Runar Nyrud
Til Ballerudgolfer: er du sikker på at webmaster har slettet det ? Hvis du går inn på gjesteboka så ligger det et kritisk innlegg som omfatter det du snakker om, skrevet 15 mai av Bjarne Freidem. Hvis det hadde vært hensikten å "pynte" på, hvorfor er da dette ikke fjernet ? Det er jo faktisk noe som heter tekniske problemer også.... uten at jeg skal påstå noe..... Etter min mening burde hele gjesteboken vært fjernet, da jeg synes at det er tåpelig med en "skryte / klagebok" på klubbens websider. Det burde heller være forbeholdt diskusjonssider som her.
Som medlem av Kongsberg er jeg vel ikke helt objektiv men uansett:
Jeg synes Kongsberg er en meget god bane. Banens første leveår har banen hatt nybegynnerproblemer, men tross alt har den vært meget bra sett i forhold til alder.
Banen har vært "satt opp" lett, ingen tvil om det. MEN det er forandringer på gang... Det er en banekomite som NÅ er endret endel på klippingen, dette er nå "i kraft" feks. på hull 9, hvor det er "bredt" frem til bunkere, men så smalet inn. Tanken bak regner jeg med er at hvis man skal slå langt, så skal du også slå rett, eller så skal du "straffes". Hull 10: man svinger fairway litt vekk fra vannet mot venstre bunker, og så smaler det av mot enden av vannet. Jeg regner med at man da skal "tvinge" big-hitterene til enten å gå over vannet, eller måtte være tett på. DETTE ER MIN VURDERING !! OG så er det smak og behag da....... Uansett, jeg tipper at det nye oppsettet gjør at man må være mer presis hvis man skal være lang eller frekk.... hvis du skjønner. Man vil forhåpentlig bli belønnet for gode og straffet for dårlige slag. OG jeg advarer: hold deg unna roughen nå, den er nådeløs mange steder. UANSETT det er jo såpass bredt, ihvertfall hvis man regner med semiroughen at man skal jo ha en god sjans til å unngå det da...... Hvis du ikke er for tøff på linjene.....
I hele fjor prioriterte man greenene, da man hadde endel problemer fra vinteren 01/02. Dessverre går dette ut over andre ting. Man får svi for det LITT i 02/03, dog synes det som Ballerudgolfer har klart å treffe det meste av problemer.
Jeg spilte ca 45x18 hullsrunder og ca 15x9 hullsrunder i 2002 og har spilt 8x18 og 6x9 hull hittil i 2003: og her er min ydmyke vurdering:
Vurderingen er selvsagt "farget" av mine spillelengder / strategi på hullene. Jeg nevner, kanskje uten betydning, at jeg har 7 i hcp, og at jeg ikke slår jævlig langt. Ca 200-210 meter med driver, ca. 150 med 5j.
Hull 1: Endel flekker med lite gress, men stort sett greit. Green er bra, litt minus helt til venstre, som er luftet og resådd.
Hull 2: Noe flekkevis dårlig, spess. foran venstre bunker. Green er bra, hærvek (noen som har kjørt moped på green) begynner å bli mindre synlig, og bedre å putte fra. Det er helt på venstre side av greenen.
Hull 3: Endel flekker, blir noe vått, men ikke i mitt "landingsfelt". Dette har, etter min mening, vært en av de 3 "minst bra" fairwayene, det blir gradvis bedre utover, men vinteren pleier av en eller annen grunn til å være slem på dette hullet. Grunnforhold ?
Hull 4: Her har det vært "store" problemer ved regnvær. Årsaken er grunnmessig, men man har nå gravd opp og fått forhåpentlig rettet på dette, det har sett bra ut i det siste. Sårene etter gravingen må selvsagt bli borte før det blir helt bra, men her er det selvsagt fri dropp. De små problemene som har vært på green er nå borte.
Hull 5: Noe småttri finner man sikkert, men stort sett bra her.
Hull 6: Helt greit, noe flekker fra fairway bunker til "kort av green" bunker på høyre. Ombyggingen av den store fairwaybunkeren ble ferdig i 2002, og ser nå mye bedre ut og nærmer seg "perfekt". Litt vått foran rød tee, men det er i semirough og få meter foran tee så der er man vel ikke så ofte.....
Hull 7: Tanken bak "ombyggingen" her er vel trolig: Mange trær er fjernet da green 7 og tee 8 har fått for lite sol. Man måtte dra opp endel røtter bak greenen, noe som lagde MASSE "søl" og man har derfor valgt å legge ferdigtorv her for å raskt få opp kvaliteten. Jeg TIPPER at man velger å klippe gresset kort ned mot vannet slik at for korte slag straffes hardt. Greenen har blitt veldig bra særlig etter siste "skjæring".
Hull 8: Problemer med tee, men ikke noe problem å spille derfra, selv om det visuelt ikke er SÅ veldig pent. Noen flekker enkelte steder her også, et lite område v/ renne blir litt vått enkelte ganger. Greenen er bra. Litt tynt gress rundt green enkelte steder.
Hull 9: Stor sett bra. Bunkere har fått en velfortjent opprensk av kanter den siste uken. Ingen problemer med vann.
Hull 10: Stort sett bra, kanskje litt tynt rundt ca. 100 meter ?
Hull 11: Denne greenen "hang" litt igjen i år, men etter "hullpipelufting", dressing, resåing så er det mye bedre, og nærmer seg de andre.
Hull 12. Ganske bra, noen flekker henger igjen, men normalt ikke noe problem. Hadde litt vannproblemer i bunn av bakken, men dette ble rettet i fjor, og sårene har nå grodd stort sett bra til, selvom noe småttri gjenstår. Dette henger sammen med "problemene" på hull 15. Nedre del av greenen er dårlig, og har blitt resodd. Flagget har vært til venstre eller på midten i hele år. Dette er etter min menig en feil designet green, men det er jo bare min mening. Noe sår på fairway i bakken også.
Hull 13. Her er det for dårlig med gress. Det er etter "min teori" 2 årsaker. 1) hullet er slik at det ligger mange på et lite område etter utslaget, ergo får man en stor "samlig" av divotsreprasjoner. OG man har trolig problemer med vann fra skråningen til venstre, det ser ut som dette gjør at vinteren dreper endel av fairwayen hvert år. Green er bra.
Hull 14: Bunkerene skulle vært, som kanskje andre stender på banen også, rensket opp kanter på. MEN det er vel kanskje mest visuelt ? Greenen er bra, noen småflekker er resådd osv.
Hull 15: Bra helt frem til svingen. Stort sett ganske bra frem til ca. 130 meter til front green. Derfra og inn er det ikke så bra MEN det er stor fremgang fra 2002 da man fikk fixet på de store vannproblemene man hadde der. Her trengs det bare litt mer dressing og skjæring og sol og sommer... ;-)
Hull 16: Bra, noen småflekker, spesielt helt ut på tuppen, men da er man tøff mot vannet hvis man legger seg dit, noe som etter min mening er unødvendig... Litt småttri opp mot bunkeren til høyre også ? Vann ikke noe problem, og greenen er bra.
Hull 17: Helt ok. Et lite vått området like etter man kommer av veien, MEN dette er jo en par 3 hull, og da skal man jo ikke være der... Dessuten er det bra med gress der, og ikke noe problem å droppe.
Hull 18. Bra, helt frem til veien. Derfra og opp er det for dårlig. Jeg har ikke funnet ut hvorfor det skal være så vanskelig å få en skikkelig fairway her... Ikke det at det er noe problem å spille derfra, men.... Det skal etter min mening ikke være slik..... Litt vått v/150, greenen er bra.
Denne vurderingen er selvsagt laget etter min hukommelse, og jeg garanterer selvsagt ikke at jeg har ikke har glemt noe.
Jeg er jævlig sær når det gjelder golfbaner. Jeg har IKKE noe imot at banene må "bli modne" hvis man jobber planlagt videre for å bli bedre. I min vurdering her er jeg pirkete. Det er IKKE noe problem å spille fra de stedene jeg har vurdert som mindre bra, hvis man ikke er uheldig å landet på et ekstra dårlig sted / divot e.l. Sett i forhold til andre baner jeg har besøkt så har Kongsberg ikke noe å skamme seg over, tvert imot.
Klubben har ikke "lomma full av penger" og har valgt å betale hardt ned på gjeld, og har kanskje skrudd utgiftene litt for langt ned ?? På den annen side: man skal overleve, og det er vel kanskje bedre å være litt på den sikre siden, i stedet for å gå konkurs som andre klubber.
Jeg vet helt klart at det har kommet forslag om fra enkelte medlemmer om å lage en dugnadsgruppe som feks. kan reparere divots, teesteder osv.
Klubben burde bli flinkere til å opplyse på første tee om "hva skjer på banen i uke xx", klippehøyder osv.
Gjelder for hele banen: må ut å fixe divot's litt oftere, men ikke noe stor problem... ennå....
Jeg synes det er litt dumt av klubben å "skryte" at de ble kåret til "årets golfbane" tidligere. Golfbanen er bra, det er det ingen tvil om, men det begynner å bli litt "gammelt nytt" synes jeg. Klubben var MEGET heldig vinteren 00/01, og hadde et KJEMPE år 2001. Det var vel også dette året klubben ble kåret. Nå har "hverdagen" kommet, og man har ikke vært så heldig med været.
Våren 2003 var veldig våt, banen rakk ikke å absorbere vannet før nye regnbyger kom, og var derfor frem til midt av mai så våt som jeg aldri har sett den før. Man burde vel kanskje ha stengt den enkelte ganger ? Men uansett, det vannet er vekk nå.... ;-)
Jeg er bare vanlig medlem av Kongsberg, og har aldri hatt noe verv i klubben / banen.
Vurdering av de enkelte hull, kvalitet, for mye dogleg / for lite osv, begir jeg meg ikke ut på. Jeg liker banen veldig godt. OG hver gang jeg kommer hjem fra utebane så blir jeg minnet på dette. Ja - jeg er Kongsberg "fan", men det er mange gjester også. MEN Kongsberg, som mange andre baner, har sine utfordringer.
Dette ble mye.... jeg er bare litt angasjert så.......