Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

PØØØØØØTTTTTTTT

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

jeg holdt på å omkomme da jeg hørte på Vibeke og Kjell Kristian i går ......

PØTTN, BØNKERN.............

jeg blir gal............

DEN PØTTN VAR GOD GITT

DER HAVNAN I BØNKERN

sukk

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Ja, det er et slag i trynet... :-)

Dorsk Skråpråd

over 20 år siden

Dorsk Skråpråd

Skjønner ikke problemet.
Men vi kan gå over til å kalle det "dytt" og "sandgrop"

blææ

over 20 år siden

blææ

grusomt å høre på, det går ann å uttale det mer naturlig nærmere u enn ø. Det er ukultur i "oslo-sositeten" med Ramnefjell i spissen som kan klandres. Å høre gjengen i går med Stensrud og co var gruuuufff!!!

Psst

over 20 år siden

Psst

Ja, det var dårlig! Kommentarene til Rike & Co er vel det absolutt dårligste som noen gang har vært sendt....

Her har NRK-folkene mye å lære!!!!!!!!!

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Please, kan vi ikke la denne evig tilbakevendene diskusjonen om pøtt og bønker hvile en god stund, og heller henvise interesserte til Golfsiden for foredrag om emnet...?

Truls

over 20 år siden

Truls

Hvorfor klage over sånne små detaljer???
Jeg syntes kommentatorene gjorde en kjempejobb. K.K. Rike er en udmerket kommentator! Mye bedre en visse andre!

pøtter

over 20 år siden

pøtter

dytt og sandgrop var gode forslag. Og ikke glem spade/spoon, grønn/green, distanse-klubbe/driver. osv osv.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Hvordan var Old Course? Fikk du smelt vekk mange Framebase-baller?

folkelig

over 20 år siden

folkelig

drive = utslag
fairway=matta
green = teppe
pegg = pinne
driver = klubbe
bunker = sandgrop
vannhinder = myr
OB = borte
drop = ballslipp
putt = dytt
putter = dyttekjepp

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

KKR sier en del rart - men han viser at han er en dreven sportskommentator og flyter bra på det. Synes Stensrud og Vangdal var gode sidekommentatorer - bra blanding av en som kjenner spillerne og en som kunne litt av hvert.

over 20 år siden

hehe, jo vi bør sikker la det ligge..... .måtte bare få det ut.......

Krutt:

jeg har slått vekk ca. 20 Framebase baller, og rakk 10 runder på 7 dager....
2* Old Course
2* Kingsbarns
Jubilee Course
Eden Course
Kings Course og Queens Course(Gleneagles)
The Dukes Course
Scottscraig.

dævven, det er morro å spille golf i Skottland gitt......

Favorittbanene mine er uten tvil disse:
1. Kingsbarns, fantastisk linksbane som har alt en kan ønske seg av utfordringer og vakker natur. herlig, rett og slett.
2. The Dukes Course, utrolig flott skogs og parkbane, med typisk amerikansk design, blandet inn med Skotske Pot-bunkers.
3. The Old Course, ord blir fattige. de som sier denne banen er for enkel, har enten ikke spilt den, eller har hatt caddie på en vindstille dag.... (kremt, min mening, skal prøve å ikke la dette høres ut som om jeg skjærer alle over en kam.... hehe)

/Toigrr 0ut for n0w

blæ

over 20 år siden

blæ

KKR var genial, men pøøøtttt og bøøøøønker var plagsom å høre men det var ikke KKR som sto for det.

håper vi får høre KKR i ryder cup og flere andre store turneringer neste år.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Håper KKR tar grøntkortkurs eller en liten times innføring i ting og tang, men behagelig stemme om de rette ordene kommer etterhvert :)

Innspill på par 3 hull er det bare jeg som har tihi....
Utslag, hva er det... :)

pøtt i bonkersen

over 20 år siden

pøtt i bonkersen

Bunker(s) er et gangbart norsk ord man finner i ordbøker og som da har liknende betydning som i golfspråket. Bør derfor ikke være grunn til å ty til engelsk uttale, men det er jo ikke alltid man er obs. på at det er det samme ordet men bruker. Rent logisk burde det hete bunker (eller bunkers) med o-lyd på norsk.

"Put" skrives som regel som på engelsk, og det er et uttrykk for at det ikke har noe norsk motsvar. Vi har selvsagt verbet "å putte", men ikke substantivet "en putt". Her handler det derfor om ren import av utenlandsk ord, og da er det vel ikke rart om man bruker samme mønster som for liknende ord, f.eks "pub".

Derfor:
Put uttales pøtt
bunker uttales bonker / bonkers

over 20 år siden

oi, nå ble alt avklart gitt......

704

over 20 år siden

704

En kommentar litt på siden til 'pøtt i bonkersen'

Husk at putt (i golfforstand) staves 'putt' på engelsk, mens 'put' er noe annet. De uttales også forskjellig.

elbow

over 20 år siden

elbow

Pøtt-uttalen til Ramnefjell m.fl. henviser ikke til det engelske ordet put, men til ordet putt. Det er ikke helt korrekt uttale, men det er i hvert fall mye nærmere den autentiske uttalen til putt enn put.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her