Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Til Henrik Færevåg

meland hater

over 20 år siden

meland hater

Hvis meland er bedre enn pebble beach? Så finnes nissen.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Meland er Norges klart beste golfbane. Meland er Europas tøffeste golfbane, kfr slopen. Meland er vesentlig mer tilgjengelig enn Pebble Beach. Meland koster max 1/8-del av PB, reiseutgifter ikke medtatt. Meland har mye mer vær enn PB. Meland ligger i Norges mest naturskjønne kystdistrikt. Meland tilbyr Norges vakreste by, Bergen, som en del av helhetsopplevelsen.
Når det er sagt: Det må være et mål for alle golfere å spille Pebble Beach. I tillegg til Meland. Akkurat som man bør ha testet Old Course, Turnberry, Troon, Gleneagles, Crail, Carnoustie og Cruden Bay. Det var i Skottland dette begynte. Det er fortsatt den skotske opplevelsen av golf som setter standarden, verden over. Dette har banearkitekten på Meland skjønt. Derfor er det et klassisk vakkert golfanlegg som venter der ute på Holsenøy.

NISSEN

over 20 år siden

NISSEN

Ja....her er jeg!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Mener du med dette at Meland er en linksbane?

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Du er sikkert smart nok til å forstå at en linksbane bygges på det land som forbinder havet med dyrkbar mark. Derav navnet. Meland er ingen linksbane, men den er designet med den klassiske golfbane for øye, og inspirert der fra. Det betyr i denne sammenheng hull du husker etter en gangs spill, vanskeligheter du gjenkjenner fra verdensklassebaner, og en kvalitet over helhet og detaljer som simpelthen ikke finnes på enklere anlegg. Meland er park/skog/kyst. Men disse vakre omgivelser er ikke til hinder for at man gjenkjenner kvalitetselementer på banen som man finner også på de beste linksbaner verden kan by på. Mange av oss mener at det beste er godt nok, links eller ikke links.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

1) Meland er ikke engang Norges fineste bane, men nå har jeg ikke spilt Pebble Beach (annet enn på playstation)

2) Meland er heller ikke så utrolig vakkert, det er kun 4 av hullene som er nede ved vannet. Resten er i skauen.

3) Bergen er kanskje Norges fineste by for bergensere, jeg personlig synes problemet med Bergen er at det er for mange bergensere der.

4) Må plusse på bommen på brua på greenfee, da er vi ikke så langt unna. (Mulig bommen er borte)

5) Meland er ikke mer tilgjengelig, må jo kjøre mange timer utover den øde veien etter flytur fra Oslo. ;-)

Ellers godt høre at Jimenez er en stolt bergenser... ;-)

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Meland er helt klart Norges fineste og mest utfordrende bane. Det er ikke nødvendig å være bergenser for å innse det.
Skau er to forskjellige ting: På Østlandet heter det taiga, på Vestlandet er det landskapsdekorasjon.
Bergen er Norges fineste by, forutsetningen for at den er det, har mye med antall bergensere der å gjøre.
Det er ikke bare freeway'er i nord-California heller! Forøvrig kan det meldes at broen over til Nordhordland blir gratis neste år.

Anne-Li

over 20 år siden

Anne-Li

Og jeg har norges fineste sko. Helt klart! :-)

Tom

over 20 år siden

Tom

Høye hæler???.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Jeg er glad for at Meland engasjerer og aksepterer selvsagt enhver mening om banen. Samt enhver parallelitet til høye hæler og hva som ellers måtte være på den enkeltes mentale agenda når klassebanen Meland er temaet.
Alle har en mening om Meland. De fleste som kommer dit, blir rett og slett begeistret. Det gjelder utlendinger, østlendinger og vestlendinger. Kanskje aller mest gjelder det nordlendinger. De vet hva golf i stor natur er for noe. De elsker Meland.
Hva ville Miguel Angel Jimenez ment om banen? Det vet vi ikke. Ikke ennå. Men det er ikke utenkelig at han tar seg en tur. Han spiller med Ping-køller. Pings "far", Karsten Solheim, ble født noen kilometer fra Meland, på Solheim i Lindås.
Flere av Karstens slektninger har vært på Meland. De er meget begeistret for banen, for å si det forsiktig. Det samme er golfkjennere fra en lang rekke nasjoner. På Meland møter vi dem. Og det er alltid en glede å høre hva de sier etter endt runde.
Det er rart med det; på mange av cruiseskipene som gjester Bergen hvert eneste år, er det gjerne 20-25 mennesker som har spilt det som er av anstendige golfbaner her i verden. Når de øser superlativer over Meland, er det grunn til å lytte.
De vet hva de snakker om.

Bergensvenn....not!

over 20 år siden

Bergensvenn....not!

Det er 1000 mennesker som liker Meland.

Medlemmene.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Kjære Bergensvenn....not! Du vet du skriver mot bedre vitende. Det blir bare trist når du velger den tilnærmingen der. Jeg anbefaler Golf World Internationals omtale av Europas tøffeste bane, eller boken: Golf langs klipper og kyst, skrevet av en tysk greve. Eller du kan ta en titt i gjesteboken til Meland GK. Eller du kan sjekke med Turistkontoret i Bergen, høre hvilke tilbakemeldinger de har fått fra gjestende spillere. På den annen side: Det kan ikke være noe poeng i at du skal få øyene opp for Meland, negative waves har vært ute siden Donald Southerland og Clint Eastwoods spilte inn en viss film sammen!

Anne-Li

over 20 år siden

Anne-Li

De høyeste hælene du kan tenke deg - pluss litt til :-)

Dessuten er pappan min sterkest i hele verden!

jonNY jonNY

over 20 år siden

jonNY jonNY

Jeg er så drittlei av å lese innleggene Kjell T. Ring. han skal liksom men noe om alt, og vet alt. jævla bedreviter......

kjenner du deg igjen, Kjell? på seg selv kjenner man andre. Ref. ditt angrep på Tiger McDoh....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

1001 - meg :)

Elsker og savner Meland.

Miklagard er norges mest utrolige bane, uten tvil!

Meland er norges vakreste naturopplevelse, sett med en golfspillers øyne.

Triveligste bane er allikevel Kongsberg ;)

Skrens Petrus

over 20 år siden

Skrens Petrus

Som sørlending må jeg si meg enig i en ting. Meland er en utrolig utfordrende bane...jeg ser frem til å forsøke å "overvinne" banen hver gang jeg spiller der. Det er også flott natur og mange virkelig fine hull. Men det er også noen dårlige (hull 3 og 11) f.eks. Men de er utfordrende nok i seg selv de. Kan si meg godt fornøyd med par på hull 3. Ligger en på par eller bedre etter hull 3 så ligger en ganske greit an til fortsettelsen på runden.

Jeg synes Meland er en av Norges mest utfordrende baner. Den er smal og forholdsvis lang. Man må ha god spillestrategi og spille med hodet. Ikke et slag er transportslag, man må ha full konsentrasjon hele tiden. Selvsagt kan f.eks greenene på Miklagard være raskere og bedre. Men i år på P4Tour var greenene på Meland helt supre. Naturen er også et stort stort pluss sammenlignet med Miklagard. Men jeg liker Miklagard også jeg. Den er skikkelig utfordrende fra svart tee den også, selv om du kan slå litt i "hytt og pine" der og allikevel få en grei score dersom nærspillet sitter. Man bør helst kunne slå langt også da men....Jaja jeg gleder meg til neste år...da vil jeg forsøke Nøtterøy og Evje golfbane. Har hørt mange lovord om dem også!!!

over 20 år siden

Evje er kjempeflott.
kryr av utfordringer, og der også er greenene fantastiske.

skal spille Evje til uken, og gleder meg som et barn.... :O)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Å hate Meland er like dumt som å hate sko................GRRRRRRR

Meland er vakker men jævlig vanskelig, sikkert derfor hateren er sur, han har vel brent noen ProV1 baller der borte tihi

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Johnny johnny: du har helt rett, jeg er så enig med deg. Deilig være bedreviter, særlig når man har grunnlag for det. Jeg vet at jeg vet mer enn de fleste andre her, men vil ikke kalle meg utlært allikevel.

"Oppskriften på evig uvitenhet: Vær fornøyd med de kunnskapene du har".

hehe

over 20 år siden

hehe

Fy faen, mange av dere e så skrudd i pappen at dere bør nesten legges inn på mentalsykehus, det er der dere hører hjemme, Meland er en konge bane, Det e bare dere som suger så jævlig i golf at dere klarer ikke å vinne over banens par.
Jeg synes at dere som hater Meland skal komme til bergen å si det for an tryne på bergensere. Da skal vi ommøblere tryne deres, folk fra oslo er så jævla tett i pappen, de har ikke en drit peiling på hva de snakker om og de tror alt de har er best, og der tar dere feil.
Bergensvenn...not du e så latterlig dum i hode.
Jeg lurer på virkelig hvor mange av dere har spilt en bedre bane i norge med større utfordringer enn det Meland har???
Kjell T. Ring du e så jævlig usaklig at vi skulle nesten komt på døren din å ommøblert trynet ditt. Dere østlendiger kan bare åpne kjeften, men dere har ikke mer å tilby.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

hehe: du får dårlig tid hvis du skal ommøblere trynet til alle østlendinger. Men du kan bare komme når som helst og ommøblere mitt tryne, kanskje vi to blir like stygge. ;-)

Apropos mentalsykehus er kanskje ikke du rette til å uttale deg om det etter det noe gale innlegget du presterte her.

hehe

over 20 år siden

hehe

Jeg bare koste meg litt vettu:P

hehe

over 20 år siden

hehe

jeg bare kødda med hele dritten da, må jo ha litt humor da:

Mr. Slope

over 20 år siden

Mr. Slope

Kjære Finn Jimenez, Henrik Færevåg og andre Meland-haussere: Slutt å prale med at Meland er Europas vanskeligste bane basert på slope. Halvparten av banene i Europa (=de britiske) er jo ikke slopet! Britene har klokelig nok valgt å holde seg unna slope-systemet.

Meland er ingen dårlig bane, og i alle rangeringer kommer den stort sett topp-10 i Norge. Men jeg har ennå til gode å se en eneste rangering, være seg norsk eller utenlansk, som kårer Meland til Norges beste bane.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Mr. Slope må forholde seg til følgende: Meland er vanskeligst i Europa av de baner som er slopet. Den kommer meget høyt på listen over de vanskeligste baner i verden. Det er langt flere baner i verden som er slopet, enn som ikke er det. I tillegg til å være krevende, er Meland naturskjønn. Det er også et vesentlig plusspoeng at banen er anlagt ute i naturen. Du hører en fiskeskøyte nå og da, eventuelt Hurtigruten på vei inn til eller ut av Bergen havn.
Personlig er jeg motstander av slope, men aksepterer virkeligheten slik den er. Det burde også Mr. Slope gjøre. Norske rankinger? Hvem er det som foretar dem? Norsk Golf var på Meland for tre eller fire år siden. Mye har skjedd siden den gang, for å si det forsiktig. Jeg sitter med artikler fra flere utenlandske golfmagasiner som lovpriser Meland, også bøker kan fremskaffes som dokumentasjon på at vi snakker om en bane - kanskje den eneste norske - i internasjonal toppklasse.
Meland GK feirer denne helgen sitt 10 års jubileum med fest og turnering og begeistrede medlemmer på rekke og rad. At restene av orkanen Rita hjemsøker Vestlandet denne helgen, legger neppe noen større demper på stemningen.
Ingen har behov for å hausse Meland. Banen består enhver test og er en utfordring for alle, uansett hcp.

Kjell T. Ring

over 20 år siden

Kjell T. Ring

Enig i at Meland er utfordrende fra hvit, men fra gul er den normal. Noen hull som gjør det vanskelig fra hvit, bl.a hull 3.
Ikke er den utrolig vakker heller, bortsett fra hull 13 er flott. Men trenger ikke ha med ball for å se fin natur. ;-) Kvalitetsmessig vet jeg ikke, har ikke spilt der i år. Men i fjor var det ihvertfall ikke spesielt bra.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

spilte Meland sommerferien 2004, syntes banen var en middels vanskelig skogsbane (fra gult), fikk 33 stabelford poeng, jeg slår ikke langt, ikke noe særlig rett...så... muligens fikk jeg så mange poeng fordi den var sloopet slik????? husker jeg mistet ball i bløte partier... noen av hullene hadde fin utsikt... En bekjent av meg spilte der i slutten av mai (iår)... 3 ganger mistet han ball som måtte være plugget på fairway.... vet at store deler av banen er bygd på tilkjørt masse....så hvorfor da legge lere på toppen igjen.... med all vestlandsnedbøren.... Banen er helt grei...og ikke noe mer...som allle andre baner....en kan forelske seg i den banen en spiller mest...som i den bilen en har...hehe...

Mr. Slope

over 20 år siden

Mr. Slope

Vel, jimenez, det finnes faktisk en del rangeringer der norske baner er med.

Den nyeste er fra Svensk Golf, som i sommer rangerte Nordens 25 beste baner. Der kom Meland på en hederlig tiendeplass, som nest beste norske bane (etter Miklagard, som kom på fjerde).

Også Golf Digest i USA har rangert norske baner i år, husker ikke hvem som kom øverst (det kan ha vært Oslo?), men det var i alle fall ikke Meland.

golferen.no rangerte Norges 30 beste baner i fjor, med Miklagard på topp foran Nøtterøy, Meland på tredje.

I den eksisterende utgaven av Peugeot Golf Guide, er Miklagard beste norske, fulgt av Larvik, med Meland på delt tredjeplass. Det kommer ny Peugeot-guide i høst, kanskje resultatene er annerledes da - hvem vet?

Uansett synes jeg det ganske entydig konkluderes med at Meland nok IKKE er Norges beste bane i de flestes øyne. At den er det i dine, har jeg selvfølgelig full respekt for. Problemer får jeg først med at du ikke kan akseptere at det er dere aller største Meland-patrioter som går i utakt.

Interessant opplysning at det er langt flere baner i verden som er slopet enn som ikke er det. Hvor har du funnet det tallet? Så vidt meg bekjent er det en rekke store golfland som ikke bruker slope...

Uansett, ha et fint tiårsjubileum på Meland.

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

Har nå vært på Meland for første gang, og var litt spent på å se hva som ventet meg. Første inntrykket var meget skuffende, ref. elendig Drivingrange. Deretter hull 1 som er direkte dårlig. Banen tok seg opp etterhvert med noen veldig fine hull. Men det som ødelegger helhetsinntrykket var at : Hvordan kan man bygge en bane i Bergen med elendig drenering? Det var vått og leirete over alt, faktisk helt tragisk. Jeg gir terningkast 3 for anlegget totalt. De som påstår at dette er Norges fineste, har enten ikke peiling, er bergensere, eller kanskje er en kombinasjon av begge.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Først slope og antall baner, som Mr. Slope er opptatt av: USA er det land i verden med suverent flest golfbaner. De er slopet. Det samme gjelder Latin-Amerika, Canada, kontinental-Europa og Asia. Slope er også på vei i Storbritannia.
Så drenering, som er Gunnars anliggende. Meland er fenomenalt godt drenert, og tåler bøttevis av vann. Men ekstreme nedbørsmengder, som Vestlandet har fått ikke minst i høst, blir i meste laget selv for den beste banen.
Så rangeringer: Jeg skulle gjerne likt å vite hvem som representerer Norge i såkalte internasjonale juryer. Før vedkommende står frem og begrunner sin vurdering av hvilke baner som er best, blir det bortimot meningsløst å ta denne debatten videre. Men det er interessant at i de rangeringer som Mr. Slope referer til, er Meland aldri dårligere enn nummer tre her til lands.
At det er to plasser for lavt til å være korrekt, kan jeg leve med.
Forøvrig er det helt som det skal være at ikke alle liker Meland.

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg er enig i at en del medlemmer på Meland er i overkant entusiastiske, men ligger rett og slett i den bergenske natur. Dette ser jeg for øvrig på som en sjarmerende egenskap, litt mer syd-europeisk temperament og engasjement.

Men det er vel alle de som IKKE liker Meland som overdriver mest. De som sier at banen er middelmådig, helt tragisk, elendig, terningkast 3 osv, er vel mye lenger fra sannheten enn de som sier den er landets beste?

jonNY jonNY

over 20 år siden

jonNY jonNY

Jeg er en av de som synes Meland er en flott bane. har spilt den mange ganger, men er ikke medlem der.
Jeg spiller den hver gang jeg er på forretningsreise til Bergenstraktene.
Det jeg derimot misliker med Meland, er lokale patrioter, som ikke nøyer seg med å være fornøyde, men absolutt må bruke energien sin på å påta seg den beste banen, uten å være spesiellt nøytrale rundt det.....

over 20 år siden

dæven... jeg tror jammen jeg må avlegge Meland et besøk....
:)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Det har jeg hatt lyst til lenge. Men det er liksom så vanskelig å finne en god grunn til å dra helt til Bergen, bare for å spille golf.

Og nå er den vel ikke i topp stand heller...

Blir vel neste år, da.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Å si at Meland er i verdens klasse er vel å ta hardt i... Denne banen ville ikke hatt en liten mulighet å få en PGA Tour turnering om den hadde vært plassert midt i Florida. Grunne til dette er at man finner bare 5 av 10 baller om mann slår den til skogs, dette godtar ikke The PGA Tour. Så å bare sammen ligne denne med PB er å dra medlemmer av Meland GK ned i gjørma.. Kjenner banen godt, spiller den mange ganger i året. Har snakket med mange medlemmer om denne Færevåg... Vel... Ikke den mest respekterte (Populær) i klubben.. Bare for å si det slik er det ikke alle medlemmene som er som H.F.

Skjerp deg Henrik F

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Du er primitiv, Snappy. Fyttigrisen! Du representerer det ytterste lavmål når du "har snakket med mange medlemmer om denne Færevåg". For det første kan du neppe ha snakket med mange, for dette er et vrengebilde som vi som kjenner Meland og Færevåg ikke kjenner oss igjen i.

Henrik Færevåg har ikke gjort annet enn å erklære sin kjærlighet til en bane som har en ualminnelig sterk utstråling og karakter. Å sammenligne Meland med Pebble Beach eller andre baner i verdensklasse er like relevant som det er uskyldig å si at man heller ville valgt sin egen kone foran Angelina Jolie.

Men igjen, den feige og pill råtne måten du behandler Færevåg på er uten sidestykke. En dag vil du oppdage hvor nedrig du oppførte deg i ditt innlegg. Inntil da, ligg unna dette forum med mindre du beklager oppspinnet ditt og heretter oppfører deg på et noenlunde anstendig nivå.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Støtter 100% opp om Lavida. Tenkte at Webmaster ville ta bort innlegget, men egentlig kan det vel stå der til "spott og spe" for Snappy.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Beklager innlegget over, veldig dumt at det ble personlig... Men at Henrik Færevåg skaper en situasjon som tilsier at alle medlemmer av Meland GK er overdrevet entusiastiske er dumt, den var kun det jeg ville få frem med innlegget. Ikke gre alle under en kam, alle medlemmer er ikke som Henrik Færevåg...

Vil si unnskyld til Henrik F, var ikke meningen å bli personlig....

meland hater

over 20 år siden

meland hater

køss meg bak, det er møkka-bane. Forundrer meg ikke at denne Færevåg ikke er godt likt med denne kjekkas-tonen. Han er dust, han er dum. han er Henrik Færevåg.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Hvem/hva er det Meland hater? Jeg forstår ikke overskriften.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Vedkommende som skjuler seg bak betegnelsen "Meland hater", må snarest få hjelp av Webmaster til å komme seg ut av alt som heter debattfora på nettet. Personangrepet på Henrik Færevåg er noe av det verste jeg kan huske å ha lest her på Scangolf. Snappy er også godt over streken, men han er i alle fall i stand til å be Færevåg om unnskyldning for sine verbale ubetenksomheter.
Få ting i perspektiv: Vi diskuterer en golfbane, om den er god eller dårlig. Henrik F mener den er blant gudenes alt for sjeldne gaver til den golfspillende del av menneskeheten. Jeg er enig. Meland er en juvel. Jeg har i tidligere innlegg prøvd å forklare hvorfor det er slik. Det er helt ok for meg at ikke alle liker Meland. Men det er IKKE ok når tanketomme sjeler lar uforskammethetene ta overhånd.

jonNY jonNY

over 20 år siden

jonNY jonNY

Jimenez:
du må også ta din del av ansvaret for svarene som kommer her, fordi du helliggjør en golfbane som ikke er verdt å helliggjøre. Den er fin, ja, men den arrogante holdningen om at det er den udiskutabelt beste og flotteste banen holder ikke mål den heller.
At du holder deg innenfor grensen for forum-etikk, er det ingen tvil om, men det er latterlig og det provoserer. dersom du ikke ønsker å provosere, så må du velge mellom følgende:
1. ikke delta
2. ikke skriv altomspennende påstander som er basert på eget inntrykk.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

- Ikke skriv altomspennende påstander basert på egne inntrykk, skriver Jonny Jonny. Den kritikken går ikke. Å mene at Meland er en herlig golfbane, er ingen "altomspennende påstand". Det er kun hva det gir seg ut for å være, en meningsytring.
Det vi driver med her i debattforumet på Scangolf, er å flagge meninger om golfbaner og ting og tang som skjer i sporten vi er så glade i. Golfere må få lov til å ha en mening om en bane (eller et hull), og vi må få lov til å uttrykke denne meningen. Ingen ville visst noe om hverken Pebble Beach eller Meland uten å ha spilt banen, hvis ikke det var for at noen ytrer seg om himmelske steder som dette.
Det er selvsagt helt OK å være uenig. Det som ikke er OK, er å kalle den man er uenig med for "dust" eller "dum" eller det som verre er. Da blir debatten forsøplet, uvennlig og uverdig.

meland-hater

over 20 år siden

meland-hater

Jimenes, jeg kan godt respektere din mening om at meland er en fin bane, selv om jeg ikke syns dette, men at den er en juvel, er jo helt på trynet. Man kommer in på banen, og man ser en stygg range, og starten på 1 hull, og 18 hull. Juveler kan skilte med visuele godbiter, ikke en stygg range, som ser ut som mora til hepstars.

jimenez

over 20 år siden

jimenez

Jeg ønsker Meland-hater lykke til videre i livet. Hvis hans vrangforestillinger er like alvorlig i andre av livets sammenhenger, som de er når det gjelder Meland, har han et betydelig forbedringspotensiale, for å si det slik.
Hva er galt med en range som tilbyr x antall flotte utslagsplasser, noen under tak, i vakker Vestlands-natur? Hva er galt med et herlig og åpent par 5 hull, innbydende som få, som avsluttes i en dogleg mot venstre opp mot en godt beskyttet green? Hva er galt med tee-steder som er bedre enn greenene på de fleste av landets baner? Hva er galt med en putting treningsgreen ved første utslag, som gir alle en mulighet for å teste hvordan greenene er, rett før de går ut? Hva er galt med den generøst oppbygde chippe-greenen, noe nærmere hull 18? Hva er galt med et 185 meter langt og vakkert par 3 hull (nummer 18), som i all sin overdådighet krever at man unngår vann på tre sider av en stor og fenomenal green? Hva er galt med et klubbhus som inneholder pro-shop, restaurant, salong, dusjer, toaletter, samt konferanseavdeling? Svaret er: Ingenting,absolutt ingenting er galt. Svar nummer to er: Du er på Meland. Golfbanen og klubben som setter kvalitet som kriterium nummer en, for medlemmer og gjester. Og det beste av alt er at når du vel har fordøyd de mange behagelige og stressnedsettende åpningsinntrykkene på Meland, så har du egentlig ikke opplevd noe som helst. The best is yet to come.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tenk om alle hadde vært like glad i sin egen hjemmeklubb:)

Jeg er glad i Kongsberg, men i nesegrus beundring av Miklagard.
Meland er rotfestet i hjertet for alltid;)

JOnny JOnny

over 20 år siden

JOnny JOnny

Jimenez,

meningen din er helt grei. det som er altomspennende er påstanden din om at Meland er norges beste bane.
jeg kan sitere deg selv fra lengre opp på siden:
"Meland er Norges klart beste golfbane" sier du, og dette fremstår ikke som en mening, men som en provoserende holdning, og når du arrogant sier at tee-stedene er bedre enn de fleste greenene i landet, så må du innse at dette ikke lengre meninger, men bastante påstander som provoserer.
Dersom du ikke har fulgt med i forumet, så har du sikkert ikke fått med deg kranglene om dette temaet før. Både meland og miklagard har vært gjennom samme leksa, og det er basert på akkurat samme påstander som du kommer med nå, med underlaget om at det er meninger, og ikke påstander. Dersom du har en mening, så deler du den ikke ved å avslutte med "sånn er DET!"... da er det ikke lengre en mening, men en påstand, og påstander, ja det får du tilbakemeldinger på her inne, såpass bør du ha fått med deg....

Mr. Slope

over 20 år siden

Mr. Slope

Jimenez mener at Meland er Norges flotteste og beste bane, Bergen er Norges mest vidunderlige by og at Vestlandet har Norges flotteste natur. Og kanskje at Brann er Norges beste fotballag. Hva er galt med det?
Absolutt ingenting. Det er lov å være stolt av sitt. (Jeg har verdens flotteste kone og Norges greieste barn.)

Galt blir det først når Jimenez ikke fatter, ikke forstår, ikke innser, at ikke alle synes det samme som ham. La nå den banen du er så stolt av snakke for seg selv. Er den så fantastisk som du påstår, vil alle med noenlunde gangsyn innen golf få det med seg. Og er den ikke så fantastisk, så får de med seg det også. Ha litt respekt for at også andre har meninger, og er meningsberettigede

melandhater

over 20 år siden

melandhater

Til Jimenes, den har ikke x antall flotte utlslagsmatter, for 70 prosent av disse er ræva, dårlig matter og dårlige baller. Hva er det som er så veldig innbydende med eneren? Mange andre åpningshull i Norge er mer innbydende enn som så. Og å si at tee-stedene er like bra som de fleste greener rundt om i Norges land, viser vel hvilken amatør du er, og til slutt, de fleste andre har vel klubbhus tross alt.

henrik færevåg

over 20 år siden

henrik færevåg

Hei alle sammen. Utrolig morsom debatt.
Jeg tror jeg skylder meland hater å fortelle at han har tatt utgangspunkt i et innlegg som er skrevet for en stund siden.

Det betyr ikke at jeg ikke fortsatt elsker Meland og at lay-outen, utfordringen, opplevelsen og alt det andre gjør meg varm om hjertet hver gang jeg nærmer meg.

Men - i nøkternhetens navn må det legges til at Meland slik den har framstått i år ikke er blant Norges ti beste baner.

Det har flere grunner. Aller mest været som i store deler av året har gjort det umulig å kjøre med tungt maskineri på banen. I tillegg har vi blitt offer for både soppangrep og tunrapp-infestasjon, som jeg ikke er overbevist om er mulig å kvitte seg med, uten å anlegge nye greener.

Tunrapp i krypvein er forferdelige greier. Det betyr at du ikke får ekte rull lenger på putten. Det har vært greenene (tidlig i sesongen) som har vært Melands fremste varemerke. Vi følger greenkeepers arbeid med spenning.

Den største grunnen til at Meland har forfalt har også med været å gjøre. I og med laber greenfee pågang, har kostnader vært kuttet slik kloke økonomer gjør. Det betyr at vi sikkert vil ha et like fint overskudd i år som tidligere (rundt 500 000 tipper jeg), men vi har fått en merkbart dårligere bane.

Nå er det bare å håpe på at vi får et bedre år neste år, og at greenkeeper klarer å hente inn igjen det tapte, spesielt på greenene. Jeg kan ikke nok om det til å gi noen prognose.

Selv har jeg ikke fått spilt så mye golf i år som tidligere på grunn av arbeidet med ny nettavis (www.ibergen.no) , men av de banene jeg har spilt har Miklagard i år vært i en klasse for seg.
Fortsatt god debatt - om dette og andre tema.

PS. Snappy, ikke bry deg om kritikken. Du har helt rett. Jeg er ikke det mest populære medlemmet i Meland. På langt nær.:-)

snappy

over 19 år siden

snappy

Godt å se du tar det med godt humør, jeg gikk som sagt langt over streken...

Har spilt meland to ganger i år..

Første gang i år var P4-touren som gikk av stabelen tidlig i mai. Banen var bløt etter mye nedbør. På innspillet la jeg merke til at det ble helt svart rundt hullet på greenene. Dette kom av slitasje.

Det vi da si at greenkeeper hadde tatt en feil beslutning om klippe høyden på greene. Dette kan være et resultat av Melands eget skytt om de beste greenen i landet. Etter siste dag (søndag) la jeg merke til at treningsgreenen nærmest var svart, kansje litt overdrevet, men svært slitt.

Jeg personlig tror nok dette er den største grunnen til at meland i år ikke fremstår som den har gjort før.

Tror nok Greenen kommer jeg...

Selve bane er kul den, men det er utenfor banen det er ukult. Det er så ukult at en ikke slår med driver eller woods.

Jeg mener at på en bane der en kan bruke alle køllene, driver ofte, for alle vet at driver er viktig for å bli en god spiller. På Meland bruker jeg kun driver på hull 10, 12, 16. Dette er lite til å være en såpass lang bane.

Jeg mener ikke at alle baner skal være som Nes, der man kan bruke driver på hvert hull, men en mellom ting som f.eks Losby. Losby fremstår for meg som Norges Beste golf anlegg. Vestfold er jo også en bane som må tas med.

Så rangen: Rangen på Meland er noe som trekker ned. Med dette mener jeg mattene. Mattene må skiftes. Jeg personlig klarer ikke å varme opp der. Men takket være et genialt nærspills område er det en god erstattning.

Meland er en flott bane å se på, men straffer for mye. Dreneringen er også elendig. Skulle tro det ble gjort godt for arbeid med akkurat det med tanke beligenheten.

Vil rangere meland på en delt 9'ende plass med Sola Gk over Norske baner.

Meland er en av Norges beste baner... Trenger nye matter.... (Viktig)

En matte koste rundt 2000,-, dette skulle bli 2000*X, stemmer ikke dette Jimenez??

Det skulle bli et overskudd på 500.000 - 2000*X =

hehe

over 19 år siden

hehe

"Grunne til dette er at man finner bare 5 av 10 baller om mann slår den til skogs, dette godtar ikke The PGA Tour."
Dette sitatet er tatt fra Snappy sitt inlegg, hva faen er det du snakker om, har du peiling pA golf eller???

Jeg vil har en god forklaring pA hva du mener, PGA Tour dritter langt oppi hvor mange baller du mister, er det ikke mening nAr du er proff spiller at du skal ikke slA ballen ut i dritten, kanskje PGA Tour ikke godtar en som deg som har sikker 36 hcp. Jeg utfordrer hvem som helst her inne til A komme pA Meland GK A spille en runde. Jeg skal ha bevis pA at du klarer A spille denne banen under par, da skal jeg heller godta og si at denne banen ekke sA vanskeligt. Dere som har 4 i hcp og oppover har ingen rett A si en dritt om hvor lett eller vanskelig Meland Gk er.

"Til Jimenes, den har ikke x antall flotte utlslagsmatter, for 70 prosent av disse er ræva, dårlig matter og dårlige baller."

Sitatet er tatt fra Meland hater. hva faen er d du snakker om, du e faen meg helt tett oppi pappen. Det er sA dumt A se sAnne usaklige ting om utslags matter, hvem faen bryr seg om det?????
Er det ikke snakk om hvordan banen er?? IKKE RANGEN. Ikke kom her og tror du er noe nAr du e sA forbanne usaklig.

De som ikke liker Henrik FaerevAg. hva faen mener dere?? Dere kjenner han ikke engang. sA ikke sleng dritt om en person som dere ikke kjenner.

Jeg vil vite hvilken baner dere spiller?? Det hadde vaert veldig interessant A vite.

PS: IKKE SLENG DRITT OM EN BANE SOM ER BEDRE EN DEN DU SPILLER PA.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

lite tips til hehe....

dersom du forventer at folk skal være saklige, så bør det første du gjør være å endre på språket og tonen din.
Å banne og kalle alle dumme og tette i pappen er ikke så veldig mye mer saklig, synes du det?
Å si at man ikke kan uttale seg om banen uten å ha 4 i handicap er forøvrig noe av det dummeste jeg har hørt. Ca. 80 % av norske golfere har over 20 i hcp. med andre ord et stort flertall.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

hehe = Provokatør.

over 19 år siden

hehe = fjortis

snappy

over 19 år siden

snappy

Til hehe, The Poker King:

Du må huske på det at det ikke er så smart å være kjepp høy med tanke på hcp. Min beste runde på Meland er 75, to over. Har jeg sagt at denne bane er enkel ????, absolutt ikke. Du må huske på at det er ikke så mange på Meland som har under i 4 hcp, går ut fra at du har det siden du setter det som et mål for å uttale seg.

Grunnen til at jeg og andre kommenterte rangen var at Jimenez skrev i et innlegg over at den var flott, noe som jeg mener ikke stemmer.

Når jeg sier at PGA Tour ikke hadde godkjent banen for turnering på PGA Touren er svaret enkelt:

Dersom du ser på banene de spiller pga Tour på, finner du ingen ser du ikke finner ballen. For to år siden ville Tiger Woods vært langt over 90 slag dersom han ikke fant drivene sine, han var jo aldri i fairway. På meland der i mot,vanskelig å få birdie når man slår 3'dje slaget fra tee, da hjelper det liksom lite med gode rescue salg. Det slipper de på de banene, publikum hjelper nok mye, men ærlig talt. Jeg mener at en bane skal være slik at etter et litt dårlig slag, skal man kunne redde seg inn igjen med et fantastisk slag, eller spille seg ut å ta straffen.

Hørte forresten at Losby ikke fikk European Tour grunnet for ondulerte greener. Vet ikke om dette er fakta (Noen som kan bekrefte, avkrefte??), dersom dette stemmer sier jo det en del om standarden både ET og PGA-T setter.

Snakkes hehe

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Jeg er mildt sagt sjokkert om Meland har de samme gamle mattene, for de er virkelig katastrofe!

Nærspillsområdet på Meland er IKKE genialt slik en annen debattant skriver. Kan ikke være godt vant da.

Kongsberg har supert nærspillsområde, kan slå med wedger opp til 60-70 meter.

Kongsberghater

over 19 år siden

Kongsberghater

først: Meland er en krevende banen som avslører Kongsbergspilleres kunstige hcp på en grusom måte. Mattene kan diskuteres, her får du ialle fall ingen ekstrahjelp fra underlaget men må ha et presist balltreff på vei nedover i matta....
Nærspillområdet i Kgb kunne vært ok men det er nedoverbakke over alt. Det går jo av og til litt oppover og bortover også her i livet;-)
Ble tidligere bortvist for chip på puttinggreeenen. Det ble heldigvis åpnet for ifjor. Gratulerer!!!
Ser forøvrig at banetilstanden er fra juni måned, tydelig at man ikke gidder å informere spillerne om høstarbeidet som skjer på banen. Trist å måtte få dette servert først når en er i spill på banen. Dette er for dårlig!!!!!

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Hvis Bergen viser seg å være mer enn en filialby, og golf fortsatt viser en oppadgående kurve her i landet interessemessig, kommer en stor proffturnering til å bli arrangert på Meland i rimelig nær fremtid. Banen har alt som skal til, og litt til, for å bli en skikkelig test for virkelig gode golfere.
Jeg skulle personlig likt å se European Seniors Tour på banen, med Sam Torrance og Carl Mason m flere in action. Jeg så de eldre herrene spille British Open på Royal Aberdeen i sommer, det var stil og klasse over mye av det som ble prestert der borte. Og humør, noe som i ikke så rent liten grad synes å være mangelvare på European Tour og USA-tour'en, der steinansikter er tidens melodi.
Kvalifisering til British Seniors ble blant annet spilt på Newmachar, som har mye til felles med Meland. Der må man også være rett, der mister man også ballen dersom man havner utenfor spillefeltet, vel og merke når man ikke har forecaddies.
Enkelte synes å mene at jeg overdriver Melands kvaliteter. De har trolig rett. Men det legger jeg liten vekt på. Det er ikke faciten for andre jeg presenterer, men mine egne meninger. Jeg vet hva JEG er ute etter på en golfbane, Meland leverer varene for meg. Så enkelt er det. Det finnes andre baner som har "alt", Barsebäck, Tylösand Norra Banan, Forsbacka er tre gode svenske eksempler. El Saler er et godt spansk eksempel, i Skottland synes jeg Cruden Bay, Carnoustie, Crail og Royal Dornoch er "unbeatable", sammen med St. Andrews Old Course, selvsagt.
Holder mattene på Meland mål? Jeg vet ærlig talt ikke. Min oppvarming når jeg (alt for sjelden) er på Meland, består av en kopp kaffe på terassen. Poenget med omtalen av det som visuelt møter deg når du ankommer Meland, var at det beste gjenstår: For det er det å spille banen som er den store opplevelsen der ute.
Henrik Færevåg har spilt for lite i år. Til gjengjeld vil noen av oss mene at han har skrevet alt for mye på sitt nye nettsted. Mannen burde konsentrert seg om golf og sitt betydelige virke i banekomiteen på Meland GK. Men han har rett i at Meland i år ikke har vært så god som vi har blitt vant til å forvente. Det er ikke noen katastrofe. Også Pebble Beach har hatt vanskelige år.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

du lar det fortsatt ikke synke inn at meninger ikke uttales med "Sånn er det bare".......

del gjerne meninger, det er det forumet er her for, men regn med sure tilbakemeldinger når påstandene dine er nedlatende ovenfor andre baner, og andres meninger.

Jeg respekterer meningen din fullt ut, og dersom du leser dine egne innlegg, så vil du se at det bastante har blitt ganske mye tynnet ut enn i starten av tråden.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Jeg har den konsekvente holdning at man snakker for seg selv og står for egne meninger. Jeg ønsker ikke å påtvinge noen "rett" syn på ting og tang. Verden oppleves ulik av folk, glasset er halvtomt for noen og halvfullt for andre. Bastanthetsgraden i mine meninger er selvsagt ikke tynet ut, men jeg har måttet gå noen forklaringsrunder. Det er bare fint at anledningen bød seg til det.
Har noen spilt Haga GKs nysammensatte 18 hullssløyfe? Par 73 og godt over 6000 meter fra gult. Skikkelig bra. Og endelig gode greener der oppe langs Griniveien.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Jimenez:

Kult at du sier Halmstad gk's Norra er en bra bane. Jeg har spilt den bane over 30 ganger. Det er min favoritt bane i sverige. Dnne banen kan jeg ikke sammenligne med Meland..

Ser at du har et annet forhold til golf en det jeg har, jeg er turnerings spiller, og varmer opp, bruker mye tid på rangen hver dag. Å drikke kaffe på terassen funker rett og slett ikke for meg.

Jeg forstår at du har et annet forhold til golf en det jeg har....

For meg er som sagt ikke en golfbane der en går å slår jern på alle utslag, og til og med da med hjerte i halsen. Meland har en tendens til å sette opp banen jæv.. vanskelig, hvorfor???? Den er da vanskelig nok.

Andre dag på Dnb Nor i mai sto f.eks flagget på hull 3 til venstre midt i bakken.... E det mulig!!!!! Var pin high, spolte rett av greenen, lå i for green, puttet forbi hullet så chip, putt og putt. Er det slik de vil ha det.. Skal ikke si det var umulig, for det var faktisk folk som klarte par, men ærligtalt.. (Var nok litt raskere tidlig på dagen en sent).

Denne flagg plassereringen bele det rabalder av, hverken Meland eller NGF ville ta på seg skylden.... Jaja det er vel oss spillere da!!!

Skal sies noe godt om meland, skogen er på bedringens vei, det er mye bedre nå en for noen år siden.. Grunnen til dette er at iallefall noen i klubben synnest det er viktig å få ryddet opp langs kantene. Dette fører jo også til raskere spill på banen.. 6-7 timer i turnering er for mye, eller hva.

P.s: Nærspill's området på meland er mye bedre en det på Kongsberg.. Men et pitch område kunne de jo fått. Men det kommer etterhvert. Jeg er sikker på at nye matter er på plass neste år også, ellers blir jeg skuffet.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Hei Snappy: Mitt forhold til golf er at jeg mener sporten er guds gave til den mer oppegående del av menneskeheten. På første tee en solfylt morgen, sammen med gode venner, det kan ikke bli bedre. Eller en forventningenes kjøretur til din favorittbane, eller en oppsummerende øl eller et glass vin der dere diskuterer runden som var og ser hen mot runder som skal komme. As good as it gets!
Jeg spiller golf fordi jeg liker det. Jeg spiller golf der jeg liker det. Jeg spiller ikke ofte nok. Dessverre. Men når frekvensen ikke er så høy som man kunne ønske, betyr det at hver runde får et større innhold. Det igjen innebærer at golf i vakre, naturlige omgivelser blir en viktig bestanddel av selve opplevelsen. Også derfor er en runde på Meland ren og skjær sjelefred og mentalhygiene.
Jeg spiller ikke særlig bra. Begynte for sent til det. Hcp'et sirkler rundt 12. Men det er bra nok til at man innimellom treffer ballen og bra nok til at man forstår hvor sinnssykt bra gode golfere er. Hvor mye de trener, hvor sterkt fokus de må ha på prestasjoner i spillets allehånde faser. Det flotteste jeg ser, er et langt jern slått presist og riktig. Eller en bit Seve Ballesteros-magi rundt greenene. Unbeatable.
Norra Banan er aldeles fantastisk. Jeg er enig med dem som jevnlig kårer den til en av Europas beste baner. Nå jobbes det i Halmstad for å gjøre den enda bedre. Södra Banan er også en herlig golfbane, de to banene i Tylösand kler hverandre nesten like godt som de to flotte og utfordrende banene på Barsebäck eller juvelen ved Åmål, intenst vakre Forsbacka.
Har du først fått feeling'en for Meland, er det helhet, naturnærhet, hulldesign, stillhet og kultur som appellerer. Samt den helt ustyrlig fine spillbarheten. Meland er noe helt for seg selv. Synes jeg. Men mange andre baner er flotte, også norske. Hullplassering under konkurranser kan jeg ikke uttale meg om. Men det høres rart ut at ingen er villige til å ta ansvar for at ting ser ut slik de gjør. Det blir feil.
Det som imidlertid aldri blir feil, er å gå ut og spille golf.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Spilte den sammensatte sløyfen på Haga i forrige uke: 7 hull fra gul sløyfe, 3 fra blå sløyfe og 8 fra rød sløyfe. Det gjør at de har luket bort de hullene som har verst greener. Det var meget brukbare forhold, uten at det hjalp stort på spillet. Enig i at greenene har kommet seg. De var en katastrofe i våres.

hæ?

over 19 år siden

hæ?

Hvem bryr seg om HAGA. Det er ikke relevant i denne diskusjonen i det hele tatt.
Skjerpings!!

Snappy

over 19 år siden

Snappy

Jimenez:

Dette var andre boller, dette er hva jeg kaller bra lese stoff. Nå forklarer du hva du mener og du vekker noen tanker for meg også.

Grunnen til at jeg ikke trives på Meland. eller rettere sagt får en nervøs frysning nedover ryggen når jeg tenker på den er nok at jeg kun har spilt banen i turnering. Vil tro at den bane gir en annen natur opplevelse dersom den spilles på gøy. Merk: På gøy er ikke vondt ment!!

Min golf består i for mye trening, og for lite gøy.. Dette sier i allefall treneren min.. Gå ut å ha det gøy sier han... Det var jo derfor du begynte med golf!! Eller hva??

Etter Dnb Nor sa jeg til en en kamerat som også spilte der, at denne banen hadde vært perfekt til match play. Kunne ønske det hadde blitt arrangert noe slikt på meland en gang... Da blir det litt mer satsing osv.

Halvdan Svarte

over 19 år siden

Halvdan Svarte

Lå nå de stakkars bergenserne være i fred.
Bor du i Bergen har du tre valg: enten å bygge innendørs golfbane, spille golf i ei myr, eller å la være å spille golf.
Første alternativ er helt uaktuellt, og for mange er siste alternativ også uaktuelt.
Da gjenstår alternativet med myra.
Meland er tross alt 100 ggr bedre enn suppegryta de kaller Bergen GK. Der må man ha fallskjerm på ballen for å finne den igjen....

Kaksi

over 19 år siden

Kaksi

Skulle jeg spilt en av disse to banene, hadde valget vært lett! pebble beach så klart. Hadde heller slått på rangen på pebble, enn å spilt på Meland.

melandhater

over 19 år siden

melandhater

hehe, må du banne så mye, kaller meg usaklig, når du bruker alle banneordene i ordboken. Rangen er en vesentlig del av anlegget, og rangen SUGER! og det gjør du også!!!!

Losby

over 19 år siden

Losby

Tro Losby mistet ET pga. at bunkrene er for langt fra greenene. de er ikke nok i spill

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her