Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

turnering 3/4 hcp

Hva betyr

over 19 år siden

Hva betyr

Hvordan tildeles slag i turnering med 3/4 hcp?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hvis du har 10 mottate slag blir 3/4 av dette 7,5.. Rundes så opp til 8, og dette spiller man på i turneringen. Man gjør det for å jevne ut forskjellene mellom høy og lav hcp'er.

Takk

over 19 år siden

Takk

for svar, det ante meg , men man kan jo aldri vite sikkert. Må forøvrig føye meg inn i rekken av gratulanter :)

TrippelBogey

over 19 år siden

TrippelBogey

Hele 3/4 opplegget er en uting. Lavhandicappere som er de som stort sett arrangerer turneringer har bestemt seg for at siden de aldri klarte å vinne noe med sine (skryte)handicap, så skal de jammen gjøre det mer vrient for de med høyt handicap å stikke av med premiene iallefall.

TB

H

over 19 år siden

H

Ja, ikke sant TrippelBogey.
Nå skal de begynne å arrangere gateløp med hcp. De som er skikkelig gode skal starte 2 mil fra mål og de som er nybegynnere 5 km fra mål. Førstemann i mål vinner.

Nei du.
Det er nok hcp-systemet som er en uting. Hva er problemet med å tape for en som er bedre? Tenk deg når en med 30 i hcp får 40 p og vinner mens en med 5 får 36 og blir nr 2. Hvem synes du fortjener førstepremien?

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Her får vi bare følge de regler som finnes på dette området.
Som min gamle bestemor sa, om du ikke greier å forandre verden, må du bare finne din plass i verden.
Nå vil ikke jeg bestride riktigheten av å tilpasse regler og turneringsform til dagens virkelighet, men la oss få forandringer istedet for kritikk av de som følger "boka".

Enkel løsning

over 19 år siden

Enkel løsning

De fleste turneringer i min klubb skiller hcp. Hcp opp til f. eks 12 spiller slag, 13 til 24 spiller stable, og 24 til GK spiller stable. 3 vinnere i forskjellige divisjoner :) Synes det er bra jeg.

704

over 19 år siden

704

Jeg er sikker på at det er lovstridig at selv om jeg slo alle andre med en haug med slag i en turnering for noen uker siden, så ble jeg sittende igjen med noen dårlige Top Flite baller, mens flere andre forsvant med utstyr for tusenvis av kroner. Kan ikke skjønne at slikt skal kunne passere vårt ellers så påpasselige rettsvesen.

Tenkte jeg skulle stille meg foran stortingen i forbindelse med regjeringsskiftet i oktober med en svær banner som sier "Nei til hcp-turneringer. La de beste vinne!" Tenker det skal få sving på sakene!!

H

over 19 år siden

H

Riktig som Enkel løsning skriver.

Problemet er når det er én klasse fra 0 til 36. Da bør det være 3/4 for å utligne.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Hele poengsystemet er en uting!!

Det burde kun spilles netto slag.....

elbow

over 19 år siden

elbow

"Det burde kun spilles netto slag....."

Med 36 startklasser da, eller?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Ingen klasser.

Kun netto slag. Det er det eneste rettferdige om alle skal være med.

Uansett hvor god eller dårlig du er har man en mulighet.

For en spiller som spiller på rundt 25-30 spiller indeksen liten trille! Når vedkommende får par kan det like godt være på indeks 2 som på 17. Dette fordi vanskelighetsagraden får nybegynnere er å treffe ball.!! Når de først gjør det, kan det skje på hvilket som helst hull.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

Du glemmer en ting, KB.

en spiller på 25-30 har ofte en ball i skogen som ikke blir gjenfunnet.
Dette betyr ikke så mye på stableford, men i slagspill er det katastrofe.
da må han gå tilbake og slå ny ball, dersom det ikke innføres spesialregler som tillater dropp ved antatt sted der ballen ble borte, samt et maks slag grense for par 3,4 og 5 hullene.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det er riktig Tiger McWould if he could.

Dobbel +1 er en god regel. Dette for å spare tid.

Men selv uten dette så snakker vi om rettferdighet. Har du slått ballen i skogen så koster det.
Det er ingen forskjell på stabl. og nettoslag på dette.

Poenget er jo at man ikke skal ha mulighet til å hente igjen to hull på et. på lik linje som de med lavt hcp. heller ikke har muligheter for dette....

elbow

over 19 år siden

elbow

Jeg er ikke enig med deg KB. Du har ikke en mulighet uansett hvor dårlig du er. Selv om en med hcp 36 har mulighet til en heldig par på alle hull, er det i praksis umulig for ham å konkurrere med spillere med 20, 15 eller 10. Hvis man skal arrangere konkurranser for det brede lag i en klubb, så har man ingen andre muligheter enn stableford (evt. med 3/4 hvis spriket er stort) for å få noenlunde rettferdige forhold.

Skal man spille slag MÅ man ha hcp-klasser, ellers blir det uinteressant for de aller fleste å være med. Jeg snakker selvfølgelig ikke om elitekonkurranser som Amatour eller P4 hvor det selvsagt skal spilles rent slagspill, men om klubb- og bedriftsturneringer som folk flest deltar i.

Dessuten er ditt system med dobbel par er også et slags utjevningssystem. Det gavner kun høyhandicapperne.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Du tar feil. elbow!

Om du har 36 eller 5 i hcp. har man mulighet ved netto slag. Om begge spiller til sitt hcp. er de så og so likt på netto slag også.....

elbow

over 19 år siden

elbow

Sorry, jeg fikk for meg at det var brutto du snakket om... My bad.

Men jeg mener fortsatt at stableford er mest rettferdig for det brede lag i en klubb. Det er fordi forskjellen i handicap stort sett beskriver forskjell i stabilitet. Et dårlig slag for en høy-hcp'er betyr mer enn ett tapt slag. En katastrofe for en ustabil spiller kan bety +7-8 slag på et eneste hull. Tenk deg par 5 med langt utslag over vann. En høy-hcp'er kan fort finne på å slå tre-fire baller på rad i vannet hvis han først kommer i det "humøret"...

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Slik som Thomas Bjørn gjorde på et par fire på en PGA turnering i sommer!!???

Tror han gikk inn på 11 slag på dette hullet..!!!!!!!!!!!!!!!!!

glfm

over 19 år siden

glfm

netto slag er tingen, helt ENIG. Spilte en lokalturnering i molde for noen uker siden. var med 40 spillere, det var 1 klasse og rent hcp spill. jeg som spiller på 4 i hcp hadde ingen mulighet til å vinne. Han ene på turneringa hadde 27 poeng etter 9 hull, vant longest drive og closest to pin. Han slo vel rundt 250 m på longest drive.. Han hadde 33 i hcp, og hadde iløpet av runden 4 birdies.... Hørte han surra bort og strøyk 2 hull på backnine etter å ha slått ut 3 utslag på hvert hull. Hadde dette vært nettoslag hadde han kanskje ikke slått andre plassen med 10 poeng?
Det kommer vel tydelig frem at han ikke skulle hatt 33 i hcp men uansett er hcp en udugelig spilleform i turnering, særlig når det koster over 200 kr å være med og det er premier av verdi.
2 klasser, og netto slag i den beste klassen ( f.eks 18hcp og nedover) er tingen!

golfer

over 19 år siden

golfer

trippelbogey: du er vel en med 28 i hcp som liker å dra nytten av firmaturneringer hvor du vær gang vinner et opphold for 2 på color line og noen kjøkkenkniver?

hei

over 19 år siden

hei

det var vel på ET Thomas Bjørn drivet i vannet 3 ganger fra tee , hvis jeg ikke husker feil :)

TrippelBogey

over 19 år siden

TrippelBogey

golfer: Nei, jeg har under halvparten av det du antyder, så faktisk talt vil 3/4 reduksjon snarere være til min fordel enn ulempe i de aller fleste tilfeller. Det jeg imidlertid ikke skjønner er at når det faktisk finnes et etablert hcp. system, så skal noen sette seg over dette og lage regler som er mer tilpasset deres oppfatning av hvordan systemet burde ha vært. (Det vil si at om en med GK spiller til sitt hcp. så skal ikke det være nok til å slå en med hcp. 10 som bare spiller til 80 % av sitt hcp. Da er jo hele vitsen med hcp. i golf borte, og enhver med evne til å se litt lengre enn egen navle kan da se at dette er urimelig)

TB

tee

over 19 år siden

tee

du virker ikke helt oppegående trippelbogey.. hvis du ikke skjønner at full hcp i poengturnering er en klar fordel for høyhcp'ere så er det noe galt med deg..

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg ser det slik at hcp-systemet er best egnet til selskapsspill, der jeg spiller overlegent flest runder ila et år.

Men i turneringer bør det ned på brutto eller netto slag, evnt 3/4 hcp om alle spiller i samme klasse.

Til dømes en turnering med 3 klasser:
a) hcp<12; brutto slag
b) 12< hcp < 24; netto
c) hcp>24; netto eller stableford

hcp 17

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her