Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelnøtt

Per Kristian

over 20 år siden

Per Kristian

Situasjon:
Spiller A slår utslaget til høyre i sidevannshinder. Slår fra sidevannshinderet , men blir borte i høyt gress foran eller i vannhinder foran greenen. Han slår altså ut av sidevannshinderet men ballen blir borte. Ingen kunne med sikkerhet si om ballen gikk i vannhinderet eller stoppet i det høye gresset før vannhinderet. Hvilke alternativer har spiller A?

Turnip

over 20 år siden

Turnip

Se regel 26-2.

Per Kristian

over 20 år siden

Per Kristian

Situasjonen er hentet fra en turnering tidligere i år og jeg tror vi handlet riktig, men jeg vil høre andres oppfatning av hva som kan gjøres, og om spiller A valgte beste løsning... Derfor skriver jeg ikke hva vi gjorde for å få alle løsninger på bordet.

regel

over 20 år siden

regel

Han kan spille en provisorisk ball, dersom han finner ballen i sidevannshinderet kan han droppe ut av hinderet eller spille ballen som den ligger. Finner han ikke ballen spiller han på den provesoriske ballen.

Oik

over 20 år siden

Oik

Siden ballen ikke ble funnet og det ikke er sikkert at ballen stoppet i sidevannshinderet, er ballen å betrakte som Mistet Ball.

Da kan han med ett straffeslag droppe en ball i hinderet der han sist spilte fra.
Eller med 2 straffeslag fortsette etter vannhinderregelen mht den droppede ballen

Turnip

over 20 år siden

Turnip

Oik har rett i at ballen må betraktes som mistet hvis det ikke er rimelig bevis for at ballen er mistet i vannhinderet (se regel 26-1, første ledd). Regel 26-1 sier at spiller A da må fortsette etter regel 27.

Det ser for meg ut til at bare to muligheter finnes i regel 27 når ballen må anses som mistet utenfor vannshinderet: Enten med ett straffeslag spille en ny ball så nær som mulig der der første ballen ble slått fra, eller en provisorisk ball fra samme sted, med ett straffeslag.

Oik

over 20 år siden

Oik

Ser at jeg kanskje ikke var særlig klar i siste setningen min.

Når ballen er slått ut av vannhinderet og mistet har spilleren kun EN mulighet: Han MÅ med ett straffeslag droppe en ny ball der han spilte fra i vannhinderet.

Når denne ballen er droppet har han så 3 muligheter:

1. Han kan spille den som den ligger
2. Han kan med ytterligere ett straffeslag gå tilbake og spille den der den ble spilt inn i vannhinderet fra
3. Han kan fortsette etter vannhinderreglene og med ett straffeslag spille i flagglinja eller 2 køllelengder hvis det er i sidevannshinder.

For å sette tall på eksemplet:

slag 1: utspill fra tee som havner i vannhinderet
slag 2: slår ut av vannhinderet men mister ballen
slag 3: dropper ball der han spilte forrige ball fra
----------------------------------------------------------
slag 4: slår ballen på nytt ut av vannhinderet,
----------------------------------------------------------
eller:
slag 4: spiller en ball fra utenfor vannhinderet enten der han slo slag 1 fra, eller der han velger å droppe etter vannhinderreglene.
slag 5: slår ballen som er droppet utenfor.

Tror ikke Turnip har helt grepet på lesinga si, for dersom ballen er mistet er det ingenting som heter provisorisk ball.

Turnip

over 20 år siden

Turnip

Jeg kan lese. Du skriver:

"slag 4: spiller en ball fra utenfor vannhinderet enten der han slo slag 1 fra, eller der han velger å droppe etter vannhinderreglene.
slag 5: slår ballen som er droppet utenfor."

Det er tolkningen som er det vanskelige. Her skal jeg tolke deg i beste mening, og tro at du mener at slag 5 er det slaget han slår utenfor vannhinderet, uansett hvor han dropper ballen etter å ha forlatt vannhinderet med en ball i hånden. Det koster ham altså ett slag å forlate vannhinderet.

Slag 1: Ut fra tee
Slag 2: Mister ballen utenfor vannhinderet
Slag 3: Dropp
Slag 4: Ny dropp utenfor hinderet
Slag 5: Rett i koppen

Oik

over 20 år siden

Oik

Stemmer, det koster han ett slag å flytte ballen ut av vannhinderet.

Det blir enkelt hvis du tenker at han får ett slag hver gang ballen flyttes, enten den blir slått, droppet eller flyttet pga andre forhold. (så lenge man ikke får fritak)

Oik

over 20 år siden

Oik

Flytte ball:

slag 1 slår ut i hinderet
slag 2 slår ballen bort og mister den
slag 3 flytter en ball fra lomma og ned i hinderet der han slo fra sist
slag 4 flytter denne ballen tilbake til tee, eller dropper i kanten på vannhinderet
slag 5 slår neste slag OB
slag 6 flytter en ny ball fra lomma og til stedet han slo fra
slag 7 slår neste slag inn i ei buske hvor den er uspillbar
slag 8 flytter ballen fra buska og dropper den i flagglinja
slag 9 slår inn på greenen
slag 10-12 tre-putter

dårlig resultat dette gitt, skjedde sikkert på ama-tour

Turnip

over 20 år siden

Turnip

Du trenger ikke å ta helt av, Oik. Jeg selv tar det helt rolig at mitt første innlegg i denne debatten traff spikeren rett på hodet. Men etter den fulltrefferen skulle jeg holdt kjeft:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her