Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Første par 6 i Norge...

Par6

over 20 år siden

Par6

Er det egentlig noe poeng i par 6?
knu PR gimmick?
Først ute var Himmerland i danmark.
Nå, Re GK i Norge, uten sammenlikning med banen forøvrig.
Par 6, 610 meter fra gult.
Noen som tror de klarer en Albatross der?
Noen i Norge som når green på to i litt medvind?
Har ikke selv lengden til dette, men burde kunne klare en birdie ved 3 gode slag og en putt.

Par 5

over 20 år siden

Par 5

det blir vel eagel?? lol

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

610 m burde være en real eagle sjanse det.. Hvertfall birdie..:)

Spennende med par 6!

hmmm

over 20 år siden

hmmm

hørtes ut som banen ikke var av så stor kvalitet?

litt hardt der kanskje:)

med to uberkjempeslag så kan det vel kanskje gå..

men eagels blir det masse av!!

610

over 20 år siden

610

Hvor går egentlig grensa mellom par5 og par 6 ?
Par 6 skal liksom være 4 slag for å nå greenen.
En brukbar junior slå 250m ut, og klarer 210m med 3w.
250+210+210=670m som burde være grensa mellom par5 og par6.
610m blir meget enkelt par for de fleste.

ja

over 20 år siden

ja

burde vært par 5 egentlig

blir mye eageler der

Børdi

over 20 år siden

Børdi

Stiller i kategori med f.eks hull 1 på Kongsberg og hull 9 og 16 på Asker.
Hullene kommer med birdie-garanti.

Terje

over 20 år siden

Terje

Spilte det par6 hullet på Lørdag og birdie-garantie er det så langt fra. Veldig trang fairway, faktisk under 10 meter å lande på enkelte steder og veldig kupert i tillegg, men hvis du kan slå en veldig rett drive på 250 meter eller mer i carry og er litt heldig med spretten har du ca 280 meter meter til green. Det ligger et vann mellom 280 og 260 meter fra green så du trenger 350 meter carry for å gå over det på utslaget.

Det er OB på hele høyresiden og røde staker på hele venstre siden av en veldig trang fairway de siste 250 metrene.

Børdi

over 20 år siden

Børdi

Høres ut som et par8 hull.... 10m er umulig trangt, tviler på at dette målet er riktig.

haha

over 20 år siden

haha

terje fikk sikkert ikke par en gang... lattis..

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg skritta det ikke opp, men 10 meter er ikke mye feil, men det er bare et lite stykke av fairway som er så smal, men tilfeldigvis der mitt 4 jern landa. Jeg fikk 9 slag på det hullet, og vil gjerne spille det igjen selv om jeg mista 2 baller. :)

Neste gang tar jeg driver eller 3 wood eller 7 jern på utslaget for da har jeg mere å lande på.

Det er tett krattskog rett utenfor fairway så å lete etter baller er håpløst.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Siden du har 13 i hcp, og siden hullet sikkert har en indeks der du får ekstra slag.. så foreslår jeg:

5 jern, 5 jern, 5 jern, pitch, også setter du kanskje birdien eller tapper in en par ;)

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg tror nok at 7 jern, pitch, pitch, 7 jern + 2 putter for par er det beste måten å spille det hullet med tanke på layout'en, men det blir jo litt feight :)

Det er et stort felt med gule staker midt i fairway ca 150 - 120 meter fra green som setter begrensninger på køllevalg.

Drive, 3 wood, pitch og putt for eagle høres morsommere ut :)

Tjukken

over 20 år siden

Tjukken

Hvor er Re?

Terje

over 20 år siden

Terje

Det ligger i vestfold, 20 min nordvest for Tønsberg. Liten 9 hulls bane, med et laaaangt høl ;)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Terje: meget enig i at drive 3wood, pitch høres morsommere ut :p Men.. Hva med drive, drive, putt og albatross? DET høres gøy ut. Fortell oss om dette når du klarer det ;)

Terje

over 20 år siden

Terje

Med nok medvind i ryggen og heldig sprett så har jeg kanskje lengden inne til å klare det, men å treffe green med drive nr 2 er jo utopi, og selv om jeg kulle klare det så tviler jeg på at jeg klarer å en putte.

Hva med drive og så drive nr 2 rett i koppen da ... hva kalles det ? :)

704

over 20 år siden

704

Condor

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Leste for en stund tilbake om en fyr som fikk Condor på et Par 5 hull - det var i Statene. Om det er en røverhistorie eller ei - skal ikke jeg si for sikkert. Greit med -4 under da...

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

5 under på et hull må jo bli en Colibri for de har jo gått tom for større fugler enn en kondor så de må begynne fra bånn igjen...hehe....hvis ikke de kjører en struts da...

RS

over 20 år siden

RS

Par 6 skaper blest, men hører ikke hjemme på en golfbane!

SR

over 20 år siden

SR

Par 6 skaper blest og er et morsomt avbrekk.
Det finnes altfor mange kortslående gubber og kjerringer med lave handicap.
En pusling som ikke klarer mer enn 180m med driveren har ikke fortjent et hcp på 3-4.
En effektiv måte å få skrevet disse opp på er å lage så lange hull at de ikke klarer å slå seg inn i regulasjon.

Helge

over 20 år siden

Helge

Problemet til Re er vel at de 8 andre hullene til sammen er omtrent like langt som dette ene hullet.

Re er en fin bane for vår gutteklubbturnering med innlagte øl og cognac-stopp i mai, men noen bane å reise langt for å spille er det ikke.

Mats Ø.

over 20 år siden

Mats Ø.

Det er en hårfin balanse mellom par5 og par6. En kamerat av meg spilte på et par6-hull i Sverige på 710 meter. Selv har jeg spilt et par5-hull på 610 meter på Palmares i Portugal. Et veldig vanskelig hull for å si det sånn. Man kan vel si det slik at 610 meter er et veldig langt par5-hull eller et "kort" par6-hull.

De Lutte

over 20 år siden

De Lutte

Om vi beveger oss over til utlandet, så finner vi flere Par 6 hull.

På Majestic Creek Golf Club i Thailand ligger det et par 6 hull på 695 meter.
Det spesielle med denne banen er at det er kun på hull 10 og 18 du ser andre fairwayer. Ellers er du mutters alene ute i bushen :-)

I USA er alt stort og det gjelder også par 6 hullene.
En hver stat kan vise til Par 6 og Par 7 hull på rundt 700 meter.
Turquoise Valley i Arizona har det lengste hullet vest for Mississippi med sine 682 meter. Det skal også finnes et Par 6 hull på 710 meter som begynner i South Carolina og ender opp i North Carolina :-)

Meadows Farms i Locust Grove, Virginia hadde lenge det lengste hullet på 768 meter.
Men Japanerne kan alt fremvise et Par 7 hull på 881 meter på Sano Course, Satsuki Golf Club, og Nord Korea (av alle land !! ) driver også nå og bygger en luksusbane, der det lengste hullet blir 915 meter.

Dette har ført til at Chocolay Downs Golf Club i Marquette Michigan, har bygget et dobbelt dogleg hull på 920 meter (1007 yards), som foreløpig leder.

Felles for alle disse monsterhullene er at du må drive minst 230 meter carry for at ballen i det hele tatt skal lande på fairwayen !

Når det gjelder lengste bane, så finnes den i de kinesiske høyfjell.

Jade Dragon Snow Mountain Golf Club Lijiang City, China

7723 meter
Par 72

Med blant annet:
670 meter Par 5
475 meter Par 4
245 meter Par 3

Dette er jo svært så langt med kun Par 72, men det hjelper nok på luftmotstanden at banen ligger i 3300 meters høyde.

De Lutte - googler litt.

mr.birdie

over 20 år siden

mr.birdie

Har faktisk vært å prøvd hullet selv. Jeg vil si at det er et av de vanskligste hullet i landet. Treffer ikke utslaget ditt fairway - kan du bare glemme det.
Klarer du å slå en drive på ca. 240 meter rett fram; da mener jeg rett fram.(ca 17 meter bredt å lande på.) da er hullet lett - hvis du ikke slår 2 slaget ditt out of bounds til høyre.
Dere som trur det er så lett burte reise ditt å prøve. Da har dere prøvd det også. Men husk baller. Spiller selv fra scratch og var i tvil om jeg skulle bruke 8 jern, driver eller putter fra tee. Da skjønner dere.
Jeg ønsker lykke til.

Terje

over 20 år siden

Terje

Spilte hullet i går og skrittet opp bredden på fairway et par steder for å sjekke hvor smalt det egentlig var. Det smaleste jeg fant var 12 meter, og da er det ikke rough uten for fairway, men krattskog.

Jeg spilte 3 wood, 5 jern, og 7 jern for å være på green i 3, og treffer man fairway med drive / spoon så er ikke hullet så vanskelig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her