Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Samme gamle leksa

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Nå må jeg ha hjelp:

I går:
En under par etter fire hull; slår andreslaget pin high på femmeren (blindt), fire meter fra greenen (iflg ballen foran).

Finner ikke ballen etter intens leting, og gidder ikke gå tilbake å slå slag nummer fire bare for ett j..... poeng (stblfrd-turn). Dessuten var det tregt spill og kø bakover (og fremover) og et 160 meters innspill.

De siste fem rundene:
Rundt par etter seks-sju-åtte hull, for så gå på en liten katastrofe (typisk: kvadruppel).
Problemet er at resten av rundene dasser jeg rundt med en litt urolig, men likegyldig, følelse i magen. En par her og der, mest bogeys og dbl bogeys, kanskje en birdie. Men fokuset er glidd bort. Og i klubbhuset teller jeg som vanlig opp 85-90 slag og 30-35p, der 20 av poengene har kommet på de første 7-8 hullene.

Nå ønsker jeg bare å få spilt en runde med fokus gjennom alle 18 hull. Skiter egentlig i scoren, den kommer som et resultat av bra fokus likevel.

Noen som kjenner seg igjen, og kan flytte fokuset mitt (og andre som er i samme båt) til riktig sted?

Terje

over 20 år siden

Terje

Det er så lett å si at man skal ha fokus bort fra scoren og heller kose seg på golf banen men kanskje ikke så lett å gjøre. Jeg tenker overhodet ikke på handicap og har kun skrevet meg ned i konkurranser. jeg fører ikke engang scorekort når jeg går og tusler på golfbanen men konsentrer meg om å ha en fin runde.

Jeg ser ikke helt det store poenget i å absolutt skulle ha lavest mulig handicap, men at man har det gøy på banen og at spillet sitter, og hvis man slutter å tenke på scoren så tror jeg at den blir bra :)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Du må gjerne tillegge meg egenskapen "å absolutt ha lavest mulig handicap", men det er - kjære Terje - absolutt ikke tilfelle.

Mitt lille ønske i denne sammenhengen er å spørre andre til råds for å skrape sammen èn runde der fokuset er på plass i 18 hull. Om den teller 75 eller 95 er meg knekkende likegyldig.

Gleden av å spille slik du vet at du kan (inklusive den kvadruppelen som måtte komme, dog uten at den forstyrrer resten av spillet) jeg ønsker.

Jeg kan berolige deg med at jeg setter minst like stor pris på de alle de gledene golf byr på, og det har aldri skjedd at jeg har tenkt på at de fire timene kunne vært bedre anvendt.

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Aldri spilt virkelig godt 18 hull jeg heller. Men jeg tipper det er viktig være god fysisk form, slik at man orker konsentrere seg i 4-5 timer. (Vet ikke hvordan formen din er). Ellers, er det nok viktig spise og drikke nok på runden. Sukker er viktig.

Hvis ikke dette fungerer, ligger kanskje ikke golf for deg. ;-)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Fysikken er viktig. Jeg er foreløpig ikke der hvor jeg trener for å øke prestasjonene på banen. P.t. fungerer golf som selve eksersisen (for ikke å gro fast i stolen på kontoret).

Spilte en runde med bil i England nylig. Samme leksa; en over etter 8, deretter ned på det ujevne. Utrolig nok har jeg spilt noen av mine beste runder tidlig om morgenen dagen derpå.

Løsningen sitter muligens i knotten.

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Pass på å få i deg carbs(drivstoff til maskineriet) feks brødmat. Lag passe store posjonspakker (feks 1 skive som sandwich) - lett og raskt å spise i farten. 5 - 6 slike pakker er bra i løpet av runden. Begynn å spise før du føler sult! Hjelper å holde konsentrasjonen oppe.

Ikke gi opp om det går litt dårlig et par hull. Du har sikkert opplevd det selv at plutselig snur det igjen. Jeg gikk en runde her hvor jeg rundet første ni på 50! slag og siste ni på 36 (par 70).

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Holder du deg oppdatert på hvordan du ligger ann hele tiden under runden ?? Jeg har oppdaget at dersom jeg KUN skriver score og IKKE regner ut hvor mye jeg er over (stableford ser jeg ALDRI på underveis) par, da klarer jeg bedere å ta et hull av gangen, og dermed score bedre.

Jeg er bedre til å "drite i" dårlige hull, og gjøre det bedre vidre når jeg gjør det slik.....

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Takker!
Jeg prøver å kutte ut scoren. Men i år har jeg spilt på par eller like rundt et godt stykke (har rundet ut èn over som best) og da er det ikke lett å IKKE være oppdatert.

Skal jeg være helt ærlig, så føles en trippel- eller kvadruppel som et grusomt scoremord. Og mens jeg er i det åpenhjertige hjørnet, så ER det sikkert scoren som kverner langt der nede i underbevisstheten.

Og jeg sier til meg selv, det finnes verre skjebner i verden enn en kvadruppel. Kjør på!

For å si det slik; en kompis åpnet med trippelbogey i et klubbmesterskap forleden, men kom inn på 74.

Kort fortalt: Han besitter ett eller annet jeg ikke har, som jeg ønsker. Hva kan det være?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg er selv ujevn, men tror ikek det ligger i at jeg fokuserer på score. Har jeg fokus på spillet vet jeg relativt godt hvordan jeg ligger an ift score/hcp.

Tror kanskje jeg spiser for lite/dumt. Er imidlertid flink til å "slå neste ball" kontra å gremmes over forrige slag, det tror jeg er viktig.

Men slår jeg 2-3 dårlige slag på rad kommer usikkerheten.... Og da blir resultatet ikke alltid så bra....

Har hatt et par ukers pause nå, men søndag er det på'n igjen!

Fooore

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Runar er klart inne på det. Du må lære deg legge dårlige hull bak deg - nulstille deg. Hvis jeg ikke tar feil sa vel Ben Hogan noe i retning av at det var viktig å akseptere de dårlige slagene og begrense antallet ;-)
Du kan ikke hindre at negative tanker dukker opp, spesielt etter en trippel (eller verre), men du trenger ikke invitere de negative tankene inn på kaffe og kaker. Jeg prøver å være bevisst på dette, og det fungerer bra!

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Jeg ser her prat om fysikk, kosthold og feil fokus. Alle faktorene er veldig viktig i et samspill for å kunne lykkes på golfbanen.

Et par ande viktige faktorer som må spille inn for at spillet kan spisses. Kanskje det viktigste er "Game Plan". Forstå banen og dens utfordringer. Hvordan vil du nå spille dette hullet for å lettest mulig få produsere par, og birdie som bonus?

Hva er din "favorittlengde"? Er et spørsmål som dukker opp i samsvar med det forrige spørsmålet. Sammen med planen din for hullet, får du nærmest automatisk større fokus for spillet ditt og det "tvinger" deg til å slå bedre slag.

Dette spørsmålet passer for alle spillere på alle nivåer, og kan du "lese banen" riktig, så vil jeg tro at DU vil bli en bedre golfspiller og lavere snittscore:)

ar

over 20 år siden

ar

Mange gode tips her. En god måte å få tankene på rett spor før vært slag er å gjennomføre gode pre-shot rutiner. Rutinens hensikt er å få spillerens hode "på plass". svingen kan du ikke gjøre noe med på banen.

Balla

over 20 år siden

Balla

Slapp av, Lavida, du får det mye verre når du kommer langt ned på singelhandicap. Jeg gjør det samme, og når jeg har brukte 2-3 slag mer enn jeg får tildelt og har 14 hull igjen gir jeg faen og driter i resten av runden. Jeg har vunnet mange store konkurranser i andre idretter, og spiller etter vinn-eller-forsvinn-regelen, En score i buffersonen eller dårligere er ikke så interessant, ei heller en 7-plass i en turnering.
Jeg spiller bare for å vinne, enten en turnering eller å vinne over mitt eget hcp.

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg har spilt mye bra golf de gangene jeg har startet dårlig. Noen ganger når det blir en dobbel på første hull og spillet ikke sitter helt, så slipper man ned skuldrene og driter i scoren, og plutselig så kommer det masse par og noen birdies og runden ender opp med å bli veldig bra. Det psykiske har veldig mye med det å gjøre.

Men de gangene hvor man starter veldig bra, så kan man fort gå på en smell for da begynner man å bli litt stressa og tenker veldig mye på å "holde inn".

Jeg tror at dette er helt naturlig, men jeg har ikke så mange gode ideer for å "fikse" dette. Spise og drikke bra under runden er jo viktig for å holde konsentrasjonen, men dette får jo gjerne utslag først på de siste 3 - 4 hullene.

Å føre scoren til makkeren og ikke føre sin egen kunne jo vært en ide, så man slipper å tenke på hvor bra man ligger ann.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her