveslag?

Så hvem er disse hengebuksvinene. Har sett veldig få av
disse eller "Loco" typen på banen.

Loco

over 21 år siden

Loco

Som det fremgår av innleget mitt er ikke metaforen hengebuksving ment på en bestemt klasse spillere. Men spillere som ødelegger for andre ved å ikke følge en del generelle spilleregler og etikette, som er der for å gjøre opplevelsen morsom og rettferdig for alle.

Enig med Olav i at det like gjerne kan være en med lavt hcp som er en propp i systemet.

Jeg gir disse noen tips i innlegget mitt om hvordan man raskt kan skjerpe inn en del forhold....

Bjørn-Erik Venner

over 21 år siden

Bjørn-Erik Venner

Loco:

Hva skal til får at man kan både skal kunne spille golf OG ha det sosialt på banen? Hva er grensa? 4 i hcp? Eller må man være enda bedre?

Og hvis du har 4 i hcp som du påstår så er du helt sikkert medlem i klubb med en god bane. Kan du ikke bare gå ut klokka 12 om dagen da så er du nesten sikker på at du klarer å gå under 4 timer, du klarer helt sikkert å holde konsentrasjonen oppe slik at du nesten kommer på Tigers nivå. Du går vel 10 under par hvis du klarer å holde konsentrasjonen siden du har 4 i hcp, har helt perfekt etikette og oppfører deg plettfritt uansett hva du gjør.

Men du glemmer en ting. Det er nemlig normal etikette å presenterere seg ved fullt navn på en golfbane. Men det gjelder kanskje ikke her i forumet selv om vi skal la være å oppføre oss barnslige?

Nå snakker jeg "rett fra levra" og mener at du bør jekke ned den arrogansen din ca 50 hakk av 10 mulige. Men du kommer vel ikke til å gjøre det for du har jo etter _EGEN_ oppfatning perfekt etikette og gjør alt som er med golf å gjøre nesten like bra som Tiger. Men kanskje du faktisk skal se på svarene i denne debatten og finne ut at omtrent alle er imot det du sier! Det kan være en god ide, det!

Loco

over 21 år siden

Loco

Kjetil Dahl forsetter å tillegge meg meninger. "pelle dere vekk til en dårlig bane", "kommende golfstjerne", "fasit svar"....... Alt dette er bare tull Kjetil og en oppfattning som du har inne i ditt hode om hva jeg mener. Lær deg å lese norsk !

Innlegget mitt inneholder minst 5 tips om hva som kan avhjelpe situasjonen. Hvis ikke du klarer å finne disse så er det deg det er noe galt med.

Du gjentar for tredje gang at jeg ikke er hyggelig på golfbanen.. Dette vet du ingen ting om og du prater derfor bare tullball.

Vanskelig å diskutere med slike som Kjetil som "sauser" sammen synsing, fakta, fordømmelser og meninger. Hvis vi diskuterer fakta blir alt litt greiere...

Fallaway

over 21 år siden

Fallaway

Enig, Loco. Fakta gjør alt litt greiere...

Påstand: Det går sakte fordi alle leter etter ballen sin. Ja, men ikke nødvendigvis de som har lavest hcp. Gikk forleden en runde på Hauger sammen med tre singelhandicappere (selv har jeg 12,3), og vi brukte 5 timer på runden!

Viktigste årsak (min påstand): Hauger, og mange andre baner også, har så kraftig rough at man kan lete seg blå etter ballen. Hva i all verden skal vi med så kraftig rough? Argumentet om at de beste spillerne må ha utfordringer nok, er jo hinsides. 90% av alle norske spillere har over 10 i hcp, og det er faktisk disse som betaler mesteparten av regningene.

For øvrig synes jeg det er greit nok at man taper et slag fordi man må slå seg ut igjen av roughen. Men det holder.

Jeg mener derfor at golfklubbene selv må ta mye av skylden for at det går så sakte på banene. De kan også utmerket gjerne forlange maks to GK-spillere i samme flight. Å skylde på nybegynnerne kan du gjøre så mye du orker, men det hjelper ingen ting.

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

Nå skal ikke jeg bruke resten av golfsesongen på å diskutere med Loco, men du sier selv at du bruker metaforer, og kommer med eksempler (jeg siterer fra et tidligere innlegg:"Et eksempel, hvis du skal lære å hoppe på ski begynner du ikke i Vikersundbakken, du begynner på et potetjorde og hopper 5 meter")
Du inviterer da dine med-debatanter til å tyde hva du egentlig mener, og jeg tror ikke ut i fra andres reaksjon på det du skriver, at jeg tar feil når jeg oppfatter deg som en "kommende golfstjerne( wanne be) med fasitsvar på hvordan golf skal spilles".

Jeg leter febrilsk etter innholdet, og de 5 tipsene, og oppsummerer dem her:
1. Ikke spill i "prime-time" på vanskelige baner (underforstått: pell deg vekk!)

2. Spill på korthullsbaner og lette baner i steden (underforstått: pell deg vekk!)

3. Ikke vær blid og sosial når du spiller dårlig golf (underforstått: vær sur og innesluttet)

4. "Konsentrer dere, fokuser, tren og lær dere spillet og bevegelssesmønsteret på banen" (men ikke på banen Loco spiller på, underforstått: pell deg vekk!)

5. "ikke gi komplimenter til gode spillere hvis ikke dere er sikre på at vedkommende selv også syntes det er et bra slag". (underforstått: vær sur helt til golfstjerna smiler selv)

Klart du er hyggelig på golfbanen med disse levereglene!

TUSEN takk for ditt bidrag for å gjøre golflivet bedre!

Nå skinner sola, så nå skal jeg finne meg en korthullsbane, være skikkelig sur, konsentrere meg beinhard, ikke snakke med noen, og hvertfall ikke smile(!!!), så kanskje mitt handicap nærmer seg ditt nivå!

God helg Loco!

Kjetil Dahl

Bjørn-Erik Venner

over 21 år siden

Bjørn-Erik Venner

Legger merke til at Loco ikke svarte på innlegget mitt men svarte etter at jeg hadde lagt mitt innlegg.. Er det ikke dårlig etikette og ikke svare når noen spør deg om noe?

Kjetil.. Den oppsumeringa du skrev stemmer 100 % med det Loco mener! Godt sagt!

KUNNGJØRING

over 21 år siden

KUNNGJØRING

REGLER FOR DENNE GOLFHELGA:

ALLE MED OVER 10 I HCP SKAL ____IKKE___ SPILLE PÅ EN VANSKELIG BANE I PRIMETIME!!!! DE SKAL KUNNE SPILLE OM KVELDEN ELLER NATTA!!!

HVIS MAN SPILLER DENNE HELGA SKAL MAN ABSOLUTT _______IKKE_______ SNAKKE MED NOEN, SMILE ELLER VÆRE BLID MENS MAN ER PÅ BANEN, UNNTATT HVIS DEN BESTE DU SPILLER MED SMILER FOR ET GODT SLAG. DA HAR DU LOV TIL Å SNAKKE TIL VEDKOMMENDE OG SI AT SLAGET VAR BRA, GI ET LITE SMIL, FØR DU IGJEN SKAL BLI SUR OG IKKE SNAKKE!

OG VIKTIGST AV ALT:

ABSOLUTT IKKE LOV Å LA VÆRE Å KONSENTRERE SEG MENS MAN SPILLER, OM DET SÅ ER MENS MAN GÅR ETTER BALLEN SIN!

HA EN RIKTIG SUR GOLFHELG ALLE SAMMEN!!!

Loco

over 21 år siden

Loco

He-he , unskyld men jeg må le. Logikken i de siste tre innleggene er ikke særlig imponerende. Gutta forstår ikke de enkleste sammenligninger og fortsetter å tillegge meg meninger og holdninger som jeg ikke har. Ser ikke behov for å kommentere disse åpenbare påhoppene og overtrampene.

Håper ikke forståelsen og logikken til disse gutta er på gjennomsnittet i golf norge, det forklarer i tilfellet hvorfor det går så fryktelig tregt på banen. Golf spilles tross alt mye med hodet.

Arild Larsen

over 21 år siden

Arild Larsen

Enig med Loco i at logikken til Kjetil og Bjørn ikke er mye å skryte av. Men Loco, du trår til litt vel hardt i dine innlegg og må regne med mye støy fra uerfarne golfere som ikke ser hele bildet og ikke forstår sammenhengene.

Dette er etter min mening de viktigste grunnene til at det går for tregt i norge.

1. Vi er en ung golfnasjon og derfor er ca 90 % av alle som spiller uerfarne og har derfor ikke god nok kunnskap om hvordan man skal oppføre seg for å få fart på flighten. (90% er hentet fra NGFs tall over GK spillere)
2. Det er for mange på norske baner som spiller dårlig golf og dermed slår for mange slag som tilsammen tar mye tid. (henger mye sammen med punkt 1).
3. Vi har mange skogsbaner og baner med høy ruff, som det tar for mye tid å lete etter ball i og komme seg ut av.

Jeg vil avfeie at tregt spill ofte skyldes gode spillere som slår lengre ut i ruffen og konsentrerer seg for mye etc. For det første er gode spillere i norge en sjeldenhet, se punkt 1. For det andre vil den økte konsetrasjonen gode spillere har føre til færre slag og man tar igjen det man taper og mere til i færre utførte slag.

Gode spillere har ofte også mye bedre rutiner på banen, går fortere osv.

Til slutt, vi som behersker spillet brukbart må bli mye flinkere til å fortelle de uerfarne på en høfflig måte hvordan de bør oppføre seg for å få fart på spillet. Selv om jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg snakket til Kjetil Dahl, han virker klar for å fly i strupen på den første som våger å komme med gode råd !

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Hei Loco. Ville bare si at når du skriver ett innlegg og blir - etter eget utsagn - misforstått så til de grader, så bør du ta selvkritikk på det. Ansvaret for budskapet er ditt, ikke deres. Det blir omtrent som at du lager en reklametekst som ikke selger, og så skylder du på publikum som ikke skjønner budskapet ditt.

Enig? Kryss av her ___ for ja, her ___ for nei, eller her ___ for kanskje.

(Med andre ord: Du får en sjanse til...:-)

Loco

over 21 år siden

Loco

Enig med deg Duffy D. Et innlegg bør være av en slik karakter at de fleste forstår det man sier. Jeg tror ikke det er misforståelser det går på, mer mangel på forståelse og kunnskap.

Vi skal være klar over at 90 % av alle som spiller er uerfarne eller for ferske til å forstå en del ting. (90% er Arilds tall ikke mitt, men omtrentlig riktig). Jeg ser ikke ned på disse eller kjefter på disse på banen selvfølgelig (selv om Kjetil Dahl er overbevist om dette). Det er bare en naturlig konsekvens av det å være nybegynner at man ikke forstår hele bildet. (oops, nå tråkket jeg 90 % av golf norge på tærne)

Jada Kjetil, noen nybegynnnere er flinke og noen gode spillere har dårlig rutiner på banen.

PocoLoco

over 21 år siden

PocoLoco

Til Loco; get a life!

Til dere andre; overse nå den obstanasige fjortisen som tydeligvis ikke har et snev av empatiske evner.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Mye fornuft i det Arild sier. Jeg skal ikke legge meg opp i kjeklingen til Kjetil, Loco m.fl. men synes det er grunn til å peke på at Loco har rett i en ting - at spillet går fryktelig seint i Norge. Kombinerer man det med det faktum at vi er en fersk golf nasjon så kan man fort trekke noen - om ikke alle - konklusjoner.

Det som dessverre gjør at jeg har lite håp om bedring av situasjonen er det Arild er inne på til slutt i sitt innlegg. Har noen prøvd å gi andre enn gode venner et hyggelig tips om hvordan de skal få fart på spillet ? Det er så mye mugg-sure reaksjoner å få at det er lenge siden jeg ga opp. Enkle ting som å sette bag'en "i fartsretningen" - og ikke ved bunkeren 20 meter motsatt vei, skrive scorekort mens man venter på medspilleres utslag på neste hull - ikke på greenen, være klar til å slå når det er din tur, slå provisorisk ball og ikke leit deg ihjel etter den ihjelslåtte førsteballen som tok turen så langt inn i skogen at det er ulv der og en haug med andre småting som nettopp ikke påvirker "hyggen"........ For ingen tror vel at skottene ikke hygger seg når de går 18 hull på 3,5 timer ?

Jeg har vanskelig for å skjønne at det å få opp tempoet på norske baner skal være noe å få en aggressiv debatt ut av. Ingen liker vel å miste flyten i spillet pga av venting på hver tee ? Eller tar jeg feil ? Kanskje det er slik at de fleste synes 5-5.30 på en runde er helt OK. I så fall får jeg trolig bare venne (eller vente) meg til det.

Allah

over 21 år siden

Allah

Jeg er nok politisk ukorrekt nå, men jeg er enig med Loco i mange av de forslagene han gir til nye spillere.

Han blir for krass i måten å si dette på. Men jeg mener det er verre når voksne folk slenger personlig dritt (som Pocoloco og Kjetil Dahl:). Loco prøver tross alt å argumentere for sin mening uten å angripe person.

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

De som "støtter" Loco's "sakelige" debatt form, bør kanskje rykke tilbake til start, å se hvem som la lista for ordbruken i denne debatten: Hengebukksvin (trodde det het hengebuksvin!?), julenisser, og grønnskollinger...(Loco kaller det metaforer...)
Jeg debatterer normalt uten den slags nedsettende uttrykk, men når Loco velger lavmålsdebatt, så er det det det blir...
Den arrogante tonen til golfstjerna irriterer meg grenseløst, og jeg mener det er minst like ødeleggende for golfsporten at noen golfspillere tror at golf=BMW, fashion, bussiness, og egoisme.
Er poenget å bidra til større spilleglede, eller er det å fremheve sin egen fortreffelighet???
Når det gjelder Loco er jeg i tvil om hans motiver...

(jeg vet nå at Loco svarer at han kommer med gode forslag til hva som kan hjelpe for å hindre tregt spill, men hvorfor velger han kjekkas-rollen?)

Med hilsen

Kjetil Dahl

Til deg Loco

over 21 år siden

Til deg Loco

Kan du ikke si akkurat hva du mener? Du skriver at man ikke har tid til å gå rundt og være bli og sosial, men lenger ned skriver du "Gutta forstår ikke de enkleste sammenligninger og fortsetter å tillegge meg meninger og holdninger som jeg ikke har"
De har "tillagt" deg en mening om at du mener at man skal være sur på golfbanen som du klart har vist. Er ikke det en mening du har? Eller kan man være blid på golfbanen? For sur er jo antonym til blid, er det ikke? Eller er det en mening du ikke har at man ikke skal være blid på banen?

Ser fram til et innlegg fra deg hvor du ikke sier at noen har lagt meninger i munnen på deg, for jeg har oppsummert det du har skrevet!

Loco

over 21 år siden

Loco

Oppsummeringen din er ikke veldig god, men...

Jeg har ikke noe sted sakt at man skal være sur. Det er dere som automatisk tolker "dere har ikke tid til å gå rundt å være blid og sosial" som om jeg mener alle skal være sure. Selvfølgelig skal alle oppføre seg skikkelig på banen, ikke noe blir bedre av at folk er sure.

Jeg forventer at voksne mennesker i en kontekst kan forstå at ikke alt her i verden er sort eller hvit, ja eller nei, blid eller sur.

Poenget var, for å bruke teskje, at inntil man behersker rutinene og spillet ok bør man ikke bruke masse tid på å vøre blid/sosial osv. Man bør derimot fokusere, konsentrere osv slik at det går mindre tid.

Dette betyr ikke at jeg mener man skal være sur og asosial på banen !!!

Allah

over 21 år siden

Allah

Tror vi avslutter denne debattet her, blir mye kverulering fra begge sider nå.

Selv tror jeg Loco har mange gode poenger. Desverre presenterer han det på en for krass og arrogant måte. Dette inrømmmer han vel selv også så vidt jeg kan se.

Joar Hansen

over 21 år siden

Joar Hansen

Fakta er vel Kjetil Dahl at det er du som begynner å ta mannen i steden for ballen ? Jeg mener det er greit å komme med skarpe utalelser om grupper på et genrellt nivå. Det er med på å gjøre debatten mer spennende og morsom. Når du Kjetil åpenbart føler deg truffet og svarer Loco med å angripe person og ikke sak, er det du som blir klovnen, sorry.

Lei av denne debatten jeg og !!

PocoLoco

over 21 år siden

PocoLoco

Over og ut...
The End
Fin
Finito

Kjetil Dahl

over 21 år siden

Kjetil Dahl

Jeg føler meg overhodet ikke truffet av noe av det Loco prøver å si i sine innlegg. Han har et poeng, som jeg gjentatte ganger har gitt han kreditt for, og det er terping på å unngå tregt spill. Har jeg tatt mannen i steden for ballen, beklager jeg det, men jeg mener at Locos angrep på alle som ikke har samme ambisjoner med golfen som han, fortjente en smekk.
Ja, jeg er også lei av småkranglingen...

PocoLoco

over 21 år siden

PocoLoco

Goodbye, and God bless.

Loco

over 21 år siden

Loco

...........

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg lyser med dette fred over denne diskusjonens minne.

Bamsen..

over 21 år siden

Bamsen..

Til LOCO...!!!
Det var så jævlig mange svar her, så noen har sikkert sagt det jeg sier... Enig i at folk kanskje bruker litt lang tid, og ikke følger spillet i henhold til "vanlig" prosedyre....
Men en ting LOCO, husk du har selv vært nybegynner, og andre har letet ettter ball for deg også......

Tror de fleste er av samme oppfatning...

Bamsen..

over 21 år siden

Bamsen..

En annen ting jeg glemte LOCO..... Husk ay du som "erfaren" golfer kan på en høflig og vennlig måte..., forklare "de nye" spillets gang og etikette.... Når du er ny er du gira på og spille, og da glemmer man lett teori....

golf

over 21 år siden

golf

Hva fikk du i norsk rettskrivning på skolen loco?.....håper du er bedre i golf....:-)

Lykke til

Loco

over 21 år siden

Loco

Sutretryne, egennavn skrives med stor forbokstav ! Prikker.......og andre diverse tegn er ikke god norsk og utrop som "lykke til " skal normalt følges av utropstegn.

Jeg er mer opptatt av innholdet enn å innlevere et stykke godt norsk, i likhet med de fleste andre på disse sidene.

Hold deg til saken !!

Jensen

over 21 år siden

Jensen

Her er en oppskrift for å trives når man går sammen med idioter som stadig slår ballen dit man må lete i timesvis:
1. På de første 2-3 hullene bør man delta i letingen, det kan jo være at de som slår ut trenger noen slag på begynnelsen av runden for å finne spillet.
2. Dersom noen tydeligvis er overoptimistiske i valg av køller, og i hvordan de prøver å slå slaget, så la dem lete selv.
3. Når det stadig blir stopp for å lete etter baller, så ikke delta i letingen men ta heller frem en pakke kjeks og spis litt, send en SMS, rydd litt i bag'en, og sett opp en misfornøyd mine.
4. Dersom det finnes personer som ikke forstår at de begynner å irritere andre i flighten, så si det til dem.
5. Dersom ingenting hjelper, og det er luke foran, så gå bare videre mens tullingene leter etter en vanskelig ball. Det er kjempelett å komme raskt utenfor skuddhold, og da kan man nyte runden alene.

Man skal da ha litt valuta for å ta en tur på banen.

OG!!!!! Til dere som kommer med innvendinger om at alle har vært dårlige og har fått hjelp til å lete etter ballen en gang: Selv begynte jeg min golfkarriere med 7er jern som lengste kølle, og det var uhyre sjelden at noen måtte lete etter ball for meg (det skjer faktisk oftere nå når jeg har 7.8 i hcp). Verre er det ikke.

Et dusin baller

over 21 år siden

Et dusin baller

Litt rart at de som hetser mest her henger seg opp i bagateller. Les mellom linjene er ingen dum regel men, den åpner også for muligheter for å lese mellom "feil" linjer.

Ting tar tid i rushet... enten på veien til banen eller faktisk på banen vi Nordmenn har et heller anstrengt forhold til kø og grunner til kø.. hvorfor kjøre forbi når det er kø 100 meter lengre frem? Følger man de "normale" reglene for etikette så funker det faktisk veldig greit.. Det som skaper noen av disse probeleme er golfere på død og liv skal lete etter ballen i "timesvis".. Har den gått til skogs så har den gått til skogs.. slå flere provisoriske og ikke skriv deg ned på "heldige" runder for å få lavest mulig hcp.. og ikke minst som "Jensen" skriver over... Bruk de køllene du er komfortabel med.. Det funker faktisk helt greit å gå en normal runde med et 7 jern, SW og en putter.

Et lite men heller viktig poeng som datt litt ut her.. Loco du referer til at du betaler GF. Dvs du er sannsyneligvis gjest på den banen du spiller på (hvordan du overhode kommer ut i "primetime" på Oslo baner er for meg et annet spørsmål men,,,) og som gjest bør du være ydmyk! Innse at det er medlemmer i den aktuelle klubben som bruker noe lengre tid men, på den andre siden så har de lagt ut en større pengesum, dette ligger til grunn for finansieringen av den "vanskelige banen " og betaler i tillegg en medlemsavgift som er langt høyere enn din GF. og heller satse på å hetse på din hjemmebane om det er problemer der ( noe det etter all sannsynelighet er). 6 timer på en golfbane er riktignok alt for mye og selv de ivrigste ball/bær letere bruker så lang tid.

Kåre K

over 16 år siden

Kåre K

Ramlet tilfeldig inn på denne siden og fikk se diskusjonen.
Takk så mye for at dere klargjør for meg at jeg ALDRI skal begynne med golf...
Må si de fleste fordommene mine blir greit bekreftet her.

Furu

over 16 år siden

Furu

Lite forumtroll som dukker opp her. En tråd fra 2003...... Graver du så finner du mye rart. Ville ikke basert min avgjørelse om å spille eller ei på denne tråden :)

Er det mulig?

over 16 år siden

Er det mulig?

Loco er tydeligvis en person med store komplekser, som mener at Golfere som spiller med over 10 i HCP er noen "hengebukksvin" og ikke bør vise seg å¨banen før mørkets frembrudd. Ordlyden og din formalisering i innlegget tyder på at du har store psykiske problemer.
Og kanskje burde du sjekke Golfbox hvert femte minutt etter at du har bestilt starttid, slik at du slipper å havne i samme flight som oss "hengebukksvin" og få spasmer og værre er!. Håper for Guds skyld jeg ALDRI havner i samme flight som deg. Det er slike premie idioter som deg som ødelegger for rekrutteringen i Norge! Lykke til med livet ditt, det trenger du!..

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Haha, du kjefter på noen som skrev noe for 5 år siden.

Personlig ble jeg keen på å besøke han mannen med hotell i Skottland

Olle

over 16 år siden

Olle

Har ikke orket å lese hele debatten under de først innleggene, så det er mulig noen har påpekt det samme tidligere.

Uansett, det fleste som spiller golf i Norge har sikkert over hcp 20 (sikkert 80%-90%) mao det er de som betaler for at Loco skal få en bane å spille på.

Det er jo bare å etablere baner med krav til under 10 i hcp eller lignende. Det ville selvfølgelig koste noen 100 tusner i årsavgift.

Olle

over 16 år siden

Olle

Tenkte jeg kunne fortsette litt, ble avbrutt.

Ser nå at denne tråden er flere år gammel, og kanskje bare dumt å holde liv i. Uansett det jeg egentlig ville skrive er at jeg er aktiv i flere forum, innenfor sykling og fotball.

I 3-4 andre forumene jeg er innom, så er tonen mye hyggligere. Nybegynnere (og erfarne) kan komme med spørsmål og andre svarer.

Vet ikke hvorfor, men kan jo komme av at golf er preget av middelaldrene menn, som tror de er verdensmestere med hcp 10

Trille

over 16 år siden

Trille

Hvor finner du et seriøst sykkelforum, Olle ?

Golf

over 16 år siden

Golf

www.golfwrx.com er nokså seriøst.

snappy

over 16 år siden

snappy

Til Loco:

Er enig i at at det kan være irriterende å spille med golfere som spiller tregt, skryter av tynne slag fordi de går over 180m.

Men, det jeg synest er irriterende er slik som deg som mener hver eneste runde er avsluttnings runden på The OPEN.

Når jeg besøker baner og kjøper greenfee passer jeg på å ikke stille opp i primetime. Vi som er lav hcp'ere er i mindretall, og det er vi som bør ta forholdsregler. Høy hcp er flest, og flertallet har talt.

Jeg forteller pro/starter at jeg ønsker å spille alene. Han setter meg da opp alene, men kanskje ikke på de beste tidene. Vil man spille god golf uten om turneringer bør du ta forholdregler.

Furu

over 16 år siden

Furu

@Trille - Seriøst sykkelforum ----www.terrengsykkel.no

Forøvrig vil jeg tro at "svar" til dem som skrev i tråden for fem år siden nok ikke blir lest av de aktuelle personene :)

c

over 16 år siden

c

Furu: Selvfølgelig må de svare og HVIS IKKE DE SVARER SÅ SKAL VI GI DEM INNNNNN....

Kåre K

over 16 år siden

Kåre K

Furu, jeg er ikke noe forumtroll, jeg kom tilfeldigvis hit da jeg søkte på "hengebuksvin" som er et dyr jeg faktisk har :p

La ikke merke til at tråden var gammel.
Ble utrolig provosert av egodustene her som er noe av det verste jeg har sett innenfor hobby/sport.

Er selv moderator/admin på et av de største hobbyforum i Norge, og må si at hadde de mest erfarne snakket slik til/om nybegynnere ville de blitt bannet fra forumet. (Eller hvertfall kraftig advart)

Furu

over 16 år siden

Furu

Går jo helt greit Kåre. Har gjort slikt selv. Syns bare det er artig. Har hatt to hengebuksvin selv. Begge ble halt og måtte desverre avlives.

Både dette og det andre store golfforumet i Norge er lagt opp ganske annerledes enn de fleste andre forum. Sikkert derfor man opplever slike innlegg som i denne tråden. Skjønner at du blir provosert.

Sykkelforum

over 16 år siden

Sykkelforum

Trille, sjekk ut

www.terrengsykkel.no - er et veldig bra forum, med mye aktivitet. Egne tråder for diverse, hvor du kan finne ut hvor den beste pizza'en i Drammen er til hva slags mobil du bør kjøpe.

www.syklingensverden.no - mer rettet mot landevei, og ikke så mye aktivitet, også mer seriøst. Her er det mer info om terskel watt enn pizza.

Ellers så har de fleste sykkelklubber egene forum, sjekk om din nærmeste klubb har det, her blir ofte treningsturer avtalt.

Blind

over 16 år siden

Blind

Jeg blir blind av å se på fargevalget på terrengsykkel.no. Lysegrønn skrift på grønn bakgrunn.. Hyyyl !

Erik____

over 16 år siden

Erik____

Loco:
Makan til arrogant grinebitter som deg har jeg aldri sett.
Du snkker om at folk ikke bare skal tenke på seg selv.
Hvis det er noen som kun tenker på seg selv så er det vertfall deg, og all den ekstrtem sutringa di.
Du skriver som om du skulle være verdens beste golfspiller.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

et lite hint Erik____:

2003!

Erik____

over 16 år siden

Erik____

Jeg lurer på hvordan loco oppførte seg når han var nybegynner jeg.
Han gikk vel på par antagelig allerede første runden han spilte tipper jeg.

Erik____

over 16 år siden

Erik____

Ph er helt på jordet, det er like ofte lachandicappere som r 5 timer som grønt kort spllere.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Erik:
tråden er fra 2003.....

Erik____

over 16 år siden

Erik____

Haha, jeg så det etter å ha lest alle innleggene.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

vi kan alle bli ivrige Erik.... ;)

Ha ha

over 16 år siden

Ha ha

Loco sitter i dag på Gaustad.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Hvis alle bare slo seg til ro med at en golfrunde tar 5 timer ble vel mye løst.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det tror jeg ikke, Buck. Da tror jeg fort vi ville begynne å se seks-tallet istedet. Som de sliter med på mange baner i USA, bl.a. Og i England - av egen erfaring...

Tidsproblematikken anses å være kanskje den viktigste grunnen til at golf mister popularitet i USA.

Og hvis man lærer seg gode rutiner er det ikke noe stress å gjennomføre de fleste golfrunder på 4 timer med full ball.

hp

over 16 år siden

hp

Da må det bli 20 min. mellom hver flight,ellers må man stå og vente på hvert hull (hat).

JanB

over 16 år siden

JanB

hp: Nå er det kanskje ikke så mange flighter etterhverandre. :-)

Flight: En gruppe spillere som skal spille etterhverandre
Ball: En ball er 2-4 spillere som spiller sammen

Eks.: 12 personer bestiller tee-time som en gruppe og ønsker å spille etterhverandre. De får tildelt 3 starttider og er altså 3 baller

Det blir 1 flight med 3 baller a 4 personer i hver ball

hp

over 16 år siden

hp

Kall det hva du vill du jeg kaller det flight.

Headpro

over 16 år siden

Headpro

Beklager, men har ikke sett debatten før nå.
Må bare gi et par tips til Loco. Med din iver etter spillet blir du sikkert pro en dag. Da er det lurt av deg å endre holdningen din til nye spillere noe. Du må beregne å spille proam ca hver uke og da med alle slags typer mennesker/spilleferdighet. Hvis du da ikke smiler og er hyggelig,samtidig viser deg frem og syntes at dette blir en fin runde, vil det gå deg ganske dårlig på sponsormarkedet. De som sponser golfsirkuset har stor makt og vil avfeie enhver blære. Gi heller litt tips og kom med gode kommentarer til spillere som sliter litt, så setter du deg i kjempe respekt, det kan jeg love deg. Du vil aldri møte en respektert tourpro som er en drittsekk mot sponsorer av en turnering. Skulle du velge yrke som teachingpro må du X denne anbefalningen med 10. Fortsett og tren å bli god men please endre holdningen litt når du spiller med andre. Lykke til.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her