Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kongsberg-propaganda

Ballerudgolfer

over 21 år siden

Ballerudgolfer

Etter et besøk tidligere i vår på Kongsberg golfbane fant jeg tilstanden særlig på greenene så dårlige at jeg bemerket det i gjesteboka. Synest ikke det sto i stil til greenfeeprisen.
I helga var jeg imidlertid en tur på Kongsberg igjen og gikk en greenfeerunde på det som i fjor vart kåret til norges beste bane.
Bortsett fra 3-4 stykker var greenene blitt ganske bra, så jeg angret litt på at jeg skrev innlegget tidligere i vår. Jeg klikket meg derfor inn i gjesteboka igjen for å "rette opp intrykket".
Men hva ser jeg, jo det kritiske innlegget mitt var elegant fjernet av webmaster.
Dette er toppen på snobberi. Kampen om greenfeegjestene er så hard at man tyr til ensidig propaganda for å lure til seg godtroende golfere.
Ingen vits i å bruke gjesteboka til Kongsberg lenger for å få intrykk av banen.
Forresten så er banen likevel i ferd med å gå i oppløsning. Mange av fairwayene er hullete og mangler gressvekst. Fikk mange vanskelige slag fordi ballen lå nedi hull på fairwayene. Delikate korte innspill var et mareritt.
Forstår ikke hvorfor banen prioriterer å lage fairway på baksiden av hull 7 som ikke er i spill engang mens fairwayene ser ut som hardtråkka jordvoller.

S(k)arping

over 21 år siden

S(k)arping

Henger meg på at Kongsberg har fått overdrevent mye skryt de siste åra. Banene er svært lettspilt og skrytet kommer vel derfor fra to kategorier 1) spillere som ofte får en god score og opplever derfor banen som positiv. 2) spillere som ikke har peiling på golf og tror golf bare går ut på å gå tur i skog og mark.

Så fort det kommer noen dråper vann er banen uspillbar, dreneringen, spesielt første 9 er patetisk og sikkert opphavet til de mange av de problemene ballerudgolferen snakker om.

Jeg er også lei av å høre om hvor lang banen er, tull, man har "knikset" inn så mange rarer doglegger at banen i virkeligheten spiller relativt kort ved at man kutter over dogleggen uten risiko.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Til Ballerudgolfer: er du sikker på at webmaster har slettet det ? Hvis du går inn på gjesteboka så ligger det et kritisk innlegg som omfatter det du snakker om, skrevet 15 mai av Bjarne Freidem. Hvis det hadde vært hensikten å "pynte" på, hvorfor er da dette ikke fjernet ? Det er jo faktisk noe som heter tekniske problemer også.... uten at jeg skal påstå noe..... Etter min mening burde hele gjesteboken vært fjernet, da jeg synes at det er tåpelig med en "skryte / klagebok" på klubbens websider. Det burde heller være forbeholdt diskusjonssider som her.

Som medlem av Kongsberg er jeg vel ikke helt objektiv men uansett:

Jeg synes Kongsberg er en meget god bane. Banens første leveår har banen hatt nybegynnerproblemer, men tross alt har den vært meget bra sett i forhold til alder.

Banen har vært "satt opp" lett, ingen tvil om det. MEN det er forandringer på gang... Det er en banekomite som NÅ er endret endel på klippingen, dette er nå "i kraft" feks. på hull 9, hvor det er "bredt" frem til bunkere, men så smalet inn. Tanken bak regner jeg med er at hvis man skal slå langt, så skal du også slå rett, eller så skal du "straffes". Hull 10: man svinger fairway litt vekk fra vannet mot venstre bunker, og så smaler det av mot enden av vannet. Jeg regner med at man da skal "tvinge" big-hitterene til enten å gå over vannet, eller måtte være tett på. DETTE ER MIN VURDERING !! OG så er det smak og behag da....... Uansett, jeg tipper at det nye oppsettet gjør at man må være mer presis hvis man skal være lang eller frekk.... hvis du skjønner. Man vil forhåpentlig bli belønnet for gode og straffet for dårlige slag. OG jeg advarer: hold deg unna roughen nå, den er nådeløs mange steder. UANSETT det er jo såpass bredt, ihvertfall hvis man regner med semiroughen at man skal jo ha en god sjans til å unngå det da...... Hvis du ikke er for tøff på linjene.....

I hele fjor prioriterte man greenene, da man hadde endel problemer fra vinteren 01/02. Dessverre går dette ut over andre ting. Man får svi for det LITT i 02/03, dog synes det som Ballerudgolfer har klart å treffe det meste av problemer.

Jeg spilte ca 45x18 hullsrunder og ca 15x9 hullsrunder i 2002 og har spilt 8x18 og 6x9 hull hittil i 2003: og her er min ydmyke vurdering:

Vurderingen er selvsagt "farget" av mine spillelengder / strategi på hullene. Jeg nevner, kanskje uten betydning, at jeg har 7 i hcp, og at jeg ikke slår jævlig langt. Ca 200-210 meter med driver, ca. 150 med 5j.

Hull 1: Endel flekker med lite gress, men stort sett greit. Green er bra, litt minus helt til venstre, som er luftet og resådd.

Hull 2: Noe flekkevis dårlig, spess. foran venstre bunker. Green er bra, hærvek (noen som har kjørt moped på green) begynner å bli mindre synlig, og bedre å putte fra. Det er helt på venstre side av greenen.

Hull 3: Endel flekker, blir noe vått, men ikke i mitt "landingsfelt". Dette har, etter min mening, vært en av de 3 "minst bra" fairwayene, det blir gradvis bedre utover, men vinteren pleier av en eller annen grunn til å være slem på dette hullet. Grunnforhold ?

Hull 4: Her har det vært "store" problemer ved regnvær. Årsaken er grunnmessig, men man har nå gravd opp og fått forhåpentlig rettet på dette, det har sett bra ut i det siste. Sårene etter gravingen må selvsagt bli borte før det blir helt bra, men her er det selvsagt fri dropp. De små problemene som har vært på green er nå borte.

Hull 5: Noe småttri finner man sikkert, men stort sett bra her.

Hull 6: Helt greit, noe flekker fra fairway bunker til "kort av green" bunker på høyre. Ombyggingen av den store fairwaybunkeren ble ferdig i 2002, og ser nå mye bedre ut og nærmer seg "perfekt". Litt vått foran rød tee, men det er i semirough og få meter foran tee så der er man vel ikke så ofte.....

Hull 7: Tanken bak "ombyggingen" her er vel trolig: Mange trær er fjernet da green 7 og tee 8 har fått for lite sol. Man måtte dra opp endel røtter bak greenen, noe som lagde MASSE "søl" og man har derfor valgt å legge ferdigtorv her for å raskt få opp kvaliteten. Jeg TIPPER at man velger å klippe gresset kort ned mot vannet slik at for korte slag straffes hardt. Greenen har blitt veldig bra særlig etter siste "skjæring".

Hull 8: Problemer med tee, men ikke noe problem å spille derfra, selv om det visuelt ikke er SÅ veldig pent. Noen flekker enkelte steder her også, et lite område v/ renne blir litt vått enkelte ganger. Greenen er bra. Litt tynt gress rundt green enkelte steder.

Hull 9: Stor sett bra. Bunkere har fått en velfortjent opprensk av kanter den siste uken. Ingen problemer med vann.

Hull 10: Stort sett bra, kanskje litt tynt rundt ca. 100 meter ?

Hull 11: Denne greenen "hang" litt igjen i år, men etter "hullpipelufting", dressing, resåing så er det mye bedre, og nærmer seg de andre.

Hull 12. Ganske bra, noen flekker henger igjen, men normalt ikke noe problem. Hadde litt vannproblemer i bunn av bakken, men dette ble rettet i fjor, og sårene har nå grodd stort sett bra til, selvom noe småttri gjenstår. Dette henger sammen med "problemene" på hull 15. Nedre del av greenen er dårlig, og har blitt resodd. Flagget har vært til venstre eller på midten i hele år. Dette er etter min menig en feil designet green, men det er jo bare min mening. Noe sår på fairway i bakken også.

Hull 13. Her er det for dårlig med gress. Det er etter "min teori" 2 årsaker. 1) hullet er slik at det ligger mange på et lite område etter utslaget, ergo får man en stor "samlig" av divotsreprasjoner. OG man har trolig problemer med vann fra skråningen til venstre, det ser ut som dette gjør at vinteren dreper endel av fairwayen hvert år. Green er bra.

Hull 14: Bunkerene skulle vært, som kanskje andre stender på banen også, rensket opp kanter på. MEN det er vel kanskje mest visuelt ? Greenen er bra, noen småflekker er resådd osv.

Hull 15: Bra helt frem til svingen. Stort sett ganske bra frem til ca. 130 meter til front green. Derfra og inn er det ikke så bra MEN det er stor fremgang fra 2002 da man fikk fixet på de store vannproblemene man hadde der. Her trengs det bare litt mer dressing og skjæring og sol og sommer... ;-)

Hull 16: Bra, noen småflekker, spesielt helt ut på tuppen, men da er man tøff mot vannet hvis man legger seg dit, noe som etter min mening er unødvendig... Litt småttri opp mot bunkeren til høyre også ? Vann ikke noe problem, og greenen er bra.

Hull 17: Helt ok. Et lite vått området like etter man kommer av veien, MEN dette er jo en par 3 hull, og da skal man jo ikke være der... Dessuten er det bra med gress der, og ikke noe problem å droppe.

Hull 18. Bra, helt frem til veien. Derfra og opp er det for dårlig. Jeg har ikke funnet ut hvorfor det skal være så vanskelig å få en skikkelig fairway her... Ikke det at det er noe problem å spille derfra, men.... Det skal etter min mening ikke være slik..... Litt vått v/150, greenen er bra.

Denne vurderingen er selvsagt laget etter min hukommelse, og jeg garanterer selvsagt ikke at jeg har ikke har glemt noe.

Jeg er jævlig sær når det gjelder golfbaner. Jeg har IKKE noe imot at banene må "bli modne" hvis man jobber planlagt videre for å bli bedre. I min vurdering her er jeg pirkete. Det er IKKE noe problem å spille fra de stedene jeg har vurdert som mindre bra, hvis man ikke er uheldig å landet på et ekstra dårlig sted / divot e.l. Sett i forhold til andre baner jeg har besøkt så har Kongsberg ikke noe å skamme seg over, tvert imot.

Klubben har ikke "lomma full av penger" og har valgt å betale hardt ned på gjeld, og har kanskje skrudd utgiftene litt for langt ned ?? På den annen side: man skal overleve, og det er vel kanskje bedre å være litt på den sikre siden, i stedet for å gå konkurs som andre klubber.

Jeg vet helt klart at det har kommet forslag om fra enkelte medlemmer om å lage en dugnadsgruppe som feks. kan reparere divots, teesteder osv.

Klubben burde bli flinkere til å opplyse på første tee om "hva skjer på banen i uke xx", klippehøyder osv.

Gjelder for hele banen: må ut å fixe divot's litt oftere, men ikke noe stor problem... ennå....

Jeg synes det er litt dumt av klubben å "skryte" at de ble kåret til "årets golfbane" tidligere. Golfbanen er bra, det er det ingen tvil om, men det begynner å bli litt "gammelt nytt" synes jeg. Klubben var MEGET heldig vinteren 00/01, og hadde et KJEMPE år 2001. Det var vel også dette året klubben ble kåret. Nå har "hverdagen" kommet, og man har ikke vært så heldig med været.

Våren 2003 var veldig våt, banen rakk ikke å absorbere vannet før nye regnbyger kom, og var derfor frem til midt av mai så våt som jeg aldri har sett den før. Man burde vel kanskje ha stengt den enkelte ganger ? Men uansett, det vannet er vekk nå.... ;-)

Jeg er bare vanlig medlem av Kongsberg, og har aldri hatt noe verv i klubben / banen.

Vurdering av de enkelte hull, kvalitet, for mye dogleg / for lite osv, begir jeg meg ikke ut på. Jeg liker banen veldig godt. OG hver gang jeg kommer hjem fra utebane så blir jeg minnet på dette. Ja - jeg er Kongsberg "fan", men det er mange gjester også. MEN Kongsberg, som mange andre baner, har sine utfordringer.

Dette ble mye.... jeg er bare litt angasjert så.......

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Jeg er også medlem på Kongsberg.
Spiller ikke i nærheten like mye som Runar og har derfor heller ikke samme hc som han.
Syntes vel at Runar er vel mye kritisk, slik som også de andre inleggene før han.
Har spilt 4 andre baner så langt i år og mitt inntrykk er at kongsberg også i år kan skilte med den beste banen så tidlig på sesongen.
Dette har jeg også fått bekreftet av andre som har spilt langt flere baner enn meg.
Syntes det virker som om det er noen som er misunnerlige på at noen baner som ikke koster 100 millioner også kan få det til......

Lille meg

over 21 år siden

Lille meg

"Tidlig på sesongen"... Hmm. Vi er 2/5 inne i sesongen, dessverre... Sola har snudd, og snart starter de vel å spille den ultrateite låta med "...kulda kommer i september..." på radioen... Æsj, nå blei jeg deppa...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Til Thomas:
Jeg refererer meg selv: "I min vurdering her er jeg pirkete. Det er IKKE noe problem å spille fra de stedene jeg har vurdert som mindre bra, hvis man ikke er uheldig å landet på et ekstra dårlig sted / divot e.l. Sett i forhold til andre baner jeg har besøkt så har Kongsberg ikke noe å skamme seg over, tvert imot."

Man SKAL være kritisk, man skal ALDRI være helt fornøyd, da blir man aldri bedre. Når jeg spiller en god runde, så er jeg veldig fornøyd, men jeg er ikke helt fornøyd, det er bestanding noe som kunne vært gjort bedre. Jeg er pirkete i min vurdering, hvorfor ? For å påpeke områder man kan bli bedre på. MEN Kongsberg er i bra stand, en fryd å spille.

Gleder meg til i morgen, en ny runde på Kongsberg.....

Når jeg leser "Skarping's" innlegg så bare ler jeg litt. Det er et skudd så langt utenfor mål at det er latterlig. Sarping er han vel kanskje, men skarp er han ikke i det innlegget.

S(k)arping

over 21 år siden

S(k)arping

Hei Runar !
Først ramser du opp mange kritiske forhold ved din egen bane og så ler du bort mitt innlegg som "lang over mål" . Dette er vel ikke særlig logisk ? Riktignok setter jeg ting litt på spissen for at ikke dette skal bli for kjedelig, men du kan ikke le bort at banen er for lett og har et dreneringsproblem ?

Jeg syntes også Kongsberg er et hyggelig sted å spille, men jeg syntes ikke det er noe særlig god golfbane. Ser at rakettforskeren Thomas bedømmer Konsberg som "den beste banen", snakk om å skyte over mål !!

Ely

over 21 år siden

Ely

Jeg synest Runars vurdering er helt nøytral og riktig. Han ramser opp ganske mange deffekter.
Selv går jeg banen 3-4 ganger i uka, enten alle 18 eller bare første eller siste 9.
Layouten er helt suveren, som andre Jeremy Turner baner jeg har spilt er dette en bane som passer meg som hånd i hanske. Bunkere på riktig plass, bredden på fairwayer, størrelsen på greenene, kort sagt jeg elsker Kongsberg.
Den er også en meget effektiv bane, krevende nok til at det er vanskelig å spille fairway og green i regulasjon, men lett nok til at man slipper å lete etter ballen på annethvert hull dersom man bommer på fairway med 5-6 meter.
Og den er ikke minst vakker omgitt av gårder, skog og fjell. Man slipper også å høre motorveistøy og ha flytrafikken susende rundt huet som på enkelte andre høyt profilerte baner her i Norge.
MEN, som Runar nevner har jeg lagt merke til forandringene, og misliker særlig den som er gjort på hull 10.
Dette hullet blir ofte brukt til lengste drive hull i konkurranser. Jeg er en av dem som slår langt og går etter longdrive-premien. MEN denne kan jeg aldri vinne på hull 10 på Kongsberg, fordi dersom jeg slår rett frem ved siden av vannet triller ballen videre inn i røffen som begynner litt lenger frem. Slår jeg den retningen som har fairway der ballen min blir liggende til slutt mangler jeg som oftest en meter eller to i carry, og plasker i vannet. I går f.eks lå ballen min 20 m forbi han som vant long-driven, nøyaktig i linja fra utslagsstedet gjennom merket til vinneren. Men han vant fordi han var kortere og ikke trillet inn i røffen. Tror ikke ledelsen på Kongsberg skjønner helt hva golf går ut på.
OG akkurat det har de tradisjon for i lengere tid, for der har det vært mye bråk og krangel som har medført at både daglige ledere, proer og andre ansatte har sluttet. Er ikke alltid så lett å gjøre barn til ledere.
Dessuten har jeg hørt (bare rykter, men likvel!?!?!) at Kongsberg golfbane i år planlegger millionoverskudd som IKKE skal brukes til å lette på medlemsprisene eller forbedre banen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg er pirkete ! Min vurdering kan du gjøre på alle bane, og du vil finne noe å kunne rette på. ALLE baner hvis du er pirkete nok.

S(k)arping:

Dreneringsproblemen er overdrevet. Det er noen punkter på banen som blir mer våte, spess. hull 3 var tragisk, men de har gjentatte ganger forsøkt å fixe problemet, og nå tror jeg de har fått "has" på problemet.
Jeg har spillt i all slags drittvær, og må SKJELDEN droppe. Der er vi uenig.

Å si at spillere som scorer bra + bare går tur i skog og mark er dem som liker banen er fullstendig idiotisk, selvom du aldri så mye setter det på spissen. Banen har av MANGE fått ros, også av folk som også har gått mange hundre baner i verden, fått glimrende testscore osv. At DU ikke liker banen, det er takk og pris ditt problem. Det er MIN mening. Synes Ely sier det bra.....

Jeg synes ikke banen er veldig lang, nei, men når jeg kommer på utebane så synes jeg alt annet er veldig kort.... Unntak finnes selvsagt.

Til Ely: det er vel mest hull 9 som blir brukt til "longe drive" ? Men det varierer vel litt.....

Millionoverskudd.... javel, det tviler jeg STERKT på, dessuten hva i all verden skal de bruke det til da ? Ja, jeg har også hørt rykter om at man prøver å få ned gjelden på anlegget. KJEMPEFINT !!

Ja det er noen som har sluttet... årsak: vet ikke, det er selvsagt krangling der som alle andre stender, men om det er årsaken vet jeg ikke. Jeg orker ikke å høre på "veranda-sladder/sutring". Det er mange som er villig til å kritisere, det er ikke mange som er villige til å stille opp å gjøre noe. Irriterende.

Uenig

over 21 år siden

Uenig

Til Ely:
Det er ikke Kongsberg Golfbane som bestemmer hvor longest drive skal være. Det er sjefen for din turnering som bestemte at longest drive skulle være på hull 10. Og "sjefen" kommer fra den bedriften du spillte turnering med.....

Oslo-Olsen

over 21 år siden

Oslo-Olsen

Spilte Kongsberg forrige torsdag.
Greenen var så treige og dårlige at hele runden ble et mareritt.
Fairwayene er de dårligste jeg har spilt i år, og jeg ser for meg store kostnader for å få dem utbedret. Minimum er ihvertfall at greenkeeper får et par tusenlapper til å kjøpe gressfrø for.
Synd den er så dårlig stelt, for banedesignet er kanskje norges beste.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Oslo-Olsen.
Nå overdriver du kraftig ! Forholdene på Kongsberg er gode, og det er kun en som er skyldig i at runden blir et mareritt, det er han som holder i kølla.

Mulig at greenene er litt tregere enn på din hjemmebane (som er hvor ?) men dårlig er de absolutt ikke.

S(k)arping

over 21 år siden

S(k)arping

Ser at Runar fortsetter sin patetiske forsvarstale for banen sin. Greit at du liker den lettspilte hjemmebanen din godt og det er naturlig at du går i forsvarsposisjon hvis noen drister seg til å peke på noen problemer som andre opplever (ikke du).

Jeg har mange oppegående singel hcp golfvenner og vi er relativt samstemte i kritikken som jeg og Olsen kommer med.

Runar har også misforstått hvordan man fikser et dreneringsproblem (som Kongsberg har spes. på første 9). Man må grave opp alle fairwayene og sammen med andre tiltak skape bedre forhold for gressvekst. Nytter ikke med "skjønnhetspleie" på enkelte steder.

Nå det er sagt så er det mange andre baner som også har hatt problemer i år pga en vanskelig vinter.

Oslo-Olsen

over 21 år siden

Oslo-Olsen

Det er det dummeste jeg har lest her på denne debatten, Runar. Det er (nesten) alltid andre forhold enn han som holder i kølla som er skyldig i at runden blir et mareritt. Det kan være været, venting på de foran, gnissninger i flighten, banekvaliteten, feilsatte avstandsmerker (det har du jo selv kommentert på Kongsberg, har de forresten blitt flytta etter det ??? Neppe) Tror du virkelig noen er så dumme at de gidder å frivillig gå en golfrunde og selv lage den til et mareritt????
Og tror du noen som kommer med store forventninger til en bane men må spille på stubbmark vil være fornøyd etter runden.
Forøvrig var de to medlemmene jeg spilte med helt enig i at forholdene var dårlige.
Ekstra mareritt ble det fordi det gikk et par bedrifts-kamp fligter i roughen litt foran oss og bremsa farten til en 5-timers runde.

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med kommentarene dine. Overalt forsvarer du elendigheten, har ikke sett et eneste av dine millioner innlegg som kritiserer noe som er etablert eller noen som har makt ?
Er du på jakt etter presidentjobben i NGF eller hva slikker du etter???

Forøvrig er Asker min hjemmebane, og greenene i Kongsberg ER et mareritt sammenlignet med greenene i Asker. Vil våge påstanden om at gresstettheten er 5 ggr så høy i Asker mens Kongsberg må kompensere med å ha lengere gress for å at ikke greenene skal se mørkebrune ut. Og før du kommenterer det, kom gjerne til Asker å se selv. Ta også med deg greenkeeper og ledelsen i Kongsberg. Kommer dere i regnvær får dere virkelig se forskjellen. Det er tragisk at en så bra bane som dere har der oppe går så til de grader opp i liminga.

Men i fjor var det omvendt, da ver Asker-greenene fulle av sår og dårlig gressvekst. Skulle likt å vite hva grunnen til forandringen kan være. I vår ble Kongsberg fri for snø tidligere enn Asker, så det kan ikke være lengden på sesongen. Tipper det har noe med gresstypen og stellet å gjøre.

BT

over 21 år siden

BT

Asker har jo ny greenkeeper i år - det har gjort at det har blitt en vesentlig forbedring fra foregående år spesielt greenene, men resten av banen fremstår også i en mer frodig versjon enn tidligere.

Ellers er jeg enig i at Kongsberg i år er i en mye dårligere stand enn i fjor, spesielt fairways er et mareritt.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Ja - det er ting på Kongsberg som bør rettes på, men NEI, det er ikke så dårlig som du skal ha det til, tvert i mot. Nå kan jeg nevne at jeg spillte banen der NÅ, og der de har hatt dreneringsproblemer i fjor og som det lå vann på etter regn var det tørt nå.

Det du skrev var: "Greenen var så treige og dårlige at hele runden ble et mareritt." Du oppga ingen andre årsaker, utenom at du mener fairwayene er dårlige. Da er det ditt problem.

Greenene kan nok være tregere enn i Asker, det vet jeg ikke noe om, men å si at greenene er dårlige, det er ikke riktig. Jeg gikk på banen i dag, og ALLE greener var bra, med bra trill. Greit: kunne sikkert vært raskere, men klippes nå på 4,7 mm og skal klippes ytterligere ned.

5 timers runder er kjipt, det er vi helt enige om. Det virker som enkelte er med i "the open" eller noe annet dødsviktig i slike turneringer.

Ang. min "slikking"; ja jeg kommenterer ofte når jeg leser "over-spissformulerte" ting. NEI jeg leter ikke etter feil slik at jeg på død og liv skal kritisere de som har makta. Det er det nok av dere som gjør. NEI jeg er ikke ute etter en jobb i NGF, kunne aldri jobba med golf, da får jeg jo ikke spillt noe......

Greenene var målt til 7 sier "ryktene", men målet er å få de ned i ca 10 (?) som er anbefalt fart.

Neste uke skal fairwayene vertikalskjæres, og på onsdag skal det være dugnad med å ta noen divots..... bare å møte opp kl. 20.00 !!

S(k)arping

over 21 år siden

S(k)arping

Ser at Runar nå bekrefter at Kongsberg har dreneringsproblemer. Ikke mye logikk og forståelse der i gården.

Er du så enfoldig Runar at du tror de dreneringsproblemene du selv nevner går bort av seg selv ? Tror du dreneringen bedrer seg uten at det graves opp over hele linja ? Tror du ikke dreneringsproblemene vil komme tilbake når det blir mye regn ? Tror du ikke dårlige fairwayer i år har noe å gjøre med dreneringsproblemer i fjor ?

Hjemmebanen lenge leve !!!

Oslo-Olsen

over 21 år siden

Oslo-Olsen

Blir greenene på Kongsberg stabile på 10 flytter jeg dit og melder meg inn.
Men inntil videre hadde det vært en fordel både for banen og spillerne at det ble innført ballplasering. Når ballen min ligger i et hakk e.l. på fairway slår jeg banen så mye i stykker at det tar minst en sesong å reparere, og det virker som de fleste andre gjør det samme. Se på fairwayen på hull 3, hull 8, i "åpningen" på hull 15, i knekken på hull 16, og 80-100 m fra greenen på hull 18, ser ut som en velbrukt galoppbane. Disse stedene har jeg ennå ikke opplevd å ha gress under ballen.
Noen steder jubler jeg inni meg når ballen havner i semi-røffen i stedet for på fairway fordi det gir meg lettere andreslag.

Og en ting til, har dere hørt om greengaffel på Kongsberg ??? Reparerte minst 20 dype nedslagsmerker på hull 13. Virker som noen uten nevnte redskaåp hadde trent lange innspill der........

Oslo-Olsen

over 21 år siden

Oslo-Olsen

Runar, hvem er det som har som mål å få greenen opp på 10 ??
Tror ikke det er sekretariatet, for da jeg klaget på greenen sa dem at de måtte beholde lange greener for å tåle den store trafikken. M.a.o., langhårete treige greener er et VALG, ikke et must.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Til Skarping: Har du problemer med å lese ? Jeg har absolutt bekreftet at man har hatt problemer tidligere, se feks. her:

"Hull 4: Her har det vært "store" problemer ved regnvær. Årsaken er grunnmessig, men man har nå gravd opp og fått forhåpentlig rettet på dette, det har sett bra ut i det siste."

"Nå kan jeg nevne at jeg spillte banen der NÅ, og der de har hatt dreneringsproblemer i fjor og som det lå vann på etter regn var det tørt nå. "

Hvor bekrefter jeg at det er dreneringsproblemer NÅ ? Etter en dag med krafig regnvær, var det enkelte steder på banen som IKKE ble tørre igjen før etter et par dager med sol. Det var hull 4 og hull 15/12. Disse stedene har blitt GRAVD OPP og feilene i dreneringen FIXET. Skjønner ??

OPPSAMLINGENE av vann som ikke forsvinner HAR MAN KLART Å FIXE.

Ok ? Enten er jeg dårlig til å forklare meg skriftilig eller så er du utrolig treg i oppfattelsen.... ;-)

Oslo-Olsen: vurderingen min "hull for hull" er ikke så veldig langt unna det du har skrevet, er litt uenig i noe, men..... da er vi det.

Når det gjelder greengaffel: helt enig. Det virker som enkelte er helt idioter nå det gjelder dette. MEN dette fixes opp ofte. Når jeg går alene, som i går, har jeg bestandig god tid. Da fixer jeg opp 3-4 merker pr. green hvis jeg finner noen. Jeg bruker ikke lang tid altså, men jeg titter kjapt over. I går var det faktisk veldig bra. Tok noe selvsagt men ikke galt.... Kanskje banemannskapene nylig har vært å tatt noe ? Vet at de har et par gutter på sommer jobb der nå.....

Som sagt, det er ryktene som sier det med farten. Jeg skal snakke litt med greenkeeperen så får vi se....

Skoger-trollet

over 21 år siden

Skoger-trollet

Nå har Kongsberg-banen fått nye slope-verdier. Jeg kan bruke 2 slag mer og få like mange poeng.
Alle har tidligere konstantert at banen har vært for lett, og mange spillere fra Skoger har dratt opp for å senke hcp sitt. I år har de fleste gått på trynet og har måttet skrive seg opp i stedet. Treige greener, hakkete fairwayer, upresis / manglende avstandsmerking og nakne jordvoller gjør denne banen til et mareritt.
Godt å se at noen har vett til å dele ut ekstra slag, så får vi håpe de klarer å få litt gressfrø i bakken i løpet av høsten.
Vi hadde samme situasjon på Skoger i fjor, det blei fiksa til de grader så nå er banen sannsynligvis den beste i Norge.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Har man fått flere slag ?? Jeg kommer aldri til å forstå dette med slope........ Synes det blir for dumt... Jeg driter i hele slopen, jeg sammenlinger alltid mot par så......

Ang kvaliteten på banen, jeg synes du tar feil, men det ser du vel lenger opp så det dropper jeg å si noe mer om.

MEN hva er det med upresis avstandsmerking ? Alle markeringer PÅ TEE er til senter green. Alle markeringer på fairway (sprinkel lokk og 150 / 100 meter markeringer) er fra punktet som markeringen er og i luftlinje til forkant green. Disse er målt opp med lasermåling og skal være riktig. Send meg en mail med hvor du mener det er feil, så skal jeg få sjekket det. Ja jeg vet at gps'n jeg brukte viste feil, men det er helt klart ikke lasermålingen som var feil.

Skoger er en bra bane, ingen tvil om det. Og så kult de klipper den, meget pent !! Synd folk ikke liker den så godt..... Hva tror du er årsaken? Jeg synes folk "gjør banene vanskeligere" enn den virkelig er. Banen er jo kort, og med unntak av hull 9 og hull 15 er det ingen lange hull...... Men banen straffer feil hardt, det er det liten tvil om. Men med en porsjon "kjenn din egen begrensning", en porsjon "hva skjer når man slår en golfball fra et ikke flatt sted" og en porsjon godt nærspill så er banen mulig å få has på. Min "pers" på banen er 80, jeg irriterer meg fortsatt for den 1,5 meter putten jeg bomma for birdie og 79 på hull 18 :-) Kanskje er problemet er at folk gjør flere feil når de blir sliten, og det er det fullt mulig å bli på Skoger !!

Karl I Åkeren

over 21 år siden

Karl I Åkeren

Det går fremover. Nå har Kongsberg strødd sand i sårene (tilsatt litt gressfrø) så neste år blir fairwayene sikkert bedre. Forstår ikke hvorfor de ikke blandet jord i sand/gressfrøblandinga slik at gressfrøene spirer, men med litt flaks og mye regn går det sikkert bra.
Og det mest fantastiske er at man kan plassere ballen når den lander i et besådd torvhull.
Plutselig begynner det å bli mulig å senke hcp igjen.
VELKOMMEN alle som trenger gratis single-hcp.
NB! Ta med green-klipper til fore-caddyen

Trønder på ferie

over 21 år siden

Trønder på ferie

Spilte en runde på Kongsberg i går og fikk 47 poeng med hcp 23.4. Mulig jeg hadde mindre uflaks enn vanlig, men banen blir bedre og bedre, sårene på fairwayene gror igjen og jeg gleder meg til fortsettelsen
Greenene er utrolig treige til å være så jevnt klippet, så selv under putting i nedoverbakke trillet aldri ballen mange meter forbi hullet slik man opplever på baner med normalet raske greener.
Jeg har som mål å komme ned på 15 i hcp denne sesongen, og det skal bli en grei sak å klare på Kongsberg. Der kommer jeg til å spille så ofte jeg kan nå i ferien.

Easyman

over 21 år siden

Easyman

Har du kanskje ikke tenkt på at Kongsberg er meget lett slopet? Banen ble sågar nylig slopet på nytt og ble (om mulig) ENDA letter slopet. Dette er for veldig mange helt ufattelig! Hvem drar til Kongsberg for å skrive seg ned i handicap? JO, nesten alle jeg kjenner, ihvertfall...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Iflg. sikre kilder skal greenene nå klippes ned til 4 mm (fra 4,7), samt dresses ENNÅ en gang og valses. DA blir det andre boller.......

Til Trønder: uansett om Kongsberg er feil slopet (noe som ALLE medlemmer mener den er) så hadde du jo en kjemperunde.... La oss si at banen er slopet 3-4 slag feil da... uansett så ville du jo hatt 43-44 slag. Bra jobbet !

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

43-44 slag.... POENG selvsagt....

Ole

over 21 år siden

Ole

Hva er vistsen med å dra til Kongsberg for å skrive seg ned? Man er ikke nødvendigvis blitt bedre til å spille golf og man vil slite rævva av seg på en "normal" slopet bane. Lavt handicap bør vel ikke være et mål i seg selv, men være et uttrykk for ferdighetsnivået.

Skrythals

over 21 år siden

Skrythals

Lavt hcp åpner dører, bl.a. til ama-tour. Og der gjør jo Kongsberg-spillere seg brukbart bemerket.
Grunnen til at det er så lett å oppnå gode poengsumer på Kongsberg er den klønete index-settinga klubben har gjort.
De vanskleige hullene der en middelshandikapper bruker 4-5 slag over par har høyest index, dvs man får færrest utdelte slag på disse hullene så man taper ikke så mye på å plukke opp ballen.
Når så de lette hullene gir flest tildelte slag skårer man 4-5 poeng på disse, og dermed blir totalpoengsummen bra.
Når man er kommet så langt ned i hcp at man tar poeng på alle hull er ikke banen lettere enn andre.
Men uansett gjenspeiler index-reguleringen at de ikke har hatt peiling på golf i Kongsberg.
Men nå er det ny ledelse, la oss håpe at ting forandrer seg. Det ser ihvertfall ut til at den nye ledelsen har tatt tak i den dårlige banekvaliteten. Man ser forbedringer nesten dag for dag.

Ferrari

over 21 år siden

Ferrari

Mulig det er forbedringer på gang, men greenene er fortsatt blant de treigeste i landet

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Skrythals: Det er fint at du har full oversikt slik at du kan si at man ikke har peiling på golf på Kongsberg. Du har vel da full oversikt hvordan "kravene" til indexering er du da ? Tilgang til statistikk fra alle turneringer på Kongsberg har du vel også ? Ikke ?

Viste du forresten at det er NGF's slopekomite som har satt indexen ? Hvis man skal endre indexen så bør dette gjøres ihht. statisikk som er samlet inn. Jeg kan informere deg om at indexen ikke avviker vesentlig fra statistikken.

Hva betyr index ? Hvor vanskelig hullet er ? FEIL !! Litt enkelt kan man si at feks. index 18 betyr at det er det hullet på banen dere det er MINST FORSKJELL på de forskjellige hcp kategoriene I MATCH SPILL !!!

Se mer her: http://home.online.no/~sveistro/

Hvilke mennesker er du spiller med da ? Spiller 4-5 slag over par på de med høyest index, altså alle par 3 hullene, og da har de 7-8 slag der, mens de som man får flest slag på (feks. hull 9 og 12) så får de 4-5 poeng, dvs. par eller birdie..... Slike spillere har jeg aldri spilt med, hverken i norge eller i utlandet.

Ang. trege greener: blir nå klippet på 4,2 mm (tidligere 4,7), nå hadde man litt problemer med å få klippet skikkelig da himmelens sluser virkelig har åpnet seg i perioder, men det begynner virkelig å bli raskere. Jeg spillte Skoger forrige uke, og Kongsberg i går, det var liten forskjell, når er greenen ganske forskjellige da, så lett å sammenlingne er det ikke. Jeg synes faktisk at Skoger var litt tregere jeg men.... Jeg spillet på kvelden på Skoger og ca. 1130 på Kongsberg da men.... Borre derimot har raskere greener iflg. et par kompiser som var der å spillte på torsdag.

Uffffffffffffffffffff

over 21 år siden

Uffffffffffffffffffff

Spilte Kongsberg søndag.
5t 45 min.
For 14 dager siden 5t 25 min.
Ingen Marshal å se, bare en haug med surrer som hadde både ett og to ledige hull foran seg.
Opplevde 4 (FIRE) firer-flighther som ventet både på hull 11, 13 og 14.
Der gidder jeg ikke å legge igjen mer greenfeepenger i år.
Startintervallene er altfor korte, særlig utpå dagen. Det er like jæ.... hver gang, tydelig at det bare er om å gjøre å få flest mulig ut på banen før pro-shp'en stenger kl 1700.
Forresten, siden pro-shoppen stenger så tidlig og de ikke har marshal-tjeneste er det bare å gå utpå uten å betale.
- - men selv om det er gratis gidder jeg ikke å ødelegge en halv dag på å stå opp og ned på gressplenen å vente.......

Bensin

over 21 år siden

Bensin

Du må være en stor dust!
Tror ikke golfnorge vil ha spillere som deg som sniker deg ut uten å betale....
Har du glemt, eller er du for dum til å skjønne at golf er en gentleman sport?

Roald

over 21 år siden

Roald

Bensin, du skjønner vel at det med gratis-spill ikke var den egentlige ingrediensen i innlegget til Ufffffffff. Snarere at en runde på Kongsberg ikke er verdt å betale for...........

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Disse innleggene kunne dessverre vært skrevet om flere baner. Kongsberg er en ung bane, og utvikler seg stadig. I år har det vært marshal-tjeneste som er bedre enn noen sinne. Problemet er at det blir litt tynt med folk enkelte ganger, og da hender det at man ikke har noen til å kjøre. Det er for dårlig.

På lørdag spilte jeg, da vi kom på hull 2 var det en flight som var på green, og de foran dem sto på tee på hull 4, altså et par 4 hull i mellom. På hull 3 kom marshal og "kjeftet" på dem, og da speedet de opp. Runden gikk på 4t 20 min hvis jeg ikke husker feil.

Jeg har spillt på Kongsberg nesten hver helg i denne sesongen, ofte både lørdag og søndag. Det har ikke vært så ille som Ufff. sier, men som regel rundt 4,5 time, ikke galt egentlig. Noen dager har det vært nærmere 5 og det er ikke akseptabelt. Har faktisk brukt under 4 også noen ganger.

Åpent 1,5 time etter siste flight har gått ut er det man bruker som "hovedregel" på Kongsberg. Årsaken til at man nå har brukt 17 som stengetid er at det blir mørkt tidlig. Det er svært få som går ut etter 14-15 i helgene og da blir man alene i proshoppen de siste timene.

Fy pokker om jeg vil kjøre som marshal. Det er INGEN som vil innrømme at de går for sakte. Og språkbruken på enkelte..... huff og huff........

Hva er mest riktig: man skal sørge for at man ikke "bremser" de bak seg, eller man skal sørge for at man holder følge med flighten foran ?

JEG mener det siste. Jeg hører alt for mye: "jammen det er jo ingen bak".

Numedøl

over 21 år siden

Numedøl

Sorry Runar, Kongsberg kan ikke betraktes som en ung golfbane lenger, den har bestått i nesten ti år (siden åpning av 6-hullsbanen)

Men så lenge det stadig krangles i lederteamet, og byttes daglige ledere opptil flere ganger i året kan man ikke forvente at ting faller på plass.

Kongsberg golfbane ser på medlemmene som fiender, fordi medlemmene skviser ut greenfeespillerne i helgene.

Det arrangeres ingen konkurranser i helgene for da kunne det jo komme medlemmer på banen......

Håper det snart kommer en annen golfbane i nærheten slik at det går an å spille golf uten å føle seg som en innbruddstyv

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Som medlem har jeg ikke merket noen krangling i klubben. Dessuten er det også konkurranser i helgene for medlemmer, ja man pleier å sette de opp tidlig. Jeg nevner som eksempel "Salt & Pepper open" og Hårnålen.

Det er selvsagt en diskusjon om hvor mye greenfee og hvor mye medlemmer. Jeg synes det IKKE er noe problem å spille golf, MYE golf på Kongsberg som medlem. Man kan jo bestille 3 dager før spill, gjester 2 dager før. Personlig synes jeg det er en dårligere service for gjester i de klubber som har 1 dag for gjester. Jeg har ALDRI ikke fått spille på Kongsberg, og det sier litt, jeg har 110 18 hulls runder til nå på de 3 siste sesongene.

Jo mer greenfee, jo bedre går klubben. Klubben har store utfordringer: da tenker jeg på driftsbygning og oppgradering av rangen som etter min mening er kanskje de 2 viktigste utenom vedlikeholdet av banen.

Byttes ledere opptil flere ganger i året ?? Javel ?? Når da ??
Kai satt i flere år, Per satt 1 år, og Narve 1 år.

De at Kongsberg golfbane ser på medlemmer som fiender er jo bare tøys......

Jeg regner med at du møter opp på årsmøtet med forslag til bestemmelser for klubben som gjør at banen blir mer "medlems-ikke-fientlig" da ?? Det er årsmøtet som kan legge føringer for styret hvordan klubben skal styres, det er du vel klar over. Jeg vet for eksempel at det vil bli lagt fram forslag om at det IKKE skal gå greenfee spillere mellom rundene i KM.

Så Numedøl: gjør noe med det du mener er feil, ikke bare prat.

Bensin

over 21 år siden

Bensin

Nummedøl: Hold deg til treningsbanen dere har oppi dalen du....
Du har ikke peiling på hva du prater om.....
Og når du snakker om hvor lenge banen har bestått, hvorfor regne med 6 hulls banen som ikke har noe å gjøre med den banen vi har i dag!

Bensin

over 21 år siden

Bensin

Nummedøl: Hold deg til treningsbanen dere har oppi dalen du....
Du har ikke peiling på hva du prater om.....
Og når du snakker om hvor lenge banen har bestått, hvorfor regne med 6 hulls banen som ikke har noe å gjøre med den banen vi har i dag!

Numedøl

over 21 år siden

Numedøl

Runar, dersom du ikke har merket krangling i klubben har du gått med hodet i golfbagen og ørepropper.
Hittil i år har Kongsberg golfbane hatt 2 ledere, Narve har ikke sittet ett år, men snart 4 mnd.
Kjekt at du nevner de to turneringene. Salt&Pepper var grei, Hårnålen var bare for damer.
Det var visst også en flaggturnering på ettersommeren.
Forrige helg var det på den opprinnelige terminlista satt opp en turnering, men den har blitt borte.
2 turneringer for herrer (+KM), virkelig imponerende.
Alle (muligens unntatt Runar) vet at det er sure miner mellom klubben og banen. Klubben får ikke låne tid til konkurranser.
Hvilken annen klubb i Norge har færre turneringer enn Kongsberg ??
Er også medlem på Tyrifjorden fordi jeg har hytte i nærheten.
Der er det 1000 kr mindre i årsavgift, turneringer hver helg, ama-tour, norges-cup, mye raskere greener, orntlig chippe-green og 10 min mellom hver flight slik at det sjelden blir kø.
Oppfordrer alle på Kongsberg til å prøve en runde på Tyrifjorden værste presstiden på lørdag eller søndag.
Dra deretter hjem til Kongsberg og se hvilken elendighet dere betaler for.
Men bevares, Kongsberg er helt OK som treningsbane. Turneringer vet vi ikke hva er for noe.

Numedøl

over 21 år siden

Numedøl

Til Bensin
Hvorfor jeg regner med 6hullsbanen ?
Jo det er fordi vi er stort sett samme medlemmene som har vært med hele tiden, og klubben har hatt mulighet til å lære og utvikle seg.
Helt greit at ting er litt klønete et par-tre år, men etterhvert vil det normalt komme input fra medlemmer og gjester som har sett hvordan golf spilles og ledes på steder der golf har bestått i flere generasjoner.
Men på Kongsberg blir man mått av Marshal'er som såvidt har tatt grønt kort, pro'er som spiller dårligere enn sine egne "elever" og høyhandicap-ledere.
Greenkeeperen kjenner jeg ikke noe til så han skal jeg la være å uttale meg om, men konstaterer at det ruller s a k t e på greenene.
(Jadda, jeg har møtt mange der oppe som uffer seg over at det greenene er så raske, men de vet ikke bedre)
Sånt blir det ikke kvalitetsgolf av.

Røffen

over 21 år siden

Røffen

Hvorfor ligger det ikke turneringsinfo på hjemmesidene? HAr de turneringer?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Numedøl
Du er flink til å overdrive, det er det ingen tvil om. MEN du får stille opp på årsmøtet da, og fremlegge noen gode forslag, men det er vel sutre du er god til ?

Killer

over 21 år siden

Killer

Til Runar Nyrud.

Du elsker jo alt i hele verden.Spesielt det du har å gjøre med selv.

Kongsberg er ikke verdens lyspunkt.
Ikke er banen spesielt bra designet.
Det er en del hell som er litt Mikke Mus.
Det kommer man ikke bort fra.
Dessuten er banen rimelig enkel,selv om det nødvendigvis ikke er noen spesiell ulempe.
Problemet er forhold mellom bane og klubb.
Eller er det noen klubb?
Er det nesten ikke Kongsberg Greenfeelubb?
Jeg har spilt flere ganger og ikke sett et eneste medlem på startlisten hele dagen?Er det bra for klubben.
Det er lite turneringer.Er det bra?
Det er en nybegynner som er pro.
Er det bra for elitesatsningen?
Daglige ledere kommer og går.
Er det bra for kontinuiteten?

Kongsberg er ikke lenger helt ny.
Ting må bedres for at Kongsberg skal henge med.

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Til Killer. (og andre kritikere)

Som medlem av kongsberg er nok mine meninger ganske farget av det når det gjelder baneforhold.

Ingen kan nekte på at Kongsberg ikke er verdens lyspunkt, bra observert...
At banen ikke er bra designet, er vel din mening og ikke er fakta, kan nemlig ikke huske det har vært en uavhengig utredning om det av profesjonelle banearkitekter??
Ja banen er enkel om du slår veeeldig langt og rett.
Om du ikke er singel handicaper(som kun en veldig liten del av Norske golfspillere er) så er ikke banen lett.
Dersom man også tar i betrakning alle trær som er plantet og enda rimelige små, så vil man se at banen om noen år vil ha en helt annen karakter.
Hvordan kan du si noe om forholdet mellom bane og klubb??
Får håpe du sitter i styre i enten bane eller klubb!
Om du ikke gjør det så bør du holde deg for god til å kommentere slike ting.
Jobber du i proshoppen på Kongsberg?
Det må du tydligvis gjøre siden du har oversikt over hvor mange medlemmer som står på startlisten i løpet av en hel dag.
Du har nemlig ikke mulighet for å se dette på noen annen måte da det som står på dataskjermen kun viser startider for en liten periode.
Kongsberg har tidligere år vært satt opp med svært mange turneringer, i hovedsak i helger, men også på ukedager så jeg vil påstå de har tatt sin del av kaka der.
Det har vært lite turneringer i år, er dette bra?
Ja vil jeg påstå.
Dette er bra i første rekke for medlemmene, men også for gjestespillere. De aller fleste av oss har flest muligheter til å spille i helgene, det er derfor lite positivt å ha masse turneringer i helgene,
Det er også fordelaktig for banen med tanke på økonomi.
Turneringer genererer ingen omsetning, det gjør medlemmer og gjestespillere.
Olav Solum som er headpro er ingen nybegynner, hvor har du det ifra???

Kommentarer om daglige ledere blir useriøst i dette fora, men der er like useriøst å prøve å mene noe om det dersom du ikke har noe bakenforliggende kjennskap til dette!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

De siste helgene har antallet medlemmer vært 43,3 % i snitt, lite ? Har ikke peiling på det da jeg ikke kjenner tall fra andre klubber. Men uansett: hva så ??? Medlemmene kan bestille tid før gjester, og kan således ta opp mer av tiden.

Ja - jeg synes Kongsberg er en bra bane, og det er det mange som synes. Jeg bare nevner: samtlige golfblader som har hatt "test" på Kongsberg.

Jeg synes Kjell A. Bratlie har skrevet det bra, sitat:

"Det er, for å si som sant er, en sann fryd å spille denne banen. Det skrev jeg i golfloggen etter en turnering hvor regnet pøste ned. Og det er, med hånden på hjertet, få baner som evner å løfte ens sinn når værgudene er som verst. Ta det fra en som til nå har skrevet om golf i 10 år og spilt 532 baner kloden over, såvel i guddommelig solskinn som i helvetes møkkavær; Kongsberg er verdt besøket, selv i regnvær. Jeg spilte forøvrig banen tre dager senere - i oppholdsvær. Ikke for å korrigere inntrykkene, om noen skulle tro det, men for å få bilder uten vann på objektivet. Og runde nummer to på 18-hulls utgaven sementerte inntrykket av at dette er en bane hvor golf som strategisk spill settes i høysetet. Hadde banearkitekt Jeremy Turner vært i nærheten, hadde han spontant fått takkens ærbare kyss på begge kinn og pannen."

At du ikke synes det.... ok... det er din mening, og den må du få lov til å ha. Men hvis Kongsberg er en dårlig designet Mikke Mus bane, da finnes det ikke mange skikkelige golfbaner av de 60 jeg har spillt.

Det er mulig at det virker som jeg "elsker alt", jeg skjønner bare ikke de som går rundt å ser på det som er negativt hele tiden, og at det ikke går ann å ha noe annet å finne på en å klage å sutre på alt mulig. Og de som klager å sutrer: be de om å komme på en dugnad, eller engasjere seg på å finne løsninger... da ser du ALDRI noe til dem..... Jeg prøver å se på både positive og negative sider, og hva man kan / bør gjøre med dem.

Kongsberg Golfbane er eid av medlemmene. Det er medlemmene som velger styret i både bane og klubb. Det er da medlemmene som kan bestemme hvordan alt skal fordeles, turneringer / ikke turneringer osv. Hvis det er medlemmer som mener at det er for lite turneringer, legg inn forslag om at antall turneringer skal være slik og sånn osv.

Geir H

over 21 år siden

Geir H

Noen liker å spille konkurranser, andre ikke.
Turneringer og premieutdelinger er en sosial begivenhet som skaper miljø.

I min forrige hjemmeklubb, Prunevelle i Frankrike, var det ÅPNE turneringer hver søndag, ofte med over 150 deltagere. På kvelden var det enkel bevertning i klubbhuset med premieutdeling. Alle hadde rukket å dusje og kle seg pent. Og de fleste møtte opp, for den premien som ikke ble hentet der og da gikk videre til nestemann på lista. Dessuten var det alltid noen loddtrekningspremier (trukket på scorekortene) slik at de som ikke hadde spilt bra også kunne vinne noe.

Der ble alle venner og klubben hadde et kjempemiljø. Alle kjente alle, fra de yngste juniorene til de eldste pensjonistene. Dette var en golfKLUBB.

Kongsberg golfBANE fremstår som den er i dag nærmest som en åpen bondegård. Man kommer, rusler rundt banen en tur, tar seg (kanskje) en baguette mens man sammenligner scorekort , og drar deretter hjem.

På Kongsberg er det ikke noe miljø bortsett fra en liten gruppe iherdige slitere med singelhcp som har spilt sammen i mange år. Som nykommer forblir man nykommer......og fremmed....
De golfvennene jeg spiller sammen med har jeg møtt andre steder i Kongsberg enn på golfbanen.

Jeg forstår imidlertid ikke kritikken til Killer angående designet av banen. Som andre Jeremy Turner baner jeg har spilt er den i toppklasse både i Norge og internasjonalt. Spennende, variert, utfordrende og vakker. Litt for lett slopet, men det er ikke banen sin skyld.

Og når trærne til Runar vokser seg store blir den enda bedre. Er dessverre enig i kritikken av greenene, de er unødvendig treige nesten hele sesongen. Fairwayene har blitt meget bra på ettersommeren.

Kongsberg er en bane og en klubb med kjempepotensiale. Men da må bane og klubb samarbeide. Det trengs noen forandringer for at det skal bli bra. Jeg synest vi skulle prøve å innføre turneringsmodellen jeg beskrev lenger opp. Det vil alle tjene på, og ordet golfklubb vil få en mening.

Tipper det er riktig når Runar skriver at det har vært 43,3% medlemmer på banen siste helgene. Dette beviser at det bare er tull og tøys å argumentere for at man ikke skal spille konkurranser i helgene for å gi plass til greenfeespillere. Ved å gjøre konkurransene åpne vil likevel greenfeespillere gå ut i konkurransetiden. De fleste konkurranser vil uansett være ferdig startet før lunsj, så det blir masse tid til greenfeespill og for medlemmer som ikke ønsker å delta i turneringen.

Litt feil å si at medlemmene eier banen. Det stemmer nok i teorien, men i praksis er det ofte en og annen småkonge som styrer. Det virker ihvertfall ikke som medlemmenes (eiernes) interesser har høyest prioritet.

Og til slutt: Uff og uff så sakte det går utpå dagen i helgene. Starter man etter kl 12 blir det ofte over 5 timer. Hva med å øke startintervallene til 10 minutter på ettermiddagen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

43,3 % er riktig ja (jeg har selvsagt sjekket...), eller faktisk så er tallet litt høyere: årsaken til det er at det har vært endel gruppebestillinger i disse helgene (2 holes g & c club, Rømckesvei open osv) som er registrert som gjester, men hvor det er en blanding av gjester og medlemmer.

Noen flere sosiale tiltak er ikke dumt, det er vi enig i.

Men jeg synes det er helt topp å være på banen jeg, selvom jeg ikke spille. Treffer altid noen kjente og sitter og prater litt "hvis - dersom" på terrassen om siste runde, diskuterer reiser osv. Nå er det litt vanskelig for meg å sette meg inn i problemene for en ny i klubben da....

Det er jo noen "gjenger" i klubben (og det er positivt); Vestfossen gjengen, Two Holes (også "gjester), Pokergjengen, Damene, Seniorgutta osv.....

Slik må det bli..... Men det er fint med arrangement som gjør at disse "gjengene" møtes, feks. herreavslutning, herregolfen (onsdager).

Mye av årsaken til at det er noen få som styrer er i såfall at det er bare noen få som gidder å engasjere seg. Det er et problem at det er mange som er flinke til å klage, men når det kommer til å gjøre noe... da ser man ikke noe til dem.

Hvis du er den samme Geir som jeg tror du er, så hadde du vel også litt å tilføre til personer av samme interesse som deg ?

Geir H.: bra innlegg, selvom vi er uenig i noen detaljer...

Sees på årsmøtet !

Sjakktrekk for økonomien

over 21 år siden

Sjakktrekk for økonomien

I helga innførte Kongsberg 1 times forsinkelse på starttidene p. g. a. noe de kalte frost. Heldigvis kom jeg før marshal, så jeg fikk gått noen hull før jeg ble jaget av banen. Frost så jeg ikke antydning til. Men gjett om de gjorde store penger på driving-rangen, og han i restauranten hadde også stor pågang. Til og med pro-shopen ble kvitt masse utstyr.

Men makan til frekkhet...........

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hvis du tror at man utsetter starten 1 time for å tjene penger på rangen / restauranten så tar du grundig feil.

Det er masse problemer med slike forsinkelser, og det gjør man ikke hvis man ikke må. Jeg bor 15 minutter unna banen, og søndag morgen var det frost om natta, helt nede i -3,8 hjemme hos meg.

Man kan IKKE slippe folk ut på greenene hvis det er fare for frost der, det tåler ikke dette gresset. Klubben vannet greenene 3 ganger før frosten slapp taket. I tillegg flyttet man et par hull for at man skulle være på områder av greenen med mere sol.

Iceman

over 21 år siden

Iceman

Du var jo heldig som fikk starten utsatt. På Losby i går ble de som hadde starttid før banen tinte, rett og slett strøket av listen.

Ikke moro når man står opp tidlig og kjører langt for å spille på en ellers OK bane.

Men det er vel bare å innse at sesongen er på hell.....

Da driter vi i Losby

over 21 år siden

Da driter vi i Losby

Har jeg bekreftet booking og ikke får starte hadde jeg blitt veeeeldig forbanna. Dette er helt unormalt. Nok et bevis på at hønsehjerneledere florerer i norsk golf.

Sjokkert

over 21 år siden

Sjokkert

Hva? Ble dere strøket av listen?
Det normale hadde vel vært å forskyve hele listen?
Det syntes jeg var respektløst! Tror nok at jeg selv hadde flydd i flint :-(

Vi møter tydeligvis merkelige avgjørelser hele tiden, de fleste av oss. Allikevel syntes jeg ikke det er noen grunn til å sværte en klubb kun av den grunn. Det er nå engang slik at mennesker heller vil fokusere på det negative fremfor det positive...

Husk også på at Norge enda er på spedbarnstadiet når det gjelder golf sammenlignet med mange andre land. Man lærer hele tiden av sine feil...

Losby kvalmer opp

over 21 år siden

Losby kvalmer opp

I år har det kommet mange ny medlemmer til Losby fra Miklagard som ikke har vært fornøyd med kvaliteten på banen der oppe.'
De har med seg en "her-kommer-jeg-med-nesa-i-sky"-kultur vi kunne ha vært foruten.

hilsen Losbymedlem

Spiller

over 21 år siden

Spiller

På Kongsberg forskjøv de hele lista. Det er god behandling av saken mener nå jeg da....

Det de gjør på Losby mener jeg er feil..

Hallo!

over 21 år siden

Hallo!

"Losby kvalmer opp"... Og hvor i verden har du vært? Kan du altså påstå at kvaliteten på Miklagard er dårligere enn Losby? Hallo! Enhver golfspiller skjønner jo at du ikke har den fjerneste peiling om hva du snakker om... Kanskje du kan utdype hva som er dårlig på Miklagard?

Kongsberg igjen......

over 21 år siden

Kongsberg igjen......

Noen som har vært der oppe i det siste ???
Da har dere sikkert kunne sette pris på de fantastiske fairwayene fulle av grus (greenkeeper tror sikkert det er sand).
Umulig å spille på, særlig chipping er håpløst fordi man får sand mellom kølla og ballen.
Dessuten, det skraper opp køllene så verdien forringes.
Dette er visst andre året på rad de gjør dette.
Håper for deres egen del at det er siste.
I det minste kunne de ha ventet til sesongen var helt slutt med å strø.
Men reduksjon i greenfee fikk jeg ikke, selv om banen var helt ræva!
Og på internettsidene deres står det at banen er i bra stand.
Løgn, Kongsberg.
Dere får ikke greenfeegjester på denne måten.

Det var synd!

over 21 år siden

Det var synd!

Har vært uenig i det meste av kritikken som har vært skrevet om Kongsberg på denne siden tidligere. Stemmer det som blir skrevet i inlegget ove blir jeg skuffet.
De har en god greenkeeper, men han tenker for lite på spillerene, han tenker "kun" på gressvekst....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er riktig at alle fairwayer har blitt først skjært (med "resåing"), så dresset med sand. Etterpå har man kjørt med "nett" for å få sanda "ned i gresset".

Det er ikke tvil om at dette gir midlertidig noe dårligere spilleforhold, og dette brude stå på websidene. Det burde også vært innført ballplassering slik at man kan legge ballen et sted der det er mindre sand (ja det er forskjell, der hvor gresset har vært litt dårlig / divots er det selvsagt "bare sand", mens de fleste steder har sanda "trukket nedi" slik at det er gress).

Dette er en jobb som må gjøres for at fairwayene skal bli bedre og bedre for hvert år. Tidspunktet er selvsagt åpen for diskusjon, men det er nesten slutt på sesongen nå. Jobben må gjøres før de sesongansatte reiser hjem ihvertfall.

Jeg synes det har blitt litt for mye sand på hull 9, utover det er det greit å spille, men det koster nok et par-tre slag i løpet av en runde.

Kongsberg igjen......

over 21 år siden

Kongsberg igjen......

34p på Krokhol fredag
31p Skoger lørdag
19p Kongsberg søndag
30p Krokhol tirsdag
33p Krokhol i dag

Det er nok mer enn 2-3 slag som går tapt på en runde.
Når en planlagt 30m chip bare går 4-5m gang på gang blir det litt komisk hele greia.
At skoren blir dårlig gjør ikke så mye, men når man kjører halvannen time hver vei for å få en planlagt hyggelig søndag totalt ødelagt uten å få en krone reduksjon i greenfee, ja da er det lett å bli forbanna.

Hadde banen beklaget den elendige standarden hadde det på en måte vært greit, men "vi kan dessverre ikke refusere greenfee" låter for enkelt.

Jeg sparer selvfølgelig ikke på kruttet når noen spør om jeg vil være med til Kongsberg igjen. En stakkars gjerrig hundrelapp i spart refusjon kommer nok til å koste noen tusenlapper neste år i manglende greenfee. Jeg vil heller spille golf der jeg kan ta med positive inntrykk hjem fra banen, som f.eks på Skoger.... Det var helga's to makkere enige i også.

Kongsbergspiller

over 21 år siden

Kongsbergspiller

Spilte en av mine beste runder for sesongen på Kongsberg i går. nå har jeg lært av proen vår at jeg skal treffe ballen på veien ned når jeg chip'er, så mine chipper gikk bra! dressesanden på fairway har INGEN innvirkning på spillet mitt.

Kongsbergspiller II

over 21 år siden

Kongsbergspiller II

Skulle være morro å se deg foreta en 15m lobb over en sandbunker dersom ballen din ligger på grusete fairway......
Alle vet at ballen skal slås på vei ned, og da er det ikke no problem å slå fra fairway når det er minst hundre meter til greenen.
Og enda lettere er det å slå fra røffen.
Men på delikate innspill er du nødt å ha kontakt med både ballen og bakken samtidig, og da er ikke Kongsberg-banen stedet å være.

Det er nok helt greit for gode spillere som stort sett treffer green på de lange inspillene, men for oss som bommer med 10-20m til stadighet blir det lite poeng.
Jeg taper et sted mellom 10 og 15 slag etter at banen ble gruslagt. Burde i det minste være ballplassering f.eks 2 køllelengder dersom det er mulig uten å få annen fordel enn gress i stedet for grus.

Men letteste måten å begrense problemene på er å gjøre som nybegynnerne, bruke putter eller lange jern fra 20m utenfor green. Da er det lettere å unngå at gruskorn kommer mellom mellom ballen og slagflata og absorberer all energien i slaget.

Jeg justerer hcp etter hver eneste 18hulls runde jeg går. De 3 siste ukene har jeg ligget rundt 25 poeng så det har blitt 1,5p OPP i hcp. Gleder meg til våren!

Å si at dressingen ikke har noen innvirkning på spillet ditt er bare løgn, eller kanskje du aldri treffer fairway ?

Grustaket

over 21 år siden

Grustaket

Jeg vil ihvertfall ikke dra dit å spa grus med mine nye glinsende blanke bladkøller!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Kongsbergspiller II: Hvis du taper 10-15 slag pr. runde, da er det deg det er noe galt med. Du prater jo som om det er lagt et tykt lag med sand over hele banen.... Spillte der på Lørdag og hadde "sandproblem" 1 gang i løpet av runden, og det var midt på fairway på hull 9.

Du er forresten heldig som har tid til å gå 10 runder på 3 uker på denne tiden av året.....

Kongsbergspiller

over 21 år siden

Kongsbergspiller

Enig. Dessuten fikk jeg opplyst at dressesand nå er blitt definert som GUR. Så da så.....

Kongsbergspiller II

over 21 år siden

Kongsbergspiller II

Joda Runar, jeg er heldig, men slik er det å være pensjonert.
Jeg går en runde nesten hver dag.

I dag så jeg også den anonyme lappen på oppslagstavløa i klubbhuset der det stod at grusen var definert som GUR. Vet ikke hvor lenge den har hengt der, men jeg er innom nesten hver dag og har ikke sett den før i dag.

Det er også sikkert noe galt med meg som taper så mange slag på en runde, men det gale består i at jeg har hcp høyt på 20-tallet. Da blir det faktisk ganske mange slag fra fairway, og med litt dårlig presisjon skal det ikke mye til at grusen ødelegger mange slag som ville ha blitt mye mer vellykket med bare gress. 10-15 slag ekstra er ingen overdrivelse.

Bare for å mate deg litt med teskje Runar:
Med ditt hcp slår normalt ca 25 slag fra fairway, hvorav kanskje 15 ligger på gruset underlag. Du er så erfaren at jeg tipper bare 3-4 slag er påvirket av det dårlige underlaget, og selv disse blir bare halvgærne.

Men jeg med mitt hcp slår normalt nesten 3 ganger så mange slag fra fairway, hvorav ca 30 ligger på grus. Mellom en tredjedel og halvparten av disse slagene blir mislykka pga
grus mellom ballen og kølla,
eller kølla bremser i grusen,
eller jeg topper i et forsøk på å unngå å grafse med meg en halv kilo sand.
Tror ikke det er mer galt med meg enn andre med mitt hcp.

Tenk deg om Runar, før du buser ut med kritikk av dine klubbkamerater.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Golf er grusomt. Man har kun seg selv å "takke" hvis det går dårlig... eller bra....

Du takler ikke forholdene, og taper slag. Sånn er det.

Jeg spillte 91 her om dagen, og det er mildt sagt elendig sett fra mitt hcp (6,5), årsaken er at jeg puttet elendig, når man har 4x3 putter på første 9, og 2 av de i tillegg var chip og 3 putt DA har man en dårlig dag...... Jeg kan skylde på at greenene er vanskeligere nå da de er tregere enn midt på sommeren, eller at de var nyskjærte. Men hvorfor klarte da han jeg gikk sammen med å spille på 78 ?

Han takler forholdene bedre enn meg. Han er bedre enn meg. Jeg var dårlig den dagen.

Poenget er ikke at det var noen kritikk av deg. Du liker ikke forholdene, greit. Du takler de ikke... greit.

Poenget er at hvis det er 10-15 slag for deg, så er det ikke det for alle. Selvom spillestyrken er ca. den samme, er evnen til å takle andre forhold forskjellig.

Jeg synes det er kjempe bra at de har dresset fairwayene. Litt dårligere nå, mye bedre senere.....

Terje

over 21 år siden

Terje

Dressing av fairways er som Runar sier en "investering" som gir bedre forhold i fremtiden. Da må man regne med en kort periode med litt dårligere forhold (som med skjæring/ lufting av fairways / greener).

På min hjemmeklubb lå det tidligere i høst et lag på 3-4 cm sand de værste stedene, og det er ikke lett å spille fra. Det er immidlertid bemerkelsesverdig hvor fort denne sanden trekker ned i jorda dersom det kommer litt regn.

Dersom man spiller en selskapsrunde er det etter min mening ingenting i veien for å bli enige om å spille med ballplassering under slike forhold selv om det ikke er gitt "tillatelse" til dette fra klubbens side.

Andreas B

over 21 år siden

Andreas B

Hei!
Jeg var og spillte på kongsberg på lørdag.
Hadde egentlig tenkt til å spille på ballrenne, men pga frost ble det ingen ballrenne den dagen. Da banen åpnet hadde jeg ingen starttid og stort sett alle gruppene som var der var fulle.
Men takketvære en meget serviceinstillt ung man (gutt) i pro shoppen ble det som så ut til å bli en dag uten golf en topp dag på Kongsberg.
Han trikset og fikset og ordnet for oss slik at vi kunne starte på hull 10 og spille de første ni hullene til slutt.
Værwet var topp og banen var finfin.
Denne dressingen som alle klager på la jeg nesten ikke merke til.
De to gangene den kunne vært et problem fulgte jeg regelen om ballplassering så da var ikke det noe problem alikevell.
Mener designet av banen er av det bedre vi har her i landet og service'n jeg fikk i klubbhuset var helt topp!
Jeg spillte runden på 80 slag. Med 4,6 i hcp er det ikke noe å skryte av, men det var personlige feil som ødela litt for meg.
Jeg tar definitivt turen tilbake til denne banen til neste år.
mvh Andreas B.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her