Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfverdenens utvikling

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Er det flere enn jeg som har sett seg lei på at et "helsett" med jern nå for tiden mangler sandwedge, og i tillegg har et stort gap mellom pitching wedge og sandwedge, slik at en mellomwedge er helt nødvendig?

Er det flere enn jeg som synes det er merkelig at et jernsett normalt leveres med de lange jernene når alle fabrikantene reklamerer for sine hybrider, med begrunnelsen at lange jern er vanskelige å håndtere?

Hvorfor selger ikke proshopene golfkøllesett som består av alle de korte jernene som kunden behøver, samt de mye mer anvendbare fairwaywoodene eller hybridene, subsidiært deler opp settene i tre kategorier, nemlig wedge-sett, mellomjernsett og hybridsett?

Jeg er lei av å stille de lange jernene i kjelleren, og gå på handletur og kjøpe wedger og wooder av ulik fabrikat og fasong.

Senior Turen

over 20 år siden

Senior Turen

I vår proshop selger de sett uten de lengste køllene. Jeg antar at dette har like mye med betingelser fra importør og produsent å gjøre. Den lokale pro har ikke mulighet til å sitte inne med mange lange jern som han har betalt for men ikke får solgt. Vi (som denne problemstillingen er aktuell for) bør ta dette opp med vår pro som helt sikker tar opp saken med importør - produsent leddet.

ST

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Nå bør produsenter og importører kjenne sin besøkelsestid, og legge om vareutvalget. Nå er det lønnsomt å selge ufullstendige helsett med lange jern som aldri blir brukt, og selge alternative køller som utfylling og erstatning. Vil kundene finne seg i det i det lange løpet? Meg bekjent har salget av golfkøller i Sverige gått på en snyting i år. Hva er grunnen?

Ali på hjørnet

over 20 år siden

Ali på hjørnet

Det blir flere og flere som nå selger 4-Pw, selv om prisen er nesten den samme som for 3-Pw. Er nesten som pub'ene rundtomkring som selger øl. I min yngre ungdom var det aldri snakk om annet enn halvlitere, så ble det 0,4, så 0,33 og nå kommer pinadø 0,25l glass, til samme pris.
Wedger er ofte så individuellt at det ikke er praktisk å selge som en del av et helsett. Er nok like mange som stiller sandwedgen i kjelleren som 3-jernet. Mange billig-sett kommer med Sw, men ingen med Gw.
Kjøper du et seriøst merke kan du kjøpe individuelle jern, så jeg ser ikke helt problemet ditt. Du bør få deg litt mer erfaring som kunde.

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Problemet mitt er at noen køller automatisk går i kjelleren uansett hvor seriøst merket er, og at settet må kompletteres med køller som ikke har de samme egenskapene (skaft, grep, utseende) som resten av settet. Ali synes at verden bare er slik, og det må vi leve med. Skål!

Ali

over 20 år siden

Ali

Les innlegget mitt en gang til.

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Nå har jeg gjort det.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Jeg vil ikke svare for proshopene, men forsøke å forklare litt.
SW leveres med på de fleste billigsett, eller til startpakker. Dette er køller som mange starter med, og som byttes ut med bedre køller etter hvert. Mange av disse bytter ut sw med classisk sw underveis, før de kjøper seg ett bedre sett. Når de da kjøper ett kvalitetssett, beholder de denne, og således ikke trenger sw til settet. Om de ikke har en fra før, er det mange som vil ha en bedre sw til det nye settet.

Lange jern kontra hybrider er det verre med, da dette forverrer logistikken og fører til mange løskøller som vil fordyre allerede høye priser. Svenskene har for det meste kuttet ut 3 jernet, og selger standardsett med 7 jerm, mot 8 her i landet. Her ligger foresten litt av prisforskjellen også.

I Nettogolf har vi med stort hell laget de køllene kundene vil ha, selv om de i utgangspunktet er priset som helsett. Flertallet som har kjøpt sett i sommer, har endt opp med en kombinasjon av korte jern, hybrider og en wood. Dette har kundene blitt veldig godt tilfreds med, og melder tilbake at det er en fornuftig løsning.

På bakgrunn av dette har vi også nå lansert Alpha RX serien, en serie hvor alle typer køller fra jern til putter er med. Her bygger vi settet slik kunden vil ha det, og prisen blir ikke en krone høyere enn om det hadde dreid seg om standard sett.

Børje Pedersen
www.nettogolf.com

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Jeg har sett at også svenske Prestige leverer sett med korte jern og mellomjern, med hybrider til erstatning for de lange jernene. Men all honnør til deg, Pedersen. Du leverer det som kundene vil ha, sier du. Måtte flere leverandører komme etter. Og det er jeg sikker på at de vil gjøre, hvis kundene bare er seg bevisst hvilken makt de har til å styre utviklingen.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Det er jo mange som også kunne ønske at 2'er jern fantes i setta.. Man må jo gå å kjøpe en kølle.. Det er bare sånn det er og sånn kommer det faktisk til å bli.. En kølle koster jo like mye som helsettet/antall køller! Ikke værre enn det..

H

over 20 år siden

H

erfaren Kunde.
Jeg er ikke så erfaren, men jeg klarte å bestille nytt sett etter mine mål hvor jeg fikk med hybrid + at jeg fikk med en gap-wedge i tillegg. Jeg kunne ha kuttet 3-jern hvis jeg ønsket.
Dette er et meget kjent merke. Jeg må bare vente de 4 uker det tar å få det levert fra produsent. Du kan bestille det du vil, men du kan neppe vente at en proshop skal ha alle sett med hybrider som erstatning for 3 og 4 jern. Veldig mange ønsker å ha med 3-jern, tror ikke alle tenker som deg.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

hvis du ikke klarer å kjøpe golfkøller uten at du betaler for en kølle du ikke vil ha så ligger ikke feilen hos proshopen eller produsenten, da ligger den hos deg. selv har jeg kjøpt alt nytt i løpet av det siste året, fikk de wedgene jeg hadde lyst på (gap og sand), 5-pw jernsett, 3 hybrider og 3 wood + driver. putter hadde jeg fra før. det er ikke vanskelig bare du gidder....

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

veggiss
Var akkurat det jeg prøvde å si!

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Her snakker vi om to ulike typer av kjøp, lagervare i proshopen, eller bestille med to til fire ukers leveringstid.
Det jeg føler at Erfaren kunde etterlyser, er lagervare med valgmulighet. Med den logistikkløsningen de fleste importører har, er dette veldig vanskelig.

H

over 20 år siden

H

Ja, men hvis proshoppene skal dekke alle behov fra hylla så er jeg redd for at de brenner inne med mer enn det som er lønnsomt. Hvis man er erfaren så har man tid til å beregne 4 uker på levering.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

til neste år skal jeg kjøpe en driver av deg børje :)

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Hvorfor vente til neste år, Wahtever, om du sover med den gjennom vinteren så er dere jo gode venner til våren?

Utålmodig

over 20 år siden

Utålmodig

Hvorfor vente i 2-4 uker når du kan bestille direkte fra USA til halve prisen og få det levert på mindre enn ei halv uke uten mellomledd ?!

matematiker

over 20 år siden

matematiker

veggiss har 16 køller i bagen

Erfaren kunde

over 20 år siden

Erfaren kunde

Hei og H og alle dere andre:
Alle tenker nok ikke som meg, og behovene varierer. Derfor tok jeg til orde for at settene enten er komplette med de køller som både produsenter og forhandlere anbefaler, eller er delt i spesialiserte sett: wedge-sett, jernsett med bare mellomjern, samt sett med hybrider eller wooder eller lange jern. Buyer's option. Lange jern har aldri vært favorittvaren i hyllene, men likevel er de med i settene... inntil nå.

Jeg så gjennom katalogen til PQ-shop (?), som en mengde svenske baner er knyttet til. Der går trenden i damegolfen hen mot 6-jern som laveste jern i settet, og wooder eller hybrider for de lange slagene. Og både Ping og Callaway har nå komplette sett uten tradisjonelle jern i det hele tatt. Noen har våknet. Et 2-jern i varehyllen blir for dumt, når det knapt finnes spillere som etterspør den, og langt mindre behersker den.

Løssalg av drivere, wooder og wedger kan vel fortsette som før. Løssalg av alle køller ville kanskje vært det aller beste, men det tror jeg proshopene vil oppleve som "bad for business". I værste fall setter nå en kunde fire av jernene i det nyinnkjøpte settet i kjelleren: sandwedgen samt 3-, 4- og 5-jernet. Dette betyr ytterligere salg av køller til den samme kunden. Hvem vil gå glipp av dèt? Ego.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her