Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er det mulig???

latterlig

over 20 år siden

latterlig

Er det mulig å ha en hardere bane med skeivere greener enn nes?

alt var steinhardt!!!(#%/#%/&¤)....

greit på driven men et helvete inn til greenen.. fine greener ellers men hvem idiot av en kloss satt flaggene????? 15 og 18 for og nevne noen..

de fleste var greie men er det slik at vi i norge ikke klarer og sette 18 rettferdige pinneplasseringer??

gikk på hcp, så meningene mine er ikke basert på dårlig spill:)

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Ja, så bra da. Hvis du gikk på Hcp, så regner jeg med at du ikke er mer enn 3-4 slag over par, og det er jo greit.

Ellers er jeg ikke helt enig i uttrykket ditt: "18 rettferdige pinneplasseringer"...

En bane bør feks settes opp med 6 enkle/lette, 6 normale og 6 "tøffe" pinner. Så hvis det bare var 15 og 18 som var "tøffe" så kan det jo ikke være så gæli?!

Uansett, greenen på 15 kan være tricky... Oppoverslag, med kort kølle, og green som heller mot deg... kan fort bli mye backspinn av det ja, og da kan fort putten/chippen bli laaang på neste slag.

Velvel, lykke til i morgen. Håper du ikke får så mye å banne for da!

Men....

over 20 år siden

Men....

På hull 15 sto flagget sånn at hvis man misset en 1m putt fra oversiden 20 cm lang, så skøt den fart og trillet nesten ned i bunkeren!!! Det er ikke rettferdig. Og hull 18 sto 4 m inn på green, greenen er opphøyd og man spiller hullet i medvind! Og ikke nok med det så sto flagget midt i en bakke! Dette er ikke bra!
Var også litt tvilsomm plasering på hull 14, 16 og 17, men de gikk å putte på.

Disse som setter opp pinnene burde snart ta et hint! Hver eneste turnering jeg spiller er det noen tragiske pinneplasseringer. Som på A-touren på Norsjø var det samme problemet på hull 8 og 17.... Det blir ikke fair!

Utrolig at det ikke gjøres noe med det, så slipper man klager på hver eneste turnering!!!

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Fair&fair, er det ikke det samme for alle?

Har sett mange baner som under turneringer har pinner i bratte - alt er relativt - bakker osv, ikke moro, men litt moro uansett!

En ekstra utfordring!

Og de gode putterne skal vel også ha litt fordeler?

tak, oslo

over 20 år siden

tak, oslo

Mulig jeg ikke har skjønt noe som helst,men er det ikke likt
for alle da?

ikke likt...

over 20 år siden

ikke likt...

Det er ikke likt for alle, det favoriserer ingen, bare de som har flaks... Det favoriserer ikke de som er gode til å putte når man slår en god putt som ruller tilbake til det stedet du står 15 m unna flagget! ER det rimelig at man skal få en 16m oppoverputt for at man misser en m putt nedover? Skal man bli straffet for å slå et slag 2m høyre om flagget på hull 18? Eller om inspillet er 5m lang rett over flagget på hull 15? NEI NEI NEI!

Det er ingen i Norge som er så gode at de kan kontrollere ballen så bra, ingen i verden egentlig, så hvorfor gjøre det så vanskelig?

Terje

over 20 år siden

Terje

Enig med at slik hullplassering er latterlig.

Å plassere flagget i en bakke, eller tett inntil en bakke slik som det er beskrevet på nes er jo å gjøre golf om til bingo, og det er ikke noe morsomt å hverken spille eller se på.

Det er greit at man sette flagget på en slik måte at man risikerer litt hvis man prøver å gå etter det, men det bør være iallefall en meter eller 2 med noenlunde flatt underlag rundt hullet.

Men en god golfer setter jo alltid innspillet nedenfor flagget slik at man har en oppover putt for birdie ;)

78 runde

over 20 år siden

78 runde

Enig med at 15 var tøff. Men sånn er golf , alle spillte til det samme flagget så , det er ikke noe klage på , spill hullet og ta den scoren du får på hullet med et smil. Jeg selv 3 puttet.
Men 18 var en krevende plassering. men bra.

Hilsen

78 spiller
skuffet men da er det bare og trene mere.

Pontius Pilatus

over 20 år siden

Pontius Pilatus

Høhh... Er ikke banen rettferdig ??
Flyttet de flaggene mellom ballene ?????
Eller var det likt for alle. I så fall har jeg vanskeligheter med å forstå argumentet "ikke rettferdig"
Du burde heller kalle det "for vanskelig for de dårligste i feltet"
Pyse

golfer

over 20 år siden

golfer

la merke til at nesten ingen hadde dårligere en par på hull 15 av de som klarte cutten. Det var noen unntak da. så kan da ikke verdens vankligste plassering. Men hvis du ikke er smart og bommer på feil side så det din egen feil.

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Så raske som greenene var på Nes igår, skal de ikke ha de flaggplasseringene. Jeg hørte om en som 5-puttet på 18 green, og han er blant våre beste proffer.

På 15 hadde jeg selv en 5meter på skrå som rant av green, og snakket senere med en som opplevde det samme.
Sånn skal det ikke være.

helt enig!!!

over 20 år siden

helt enig!!!

Den personen som satt flaggene igår må ha glemt brillene hjemme.. Skjønner ikke at det er mulig..!?

Skjerp dere Nes......................

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Til info(så vidt jeg vet), så er det ikke Nes som har satt pinnene, men representanter for p4-touren...

Hvis dere absolutt må skyte noen, så skyt ihvertfall riktige personer! :)

Rob

over 20 år siden

Rob

P4 tour Nes... det klages over feil flaggplasseringer, spillestopp pga regn, sen resultatservice på nettsidene... Skjønner ikke at noen engang gidder å arrangere turneringer for en sånn gjeng med pyser og sytefanter.

Hvis dere virkelig syns det er så ille, hvorfor gidder dere stille opp? Med de krav dere stiller til en liten golfturnering i Norge skjønner jeg jo at dere nok hører hjemme på mer proffe turneringer...

regelboken

over 20 år siden

regelboken

Jeg har nå sett i regelboken og konsultert med dommere og vi har kommet frem til at turneringen på nes ikke kunne avbrytes sånn som de gjorde. Når noen har startet en runde har de rett til å spille ferdig med tanke på penger og order og merit. Tenker da spesielt på spillere som orveland som missa cutten. Han hadde i allefall en mulighet til å få noen nordic leage poeng, som er viktige.

SYND!!!

over 20 år siden

SYND!!!

JA SYND FOR ORVELAND, BRA FOR MEG!!!!!!

b

over 20 år siden

b

Er det ikke sånn at de som KAN spille godt blir favorisert på en vanskelig bane, tro. De som ikke er så gode men tror selv at de er gode får seg en liten en når banen begynner å bli litt tøff.

Spill banen som den er og slutt å sutre - det er alltid dine valg og ditt spill som er avgjørende. Er du heldig når du får et dårlig slag så har du ligget i en divot og kan skylde på den ellers er det dine vurderinger ligger til grunn for din score......

Hull 18

over 20 år siden

Hull 18

For oss som så ham som 5-puttet på 18 på nært hold, er det helt utrolig om noen legger skylden på flaggplasseringen. Han hadde en grei mulighet til par, men puttet seg helt bort. Og tar jeg ikke helt feil var det samme tilfellet for flere av dem som skriver inn og klager på hull 15 også.

Gå hjem og tren!

eeehh..

over 20 år siden

eeehh..

hull 18: lol

Til Hul 18

over 20 år siden

Til Hul 18

Skulle gjerne ha trent på slike putter som jeg hadde på det 15.
Problemet er bare at de ikke har anlagt en puttinggreen i 75 graders helling på min hjemeklubb.

Speedway

over 20 år siden

Speedway

Den gangen jeg flyttet hjem etter mange år på andre siden av kloden synest jeg norske langhårete treige greener var helt pyton å putte på. Kun Miklagard (på en god dag) var i nærheten av å ha samme greenhastighet som jeg var vant til.
Tok meg 3 år å ikke føle misnøye med norsk greenstandard.

Nå endelig begynner noen klubber her å få til raske harde greener. Nes er bare deilig. Vanskelig for noen, men midt i blinken for meg.
Ser ut som de fleste deltagerne aldri har tenkt over at de må ta hensyn til helling på greenene når de spiller inn ballen. Observerer også at det er ytterst få som har lært seg å lande ballen utenfor greenen for å stoppe farten så den ruller fint innpå.
Banen på Nes viser bare hvor umodne norske golfere er spillemessig, og etter noen av surve-innleggene her står det også tydeligvis dårlig til med mentaliteten.
Men jeg er faktisk enig med forrige innlegg, det skulle vært bedre muligheter til å trene på raske greener. Selv tar jeg turen til Miklagard 1-2 ggr i uka for å holde touch'en vedlike. Tyrifjorden har heller ikke så værst hastighet.
Må bare si til dere som ikke har grepet på raske greener: Planlegg puttinga fra FØR du spiller inn på greenen, og ikke prøv på det umulige.
Banen ligger der helt lik for alle. Det er den intelligente OG dyktige som vinner.
Og til eventuelle mobbere som lurer på hvorfor ikke JEG vinner: Jeg er ikke dyktig nok med driver og jern.

Til Speedway

over 20 år siden

Til Speedway

Jeg vet ikke om de spillte på Nes eller ei. Men når en av våre aller, aller beste golfspillere, Morten Hagen, skriver ett brev til TK og klager på flaggplasseringen, skjønner vel alle, bortsett fra du, at det er noe galt med den.

Jeg slo ballen 5 meter fra pinnen til venstre, den var 2 m forbi.
Den rullet av greenen.
Når jeg kommer inn snakker jeg med den beste juniorspilleren som var med i turneringen. Han puttet fra forkant og opp mot hullet. Ballen hans var helt oppe, for så å rulle ned tilbake.
Hvis ikke det er en dårlig flaggplassering, så lurer jeg fælt på hva en dårlig flaggplassering er.

Niels

over 20 år siden

Niels

Brilliant innlegg Speedway!

ødfbslkmm

over 20 år siden

ødfbslkmm

Ballen kan ikke ha vært helt oppe ved flagget for så å rulle tilbake. Den må ha vært ihvertfall 1m - 1.5m kort. Det er fortsatt ikke rettferdig at den skal rulle helt tilbake, men det er en dårlig putt.

Kanskje Morten Hagen var litt sur fordi han hadde spilt dårlig så derfor var han litt ekstra irritabel! Han var ihvertfall veldig fornøyd med pinnene på søndag da han spilte 67.

Speedway skjønner ikke...

over 20 år siden

Speedway skjønner ikke...

Har du spilt Nes? jeg tror ikke d... Det er ikke mulig å rulle et slag inn på den greenen, da ruller bare ballen ti samme sted som hvis man slår inn et slag me spinn! Det er veldig fint for deg at du liker raske greener, men du har tydeligvis ikke peil på det du snakker om... du får prøve å få bra nok HCP til å spille noen p4-tourer da, så skal du få se noen flaggplasseringer du ikke liker ;)

antiSpeedway

over 20 år siden

antiSpeedway

Bra innlegg.
Snakket med den lokale proen som sa at greenene var for kjappe for plaggplasseringene.

rettelse

over 20 år siden

rettelse

flaggplasseringene* så klart.
Silly me

Argus

over 20 år siden

Argus

Jadda jadda, er alltid noen som må ha noe å skylde på fordi de spiller dårlig.
Med elendige 68 og 67 som bestescore på de to rundene har nok banen vært helt umulig å spille.
Jeg kjenner godt både min tidligere klubbkamerat Christian Nilson og treneren hans Henri Reis (som også trener Annika). Herlig at han vant, men jeg skjønner hvorfor. Svensk golf er organisert som idrettslag og ledes av idrettsmennesker mens norsk golf er bissnissenheter som ledes av snobbete hobbyøkonomer. Mens norske trenere bare er opptatt av sving, trener svenskene på alle typer av vanskeligheter, taktikk, og ikke minst mental trening.
Ikke rart mange nordmenn snubler når det begynner å bli vanskelig. Dere er jo totalt uforberedt. Nå må dere vokse ut av sleskapsrundementaliteten og begynne å tenke prestasjon.
Kanskje på tide at det blir flere "umulige" flaggplasseringer fremover, så får de beste en følelse av hvordan det er å spille golf i større sammenhenger, og de nest beste får noe å strekke seg etter.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her