Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sandwedge - bounce

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Er på utkikk etter ny sandwedge, men lurer på hva jeg bør vektlegge.
Sliter med å få den til å "fly" ut av sanden på den berømte "sandputa".

Bouncevinkel, hvor mye betyr dette - hva er best for meg ?

Mr Bounce

over 20 år siden

Mr Bounce

Mye bounce er en fordel i bunkere, men gjør det litt vanskeligere på gresset.

Bouncer

over 20 år siden

Bouncer

Ikke nødvendigvis.
I sand legges wedgen ned og bouncen økes.
På gress reises køllen opp og har "lag", som gjør at bouncen blir borte.
Det er kun svært gode spillere som har nytte av lav bounce på gress. Med lav bounce skal du treffe ballen klokkereint på hvert slag.
Gå for høy bounce.

Bouncest

over 20 år siden

Bouncest

Før du kjøper, bør du teste både 54 og 56 grader. Personlig har jeg slitt lenge med min 56 grader, spesielt med å få kontroll på lengden (bli ofte for kort). Så prøvde jeg en 54 grader, og "da ble alt så meget bedre".

Bouncer

over 20 år siden

Bouncer

Med meg er det omvendt.
Jeg har de siste 4 årene brukt 60 grader med høy bounce i sand. Dette gir best lengdekontroll.
Når ballen er godt plugget bruker jeg lavere loft.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Gunnar. (åpent face ved set up selvsagt)
Bouncevinkel betyr mye, men ikke så mye som om du klarer holde køllehodet åpent gjennom impact....

Et bilde/ en illustrasjon som ofte blir brukt er at du med bakre/nedre håndflate balanserer et vinglass (håndflate mot himmelen), og du må IKKE release slik at den håndflaten roterer mot bakken som ved andre slag.....

gjennom impact skal du unngå release, eller prøve holde håndflaten pekende mot himmelen....

Dette sørger for at maks loft holdes gjennom impact, og slik vil også større areal av sålen komme i kontakt med sanden og gir sprett/bounce, du graver ikke. Da vil du få det du søker....

veggiss

over 20 år siden

veggiss

kommer an på hvordan sanden er der du spiller også. er den hard bør du ha en med lite bounce, men er den myk bør du velge en med mye bounce. en kølle med lite bounce vil grave seg ned i myk sand.

Laffen

over 20 år siden

Laffen

Hva er bounce, impact, loft osv? Rart man skal gjøre det så vanskelig, kan man ikke bare slå ballen og unngå bunkere? ;-)

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Endte opp med å bestille en Ben Hogan Riviera med 12 graders bounce fra edwinwatts.com.

Herregud for en forskjell den var i sandkassa sammenlinket med sandwedgen jeg hadde i bagen fra før (en gammel Taylor Made-modell, "Point & Shoot"), hvorfor gjorde jeg ikke byttet tidligere ?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Titleist vokey design wedger har gjort livet mitt rosenrødt på skyer av fluff og rosa poteter!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Dere kan tro hva dere vil, og le dere i hjel, men dere finner ikke wedger bedre enn disse:
http://www.diamondtour.com/shop/images/wBtpluswedge.jpg

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Nei dem så ikke veldig tiltalende ut nei.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Mulig det, men prøv dem på innspill på hull 17 på Miklagard spinner ballen tilbake der du står.......

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Jalla: Dette har du ikke tid til :-)
Gunder: Jeg prøvde disse,lite tiltalende, køllene av Jalla, og det er ikke noe å si på spinnen i klumpene..

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Hmm, hva skal jeg med wedger som spinner helt tilbake dit jeg står???n ;)

Titleist wokey wedger spinner faktisk tilbake FORBI der jeg sto, og 30 meter til !!! WOW!! 110 meter backspinn!! Oh man!! Så på 17. slår jeg Drive, 7 jern, wedge, og så 6 jern!! putt+putt, dobbelbogey, bare på grunn av den wedgen... :D

Gunder

over 20 år siden

Gunder

HehehHEehEHEHHehe. Tigerfan da. Du har da aldri slått noe 7 jern på andreslaget. Ikke som jeg har sett. HAR sett at du har slått 3 wood da ;)

Men jeg er jo enig i betraktningen til Tigern da. Så mye backspin trenger jeg sjelden ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her