Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Normal høflighet

Terje

over 22 år siden

Terje

Hei alle golf venner!

Forrige uke spilte jeg en runde golf et sted på østlandet men min trofaste golf venn All in one club (vet ikke hvor mange som er kjent med denne køllen, men den ble i hvert fall solgt på Tv-shop for en fire fem år siden) Denne køllen er unik i og med at den kan brukes til alle typer slag så lenge teknikken sitter, og den eneste andre køllen i bagen er en putter.....

Til min store fortvilelse opplevde jeg å bli bortvist fra den banen jeg spilte på da Marshal mente at jeg ikke var en seriøs golfer!!!!! Har 9.3 i HCP!!!!

Er det slik det har blitt her i landet nå? At om du ikke har det rette utstyret så er du ikke velkommen?????

Hilsen en fortvilet golfer.

taylorfade

over 22 år siden

taylorfade

Hvilken banen var dette?
Gikk du av banen?
Har du spilt deg ned til 9 i hcp med den kølla?

Jarle M

over 22 år siden

Jarle M

Dette må være bortimot noe av det værste jeg har hørt!
Finnes det etiketteregler for hvor mange køller man skal ha med seg på banen? Selv har jeg det moro med å spille med 3 køller inne i mellom. Det vet jeg det er mange som har. Det er også fin trening. (merkelig nok blir ikke scoren så veldig annerledes enn med baggen full av køller, men det er en annen sak...)

Jeg har en følelse av hvilken bane dette kan ha vært. Og om jeg har rett ble jeg selv nesten bortvist fra samme område en gang pga at kragen på min tilsynelatende moteriktige 800-kroners T-skjorte ikke var lang nok til å kunne brettes og foldes nedover igjen (skjønner?).

Mashalltjenesten har vært diskutert på disse sidene ved en tidligere anledning. Disse "cowboy'ene" på golfbil har ofte en tendens til å være for tøffe. Men bevares, mange er hyggelige også! Det kommer selvsagt ann på personen.

På Tyrifjord har man forøvrig prøvd å vise mer respekt for de spillende ved å omdøpe denne "kontrollfunksjonen" til "Banevert". Fiffi det!

John A. Carlsen

over 22 år siden

John A. Carlsen

Dette føyer seg inn i rekken av mange utrolig usaklige innlegg på denne siden! Hvis dette stemmer, hvorfor tok du det ikke opp med ansvarlig klubbledelse? Når du går til det skritt åt a det opp offentlig, hvorfor oppgir du ikke hvilken klubb det er så de får sjansen til å svare for seg?
Eller er det kanskje bare nok et eksempel på at alt for mange benytter dette og andre fora til å starte mer eller mindre "velfunderte" debatter?

Tullball

over 22 år siden

Tullball

Hvor gammel er du "normal høfflighet" ? Hvis du er over 15 år burde du avvist denne marshallen som en tulling og spilt videre. (vist hcp kort f.eks) Problemet er vell at du ikke har hcp kort, ikke treffer en ball og helt riktig ble bortvist ?

NH

over 22 år siden

NH

Det skjedde på Miklagard.

Jarle M

over 22 år siden

Jarle M

OK, det var ikke der jeg fikk refs pga mitt plagg. Det var på en bane ved siden av en campingplass, oppe i åsen, litt vest for Oslo... Forøvrig min favorittbane.

bogeyman

over 22 år siden

bogeyman

Apropos pussige bortvisninger: Jeg ble "nesten" (=tilsnakk, trussel om bortvisning neste gang) bortvist fra Losby, da jeg kom med nokså nypussede sorte skinnsko, men uten knotter. Nei, der må man "ha golfsko"! Sjekket før runden på nettsiden, der det stod "softspikes påbudt", som jeg tolket som at stålspikes er forbudt. Men neida, ikke på Losby. Der er "ikke-spikes" også forbudt...

KP

over 22 år siden

KP

Jeg har aldri forstått det der med Losby og golfsko. Det snilleste du kan gå med på en golfbane må jo være joggesko? På tee-stedet og på greenen for jeg av og til grøsninger når jeg ser hvordan folk vrir softspikesene rundt. Ikke rart tee-stedene ser ut som potetåkre på mange baner.

Terje

over 22 år siden

Terje

Har ikke lyst til å nevne navn på banen jeg spilte på fordi jeg er lei debatter rundt hvilken bane som er best osv. men lurte heller på om andre har opplevd keitete og uhøflige regler ved andre baner. Har spilt på baner over hele europa og det virker som om noen norske bane rett og slett strever med å være snobbete..........

Ragnar

over 21 år siden

Ragnar

I likhet med Jarle M har også jeg fått tilsnakk på banen ved siden av campingplassen nedenfor holmenkollbakken. Var der opp en ettermiddag for å trene litt, og stod og koste meg med litt putting ved siden av 1. tee da en litt flau skotte kom bort til meg og spurte om jeg hadde tenkt til å spille golf i en T-skjorte uten krave. Han jobbet i pro-shoppen og var av medlemmer blitt gjort oppmerksom på at det stod en kar på treningsgreenen UTEN krave på T-skjorten.

(han lo selv litt av det hele, og jeg fikk lov til å fortsette uten å kjøpe ny T-skjorte)

Olav

over 21 år siden

Olav

Ja, he he.

Dette er skikkelig tåpelig. Særlig idet du bare trente. Har selv følt meg litt uglesett (selv om ingen har påpekt noe) på rangen på denne banen når jeg har stått der i vanlig T-skjorte. Det virker som det er unifomsplikt på hele området (rutete plagg, caps eller skyggelue, golfsko og hanske må være på plass selv om man bare skal slå et par slag på rangen).

Tror ikke heller at de som jobber der synes dette er nødvendig (de er verdens hyggeligste folk)

Flott

over 21 år siden

Flott

Fint å ha regler synes jeg! Ikke når det gjelder den der vidunderkølla som er omtalt, men en kleskode synes jeg er helt greit.
Pussig å se at en annen svarer på hvilken bane det dreier seg om, han er vel en av de mange som prøver å kaste dritt om Miklagard... Terje, derimot, sier at han ikke ønsker å opplyse hvilken bane det gjelder. Litt synd at du velger å ikke svare.
Miklagard har forøvrig ingen Course Marshall, de har kalt denne funksjonen Player Assistance og meningen er at det skal i tillegg til å passe på greengaffel og tidsbruk, være en servicefunksjon for spillerne. Jeg har spilt der over 20 runder i år og dette har fungert meget bra. Aldri noe arroganse eller surhet fra den siden. Kun høflige påminnelser om de regler som bør følges.

Svendsen

over 21 år siden

Svendsen

Hvis kleskoden gjelder idet du kjører inn på banens parkeringsplass mener jeg dette er ren idioti. At det er en kleskode for spill på banen synes jeg er greit.

Regelen om kave på T-skjorten er i og for seg ganske firkantet (noe jeg tror de fleste er enig i), men den gir et signal om at man skal se skikkelig ut, og hindrer at det sklir ut (singlet/olashorts/fotballshorts)

En annen ting er hvordan reglene håndheves, og hvordan spillere "irettesettes". Da vi tidligere i år stod på 10 tee på Hauger fikk en venn av meg servert følgende fra en av klubbens representanter:

"Hva synes du om banen?"
- den er skikkelig fin
"Hvis du noen gang skal hit igjen får du kle deg"

Helt greit å si fra, men det må da gå an å gjøre det på en hyggelig måte (min venn hadde en ensfarget beige T-skjorte uten krave som var hel og fin)

Olav

over 21 år siden

Olav

Vil bare si at jeg også mener at kleskode er helt greit på banen, men på anlegget er det unødvendig.

Skal man slå på en range eller putte eller trene på annen måte bør dette være unødvendig.

Men for noen virker det som om utstyret er viktigere enn spilleren

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Tiger Woods gikk helt uten krave på T-skjorten på tredje runde under The Open Championship nylig...

Jeg bare nevner det.

The times they are a'changing...

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Som en kuriositet - siden golf nå har blitt en folkesport i følge mediene:

På Stavanger Golf klubb (i ganmle dager = 70 tallet) mener jeg å huske at regelen var at man ikke skulle spille i bar overkropp nær klubbhuset eller på en måte som forstyrret andre spillere. Vanlig T-skjorte ble flittig brukt blant juniorene (selv kan jeg ikke huske å ha eid en T-skjorte med krave før jeg var 14-15...). Kanskje folkesport nå og snobbesport før er feil ?

Hele kleskode greia bør koke ned til sunn fornuft og kle deg ordentlig... "Forbudet" mot jeans og badeshorts er vel dessuten tuftet på at dette er ganske upraktiske plagg på en golfbane ? Sunn fornuft bør også en marshall tenke på (uansett hvilket navn han opererer under). og skal han si fra må det gjøres med en viss finesse...

Jeg har spilt ganske så stilige baner i utlandet med T-skjorte med V-hals - uten krage. Er plagget "pent" nok går det meste der... her i Norge har noen hengt seg opp i en dum krave ? Ko-ko....

Å påtale folk på treningsgreen, klage på manglende spikes på sorte sko, flåsete meldinger etc må man nesten tillegge manglende personlige egenskaper.

På den andre siden - de som sier at kleskoden er snobbete glemmer kanskje at det er mye det samme i alle idretter. Tror kanskje jeg hadde blitt ledd ut dersom jeg stilte på fotballtrening på gress i håndballsko, med krave på T-skjorta og med khaki shorts ? Jeg tror til og med noen ville påtalt det....

Uansett: Golf er ikke snobbete - men det er evt. noen (en overrepresentasjon??) av menneskene som spiller golf som er det og det er en vesensforskjell.

Geir

over 21 år siden

Geir

Jeg har begynt å spille golf i singlet/ermeløse T-skjorter. Ikke av basket-balltypen som henger og dingler med utringing ned til navla, men pene velstelte singlet'er av kvalitetsstoff og kvalitetsmerke (Nike, Puma, Adidas)
Har gjort dette på flere dyre baner inkl besøk i klubbhuset, og aldri fått noen bemerkning fra noen. Dette synest jeg er positivt. Kjempebehagelig om sommeren, og jeg slipper å få svingen forstyrret av T-skjorter som limer seg fast i svett hud og strammer i baksvingen.
Oppfordrer alle som leser dette til å skaffe seg en pen singlet og bruke den på golfbanen. På høy tid at også golfklærne blir optimalt funksjonelle.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her