Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stål eller Grafit

Christian

over 22 år siden

Christian

Ny GK spiller skal kjøpe sett. Hva og hvorfor bør jeg velge det ene fremfor det andre?

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Regner med at du har en Pro i klubben - spør vedkommende om både dette, og om et treningsopplegg.
Bruk mye penger på timer - lite på nytt sett.

Jan N

over 22 år siden

Jan N

Enig med swinger, som nybegynner er det svært få av feil (som vi alle har gjort, og gjør fremdeles(heldigvis litt sjeldnere:)) som skyldes utstyret. Ta protimer, puss på svingen, tren på rangen, i bunkeren, på chipping green og putting green, masse:)
Så til spørsmålet, såvidt jeg har klart å få med meg så skal man slå noe lengre med grafittskaft, mens retningstabiliteten skal være noe bedre med stål.
Mitt råd i så måte må være, snakk med proen, få han til å vise deg noen rimelige sett, prøv de, og velg det settet som føles best for deg, spiller liten rolle om det er grafitt eller stål. Etterhvert som handicapet ditt raser nedover, får du fort nok lyst på noe nytt (og da gjerne dyrere:)

Ole Petter

over 22 år siden

Ole Petter

Generelt, en normal mann i 20-50 årene skal ha stål. Yngre ungdommer, stort sett alle kvinner og eldre menn skal ha grafitt.

Daniel Johannes

over 21 år siden

Daniel Johannes

Hallo, en normal mann?

Jeg anbefaler deg absolutt à kjope deg et jernsett med stal skaft.
Det gir mye bedre folelse.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Stål eller grafitt er en smakssak.
Prøv deg frem.

Selv har jeg grafitt i de lange jernene og stål i de korte.
Tidligere har jeg vekslet frem og tilbake mellom stål og grafitt. Det er snakk om tilpasning, kan ikke si jeg foretrekker det ene foran det andre.

Dessuten er det stor forskjell både på stålskaft og grafittskaft.
Billige køller er oftest billige fordi de bruker billige skaft.
Billige stålskaft er tunge og daue.
Billige grafittskaft er ustabile og gir dårlig retningsstabilitet.

Det viktigste er å finne et skaft med flexpunkt og stivhet som passer akkurat din svingrytme.

Unngå råd fra proer som er ute etter å selge deg utstyr.
Lån/prøv køller av hverandre, og når du finner en kølle som føles god så legg merke til hvilket skaft som står i den. Da kan DU fortelle proen din hva du vil ha, og han kan hjelpe deg å skaffe køller med identiske skaft.

NB! Ikke bit på når noen sier "dette skaftet har like egenskaper som det du prøvde"
Skaft av forskjellig fabrikat som er oppgitt med identisk vekt, torque og flexpunkt kan likevel ha helt forskjellige egenskaper.

Ikke bestem deg for hva du vil kjøpe bare etter å ha forsøkt køllene på driving-rangen. Jern som føles gode fra matter og gummipegg kan være helt håpløse fra gress. Hvis proen din anbefaler et dyrt køllesett skal du be om å få låne et demo-sett minst et par runder. Større pro-shoper har gjerne samme køllene både med grafitt og stålskaft som demokøller. Prøv begge deler.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her